Beide offers geillustreerd
Beide offers geillustreerd.
Het Zondeoffer.
Zie illustratie 37.
U ziet een man, die zijn lam gebracht heeft en de priester, die daar is om hem te dienen. Het lam wordt op het brandofferaltaar gelegd en de priester overhandigt de man een mes, die zijn hand op de kop van het lam legt en zijn zonden belijdt. Hij snijdt de ader door van het lam. De priester neemt een beetje bloed van het lam in een beker. Hij strijkt van dit bloed op de hoornen van het brandofferaltaar. Hij komt naar het wasvat en wast zijn handen om in de tempel te kunnen binnengaan. Dan brandt hij wierook op het reukofferaltaar. Jezus ziet vanaf het verzoendeksel, dat zich tussen de cherubs op de ark der getuigenis bevindt, (Exod.25:22) doorheen het voorhangsel en doorgrondt het hart van de zondaar. Als hij berouw had over zijn zonde liet Jezus de heerlijkheid schijnen over het open bovengedeelte van het voorhangsel, zodat de zondaar, die in het voorhof stond, kon zien dat zijn offer aanvaard was en zijn zonde overgedragen was op het heiligdom. Dan kon de man weggaan zonder schuld. Dit legt op een wonderbare manier uit hoe het ware Lam, het Lam Gods zou komen op deze wereld om onze schuld weg te nemen. Zo wij Hem aannemen als onze Verlosser en gewillig zijn te leven door het geloof, worden onze zonden overgedragen op het Lam
Het Dagelijkse Offer.
Illustratie 37
Het verschilt van het voorgaande. Het greep plaats in de morgen en de avond. Het lam werd niet gebracht door een individu. Het werd genomen uit kudden, die de priesters hielden voor dit doeleinde. Nadat het dier geslacht was, kwam de priester naar het wasvat en waste voeten en handen. Hij streek het bloed van dit offer op de hoornen van het reukofferaltaar. Dit offer was bedoeld voor het kamp van Israël in zijn geheel. Er werd bestendige of dagelijkse verzoening gedaan, zodat, als er iemand gezondigd had, bijvoorbeeld op 1 Juni en hij kon maar op 1 September zijn persoonlijk offer brengen, er toch bestendige verzoening voorzien werd. Deze bestendige verzoening, avond en morgen, verzekerde heil en hield de toom van God tegen die Zijn volk zou vernietigen.
Deze beide offeranden hebben een specifieke betekenis:
Het zonde offer verwijst naar het Lam, Christus op Kalvarie.
Het dagelijks verwijst naar de tijd, die voorafgegaan is, waarop Jezus zich tussen de toorn van God en de zondige mens geplaatst heeft sedert Adam en Eva om te bemiddelen als Redder van de mens.
Deze offeranden belichten twee voorname waarheden:
1. Het heil ontstaat niet door het offeren van dieren noch door sommige religieuze handelingen.
Hebreeën 10:4
Het is onmogelijk dat het bloed van stieren of bokken zonden zouden wegnemen.
In geen enkele tijd is heil voortgekomen uit dierlijke offers.
2. Het heil is altijd ontstaan door geloof. (Hebr.11)