Is Jezus Michael?

Is Jezus Michael?
november 11, 2012 Door bijbelenzo
Het volgende artikel zou voor sommige wel eens controversieel kunnen wezen, En het is tegenwoordig ook een veel besproken discussie. Vooral door critici is er veel gesproken over het begrip van de identiteit van het Adventisten geloof over de aard van Michael. Veel mensen beweren dat de Adventisten geloven dat Jezus een engel was, en plaatsen ons daarmee in de categorie van de Jehova Getuigen, Die dit geloof aanhangen. Dat is ten eerste al een misverstand. Adventisten geloven wel degelijk in Christus de God, daar waar Jehova’s hem niet erkennen als zodanig.

Natuurlijk geloven Adventisten dat Jezus God is, Maar het maakt ook niet zoveel uit hoe vaak we dat proberen te benadrukken. De critici blijven toch wel het tegenovergestelde beweren als wat wij geloven. Ik probeer daarom een aantal fundamentele zaken naar boven te halen en te benadrukken.

De naam Michael komt uit het Hebreeuws en betekend “Hij die is zoals God”. in de Bijbel wordt maar vijf keer verwezen naar de engel Michael. drie keer in Daniel, Een keer in Judas, en een keer in Openbaringen. Aartsengel wordt maar twee keer genoemd in de Bijbel. In het boek Judas, en in 1 Thessalonicenzen.

Nu is het een veel gehoord argument dat er verscheidende aartsengelen bestaan, en dat ze een bijzondere plaats in zouden nemen. Dat ze hoog verheven zijn boven andere engelen en een beschermende functie hebben. ze beschermen mensen en planeten. Michael zou de plaats van Lucifer hebben ingenomen nadat Lucifer uit de hemel zou zijn gevallen. Nu is Lucifer al geen aartsengel maar een cherub. Aartsengelen worden ook wel eens vergeleken met een beschermingsengel. er zijn volgens theologen en denominaties vele aartsengelen. Zo zou bv Gabriel een aartsengel zijn, Uriel, Rafael, En zelfs Metatron.

Nu zijn deze opvattingen onbijbels. Zo komt Rafael bv in de Bijbel helemaal niet voor. Uriel wordt wel genoemd, maar dat is de zoon van Kahath en dus gewoon een mens. Gabriel wordt nergens vergeleken met een aartsengel, En Metatron komt in de Bijbel ook niet voor. Er wordt in de Bijbel maar een aartsengel genoemd en dat is Michael.

Nu moeten we eerst bepaalde zaken in overweging nemen. Jezus is als mens op aarde gekomen. Hij was God maar daarentegen ook een mens. Ook zijn alle dingen mogelijk bij God.

“Maar Jezus keek hen aan en zei: Bij de mensen is het onmogelijk, maar niet bij God, want bij God zijn alle dingen mogelijk.” (Mar 10:27)

Als God als mens kan worden, kan hij zich natuurlijk ook openbaren als een engel, Want bij God zijn alle dingen mogelijk. Ook al zou God zich openbaren als een engel dan nog zou hij God zijn. Net zoals Jezus God is, Ondanks hij ook mens was. In Openbaringen lezen we de rol van Michael.

“Toen brak er oorlog uit in de hemel: Michaël en zijn engelen voerden oorlog tegen de draak, ook de draak en zijn engelen voerden oorlog.” (Op 12:7)

Michael voert oorlog tegen de draak. De draak is de duivel. Dus Michael voert oorlog tegen de duivel. Nu kan je je natuurlijk al afvragen wie oorlog voert tegen de draak. Is dat God zelf of zijn het engelen? In Judas lezen we vervolgens het volgende:

“Michaël, de aartsengel, echter durfde, toen hij met de duivel redetwistte en een woordenwisseling had over het lichaam van Mozes, geen oordeel van lastering tegen hem uit te brengen, maar zei: Moge de Heere u bestraffen!” (Judas 1:9)

