De wet in detail
Sinds de dag Christus stierf aan het kruis krijgt de Wet van God de ene aanval na de andere te verduren, En sinds de dagen van de apostelen gaan kerken zover om de wet te herschrijven naar hun vleselijke verlangens. Paulus waarschuwde in zijn dagen de Thessalonicenzen al dat het geheimenis der wetteloosheid al werkzaam was, (2 Thess 2:7) en als we de kerkgeschiedenis gaan bekijken zien we dat de Wet van God altijd het middelpunt is geweest van aanval.
In de afgelopen eeuwen zijn vele nieuwe religies ontstaan die de Wet van God totaal negeren of zelfs af hebben geschaft omdat dat niet zou passen in hun doctrines, En sommige zijn zelfs zover gegaan dat ze de Wet van God hebben herschreven, of bepaalde delen hebben weggelaten. Het meest genegeerde gebod is uiteraard het vierde gebod, notabene het enige gebod die ons oproept om het te gedenken.
Gedenk de sabbatdag, dat u die heiligt. (Ex 20:8)
Sommige kerken beweren dat Christus de Wet teniet heeft gedaan aan het kruis, en daarvoor niet meer van toepassing zou zijn. Ze baseren dat eigenlijk op 3 verzen uit de Bijbel, Namelijk op Mattheus 5:17, Efeze 2:14,15 en Galaten 3:19. Sommige gaan daarin zover dat men wil beweren dat het houden van de 10 geboden het opleggen van een slavenjuk is, Of nog erger dat het zelfs een vloek zou zijn als je de 10 geboden wil onderhouden. Een grote fout die veel mensen maken is dat ze de 10 geboden als onderdeel zien van de wet van Mozes, En dat het ging om één set aan wetten, En dus is de gehele wet afgeschaft. De waarheid daarentegen is totaal anders. De 10 geboden heeft niets te maken met de wet van Mozes, En zouden dan ook los van elkaar beschouwd dienen te worden. Ik zou hieronder het verschil tussen beide set wetten proberen te verduidelijken, alsmede dat de 10 geboden het zelfde is als het karakter van God. Zijn karakter is geschreven in zijn Volmaakte Wet, en de 10 geboden afschaffen is dan ook het zelfde als God afschaffen. Je kan iemands karakter niet teniet doen en dan nog een beeld krijgen van die persoon. Het karakter is essentieel om iemand te leren kennen, En als je geen inzicht krijgt in iemands karakter zou je die persoon nooit leren kennen. Zo is het uiteraard ook bij God. Maar eerst wil ik de boven genoemde verzen verduidelijken om aan te tonen dat die geen enkele betrekking hebben op de 10 geboden, laat staan op het teniet doen van zijn Wet.
Mattheus 5:17
Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. (Mat 5:17)
Een veel gehoord argument is dat Christus de Wet afgeschaft heeft omdat hij de Wet vervuld zou hebben. Nu betekend vervullen geen afschaffen maar zoiets als naleven of nakomen. Bv een belofte nakomen. Of gewoon doen dus. Zo heeft Christus ook het Oude Testament vervuld. Jezus was de vervulling van alle Oud Testamentische profetieën over de aangekondigde Messias. Dat betekend natuurlijk niet dat Christus ook het Oude Testament heeft afgeschaft. Jezus was simpelweg de vervulling van de belofte. God is simpelweg zijn belofte nagekomen in de persoon van Christus. Het heeft dan ook niets te maken met iets afschaffen. Zo staat in Mattheus 3:15:”Laat het nu gebeuren, want op deze wijze past het ons alle gerechtigheid te vervullen”.
Dit betekend natuurlijk niet dat Christus gerechtigheid kwam afschaffen omdat hij kwam om gerechtigheid te vervullen. Het betekend niets anders dan gerechtigheid nakomen of naleven. In 1 Kolessenzen 1:25 schreef Paulus:”Daarvan ben ik een dienaar geworden, overeenkomstig de beheerstaak van God, die mij met het oog op u gegeven is om het Woord van God te vervullen”. Dit betekend niet dat Paulus het Woord afgeschaft zou hebben, Maar dat Paulus het Woord heeft nageleefd.
Efeze 2:14,15
Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken, (Ef 2:14,15)
Ook deze vers wordt vaak aangehaald om te bewijzen dat de 10 geboden af geschaft zouden zijn. Maar de vers verteld ons duidelijk dat het ging om de wet die uit bepalingen bestond, en niet de Wet die was geschreven in steen. Christus heeft de vijandschap uit het vlees tenietgedaan. De wet was een schaduw op de toekomstige dingen (2 Kol 16,17) En Christus heeft de eerste stap van het Heiligdom vervuld aan het kruis door het Lam van God te worden, die de schuld van de zondaars weg zou nemen.
