De ram en de geitenbok
De ram en de geitenbok
juli 6, 2013 Door bijbelenzo
de ram en de geitenbok 1
In het achtste hoofdstuk van Daniel kreeg de profeet een visioen van een ram en een geitenbok. De ram had twee horens waarvan een hoorn hoger was dan de ander. Geen enkel dier kon tegen deze ram op en hij deed wat hem behaagde. Totdat er een geitenbok verscheen met een hoorn tussen zijn ogen die met grote kracht tegen de ram aan stootte en hem vertrapte. De geitenbok maakte zich uitzonderlijk groot. Maar toen hij machtig geworden was brak zijn hoorn af, en er kwamen vier opvallende hoorns voor in de plaats en groeide op overeenkomstig de vier windstreken van de hemel.
Daniel kreeg dit visioen twaalf jaar voor de val van Babylon en loopt parallel met zowel het visioen van koning Nebudkadnezar uit hoofdstuk 2, alsmede het visioen van de vier dieren uit hoofdstuk 7. Het visioen van het beeld was de politieke kant van de profetie, die uit hoofdstuk 7 was de militaire kant van de zelfde profetie, En nu wordt de religieuze kant van de profetie belicht. Het boek Openbaringen volgt de zelfde principes met de zeven gemeentes, de zeven zegels en de zeven trompetten.
We zien een opmerkelijke creativiteit van symbolen in dit visioen. Het visioen wordt niet alleen herhaald maar daarentegen concentreert het zich ook rondom de verwoesting van het aardse Heiligdom , In plaats van een militaire verovering tegen het volk. Het visioen begint dan ook met een ram die Daniel ziet bij het Ulaikanaal. Technisch gesproken was Babylon al gevallen en daarvoor wordt Babylon uit dit visioen gehaald en begint dit visioen met Medo-Perzie.
De Ram.
De ram met de twee horens die u gezien hebt, dat zijn de koningen van Medië en Perzië. (Dan 8:20)
Zoals we eerder hadden gezien stellen beesten koninkrijken voor. Hier zien wij een ram met twee horens waarvan er een hoger is dan de ander (Dan 8:3). Daniel 8:20 verteld ons dat het hier om Medo-Perzie gaat. Dit dier loopt parallel met de beer uit Daniel 7 die aan een kant was opgelicht. Het verschil in hoogtes van deze horens symboliseren de machtsverhouding binnen het Medo-Perzische rijk zoals we ook in de beer kunnen zien. De Perzen waren machtiger dan de Meden en hebben uiteindelijk hun macht overgenomen en geabsorbeerd in het Perzische rijk. In vers 4 lezen we dat deze ram zowel richting het westen opstootte, Naar het noorden en het zuiden. (Dan 8:4) Dit stelt de militaire verovering voor van Het Medo-Perzische rijk. Het westen was Babylon, Het noorden Lydie, en het zuiden Egypte.
Koning Cyrus van de Perzen. Die in de Bijbel Kores wordt genoemd stelt symbolisch Christus voor. Hij was het bv die Babylon versloeg en het volk uit slavernij bevrijde. Je zou hem ook een Christus type mogen noemen.
De geitenbok.
En de harige geitenbok is de koning van Griekenland, en de grote hoorn die tussen zijn ogen zat, dat is de eerste koning. En dat die afbrak en er vier voor in de plaats kwamen: vier koninkrijken zullen uit dat volk ontstaan, maar zonder de kracht ervan. (Dan 8:21,22)
De geitenbok wordt geidentificeerd als Griekenland en loopt parallel met de luipaard uit hoofdstuk 7. De hoorn tussen zijn ogen is de eerste koning van dat rijk. Iedereen begrijpt natuurlijk dat hier Alexander de Grote mee wordt bedoelt. Nadat de hoorn afbreekt komen er vier voor in de plaats. Dit zijn de vier generaals die na de dood van Alexander de Grote aan de macht zijn gekomen. Deze vier generaals waren Kassander, Lysimachus, Ptolemaeus en Seleucus.
