Meer doen in minder tijd
Je kan meer doen in minder tijd wanneer je leert om je week te plannen op Gods manier. Te veel mensen hebben het druk en zijn altijd moe. Ze stoppen nooit, alhoewel ze zeer efficiënt werken. Het leven is voor hen een constante race tegen de klok.
Het is niet Gods bedoeling voor wie dan ook om zo te leven. Hij heeft een veel beter plan. Een plan waarbij onze weken draaien als een klok, en we meer bereiken in minder tijd.
Wij zijn erg gecompliceerde wezens, die op vier hoofd-gebieden functioneren: lichamelijk, verstandelijk, sociaal en geestelijk. Het eerste aspect, het lichamelijke deel van de mens, is zo door God gemaakt dat we door op een bepaalde manier te leven een goede lichamelijke conditie kunnen handhaven. We hebben het al over voeding gehad, dat is een deel ervan. Veel ziektes vandaag hebben een relatie met ons voedingspatroon. Daar komt nog bij beweging, het in- en uitwendige gebruik van water, niet te veel blootstellen aan zonnestralen, frisse lucht en de 24-uurs cyclus van slaap en activiteit, met een goede balans tussen deze twee. En tenslotte de zeven-dagen cyclus, zes dagen om te werken en een dag om te rusten, zoals het staat in de Tien Geboden.
Een tweede aspect van de menselijke natuur is verstandelijk. Dr.Creighton Brown uit Engeland heeft eens gezegd dat bij de behandeling van psychiatrische patiënten het vaak nodig is om er op te staan dat de mensen een lange periode van rust nemen. Vaak weken van volkomen rust. En hij voegde er aan toe dat deze weken "sabbats-weken" zijn. Wanneer we de week-cyclus volgen die God heeft gegeven in het paradijs, zal dat ons helpen om zowel lichamelijk als verstandelijk gezond te blijven.
Je hebt ook een sociale dimensie in je natuur. Het is belangrijk om te werken, maar we moeten ook praten en met anderen omgaan. God heeft ons gemaakt om sociale schepsels te zijn. Wat is de ergste straf die iemand opgelegd kan krijgen, behalve de doodstraf? Dat is eenzame opsluiting. Dat is het weghalen van elke sociale relatie.
De vierde dimensie is de geestelijke. God had een levensstijl gepland die al deze vier aspecten omvatte. Om deze levensstijl in de juiste verhoudingen te zien moeten we steeds kijken naar de wekelijkse oriëntatie van het leven.
Laten we ons bijbel onderzoek naar deze sleutel beginnen met de eerste week van de geschiedenis van de aarde. Weet u nog wat er gebeurde op de eerste dag van de schepping? Ja, God maakte het licht. En de tweede dag? Hij maakte de hemel. De derde dag? De vegetatie. De vierde dag? De zon, maan en sterren. De vijfde dag? Al de vogels en waterdieren. De zesde dag? Dieren en de mens. En dan, als het hoogtepunt van de week, een grote viering, een feest van de schepping, door God genoemd de Sabbat. Dat brengt ons bij onze eerste referentie.
Dat is Genesis 2:1-3, JO-9. Trek een lijn langs deze verzen. Lees deze verzen. Onderstreep: gR de zevende dag het werk voltooid had en rustte Hij op de zevende dag en God zegende de zevende dag en heiligde die.
Waarom zegende en heiligde God die dag? Omdat het Zijn rustdag was. De mens had nog geen zes dagen gewerkt wel? Hoe lang leefde Adam al? Alleen maar een deel van de dag. Wat had hij gedaan? De dieren een naam gegeven. En ik denk dat hij heel wat tijd heeft doorgebracht om Eva te leren kennen. Dus misschien had hij een beetje rust nodig. Maar hij was zeker niet overwerkt. God zei: "het is tijd om te rusten, niet omdat jij hebt gewerkt maar omdat Ik heb gewerkt, en Ik wil dat je deel hebt aan Mijn rust. Het is mijn Sabbat en Ik wil dat je er met Mij van geniet'. Dus rustten Adam, Eva en God samen. Het was een viering van de schepping. Wat een hoogtepunt van de eerste week van de wereld.