Galaten 3:19
Waartoe dient dan de wet? Zij is eraan toegevoegd omwille van de overtredingen, totdat het Nageslacht zou gekomen zijn aan Wie het beloofd was; en zij is door engelen in de hand van de middelaar beschikt. (Gal 3:19)
De derde en laatste vers die ik wil belichten is die van Galaten 3:19. Ook deze word vaak aangehaald. Maar ook deze gaat natuurlijk niet over de 10 geboden, Maar over een wet die eraan was toegevoegd omwille van de overtreding. De overtreding is de 10 geboden. De wet is kennis van zonde. (Rom 3:20), (Rom 7:7) Dus deze wet waar Paulus het over heeft was niet de 10 geboden, maar de wet die omwille van de 10 geboden eraan was toegevoegd.
Sowieso heeft Paulus het in de Galatenbrief ook helemaal niet over de 10 geboden, Dat is makkelijk te achterhalen als men de hele brief zorgvuldig doorleest.
In de gemeente van de Galaten waren Joden gelovig geworden die bij de gemeente aandrongen om zichzelf weer te besnijden. (Gal 2:3,4), (Gal 2:7,9) in de 10 geboden komt de besnijdenis niet voor. Paulus benadrukt dat door de onenigheid die hij had met Petrus te benoemen, En als voorbeeld te gebruiken. (Gal 2:11,12) (Hand 2:25,28)
Maar toen ik zag dat zij niet juist wandelden, overeenkomstig de waarheid van het Evangelie, zei ik tegen Petrus in het bijzijn van allen: Als u die een Jood bent, naar heidens gebruik leeft en niet naar Joods gebruik, waarom dwingt u dan de heidenen op de Joodse manier te leven? (Gal 2:14)
De onenigheid die Paulus had met Petrus ging niet over de 10 geboden, maar over de wet van Mozes. Petrus dwong de heidenen te leven volgens Joods gebruik, terwijl hij zelfs volgens heidens gebruik leefde waar hij terecht op aangesproken werd door Paulus. Dat had natuurlijk niets te maken met de 10 geboden. Paulus wordt nog duidelijker in Galaten 3:10 waar staat dat iedereen vervloekt is die blijft bij wat geschreven is in het boek van de wet.
De 10 geboden waren niet geschreven in een boek maar op steen, de wet van Mozes was geschreven in een boek. Buiten dat om staan in de 10 geboden ook geen vloeken. Die vloeken kan je lezen in Deuteronomium 28, en niet in de 10 geboden. Het is ook een zeer gevaarlijke doctrine als je wil beweren dat de 10 geboden onderhouden een slavenjuk of een vloek zou zijn, Dan kan je ze beter breken, en zeg je eigenlijk dat het beter is om te doden, te liegen, te stelen en noem maar op.
Waartoe diende dan de wet? Om even de vraag uit Galaten 3:19 te beantwoorden. De wet van Mozes was eraan toegevoegd omwille van de overtreding, Er staat geen rechtvaardiging in de 10 geboden, daarvoor was er een wet aan toegevoegd. Die wet was de wet van Mozes, Als oplossing op de overtreding, Totdat het nageslacht verscheen. Dat was uiteraard Christus. En nu is niet meer de wet van Mozes de oplossing op de overtreding maar Christus zelf, Daarom is de wet van Mozes niet meer nodig, en dus teniet gedaan aan het kruis. De 10 geboden natuurlijk niet.
Wet van God vs wet van Mozes.
De slotsom van al wat door u gehoord is, is dit:
Vrees God, en houd u aan Zijn geboden,
want dit geldt voor alle mensen.
God zal namelijk elke daad in het gericht brengen,
met alles wat verborgen is, hetzij goed, hetzij kwaad. (Pred 12:13,14)
Men zou extra aandacht moeten besteden aan de statement dat God elke daad in het gericht brengt. Ten eerste staat dat het houden van zijn geboden voor alle mensen gelden. Hij zou namelijk alles in het gericht brengen alles wat verborgen is, hetzij goed, hetzij kwaad. Het mag duidelijk zijn dat de 10 geboden Gods standaard is waarmee hij oordeelt, en hij iedereen zal oordelen volgens de zelfde standaard. De beloning is natuurlijk nog een toekomst en zou gebeuren als Christus terugkomt. In Openbaringen 22:12 staat:”En zie, Ik kom spoedig en Mijn loon is bij Mij om aan ieder te vergelden zoals zijn werk zal zijn” Zijn loon die Christus meeneemt is gebaseerd op hoe God ons oordeelt, En zijn oordeel baseert God op de 10 geboden. Als we rechtvaardig geoordeeld worden zullen we beloond worden met het eeuwig leven, Zullen we veroordeeld worden sterven we de eeuwige dood. Het is aan ieder om een keus te maken.
