De Barmhartigheid en de Rechtvaardigheid van God
De Barmhartigheid en de Rechtvaardigheid van God.
In dit hoofdstuk heb ik de bedoeling de harmonische relatie tussen Gods genade en Zijn gerechtigheid naar voor te brengen.
Goddelijke liefde is het evenwicht tussen Gods gerechtigheid en Gods barmhartigheid.
Wij herhalen nog enkele punten van onze vorige studie om een verband te leggen met ons huidig onderwerp:
1. Jezus schiep Adam en Eva.
2. De dag dat Adam geschapen was, werd hij door zijn Schepper onder de verplichting van de wet geplaatst. (Genesis 2:17)
3. De wet zegt dat de overtreder de dood moet ondergaan de dag waarop hij die overtreedt. (Gen.2:17. )
4. Eva en Adam hebben gezondigd. Zo kwamen ze onder de veroordeling van de wet; die onmiddellijke dood vereiste. De wet in Genesis 2:17 spreekt niet van barmhartigheid. Van nature uit biedt de wet geen barmhartigheid aan. De wet bepaalt wat juist en verkeerd is en legt straf op. De wet is een geheel van regels die het gedrag beheerst van mensen die door de wet gebonden zijn. De wet heeft toom. Die de wet overtreedt moet de gevolgen dragen. Gerechtigheid is de onpartijdige toepassing van de toom vereist door de wet. Denk eraan dat wet, zonde, verplichting, veroordeling, toom, gerechtigheid en barmhartigheid aan elkander gebonden zijn en onafscheidbaar zijn.
5. De wet en haar toorn(straf) zijn door de Schepper vooraf bepaald vóór de mens geschapen werd. De toom van Wet was niet iets dat opgemaakt werd nadat Adam gezondigd had. Hij was vooraf gekend.
Nu dat wij wet, zonde, toom, verplichting en veroordeling begrepen hebben, kunnen wij handelen over gerechtigheid en barmhartigheid.
Gerechtigheid is de rechtmatige en onbevooroordeelde toepassing van de wet.
Wat de wet ook vereist zal onpartijdig, eerlijk toegepast worden op allen die onder de wet zijn.
Barmhartigheid is de onverdiende verlossing van de veroordeling van de wet, maar niet van de verplichting van de wet.
Iemand kan de wet van zijn land overtreden, bijvoorbeeld door overdreven snelheid op de weg. Hij doet dit in omstandigheden, die hem overweldigd hebben. Zo kan de rechter hem genade verlenen zodat hij geen boete hoeft te betalen. Waarvan werd hij vrijgesteld als de rechter hem genade geschonken heeft? Werd hij nadien vrijgesteld van de verplichting van de wet die de snelheid regelt op de weg of werd hij vrijgesteld van de veroordeling van de wet, die hj overtreden heeft? Hij werd alleen vrijgesteld van de veroordeling van de wet waaronder hij was vóór zijn overtreding. Er zijn mensen, die denken dat de genade van God hen vrijstelt van de verplichting van de wet. 'Dat is verkeerd. Gods barmhartigheid schaft Zijn gerechtigheid niet af, eerder zij bevrijdt ons van de veroordeling van de wet, die wij overtreden hebben.
Gerechtigheid en Barmhartigheid hebben ook namaak betekenissen.
Gerechtigheid:
Het toepassen van de straf van de wet volgens eigen bevliegingen of eigen gerechtigheid.
Sommige mensen zeggen, dat de God van het Oud Testament verschilt van deze van het Nieuw Testament. Zij aanzien de God van het Oud Testament als despotisch, grillig, alsof Hij zomaar beslist om mensen te vernietigen en weg te vegen van de aardbodem. Daar zij God aldus aanzien, zeggen ze dat dit niet de God van het Nieuw Testament is, maar van het Oud Testament. Ik wil er de nadruk op leggen, dat God altijd rechtmatig was in alles wat Hij gedaan heeft. God is niet iemand, die Zichzelf rechtvaardigt. Hij is nooit wetteloos in Zijn handelingen. Alles wat God deed in het Oud Testament was rechtmatig en ook wat Hij deed in het Nieuw Testament. Alles wat Hij zal doen, voorspeld in het boek Openbaring in verband met de eindtijd zal wettelijk verantwoord zijn. De vernietiging van de wereld tijdens de zondvloed was rechtmatig. God stond op een morgen niet op zeggende: "laten wij het huis rein maken." God respecteert de wet. Moest dit niet zo zijn dan zouden Zijn schepselen nooit het rationele, het logische, de beginselvastheid en de onveranderlijkheid van Zijn karakter kunnen begrijpen.
Barmhartigheid:
Vrijstelling van de verplichting van de wet.
Samenvatting.
Juiste betekenis van Gerechtigheid:
Onpartijdige toepassing van de wet
Juiste betekenis van Barmhartigheid:
Onverdiende vrijstelling van de veroordeling van de wet.
