06 Het voorhof en het brandofferaltaar
1.Waarmede was het heiligdom omsloten ? Waardoor was het omgeven? Welke waren de afmetingen ? Ex. 27:9-18.
2.Waaruit bestond de deur of toegang? Waar was zij geplaatst? Ex. 27 : 14-16. Nota 1.
3.Wat wordt het eerst bereikt bij het naar binnen gaan van de deur in het voorhof ? Ex. 40 : 6.
4.Welke offers werden daar geslacht? Lev. 1 : 10, 11; 6 : 25;7 :2.
5.Wat werd er met het bloed gedaan? Lev. 4 : 7, 18, 30.
6.Wat wordt er van het bloed verklaard dat het is? Lev. 17 :11,12,14. ( Gen. 9 : 4).
7. Tot wat doel vergoot Jezus Zijn bloed of gaf Hij Zijn leven? 1 Cor.15 : 3; 1 Joh. 1 :7. (Petr. 1 :18,19; 2: 24;3 : 18.
8. Waar was het wasbekken geplaatst? Waartoe werd het gebruikt? Ex. 30 : 18-21.
9. Hoe worden wij gewassen en gereinigd? Joh. 13 : 8-11;.15 : 3. Nota 2. "Wens der Eeuwen", blz. 567 en 568.
NOTAS
1. Als wij zorgvuldig de tekst van verzen 9-18 lezen van Ex. 27, blijkt het dat de deur van het voorhof naar de Oostkant gericht was. Deze kwam natuurlijk overeen met de deur van het heiligdom, die Oostwaarts gericht was, zowel in het heiligdom dat Mozes bouwde, als in de tempel die Salomon bouwde. Zie Eze. 8 : 16 en "Christ Our Advocate", blz. 20 en 21.
2. liet volk kwam naar het heiligdom, waar God verbleef tussen de cheubijnen, door de deur van het voorhof, bij het brandofferaltaar en het wasbekken. Zo komen wij tot het hemelse heiligdom, waar God woont, door Christus, die de deur is. ( Joh. 10 : 7, 9 ), het zondeoffer ( Heb. 9 : 13, 14; 10 : 10-14 ), dat geslacht werd op het brandofferaltaar, en het levend Woord, waardoor wij gereinigd worden van zonden ( Joh. 1 : 1; 15 : 3; 1 Cor. 10 : 4. Eph. 5 : 25, 26 ). Christus werd voorgesteld door de geslagen rots, die water gaf aan het volk in de woestijn. Als Aaron en zijn zonen gekozen werden voor het priesterschap, werden zij helemaal gewassen door Mozes, die een vertegenwoordiger van Christus was. Van de nieuwe geboorte wordt gezegd dat het een afwassing is of een vernieuwing. Titus 3 : 5. Ps. 119 : 9, 11 toont aan hoe wij gewassen worden door het Woord.