Zoals eerder opgemerkt zijn er veel Christenen die geloven dat de 10 geboden niet meer gelden, of dat het een onderdeel was van de wet van Mozes. Om te zien of deze aanname klopt moeten we beide wetten naast elkaar leggen om te kijken of er overeenkomsten in te vinden zijn, of juist dat er veel verschil tussen beide wetten te vinden is. Als je dat doet kan je al snel de conclusie trekken dat het gaat om twee totaal verschillende wetten, en dat verwarring eigenlijk helemaal niet mogelijk zou moeten zijn. Hieronder plaats ik een lijst die de verschillen duidelijk weergeeft.
-Wet van God geschreven op steen. (Ex 31:18)
-wet van Mozes geschreven in een boek. (Deut 31:24,25)
-Wet van God geschreven door God. (Ex 31:18)
-Wet van Mozes geschreven door Mozes. (Deut 31:24,25)
-Wet van God wordt de koninklijke Wet genoemd. (Jak 2:8)
-Wet van Mozes werd de wet uit bepalingen genoemd. (Ef 2:15)
-Wet van God lag in de ark. (Ex 40:20)
-Wet van Mozes lag naast de ark. (Deut 31:26)
-Wet van God is eeuwig. (Luk 16:17)
-Wet van Mozes was tijdelijk. (Ef 2:15), (Kol 2:14)
-Wet van God wijst naar de zonde. (Rom 3:20), (Rom 7:7)
-Wet van Mozes was eraan toegevoegd wegens de zonde. (Gal 3:19)
-Wet van God is geen zware last. (1 Joh 5:3)
-Wet van Mozes was tegen ons gericht. (Kol 2:14,15), (Deut 31:26)
-Wet van God is geestelijk, spiritueel. (Rom 7:14)
-Wet van Mozes was vleselijk. (Heb 7:15,16)
-Wet van God is Volmaakt. (PS 19:8)
-Wet van Mozes heeft niets tot volmaaktheid gebracht. (Heb 7:19)
-Wet van God oordeelt iedereen. (Jak 2:10,12)
-Wet van Mozes oordeelde niemand. (Kol 2:13)
Zoals duidelijk in bovenstaande lijst zien we twee totaal verschillende set aan wetten die je dan ook niet met elkaar in verbinding zou moeten brengen, of op een grote hoop zou moeten gooien. Als je dat zou doen, en je doet ook de 10 geboden teniet, dan zouden wij ten eerste niet meer kunnen zondigen, maar ten tweede dan heeft het oordeel die God heeft aangekondigd over deze wereld geen enkel doel meer. Als God geen standaard meer zou hebben waarmee hij zou moeten oordelen, kan God helemaal niet meer oordelen. En dus doe je het oordeel teniet.
Gods wet is zijn karakter.
De Wet van God is geen document wat kan veranderen, of veranderd kan worden. Als we de Wet van God nadrukkelijk en gedetailleerd gaan bestuderen, Dan zien we in de Wet van God zijn karakter. God veranderd nooit, en is tot in de eeuwigheid dezelfde. (Heb 13:8) Zijn karakter veranderd dan ook nooit, En dus ook niet zijn Wetten. De Wet kan een zondaar niet redden, Net zomin kan je rechtvaardiging vinden in de Wet. Ook al houdt je je aan zijn geboden dan nog geeft je dat geen rechtvaardiging. Alleen genade kan je verlossing geven, en geen werken uit de wet. (Rom 3:20)
De Wet laat ons alleen zien wat de zonde is, En wijst ons naar de oplossing, Namelijk Christus. Dus als je de volheid van de Wet niet zult begrijpen, Zul je ook nooit de noodzakelijkheid begrijpen van een verlosser uit de zonde. De zonde wordt daardoor niets zeggend. Men begrijpt het niet, En dus snappen ze ook niet waarom mensen een verlosser nodig hebben.
