Het Oordeel
Het Oordeel.
De Bijbel spreekt duidelijk over een dag, waarop de mens zal geoordeeld worden.
2Korinthe 5:10
Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat een ieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Het staat niet "wat hij geloofd heeft" maar "wat hij gedaan heeft." Wij worden geoordeeld naar onze werken. Maar, zoudt gij kunnen zeggen, het heil komt door het geloof. Onze werken openbaren ons geloof. Rationeel geloof is geen bewijs. Uw geloof wordt geopenbaard door hetgeen gij feitelijk doet. De handelingen van Abraham openbaarden zijn geloof. Als de Heilige Geest ons leidt, doet Hij dit altijd in harmonie met de princiepen, die God voor ons gesteld heeft. Veel mensen vragen zich af: Hoe kon Abraham weten, dat het God was die hem aansprak. Want God beval aan Abraham iets te doen dat in tegenstelling stond met de wet van God. "Leven voor leven", door God aan Noah gegeven. Zou Abraham aanzien worden als een moordenaar? Abraham verstond dat wanneer God hem vroeg het leven te ontnemen van zijn enige zoon, dat dit een beproeving, een test van zijn geloof betekende. Abraham geloofde dat God Zijn zoon kon opwekken.
Vóór wij verder gaan met dit onderwerp moet ik het verschil tussen de straf van de zonde en de restitutie terug naar voor brengen om de werking van het oordeel te kunnen begrijpen.
De straf voor de zonde is eeuwige dood. Het rantsoen voor de zonde is eeuwige dood. Jezus betaalde de straf voor de zonde op Kalvarie.
Anderzijds, indien een persoon zondigt tegen zijn broeder, een gevallen mens, vraagt God restitutie voor dit vergrijp. Restitutie is het proces waardoor volledig herstel verwezenlijkt wordt +20%.
Het Oordeel omvat drie fasen.
1. De Onderzoekende Fase.
Jezus bepaalt of een persoon door het geloof geleefd heeft of niet
en beslist of hij gered of verloren is. Jezus is de Rechter. (Johannes 5:22)
2. De Veroordelende Fase.
Gedurende het millennium zullen de heiligen een geschikte straf bepalen (of een restitutie) voor de bozen.
1Korinthe 6:2,3
2. Of weet gij niet dat de heiligen de wereld zullen oordelen? En indien bij u het oordeel over de wereld berust, zijt gij dan onbevoegd voor de meest onbetekende rechtspraak,?
Het gaat hier niet over het bepalen of iemand verloren is of gered is. Jezus doet dat. De heiligen oordelen achteraf. Dit oordeel heeft te doen met het vonnis.
3. Weet gij niet dat wij over (boze) engelen oordelen zullen? Hoeveel te meer dan over alledaagse dingen.
3. De Uitvoerende Fase.
Dan wordt de toorn van God en de uitspraak van de heiligen toegepast.
Houd in het oog dat Gods wraak wettelijk is, zelfs met passie vervuld. Zijn wraak is de toepassing van het recht over hetgeen verschuldigd is.
Op de Grote Verzoendag stellen de twee geiten twee verschillende dingen voor. De ene vertegenwoordigt de straf voor de zonde, terwijl de andere de restitutie, het herstel voorstelt, dat wegens de zonde vereist wordt.
De ene geit betaalt de straf voor de zonde: de dood. Dit doet Jezus. Maar Hij heeft niet geleden op Kalvarie om restitutie te doen voor de zonde. Er was geen zonde in Hem. Hij was niet verantwoordelijk voor de restitutie.
De andere geit voorziet in het herstel van de gevolgen van de zonde door een trage angstige dood te ondergaan. Deze geit stelt Lucifer voor. De zonden van de heiligen worden naar het heiligdom overgedragen door bloed. Op het einde worden de zonden van de heiligen weggenomen van het heiligdom en geplaatst op de kop van de uitgaande geit. Hij sterft voor de restitutie van de gevolgen van de zonden.
De bozen zullen lijden in proportie van het lijden dat zij veroorzaakt hebben. De heiligen zullen de wereld en de boze engelen oordelen. Zij zullen vonnissen over de bozen overeenkomstig het lijden dat zij toegebracht hebben. God eist eerlijkheid. Oog voor oog, tand voor tand, leven voor leven. De wet is niet vervangen geweest door genade. De genade geeft een uitweg om van de veroordeling van de wet vrij gemaakt te worden als gij uw geloof in Christus wilt plaatsen. Genade kan het verkeerde niet herstellen. Bijvoorbeeld overspel kan niet rechtgezet worden Welk een herstel kan een man of een vrouw, die overspel bedreef aan haar partner aanbieden?
Er moet compensatie zijn voor de schuld en voor de belediging van de zonde. Indien gij uw geloof op Jezus plaatst en Hem aanneemt als uw Redder zal Hij hetgeen gij niet kunt herstellen op de kop van Lucifer leggen, die de vader van de zonde is. Lucifer en zijn engelen en de bozen zullen na de duizend jaar lijden in het brandend vuur voor hetgeen zij misdaan hebben.
