|
Een recent verschijnsel heeft de wereld van de weervoorspellingen over opkomende stormen in zijn greep. Het wordt een Nor’easter (de woorden noord en oost gecombineerd) genoemd. Deze storm wordt gecreëerd door een combinatie van weersinvloeden uit het noorden en het oosten en het tast op desastreuze wijze de oostelijke kustlijn van de Verenigde Staten aan. Daarom wordt het nieuws van een ophanden zijnde Nor’easter wordt nooit graag ontvangen.
De bijbel spreekt over een ophanden zijnde Nor’easter, die zal resulteren in de oogst van duizenden zielen en die in het bijzonder voor het geestelijk Babylon een probleem zal zijn.
In het profetische boek van Daniël, hoofdstuk 11, vers 44 vinden we het volgende: “Maar geruchten uit het oosten en noorden zullen hem opschrikken, en hij zal in grote woede uittrekken om velen te verdelgen en te vernietigen.”
Degene die hier “opgeschrikt wordt”, is beschreven als de “koning van het Noorden” (vers 40). Zevende-dags Adventisten erkennen deze kracht als voorstelling van de antichrist, of Babylon. Door het zorgwekkende nieuws vanuit het noorden en oosten (Nor’easter) zal de koning van het noorden “in grote woede uittrekken om velen te verdelgen en te vernietigen.”
In vers 45 lezen we het resultaat van deze woede: “Hij zal zijn koninklijke tenten opslaan tussen de zee en de berg van heilig Sieraad, maar dan vindt hij zijn einde zonder dat iemand hem helpt.”
Dit vers verwijst naar de Antichrist die de gruwel opzet, die ervoor zorgt dat hij (Babylon) erkend wordt als verlaten of gevallen. Paulus beschrijft deze manier van “opslaan” wanneer hij de antichrist beschrijft: “Hij zal alles wat goddelijk en heilig is bestrijden en zich erboven verheffen, om in Gods tempel plaats te nemen op de troon en zich voor de doen als God zelf” (2 Tessalonicenzen 2:4). En weer geloven wij als Zevende-dags Adventisten dat dit het instellen van de zondagswet betekent, gekoppeld aan het doodsvonnis uit Openbaring 13. Ellen White zegt:
“Hij werd gevolgd door een tweede engel, die uitriep: ‘Gevallen, gevallen is Babylon, die grote stad, die door haar ontucht alle volken de wijn van haar wellust heeft laten drinken’ (Openbaring 14:8). Hoe is dit gebeurd? Door mensen te dwingen een valse sabbat te accepteren.” {8T 94}
Maar wat zijn deze “geruchten” uit het noorden en het oosten die Babylon zo woedend maken dat Babylon antwoordt met het instellen van een zondagswet, gekoppeld aan een doodsvonnis? Het is niets anders dan de late regen. Van de sabbat, of de verzegelde boodschap is gezegd dat deze uit het oosten zou komen (zie Openbaring 7:1-4, Exodus 31:13-17). Dit is onderdeel van de drie-engelenboodschap van Openbaring 14:6-12.
Maar Gods volk heeft deze boodschap al 163 jaar gepredikt. En het heeft Babylon nog niet kwaad gemaakt. Waarom? Omdat dat niet gebeurt tot de engel uit Openbaring 18 zich erin mengt (naar “beneden” komt vanuit het symbolische noorden) met de drie-engelenboodschap, die de Nor’easter creëert, die Babylon zal kwellen en vervolgens met de grond gelijk zal maken! Deze vierde engel is om “kracht” en “glorie” toe te voegen aan de drie-engelenboodschap. Onthoudt dit. We zullen hier later op terugkomen.
Het is erg belangrijk voor ons als Zevende-dags Adventisten om te begrijpen dat zonder deze blijde “geruchten” Babylon nooit gekweld zal worden. De tijd van kwelling begint voor Babylon wanneer de geruchten uit het noorden en oosten komen: de late regen en de luide roep. In antwoord op de geruchten van deze krachtige Nor’easter zet Babylon een tijd van kwelling ingang voor het volk van God door de zondagswet af te kondigen, om de glorie die de aarde verlicht tegen te werken. Maar deze tijd van ellende zal niet lang duren, want in Daniël 12:1 lezen we dat Michaël zal opstaan om zijn mensen te bevrijden, maar “het zal een tijd van verdrukking zijn zoals er niet is geweest”. Babylon zal dan zeker in de problemen komen, want haar zonden reiken tot aan de hemel. Krachtige gedachten! De “blijde geruchten” voor de zoekende ziel, zullen door Babylon en allen die haar aanhangen, gezien worden als “ellendig nieuws”.