Om het Plan van verlossing te begrijpen moet gij weten wat gerechtigheid en barmhartigheid zijn. Gij moet ook weten wat de diensten van het Heiligdom inhouden en wat zij openbaren, want ze omvatten het Verlossingsplan. Het Heiligdom openbaart één ding, namelijk dat de goddelijke liefde het evenwicht is tussen gerechtigheid en barmhartigheid.
Valse betekenis van Gerechtigheid:
Willekeurige toepassing van de wet.
Valse betekenis van Barmhartigheid:
Vrijstelling van de verplichting van gehoorzaamheid aan de wet. Adam en Eva hebben gezondigd.
Gods wet eiste op die dag dat Adam en Eva onmiddellijk ter dood gebracht werden.
Gods gerechtigheid vroeg de onmiddellijke toepassing van de eisen van de wet. Indien God rechtschapen is moet de bediening van de wet
als blindelings, onvooringenomen toegepast zou worden.
Psalm 89:15
15. Gerechtigheid en recht zijn de grondslag van uw troon, goedertierenheid en trouw gaan voor uw aangezicht henen.
Spreuken 21;3:
3. Gerechtigheid en recht doen, is de Here welgevalliger dan offers.
Een cherubijn stond op het punt de hemel te verlaten om Adam en Eva te doden de dag dat zij de vrucht aten. Maar Jezus kwam tussen en plaatste Zich als middelaar tussen God en de mens.
God--->Jezus<---Mens
God oefent gerechtigheid uit. De schuldige mens verdient toom. Maar Jezus plaatst Zich ertussen. Barmhartigheid is onverdiende vrijspraak van de veroordeling van de wet.
Toen de mens gezondigd had, snelde de Schepper van de mens naar de Vader en vroeg om HET PLAN van verlossing toe te passen op Adam en Eva.
Dit PLAN, dat gegrondvest was vóór enig wezen geschapen werd, was toepasselijk op ieder schepsel op voorwaarde dat zijn zonde geen rechtstreekse opstand betekende, dat het geen rechtstreeks overtreden was van Gods bevel. Zulk een bevel vrijwillig overtreden betekent dat gij u in volle tegenkanting gesteld hebt tegen God. Het Plan van verlossing was niet geldig voor Lucifer en zijn engelen omdat zij een rechtstreeks bevel van hun Bevelhebber overtreden hebben en dat zij dit beseft hebben. Maar wel voor hen, die zondigen in bepaalde omstandigheden, zonder rechtstreekse bedoelingen, zoals Eva, die de slang geloofde en Adam, die wel beseft heeft maar niet rechtstreeks een bevel overtreden heeft.
De Heilige Geest leefde in Lucifer en zijn engelen. God leeft in al Zijn schepselen. Zo wordt de mens bestendig in relatie gebracht met zijn Schepper. Als Adam en Eva gezondigd hadden, was het zeer moeilijk voor de Heilige Geest om dit te verwezenlijken wegens hun zondige neiging. Als Lucifer en zijn engelen gezondigd hadden, zijn ze voortgegaan met zondigen totdat het voor de Heilige Geest onmogelijk werd nog in hen te leven en aldus hebben zij de onvergefelijke zonde tegen de Heilige Geest bedreven. Jezus zegt: in Matteus 12:32 dat de laster tegen de Heilige Geest niet kan vergeven worden noch in deze eeuw noch in de komende. Lucifer en zijn engelen zullen op de geschikte tijd vernietigd worden omdat zij met opzet de wet overtreden hebben. Zij hebben geweigerd een rechtstreeks bevel te gehoorzamen. Dit was niet het geval met Adam en Eva; daarom kon het plan tot herstel op hen toegepast worden.
Indien Jezus, de Schepper gewillig was om te voldoen aan de voorwaarden van het PLAN en
indien de Vader akkoord was om Jezus te laten sterven, dan kon het probleem opgelost worden. Jezus stond voor de Vader en vroeg om het Plan toe te passen. Hij bood Zich aan om te sterven in de plaats van de schuldige mens, opdat genade zou mogen komen over allen die Hem als hun Middelaar wilden aannemen.
Ik kan mij voorstellen dat vele engelen dit gebeuren gevolgd hebben. Wellicht zagen zij de tranen in de ogen van de Vader als hij in strijd was in deze tragische situatie. Hij was niet alleen op het punt Adam en Eva te verliezen, die Hij zeer lief had, maar Hij kon ook Jezus verliezen, die God was met Hem.
Wie heeft Hij meer bemind?
Johannes 3:16
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe. De Vader beminde ons meer dan Jezus.
Er bestond een risico dat Jezus zou gefaald hebben in het volbrengen van al de modaliteiten en voorwaarden, nodig voor het redden van de mens. Zo kunnen ook wij falen en niet vasthouden aan al de modaliteiten en voorwaarden tot redding. Ik geloof dat de Bijbel duidelijk laat verstaan dat dit het geval zal zijn voor velen en dat als gevolg daarvan zij zullen vernietigd worden.
