De dag des Heren

De vorige keer hebben we een reis door de bijbel gemaakt, van het begin tot het eind, terwijl we de sleutel-referenties onderzochten voor Gods wekelijkse rustdag en aanbidding. Aan het eind van de schepping van deze wereld, noemde God een dag de Zijne, apart gesteld, zegende die dag en heiligde die en schreef die toen in het hart van Zijn gedragslijn voor het leven van Christenen voor alle tijden, die gedragslijn die we Tien Geboden noemen. De bijbel vertelt ons dat zelfs in de laatste dagen van de geschiedenis van deze aarde, en tot in de eeuwigheid van de herschapen aarde, deze zelfde dag altijd geëerd zal worden als Gods wekelijkse rustdag.

De vraag die nu onmiddellijk in onze gedachten komt is: "Waarom houdt het grootste deel van de Christelijke wereld de zondag als zijn wekelijkse dag van aanbidding?" Misschien zal je dan zeggen: "In het nieuwe testament staat een verandering van rustdag van de zevende naar de eerste dag van de week."

In het NT staan acht referenties naar de eerste dag van de week. Om eerlijk te zijn en beide kanten goed te onderzoeken, zullen we nu de tijd nemen om elk van deze acht referenties te bekijken. We zullen ook nog een negende tekst bekijken. Daarin wordt de eerste dag van de week niet als zodanig genoemd, maar er wordt vaak gedacht dat het naar de eerste dag van de week verwijst. We zullen dus ook voor die tekst de tijd nemen.

Aan het begin van ons onderzoek voor steun voor de heiligheid van de zondag, zullen we zoeken naar een tekst die de eerste dag van de week een heilige titel geeft (zoals de sabbat een heilige titel heeft gekregen), of naar een tekst die zegt dat de dag van de wekelijkse aanbidding veranderd is van de zevende dag naar de eerste dag van de week. Als we zo'n tekst vinden die een van deze twee dingen of beide doet, zullen we het er zeker mee eens zijn dat al de Christenen zichzelf overgeven aan de wekelijkse aanbidding op de eerste dag van de week.

We beginnen onze speurtocht met Lukas 23:50. De code is K. Dus: KN-82. Trek een lijn langs de verzen 50-56, t/m hoofdstuk 24:1. De bijbel zegt: (lees deze verzen)

Het is interessant om te zien dat deze passage drie dagen noemt: vrijdag, de dag van de kruisiging; zaterdag, de dag dat Christus rustte in het graf; en zondag, de dag van de opstanding.Let op de titels die twee van deze dagen kregen. Onderstreep in vers 54: dag der voorbereiding. In de tijd van de bijbel heette de dag voor de sabbat de dag der voorbereiding. Op deze dag zorgden de mensen voor hun kleding, hun voedsel en hun huis, zodat geen onnodig werk gedaan zou moeten worden op de sabbat. Op deze manier kon de sabbat geheel gewijd worden aan geestelijke activiteiten, vieren met God, aanbidden in de kerk en omgaan met medegelovigen.

Onderstreep in vers 56: op de sabbat rustten zij naar het gebod. De tweede dag die genoemd wordt, heeft dus ook een naam. Deze wordt sabbat genoemd. In feite waren het alleen deze twee dagen die een naam hadden in bijbelse tijden. Al de andere dagen hadden eenvoudig een nummer. Onderstreep nu in Lukas 24:1: op de eerste dag der week. Op die eerste dag rees Jezus op uit de dood, zoals we wel weten.

Het veelbetekenende feit over dit schriftgedeelte is dat het vertelt hoe Jezus'intiemste vrienden werkten op vrijdag, rustten op de sabbat die genoemd wordt in de tien geboden ( dat is de zevende dag van de week), en weer begonnen met werken vroeg op de eerste dag van de week. Het evangelie van Lukas is minstens 30 jaar na de kruisiging en de opstanding geschreven. Dus 30 jaar na Christus'dood en opstanding, wordt de sabbat van de tien geboden nog zorgvuldig genoemd zonder enige suggestie van een verandering. Deze passage zegt specifiek dat de zondag een werkdag was en geen rustdag. De vrouwen brachten specerijen en olie om het lichaam van Jezus te balsemen, iets waar ze op sabbat niet over gepeinsd zouden hebben om te doen.

40
L-I-F-E-S-P-I-R-1-T Handleiding DE DAG DES HEREN
Dus deze eerste referentie naar de zondag geeft geen suggestie dat het een heilige titel heeft gekregen of verandering van wekelijkse dag van aanbidding.

Misschien is het goed om te zeggen dat de naam zondag niet in de bijbel wordt gevonden omdat die naam pas aan de eerste dag van de week is gegeven enige jaren nadat de bijbel was geschreven. Maar dat verandert niets aan het feit dat de zondag de eerste dag van de week is.

