20 - Profetische tijdsbepaling van de kleine hoorn

Alle kentekenen die de Bijbel geeft: omtrent de kleine hoorn van Daniël 7, hebben we in de vervulling teruggevonden in de geschiedenis van het pauselijk systeem.
Het signalement is volledig. Ook de tijdsduur van de heerschappij van deze macht wordt door de profetie aangegeven. Dit zullen we in deze les bestuderen, zodat we onze verklaring nog duidelijker bevestigd zien.
1. Wij beschouwen nogmaals Daniël 7 : 25 en nu -het laatste gedeelte: „en zij zullen in zijn hand worden overgegeven tot een tijd, tijden en een gedeelte eens tijds". Voorop gezet dient te worden, dat we hier te doen hebben met profetische tijd, d.w.z. niet met letterlijke jaren. De Bijbel geeft ons nl. een sleutel waardoor we de profetische tijd berekenen kunnen.
Ezechiël 4 : 6: „Ik heb u gegeven elke dag voor een jaar". Numeri 14 : 34: „Naar het getal der dagen... veertig dagen, elke dag voor elk jaar".De Israëlieten hadden veertig dagen lang het land der belofte bespied en wegens hun ongeloof moesten ze nu veertig jaar in de woestijn verblijven.Lukas 13: 32. Ook Jezus maakte gebruik van deze profetische maatstaf toen Hij zesde: „Zie, Ik werp duivelen uit en maak









r^

gezond, heden en morgen en ten derde dage word Ik voleindigd."
Het is bekend, dat de werkzaamheid van Jezus als Messias hier op aarde drie en een half jaar duurde.We zien dus aan deze voorbeelden, hoe de profetische tijd moet worden berekend, een dag in de profetie is in de vervulling een jaar. Deze sleutel, toegepast op het profetische woord wat tijd aangeeft, ontsluit menige verborgenheid.
2. Daniël 7 : 25 laatste deel nu spreekt van tijd, tijden en een gedeelte eens tijds.Volgens vele bijbeluitleggers, moeten we onder „tijd" een jaar verstaan. „Tijden" zijn dan minstens „twee jaren" en „een gedeelte eens tijds" is volgens Daniël 12: 7 een half jaar. Hier wordt dus een tijdvak genoemd van drie en een half jaar, d.w.z. drie en halve profetische jaren.Dit tijdvak wordt zevenmaal in de Bijbelse profetie genoemd:Daniël 7 : 25: „Tijd, tijden en een gedeelte eens tijds". Daniel 12: 7: „Drie en een halve tijd".Openbaring 12: 14:„Drie en een halve tijd".Openbaring 13: 5:„Twee en veertig maanden" (is ook drieen een half jaar).
„Twee en veertig maanden".Openbaring 11:2:Openbaring 12:6:„Twaalf honderd en zestig dagen".Openbaring 11 :3:„Twaalf honderd en zestig dagen".De Bijbel rekent met maanden van 30 dagen. Drie en een half jaar telt 42 maanden en 42 maanden van 30 dagen vormen twaalf honderd en zestig dagen. En daar dit profetisch is, hebben we hier dus een tijdvak van 1260 jaren in werkelijkheid.
is onze verklaring juist, dan moet er in de geschiedenis van het Pausdom dus een tijdvak aan te wijzen fijn van 1260 jaren van bijzondere werkzaamheid en macht.3. De vervulling.Toen in het jaar 533 n. Chr. de bisschop van Rome door een decreet van de Romeinse keizer Justitianus, boven alle andere bisschoppen verheven werd, was dit het begin van de machtsontplooiing van de latere pausen. Maar eerst nadat in 538 n. Chr. de laatste van de drie horens was uitgerukt, was de weg vrij voor de ontvouwing van de pauselijke macht. Met de benoeming. van Paus Vigillius (538-555) bereikte het Pausdom grote invloed en macht over de overige wereld en de kerk.Het beginpunt van de pauselijke heerschappij ligt dus in de jaren 533-538 n. Chr. Rekenen we nu vanaf die datums 1260

jaren verder dan komen we tot de jaren 1793-1798 n. Chr. Wat gebeurde er die tijd met het Pausdom? De algemene geschiedenis geeft hierop het antwoord. In 1793 was de grote Franse revolutie, waarin alle godsdienst, ook de Roomse, verboden werd. Vijf jaar later, dus in het jaar 1798, werd op last van Napoleon Paus Plus de VI gevangen genomen en deze paus stierf na een jaar gevangenschap in Valancien in Frankrijk. Dit was het einde van de heerschappij van het Pausdom. Deze gebeurtenis wordt beschouwd als de dodelijke wonde die deze macht werd toegebracht. De wereld dacht dat dit het einde zou betekenen van de pauselijke macht. De profetie had zich dus vervuld, er brak een andere tijd aan.