De Wet van God bouwt ook op in de persoonlijke relatie die men heeft met God, Hoe meer je wandelt in zijn Wetten, des te meer lijk je op God. In die zin op basis van zijn karakter. Daardoor wordt je relatie met God intenser. Psalm 19:10,12 verteld ons dat er groot loon ligt te wachten op degene die zijn Wetten naleven. De meeste beloningen zullen we uiteraard vinden bij God in de hemel, Maar ook hier kunnen we beloond worden als we volgens zijn Wetten wandelen. In het tweede gebod staat een beloning. Als je volgens zijn Wetten wandelt zal God je barmhartigheid schenken. (Ex 20:6)
Laten we nu de Wet en Gods karakter een nader bekijken en vergelijken met elkaar. We zien al zijn karakter eigenschappen terug in zijn Wet.
-God is liefde. (1 Joh 4:8), (Joh 15:10)
-De Wet is liefde. (Rom 13:10), (Joh 15:10)
-God is rechtvaardig. (Deut 32:4) (Rom 3:23,26)
-De Wet is rechtvaardig. (Rom 7:12), (Ps 119:172)
-God is Heilig. (Jes 6:3), (1 Petr 1:15)
-De Wet is Heilig. (Rom 7:12)
-God is goed. (Nah 1:7), (Ps 73:1), (Ps 25:8)
-De Wet is goed. (Rom 7:12), (Rom 7:16)
-God is waarachtig. (Joh 3:33), (Ps 25:8), (Deut 32:4)
-De Wet is waarachtig. (Ps 119:142), (Ps 119:151)
-God is rein (1 Joh 3:3)
-De Wet is rein. (Ps 19:10)
-God is licht. (1 Joh 1:5), (Joh 8:12), (Joh 9:5)
-De Wet is licht. (Spr 6:23)
-God is betrouwbaar. (1 Kor 1:9)
-De Wet is betrouwbaar. (Ps 119:86)
-God is geestelijk. (1 Kor 10:1,4)
-De Wet is geestelijk. (Rom 7:14)
-God is waarheid. (Joh 14:6), (Deut 32:4)
-De Wet is waarheid. (Rom 2:20), (1 Joh 2:4)
-God is blijdschap. (Zef 3:17)
-De Wet is blijdschap. (Ps 119:174)
-God is leven. (Joh 14:6)
-De Wet is leven. (Joh 12:50), (Mat 19:17)
-God is gerechtigheid. (Jer 23:6), (Ps 119:142)
-De Wet is gerechtigheid. (Rom 9:31), (Rom 10:4)
-God is volmaakt. (Mat 5:48)
-De Wet is volmaakt. (Ps 19:8)
-God is vrede. (Rom 15:33)
-De Wet is vrede. (119:165)
-God is de weg. (Joh 14:6)
-De Wet is de weg. (Ps 119:30,32)
-God is eeuwig. (Rom 16:26), (Rom 33:27)
-De Wet is eeuwig. (Luk 16:17), (Ps 111:7,8)
-God is vrijheid. (2 Kor 3:17)
-De Wet is vrijheid. (Jak 1:25)
-God is kennis. (Jes 11:2)
-De Wet is kennis. (Rom 3:20)
-God is wonderlijk. (Jes 9:5)
-De Wet is wonderlijk. (Ps 119:18)
-God is inzicht. (Ps 147:5)
-De Wet is inzicht. (Ps 119:73)
-God is groot. (Ps 147:5)
-De Wet is groot. (Jes 42:21)
-God is wijsheid. (Judas 1:25), (Dan 2:20)
-De Wet is wijsheid. (Ps 119:98), (Ps 19:8)
-God is hoop. (Ps 71:5), (Rom 15:13)
-De Wet is hoop. (Ps 119:43)
Conclusie.
Uit bovenstaande lijst, Die nog aangevuld kan worden, Kunnen we duidelijk opmaken dat de Wet van God onafscheidelijk is van God. De Wet wegdoen is het zelfde als God weg doen. Je kan niet iemands karakter van hem wegnemen en dan ook beweren dat je die persoon zou kunnen. God heeft gezegd:”Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn”.( Jer 31:33).
God zou de Wet schrijven in ons hart zodat wij innerlijk veranderen om zo te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke, en volmaakte wil van God is. (Rom 12:2)
God roept ons niet op tot gehoorzaamheid om zijn eigen plezier, Maar omdat zijn Wet goed voor ons is. De Wet doen en naleven doe je niet omdat het zou moeten van God, Maar je doet het uit liefde voor God, En dat is de ware bekering.
Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last. (1 Joh 5:3)
Iedere Christen zou terug moeten keren naar de Wet, inclusief het vierde gebod. God heeft ons 10 geboden gegeven en niet 9. De Wet zou in de laatste dagen, die spoedig zullen gebeuren het verschil uitmaken tussen of het zegel van God, of het teken van het beest.