In 1831 begon een boodschap op te komen in de (ironisch?) staten in het Noordoosten van Amerika. William Miller begon te preken over Daniël 8:14. Deze berichten groeiden met grote kracht en werden wat we vandaag kennen als de drie-engelenboodschap. Maar deze boodschappen moesten meer kracht en snelheid krijgen. In 1888 begon in een andere staat in het noordoosten van Amerika, Mineapolis, de voorspelde Nor’easter op te komen om kracht en macht aan de drie-engelenboodschap toe te voegen. De “blijde boodschap” begon samen gepredikt te worden met de drie-engelenboodschap. Maar het “kwelde” sommigen waarvan de Heer niet de bedoeling had dat zij gekweld zouden worden. Er ontstond een oppositie en de storm werd tijdelijk tegengehouden. Het zou kunnen zijn dat die storm nu weer begint te broeien. Zijn wij er klaar voor om toe te staan dat het de noodzakelijke stuwkracht krijgt om zijn werk te doen?
De sleutel van Metusalem: “Zijn dood zal brengen” Maar wat creëert de omstandigheden om deze krachtige boodschappen uit het symbolische noorden en oosten te verkondigen? Het antwoord zou kunnen liggen in een vrij onbekende, maar godvruchtige man uit het oude testament. In de tijd net voor de zondvloed leefde een man die een soort wandelende profetie was. Zijn naam was Metusalem, Noachs grootvader. Zijn naam betekende: “zijn dood zal brengen”. Metusalem stierf in het jaar dat de zondvloed opkwam. Hij was 369 toen Noach geboren werd en stierf op een leeftijd van 969 jaar, toen Noach 600 was. Het was in hetzelfde jaar dat de zondvloed kwam (Genesis 5:21-29, 7:11). Metusalems dood “bracht” de zondvloed op een symbolische manier.
Metusalem was een type van Jezus Christus. Zoals de dood van Metusalem “bracht”, zo “bracht” de dood van Jezus vele dingen. Het bracht eeuwig leven (Romeinen 6:23), verzoening (Romeinen 5:10), een nieuw pad naar de troon van God (Matteüs 27:50-51, Hebreeën 10:19-22), genade (Romeinen 5:21) en bevrijding van zonden (Romeinen 6:6). Concreet betekent dit dat als Zijn dood geaccepteerd wordt door de zondaar het een vloed van de Heilige Geest “brengt” in het leven van de gelovige! Dit is waar de doop om gaat. Zijn dood, in ons leven geaccepteerd, brengt de regering en de regen van de Geest in ons leven.
Maar de Metusalemprofetie reikt veel verder. Zoals in hetzelfde jaar dat Metusalem stierf de zondvloed kwam, zo werd in hetzelfde jaar dat Jezus stierf de aarde overspoeld. Deze vloed staat opgetekend in het boek Handelingen hoofdstuk 2. Christus vertelde zijn discipelen dat als Hij niet weg zou gaan (zou sterven), dat de ‘vloed’ van de Geest niet zou komen. (Johannes 16:7). Ja, zijn dood bracht de vloed van de Geest teweeg. Het was de dood van Christus die de vroege regen bracht. En het is de dood van Christus die ook de late regen zal brengen, de Nor’easter, de blijde boodschappen van Daniël 11:44. Betekent dit dat Christus weer zal sterven? Een nadrukkelijk nee! Lees maar in Zacharia 12:10:
“Het huis van David en de inwoners van Jeruzalem echter zal ik vervullen met een geest van mededogen en inkeer. Ze zullen zich weer naar mij wenden, en over degene die ze hebben doorstoken, zullen ze weeklagen als bij de rouw om een enig kind; hun verdriet zal zo bitter zijn als het verdriet om een oudste zoon.”
Wanneer het kruis van Christus en zijn offer – eindelijk - worden wat het voor ons zou moeten zijn, zullen we wenen tussen het portiek en het altaar (Joel 2), wenen om onze overtredingen tegen Hem, wenen om ons wantrouwen, onze onverschilligheid, onze slaperigheid. Ja, de grootte van zijn offer volledig begrepen en gerealiseerd door ons als volk, zal de grote uitstorting brengen waarover Zacharia 12:10 spreekt.