We moeten hier duidelijk overwegen waar het overgaat. Michael durfde zelfs tegen de duivel geen oordeel te vellen over lastering. God is zondeloos en daardoor Heilig en perfect. Michael durfde in dit geval geen oordeel te vellen omdat hij geen zonde wil plegen mocht de beschuldiging vals zijn. Dat klinkt misschien vreemd maar dat is nu eenmaal de tactiek van de duivel. Zoals Jezus op de proef werd gesteld in de woestijn door de duivel, Zo werd hier Michael op de proef gesteld door de duivel. De duivel probeerde door te redetwisten met Michael hem op een zonde te betrappen. Als Michael een zonde zou hebben gepleegd zou hij tot de duivel behoren. Het is niet zo dat Michael bang is voor de draak immers voert hij oorlog tegen hem, Maar zelfs in deze vorm wilde Michael geen zonde plegen.





In Exodus 3:2 lezen we:”En de Engel van de HEERE verscheen hem in een vuurvlam uit het midden van een doornstruik. Hij keek toe, en zie, de doornstruik brandde in het vuur, maar de doornstruik werd niet verteerd.”

In het midden van de doornstruik ziet Mozes De Engel van de HEERE. In vers vier lezen we vervolgens:”Toen de HEERE zag dat hij ging kijken, riep God tot hem uit het midden van de doornstruik en zei: Mozes, Mozes! Hij zei: Zie, hier ben ik!”

Nu roept God hem vanuit het midden van de doornstruik. Dus wie was dan de engel van de HEERE die Mozes zag? Het meest logische is God zelf. God wordt hier vergeleken met een engel. Het wordt nog duidelijker in het boek Richteren.

“En de Engel van de HEERE verscheen niet meer aan Manoach en aan zijn vrouw. Toen begreep Manoach dat het een Engel van de HEERE was geweest.” (Ri 13:21)

Manoach had ook een ontmoeting met De Engel van de HEERE, Zoals ook Mozes dat had. Vervolgens staat in vers 22:”En Manoach zei tegen zijn vrouw: Wij zullen zeker sterven, want wij hebben God gezien.”

Ook hier wordt God vergeleken met De engel van de HEERE. Niet dat God de engel is, Maar hij vertoond zich als een engel zoals bij Mozes het geval was. En waarom? Omdat je sterft als je zijn aangezicht ziet. als God zich als engel zou openbaren dan niet, Daarom doet God dat.

Laten we er nog een pakken.

in Genesis lezen we hoe Jakob door God geboden werd om terug te keren naar Kanaan. Nadat hij zijn beide vrouwen, Rachel en Lea bij zich had geroepen verteld hij hun de droom die hij vlak daarvoor had en dat Jakob geboden werd om weg te gaan bij Laban wegens het conflict van het vee.

“De Engel van God zei tegen mij in die droom: Jakob! Ik zei: Zie, hier ben ik! Hij zei: Sla toch uw ogen op en zie: al de bokken die het kleinvee bespringen, zijn gestreept, gespikkeld en gevlekt. Voorzeker, Ik heb alles gezien wat Laban u aandoet!” (Gen 31:11,12)

Ook hier lezen wij De Engel van de HEERE. In vers 13 vervolgens:”Ik ben de God van Bethel, waar u een gedenkteken gezalfd hebt, waar u Mij een gelofte gedaan hebt. Welnu, sta op, vertrek uit dit land en keer terug naar het land van uw familiekring.”

Opnieuw introduceert God zichzelf door De Engel van de HEERE. Zoals bij Mozes en bij Manoach het geval was. overweeg ook De Engel van de HEERE. niet een engel van de HEERE. Maar De Engel van de Heere.

Het wordt nog duidelijker in Genesis 48:15,16

“En hij zegende Jozef en zei: De God voor Wiens aangezicht mijn vaderen, Abraham en Izak, gewandeld hebben, de God Die mij als herder geleid heeft, mijn leven lang tot op deze dag, de Engel, Die mij verlost heeft van al het kwaad, zegene deze jongens, zodat door hen mijn naam en de naam van mijn vaderen, Abraham en Izak, genoemd zal blijven en zij in het midden van het land in menigte zullen toenemen.”

