Go Forward 2011
  OGR360     Wat en Hoe     Artikelen     Getuigenis     Vervolg     10 dagen     Deelnemers     E-Teams     Promo     Contact  
Artikelen Wilson
Algemeen:
Startpagina

Een oproep tot gebed, vasten en studie

Beste broeders en zusters in Christus,
Na zijn verkiezing als voorzitter van de Generale Conferentie hield broeder Ted Wilson een opmerkelijke prediking.
Kort samengevat stelt broeder Wilson dat wij het volk van het “overblijfsel “ zijn en zodoende de taak hebben om de Drie Engelenboodschap duidelijk te verkondigen binnen een wereld van vernietigende natuurrampen, grote verwarring in de wereldpolitiek, de wijdverspreide en compromitterende activiteiten van de oecumene, de dramatische toename en invloed van het spiritisme,.. enz
Hierbij moeten wij ;
- terug naar de Bijbel en gebruik maken van de geschriften van Gods boodschapster E.G.White die in de “geest der profetie” ons diepere inzichten in Gods woord heeft gegeven ,waarbij het boek “ De Grote Strijd “ een voorname plaats inneemt,
-stoppen met de 'valse opwekking in de wereldwijde kerk,
- stoppen met verkeerde schriftuitleg (historisch-kritische methode),
- stoppen met overnemen van evangelisatie methoden van megakerken (willow creek saddlebeck, hillsons),
Hij roept op om al onze gekozen leiders/ leraren en vertegenwoordigers te toetsen aan hun vruchten en bovenal aan het woord van God, alsook om vast te houden aan de letterlijke uitleg van Genesis 1 tot en met 11 en bovenal de schepping te zien als een recente gebeurtenis (6000 jaar terug) in 6 dagen van 24 uur....
Op vandaag zijn er al verscheidene en verschillende reacties op deze preek.
Door sommigen wordt als volgt gereageerd:
*Eindelijk heeft eens iemand de moed en de durf gehad om publiekelijk de toestand van de SDA kerk te analyseren en haar opdracht opnieuw voor het voetlicht te plaatsen.
*Eindelijk is iemand opgestaan die de vinger in de wonde legt en daarbij ook publiekelijk onze opdracht als afgezonderd volk durft duidelijk te stellen.
*Eindelijk is er iemand die ook elk individu in de gemeente wijst op zijn controlerende en verantwoordelijke functie ten opzicht van hen die bepaalde ( al of niet betaalde ) ambten uitoefenen in de gemeente.
* Dat het mogelijk was dat op vandaag iemand met zo’n duidelijk adventistische visie kon verkozen worden als voorzitter van de Generale Conferentie is een bewijs dat Gods H.Geest duidelijk aan het werk is geweest.
Deze groep mensen staat positief t.o.v. de standpunten ingenomen door broeder Wilson en deze gebeurtenis en zien vooruit op een algemeen “herstel “ in Gods gemeente.
Positief reageren op een gebeurtenis is één zaak doch daarbij is het ook noodzakelijk om nuchter en realistisch de toestand te beoordelen.
De Bijbel leert ons dat een levenshouding van positief- realisme noodzakelijk is.
Daarom deze oproep om door gebed, vasten en studie duidelijk inzichten te bekomen in een bepaalde situatie en een broeder te steunen die het aangedurfd heeft om de (mis)toestand van de gemeente publiekelijk en wereldwijd aan te klagen.
Want het is steeds zo geweest in de Bijbelse geschiedenis dat als iemand zoiets aandurft, de meerderheid van hen die zich God- dienstig of behorende tot Gods volk noemen zich tegen hem zullen keren.
Hierbij enkele voorbeelden als illustratie:
1) De meerderheid verwierp de consequenties ( verlies van sympathie en tegenstand van Izebel en haar medestanders ) en dus de Boodschap zelf van Elia en wou hem uiteindelijk ombrengen (1 Koningen 19 : 10 / 14 )
2) De meerderheid bleef In Babylon bij de oproep tot het herstel van Jeruzalem
3) De meerderheid der Joden heeft christus niet aanvaardt en heeft tenslotte zij die het wel deden vervolgd en gedood.
4) Alle reformatoren werden door de meerderheid van het eigen volk buiten geworpen en uiteindelijk vervolgd.
Bij alle Bijbelse omstandigheden zonder onderscheid worden zij die opkomen voor herstel en bekering zwaar aangepakt door de meerderheid van hen tot wie de oproep tot herstel gericht is.
Het is ook steeds zo dat zulke oproepen tot “ herstel” steeds geleid hebben tot onrust, revolte en breuken bij de ( slapende) meerderheid.