In vers 5 staat dat deze geitenbok opkomt vanuit het westen. De geschiedenis bevestigd dit. De Grieken vielen de Perzen aan vanuit het westen en binnen drie jaar, met een enorm machtsvertoon en kracht was het hele Perzische rijk veroverd door de Grieken. Dit lezen we terug in vers 7.
Ik zag hoe hij, vlak bij de ram gekomen, zich tegen hem verbitterde, de ram een stoot gaf en zijn beide horens brak. In de ram was geen kracht om tegen hem stand te houden. De bok wierp hem tegen de grond en vertrapte hem, en er was niemand die de ram uit zijn macht kon redden. (Dan 8:7)
Dit visioen heeft ook spirituele betekenis. Zoals de ram Christus voorstelt, Zo stelt deze geitenbok symbolisch de duivel voor. In hoofdstuk 7 zagen we onreine dieren, en hier zien wij reine dieren. Uiteraard heeft dat een betekenis. Reine dieren werden gebruikt in het offersysteem.
De geit is het symbolische teken van de duivel en tijdens grote verzoendag moest het volk twee geitenbokken offeren als zondoffer. Dit kan je lezen in Leviticus 16. Een geitenbok moest geofferd worden aan God terwijl de andere geitenbok in leven moest blijven en de woestijn in gestuurd moest worden, Deze werd ook wel Azazel genoemd, oftewel de zondebok.
De zondebok.
the scapegoat
Elk dier wat geofferd werd stelde Christus voor en vertegenwoordigde het grote offer die Christus heeft ondergaan. De zondebok daarentegen werd niet geofferd en kan daarom nooit Christus symboliseren. De Hogepriester moest een deel van het bloed nemen en dat vervolgens zeven keer sprenkelen op de verzoendeksel van de ark des verbonds. Daarmee deed de Hogepriester verzoening voor het volk, Maar ook reinigde hij daarmee het Heiligdom.
Daarna moet hij de bok slachten die als zondoffer voor het volk bestemd is, en zijn bloed binnen het voorhangsel brengen. Hij moet met zijn bloed doen zoals hij met het bloed van de jonge stier gedaan heeft, en dat op het verzoendeksel en vóór het verzoendeksel sprenkelen.(Lev 16:15)
De zondebok werd niet geslacht maar levend de woestijn in gestuurd. Deze zondebok stelt de duivel voor. Hij werd niet geofferd voor de zonde maar er verantwoordelijk voor gesteld. De Hogepriester moest alle zondes van het volk belijden en die vervolgens op de kop leggen van de zondebok. Hij werd daarna de woestijn in gestuurd waar hij vervolgens buiten het huis van Israel zou sterven. In dit oordeel wordt de schuld van de oorsprong van de zonde gelegd op het hoofd van de duivel, en symboliseerde de definitieve verbanning van de duivel voor, In tegenwoordigheid van God en zijn volk aan het eind van de tijd.
Deze verbanning vind definitief plaats tijdens het millenium , En de aarde die vernietigd zou zijn tijdens die periode stelt de woestijn voor waar de duivel zal worden beperkt. Na die tijd zal hij definitief vernietigd worden.
De kleine hoorn.