In vorige studies heb ik het onderwerp van het onderzoekend oordeel besproken, dat begonnen is in 1844 als de boeken geopend werden. Ik geloof dat Abel, die het eerst gestorven is het eerst in het oordeel gekomen is. Voor een besluit te treffen neemt Jezus twee dingen in acht
1. Wat weet deze persoon over gerechtigheid, over God, over Zijn wet. God treft een besluit in verband met de kennis, die een persoon heeft of niet heeft. God zegt in Romeinen 12:3 dat Hij een maat van de Geest geeft aan ieder mens.
2. God oordeelt ieder mens naar zijn daden die bewijzen hoe hij de uitnodigingen van de Heilige Geest beantwoord heeft. God ziet naar het hart en onderzoekt onze motieven. Zijn de handelingen van een persoon ontsproten uit zelfzucht of was hij onzelfzuchtig? Gij kunt een rechtvaardig leven lijden met zelfzuchtige achtergronden of motieven. Maar miljoenen zullen gered zijn, die nooit de naam van Jezus gehoord hebben. Wij zullen geoordeeld worden gebaseerd op onze beantwoording aan de stem van de Heilige Geest en de waarheid van God. Jezus kan lezen in ons hart. Hij zal ieder mens rechtvaardig oordelen. Spoedig zal het oordeel van de doden overgaan naar het oordeel van de levenden.
Het oordeel van de levenden is verschillend, alhoewel het op dezelfde princiepen gebaseerd is. De levenden zullen zichzelf oordelen. Als de zeven bazuinen van Openbaring blazen en de wereld zich in een totale verwarring bevindt, zal er zich een grote geloofstest ontwikkelen over de ganse wereld. (Zie 202 serie en "De Volle Beker") Dit zal geschieden in een zeer korte tijdsperiode, waarin ieder het evangelie zal kunnen horen.
Iedereen zal de gelegenheid hebben om te horen wat God begeert. Gehoorzaamheid aan God zal de test van het geloof zijn. Deze test zal te maken hebben met de aanbidding, wat duidelijk naar voor komt in openbaring 13. Het doel van aanbidding omvat twee dingen: 1. Ze is gericht op de aanbidding van Christus als onze Schepper op Zijn heilige dag.
2. Ze is gericht op zuivere religie, op een ware aanbidding van God. Sommige mensen weten geen verschil tussen het aanbidden van de kerk en de ware aanbidding van God. Dat zal dan opgehelderd worden. God zal geopenbaard worden voor wat Hij werkelijk is en de religies voor wat zij werkelijk zijn.
Het oordeel van de levenden omvat vier stappen:
1. Ieder persoon zal op de hoogte gebracht worden van de modaliteiten en de voorwaarden van het heil. De 144000 zullen het eeuwig evangelie verkondigen.
2. Ieder persoon zal beslissen voor of tegen het evangelie.
3. Ieder persoon zal getest worden in zijn beslissing.
4. Ieder persoon zal verzegeld worden. De 144000 worden eerst verzegeld, daarom worden ze de eerste vruchten genoemd van de grote oogst, die komt van alle naties talen en volken.
Vóór de levenden getest worden, ontvangen zij een duidelijke openbaring van Gods waarheid. Deze die bezield zijn met de Heilige Geest, zullen duidelijk begrijpen wat waarheid is, want de Heilige Geest leeft in hen. Zij die de waarheid lief hebben zullen ze aannemen en zij zullen de gevolgen ervan ondergaan. Maar hun geloof in God is groter dan hun lijden.
Anderzijds zij, die niet willen leven door het geloof, die niet willen luisteren naar de stem van God zijn werkelijk in opstand tegen God en daarom haten zij Hem. Zij die deze opstandigheid goedkeuren, zullen wetten laten tot stand komen tegen het gezag van God. Uit angst voor gebrek aan voeding en kleding zullen zij zich voegen bij Satan en zijn boos gevolg, tegen God en Zijn waarheid. Zij zullen nochtans ook lijden. Maar het komt later. De rechtvaardigen lijden eerst, maar de bozen lijden erger.
Vier groepen komen in het Oordeel.
1. De bozen die gestorven zijn.
2. De bozen die in leven zijn.
3. De rechtvaardige doden.
4. De rechtvaardige levenden.
Daar er vier groepen mensen zijn die geoordeeld worden, is het goed te begrijpen hoe God omgaat met deze verschillende groepen.
Opmerking: Vele mensen geloven dat een persoon, die sterft, onmiddellijk naar de hemel of naar de hel gaat. Deze mening is vals om drie redenen:
1. De Bijbel openbaart dat het oordeel begint in 1844. Er werd dus geen beslissing genomen over Abel vóór 1844.
2. De Bijbel leert dat de heiligen de straf over de bozen zullen vaststellen. Dit gebeurt gedurende het millennium. 3. De Bijbel leert dat een persoon geen uitvoerend oordeel ontvangt vóór de opstanding. De gestorven heiligen ontvangen hun
loon bij de Wederkomst en de bozen ontvangen hun straf op het einde van het millennium.