4. Verdere gegevens tot herkenning van de anti-christelijke macht.
Niet alleen in het boek Daniël, maar ook in de Openbaring, het laatste boek van de Bijbel, wordt ons deze macht beschreven. Het is een bekend feit, dat belde boeken elkaar aanvullen. Openbaring 13: 1-5. In deze verzen wordt dezelfde macht beschreven die in Daniël 7 de kleine hoorn genoemd wordt. Johannes op Patmos schildert deze macht in zijn gezicht als „het beest dat uit de zee opkomt". De ziener van Patmos ziet hier de karaktereigenschappen van de vier wereldrijken uit Darliël 7 samengevat in één macht: „het beest dat uit de zee opkomt".
Hier zijn ook weer de tien horens, dus het Romeinse rijk.
Openbaring 13 2: Het beest ontvangt grote macht.
Openbaring 13: 5: Het spreekt grote godslasterlijke dingen. Gedurende twee en veertig maanden.Openbaring 13: 3: Het ontvangt een dodelijke wonde (1798).Openbaring 13: 3: De gehele aarde verwonderde zich achter het beest, omdat de wonde weer genas.
De profetie in de Openbaring gaat dus iets verder en spreekt van de genezing van de dodelijke wonde. Ook hier weer wijst de geschiedenis ons de weg. Het Pausdom herstelde zich van deze wonde. Een volledig herstel van haar souvereiniteit verkreeg het In het jaar 1929, toen de Italiaanse dictator Mussolini de erkenning van de kerkelijke staat ondertekende, op 11 februari 1929. Reeds op 7 februari van dat jaar schreven de dagbladen: „De wereld staat voor het feit der volkomen verzoening tussen de Heilige Stoel en de Italiaanse staat, een gebeurtenis van wereldhistorische betekenis. Een open wonde aan het lichaam der wereldkerk, die alle katholieken tegelijkertijd als hun eigen wonde gevoelen, is genezen en vergroeid..."





De Tijd van februari 1929 schreef: „De Paus is vrij l Met verbazing zullen degenen die buiten de kerk staan, zich. weer moeten gewennen aan het feit, dat het opperhoofd der Katholieke kerk allerduidelijkst een plaats zal innemen onder de souvereine machten der wereld".Sindsdien neemt de Paus van Rome een belangrijk aandeel aan het wereldgebeuren en wanneer de Stem van Rome spreekt luistert de gehele wereld. Openbaring 13: 3: ...„en de gehele wereld verwonderde zich achter het beest".

5. Openbaring 13: 8: „En allen die op aarde wonen zullen het aanbidden, welker namen niet geschreven zijn in het boek des levens van het Lam dat geslacht is van de grondlegging der wereld".Dat wil. zeggen dat de gehele wereld hulde brengen zal aan de Paus van Rome. Reeds nu kunnen we zien hoe groot de betekenis van de Paus is, zowel in de politieke als godsdienstige wereld. Alle draden der wereldpolitiek lopen over Rome in onze tijd. Bijna alle landen hebben hun gezanten of vertegenwoordigers bij het Vaticaan, terwijl het Vaticaan in de, gehele wereld vertegenwoordigd wordt door zijn afgezanten. Bijna alle vorsten, prinsen en hooggeplaatste regeringsperson nen maken hun opwachting bij het Vaticaan. . Hoezeer er heden macht uitgaat van het Vaticaan, blijkt wel het duidelijkst uit de beide encyclieken van Paus' Johannes XXIII, „Maker et Magistra't, d.i. »Moeder en leraresse" en „Pacem in Terris", d.i. „Vrede op aarde". Deze beide herderlijke brieven door de Paus uitgegeven, zijn een oproep aan de gehele wereld en geven blijk van de autoriteit van het Pausdom op politiek, sociaal, economisch en godsdienstig' terrein. In de aanhef van Pacem in Terris luidt het o.a. „Aan de klerus en de christelijke gelovigen op de ganse aardbodem en aan alle mensen die van goede wil zijn". Deze beide encyclieken hebben zulk een diepe indruk op de wereld gemaakt dat ze in de hoogste kringen en zelfs in de beraadslagingen in de U.N.O. hun invloed doen gelden. Zo kan men werkelijk zeggen „de gehele aarde verwonderde zich en brengt deze macht hulde".
Doch niet alle mensen, zo zegt de Bijbel, want wier namen geschreven zijn in het boek des levens des Lams dat geslacht is van de grondlegging der wereld die zullen daarop een uitzondering maken. Openbaring 13 : 8 laatste deel. Wie dit zijn, zullen de volgende lessen aantonen.