Ellen White zegt: “De ziel die de kostbare gave van redding waardeert, zal altijd Christus zien, stervend aan het kruis, en de taal van die ziel zal de taal zijn van onzelfzuchtig verdriet over het feit dat hij ooit zonde begaan heeft en zo de Zoon van God verwondde. Ik zal altijd betreuren dat ik gezondigd heb en de Man aan het Kruis zoveel pijn bezorgd heb. Ik kijk naar hem op die ik doorboord heb en ik betreur dat ik de wet van God overtreden heb. Wanneer we een onvervalste waardering hebben voor het offer dat gebracht is om ons bestwil, zullen we niet pleiten voor het voorrecht om in zonde verder te leven. We zullen de zonde aan de kant zetten en ons harde hart zal week worden onder de verbazingwekkende liefde van Christus voor onze ziel. {ST, October 28, 1889 par. 3.}
Dit wegdoen van zonde is de voorwaarde voor het ontvangen van de late regen, IETS WAT ALLEEN KAN GESCHIEDEN ALS WE NAAR HEM OPKIJKEN WIE WIJ DOORBOORD HEBBEN. Op deze manier zal zijn dood inderdaad de uitstorting brengen. Dan “zal de aarde vol kennis van de grootheid van de Heer zijn”. Habakuk 2:14.
Maar wat is de “kennis van de grootheid van de Heer” die de aarde zal bedekken als een vloed? Dezelfde heerlijkheid waartoe we opgeroepen worden om aan God te geven door middel van de verkondiging van de boodschap van de eerste engel, en dezelfde heerlijkheid waarmee de engel in Openbaring 18 afdaalt om de aarde te verlichten. In de bijbel verwijst alle heerlijkheid naar één ding waarvan Paulus zegt: “Maar ik, ik wil me op niets anders laten voorstaan dan het kruis van Jezus Christus, onze Heer, waardoor de wereld voor mij is gekruisigd en ik voor de wereld.” Galaten 6:14
Dus de grote kracht en glorie die toegevoegd is aan de drie-engelenboodschap, moet de glorie van het kruis zijn! Dit is wat “kracht toevoegt”, overtuigende kracht aan de drie-engelenboodschap. Toen Mozes God vroeg om Zijn glorie te mogen zien, vervolgde God door zijn karakter te beschrijven. (Exodus 33: 13-22, 34:5-7). Dus glorie is symbolisch voor karakter. En het karakter van God is onweerlegbaar vergroot en bekendgemaakt in het kruis. De glorie die de engel van Openbaring 18 bracht, wordt zo beschreven: “de laatste stralen van genadig licht, de laatste boodschap van genade om aan de wereld gegeven te worden, is een openbaring van Zijn karakter van liefde. De kinderen van God zullen zijn glorie laten zien. In hun eigen leven en karakter moeten zij laten zien wat de genade van God voor hen gedaan heeft.” {COL 415.5}
In 1888, toen de luide roep begon te klinken, toen de Nor’easter begon te broeien, werd ons verteld dat “Deze boodschap was om de verhoogde Redder meer vooraanstaand aan de wereld te brengen, het offer voor de zonden van de hele wereld… Eeuwen, tijdperken kunnen nooit de uitwerking van dit verzoenende offer verminderen. De boodschap van het nieuws van Zijn genade moest aan de kerk gegeven worden in duidelijke en heldere taal, zodat de wereld niet langer zou zeggen dat Zevende-dags Adventisten de wet spreken, de wet, maar niet onderwijzen over en geloven in Christus.” {Ev 191.1}
Zijn dood geeft die toegevoegde kracht aan de drie-engelenboodschap!!! Maar voordat dit gebeurt, moet Zijn dood onze bereidwilligheid om de wereld in te gaan teweeg brengen.
De drie engelen van Openbaring 14 vertegenwoordigen de mensen die het licht van Gods boodschappen geaccepteerd hebben en voortgaan als zijn boodschappers om de waarschuwing over de lengte en breedte van de aarde bekend te maken. Christus zegt tegen Zijn volgelingen: “U bent het licht van de wereld.” Het kruis van Golgotha spreekt een ieder aan die Jezus accepteert: “Zie het werk van de ziel: ‘Trek heel de wereld rond en maak aan ieder schepsel het goede nieuws bekend.’ Niets mag worden toegestaan dat dit werk verhindert. Het is het meest belangrijke werk van deze tijd; het zal zo ver reiken als de eeuwigheid. De liefde die Jezus bewees voor de ziel van mensen in het offer wat Hij bracht voor hun verlossing, zal al Zijn volgelingen in beweging brengen.” {5T 455.2}
Snapt u dat? Het is Zijn offer dat Zijn volgelingen ertoe zal bewegen om voort te gaan met de boodschap die de aarde zal verlichten. Zijn dood zal actie brengen!!! En dan zal deze boodschap krachtig zijn, want het zal centraal staan en gekoppeld zijn aan Zijn dood aan het kruis. “De boodschap over het kruis is dwaasheid voor wie verloren gaan, maar voor ons die worden gered is het de kracht van God.” 1 Korinthiërs 1:18. De engel uit Openbaring 18 daalt neer met ‘grote kracht’. Het is de kracht van God. Deze ‘kracht van God’ (het kruis), toegevoegd aan de drie-engelenboodschap, zal de meest krachtige Nor’easter creëren die de wereld ooit heeft meegemaakt. Die Nor’easter zal losgelaten worden. “Zijn dood zal brengen.” De eindboodschap zal om het kruis van Golgotha draaien. De drie-engelenboodschap zal gegeven worden met het enige doel om mensen op het kruis van Golgotha te wijzen. De vloed van licht zal op de aarde regenen.