De geitenbok maakte zich uitermate groot. Maar toen hij machtig geworden was, brak de grote hoorn af en in plaats daarvan kwamen er vier opvallende op, overeenkomstig de vier windstreken van de hemel.Uit één ervan kwam een kleine hoorn tevoorschijn, die uitzonderlijk groot werd, naar het zuiden toe, naar het oosten toe en naar het sieraadland toe. (Dan 8:9)
Nadat Alexander de Grote sterft en er vier horens voor hem in de plaats zijn gekomen, komt er nog een andere hoorn op. Een kleine hoorn die uitzonderlijk groot werd naar het zuiden toe, naar het oosten toe en naar het sieraadland toe. Het is vooral deze vers die voor verwarring zorgt. Mensen die geloven dat de antichrist al is geweest in de persoon van Antiochus Epifanes zeggen dat deze hoorn uit het Griekse rijk is voortgekomen. Ze baseren deze theorie vooral op deze vers. maar dat komt natuurlijk niet overeen met het visioen uit Daniel 7 waarin staat dat hij voortkomt uit het vierde beest. De Grieken waren het derde beest. Deze hoorn groeit uit de Geitenbok die symbolisch de duivel voorstelt, wat niets anders symboliseert dan een andere fase in de macht van de antichrist op deze wereld. Deze kleine hoorn stelt zowel het Romeinse rijk voor alsmede de kleine hoorn uit Daniel 7.
We moeten er rekening mee houden dat dit visioen de religieuze kant benadrukt van alle drie de visioenen uit het boek Daniel. En technisch gesproken is de religie van de duivel niet veranderd. Daarom wordt het hele afgodische systeem die de duivel op aarde installeert gesymboliseerd met een kleine hoorn. Het wordt nog duidelijker in vers 10 tot en met 12.
Hij werd groot, tot aan het leger van de hemel. Van dat leger, namelijk van de sterren, liet hij er sommige ter aarde vallen en vertrapte ze.Hij maakte zich groot tot aan de Vorst van dat leger. Het steeds terugkerende offer werd aan Deze ontnomen en Zijn heilige woning neergeworpen.En het leger werd overgegeven vanwege de afvalligheid tegen het steeds terugkerende offer, en hij wierp de waarheid ter aarde. Hij deed het en het gelukte. (Dan 8:10,12)
we zagen in hoofdstuk 2 en 7 dat na de Grieken de Romeinen op kwamen en werd voorzegt in 2 fases. De eerste als het Romeinse rijk, en de tweede fase als het verdeelde Romeinse rijk. Gesymboliseerd als tien tenen en tien horens. De kleine hoorn kwam uit het noordwesten En ging richting het zuiden wat Egypte en Afrika is. Naar het oosten richting Griekenland, En naar het sieraadland wat Israel zelf voorstelt.
Deze hoorn werd groot tot aan het leger van de hemel en maakte zich groot tot aan de vorst van de hemel. Die vorst is Christus en het leger van de hemel zijn de Christenen. Hij kruisigde Jezus en vervolgde zijn volk. Zijn Heilige woning die wordt neergeworpen stelt de verwoesting van de tempel voor in 70 AD. En het leger dat word overgegeven vanwege de afvalligheid is de vloek die wordt vervult omdat het volk had gezondigd. Tenslotte gooit hij de waarheid ter aarde en roept zich uit als God van deze wereld.
De eindtijd.
Toen hoorde ik een heilige spreken, en een heilige zei tegen de Ongenoemde Die sprak: Hoelang zal het visioen van het steeds terugkerende offer en de verwoestende afvalligheid gelden, en hoelang zal zowel het heiligdom als het leger overgegeven worden om vertrapt te worden?Hij zei tegen mij: Tot tweeduizend driehonderd avonden en morgens. Dan zal het heiligdom in rechten hersteld worden. (Dan 8:13,14)
Daniel ziet alles gebeuren in het visioen en dat verontrust hem ernstig. Maar hij begrijpt het niet, daarom vraagt hij hoe lang deze dingen zullen duren. Hij krijgt als antwoord dat het 2300 dagen zal duren alvorens het Heiligdom in rechten herstelt wordt. Dit brengt ons weer terug naar Leviticus 16 waarin de Hogepriester met het bloed van de geofferde geitenbok zeven keer moest sprenkelen om het aardse heiligdom te reinigen.