Johannes 6:40
40. Want dit is de wil mijns Vaders, dat eenieder die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. De rechtvaardigen ontvangen eeuwig leven ten jongsten dage, op het einde.
Johannes 12:48
48. Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage.
De bozen worden geoordeeld op het einde.
Matteus 12:41,42
41. De mannen van Ninive zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier. De mannen van Ninive in de tijd van Jona zullen opstaan ten laatsten dage.
42. De koningin van het Zuiden zal in het oordeel optreden met dit geslacht en het veroordelen, want zij is gekomen van de einden der aarde om de wijsheid van Salomo te horen, en zie, meer dan Salomo is hier.
Zie illustratie 42
1. In het linker vak ziet gij deze, die gestorven zijn vanaf de schepping tot de Wederkomst. Sedert 1844 worden zij geoordeeld uit de boeken en door de Rechter, Jezus als gered of als verloren beoordeeld.
a. Deze die gered zijn, staan op in de eerste opstanding bij de Wederkomst. (1Thess.4:16; 1Kor.15)
1 Tessalonicenzen 4:16
16. Want de Here zelf zal op en teken, bij het roepen van een aartsengelen bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan.
b. Deze die niet gered zijn staan pas op na de duizend jaar en komen voor de grote witte troon. Dit is de tweede opstanding. Gedurende deze duizend jaar bepalen de heiligen hun straf. Dan wordt hun straf uitgevoerd door Christus voor de witte Troon van de Vader.
2. In het rechter vak ziet gij de levenden, die geoordeeld worden gedurende de grote verzoeking die op de gehele Aarde komt, waarin zij zullen getest worden. Dan zullen zij gescheiden worden in twee groepen: geredde en niet geredde, die het merkteken van het beest ontvangen hebben.
a. Deze die gered zijn.
1 Tessalonicenzen 4:17
17. daarna zullen wij levenden, die achtergebleven zijn, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd bij de Here wezen.
De levenden zullen geoordeeld worden door de test, die over de gehele wereld komt. Zij zullen dan opgenomen worden. De geredde doden en de geredde levenden komen tezamen bij de Wederkomst en regeren gedurende duizend jaar in de hemel.
b. Die niet gered zijn. Zij hebben niet geleefd door het geloof en ontvangen het merkteken van het beest. Zij worden vernietigd bij de Wederkomst door de schittering van Zijn heerlijkheid. Zij blijven
dood tot de tweede opstanding. Zij komen tezamen met de gestorven bozen om voor het oordeel te komen. Zij zullen horen waarom Jezus hen niet heeft kunnen redden, wat de heiligen beslist hebben in verband met de gepaste restitutie voor de zonde
Handelingen 17:31
31. omdat Hij (de Vader)een dag heeft bepaald, waarop Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen door een man(Jezus), die Hij aangewezen heeft, waarvan Hij voor allen het bewijs geleverd heeft door Hem uit de doden op te wekken.
Hoe kan het dan mogelijk zijn dat iemand in de hemel of in de hel kan zijn vóór het oordeel? Het oordeel stelt vast welk uw lot zal zijn.
2Korinthe 5:10
10. Want wij moeten allen voor de rechterstoel van Christus openbaar worden, opdat eenieder wegdrage wat hij in zijn lichaam verricht heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Wij moeten allen verschijnen in het oordeel. In de apocalyptische profetie leren wij dat Jezus pas in 1798 waardig verklaard werd om als Rechter op te treden voor de mens. De boeken van het oordeel worden geopend in 1844 bij het openen van het vierde zegel.(zie vorige referenties)
Prediker 12:14
14. Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed, hetzij kwaad.
Deze tekst en vele andere laten geen ruimte over tot twijfel. Iedereen zal geoordeeld worden op de juiste tijd en zijn loon ontvangen volgens zijn daden. De doden worden geoordeeld uit de boeken en de levenden naar gelang zij hun keuze zullen gemaakt hebben. Zij zullen een beslissing genomen hebben.
De Bijbel zegt duidelijk dat er een oordeel is. Er zijn verschillende fasen. De apocalyptische profetie geeft de opeenvolging van deze gebeurtenissen. Om al deze dingen duidelijk te begrijpen is de studie van de Bijbelprofetie noodzakelijk. Alles sluit zich bij elkander aan. Het evangelie is geopenbaard in het PLAN, dat ontvouwd wordt in de Bijbelprofetie. Hoe meer al deze dingen naar voor gebracht worden, hoe beter het ganse beeld begrepen wordt.
Zij die leven volgens hun zondige natuur, die Christus weigeren als hun Middelaar en hun Redder, deze, die niet gewillig zijn zich te onderwerpen aan het gezag van Christus als hun God als hun Heer en Koning, zullen de gerechtigheid van Christus niet ontvangen. Hij zal aan de bozen Zijn genade aanbieden. Om deze te ontvangen moet gij u gewillig onderwerpen en uw geloof in Hem plaatsen. God zet voor ons leven en dood. Zult gij leven kiezen? Dit bid ik, Amen.