04 De duivel gebonden gedurende duizend jaren

De, vrede is op komst, een eeuwigdurende vrede over de gehele aarde, een rechtvaardige, blijvende vrede, die nooit meer door de oorlogsgeschal verbroken worden -maar dat heeft niets uitstaande met het millennium van de Bijbel,.



De verlosten in Christus zullen duizend jaren met hun Heere doorbrengen in heerlijkheid en grote blijdschap -maar niet op deze aarde. De grote vijand der mensheid, de duivel, zal duizend jaren gebonden worden, lodat hij de volken niet meer lal verleiden -maar dit zal de bekering der wereld niet ten gevolge hebben.

Er bestaan heel wat verwarde begrippen en vele valse en misleidende lezingen aangaande het onderwerp van een zogenaamd duizendjarig rijk. Daarvoor bestaat maar weinig excuus, omdat de waarheid aangaande deze profetische periode en haar veelzeggende gebeurtenissen duidelijk en helder in de Bijbel is weergegeven.

Wanneer we alle menselijke theorieën nu eens op zij zetten en ons eens laten beleren door de goddelijke bron per waarheid, de Bijbel, dan zullen dwaalbegrippen en verwarring over dit onderwerp spoedig verdwenen zijn, en zal men het in het juiste licht zien. .

De van de hemel geïnspireerde profetie aangaande de duizend jaren of het millennium, wordt gevonden in Openbaring 26;1-5. Het woord mlillennium of duizendjarig rijk komt in onze Hollandse Bijbel niet voor. Het is afgeleid van twee Latijnse woorden, mille, wat duizend betekent, en annum, wat jaar betekent -dus duizend jaren.

Deze dJ.1izend-jaren periode, het millennium. begint met de wederkomst van Christus: Dit is de toekomstigé dag' of de toekomst des Heeren, in tegenstelling niet de thans heersende tijd der laligheid. Die periode zal geen tijd zijn van geluk en vrede, van heerlijkheid en rechtvaardige heerschappij op deze aarde. Het zal een tijd zijn van duisternis, van oordeel en verdoeming, van strafvoltrekking. Het is absoluut niets, waar aller verlangen naar moet uitgaan, Het lal ~en periode zijn van donkerheid, niet van licht. (Amos ~ ;18-20).



De wederkomst van Christus zal een persoonlijke, letterlijke, zichtbare komst zijn in het openbaar, ' ten aanschouwe van de wereld, en helemaal niet de geestelijke, onzichtbare, ontastbare, verborgen komst, zoals zo vaak wordt geleerd. Jezus :zal gezien worden. Rij zal ver. schijnen voor de gehele wereld, niet enkel voor een sociale klas, niet enkel voor de Gemeente, maar voor elk levend schepsel op aarde, zowel de rechtvaardige als de goddeloze. (matth. 24 :30).

De gehele bevolking van de aardbol -"elk oog" -zal de glorievolle gebeurtenis van Jezus' wederkomst aanschouwen. (Openb. 1:7).

Dit zal vergezeld gaan van zo'n vertoon van macht en heerlijkheid, dat het elke gebeurtenis uit de annalen der geschiedenis zalovertreffen. (1 Thess. 4 :16).

In zijn spectaculaire majesteit en heerlijkheid zal het overweldigend zijn. (Matth. 24:30; Lukas 9 :26).

Wij zullen nu de volgorde nagaan van de gebeurtenissen t6t1 aanzien van de duizend jaren, het millennium. Duidelijk en omlijnd zijn deze in de Bijbel beschreven.

Wanneer de duizend jaren beginnen, bij de wederkomst van Christus, zullen vier klassen op aarde gevonden worden. Dat zullen zijn de Ievende rechtvaardigen, de levende goddelozen, de rechtvaardige doden en de goddeloze doden. Nu behoeft er geen verwarring te "bestaan ten aanzien van wat met elke groep zal geschieden.

Bij de komst onzes Heeren zullen al de recht. vaardige doden uit bun graven opgewekt worden. (1 Thess. 4:i6, 17). Zi~ zullen onverderfelijk en onsterfelijk gemaakt worden. (.1 Kor. 15 :51-54).

