|
”Het lijkt alsof jullie Adventisten alleen maar over de wet en over de sabbat kunnen praten.” “Neen, maar het is wel het strootje dat de rug van de kameel gebroken heeft.” Inleiding Elke natie heeft zijn vrijheidssymbool, dat iets zegt over strijd en overwinning en vrijheid van mensen. We zouden ineenkrimpen van afschuw als iemand zou beweren dat Tula, de slavenheld van Curaçao of Kwakoe, het herdenkingsbeeld voor de afschaffing van de slavernij, staan voor de vrijheid tot slavernij of dat het oorlogsmonument Kamp Westerbork staat voor vrijheid tot antisemitisme. Zou het zo kunnen zijn dat de betekenis van het kruis van Christus zo is vervalst, dat het iets zegt dat juist tegen het kruis ingaat?
Hieronder staat een korte bijbelstudie over “de hoofdzaak” (Hebreeën 8:1) van het Christelijk geloof. Deze studie toont aan dat er in de loop der eeuwen een vals kruis met een valse betekenis naar voren is geschoven, en laat de ware betekenis van het kruis zien en de eerlijke keus die God de mensen aanbiedt. Het aanvaarden van de ware betekenis van het kruis is het behoud van de gelovige in de laatste dagen.
Wat is het hart van het verlossingsplan? Galaten 6:14; 1 Korinthiërs 1:18: de boodschap van het kruis en waar het kruis voor staat. Het kruis is het vrijheidssymbool van de hemel.
Hoe toont het kruis het karakter van Christus?Vergeving schenken en medelijden. Lukas 23:34Weigeren te zondigen. Matteüs 27:40Wanneer wij als christenen het kruis oppakken, en de kracht en de heerlijkheid van het evangelie ervaren, worden we in staat gesteld om te doen wat Jezus deed: weigeren om toe te geven aan onze neiging om “van het kruis af te komen” – op te geven. In plaats daarvan klampen we ons vast aan het kruis!
Wat is de belangrijkste geloofscrisis in de laatste dagen?Openbaring 13:8: bezwijken voor dwang om een valse macht te aanbidden; tegenover Openbaring 2:11: toewijding en volharding We kunnen ons heel goed voorstellen waarom Satan er alles aan doet om de betekenis van het kruis te vervalsen. De ware betekenis van het kruis ontkennen, is hetzelfde als het offer van Christus ontkennen en het offer van Christus ontkennen, is in zonde blijven en samen met Satan verloren gaan. Zijn opzet is immers om zoveel mogelijk gelovigen ten val te brengen (1 Petr 5:8).
Waarom is Christus gestorven?Omdat de mens schuldig is. Jesaja 53:1-7: Jezus heeft onze schuld op zich genomen. Omdat de wet de mens schuldig verklaart. 1 Johannes 3:4: zonde is wetteloosheid.Heeft het kruis ook afgedaan met de schuld van de mens? Johannes 3:16: Nee dus! Geloof, ondanks schuld, is behoud! Het kruis heeft afgedaan met dat wat de dood van Christus heeft veroorzaakt. Efeziërs 2:16: de vijandschap tussen God en mensen is verzoend door de kruisdood van Christus. Was de schuldige mens de vijand? Satan is de vijand van de mens, omdat hij ons tot zonde verleidt. Als wij zondigen, worden wij automatisch vijanden van God, want zonde veroorzaakt vijandschap. God is leven, maar zonde bewerkt dood. Maar door de dood van Christus is de eis van de zonde – wie zondigt zal sterven – volbracht. Omdat Hij onze schuld gedragen heeft, worden wij vrijgesproken, door het geloof in Hem.
Doet het kruis de wet teniet? 2 Petrus 2:4-5; Romeinen 8:32: Zeer zeker niet! Engelen hebben gezondigd vóór de wetgeving op de Sinaï, en ze hebben hun loon ontvangen en zijn de hemel uitgezet (Open 12:4). Dus Gods wet bestond vóór de Sinaï en is dus niet iets voor Joden alleen! Als God toen de wet niet teniet kon doen om overtreders te sparen, dan nu zeer zeker niet. Nee, het kruis is het betaalmiddel, de losprijs (Matteüs 20:28) voor de gijzeling van de zonde, omdat er een onveranderlijke wet is, die eist dat de zonde bestraft wordt.
Waarvoor heeft God zijn Zoon niet gespaard? Romeinen 6:23: de dood, het loon van de zonde. God heeft Zijn Zoon, die voor ons zonde geworden is, niet kunnen sparen van de eis van de wet.
Te leren dat het kruis de wet van God afschaft of verandert, terwijl God dat niet kon doen voor Zijn eigen Zoon, is een leer die tegen het kruis ingaat. Johannes 12:23, 32: Jezus heeft duidelijk aangegeven dat Hij MOEST sterven (aan het kruis verhoogd worden) en dan pas zou Hij alleen tot zich kunnen trekken; Matteüs 15:8-9: niet alle lippendienst is godsdienst. We moeten dus oppassen voor de valse geboden van mensen.
Wat geeft Babylon de wereld te drinken? Openbaring 18:1-4: valse wijn = valse leer, “hoererij” = afval. God geeft ons ook wijn te drinken: de ongegiste wijn (het symbool van Avondmaal), die het pure bloed van Christus voorstelt.
Waar is de wijn van Babylon een vervalsing van? Matteüs 26:26-28: van het offer van Christus, een vervalsing van Zijn verzoenend bloed; een vals betaalmiddel, waardoor de losprijs NIET voldaan wordt.
Wat is het Nieuwe Testament? Hebreeën 10:7,16: Het NT is het nieuwe verbond van het offer van Christus; Matteüs 6:10: het is de uitdrukking van Gods wil in de hemel en op de aarde; Openbaring 11:19: Christus is de vervulling van het oude verbond dat in de ark des verbonds lag: de afspraak tussen God en mensen dat bij de overtreding van Zijn verbond – Zijn wet er bloed zou vloeien om het weer goed te maken. Het is dus eigenlijk dezelfde afspraak, alleen nu met een beter offer en beter bloed, voor eens en voor altijd! Dat maakt het dus tot een beter verbond (Hebreeën 7:22; 8:6). En daarom noemen wij het NIEUW!
In welke kostbare “ark” wordt het NT gedaan? 1 Korinthiërs 11:25: in Christus, Hij is de “beker” die het bloed van het verbond in zich heeft. De wet van God ontkennen, is het ontkennen van het bloed van het Lam, omdat alleen de wet de zonde kan aanwijzen, waardoor wij gaan beseffen dat een offer nodig is. In het OT moest de overtreder een offer brengen ter verzoening (schapenbloed); In het NT moet de overtreder ook een offer brengen ter verzoening: het bloed van Christus!
Welk verband bestaat er tussen de dood van Christus en het Nieuwe Verbond? Galaten 3:15: Pas bij de dood van de erflater treedt een testament in werking. Het nieuwe verbond is a.h.w. het testament van Christus. Door Zijn dood mogen wij kinderen en erfgenamen van God zijn.
Waarom is het belangrijk dit te begrijpen? Openbaring 12:11: alleen dit zuivere bloed geeft overwinning over zonde en dood. Bloed zonder dit ingrediënt, het nieuwe verbond – de nieuwe afspraak gebaseerd op Gods onveranderlijke wet - is vals bloed.
Waarom wordt aan ons gezegd dat we geen gegiste wijn moeten drinken? Spreuken 31:4-5: we lopen het gevaar bedwelmd te raken en het risico Gods geboden uit het oog te verliezen en zonder dat we het door hebben, te worden misleid! (Gisting en zuurdesem staan in de Bijbel symbool voor zonde.) Pascha- en Avondmaalswijn is volgens de Bijbel ongegiste wijn – pure duivensap!
Hoe biedt Babylon ons de gegiste wijn - een vals verbond - aan? Welk gebod wordt door de mensen, die van deze beker drinken, vergeten? Daniël 7:25: de valse macht zou tijden (7e dags-sabbat wordt 1e dags-sabbat) en wet (2e gebod geschrapt en 10e gebod gesplitst) veranderen; Exodus 20:8. De bewering dat het bloed van Christus en het kruis ons vrijmaakt van de sabbat van het 4e gebod of welk ander deel van het Nieuwe Testament, is een leer die tegen het kruis ingaat, want het doet de onveranderlijke wet van God –die ons wijst hoezeer we het kruis nodig hebben - teniet.
Hoe wordt dit in de geschiedenis van Daniël 2 en 3 uitgebeeld? Beide beelden begonnen volgens het woord van God met een hoofd van goud, maar het ene was vals en mensen werden gedwongen ervoor te buigen. Zo is het ook met het sabbatsgebod. Beiden beginnen met “Gedenk de sabbat dat gij die heiligt.” Maar het ene gaat verder met het vervangen van de zevende dag door de eerste.
Wat heeft Jezus geweigerd te drinken aan het kruis? Markus 15:23: zure wijn, wijnazijn = gegiste wijn. Gisting is symbool van zonde. Bovendien had Hij gezegd dat hij op geen enkele manier de vrucht van de wijnstok zou drinken totdat Hij het opnieuw zal drinken met ons in Zijn koninkrijk.
Wat is de betekenis hiervan voor degenen die oprecht het kruis van Christus aanvaarden en waar staat het voor? Openbaring 18:1-4:Drinken wij van de valse wijn (valse nieuws) van zonde en opstand of van de pure wijn (evangelie =goede nieuws) van het vergevend bloed van Christus?
Hoe zal Gods volk beschermt worden om niet voor valse goden te buigen en een vals verbond te aanvaarden? Wat zal hun bescherming zijn in deze tijd om niet tegen God te zondigen en het merkteken van het beest te ontvangen? Judas 24: u kunt onberispelijk voor God staan, en Openbaring 12:11: overwinnaar worden door het bloed van Christus, door ZELF te onderzoeken wat God van u vraagt en door te weigeren om daarvan af te wijken.
Waar heeft het kruis een einde aan gemaakt?Onze zonden. Handelingen 5:31De oude methoden van vergeving (offers en offerdiensten). Hebreeën 10:1-6De ceremoniële sabbatten en inzettingen. Kolossenzen 2:14-16. (zie Leviticus 23:4-44 voor de ceremoniële sabbatten).Was de dag des Heren ook zo’n ceremoniële feestdag?Openbaring 1:10: Johannes kreeg zijn visioen op de dag des Heren, maar de 1e dag der week wordt nergens in de bijbel dag van de Heer genoemd; Matteüs 12:8: Jezus kan geen heer over de sabbat zijn als die in hem vervuld is. Anders was Hij Heer over de sabbat; Jesaja 58:13: ook hier wordt ons verteld dat de sabbat de dag des Heren van gewicht – een belangrijke dag - is; Handelingen 13:14, 42, 44; Handelingen 16:13; 17:2; 18:4: Paulus predikte en evangeliseerde op sabbat. Als de zondag door de kruisdood en opstanding geheiligd was, zou hij – die nauwgezette Paulus – zeer zeker de 1e dag der week hebben geëerd, wat hij nooit gedaan heeft.
Welke rust biedt Christus ons met het kruis aan? Matteüs 11:28: lichamelijke en geestelijke rust; Romeinen 6:20-22: rust in onbegrijpelijke en verwarrende omstandigheden; Galaten 5:19-21: rust van de eigen werken van het vlees.
Wat doen zij, die in Christus rusten? Johannes 14:15: ze bewaren Gods geboden, omdat ze Christus liefhebben.
Waar is de 7e dag sabbat is een teken van? Hebreeën 4:10: Gods rust na de schepping, is geen rust van werken, maar een teken van volbracht zijn van wat Hij wilde doen. Gods rust is een rust van voltooide werken, van ophouden, omdat het goed was wat Hij had gedaan, want er was niets meer aan toe te voegen. Op dezelfde wijze heeft Christus gerust na de herschepping: “Het is volbracht!” God heeft dus twee daden aan de mensen verricht: Schepping en Herschepping en voor beiden bestaat er rust. Op de sabbatdag mogen wij beiden gedenken en ons verheugen in de Verlossing die Hij geeft! Onze eigen werken zijn de werken van het vlees: wetteloosheid. Alleen zij die volledig rusten in het Nieuwe Verbond van Christus, zullen in staat zijn om sterk te staan in het laatste conflict. De sabbat is het teken van die rust in Christus en Zijn wet – het teken dat Hij het allemaal gedaan heeft en wij er niets aan toe te voegen hebben.
Wat staat aan de basis van het aanbieden van iets anders dan wat God heeft gevraagd? 1Samuel 15:6-9; 12-18; 19-23; Genesis 4:1-8: ongehoorzaamheid en opstandigheid; je niet willen voegen naar de richtlijnen van God.
Hoe kunnen het handelen en het offer van Kaïn worden vergeleken met de werken die door goedbedoelende, maar slecht geïnformeerde christenen in de laatste dagen worden gedaan? Johannes 16:2; Openbaring 13:16: zulke mensen kennen God niet en hebben geen begrip van wat Christus is komen doen (Titus 1:16). Ze denken oprecht dat ze godsdienstig zijn, als ze Gods kinderen vervolgen. En het wordt hen zo geleerd.
Tot slot, twee citaten John Wesley: “Maar Christus heeft de morele wet, omvat in de tien geboden en door de profeten afgedwongen, niet weggenomen. Het was niet zijn bedoeling om welk onderdeel dan ook daarvan weg te doen. Dit is een wet die nooit gebroken kan worden… Elk onderdeel van deze wet blijft van kracht voor alle mensen, in alle tijden; het is niet afhankelijk van tijd of plaats, of van enige omstandigheid die aan verandering onderhevig is, maar van het karakter van God en het karakter van de mens en hun onveranderlijke gemeenschap met elkaar. (John Wesley, The Works of the Rev. John Wesley, A.M., John Emory, ed., New York: Eaton & Mains, Sermon 25,vol. 1, p. 221)
Dwight L.Moody: “Er heeft gedurende de laatste 25 jaar een afschuwelijke veronachtzaming van de sabbat plaatsgevonden en mensen zijn, net als Simson, verstoken van geestelijke kracht, omdat zij niet oprecht zijn op het punt van dit vraagstuk. Kunt u zeggen dat u de sabbat op de juiste wijze houdt? U kunt menen dat u een christen bent, maar gehoorzaamt u aan dit gebod? Of blijft u weg uit Gods huis op de sabbatdag en brengt u de dag door met u te bedrinken en het bezoeken van plaatsen van kwaad en geweld, en toont u op die manier uw minachting voor God en Zijn gebod? Bent u er klaar voor om op de weegschaal te gaan staan? Waar was u de afgelopen sabbat? Hoe hebt u het doorgebracht? Ik geloof oprecht dat dit gebod net zo bindend is vandaag als ooit tevoren. Ik heb gesproken met mensen die hebben gezegd dat het is afgeschaft, maar zij zijn nooit in staat geweest één vers in de bijbel te vinden waar God het gebod heeft teruggetrokken. Toen Christus op aarde was, heeft Hij niets gedaan om het gebod opzij te schuiven. Hij heeft het bevrijd van de last waaronder de schriftgeleerden en de Farizeeën het hadden geplaatst en het zijn rechtmatige plaats teruggegeven. “De sabbat is gemaakt voor de mens, niet de mens voor de sabbat.” Dit is nu nog net zo uitvoerbaar en noodzakelijk voor de mens als het ooit was – in feite, meer dan ooit, want we leven in een nare tijd. De sabbat was bindend in Eden, en het heeft rechtkracht tot nu toe. Het vierde gebod begint met de woorden, gedenk, waarmee het aantoont dat de sabbat al bestond voordat God de woorden van de wet op de stenen tafelen schreef op de berg Sinaï. Hoe kan de mens dan zeggen dat dit ene gebod is afgeschaft, wanneer hij toegeeft dat de negen andere nog steeds bindend zijn? Ik geloof dat het sabbatsvraagstuk een vitaal onderwerp is voor de hele mensheid. Het is het brandend vraagstuk van deze tijd. Als u de sabbat opgeeft, vergaat de kerk; als u de kerk opgeeft, vergaat het gezin; als u het gezin opgeeft, vergaat het land. Dat is waar we naar toe gaan. De kerk van God verliest haar kracht, omdat zoveel mensen de sabbat opgeven en het gebruiken om hun zelfzucht aan te prijzen.”
Conclusies uit deze korte studie:Het kruis van Christus vertegenwoordigtGods genade voor de mensGods eerbied voor Zijn wetHij die tegen Christus is, is tegen het kruis.Hij die tegen Christus is, verandert het verbond om velen te misleiden.Het kruis schenkt ons vrijheid van wetteloosheid, niet van de wet.De sabbat is een teken van rust niet een teken van werken. De sabbat is het teken van Gods rust, niet de onze. Daarom heet het ook de sabbat van de Heer!Zondagsheiliging in plaats van sabbatheiliging is een teken van werken (onze eigen wil in plaats van Gods wil) en niet van rust.Omdat God niet op de 1e dag der week heeft gerust, kan de zondag nooit de sabbat van het 4e gebod zijn. Daarom is de zondag de dag van de kerk en omdat de kerk niet geschapen heeft, kan de kerk ook niet sabatten (ophouden met, want dat is de juiste betekenis van het woord dat wij vertalen met sabbat).Het bloed van het Lam heeft een speciaal ingrediënt: de wet van God. De wet is verzegeld in het bloed van het Lam, met het bloed van het Lam. Wij kunnen alleen overwinnen door al Gods geboden in ons te hebben en alleen dan zijn wij in staat de valse wijn van Babylon te weigeren. Waar het kruis van Christus wordt gebruikt om vrijheid van de wet te prediken, wordt een vervalste kruis en een vervalste evangelie gepredikt.
OPROEP Wilt u het bloed van het Lam en het Kruis van Christus aannemen? Doe het VANDAAG!!
Wilt u meer weten over de sabbat als teken van rust en bevrijding? Vraag het boekje “Een Sabbatsreis van Genesis naar Openbaring” aan bij: Uitgeverij St. Bazuin te Zion, tel 0184-691616 (prijs € 3,-). |
|