Dit visioen geeft ook het patroon van de toekomstige gebeurtenissen weer. Jezus was de ram met twee horens die vervolgens aangevallen word door de duivel gesymboliseerd als geitenbok. vervolgens dood hij de ram wat de kruisiging in 31 AD symboliseert wat tevens grote verzoendag was. Hij zou 2300 dagen voorspoedig op aarde heersen en aan het einde van die tijd, als de verzoening wordt afgesloten zal de zondebok levend voor het volk verschijnen als de valse tweede komst. Dan zal zijn lot op zijn hoofd komen en wordt hij verbannen voor een millenium.
Het gebeurde, toen ik het visioen zag – ik, Daniël – dat ik het probeerde te begrijpen. En zie, er stond iemand voor mij met het uiterlijk als van een man.En ik hoorde een stem van een Mens tussen de oevers van de Ulai. Hij riep en zei: Gabriël, laat hem daar het visioen begrijpen!Hij kwam naast de plaats staan waar ik stond. Toen hij kwam, werd ik door angst overvallen, en ik wierp me met het gezicht ter aarde. Toen zei hij tegen mij: Begrijp, mensenkind, dat het visioen betrekking heeft op de tijd van het einde. Terwijl hij met mij sprak, viel ik in een diepe slaap, met mijn gezicht op de grond. Toen raakte hij mij aan en liet mij opstaan op de plaats waar ik gestaan had. En hij zei: Zie, ik laat u weten wat er zal gebeuren aan het einde van deze periode van gramschap, want op de vastgestelde tijd zal het einde er zijn. (Dan 8:15,19)
Hoe kon Daniel beweren dat hij het niet begrijpt? wat was er niet uitgelegd? Het enige wat Daniel niet begrijpt zijn de 2300 dagen. In hoofdstuk 9 komt de engel terug om Daniel de startdatum te geven van deze tijdsperiode. Ik ga daar nu verder niet op in maar zou in de nabije toekomst een apart artikel schrijven over de 2300 dagen profetie. En hoewel Daniel niet de 2300 dagen uitgelegd krijgt op dit punt wordt hem wel een uitleg gegeven van alles wat Daniel zag in dit visioen. Die samenvatting kan je vervolgens lezen in vers 20 tot en met 27.
De uitleg.
Zoals ik al eerder vermeld had heeft dit visioen ook een spirituele parallel. Hier onder probeer ik het duidelijker uit te leggen.
Ram met twee horens
-Medo-Perzie
-Jezus Christus als mens en als God.
Geitenbok
-Griekenland
-De duivel
Grote hoorn
-Alexander de Grote
-De duivel
De vier horens
-Griekenland breekt in vier delen
-Spiritueel Babylon, Medo-Perzie, Griekenland, Rome.
Vertrapt Heiligdom
-De verwoesting van de tempel in 70 AD
-De oorlog in de hemel
Hij maakt zich groot tot aan de hemel
-Machtig maar niet door eigen kracht
-De duivel heeft een leger kwade engelen
Hij maakt zich groot tot aan de vorst van de hemel
-Komt in opstand tegen Christus en claimt God te zijn
-De duivel begeerd de troon van God
Laat sterren ter aarde vallen
-Vernietigd Gods volk
-De vallende engelen
De afvalligheid van het terugkerende offer
-De paus claimt de bemiddelaar te zijn tussen mens en God
-De duivel is onze constante aanklager
Hij vergroot zichzelf
-Hij denkt tijden en wetten te veranderen
-Hij krijgt de vloeken
Heiligdom hersteld
-Hij wordt gebroken zonder mensenhanden
-Jezus Christus als overwinnaar
Deze macht die beschreven word in dit hoofdstuk is de vermenging van heidense gewoontes met de kerk in het pausdom. en die heeft in de loop van de geschiedenis alle profetieen van dit hoofdstuk vervult. Toen de mensen het leiderschap van Christus verwierpen werden ze overgeleverd aan de macht van de kleine hoorn, en deze kleine hoorn vernietigde vervolgens alles.