De Diensten van het Heiligdom
Tot hiertoe hebben wij zes onderwerpen bestudeerd, die bouwstenen zijn om het PLAN van verlossing te begrijpen. Deze onderwerpen en de vier die nog volgen zijn maar een inleiding in de studie van dit Verlossingsplan. Het PLAN is veel meer omvattend, veel dieper, veel hoger, veel omvangrijker, veel begrijpelijker dan ik mogelijk kan beschrijven in deze studies. Nochtans ben ik overtuigd dat wij hierin de essentiële kennis van wat het betekent Christus aan te nemen als onze Redder kunnen vinden.
Nu zullen wij studie maken over de diensten van het Heiligdom in het Oud Testament. Dit is belangrijk omdat deze diensten een schaduw zijn van het PLAN van verlossing. De schaduw helpt ons op het juiste spoor te blijven en te beseffen dat onze besluiten binnenin het breder plan liggen. Het is een middel om ons begrip te testen. Jezus bedoelde dat deze diensten een patroon zouden zijn, dat de werking van het PLAN zou weergeven door een vergelijking te maken met de diensten in het Oud Testament. Deze schaduw, door Jezus in het Oud Testament geopenbaard aan Mozes, brengen wij in vergelijking met wat geopenbaard werd in de apocalyptische profetieën en met wat Jezus gezegd heeft in het Nieuw Testament. Zo kunnen wij beter begrijpen hoe alles aan elkander rijgt en bij elkander past en hoe de harmonie van het geheel van de onderdelen een wonderbare waarheid naar voor brengt.
Vijf belangrijke Punten.
1. De diensten van het Heiligdom leren ons hoe het PLAN van verlossing werkt.
2. Ze zeggen ons waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn.
3. Ze openbaren duidelijk de relatie tussen wet, zonde en toorn.
4. Ze ondersteunen en bevestigen ten volle de liefde van God, aangezien wij de barmhartigheid en de liefde van God geopenbaard zien.
5. Ze openbaren de ware, de bijbelse betekenis van geloof. Indien wij gered worden door het geloof, moeten wij begrijpen wat geloof feitelijk is. Als wij al de stukken bijeenbrengen, dan kunnen wij zien en begrijpen hoe wonderbaar God is. Wij beginnen de mooie harmonie, de wijsheid, de liefde van God te aanschouwen in het feit dat Hij aan ons, schuldige mensen het PLAN van verlossing aanbiedt.
Vier voorname Thema's.
1. De overdracht van de schuld.
2. Het concept van de restitutie.
3. Het dagelijkse en de zonde offers. 4. De Grote Verzoendag.
Deze vier componenten zijn volledig bevestigd en geopenbaard in de diensten van het Heiligdom.
In onze hedendaagse wetgeving hebben wij drie graden wat betreft moord. Dit onderscheid komt van hetgeen God geopenbaard heeft in de Bijbel. Het is een joods-christelijke erfenis, die wij bezitten in onze landen.
10. opdat geen onschuldig bloed vergoten worde in het land dat de Here, uw God, u als erfdeel geven zal, en opdat geen bloedschuld op u kome.
Numeri 35:25
25. En de vergadering zal de doodslager uit de hand van de bloedwreker bevrijden, en de vergadering zal hem naar de vrijstad doen terugkeren, waarheen hij gevlucht was, waar bij wonen zal tot de dood van de hogepriester, die men met de heilige olie gezalfd heeft. God legt de verkeerde handeling op de hogepriester. As hij sterft neemt Hij zijn dood aan als vergelding voor de eisen van de wet, die zegt: een leven voor een leven. Barmhartigheid vermindert de eisen van de wet niet. God heeft een middel om de schuld over te dragen van de moordenaar naar de hogepriester. Als de hogepriester sterft is er aan de eisen van de wet voldaan.
Deuteronomium 19:11-12
11. Wanneer echter iemand zijn naaste haat, hem belaagt, zich tegen hem keert en hem dodelijk treft, zodat hij sterft, en dan naar een van deze steden vlucht, 12. dan zullen de oudsten zijner stad hem vandaar laten halen en hem aan de bloedwreker (de naaste bloedverwant)overleveren, opdat hij sterve.
Numeri 35:19
19. De bloedwreker zelf zal de doodslager doden, wanneer hij hem aantreft, zal hij hem doden.
Deuteronomium 19:13,15-20
13. Gij zult hem niet ontzien; zo zult gij het bloed van de onschuldige uit Israël wegdoen, opdat het u welga.
15. Een enkele getuige zal niet kunnen optreden ter zake van enige ongerechtigheid of zopde, welke ook, die hij begaan mocht hebben; op de verklaring van twee of drie getuigen zal een zaak staan.
Dit wordt grondig uitgelegd in de video of audio serie 202 en het boek "De Volle Beker." en "De Openbaring van Jezus.". In de eindtijd heeft God twee getuigen die voor de waarheid getuigen. Wat zegt de Bijbel nopens deze die getuigen maar de waarheid verdraaien. Wat zal God doen met zulk een mens?
16. Wanneer een misdadig getuige tegen iemand optreedt om hem van een overtreding aan te klagen,
17. dan zullen de twee mannen die dit geschil hebben, zich vóór de Here stellen, vóór de priester en de rechters, die er dan zijn zullen.
18. Dan zullen de rechters dit nauwkeurig onderzoeken, en blijkt, dat de getuige een valse getuige is en dat hij een valse aanklacht tegen zijn broeder heeft ingediend, 19. Dan zult gij hem doen, zoals hij zijn broeder dacht te doen. zo zult gij het kwaad uit uw midden wegdoen.
20. want de overigen zullen dit horen en vrezen en niet weer zulk een kwaad in uw midden doen.
Numeri 35:31,33
31. En gij zult voor het leven van een doodslager, die des doods schuldig is geen, losgeld aannemen, maar hij zal zeker gedood worden.
33. Zo zult gij het land waarin gij woont, niet ontwijden, want bloed, dit ontwijdt het land, en voor het land kan ten aanzien van het bloed, dat daarin vergoten is geen verzoening worden gedaan dan door het bloed van degene, die het vergoten heeft.
Deuteronomium 19:21
21. Gij zult hem niet ontzien (die op een uitdagende wijze wetteloosheid begaat): leven om leven, oog om oog, tand om tand, hand om hand, voet om voet.
Denk eraan dat deze tekst moet gezien worden in een context van wetteloosheid. God zegt dat de mens er niets mag mede te maken hebben, dat hij ze niet mag toelaten. Deze wet werd verdorven, slecht toegepast door de Israëlieten, zodat Jezus in Matteus 5:38 verklaarde: "er is gezegd oog voor oog, tand voor tand, maar vergeef uw naaste." Jezus zegt in Matteus 5 dat de wet niet moet afgeschaft worden, want in vers 17 zegt Hij:" Meent niet dat Ik gekomen ben om de wet en de profeten te ontbinden, maar om te vervullen," om u aan te tonen hoe de wet moet toegepast worden. Jezus bedoelt dat, als iemand u toevallig misdoet, gij hem vergeven moet. Maar indien iemand iets doet met kwaadaardigheid en met voorbedachte rade, dan zal de wet toegepast worden: oog voor oog tand voor tand. Dat houdt gerechtigheid en barmhartigheid in evenwicht. Genade maakt de wet niet zonder uitwerking. Integendeel genade wordt toegekend aan deze die onvoorzien de wet breken.