Het beoogde “ herstel” van de hervormers heeft zich dan ook nooit gerealiseerd in een verbeterd voortbestaan van de vorige (structurele) toestand. Maar mondde steeds uit in een vernieuwde structurele aanpak door een minderheid omdat de meerderheid steeds hun macht - en aanzienposities wilde behouden en dat zelfs ten koste van de waarheid.
Dat dit ook nu het geval zal zijn is een geschiedkundige en profetische zekerheid waarbij de eerste tekenen( reacties) reeds merkbaar zijn op bepaalde “blogs” van zgn. “belangrijke personen “ en in artikelen die verschijnen in kerkelijke magazines .Waarbij de houding van broeder Wilson beschreven wordt als een dertigjarige terugval van de kerk of als een aanval op de “progressieve “ en “liberale “adventisten . Ook wordt in bepaalde er van allusie gemaakt op ( aangezet tot) een eventuele frontvorming van andere “leiders” tegen deze zienswijze en aanpak .
Het is ook meer dan normaal dat een groep mensen die zich goed voelen in wat geestelijk gezien nog enkel als een administratief ambtenaar kan beschouwd worden en daarenboven nog eens aanzien, waardering, inkomen ,.. genieten van diegenen die zij als hun “oecumenische” broeders beschouwen. Nu niet opnieuw door hen willen bestempeld worden als voorganger, predikant , ouderling of lid,van een gemeente die zich als “het overblijfsel” profileert en dus als een sekte zal beschouwd te worden.
Daarom zullen velen die oecumenische overeenkomsten, contracten en standpunten aangegaan en verdedigd hebben, met als gevolg daarvan dat zij reeds gedurende jaren geweigerd hebben de Drie Engelenboodschap volledig en duidelijk te onderwijzen en te beleven, zich met hand en tand verzetten tegen een toestand die zij op vandaag beschrijven als een dertigjarige terugval.
Zij die er alles voor over hadden om door anderen als “vol,” “eigentijds” en “evenwaardig” aanzien te worden zullen zich dat niet zo maar terug laten afnemen.
Deze houding is echter geen verrassing voor diegene die, zoals reeds aangehaald, de Bijbelse geschiedenis kent en de Geschriften van Gods Boodschapster onderzoekt en aanvaardt.
In “ De Eerste Geschriften” hfdst. XXXII wordt met een profetisch oog op een dergelijke toestand gewezen
“Ik vroeg de betekenis van de schudding, die ik gezien had, en mij werd getoond, dat die veroorzaakt zou worden door het rondborstige getuigenis, dat uitgelokt wordt door de raad van de Waarachtige Getuige, aan de Laodicensen gegeven. Dit zal zijn uitwerking hebben op de harten van degene, die het aanneemt, en zal er hem toe brengen om de standaard omhoog te heffen en de naakte waarheid te spreken. Sommigen zullen dit directe getuigenis niet kunnen verdragen. Zij zullen er zich tegen verzetten, en dit zal een schudding onder Gods volk veroorzaken.
Ik zag dat er niet half genoeg aandacht geschonken was aan het getuigenis van de Waarachtige Getuige. Het plechtige getuigenis; waar het lot van de kerk van afhangt, is licht geacht geworden, indien niet volledig veronachtzaamd”
Een positieve – realistische houding verheugd zich in het feit dat er iemand is opgestaan die publiekelijk de fundamentele waarden van een door God geleide Adventbeweging verdedigt en deze waarden zijn geen 30 maar meer dan 150 jaar geleden gegeven.
Doch daarnaast dwingt het realisme tot het besef dat diegene die deze moed heeft opgebracht heel wat tegenkanting en verwijten zal te verwerken krijgen en door de meerderheid als onruststoker,en nog veel van dat moois, zal bestempeld worden .
Het is daarom hoogst noodzakelijk dat broeder Wilson door gebed en vasten zal moeten gesteund worden om standvastig te blijven en om niet in de val te trappen van een paar van zijn voorgangers, zoals bijvoorbeeld ten tijde van Kellog. Waarbij A.G. Daniëlls na langdurige druk van hen die hem omringden zich liet verleiden tot compromissen die hem ( en de gemeente) later heel zwaar opbraken. ( zie Omega II blz 33-47 )
En als wij gaan bidden voor het werk dat onze broeder begon en waarvan hij zei
dat de grootste en meest urgente nood een opwekking van ware godsvrucht onder ons is, dan zal dit moeten gepaard gaan met Bijbelstudie en studie van de Geschriften van de geest der Profetie .