De Vader beleefde een grote strijd als Hij Zijn Zoon ten beste gaf. Ook Jezus was droevig. Hij, de Schepper wist dat de wet dood vereiste van Adam en Eva. De wet kon niet veranderd worden. Moest de wet kunnen veranderd worden, dan zou de Vader dit onmiddellijk gedaan hebben, zodat Jezus Christus niet zou moeten sterven. De dood van Jezus bewijst dat de wet niet kon veranderd worden. (cfr. de wet van de Meden en de Perzen. Herinner u de geschiedenis van koning Darius en Daniël kwam in de leeuwenkuil terecht omdat de wet niet kon veranderd worden.) De wet van God kan niet veranderd worden. De enige manier waarop de mens kan gered worden, is door het
aanbieden van genade, die hieruit bestond, dat Jezus zou komen om in de plaats van de mens te sterven. Allen die hun geloof in Jezus zouden stellen als hun zoenoffer of in deze, die in hun plaats zou betalen, komen niet onder de veroordeling van de wet. Dit is zo wonderbaar, want gerechtigheid vereist dat aan de wet voldaan wordt. Het is een voldongen feit, dat Adam en Eva gezondigd hebben, daarom biedt Jezus hen een vrijstelling aan van de veroordeling van de wet. Dat verandert niets aan de wet. Jezus biedt genade aan, die hen vrijmaakt van de veroordeling van de wet. Het Plan houdt in dat Adam en Eva en hun nageslacht gered kunnen worden als het Plan toegepast wordt en dat Plan zegt dat eenieder die Jezus aanneemt als zijn Middelaar gered zal worden. Dat is Zijn wonderbaar Plan. Dat is het wat wij onderzoeken. Er is geen enkel gedeelte in de Bijbel dat rechtstreeks zegt: "Dat is het Plan van Verlossing." Maar de Bijbel is de openbaring van de inhoud van het Plan. Door te bestuderen hetgeen God gedaan heeft, kan dit Plan begrepen worden. Mozes werd gevraagd een heiligdom te bouwen in de woestijn volgens het patroon, dat hem getoond werd. Dit wordt beschreven in Exodus en in de Hebreeën brief. Ik kan u verzekeren, dat door te zien naar hetgeen Mozes gebouwd heeft, wij kunnen weten wat het patroon inhield, daar hij het juist gebouwd heeft volgens het patroon. De Bijbel zegt ons niet wat het patroon was, dat Mozes zag, maar door te kijken naar hetgeen Mozes gebouwd heeft, kunnen wij weten wat het patroon inhoudt. Zo met het Plan van verlossing. Hoe meer bestudeerd wordt en gezien wordt wat God doet, hoe duidelijker het Plan zich openbaart, dat gemaakt werd vóór enig schepsel geschapen werd. God is rechtvaardig. Het doel en het Plan kan begrepen worden door het relaas van Zijn handelingen in acht te nemen, die opgenomen zijn in de Bijbel. U kunt zien hoe veel uitgebreider het Oud Testament is dan het Nieuw Testament. Sommige mensen willen alles oplossen met het Nieuw Testament. Dat kan niet kloppen. Het Plan werd reeds toegepast in het Oud Testament. Alles wat God deed in het Oud Testament strookt met alles wat Hij in het Nieuw Testament deed. Gij moet de ganse Bijbel nemen om het Plan te begrijpen.
Om te begrijpen welk een drama het Verlossingsplan voor de Vader betekent, is het goed de geschiedenis in Genesis te lezen nopens Abraham en Izaak. Abraham was een oud man, als Izaak geboren werd, Ik geloof ongeveer 100 jaar. Hij had zolang uitgezien en verlangd naar de geboorte van de beloofde zoon. God zegde ook dat Ismaël niet de zoon van belofte zou zijn, maar wel Izaak. Op een dag zegt God tot Abraham: "Ik zou willen, dat gij met uw zoon naar de berg Morija gaat en dat gij hem slachtoffert. Gij kent de geschiedenis, hoe Izaak vroeg waar het lam was om te offeren, waarop Abraham antwoordt: "God zal erin voorzien." Abraham geloofde dat God Izaak kon laten verrijzen. God zette Abraham op de proef om te zien indien hij Izaak meer beminde dan God. Daarin faalde Adam. Abraham beminde God meer dan Izaak en Izaak was gewillig te sterven want een Hoger Gezag heeft dit aan zijn vader gevraagd. Deze geschiedenis laat ons het offer van de Vader beter begrijpen, daar een hoger gezag dit vereiste namelijk de Wet van God.
Een diepzinnige gedachte.
De Vader is werkzaam onder de wet. Hij is onderworpen aan Zijn eigen wetten. Hij staat niet boven Zijn wetten. Moest Hij boven de wet staan zou Hij wetteloos zijn en willekeurig handelen.
