|
Niets is zo duidelijk hulpbehoevend, en toch zo duidelijk onoverwinnelijk als een ziel die zijn nietigheid voelt en zich volledig op God verlaat. -- Prophets and Kings, pp. 174, 175. {ChL 76.1}
Wat is rechtvaardigheid door geloof? Het is het werk van God die de heerlijkheid van de mens afbreekt en vervolgens voor de mens doet waartoe hij niet de macht heeft voor zichzelf te doen. Pas wanneer mensen hun eigen nietigheid inzien, zijn ze bereid om bekleed te worden met de gerechtigheid van Christus. {FLB 111.2} O, hoe velen die betrokken zijn bij dit verantwoordelijk werk, zouden God moeten zien zoals Jesaja deed. Want in de aanwezigheid van Zijn heerlijkheid en majesteit zinkt het eigen-ik in het niet. --Special Testimonies on Education, pages 165-170
Jesaja 64:6 Wij zijn allen geworden als een onreine, al onze gerechtigheden als een bezoedeld kleed; wij vielen allen af als het loof en onze ongerechtigheden voerden ons weg als de wind.
Jeremia 23:5-6 Zie, de dagen komen, luidt het woord des HEREN, dat Ik aan David een rechtvaardige Spruit zal verwekken; die zal als koning regeren en verstandig handelen, die zal recht en gerechtigheid doen in het land. In zijn dagen zal Juda behouden worden en Israël veilig wonen; en dit is zijn naam, waarmede men hem zal noemen: de HERE onze gerechtigheid.
Jesaja 6:5 Toen zeide ik: Wee mij, ik ga ten onder, want ik ben een man, onrein van lippen, en woon te midden van een volk, dat onrein van lippen is, – en mijn ogen hebben de Koning, de HERE der heerscharen, gezien.
|
|
|
Is de aanhaling van de tekst Jesaja 64:6 niet heel deprimerend? Gaat het daar wel om gelovige mensen, mensen die God aangenomen hebben of heeft de tekst het over goddelozen? Zal deze tekst mensen juist niet een gevoel van onwaardig en onvolwaardig zijn geven en hen laten twijfelen aan het offer dat Christus voor hen heeft gebracht? Is het niet zo dat als Jezus ons gereinigd heeft, dat wij geen bezoedeld kleed meer dragen, maar Zijn kleed der gerechtigheid?
Als u de themabladen leest, dan raad ik u aan uw Bijbel open te slaan en vooral de aanhaling in zijn context te lezen. Dat verklaart zoveel meer.
Ik begin daarom halverwege vers 5:
Zie, Gij zijt toornig geweest, omdat wij zondigden; in die toestand verkeerden wij lange tijd, en zouden wij dan verlost worden? 6 Wij zijn allen geworden als een onreine, al onze gerechtigheden als een bezoedeld kleed; wij vielen allen af als het loof en onze ongerechtigheden voerden ons weg als de wind. 7 Er was niemand die uw naam aanriep, die zich beijverde om aan U vast te houden. Want Gij hebt uw aangezicht voor ons verborgen en ons aan de macht onzer ongerechtigheden prijsgegeven. 8 Maar nu, HERE, Gij zijt onze Vader; wij zijn het leem, Gij zijt onze Formeerder en wij allen zijn het werk van uw hand. 9 O HERE, wees niet bovenmate toornig en gedenk niet altoos de ongerechtigheid. Zie, aanschouw toch: wij allen zijn uw volk. Als u de tekst aldus in zijn context leest dan kunt u slechts één heldere conclusie trekken: het gaat hier wel degelijk over gelovige mensen, die zichzelf rekenen tot het volk van God.
Maar het gaat ook over de nederige opstelling van de gelovige zondaar, die beseft dat hij tekortschiet tegenover een grote, machtige en rechtvaardige God. Een God die barmhartig zonden vergeeft, maar ongerechtigheid ook gedenkt (Exodus 20:5,6). En dat besef doet de gelovige zich in het stof verootmoedigen, beseffend dat hij zelf niets anders kan aandragen voor zijn rechtvaardiging dan zijn geloof, en hij zijn zonden zal moeten belijden en zich voornemen ze voortaan na te laten (2 Kronieken 7:14). Als u de tekst zo leest is er geen enkele reden voor een onvolwaardig gevoel, juist het heerlijke besef dat God aan u denkt, dankzij Zijn almacht en ondanks uw nietigheid. O, Heer wie ben ik dat U aan mij denkt, dat U mijn zonden wilt vergeven en mij wilt kleden met Uw kleed der gerechtigheid? (Psalm 8:1-5) Alleen gelovigen die deze diepe nood voelen, die bewust zijn van hun eigen kleinheid – nietigheid – hebben behoefte aan genade en vergeving, want alleen zij beseffen dat zij ver van God zijn afgedwaald, en hunkeren naar die kostbare genade en rechtvaardiging door het geloof.
