De spiegel van de wet
De spiegel van de wet
oktober 18, 2012 Door bijbelenzo
Elke dag als we de kranten lezen en het nieuws kijken lijkt het erop dat de kwaliteit van het leven elke keer weer een beetje meer na beneden is gedaald. Soms zijn we geneigd om te geloven dat de dingen niet meer erger kunnen worden en dat de moraliteit zijn bodem heeft bereikt. Maar, de volgende dag worden er nog meer gewelddadige en bizarre misdaden gemeld, en we beginnen ons hoofd te schudden in ongeloof. We kunnen niet omvatten hoe God dat toe kan staan. Het is moeilijk te begrijpen dat de Christelijke landen met hun rijke erfenis zo ver kunnen zakken van hun grondbeginselen. Zelfs de niet Christelijke landen worden niet zo geplaagd door criminaliteit als de Christelijke staten. Zo worden er bv meer misdaden gemeld in Washington DC in 24 uur tijd als in Moskou het hele jaar door. New York is een van de meest gewelddadige steden ter wereld, en ook in Nederland en de rest van West Europa stijgt de criminaliteit met de dag. Ook in Nederland beginnen het op Amerikaanse taferelen te lijken.
De duivel heeft door de zonde de wereld inmiddels gesloopt, en we leven in een tijdperk van rebellie tegen alle terughoudendheid en recht. Onze naties staan verbijsterd over de stedelijke criminaliteit. Het verzet tegen de sociale orde en eigendomsrechten, waaronder het recht van leven. Moord, diefstal en noem maar op. Persoonlijke aanvallen zijn het handelsmerk geworden van de 20e eeuw.
Heeft Gods genade de wet uitgewist?
Het probleem wordt nog ernstiger als we ons realiseren dat de wetteloosheid ook het gebied van de Christelijke religie heeft bereikt en inmiddels een negatieve invloed heeft uitgeoefend op miljoenen mensen die dachten nooit te moorden, stelen of te verkrachten. Het is waarschijnlijk dat de grote meerderheid van leden uit de kerk in de Christelijke staten weinig veroordelingen voeren tegen het breken van ten minste een van de tien geboden. Een zeer verraderlijke doctrine is ontwikkeld in zowel de Katholieke als Protestantse theologie, die de neiging heeft om het gezag van de morele wet van God te minimaliseren en te ondermijnen. Het heeft ertoe geleid dat overtredingen veel te licht worden opgevat en heeft daardoor de zonde in de religie laten verschijnen. In feite is de afschuw van de zonde verdwenen in de massa en is uitgegroeid tot een aanvaardbare manier van leven voor zowel jeugd als volwassenen. Wees getuige van de trends in onze levensstijl die deze visie ondersteunen.
Hoeveel jonge mannen en vrouwen wonen tegenwoordig samen zonder het voordeel van een huwelijk. Maar ze geloven niet dat een dergelijke woonsituatie wordt aangewezen als een zonde. Een groot deel van de winkeldieven zijn belijdend Christen en de meeste van hen die tot kerken of gemeentes behoren geloven dat het geen zonde is als ze de sabbatsrust niet in ere houden. Hoe kunnen wij deze paradoxale situatie uit leggen bij diegene die beweren zulke hoge aandacht en prioriteit voor de Bijbel te hebben? Is dit liefde voor Christus? Deze vragen worden groter als we rekening houden met de historische positie van het Christendom in de richting van de tien geboden. Bijna alle grote denominaties, zowel Katholiek als Protestants hebben officieel het boek als gezag voor de wet aanvaard en de Bijbel erkend als ondersteuning in hun leven. Maar heel subtiel zijn er tal van interpretatiefouten in de moderne kerken geslopen, wat heeft geleid tot de huidige stand van verwarde loyaliteit aan de morele wet van God. Hoe ernstig moeten we kijken na die doctrines en de relatie met Gods genade en de verlossing zelf?
Er zijn kerken die beweren dat de tien geboden niet meer gelden. Dat het is afgeschaft nadat Christus aan het kruis stierf. Dat je onder genade bent gekomen op het moment je tot Christus komt en dat die genade je verlossing geeft. Er zijn zelfs kerken die leren dat het houden van de tien geboden slavernij is. De meest bizarre interpretaties en doctrines zijn de kerken ingeslopen en het lijkt alsof niemand zich er nog druk om maakt. Het is natuurlijk heel gemakkelijk om die populaire clichés over wet en genade te accepteren zonder op zoek te gaan naar de Bijbelse feiten waardoor wij uiteindelijk zullen worden beoordeeld. we moeten gezaghebbende antwoorden krijgen op dit soort vragen. In welke zin zijn Christenen vrij van de wet? Is een Christen vrij van de tien geboden als hij onder de genade is? Laten we deze afval van verwarring opzij duwen die de waarheid verduisterd.