God is niet grillig in Zijn handelwijze. Hij is rechtvaardig. Hij is wetsgebonden en Hij vraagt dit ook van Zijn schepselen. "Handel, zoals Ik handel," zegt Hij: "Wees volmaakt zoals uw Vader die in de hemel is.", zegt Jezus. Hoe wordt volmaaktheid bepaald? Door wet. Alle geschapen wezens heeft Hij onder de verplichting van de wet geplaatst. Hij heeft alles onder wetten geplaatst. Hij is rechtschapen in de toepassing en de bediening van de wet. Dit wordt bewezen door het feit dat Jezus gestorven is aan het kruis en dat God in al Zijn werkzaamheden onder de wet geplaatst is.
Indien God de straf van de wet zou kunnen veranderd hebben,
zou Jezus niet moeten sterven op Kalvarie.
Als Jezus naar de aarde kwam om de mens te redden, was Hij onder de regels van de wet
Galaten 4:4,5
4. Toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet,
5. om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen.
Jezus is niet geboren onder de veroordeling van de wet, want Hij heeft niet gezondigd. Geen enkel kind is geboren onder de veroordeling van de wet van Gods standpunt uit, want het heeft niet gezondigd. Het is geboren met een zondige natuur ook onder de verplichting God te gehoorzamen; niet onder de veroordeling van de wet zolang het niet gezondigd heeft, maar voor ons allen is dit een kwestie van tijd, want allen hebben gezondigd en derven de glorie van God. Wij zijn allen zondaars, Jezus niet. Wij hebben het recht van zonen verloren, daar wij wegens de zonde onder de veroordeling van de wet gekomen zijn, die de dood als gevolg heeft. Welk een contrast tussen de wettig verantwoorde bediening van de mens Jezus en de vernietiging van mens der wetteloosheid, der zonde. Zie hiervoor de video cassetten 201 en 202 , "De volle Beker", "Jezus geopenbaard" over de profetieën van Daniël en Openbaring, waar de Bijbel voorspelt dat Satan zal verschijnen en de mens der zonde zal zijn. Paulus noemt hem in 2Thess. 2 de mens der wetteloosheid. Al zijn handelingen zullen aan geen wet onderworpen zijn, in tegenstelling met Jezus, die onderworpen was aan alles wat het Heilsplan vereiste, toen Hij op de wereld kwam. Zoals Izaak zich neerlegde op het altaar, legde Jezus zich gewillig neer op het kruis en werd gekruisigd. Op de dag dat Adam en Eva gezondigd hebben werd Jezus het Lam Gods. Jezus werd de Persoon, die geslacht zou worden naar de eisen van de wet. Om het Lam Gods tot verzoening te zijn moest Jezus een volmaakt leven leiden. Zie illustratie 39
Aan linkerzijde ziet gij de Wet. Gods wet is volmaakt, goed en heilig. Eronder staat een mens onder de verplichting van de wet. Wat gebeurt er als de mens de wet overtreedt? Hij komt onder de veroordeling van de wet. Dit eist onmiddellijke dood. Als de zondaar gedood wordt is de wet voldaan. Op die wijze werkt de gerechtigheid.
De schuld kan slechts overgedragen worden door het storten van bloed.
Hoe werkt dan de genade? (zie middelste gedeelte) Daar ziet gij een lam. Het stelt Jezus voor. Het wordt de plaatsvervanger van de mens. Maar het moet volmaakt zijn. Indien het lam niet volmaakt is, moet het sterven voor zijn eigen zonde. (zoals de mens die gij ziet op linkerzijde) Een mens, die onder de veroordeling van de wet staat kan niet sterven om een ander vrij te maken. Maar Jezus kwam naar de wereld en leefde een zondeloos leven. Daar Hij de zonde overwon, werd Hij een volmaakte plaatsvervanger en stierf. Genade is het proces waardoor God toelaat dat de zonden van een mens kunnen overgedragen worden op een ander. Als deze volmaakte plaatsvervanger sterft, is aan de wet voldaan. Er is dan dood, wat de wet vereist. Jezus is gestorven en Hij voldeed aan de wet. Het resultaat kunt gij volgen op het rechtse gedeelte van de illustratie. Hij die zijn geloof plaatst in Jezus leeft en is niet meer veroordeeld en schuldig. Hij staat nog steeds onder de verplichting van de wet. De genade neemt de verplichting van het houden van de wet niet weg. Er kan zelfs geen genade zijn zonder wet, zonder dat men onder de veroordeling staat van de wet. De genade van God is een middel waardoor de schuldige bevrijd wordt van de veroordeling van de wet. Deze bevrijding werd voor u en voor mij als zondaars mogelijk gemaakt omdat Jezus naar Kalvarie gegaan is nadat Hij een volmaakt leven geleid had. Het Plan van verlossing laat het overdragen toe van de schuld van iemand naar iemand anders, die in dit geval Christus is. Zo werd Jezus mijn Verlosser, mijn Middelaar, Deze die tussen staat, die middenin staat. Hij wordt mijn Vertegenwoordiger, het Middel waardoor ik redding kan verkrijgen want het Plan zegt dat God de dood van een volmaakte plaatsvervanger zal aannemen en zal toelaten dat de schuld op iemand anders overgedragen wordt.