Want oprecht gelovige mensen maken ook nog steeds fouten en deze tekst in Jesaja 64 wil hen wijzen dat er een weg terug is, in nederigheid en verootmoediging erkennen dat God groter is dan jij. Zo groot dat Hij de vreselijkste zonden, die als een bezoedelend kleed aan ons kleven en maken dat wij als kaf in de wind worden als we ze niet belijden, kan vergeven.
In dit tekstgedeelte smeekt Jesaja om die rechtvaardiging, die genade. Dat is bewustzijn van nietigheid. Gelovig-zijn is geen doel op zich. Ook Satan gelooft, zegt de Bijbel, maar het is hem niet tot nut (Jakobus 2:19). Gerechtvaardigd worden door het geloof is in de aller, allereerste plaats het besef van je eigen zondigheid en van Gods grote genade. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille, twee kanten van de prijs der roeping Gods (Filippenzen 3:14).
Sommige mensen willen alleen Gods grote genade benadrukken en vinden spreken over zonden en onreinheid zwaarmoedig. Maar zó te spreken is juist mensen ontmoedigen, want ze weten dat ze tekortschieten. Ze weten dat ze worstelen en dan komen wij met onze "ik ben gered” houding en dan voelen zij zich nog meer onvolkomen en onwaardig, want wij houden ze een standaard voor die zij uit zichzelf nooit zullen kunnen bereiken.
Dietrich Bonhoeffer, de 20e eeuwse martelaar voor Christus, noemt dit goedkope genade: “de genade die wij onszelf toerekenen door vergeving zonder berouw te prediken.”[1] Wij zijn gered ja, maar niet uit onszelf, het is de grote genade van God, ondanks onze onvolkomenheden en op grond van beleden en vergeven zonden!
Wie gelooft is gerechtvaardigd en komt niet in het oordeel (Romeinen 8:1), maar wie gelooft moet ook zijn geloof kunnen tonen uit zijn werken (Jakobus 2:14). Het een sluit het ander niet uit, maar ze vullen elkaar aan. Er is niet zoiets als eens-gerechtvaardigd, altijd-gerechtvaardigd. Alleen het offer van Christus is absoluut. Zelfs de rechtvaardiging door het geloof is genade, toegerekende gerechtigheid, net als bij Abraham, die eerst zijn geloof moest tonen in daadwerkelijke bereidwilligheid zijn zoon te offeren. Zijn wij ook bereid die laatste mijl voor God te gaan? Dan pas zal ons geloof ons tot rechtvaardigheid toegerekend worden. Wat God van ons vraagt is onze bereidwilligheid.
Gods genade is niet goedkoop, dus Zijn gerechtigheid ook niet. Onze zonden hebben het leven van Zijn Zoon gekost! En als we dat gaan beseffen en onze onmacht om onszelf rechtvaardig te stellen voor God, dan gaan we beseffen dat we Christus nodig hebben en elke dag met een nederig en gebroken hart beroep doen op Zijn dagelijks offer. Want pas als je je hulpeloosheid hebt ervaren, helemaal op de bodem van de put bent geweest, dan pas ga je beseffen hoe geweldig, magnifiek Gods gerechtigheid is, die jou de kracht geeft om uit de put op te stijgen en uitbundig te LEVEN.
Er zijn zoveel mensen die verlossing zoeken voor zichzelf door positief te denken, door hun self- esteem een power boost te geven, door het te zoeken bij The Secret, door vooral trots te zijn op hun goedheid en dat te cultiveren, door het evangelie aan te passen aan de waarden van maatschappij waarin ze leven, maar we zien keer op keer dat zulke mensen in het geloof van de bijbel vastlopen, omdat ze ergens tot de conclusie komen dat ze Gods voorgestelde ideaal niet kunnen bereiken. Het eind van het liedje is dat ze Gods genade maar verwerpen.