Dit omdat zij die hopen op een algemeen “herstel “ in Gods gemeente ook niet in dezelfde de val zouden trappen zoals de apostelen, die een koninkrijk van God verwachtten, maar toen Christus hen meermaals verwittigde dat Hij eerst moest lijden en sterven geloofden zij Hem niet. Zij bleven doof voor deze boodschap omdat deze niet voldeed aan het beeld dat zij zich hadden gevormd ( en hun voorgehouden werd ) over hoe de komst van de Messias en zijn herstel van het koninkrijk zou verlopen.
Als wij gaan bidden voor opwekking en reformatie, voor de Heilige Geest en de spade regen dan is dit in het Bijbels profetisch besef dat voordat Christus terugkomt er in de eerste plaats binnenin Gods gemeente een schudding zal plaatsgrijpen met als twistpunt de oorspronkelijke boodschap ( inclusief de boodschapster) en de opdracht die aan het overblijfsel gegeven werd .
Een boodschap die voor de oecumenisch ingestelde mens oubollige , rigide en liefdeloos lijkt te zijn omdat ze ondermeer aankondigt dat de leden van de zogenaamd “broedergemeenten” hun kerken of gemeenschappen moeten verlaten omdat deze gevallen kerken zijn die Gods geboden niet bewaken en bewaren.
Dan zal het ook duidelijk zijn dat de spaderegen (met de luide roep als gevolg ) de verzegeling is van hen die hun karakters hebben laten vormen door gehoorzaamheid aan Gods woord en het geloof in Zijn profeten ( 2 kronieken 20:20 en NIET een daaraan voorafgaande overweldigende en succesvolle ( oecumenische) evangelisatiecampagne van gevallen kerken die voor de nabije toekomst voorspeld is.
Waarbij het reële gevaar bestaat dat dezen die nu reeds geestelijk afstand hebben genomen van Gods overblijfsel het dan ook letterlijk zullen doen en zich zullen aansluiten bij deze succesvolle actie(s)
voordat de luide kreet van de derde engel gehoord wordt zal hij ‘ satan) een opwinding doen ontstaan in deze godsdienstige lichamen, ten einde degenen, die de waarheid verworpen hebben te doen geloven, dat God met hen is..”
(Eerste Geschriften hfdst XXIX blz 313 – 314 )
Zoals Mozes en velen na hem behandeld werden door de meerderheid van hun eigen volk toen zij opriepen om getrouw te zijn aan God en zijn boodschappers, zo zullen zij die op vandaag hetzelfde oproepen door de meerderheid op dezelfde manier behandeld worden.
Dit is de trieste maar realistische les van de Bijbelse geschiedenis en des te dichter wij het einde naderen zal dit, zoals bij Baal Peor, meer en meer duidelijk worden.
De tekenen des tijds wijzen op de spoedige terugkomst van Christus . Doch zoals in het verleden zijn het niet de natuurverschijnselen die van primordiaal belang zijn maar wel de geestelijke toestand van een volk die door God geroepen is met een speciale taak en missie Daarom verwittigt Gods woord ons duidelijk dat het oordeel begint bij het huis Gods .
“ Indien hij echter als Christen lijdt, dan schame hij zich niet, maar verheerlijke God onder die naam. Want het is nu de tijd, dat het oordeel begint bij het huis Gods; als het bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen, die ongehoorzaam blijven aan het evangelie Gods?” (1 Petrus 4: 17 )
Laten wij dan door gebed, vasten en Bijbelstudie onze volle steun geven aan iemand die de roeping en de opdracht van het adventvolk als speciaal afgezonderd volk , Gods overblijfsel, apart van de wereld, terug duidelijk voor het voetlicht van de wereldkerken brengt.
Daarbij goed beseffende dat wij door Gods boodschapster verwittigd werden dat hierdoor tegenstand , onrust en moeilijkheden binnen de gemeenten zal ontstaan.
Maar zei de Vredebrenger en Verlosser der wereld ook niet :
“Een ieder dan, die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is; maar al wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal ook Ik verloochenen voor mijn Vader, die in de hemelen is. Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn. Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig.
Wie zijn leven vindt, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Mijnentwil, zal het vinden. Wie u ontvangt, ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem, die Mij gezonden heeft. Wie een profeet ontvangt als profeet, zal het loon van een profeet ontvangen; en wie een rechtvaardige ontvangt als rechtvaardige, zal het loon van een rechtvaardige ontvangen(
Matt10: 32 – 41 )
Met Broederlijke Groeten
Bernard
Bernard.decouttere@telenet.be


Printerversie

Met het oog op
Artikelen Wilson