De spiegel van de tien geboden.
Op dit punt moeten we heel voorzichtig zijn om te wijzen wat de wet niet kan doen. De wet wijst op de zonde maar het heeft geen macht om ons te redden van de zonde. Er zit geen rechtvaardiging in, en ook zit er geen wet in die ons genade geeft als we een zonde begaan. Met ander woorden. Ook al zouden wij ons strikt houden aan alle tien geboden geeft je dat geen zekerheid dat je ziel ook gered wordt, om de eenvoudige rede dat je alleen door Gods genade gered kan worden door het geloof als een gratis geschenk voor de zonde die wij hebben begaan.”Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor hem: door de wet is immers de kennis van zonde” (Rom 3:20).
Struikel niet over dit cruciale punt. we kunnen geen vergeving verdienen door hard te werken om te gehoorzamen. Geen zondaar kan gunst winnen en aanvaard worden door God omdat hij zich toevallig aan de wet houdt. De wet is niet gemaakt als doel om ons te redden of rechtvaardig te zijn. Het is gemaakt om ons te laten zien wat de zonde is en dat we behoefte hebben aan een reiniging van de zonde, en het wijst ons na de enige bron van reiniging, namelijk Jezus Christus. De Bijbel spreekt van de wet als een spiegel om te laten zien wat voor soort mensen we werkelijk zijn.
“Als iemand immers een hoorder van het woord is en geen dader, lijkt hij op een man die het gezicht waarmee hij geboren is , in een spiegel bekijkt, want hij heeft zichzelf bekeken en is weggegaan en is meteen vergeten hoe hij eruit zag. Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, de wet van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet”.(Jak 1:23,25)
Het is duidelijk dat een spiegel geen plekje van de zonde kan verwijderen, ook al kijk je de hele dag in de spiegel. Ook al reinig je je gezicht de hele dag het reinigt je nooit van je zonde. Vergelijkbaar met een vlek op je gezicht. Als je in de spiegel kijkt zul je die vuile vlek zien op je gezicht, Maar het zal niet verdwijnen door er alleen maar na te kijken. Je moet je gezicht ook wassen wil je van het vuil op je gezicht af zijn. Zo werkt ook de wet. De wet dient als doel om de plek van de zonde te openbaren en om je na de werkelijke spoelbak van je reiniging te wijzen. Namelijk naar het kruis en naar Christus alleen. De wet kan de zondaar alleen maar veroordelen maar daarentegen geeft het je ook de kennis van de zonde. Vervolgens ligt het aan de zondaar wat hij daar mee doet.
De genade.
Hier moeten we een van de meest bedrieglijke stelling overwegen die ooit uiteen is gezet over de morele wet van God. Talloze oprecht Christenen hebben ingestemd met het idee dat het oude testament de bedoeling van de werken omvat, en het nieuwe testament voorziet in de bedoeling van de genade. Onder deze gedachten worden mensen gered door werken in het oude testament, terwijl ze in het nieuwe testament gered zouden worden door genade. Dit is gewoonweg niet waar en buitengewoon verwarrend en gevaarlijk. Als je dat aanneemt dan geloof je dat na de kruisiging van Christus de wet zou zijn afgeschaft en niet meer nodig is.
In wezen is er niets veranderd na de kruisiging van Christus. Zoals ook Noah genade vond in de ogen van God (Gen 6:8), En Abraham genade vond in de ogen van God (Gen 19:19) zo vind iedereen genade in de ogen van God. Dat was al zo na de zonde van Adam en Eva en dat zal zo blijven tot de dag van het oordeel. De hemel zal niet worden verdeeld in degene die goede werken doen en de gene die oprecht gelovig zijn. Het enige volmaakte plan van God geld voor iedereen. Een combinatie van beide. Als je gelooft houd je jezelf aan de geboden. het geloof is geen consequentie van je werken maar je werken is een consequentie van het geloof. Je doet goede werken omdat je God gehoorzaam wil zijn maar het is geen vereiste voor de genade. Elke ziel die onder de verlosten zijn zullen alleen door genade gered worden en door niets anders.
Degenen die in het oude testament werden verlost waren die gene die vertrouwden op de komst van de Messias in de verdiensten van het bloed van Christus. en zij demonstreerden hun geloof door een lam te offeren. Hun keken na voren in het geloof en na de verzoenende dood van Christus, Terwijl wij terug kijken in het geloof naar de zelfde verzoenende dood van Christus en worden vervolgens op de zelfde manier gered als de mensen die in de tijden van het oude testament leefden. Wees er dus zeker van dat de gehele verloste gastheer het zelfde lied van bevrijding zingt en het zelfde lam zal vereren die geslacht is voor de fundamenten van de wereld. Christus zei niet voor niets dat Het gemakkelijker is dat de hemel en aarde voorbijgaan, dan dat een tittel van de wet wegvalt.(Luk 16:17)