Schrijf naast Lukas 24:1, KN-32. Matteus 28:1. Daar staat: "Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag der week, ging Maria van Magdala en de andere Maria het graf bezien." Onderstreep: laat na de sabbat. tenen het aanbreken van de eerste dag der week. De vier evangelieen vertellen allemaal dezelfde gebeurtenis. De discipelen rustten op de sabbat en kwamen zondagochtend vroeg om het lichaam van Jezus te balsemen. De bijbel voegt niets toe aan de verzen in Lukas die we net lazen. Het bevestigt eenvoudig dat wanneer de sabbat voorbij is, de eerste dag van de week begint. Geen enkele suggestie van verandering en geen heilige titel is gegeven aan de eerste dag van de week.

Schrijf naast Matteus 28:1, KN-104. Johannes 20;1 en 19. Er zijn twee referenties naar de eerste dag van de week in dit ene hoofdstuk. Zet een pijl van vers 1 naar vers 19, en trek een lijn in de kantlijn naast elk vers zodat ze verbonden zijn. Lees beide verzen. Onderstreep in vers 1: de eerste dag der week. opnieuw zien we dat geen nieuwe informatie wordt toegevoegd aan de verslagen van Lukas en Matteus. Onderstreep in vers 19: die eerste dag der week en ter
.. .. ....
Dit is een samenkomst op de eerste dag van de week. Het was zondag, de dag van de opstanding, tegen zonsondergang. Waarom ontmoetten de discipelen elkaar? Het vers geeft het antwoord. Ze waren bang dat de Joden zouden komen om ze mee te nemen en te kruisigen, net zoals ze met Jezus hadden gedaan. Was dit een ontmoeting om de opstanding te vieren? Nauwelijks. Ze geloofden niet eens dat Jezus was opgestaan uit de dood. Daarom moest Jezus ze kalmeren. In elk geval wordt er geen heilige titel aan de zondag gegeven en wordt er geen verandering genoemd in de wekelijkse dag van aanbidding. Schrijf bij Johannes 20:1, KN-126, Handelingen 20:6-14. Trek een lijn langs deze verzen. (lees deze verzen)

Wat een verbazingwekkend verhaal! Paulus bracht een dode man tot leven. Geen wonder dat dit verhaal in de bijbel staat. Laten we even tijd nemen om naar de achtergrond te kijken. Paulus en zijn metgezellen reisden per boot. Ze maakten een stop in Troas, en toen het schip de haven uitvoer was iedereen aan boord behalve Paulus, die nog wat langer wou blijven. De volgende haven die ze aan zouden doen was Assos, 35 mijl verder over de weg. Paulus besloot dat hij op zondag van Troas naar Assos zou lopen zodat hij de sabbat kon doorbrengen met de gelovigen in Troas. Die zaterdagavond predikte hij door tot het weer dag werd. Daarna ging hij lopen naar Assos, waar hij zich weer bij zijn metgezellen op het schip zou voegen. Het was gedurende deze nachtelijke sessie dat een jonge man in slaap viel in een raam op de derde verdieping, hij viel eruit en was dood.

Laten we nu deze drie korte vragen beantwoorden. 1. Hield Paulus de eerste dag van de week als rustdag? Nee, hij bracht de dag door terwijl hij liep van Troas naar Assos. Om 35 mijl te lopen is een harde en moeilijke weg. Het was ook nog een zeer heuvelachtig gebied.

2. Ze vierden samen het Heilig Avondmaal. Maakt het vieren van het Heilig Avondmaal een dag heilig? Natuurlijk niet. Het Heilig Avondmaal werd ingesteld op een donderdagavond, maar daarom is donderdag geen heilige dag.

3. Wordt er een verandering genoemd van de wekelijkse dag van aanbidding? Er wordt geen verandering genoemd, en de eerste dag van de week heeft geen heilige titel gekregen.

Schrijf naast Handelingen 20:6, KN-158. 1 Korintiërs 16:1,2. Zet een streep naast deze twee verzen. Lees deze verzen. Onderstreep: de inzameling voor de heidenen betreft en elke eerste dag der week legge ieder uwer naar vermogen thuis iets weg, en hij spare dit op.

Dit is het eind van een serie interessante hoofdstukken. Hoofdstuk 13 is het grote liefdeshoofdstuk. H.14 is het grote geestelijke gaven hoofdstuk. H.15 is het ongelofelijke

opstandings-hoofdstuk. H.16 is het naschrift van de brief. Alle belangrijke leerstellingen zijn behandeld en al de dringende vragen zijn beantwoord. Paulus eindigt zijn brief met een paar kleine puntjes. Er was een ernstige hongersnood geweest in Judea en Paulus vroeg degenen die woonden in gebieden die niet getroffen waren door de hongersnood om wat op te sturen om hun geloofsgenoten te ondersteunen. Liever dan om een collecte te vragen wanneer hij langs kwam, schreef hij van tevoren en vroeg hen om een systematisch weldadigheidsplan te volgen. Dit zou voorkomen dat zijn verzoek een last zou worden.