Hij was reeds medeëigenaar door het recht dat Hij had als Schepper. Het Plan zegt ook dat deze die komt en sterft erfgenaam wordt en alles ontvangt wat hij teruggekocht heeft.
Jezus, de Schepper werd de Redder van de mens op het ogenblik dat het Plan toegepast werd. Daar gaat het over in
Psalm 2:7-12
7. Ik wil u gewagen van het besluit des Heren: Hij sprak tot mij: Mijn zoon zijt gij; Ik heb u heden verwekt.
8. Vraag mij en ik zal volken geven tot erfdeel, de einden der aarde tot uw bezit.
9. Gij zult hen verpletteren met een ijzeren knots, hen stukslaan als pottenbakkerswerk. 10. Nu dan, gij koningen, weest verstandig laat u gezeggen, gij richters der aarde. 11. Dient de Here met vreze en verheugt u met beving.
12. Kust de zoon, opdat hij niet toorne en gij onderweg niet te gronde gaat, want zeer licht ontbrandt zijn toorn.
De Vader zegt tot de Zoon: Heden ben Ik uw Vader geworden. Mijn Zoon, vraag Mij en ik zal u de wereld geven, de naties zijn uw erfdeel.
Het was genade die bevrijdt van de veroordeling van de wet, een onverdiende gunst, die redding mogelijk maakte voor Adam en Eva.
Wat is dan redding? Redding betekent herstel. Het verlossingsplan is het proces waardoor Adam en Eva en hun nakomelingen, kunnen hersteld worden tot drie dingen. Deze die gewillig zijn, die onder de voorwaarden komen van redding, kunnen hersteld worden.
1. Geen veroordeling meer.
2. Oorspronkelijke zondeloze natuur. 3. Origineel thuisland.
1. Het PLAN biedt een wettelijk mechanisme aan, waardoor een schuldig mens kan aanzien worden door God alsof hij nooit meer gezondigd heeft, zonder veroordeling, niettegenstaande allen gezondigd hebben. Nochtans het PLAN ontdoet de mens niet van de verplichting van de wet.
2. Adam en Eva hebben hun zondeloze natuur verloren, hun geneigdheid naar het goede, maar, ten gepaster tijde vergt het PLAN herstel, de gave van een zondeloze natuur, de gerechtigheid van Christus.
Ik wil u dit nu uitleggen in theologische termen.
1. Toegerekende Gerechtigheid.
Het PLAN voorziet een wettelijk proces, waardoor God kan leven met zondaars en hen kan aanzien als rechtvaardig, wat genoemd wordt toegerekende gerechtigheid. (iemand aanzien anders dan hij werkelijk is) God gaat met zondaars om tot de dag van het heil aanbreekt. 6000 jaar geleden hebben Adam en Eva gezondigd. Die tijd is voorbijgegaan. Hoe heeft God intussen de zonde behandeld? Een voorziening in het PLAN laat toe dat gerechtigheid wordt toegerekend. God heeft een middel om mensen te aanzien als rechtvaardig. Het is een middel om het probleem van de zonde op-te lossen.
2. Toegekende Gerechtigheid.
God heeft ook een gedeelte in Zijn PLAN, waardoor Hij gerechtigheid zal toekennen aan allen die gered willen worden en dat behoort tot de geschiedenis van de eindtijd. Er komt een dag waarop God de zondeloze natuur zal toekennen, die het rechtvaardig zijn zal verwezenlijken.
3. De zonde van Adam en Eva veroorzaakte ook een fysische vloek op de Aarde. Op de juiste tijd zal een nieuw tehuis, een nieuwe aarde geschapen worden, vrij van de vloek der
zonde, om daarin te wonen.
Bonus.
Het PLAN spreekt van verheffing voor allen die de zonde overwinnen door de macht van God. Zij die leven in de eindtijd als een algemene test zal komen, zullen speciaal geëerd worden.
Openbaring 20:4-6
4. En ik zag tronen, en zij zetten zich daarop, en het oordeel werd hun gegeven, en ik zag de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en
die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd of op hun hand ontvangen hadden; en zij werden weder levend en heersten als
koningen met Christus, duizend jaren lang.
5. De overige doden werden niet meer levend, voor dat de duizend jaren voleindigd waren.
6. Zalig en heilig is hij, die deel heeft aan de eerste opstanding: over hen heeft de tweede dood
geen macht, maar zij zullen priesters van God en van Christus zijn en zij zullen met Hem als koningen heersen, (die) duizend jaren.
Zij, die het beest en zijn beeld overwonnen hebben, zullen, speciaal geëerd worden door God.
Het PLAN van verlossing gebruikt speciale uitdrukkingen, die moeten gedefinieerd
worden.