Met de heiligen, die uit h'un graven opgewekt worden, zullen de rechtvaardige levenden opgenomen worden, eveneens met onsterfelijkheid bekleed, en deze overgang van het verderfelijke naar het onverderfelijke zal geschieden, zonder dat zij de dood zien. Deze twee klassen; die uit het graf verrezen zijn. en de rechtvaardige levenden, zullen hun Reere In de lucht tegemoet gaan. (1 Thess. 4 :16, 17). Zij blijven daar niet in de lucht, maar zij zullen met hun Heere ten hemel varen. Goh. 14:1-3).

Het is dus duidelijk, dat de rechtvaardige doden, in het graf liggende, die tijd niet bij hun Heiland zijn geweest, maar zij zullen uit hun graven worden opgewekt, om dan altijd met Hem te zijn. Zo zullen dus al de rechtvaardigen, zowel degenen, die het eeuwige leven ontvangen zonder de dood gezien te hebben, als zij, die ópgewekt worden, .van deze aarde opstijgen naar de hemel.

Daar in de hemel "leefden zij, en heersten als koning~n met Christus de duizend jaren". (Openb. 20:4). Gedurende de duizend jaren, en evenmin een gedeelte daarvan, zal er geen enkeI kind Gods op de gehele aarde zijn.

De goddeloze doden zullen bij de wederkomst van Christus niet opgewekt worden, maar zij zullen ongestoord in hun graven blijven. Zij zullen te dien tijd niet uit hun slaap gehaald worden. "De overigen der do~en werden niet , weder levend, totdat de duizend jaren geëindigd waren". Pas aan het einde der duizend jaren zullen zij opgewekt worden.

Er zullen twee opstandingen zijn -.een van de rechtvaardigen bij de wederkomst van Christus, en een van de goddelozen duizend jaren later, aan het einde van het millennium. De duizend jaren beginnen met een opstanding die van de rechtvaardigen. Zij eindigen met een opstanding, -die der goddelozen.

De goddeloze levenden op aarde zullen bij Christus' wederkomst gedood en te niet gemaakt :worden, en zij zullen in die doodstoestand blijven gedurende de duizend jaren. Het zijn de goddeloze. levenden bij de wederkomst van Christus, "die de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds en te niet maken door de verschijning Zijner toekomst". (2 Thess. 2 :8).

De rechtvaardige doden zullen opgewekt worden. De rechtvaardige levenden zullen tijdens hun leven onverderfelijkheid aandoen. Deze twee groepen zullen tezamen van de aarde opgenomen worden naar de hemel, om daar te leven en te heersen met Christus de duizend jaren.

De goddelozen zullen ongestoord in hun .graven blijven. De goddeloze levenden zullen gedood worden. Deze twee groepen tezamen zullen gedurende het millennium en tot aán zijn einde, gevangen blijven in de kluisters van. de dood. Deze Vier groepen omvatten elk lid der grote menselijke familie

Daaruit volgt dus, dat er geen enkel menselijk schepsel op aarde zal zijn gedurende de gehele duizend jaren. Geen; volken, geen rassen, geen kerken, geen Joden, geen Heidenen -geen enkel mens -op de gehele oppervlakte der aarde. Deze aarde zal bij de wederkomst de$ Heeren, als 't ware ontledigd worden van haar bewoners. AI de goddelozen zijn dood, al de rechtvaardigen zijn in de hemel.

Dit wordt in vele gedeelten van de Bijbel duidelijk ,geleerd. de Statenvertaling spreekt van '"het land", andere vertalingen van "de aarde"). De aarde zal gedurende de duizend jaren een verlaten woestenij zijn. Dat zeggen deze Bijbelgedeelten duidelijk. Geen levend mens zal daar te vinden zijn. .Haar steden zijn tot puin geworden. De werken der mensen zullen vernietigd zijn. Duisternis zal de aarde bedekken. De lichamen der goddelozen zullen over de aarde verspreid liggen, geen graf zal voor hen gegraven, geen traan gestort worden. Een sombere, doodse verlatenheid is de .aarde ten deel gevallen. Deze eenzame woestenij wordt in de Bijbel de "afgrond" genoemd, en hierin wordt Satan geworpen en gebonden. Deze uitdrukking, gebruikt in Openb. 20:3 en 9:1-2, wil zeggen een plaats der verlatenheid, der duisternis, des doods. Gedurende de duizend jaren zal de aarde terugvallen in haar oorspronkelijke toestand, een chaos, "woest en ledig" en dat is de "put des afgronds", waarin Satan gevangen zit.

