Openbaring - Brief aan Filadefia
Openbaring - Brief aan Filadefia
FILADELFIA = broederlijke liefde.
XIXe. eeuw, de eeuw der ontwaking !
De Filadelfia-gemeente ontstond tijdens de grote ontwaking in het protestantisme, die plaats vond omstreeks het einde der 18e.-tot de helft der 19e. eeuw, met haar hoogtepunt in 1844.
De strijders van Sardes "die hun klederen niet bevlekt hadden" hebben een prachtig werk verricht in de dode kerk. Het van de hemel afgesmeekte leven heeft in de dode geloofsgemeenschap een opstanding teweeggebracht. John Wesley was het bijzonderste instrument in Engeland, in Duitsland was het Spener, graaf Zinzendorf evangeliseerde in Moravië en in de Verenigde Staten waar ook Charles Finney zijn machti werk verrichtte. Europa werd verder bewerkt door Oberlin, de Grellet, Felix Neff, prof. Gaussen,_A. Monod en vele anderen. De Kwakerbeweging legde de nadruk op de broederlijke liefde, de Baptisten op de noodzakelijkheid van een persoonlijk geloof, de Adventbeweging op het Bijbels onderwijs aangaande Jezus' wederkomst. Het opwekkingsvuur laaide op in duizenden harten, men voelde zich op heilige grond, innig verbonden met God en met zijn Woord, hetgeen samenging met een diepe ervaring in de dingen Gods.
Filadelfia gaat de laatste periode vooraf "de ure des oordeels" (33), waarin de wereldgeschiedenis tot haar ontknoping komt. Aan deze broederlijke gemeente met haar zonnig klimaat, openbaart Jezus zich als "de Heilige, de Waarachtige, die de sleutel Davids heeft", als de wettige erfgenaam van Davids troon. Als Priester-Koning die beschikt over alle macht in de hemel en op aarde, heeft Hij de koninklijke sleutelmacht om het Godsrijk te openen en te sluiten, en te beslissen wie zal ingaan. Geen satansmacht kan zijn priesterlijk werk in het hemels heiligdom hinderen. Hij zorgt voor het eeuwig burgerschap van zijn volgelingen.
`Ik heb een geopende deur voor uw aangezicht gegeven, die niemand kan sluiten ".
Ook op aarde gebruikt Jezus de sleutel Davids. Voor Filadelfia opent Hij de poorten die toegang geven tot alle continenten, opdat de profetie van Openb. 14: 6-7 in vervulling zou kunnen gaan. Aan alle volk en stam en taal en natie moet het eeuwig evangelie gepredikt worden in het kader van de ure des oordeels; de ganse mensheid moet gewaarschuwd worden.
"Gij hebt kleine kracht."
Een volk met begrensde middelen wordt voor de open poorten geplaatst die toegang verlenen tot alle volkeren, het bewustzijn van hun kleine kracht doet hen dichter aandringen tegen de Allerhoogste.
Het kenmerk Gods was altijd : kleine kracht... een nederig begin... een stal... een kribbe... enkele vissers... Het door de mens misprezene wordt Gods instrument. Het door-de-wereld-in-het-donker-gelaten-Filadelfia wordt de kerk in het offensief, de kerk die ernst maakt met haar roeping in de wereld, het volbrengt zijn grote taak in zijn kleine kracht door Gods machtige Geest. Een opwekking van ware broederliefde, zoals eertijds onder de eerste christenen, deed zich voor, een liefde die zich uitstrekte ook naar onbekende zielen tot over de Oceanen. - "De wereld is mijn parochie ! " riep John Wesley uit. Een geestdrift zonder weerga vervulde de harten voor de verspreiding van Gods Woord in de donkere werelddelen.
Ware liefde dringt... onweerstaanbaar...
De tot stilstand gekomen hervorming kwam in beweging, een program van wereldwijd evangelisatiewerk moest worden verwezenlijkt.
In 1802, na 300 jaren hervorming waren er 4 à 5 miljoen bijbels in omloop.
Na 80 jaren brengt de Filadelfia-gemeente het getal op 170 miljoen.
Op 31 mei 1792 gaf William Carrey zijn gedenkwaardediking over Jes. 54: 2-3, in verband met het zendingswerk in overzese landen. In 1797 landden de eerste zendelingen in Tahiti. In 1804 werd het Brits Bijbelgenootschap georganiseerd. Drie jaar later vertrok Robert Morrison naar China. In 1816 ontstond het Amerikaans Bijbelgenootschap, het jaar nadien scheepte Robert Moffat in naar Afrika. In hetzelfde jaar begon John Williams zijn werk in de ZuidZee eilanden. In 1841 vertrok Livingstone naar Afrika voor zijn zendings- en onderzoekingstochten.