Paulus wist dat ze niet in de kerk waren op de eerste dag van de week, daarom konden ze het niet in een collectezak doen. Hij wist dat ze thuis waren om te werken op de eerste dag van de week. Daarom zei hij dat ze het opzij moesten leggen en op moesten sparen. Er is geen suggestie van een verandering in de wekelijkse dag van aanbidding en geen heilige titel werd gegeven aan de eerste dag van de week. Schrijf bij 1 Korintiërs 16:1, KN-51. Marcus 16:1,2,9. Zet een streep langs deze verzen en een pijl vanaf vers 2 naar vers 9. Lees deze teksten. Onderstreep in vers 1: toen de sabbat voorbij was. in vers 2: zeer vroeg op de eerste dag der week. Deze twee verzen maken duidelijk dat wanneer de eerste dag van de week begint, de sabbat voorbij is. Weer wordt de eerste dag van de week afgetekend als een werkdag. De dag ervoor wordt nog steeds gezien als de wekelijkse rustdag.

Onderstreep in vers 9:
Dit is gewoon hetzelfde verhaal dat we in Matters, Lukas en Johannes hebben gelezen. Jezus stond op uit het graf vroeg op zondagmorgen. Maar in deze tekst wordt geen verandering van dag van aanbidding genoemd, en zondag krijgt geen heilige titel.

We hebben alle acht referenties bekeken in het NT over de eerste dag van de week en geen spoor van bewijs gevonden dat suggereert dat we onze wekelijkse dag van aanbidding, de viering van de schepping op de dag die God zegende en heiligde vanaf de allereerste week, moeten veranderen. Er is nog een referentie waar we naar moeten kijken voordat we deze studie beëindigen. Schrijf bij Marcus 16:1, KN-216. Openbaring 1:10.

Daar staat: "Ik kwam in vervoering des geestes op de dag des Heren, en ik hoorde achter mij een luide stem, als van een bazuin." Onderstreep: op de dag des Heren. Ik ben me ervan bewust dat het gebruikelijk is om over de zondag te spreken als over de dag des Heren. Maar een dag de dag des Heren noemen, maakt het nog niet de dag des Heren! Een appel wordt ook geen sinaasappel door hem zo te noemen. De praktijk om de eerste dag van de week de dag des Heren te noemen dateert van jaren na het schrijven van de bijbel. Wanneer je de bijbel met de bijbel vergelijkt, zoals we doen in deze seminars, kom je tot de conclusie dat, zover het de bijbelschrijvers betreft, de zevende dag sabbat de dag des Heren is. Het vierde gebod zegt: "de zevende dag is de sabbatdag van de Heer". Volgens Gods eigen handschrift is de zevende dag de dag des Heren. In Marcus 2:28 zegt Jezus: Alzo is de Zoon des mensen heer ook over de sabbat. Wanneer Hij de heer is over de sabbat, dan is de sabbat zeker de dag des Heren.

Nu vraagt u zich af hoe het mogelijk is dat het grootste deel van de Christelijke wereld de eerste dag als dag van aanbidding beschouwt. Hoe kwam de zondag in de Christelijke kerk? Deze vragen verdienen zeker een antwoord. Het is een verhaal dat sluw en intrigerend is. Sommige details zijn pas recent ontdekt. In 1975 gradueerde Samuël Bacchiocchi aan de Pontifical Gregoriaanse universiteit in Rome. Hij was de eerste protestant die daar ooit gradueerde. De bibliotheek daar beschikt over documenten die dateren uit de vroege jaren van de Christelijke kerk en nog nooit door een protestant waren gezien. In zijn doctoraal studie ontdekte Bacchiocchi enkele aspecten van de verandering van sabbat naar zondag die nooit boven water waren gekomen.

Dr.Bacchiocchi ontving van Paus Paulus de Zesde een gouden medaille voor zijn dissertatie. Ik zou graag het volledige verhaal aan u willen vertellen over hoe de zondag in de Christelijke kerk kwam. Daar is nu geen tijd voor, maar a.s. zaterdagmorgen om 11.00 uur in de Adventkerk zal ik u dat verhaal vertellen. Ik weet dat u dat niet wil missen. Maak dus plannen om daar te zijn. Laten we nu naar ons werkblad kijken. Onder elke pilaar en referentie wil ik graag dat u een letter plaatst. Onder de eerste pilaar: T, dan een R, vervolgens een A, dan een D, dan 1, dan T, dan I, dan E. Waarop staat de zondagstempel? TRADITIE. Het hee