Hier lezen we hoe Jakob Jozef zegent vlak voordat hij dood ging. we lezen in deze vers:”de Engel, Die mij verlost heeft van al het kwaad,”. Ik denk dat alleen God ons kan verlossen van al het kwaad. Het gegeven dat het hier een engel wordt genoemd moet dus iets zeggen over de aard van deze engel. Het kan niet betekenen dat een engel ons kan verlossen van al het kwaad. Deze engel is God. Hier wordt God gewoon een engel genoemd.

Ook in Daniel staan er aanwijzingen waaruit je kan concluderen dat Michael en Jezus dezelfde zijn.

“Ik zal u echter vertellen wat is opgetekend in het boek van de waarheid – al maakt niet één zich met mij sterk tegen hen, behalve uw vorst Michaël.” (Dan 10:21)

Hier word Michael de vorst genoemd. Daniel was natuurlijk een vrome en goed gelovige man. Daniel had maar een vorst en dat was God zelf. Dat Michael vorst wordt genoemd moet dus iets zeggen over de aard van Michael. Michael is de vorst die ook Jezus is. Anders zou Daniel deze titel van Michael nooit kunnen accepteren. Nog meer duidelijkheid wordt ons verschaft in hoofdstuk 12.

“In die tijd zal Michaël opstaan, de grote vorst, hij die uw volksgenoten bijstaat. Het zal een benauwde tijd zijn, zoals er niet geweest is sinds er een volk is geweest tot op die tijd. In die tijd zal uw volk ontkomen: ieder die gevonden wordt, opgeschreven in het boek.En velen van hen die slapen in het stof van de aarde, zullen ontwaken, sommigen tot eeuwig leven, anderen tot smaad, tot eeuwig afgrijzen. De verstandigen zullen blinken als de glans van het hemelgewelf, en zij die er velen rechtvaardigen, als de sterren, voor eeuwig en altijd.” (Dan 12:1,3)

In die tijd zal Michael de grote vorst opstaan. Nu is Michael de grote vorst. Alleen Jezus is onze vorst en niet Michael. Ook dit moet dus iets zeggen over de ware aard van Michael. Namelijk dat Michael ook Jezus is, Onze grote vorst. Over welke tijd hebben we het hier dat Michael opstaat? Over de eindtijd. Dat wordt verteld in vers vier.:” Maar u, Daniël, houd deze woorden geheim en verzegel dit boek tot de tijd van het einde. Velen zullen het onderzoeken en de kennis zal toenemen.”

wordt Jezus in de eindtijd vergeleken met Michael?

“Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.” (1 Thess 4:16,17)

De Heere heeft de stem van een aartsengel. Nu is er maar een aartsengel. Namelijk Michael. Jezus heeft dus de stem van Michael. Dat maakt Jezus net zoveel Michael als Michael Jezus. Michael en Jezus zijn de zelfde. Jezus is Michael. (Joh 5:28)

Christus is de schepper van alle dingen. Niets kan bestaan zonder hem en alles bestaat door hem. Alles is mogelijk voor God. Hij kan als mens op aarde komen, dus waarom zou hij zich niet kunnen openbaren als een engel. Nu rest nog de vraag. Wordt Jezus een engel genoemd?

“En toch hebt u mijn beproeving, die in mijn lichaam plaatsvond, niet veracht of verafschuwd, maar ontving u mij als een engel van God, ja, als Christus Jezus.” (Gal 4:14)

Buiten al deze aanwijzingen staan er nog meer aanwijzingen in de Bijbel over Michael, God en Jezus. Bv in Jozua 5. Ik dacht in ieder geval dat ik een behoorlijk sterke getuigenis had afgegeven. Ik kan dan ook alleen de conclusie trekken dat Michael en Jezus de zelfde zijn.