In alle landen waren mannen Gods die zich aan de studie zetten van het profetisch woord en velen kwamen tot de overtuiging dat het einde van de heerschappij der zonde nabij was en dat Jezus spoedig zou wederkomen. In Geneve was het prof. Gaussen, in Zweden waren het kinderen; nadat de prediking van Jezus' wederkomst door geestelijke leiders, verboden was, behaagde het de Here kinderen te gebruiken die Hij door zijn Geest inspireerde. Vele predikanten voelden zich gedwongen te erkennen dat Gods hand zich openbaarde. In Engeland werd de belangstelling voor de komst van Jezus gewekt door Edward Irvin , Azië en Amerika hoorden dezelfde boodschap uit de mond van Jozef Wolf een bekeerd Israëliet; in Spanje en Zuid-Amerika was het Lucunza, een Spaans Jezuïet, die de boodschap bracht. In de Verenigde Staten nam de beweging buitengewoon toe onder de leiding van William Miller. Vele tegenstanders "uit de synagoge van satan" moesten erkennen dat God een gemeente "met kleine kracht" die aan zijn woord getrouw gebleven, had uitverkoren; zij kwamen tot hen om het volle licht te ontvangen.
De door Jezus voorspelde tekenen aan de hemel (34), - de duistere dag op 19 mei 1780, - de sterrenregen in de nacht van 12 op 13 november 1833, versterkten in grote mate het bewustzijn van de naderende ontknoping. Terzelfdertijd openbaarde zich de door Daniël voorspelde "vermenigvuldig ing der wetenschap" (35). De uitvindingen volgden elkander op, de polsslag der wereld ging plots veel sneller, nieuwe transportmiddelen werden geschapen die de verkondigning van het eeuwig evangelie aan alle volkeren in een korte spanne tijds mogelijk maakten.
Filadelfia ontvangt de belofte : "Ik zal u bewaren voor de verzoeking die over de gehele wereld komen zal". In haar geringe kracht heeft zij getrouw haar roeping vervuld : de voorbereiding der laatste reddingsboodschap aan alle volkeren, zij zal dan ook bewaard ijven voor satans grootste verzoeking over de ganse wereld, waardoor hij bijna de uitverkorenen zal verleiden.
"Ik kom sp oedig".
De wederkomst van Christus wordt in het zicht gebracht. In de eerste drie brieven was er nog geen sprake van Jezus' wederkomst, maar - in Tyatira werd de grote hoop gewekt : "houdt dat vast totdat Ik gekomen
ben, "
- in de Sardis-periode wordt het meer dringend : "Indien gij niet wakker wordt,
zal Ik komen als een dief',
- in de Filadelfia-gemeente is de gebeurtenis reeds dichter bij : "Ik kom spoe
dig.
Alle gebeurtenissen wijzen erop dat weldra de machtige Zoon van David naar deze aarde zal terugkeren.
"Wie overwint, hem zal ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods."
Een zuil is een symbool van schoonheid en kracht. Zoals een zuil blijft zolang het gebouw blijft, zo zal de overwinnaar in de eindcrisis niet meer uit de levende tempel Gods worden weggenomen, zijn plaats is voor eeuwig vastgesteld. Gods getrouw overblijfsel zal de berghoogte der heiligheid bereiken, zodat zij overwinnend de laatste toets zullen doormaken. Hun namen worden verzegeld in het boek des levens des Lams.
In deze levende zuil wordt de naam gegrift van Hem aan wie hij als overwinnaar toebehoort, de naam Gods, hij is voor alle eeuwigheid opgenomen in het goddelijk plan,
- ook de naam van het Nieuw Jerusalem dat zijn bestemming insluit,
- en de naam van Christus door Dewelke hij eeuwige verlossing heeft bekomen.
God kon geen groter eer schenken aan de overwinnaar dan zijn naam op hem schrijven, de goddelijke naam die uitdrukking is van het geheimenis Gods. In de pilaren van de tempels van ouds werden belangrijke dingen gegraveerd, vooral geschiedenissen en namen van koningen die de tempels hadden opgebouwd. In de levende zuilen van de tempel Gods gaat het over onuitsprekelijke namen en gebeurtenissen uit het heilsplan Gods.
"Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt".