Het lied van Mozes
Openbaring 15 vers 1-3 spreekt over de voorafgaande hoofdstukken, vanaf Openbaring 13: 11. Waar het beest uit de aarde opkomt, want dit beest met de horens als van een Lam spreekt als de draak en vormt het beeld voor het vorige beest van Openbaring 13: 1 -10.
Het beeld dat voor het vorige beest gevormd wordt door de Verenigde Staten is de zondagswet vers 14. Deze zondagswetten zullen steeds dwingender van aard worden en tenslotte zal de doodstraf uitgesproken worden over diegenen die niet aan deze wetten willen gehoorzamen, vers 15-17. Allen die gehoorzamen aan de verplichte eerbiediging van de zondag zullen het merkteken van het beest ontvangen. Daartegenover staan diegenen die trouw blijven aan God. Dat zijn de 144.000, Openb. 14: 1-5. Zij ontvangen ook een teken. Dat teken is de naam van God op hun voorhoofden. De naam van God is Zijn karakter, het wil dus zeggen dat deze groep verzegeld zijn met het karakter van Jezus, Zijn karakter heeft in hen gestalte gekregen, zij zijn onberispelijk. Vers 4, 5. Ze zijn nu onwankelbaar en staan vast in hun geloof Deze groep verlosten zingen het lied van Mozes en van het Lam. Ellen White zegt dat dit lied de ervaring beschrijft of is van de 144.000. Grote Strijd, blz. 598.
Het is om deze reden heel nuttig om met dit in gedachten het lied van Mozes te bestuderen, en dat lied vinden we in Deut. 32.
Deut. 32: 1, 2. De woorden van God, Zijn leer, valt als regen en als druppels op zijn volk. Dit is een beeld van de late regen, daardoor wordt Gods volk gereed gemaakt en voorbereid om de laatste luide roep aan de wereld te geven in de drie engelen boodschappen. Dat zal niet alleen met onze woorden gebeuren maar ook door onze wandel en ons karakter.
Vers 3, Zijn naain wordt in ons verheerlijkt Christus heeft een volmaakt werk in ons gedaan.
Vers 4, dat werk is gebeurd door de uiteindelijke verzoening in het oordeel, wanneer al onze zonden werden uitgedelgd, maar in het oordeel zijn ook diegenen gekomen die niet trouw waren. Zij zij n niet Gods kinderen, vers 5, 6.
Vers 6, God zegt hier voor de eerste keer dat Hij de Schepper is. Dit thema komt steeds weer terug in het lied van Mozes, vers 15, 18. Dit is ook het geval bij de boodschap van de eerste engel uit Openb. 14, daar wordt ook gezegd, dat wij God de eer moeten geven en Hem moeten aanbidden omdat Hij onze Schepper is.
Vers 7, we moeten terug kijken naar het verleden, toen het tweede beest van Openb. 13 uit de aarde opkwam. Deze opkomst was na de periode van 1260 jaren, dus rond 1798.
Vers 8, God heeft aan zijn kinderen die in Europa vervolgd werden een veilige plaats gegeven. Hij heeft ze van hun vervolgers gescheiden door een groot water.
Vers 9, 10, het was een relatief leeg land, Amerika. De uitgestrekte prairies waren een toevluchtsoord voor Gods trouwe kinderen. Daar beschermde God hen en zijn zorg voor hen wordt zichtbaar in de verzen 11, 12.
De eerste zin van vers 13 vinden we ook in Jesaja 58: 11-14. Daar gaat het over het herstel van de Sabbat. Over het volk dat de oude puinhopen herstelt, dat volk zal Hij doen rijden over de hoogten der aarde. Juist in Amerika is de waarheid over de Sabbat het meest uitgebreid verkondigd.
Verzen 13). 14, geven aan dat God zeer veel licht en waarheid en geestelijk voedsel gegeven heeft. In de Verenigde Staten waren de eerste zevendedags adventisten. De rijkdom van de Geest der Profetie was daar het eerst beschikbaar en werd daar het meest verspreid. Daar waren de eerste scholen en sanatoriums. de eerste uitgevers huizen voor de boeken van zr. White. En al dat licht hoefde niet eens vertaald te worden. Alle mensen konden het gewoon weten. De leer was zuiver die daar vanaf 1844 verkondigd werd. Maar het volk als geheel nam de boodschap van God niet aan.
Vers 15, het volk verwierp de sabbat waarheid en ze verwierpen God als Schepper. Ze namen liever de theorieën van Charles Darwin aan en geloofden in zijn evolutie theorie. Het volk bleef God afwijzen.
Vers 16-18, door het licht af te wijzen, dwaalde het volk steeds verder van God af. Uiteindelijk sluit dit volk een verbond, een overeenkomst met de Roomse kerk en het spiritisme in de vorm van o.a. de nieuw age beweging. De godsdienst die overblijft is een inengeling en het komt erop neer dat men in Amerika boze geesten aanbidt terwijl men voorgeeft God te aanbidden. 1 Tim 4: 1. Babylon is gevallen en is een woonplaats geworden van duivelen en een schuilplaats van alle onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfbeid gevogelte, Openb. 18: 2. De valse opwekking van de pinksterbeweging heeft ook zijn oorsprong in Amerika. De godsdienst die nu in Amerika de overhand heeft, die heeft niets meer te maken met de eenvoudige vroomheid van de eerste pelgrims die daar naartoe trokken. De God die hun voorouders naar dat land gebracht heeft en die hen gezegend heeft met materiëlle en geestelijke gaven, die hebben ze vergeten. Vers 18.