“De verkondiging van de boodschap van de derde engel roept op om de sabbatswaarheid te verkondigen. Deze waarheid, samen met andere waarheden in de boodschap, moet verkondigd worden; maar het grote middelpunt van aantrekking, Christus Jezus, mag niet buitengesloten worden. Het is aan het kruis van Christus dat genade en waarheid bijeenkomen en rechtvaardigheid en vrede elkaar omarmen. De zondaar moet geleid worden om naar Golgotha te kijken; met het eenvoudige geloof van een klein kind moet hij vertrouwen in de waarden van de Redder, Zijn rechtvaardigheid aannemen, in Zijn genade geloven.” {GW 156.2}
Dit moet de kracht van onze boodschap zijn. Het kruis. Zijn dood. Waarom? De kerken begrijpen de betekenis van het kruis niet. Het kruis bewijst iets aan allen die het bestuderen. Wat was de reden van de dood? Waarom stierf Jezus? We zijn het er allemaal over eens dat het was om de schuld van mensen. We weten ook allemaal dat de reden van de dood moet worden weggenomen, want de reden moet uiteindelijk ophouden te bestaan, zodat het geschil beëindigd kan worden.
Wij hebben drie opties voor ons: (1) Om de situatie te verbeteren die in de eerste plaats het kruis noodzakelijk maakte, had God schuldige mensen kunnen vernietigen. (2) Of Hij kon de wet, die mensen schuldig verklaart, afschaffen. (3) Of hij kon de schuld van de mensheid wegdoen.
De kerken geloven dat het kruis de wet, die mensen schuldig verklaart, heeft vernietigd. Dit is hun kijk op de oplossing voor het zondeprobleem. Doe de wet weg! Maar hun begrip van het kruis klopt niet. Zij hebben de wet van God ondergewaardeerd en het veranderbaar gemaakt. Dit is wat zonde in mensen probeert te doen. (Daniël 7:25) In feite beschermt het kruis zowel de mens als de wet, terwijl schuld wordt vernietigd. Het kruis laat Gods vurige liefde voor mensen zien. God zond liever Zijn Zoon om te sterven in de plaats van de mens, dan mensen te moeten vernietigen. Wat een verbazingwekkende liefde. Maar het kruis laat ook de hoge plaats van de wet van God zien, door te laten zien dat deze wet onveranderlijk is, onveranderlijk, zelfs als dit Zijn eigen Zoon zou schaden! Hij heeft de wet niet veranderd om het leven van Zijn Zoon te sparen. Waarom zou Hij het daarna nog veranderen?
Als God weigert om de wet door de vingers te zien, als Hij engelen die de wet gebroken hebben “niet spaarde” (2 Petrus 2:4-5) noch Zijn eigen Zoon (Romeinen 8:32) van de straf van de wet, bewijst dit dat de wet op geen enkele manier veranderd of gewijzigd kon worden voor welke reden dan ook. En als Hij Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, waarom zou hij dan diegenen sparen die in openlijke overtreding leven en Zijn wet en Zijn sabbat met voeten vertreden? Zowel de mensheid als de wet zijn beschermd in het kruis. En wie een verandering in de wet steunt, steunt een verandering in wat het kruis weerlegt! Het kruis zegt niet alleen tegen de mensheid: “ga, je bent vrij”, het zegt ook: “zondig niet meer, overtreedt de wet van God niet langer.” Het kruis, als het goed begrepen wordt, zal elk excuus om de wet te overtreden in theorie of praktijk, wegvagen. Zoals “de kracht van God”, maakt het kruis het ons mogelijk om een leven te leven van overwinning over de zonde. Kijk maar naar Jezus! Niets kon Hem ervan overtuigen om af te komen van het kruis. En dus als Gods mensen de les van het kruis leren begrijpen, zullen zij niets meer toestaan om hen van God te scheiden. Het kruis zal de verwarring ophelderen over de wet en zal zorgen dat de godsvruchtigen uit Babylon komen en worden “gekruisigd tot de wereld”. Dus: “Zijn dood zal brengen” de grote oogst aan het einde der tijden!