1. Toegerekende Gerechtigheid.
God aanziet iemand als rechtvaardig, terwijl hij het eigenlijk niet is. Indien iemand zijn leven aan God gegeven heeft en beslist heeft te leven door het geloof en hij zijn vertrouwen op Hem geplaatst heeft, dan aanziet de Vader hem alsof hij nooit gezondigd had. Deze gerechtigheid kunt gij onmiddellijk ontvangen
2. Toegekende Gerechtigheid,
Een dag komt vóór de afsluiting van de genade, dat God Zijn gerechtigheid zal toekennen aan allen, die Hem liefhebben.
3. Middelaar.
Een middelaar is een tussenpersoon, die moet aangenomen worden door beide tegengestelde partijen om tot verzoening te komen.
Samenvatting.
1. Adam ontving de wet en stond onder haar verplichting.
2. Adam en Eva hebben gezondigd en komen onder de veroordeling van de wet
3. Gerechtigheid eiste de uitvoering van het doodsbevel, wegens de toorn van de wet.
4. Jezus vraagt om het PLAN van verlossing in toepassing te brengen om de mens tot herstel te brengen. De Vader stemt in. Genade werd verleend aan de mens voor een bepaalde tijd. De genade duurt geen eeuwigheid. God heeft een grens geplaatst aan de zonde (6000 jaar)
5. Zij die Jezus aannemen als hun Middelaar, zullen hersteld worden (gered) zoals het PLAN bepaalt.
6. Gedurende de periode van de 6000 jaar, zullen deze, die Jezus aannemen als hun Middelaar aanzien worden door God alsof zij rechtvaardig waren (toegerekende gerechtigheid) , terwijl zij wachten op de toekenning van de zondeloze natuur en op hun thuisland. (de nieuwe Aarde) Miljoenen mensen sterven zonder de gave te ontvangen, waarop zij hun hoop gesteld hadden. (Hebreeën ll)De laatste generatie zal nog leven als deze hoop gerealiseerd wordt.
Noodzaak tot het begrijpen van twee andere elementen.
1. Het verbond van God, dat een belofte inhoudt a. Tussen de Vader en Jezus. b. Tussen Jezus en de mens.
2. Leven door het geloof.
1. Het verbond van God.
a. Het Verbond tussen de Vader en de Zoon.
Indien Jezus alles wat het PLAN vastgelegd had zou vervullen, dan zou de Vader hem op de geschikte tijd erfgenaam maken van alle dingen. Dit werd bepaald door het besluit van het PLAN en door het verworven recht van Verlossing door de vrijkoping met bloed. Dit procédé toont aan dat Jezus zal geopenbaard worden in alles wat Hij werkelijk is. Dit betekent dat de Vader de wereld zo lief had, dat Hij akkoord was om Zijn Troon af te staan en ook Jezus om ons te redden. Denk daar even over na.
De Vader ging akkoord om Zijn troon en heerschappij op te geven voor de verlossing van de mens. De mens verlossen zou leiden naar de verheffing van Jezus.
Jezus was akkoord Zijn Godheid op zij te leggen voor de redding van de mens. Jezus was gewillig om doorheen de bevinding te gaan van de tweede eeuwige dood.
God zal niemand naar de tweede dood zenden zonder deze zelf beleefd te hebben.
In Openbaring 5 wordt Jezus waardig bevonden om alles te ontvangen, wat de Vader bezit. Uit de studies op video cassette, 201 en 202 kunt u leren dat dit in 1798 was.
In die tijd werd aan Jezus gezag gegeven en het boek verzegeld met de zeven zegels overhandigd.. De openbaring van Jezus als zijnde volledig God, juist zoals de Vader, is aangevangen in 1798 in de hemel en op de aarde.
Zo er bestaat een verbond tussen de Vader en Jezus. (Psalm 2:7; Hebr.1)
Johannes 6:37,38
37. Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen, en wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
38. Want Ik ben van de hemel nedergedaald, niet om Mijn wil te doen,(als iemand, die de voorrechten van God bezit) maar de wil van Hem, die Mij gezonden heeft(om alles, wat het Plan bevat te verwezenlijken).
Op het einde van het millennium zal Jezus iets wonderbaars doen, vol van grootmoedigheid. Hij zal alles teruggeven aan de Vader!
1 Korinthe 15:24-28
24. daarna het einde, wanneer Hij(Jezus)het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij(Jezus)alle heerschappij, alle macht en kracht (op de Aarde) onttroond zal hebben.
25. Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al Zijn vijanden onder Zijn voeten gelegd heeft.
26. De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood,
27. want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft. 28. Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon Zich aan Hem onderwerpen, die alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in alles.
Het einde komt als Jezus alles teruggeeft aan de Vader wat Hem gegeven was, opdat Hij zou kunnen leven onder Zijn schepselen als iemand van hen.
Vers 24: In 1798 geeft de Vader macht en gezag aan Jezus en dan geeft Jezus het koninkrijk terug nadat Hij alle macht en kracht vernietigd heeft op de Aarde.(Zie "Jezus geopenbaard.") Er is dus een verbond tussen de Vader en Jezus. Wij weten dat Jezus met succes aan de voorwaarden van het verbond voldaan heeft wegens hetgeen gebeurde in 1798. Daarom is Hij gerechtigd om bezit te nemen van alles wat het PLAN aanbiedt: de Aarde en haar bewoners.
b. Het Verbond tussen Jezus en de mens.