36
. ...
We hebben nu geen tijd om een klein zijpaadje in te gaan, maar het is fascinerend om te ontdekken dat er in het N.T. vijf referenties zijn die verwijzen naar het feit dat Degene die Wiá en de schoonheid van de schepping liet ontstaan niemand anders was dan Jezus Christus Zelf. Iemand moest die woorden spreken. Iemand moest Adam maken. De bijbel maakt duidelijk dat Jezus Degene was die dat allemaal deed. Het maakt de Sabbat nog specialer voor ons wanneer we begrijpen dat het Jezus eigen dag was. Hij maakte de Sabbat, nadat Hij gewerkt had aan de schepping van deze wereld.
Er is geen astronomische reden voor een zeven-dagen week. Een maand heeft ruim 30 dagen. Je kan dit niet door zeven delen. Het jaar heeft ruim 365 dagen. Je kan dat ook niet door zeven delen. Feitelijk is er niets in het tijd-stelsel van de wereld wat door zeven gedeeld kan worden. Het kan gewoon niet. Maar God schiep Adam om in een zeven-dagen cyclus te werken. Schenk geen aandacht aan die cyclus en je zal ervoor moeten betalen. Het hele leven is opgehangen aan deze zeven dagen. Lichamelijke, verstandelijke, sociale en geestelijke gezondheid hebben een intieme relatie met deze week-cyclus.
Er zijn gebeurtenissen geweest in de geschiedenis waar de mensen hebben geprobeerd om deze cyclus te negeren. Gedurende de Russische revolutie hebben ze het geprobeerd. Maar de mensen zakten in elkaar door de druk. Weken van meer dan zeven dagen, zes dagen om te werken en een dag om te rusten, zijn niet in harmonie met Gods plan voor de mensheid.
Het is een ernstig moment om je te realiseren dat je Gods wet niet kan breken. Je kan het negeren, maar je kan het niet breken. En als je het negeert, breekt het jou. Het is te sterk om gebroken te worden.
Laten we eens kijken wat de bijbel hierover zegt. Schrijf naast Genesis 2:1, JO-67. Exodus 20:8-11. Hier vinden we de Tien Geboden. Trek een lijn langs vers 8-11. het vierde gebod begint met: "Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt". God zegt: "Herinner je die dag. Vergeet het nooit. Je krijgt het zo druk dat je die dag wil overslaan, maar doe het nooit." Het is zo gemakkelijk om te zeggen: "Volgend weekend zal ik tijd nemen om te rusten, maar niet dit weekend". Maar het volgende weekend is er weer wat onveranderlijks en opnieuw wordt de viering van de schepping opzij geschoven. Mag ik herhalen dat je er niet mee door kan gaan de wekelijkse sabbat te negeren en lichamelijk, verstandelijk, sociaal en geestelijk gezond te blijven. De wekelijkse cyclus is een deel van de fabricage van deze planeet. Deze te negeren is een uitnodiging aan een slechte gezondheid op elk van deze vier gebieden.
Terug naar Exodus 20:8. Onderstreep: gedenk de sabbatdag. dat gij die heiligt. In vers 9: W
dagen zult gij arbeiden. In vers 10: En als
herinnering dat het hier om de viering van de schepping gaat, in vers 11: want in zes dagen
,. . ,. zevende dag.