-Hier, op deze verlaten aarde, met haar in puin gevallen steden, één grote woestenij zonder een menselijk wezen, met al de rechtvaardigen in de hemel, en al de goddelozen in de tfood, zat Satan gedwongen zijn duizend jaren te verblijven. .

Dit is de grote keten, waarmede hij gebonden wordt, een keten der omstandigheden. Hij zal tot werkloosheid gedoemd zijn. Hij zal de rechtvaardigen niet kunnen misleiden, want zij zijn in de hemel. Hij zal de goddelozen niet kunnen bedriegen, want deze zijn dood. Dus onder de dwang der omstandigheden, waarin hij zjch bevindt, is hij gebonden, en hij zal noodzakelijkerwijze gebonden blijven, tot een verandering zich zal voordoen, waardoor menselijke wezens wederom ter plaatse verschijnen. waar hij ze kan verleiden.

Laat men niet denken, dat dit Satans uiteindelijke straf js. Dat is slechts een inleiding daartoe. Het js de zonde, die de wereld doet ten onder gaan. Het is de zonde, die de steden der wereld tot puinhopen maakt. Het is de zonde, die de goddelozen vernietigt. Het is de zonde, die de aarde stelt tot een chaos. Dit alles is het werk van Satan.

Gedurende de duizend jaren zal Satan een begrip krijgen, wat zijn zonde en rebellie voor de mensheid en voor hemzelf geweest is. Deze chaotische wereld is het werk zijner handen. Hij zal gedwongen. zijn om gedurende duizend jaren de resultaten van zijn werk te overdenken. Hij zal g~dwongen zijn onder omstandigheden te leven, waarvan hijzelf de oorzaak is. Zijn werk der misleiding zal onderbroken worden. De rechtvaardigen zijn ten slotte aan zijn greep ontkomen, en zullen de vreugde smaken in de hemelse hoven van de Koning van het universum. De goddelozen zijn gevangen in de kille greep van de dood.

De grote keten, waarmede Satan gebonden is, zal bij de opstanding der goddelozen ver-. broken worden. "De overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geëindigd waren". (Openb. 20:5.

Hieruit volgt dus, dat indien de overigen der doden niet weder levend worden, totdat de duizend jaren geëindigd zijn, deze doden, wanneer de duizend jaren geëindigd zij n, wederom tot leven gewekt worden. D~t is de tweede opstanding, die zal plaats vinden aan. het einde der duizend jaren. Dit houdt in het loslaten van Satan, want nu zijn er wederom menselijke wezens ten prooi aan zijn verleiding.

Waar de aarde, berooid van alle menselijke bewoners, in feite zijn gevangenschap betekende, daar houdt de opstanding der goddelozen in, dat hij uit deze gevangenschap ontbonden wordt.

Wanneer de goddelozen tot het leven zijn teruggeroepen, begint Sa~tan onmiddellijk zijn plan te volvoeren tot een laatste poging om de heerschappij Gods omver te werpen. Hij heeft nu onder zijn bevel een groter schare, dan ooit te voren in de gehele geschiedenis zijner rebellie.

De myriaden goddelozen, die door al de eeuwen van de geschiedenis der mensheid op deze aarde geleefd hebben, zullen onder zijn macht staan, bereid om hem in alles te gehoorzamen. En met hem zullen ook zij al de engelen. die uit de hemel .geworpen zijn. Hun wanhoop heeft zo'n toppunt bereikt, dat z.ij tot alles in staat zijn. Satan zal hun een groots plan voorleggen. Dat zal hun instemming hebben en zij zullen middelen beramen om dat uit te voeren. Uiteindelijk zien zij daarin nog een succes. Hiermede hebben zij een kans uit hun eeuwige vergetelheid te geraken. Dit alles staat beschreven in Openb. 20:7-15.

Zo zal de grote. strijd der eeuwen tussen goed en kwaad, tussen Christus en Satan, zijn hoogste punt bereiken jn de ,algehele vernietiging van Satan en zijn engelen en van allen, die zich met hem verbonden hadden.

Dit zal gevolgd worden door de schepping van een reine, vernieuwde aarde, en het nederdalen van de heilige stad, met daarin al de rechtvaardige verlosten. N~ de verlatenheid der duizend jaren en het reinigend werk door het vuur aan het einde daarvan, zal de aarde op