Het verbond tussen de Vader en Jezus werkt op dezelfde wijze als het verbond tussen Jezus en de mens. Dit verbond is:
Indien gij Mijn volk wilt zijn, (Gaan, Zijn, Doen) dan zal Ik uw God zijn.
Dus, juist zoals Jezus de hemel verliet om de wil van de Vader te doen, zo moeten wij de wil van
Jezus doen, onze Middelaar.
Gehoorzaam zijn aan Christus bewijst dat wij Hem aannemen als onze Middelaar.
Vergelijk deze beide verzen:
Johannes 14:31
31. Maar de wereld moet weten, dat Ik de Vader liefheb en zó doe, als Mij de Vader geboden heeft.
Jezus staat onder de verplichting van het bevel van de Vader. Hetzelfde wordt van ons verwacht, gezien er staat dat de wereld moet weten of leren, dat Hij doet wat de Vader van Hem verlangt.
Johannes 14:15
15. Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren. Indien gij Mij liefhebt zult gij gehoorzaam zijn aan hetgeen Ik beveel.
1 Johannes 2:3
3. En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren.
Johannes 15:14
14. Gij zijt mijn vrienden, indien gij doet wat Ik gebied.
Jezus is ten volle God. Jezus, God zijnde heeft ten volle beantwoord aan de voorwaarden en de modaliteiten, die in het PLAN van verlossing bepaald werden. Hij is geschikt en waardig bevonden als Middelaar tussen de mens en God. Jezus zal uw Middelaar zijn indien gij gewillig zijt te doen wat Hij gepland heeft. Zijn geboden zijn niet zwaar. Er bestaat een grote verwarring nopens hetgeen Jezus heden verlangt van de christenen. God heeft het gereduceerd tot een minimum, eenvoudigweg
30
de tien geboden, gebaseerd op liefde. De eerste vier vragen God te beminnen met gans ons hart. De zes andere vragen dat wij onze naaste zouden beminnen als onszelf
De verbondsrelatie is een wettelijk verloop met het doel de mens te herstellen
Wettelijk, betekent fair, onkreukbaar, onberispelijk, overeenkomstig de gevestigde wet, geldig voor
allen die onder de vastgestelde bepalingen vallen.
Wat is het doel van het verbond tussen Jezus en de mens?
Het wettelijk verloop tot het herstel van de mens te verwezenlijken.
De Vader heeft Jezus aanvaard als onze Middelaar, toen Adam en Eva gezondigd hadden. De Vader heeft de werken van Jezus op de aarde goedgekeurd, (Zie Matteus 3:17 en Johannes 12:28) zoals ze vooraf bepaald waren. Moest Jezus gefaald hebben in het volbrengen van het verbond, dan zou Hij niet opgestaan zijn. Jezus had Zijn goddelijkheid afgestaan. Hij had ze gegeven aan de Vader toen Hij naar de aarde kwam. Hij bezat deze Goddelijkheid, maar gaf ze op om te kunnen naar de aarde komen en onderworpen worden aan de dood. Moest Hij niet getrouw geweest zijn aan de voorwaarden van het verbond, Hij zou niet opgestaan zijn. Er zou geen sprake geweest zijn van de Godmens. De Vader heeft Hem laten verrijzen omdat Hij getrouw geweest was. Daarom wordt Hij "Getrouw en Waarachtig" genoemd. (Op. 19:11)
Maar de vraag is, zult gij Jezus aannemen als uw Middelaar? Hoe ontvangen wij Hem als onze Middelaar? Wij zullen ons moeten onderwerpen aan de voorwaarden en de modaliteiten van het verbond. Al deze die hierin getrouw zijn zullen opgewekt worden "ten jongsten dage" (Joh. 6:39). De ontrouwen zullen niet gered worden.
Hebt gij Jezus aangenomen als uw Middelaar? Wordt dit bewezen door uw leven? Dat leidt ons naar de vraag:
2. Wat betekent het te leven door het geloof?
Geloof in Jezus is samengevat in de volgende zin: GAAN, ZIJN EN DOEN. (Go BE Do) Heer, Ik wil GAAN daar waar Gij mij ook heen zendt.
Heer, ik wil ZIJN wat Gij wenst dat ik zijn zou.
Heer, ik wil DOEN wat gij mij ook te doen geeft.