Schrijf bij Exodus 20:8, JN-56. We gaan nu naar het NT om meer referenties voor deze week-cyclus te vinden. Lukas 4:16 verwijst naar de stad waar Jezus opgroeide als jongen. Het was een beruchte stad. Veel ruwe en opstandige jonge mensen woonden daar. Jezus bracht bijna 30 jaar door in deze ongelukkige omgeving. Toen ging Hij weg. Maar na een paar weken kwam Hij terug voor een kort bezoek. Wat zegt de bijbel? "En Hij kwam te Nazareth, waar Hij opgevoed was, en Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de synagoge en stond op om voor te lezen". Onderstreep: Hij ging volgens zijn gewoonte op de sabbatdag naar de , ynagoge. Het was Jezus gewoonte om naar de kerk te gaan op sabbat. Dat is logisch, want Jezus heeft de sabbat in het begin gemaakt en nu houdt Hij die dag als voorbeeld voor de mensen. Het is erg makkelijk voor ons om op sabbatochtend te zeggen: "Ik ben zo moe, ik denk dat ik vandaag maar in bed blijf liggen," Dat is rusten, dat is waar, maar niet het soort rust waar het bij de sabbat om gaat. Jezus was vast ook vaak moe, maar Hij verwaarloosde niet om elke sabbatmorgen naar de kerk te gaan. En denk maar niet dat het slechts een gewoonte was. Het was een behoefte, voortgekomen uit veel jaren ervaring. Verstandelijk, sociaal en geestelijk hebben wij het nodig om elke week te aanbidden in de kerk.
Schrijf bij Lukas 4;16, JN-124. Handelingen 18:1-11. Trek een lijn langs deze verzen. We zullen niet de tijd nemen om deze hele passage te lezen, maar we beginnen bij vers 1, waar staat: "Daarna verliet hij Athene en kwam te Korinthe." In vers 4 staat: "en hij hield elke sabbat besprekingen in de synagoge en trachtte Joden en Grieken te overtuigen." Toen Paulus in Korinthe kwam was het zijn wekelijkse gewoonte om elke sabbat naar de synagoge te gaan. En in vers 11 staat dat hij een jaar en zes maanden in Korinthe was. Dat betekent dat hij 78 opeenvolgende sabbaten naar de synagoge ging om te aanbidden. Hij was daar niet alleen met de Joden, maar ook met de Grieken of de heidenen. Zij aanbaden allemaal tezamen in deze vroege periode van het Christelijke geloof. Onderstreep in vers 4: hij hield elke sabbat besprekingcn in de, ynagoge. In vers 11: een jaar en zes manden. Schrijf bij Handelingen 18:1, JN-26. Matters 24:20.
We hebben bij ons eerste seminar al een aantal verzen van Matters gelezen. Matters gaat over de geschiedenis van de wereld van de tijd van Jezus'eerste komst tot het eind van de geschiedenis. Jezus sprak deze woorden in 31 na Chr., net voor Zijn kruisiging. Bijna 40 jaar later, vernietigde de Romeinse generaal Titus Jeruzalem. De hele Joodse economie was vernietigd, en zou nooit meer helemaal opgebouwd worden. Ondertussen werd de Christelijke kerk de vitale geestelijke macht in de wereld. Jezus spreekt tegen de grondleggers van de Christelijke kerk, de apostelen, in 31 na Chr., over de vernietiging van Jeruzalem zo'n 40 jaar later. Matters 24:20 zegt: "Bid, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat." Onderstreep: bid. uw vlucht niet op een sabbat. Dus bijna 40 jaar na Zijn hemelvaart, was de Heer er zeer opgesteld dat Zijn volgelingen de zevende-dag sabbat zouden houden, door te rusten, te aanbidden en zich te onthouden van wereldse activiteiten, zelfs een activiteit zoals het vluchten voor de naderende Romeinse legers.. Jezus zegt dat de sabbat altijd een rustdag zal zijn, essentieel voor onze totale gezondheid. Schrijf bij Matters 24:20, JN-194. Hebreeën 4:4,10. Zet een pijl tussen deze twee verzen.
