De zegel van Efeze
De zegel van Efeze
november 5, 2012 Door bijbelenzo
De eerste zegel begint met een wit paard, dat het eerste paard is van vier paarden. Deze paarden staan alom bekend als de vier paarden van de apocalyps. Veelal wordt aangenomen dat die paarden nog moeten komen in de toekomst, of dat ze zich momenteel aan het voltrekken zijn.
Er zijn nogal verschillende opvattingen over wanneer die zegels beginnen. Zoals ik net al aangaf zijn er mensen die geloven dat ze in de toekomst komen, of zich momenteel aan het voltrekken zijn. En ook zijn er mensen die beweren dat de eerste zegel al in de tijd van Adam begon. Maar de aanvang van de zegels kan nooit verder terug getrokken worden als in de tijd dat het boek Openbaringen is geschreven.
In Openbaringen 19:11 en Openbaringen 19:19 word een paard gesymboliseerd met oorlog. Deze vier paarden stellen de kerk voor die strijd voeren tegen hun vijanden.
“En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard, en Hij Die daarop zat, werd getrouw en waarachtig genoemd. En Hij oordeelt en voert oorlog in gerechtigheid”. (Op 19:11)
“En ik zag het beest en de koningen van de aarde en hun legers bijeen verzameld om oorlog te voeren tegen Hem Die op het paard zat, en tegen Zijn leger”. (Op 19:19)
De zegel.
“En ik zag hoe het Lam het eerste van de zegels opende en ik hoorde een van de vier dieren met een stem als van een donderslag zeggen: Kom en zie!
En ik zag en zie, een wit paard, en Hij Die erop zat, had een boog. En Hem was een kroon gegeven en Hij trok uit, overwinnend en om te overwinnen”. (Op 6:1,2)
Wit staat symbool voor gerechtigheid. De witte gerechtvaardigde kerk streed en overwon. De kleuren van de vier paarden. Wit, Rood, Zwart en grauw symboliseren de kerk voor van gerechtigheid tot afvalligheid en zelfs tot spiritueel dood.
“Kom nu, laten wij samen een rechtszaak voeren, zegt de HEERE. Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw; al waren ze rood als karmozijn, ze zullen worden als witte wol”. (Jes 1:18)
“En ik zei tegen hem: U weet het, mijn heer. En hij zei tegen mij: Dezen zijn het die uit de grote verdrukking komen; en zij hebben hun gewaden gewassen en ze hebben hun gewaden wit gemaakt in het bloed van het Lam”. (Op 7:14)
“En het is haar gegeven zich met smetteloos en blinkend fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de gerechtigheden van de heiligen”. (Op 19:8)
Gedurende deze eerste periode, veroverde het evangelie vele harten en veel mensen kwamen tot bekering. Het evangelie verspreide zich als vuur. En binnen een aantal jaren was het evangelie verspreid geraakt over geheel klein-Azie. We kunnen dat ook lezen in de brief aan Efeze, die gelijk loopt aan deze periode. Hoewel er lasteraars en leugenaars in hun midden waren konden ze die mensen ontmaskeren, en veel moeilijkheden wisten ze te doorstaan.
Maar er was ook rede voor bezorgdheid tijdens deze periode. Johannes, de auteur van Openbaringen woonde in de gemeente Efeze, en hoogstwaarschijnlijk was hij ook de pastoor van deze gemeente. In zijn eerste brief, 1 Johannes kunnen we een duidelijk patroon van bezorgdheid lezen. Het word dan ook algemeen aangenomen dat zijn eerste brief en ook zijn tweede brief aan deze gemeente gericht was. In de brief aan Efeze uit Openbaringen lezen we ook dat ze de werken van de Nikolaieten haatte. De Nikolaieten was een gnostische sekte die in de gemeente was beland. En Johannes sprak zijn bezorgdheid daarover uit. Zijn bezorgdheid was terecht te noemen omdat in de derde brief. Die aan Pergamus gericht was de Nikolaieten inmiddels deel uit maakte van de Christelijke gemeentes.
De eerste zegel was een zege voor de kerk en geen vloek. Hier zien we de trouwe kerk gezegend worden voor hun inspanningen. Na de inhuldiging van het lam als onze Hogepriester tijdens hemelvaart ging de eerste zege de wereld in. De gemeentes werden beloond met de Heilige Geest tijdens Pinksteren om het verbond te vervullen. Daarom is onder de eerste zegel een grote zege opgetreden.
Christus of antichrist.
Er is nog een andere interpretatie van de vier paarden. Er zijn mensen en gemeentes die willen aannemen dat de paarden eigenlijk de antichrist voorstelt en niet Christus. Ze halen hun idee van het feit ze de paarden in de toekomst plaatsen tijdens de tijd van benauwdheid, Of na de opname van de gemeente. Ze komen op dat idee omdat ze van mening zijn dat het twee verschillende entiteiten zijn. God heeft een zwaard terwijl deze ruiter een boog in zijn hand heeft. Deze interpretatie miskend de symboliek en laat geen ruimte over voor uitbreiding en vergroting, waarin verschillende symbolen worden gebruikt om de verschillende aspecten van de zelfde vervulling te benadrukken. Zoals in Daniel bv de vier rijken eerst worden voorgesteld als een beeld van materialen, en later als vier dieren en weer later als een ram en een geitenbok. Maar al die visioenen stellen het zelfde voor en benadrukken dan ook de zelfde periode of gebeurtenis. Jezus was de boogschutter die op het eerste paard zat. Bekleed met eer en versierd met een kroon. Met zijn kerk en de Heilige Geest ging hij naar buiten om te winnen en te overwinnen ondanks alle weerstand. Deze interpretatie is dan ook wederom een poging om Christus te ontdoen van zijn rechtmatige positie alsmede een verdraaiing van het evangelie.
“Jozef is een jonge vruchtbare boom, een jonge vruchtbare boom bij een bron. Elk van zijn takken loopt over de muur. Boogschutters hebben hem verbitterd, beschoten en hem gehaat, maar zijn boog bleef gespannen; zijn armen en handen bleven soepel door de handen van de Machtige van Jakob,– vandaar dat Hij de Herder is, de rots van Israël.” (Gen 49:22,24)
De takken die over de muur lopen symboliseren het werk van Christus om de scheidingswand te breken tussen de Joden en de heidenen. De herder, en de rots van Israel is een verwijzing naar Christus zelf.
“Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen. Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken”, (Ef 2:13,14)
Christus word niet alleen maar gesymboliseerd met een zwaard maar ook met een boog.
“Als men zich niet bekeert, dan zal Hij Zijn zwaard scherpen, Zijn boog spannen, en aanleggen”. (Ps 7:13)