Als gij in uw leven ertoe gekomen zijt om gewillig te zijn. Ik zeg "gewillig". Ik zeg niet dat gij "doet", maar dat gij gewillig zijt te gaan te zijn en te doen, wat de Heer van u verlangt, dan zijt gij ertoe gekomen te leven door het geloof Het is een attitude, die leidt tot een bevinding in het handelen. De Heilige Geest kan werken met een persoon die in die zin gewillig is. Hij kan dit niet met iemand, die dit weigert. Leven door het geloof is een bevinding, waarin iemand God toelaat hem te leiden in zijn wandel in gehoorzaamheid naar het beloofde land. Maar de weg terug naar Eden is alleen mogelijk door onze Middelaar. Indien wij leven door het geloof, dan aanvaarden wij Jezus als onze Middelaar. De Vader heeft Hem aangenomen in het vervullen van deze rol. Dan wordt de gerechtigheid van God ons toegerekend, ofschoon wij niet rechtvaardig zijn. Zolang wij deze attitude hebben om te gaan, te zijn en te doen, te leven door het geloof dan bereidt de Heilige Geest ons om te leven in het nieuwe tehuis. Zie, gerechtigheid, rechtvaardigmaking, de vrijmaking van veroordeling, genade wordt ons toebedeeld als een onverdiende gave. Indien wij getuigen„ dat wij deze gave aanvaarden, ze begeren, er van houden, er dankbaar voor zijn door de wijze waarop"wij leven, wordt dit genoemd "heiligmaking". De Heilige Geest komt naar u en zegt: "Ik heb iets voor u te doen." Gij zegt: "Ik zal het doen, lieve Heer.". Op deze wijze groeien wij door de bediening van de Heilige Geest en door te luisteren naar Zijn stem. Wij komen dichter en dichter bij God als wij gehoorzamen aan de Heilige Geest. Later zal ik u spreken over de miljoenen mensen, die gestorven zijn zonder Jezus intellectueel gekend te hebben als hun Middelaar. Maar toch hebben zij toegang tot het eeuwig leven door Hem. Het PLAN van verlossing neemt alle mensen in acht die over deze wereld geleefd hebben op verschillende plaatsen en tijdstippen, die geen intellectueel besef gehad hebben over Jezus Christus. Wij lezen daarover in Romeinen 2:14. In Romeinen 12:3 staat er dat
waar iemand ook geboren is hem een maat van geloof toebedeeld wordt. De Heilige Geest spreekt tot ieder hart. Wij komen alleen tot Jezus door de bediening van de Heilige Geest. Vele mensen hebben geleefd zonder kennis van de Bijbel maar als de Heilige Geest in hun hart sprak hebben zij erkend wat moreel aanvaardbaar was voor de Vader, wat God aanziet als moreel juist. Ik kan u verzekeren dat wij verrast zullen zijn op de dag van de verrijzenis hoeveel mensen zullen opstaan, omdat zij gehoor gegeven hebben aan de stem van de Heilige Geest; want dat is de toegangssleutel tot het heil. De enige manier om toegang hebben tot Jezus en om Hem te kennen is door een gewillig hart.
Het PLAN van verlossing openbaart de natuur van Gods wet (Zijn gezag)
Gods gerechtigheid (rechtschapenheid)
Gods barmhartigheid (zachtmoedigheid)
Goddelijke liefde is het evenwicht tussen gerechtigheid en barmhartigheid.
Zijn gezag is het evenwicht van de manier waarop Hij Zijn wet toepast en hoe Hij de vrijmaking bewerkt van de veroordeling van de wet. Aldus wordt de studie van het PLAN van verlossing zo wonderbaar.
Denk eraan dat het PLAN van verlossing aanvankelijk niet totaal ontsloten werd aan de engelen en ook niet aan de mens op de dag dat Adam en Eva gezondigd hebben.
De inhoud van het PLAN werd eerder ontplooid gedurende 6000 jaar. Daar begint de apocalyptische profetie haar oorspronkelijk doel te bereiken doordat zij de tijd bepaalt van alle elementen in het PLAN van verlossing. Zij openbaart Gods grote PLAN, wat dit Plan is, wat God doen zal en waarom Hij het doen moet. Straks zal iedereen het PLAN aanschouwen en zien wat gerechtigheid, wat zonde, wat de wet van God en Zijn barmhartigheid inhouden. Dit kan best nu gebeuren. Waarom Jezus vandaag niet aannemen en de gunsten van het PLAN ontvangen. Waarom uw leven en uw hart niet geven aan Jezus en gewillig zijn om te gaan, te doen en te zijn wat Hij van u verlangt? Indien dit geschiedt kunt gij de toegerekende gerechtigheid van Jezus ontvangen, zonder nog veroordeeld te worden door de wet. Er staat in Romeinen 8:1 dat er geen veroordeling is voor hen die in Christus Jezus zijn.
Samenvatting van het PLAN van verlossing.
1. Het Plan openbaart de soevereiniteit van God en de natuur van zijn onveranderlijke wet.
2. Het PLAN openbaart een wettelijk proces om over de zonde te beschikken, dat zowel de straf bepaalt als de gevolgen.
3. Zij, die Jezus aannemen als hun Middelaar, zullen hersteld worden in Eden.
4. Het PLAN, meer dan wat ook openbaart de liefde van God.
5. Het PLAN vergeeft geen zonde, maar voorziet in de vergiffenis van de zondaren; Zonde wordt nooit vergeven. Het Lam moet sterven, opdat God genade zou kunnen verschaffen aan zondaren.