Voor christenen is het geweldig te weten dat ondanks mijn zwakheid – in het themablad wordt het nietigheid genoemd - er een sterke God aan mijn kant staat. Die niet altijd toornig blijft en mijn ongerechtigheden niet steeds weer oprakelt, onze Vader, onze Formeerder, die ons wil kneden en vormen naar het prachtig beeld dat Hij van ons voor ogen heeft. Laten we door dat besef opstijgen uit onze nietigheid en God de eer geven.
De actie Operation Global Rain wil ons oproepen om dit blijde nieuws te gaan vertellen aan andere mensen, die ook worstelen met zichzelf en geen uitweg meer zien. Laten we hen vertellen dat ondanks hun zonden, er een Sterke God is, die de oprechte en belijdende zondaar rechtvaardigt door het bloed van het Lam! Dat is rechtvaardiging door het geloof.
Gebruikt u dus de themabladen in uw gespreksgroepen om erover te praten en zoek de antwoorden in uw Bijbel en niet in de gedachten van degene die het hardste roept of het welsprekendst is. Ingrid Wijngaarde
[1] “Cheap grace is the grace which amounts to the justification of sin without the justification of the repentant sinner who departs from sin and from whom sins departs. Cheap grace is not the kind of forgiveness of sin which frees us from the toils of sin. Cheap grace is the grace we bestow on ourselves. Cheap grace is the preaching of forgiveness without requiring repentance, baptism without church discipline, Communion without confession, absolution without personal confession. Cheap grace is grace without discipleship, grace without the cross, grace without Jesus Christ, living and incarnate.
Costly grace is the treasure hidden in the field; for the sake of it a man will gladly go and sell all that he has. It is the pearl of great price to buy which the merchant will sell all his goods. It is the kingly rule of Christ, for whose sake a man will pluck out the eye which causes him to stumble, it is the call of Jesus Christ at which the disciple leaves his nets and follows him. Costly grace is the gospel which must be sought again and again, the gift which must the asked for, the door at which a man must knock. Such grace is costly because it calls us to follow, and it is grace because it calls us to follow Jesus Christ. It is costly because it costs a man his life, and it is grace because it gives a man the only true life. It is costly because it condemns sin, and grace because it justifies the sinner. Above all, it is costly because it cost God the life of his Son: “ye were bought at a price, and what has cost God much cannot be cheap for us. Above all, it is grace because God did not reckon his Son too dear a price to pay for our life, but delivered him up for us.” Zie: http://koti.mbnet.fi/amoira/blessings/gracech1.htm
Goedkope genade is de genade die reikt naar de rechtvaardiging van zonden, zonder de rechtvaardiging van de berouwvolle zondaar, die de zonde schuwt en van wie de zonde vliedt. Goedkope genade is de vergeving van zonde die ons niet bevrijdt van het doen van zonde. Goedkope genade is de genade die we onszelf toerekenen. Goedkope genade is de prediking van vergeving zonder dat er berouw gevraagd wordt, doop zonder kerktucht, Avondmaal zonder belijdenis, vergeving zonder persoonlijke erkenning van schuld. Goedkope genade is genade zonder discipelschap, genade zonder het kruis, genade zonder de levende en opgestane Jezus Christus.
Kostbare genade is een schat dat begraven ligt in een akker; en het is voor de man die blijmoedig op pad gaat en alles wat hij heeft verkoopt. Het is de dure parel waarvoor de koopman al zijn waar verkoopt om het te kunnen kopen. Het is het koninkrijk van God waarvoor een man zijn oog die hem doet struikelen uitrukt. Het is de oproep van Jezus Christus die maakt dat de discipel zijn net achterlaat en Hem volgt. Het is kostbaar omdat het ons oproept om te volgen en het is genade omdat het ons oproept om Jezus Christus te volgen. Het is kostbaar omdat het het leven van een man gekost heeft, en het is genade, omdat het een man het ware leven teruggeeft. Het is kostbaar omdat het zonde veroordeelt en genade omdat het de zondaar rechtvaardig verklaart. Maar bovenal, het is kostbaar, omdat het God het leven van Zijn Zoon heeft gekost: “U bent gekocht voor een prijs” en wat God veel heeft gekost kan niet goedkoop voor ons zijn. Bovenal, het is genade omdat God Zijn Zoon niet een te hoge prijs heeft geacht om voor ons leven te betalen, maar Hem overgegeven heeft voor ons.
|
|