Daarom lezen we: “het kruis van Golgotha daagt elke aardse en helse macht uit en zal uiteindelijk overwinnen. In het kruis concentreert alle invloed zich en alle invloed gaat ervan uit. Het is het grote middelpunt van aantrekkingskracht, want Christus gaf daaraan zijn leven voor het menselijke ras. Dit offer is gedaan met het doel om de mens te herstellen in zijn originele perfecte staat. Meer zelfs, het offer was gegeven om hem een totale hervorming te geven van karakter en hem meer te maken dan een overwinnaar. (6BC 1113.3}
“Als de zondaar opkijkt naar de Redder, stervend op Golgotha, en zich dan realiseert dat de Geofferde goddelijk is, vraagt hij zich af waarom dit grote offer gegeven is; Dat ziet hij dat het kruis wijst naar de heilige wet van God, welke overtreden is. De dood van Christus is een onweerlegbaar argument voor de onveranderlijkheid en rechtvaardigheid van de wet.” {BEcho, March 15, 1893 par. 3}
Gods volk, gewapend met de heerlijkheid van het kruis welke is de “kracht van God” en met dit onweerlegbare en krachtige argument, gesterkt door de uitstorting van de Geest, zal succesvol voortgaan om Zijn volk uit Babylon te roepen. En aan hen zal de Geest in grote mate gegeven worden voor dat specifiek doel.
“De Geest is gegeven als een vernieuwend medium om de redding, tot stand gebracht door de dood van onze Verlosser, doeltreffend te maken. De Geest tracht steeds de aandacht van mensen naar het grote offer, dat gegeven is op het kruis van Golgotha, te leiden, om de liefde van God te openbaren aan de wereld en om aan de schuldige ziel de kostbare dingen uit de bijbel te openbaren. {AA 52.4}
“Terwijl wij het kruis van Golgotha brengen, zullen wij roepen: “Zie het Lam Gods dat de zonden van de wereld wegneemt.” Wanneer we ophouden met in mensen te vertrouwen en God ons doel maken, zullen we aarde gevuld zien worden met de glorie van de Heer zoals de wateren de zee bedekken.” (RH, October 16, 1900 par. 10}
Dan zullen we de belofte van de bijbel vervuld zien worden, boven elke verwachting: “Wanneer ik van de aarde omhoog geheven word, zal ik iedereen naar mij toe halen.” Johannes 12:32
120 jaar nadat Noach, een “heraut van de rechtvaardigheid” (2 Petrus 2:5) en erfgenaam van de “gerechtigheid die voortkomt uit het geloof” (Hebreeën 11:7) begon te prediken, kwam de zondvloed. Het is bijna 120 jaar geleden sinds de boodschappen van gerechtigheid door geloof begonnen op te komen vanuit het noordoosten. Ik geef geen tijd aan, maar ik denk dat het onderhand tijd wordt voor de vloed. Wat denkt u? Onze acties kunnen die vloed helpen versnellen of kunnen helpen om het verder te vertragen.
“Wanneer de boodschap van de derde engel voortgaat met luide stem, zal de hele aarde verlicht worden met Zijn glorie en de Heilige Geest wordt uitgestort op Zijn volk. De voorraden van glorie zijn opgehoopt voor dit afsluitende werk uit de boodschap van de derde engel. Niet één van de gebeden die gedaan zijn voor de vervulling van de belofte, de uitstorting van de Heilige Geest, is verloren gegaan. Elk gebed is verzameld, klaar om een genezende vloed van hemelse invloed en verzameld licht over de hele wereld uit te gieten.” {Letter 96a 1899, p.}
Mijn oproep is dat we naar Hem zullen opkijken, wie wij doorboord hebben en onze onverschilligheid opzij zetten, onze slaperigheid en onze zonden, zodat we het nieuws van Gods karakter en wet mogen aannemen als het geopenbaard wordt in het kruis. Laat dat kruis, samen met de drie-engelenboodschap, de “profetische knop” zijn die de komst van Christus aankondigt. Het is tijd voor de laatste Nor’easter, tijd voor de vloed. Moge Zijn dood brengen!
Pastor Ivor Myers
Lees ook het artikel Het Vervalste Kruis |
|