Hier lezen we: "Want Hij heeft ergens van de zevende dag aldus gesproken," (dat betekent: Hij sprak over de zevende dag op deze manier). "En God rustte op de zevende dag van al zijn werken". Vers 10: "Want wie tot zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne." Onderstreep: is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de ziine. Wanneer je echt totale rust wil vinden, de herscheppende soort van rust, dan ten koste van alles wees er zeker van de sabbat te gedenken. Het is dezelfde dag, en wordt gehouden op dezelfde manier zoals Jezus het deed door te rusten aan het begin van de wereldgeschiedenis en elke sabbat dat Hij in Palestina was.
Schrijf nu JN-225. Openbaring 14:12. Dit hoofdstuk is erg interessant omdat het een beschrijving bevat van Christus'tweede komst. Hoe beschrijft de bijbel Gods volk net voordat Jezus terugkomt? In vers 12 staat: "Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren." Gods volk, de heiligen, de gelovigen zullen herkend worden omdat ze het geloof in Jezus bewaren en Zijn geboden houden als bewijs van hun liefde voor Hem.
Als we klaar willen zijn om de Heer te ontmoeten wanneer Hij terugkomt zal het zijn vanwege deze twee karakteristieken. We hebben een volkomen vertrouwen op Jezus Christus als onze Verlosser en we laten onze liefde voor Hem zien door gehoorzaam te zijn aan de dingen die Hij heeft gegeven als richtlijnen voor een gelukkig leven.
Denk nooit aan de geboden als aan een lijst verboden. Het zijn richtlijnen om ons gelukkig te maken. Wanneer je buiten de cirkel van Zijn liefde stapt, zoals neergezet in deze geboden, weet Hij dat je ongelukkig bent. Daarom gaf Hij deze 10 eenvoudige regels voor een succesvol, gelukkig leven. Onderstreep: heiligen. die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
Schrijf bij dat vers, JO-643. Jesaja 66:22,23. Trek een lijn langs deze verzen. (lees deze verzen). Onderstreep in vers 22: de nieuwe aarde en in vers 23: van sabbat tot sabbat, dat al wat leeft 721 komen om zich voor mijn aangezicht neer te builen.
Aan het eind van de allereerste week in de geschiedenis zei de Heer: "Ik geef je een week, een zeven-dagen week. Werk de eerste zes dagen en rust op de laatste dag. Wanneer je je houdt aan deze wekelijkse cyclus, houdt het je verstandelijk, lichamelijk, sociaal en geestelijk
gezond". Toen gaf Jezus ons Zijn voorbeeld: regelmatig, gewoontegetrouw sabbat houden. De apostelen zijn een ander voorbeeld. God zegt: "Houd het vol tot het einde, want wanneer Ik weerkom, zal Ik uitzien naar toegewijde, gelovige en gehoorzame mensen. Wanneer Ik de aarde herschep, houden we onze wekelijkse afspraak om de schepping en de herschepping van de aarde, zo volmaakt als in de Hof van Eden, te vieren.
Laat ik tot slot dit zeggen: wanneer je Gods wekelijkse plan volgt, zes dagen werken en rusten op de zevende dag, om met Hem de schepping te vieren, zal je lichamelijke, verstandelijke, sociale en geestelijke gezondheid ondersteund worden. Als een consequentie daarvan zal je in zes dagen meer doen dan anders in zeven dagen. Dat is het geheim van meer doen in minder tijd.
Laten we ons werkblad invullen. Nummer 1: Adam en Eva; nummer 2: de kinderen van Israël; nummer 3: Jezus; nummer 4: Paulus; nummer 5: de eerste Christenen; nummer 6: Hebreeuwse Christenen; nummer 7: Christenen in de eindtijd; nummer 8: De verlosten. Dit is de geschiedenis van de sabbat van de schepping tot de herschepping.
Ik weet dat uw gedachten nu vol zijn met allerlei vragen. Bijvoorbeeld: als de bijbel zoveel zegt over de zaterdag-sabbat, wat zegt het dan over de zondag? In de volgende les zullen we zo eerlijk mogelijk zijn door alle referenties naar de eerste dag van de week te onderzoeken in het NT. Deze presentatie zal zeer interessant en waardevol zijn.
Laten we nu opstaan voor gebed.