Vers 19-21, Amerika heeft God verworpen en daarom kan Hij hen niet langer beschermen. Hij trekt zieh terug, zoals dat ook vroeger altijd met het oude Israel gebeurde. Het tweede gedeelte van ver 21 spreekt over een volk dat door God gebruikt zal worden om de afvalligen jaloers te maken. Het is geen natie, maar een verspreid volk, de 144.000. het overbfijfsel zal door haar heilige wandel met God en haar getuigenis de irritatie opwekken van de afgedwaalden. Het is in de ogen van de Amerikanen een dwaas volk. Ze zijn zelfs zo dorn en naief dat ze geloven dat God de aarde in zes dagen schiep en dat nog maar 6000 jaar geleden. Dat is toch niet wetenschappelijk!!
Vers 22, 23, Gods oordelen worden over Amerika gebracht. Rampen in de natuur en ongelukken en aanslagen die worden opgehoopt. De ene ramp is nog niet verwerkt of de andere dient zieh al aan. Zo wordt het opgehoopt. lk denk dat 11 september een belangrijke datum is, dat toen het begin was van alle ellende die uitgestort wordt, ook door het getuigenis van zr. White in "De Laatste Crisis".
Vers 24, je kan je afvragen hoe er in dat rijke Amerika honger kan komen. Dat is eenvoudig, je hoeft alleen maar terug te denken aan wat er gebeurde in de jaren 30. Toen stortte de beurs volledig in en het gevolg was massa ontslagen voor alle bedrijfstakken. Daardoor kwam er vreselijke armoede onder het volk, denk maar aan de soepkeukens van die tijd. Als gevolg van alle rampen zal de beurs weer instorten en ook de economie, er zal massale werkeloosheid volgen en daardoor armoede en honger. Vooral als dan ook nog de oogsten mislukken. Vers 22. Ziekten zullen ook toenemen, maar het tweede gedeelte van vers 24 is bijzonder interessant. De ziekten die van de dieren op de mensen over worden gebracht nemen toe. Denk aan het gevaar van aids, de pest, ebola, bse, miltvuur etc. Bovendien staat in onze tekst dat met het venijn van wat schuifelt in het stof Daardoor dus. Door bacterieën en virussen in het stof worden de ziektes verspreidt. Net zoals het poeder waarmee het miltvuur in de afgelopen weken in Amerika werd verstuurd. Biologisch terreur is een ernstig gevaar wat de mensen op dit moment bedreigt. De laboratoria liggen vol met gekweekte virussen en bacterieën Er hoeft weer maar iemand te zijn die het gebruikt en dan wordt niemand ontzien, zoals ook staat in vers 25. in het buitenland de oorlog en in het binnenland de angst en de ontzetting zoals we ook nu zien.
Vers 26-29, het is net zoals bij de plagen die over Egypte kwamen. De farao geloofde niet dat de plagen van God kwamen. De tovenaars van de farao konden de eerste plagen ook nabootsen en geloofden dus niet dat God deze rampen bracht, inaar ze geloofden dat Mozes dat deed. Ook nu is dat zo. De Amerikanen erkennen niet dat dit de oordelen van God zijn. Degenen die dat durven te zeggen krijgen een vloed van kritiek over zieh heen. God is toch liefde! God zal geen oordelen zenden! Nee, dat doen vijandige moslims of andere terroristen.
Net zoals in Egypte, Mozes was de vijand, hij deed het, niet God. Maar net zoals toen zullen de oordelen steeds zwaarder worden, tot de laatste zeven plagen uitgestort worden.
Vers 30, 3 1, de Rots met een hoofdletter is Christus. Hij heeft hen verlaten. Zijn Geest wordt teruggetrokken. De eerste zinnen van vers 30 laten zien dat de angst voor het terrorisme zeer groot zal zijn. Bij zulke aanslagen zijn het altijd maar heel weinig mensen, één of twee, die véél mensen treffen en bang maken.
Vers 32, vergelijk dit met Romeinen 1: 24-32.
Vers 33, hun leer is van satan, Openb. 17: 2, 4, 18: 3.
Vers 34, dit alles is bij God opgeschreven in de boeken van het heiligdom.
Vers 35-38, de laatste plagen komen snel dichterbij, maar God ontfermt zieh over zijn volk in ver 36. wanneer dat volk van God zwak is dan zal zijn kracht pas goed zichtbaar worden 2 Kor. 12: 9, 10. Maar de afvalligen vinden geen kracht en geen bescherming.
Vers 39, het volk dat de Schepper niet wilde kennen, moet toch tot de erkentenis komen dat Hij het is die heerst en regeert. De farao in het oude Egypte moest dat ook uiteindelijk erkennen. Zo zal elke knie zieh buigen voor God en erkennen dat Hij de Schepper is die leven geeft en macht heeft.
Vers 40, op dezelfde manier sprak God in Openb. 10: 5-7. Hij spreekt en verkondigt dat er nu geen tijd, geen uitstel, meer zal zijn, want het geheimenis van God is voleindigd. Wat is dat geheimenis? Dat zijn twee dingen nl.
1. de beëindiging van de verkondiging van het evangelie in de hele wereld. Mat. 13: 11 en Rom. 16: 25, 26.
2. de beëindigen van het werk van God in de gelovigen. Kol. 1: 26, 27 en 1 Tim. 3: 16. God geopenbaard in het vlees.
Vers 41, 42, hier wordt het uitstorten van de laatste zeven plagen beschreven, dan wordt Gods toom uitgestort, ongemengd, zonder genade, want de genadetijd is dan afgesloten. Openb. 19: 11-16.
Vers 43, vergelijk Openb.18: 20, het oordeel over de ongelovigen en goddelozen brengt rechtvaardigheid en betekend de uiteindelijke verzoening van zijn gehele volk