Geldbeheer

Het volgende onderwerp is geldbeheer. De code is M en de eerste referentie is 1 Timoteus 6:6. Dus: MN-187. Trek een lijn langs de verzen 6-8. Lees deze verzen. Onderstreep in vers 7: . In vers 8:
dan moet ons dat genoeg zijg.

Elk gesprek over geld maakt meestal de tongen los. Als u zich nu een beetje ongemakkelijk voelt, en zich afvraagt of ik zal proberen om geld los te krijgen, dan kunt u zich nu weer ontspannen. Ik zal geen cent vragen. Dat is een belofte. U heeft uw geld voor het seminar betaald en dat is alles. Iedereen is wel geïnteresseerd om meer geld te hebben. We beginnen deze avond met een herinnering uit de bijbel dat we niets in deze wereld brengen en er niets uit zullen meenemen. Zelfs als je naam Rothschild of van Oranje zou zijn, wanneer je dood gaat, laat je alles achter. Terwijl we een bepaalde hoeveelheid geld nodig hebben om te leven in deze economisch georiënteerde maatschappij, moeten we het eenvoudige geheim leren van tevreden zijn met wat voor een inkomen, gekregen door een redelijke hoeveelheid inspanning, ons geeft. Iemand die bezeten is van de geldjacht, is de geestelijke oriëntatie van het leven kwijt. Geld moet altijd ondergeschikt zijn aan onze relatie met en verantwoording aan Jezus Christus.

Ongeacht het vele werk dat iemand kan doen en de schatten die men kan verzamelen, wat bezit iemand in werkelijkheid? Schrijf bij 1 Timoteus 6;6, MN-154. 1 Kor.10:26. Daar staat: "want de aarde en haar volheid is des Heren." Onderstreep: aarde is des Hereg. Als u ooit met een landeigenaar heeft gesproken, heeft u hem horen vertellen over de grootte van zijn land. Hij heeft misschien gewezen waar de grenzen zijn of vertelt hoeveel "bunder" land hij heeft. Veel landeigenaren zijn trots op de grootte van hun land. Deze tekst herinnert ons eraan dat in werkelijkheid de aarde van God is. Wij zijn Zijn rentmeesters. De bijbel zegt ook dat alles in de wereld, inclusief het goud en het zilver, van God is. In Zijn edelmoedigheid en vrijgevigheid, deelt God deze schatten met ons, maar vraagt om er voorzichtig mee om te gaan.

Er is nog een aspect aan rijkdom waar we aan moeten denken. Schrijf bij 1 Korintiërs 10:26, MO-158. Deuteronomium 8:17,18. Trek een lijn langs deze twee verzen en lees ze. Onderstreep in vers 18: Hij is het.die u kracht geeft om vermogen te verwerven. Als het niet kwam door de kracht van lichaam en verstand, door God aan ons toevertrouwd, zouden we niet eens voor onszelf kunnen zorgen. Dus alles wat we nu hebben of zullen hebben in de toekomst, zelfs de mogelijkheid om te kunnen werken, komt van God.

Vanaf de schepping heeft God geprobeerd om de mens de noodzakelijkheid in te prenten om eerlijk en edelmoedig te zijn. Elke boom, struik, bloem, dier, vogel en vis in de Tuin van Eden gaf God aan Adam en Eva. Daar was schoonheid en overvloed boven beschrijving. We kunnen ons die tuin helemaal niet voorstellen. God plantte in het midden een boom, en vroeg onze voorouders om hun liefde voor Hem te laten zien door van die boom af te blijven. het was een test van Gods eigendom van al het bezit. Vandaag wonen we niet meer in die tuin, maar de test van eigendom van al het bezit blijft nog steeds bestaan door alle tijden in het OT en NT heen. Schrijf bij Deuteronomium 8:17, MO-18. Genesis 14:18-20. Trek een lijn langs deze verzen.

Dit is een interessant verhaal over de aartsvader Abraham. Zijn jonge neef was gekidnapped. Toen Abraham dat hoorde, ging hij onmiddellijk op weg om hem te redden. Hij verzekerde Lot's vrijlating en kreeg ook de gestolen goederen terug. Op weg terug naar huis ontmoette Abraham de priester Meichisedek. Daar liet Abraham zijn erkenning van Gods eigendom van al het bezit zien. Lees deze teksten. Onderstreep: lui (dat is Abraham) galm (Melchisedek) van alles de tienden. Het woord tienden betekent eenvoudig het tiende deel. Van de eerste hoofdstukken van de bijbel zie je dat God een tiende van het inkomen krijgt van degenen die Hem vertrouwen. Dit is een praktische demonstratie van het geloof dat God de eigenaar is van alles.

47
Interessant genoeg, degene aan wie de tienden werd gegeven was de priester van God. Van de vroegste tijd af werden de tienden gegeven om geestelijkheid te ondersteunen. Later, in de dagen van de kinderen van Israël, toen het principe van de tienden sterk werd uitgebreid, werden al de tienden gegeven aan de stam van Levi, want de Levieten waren de priesters van de mensen. Deze mannen wijden zichzelf helemaal aan de dienst van God en Zijn heiligdom. Degenen die een beroep hadden, deelden een tiende van hun inkomen voor de ondersteuning van deze hele stam van priesters.

Wel, zult u zeggen, dat was in de tijd van Abraham en Mozes. Sinds die tijd is er veel veranderd. Schrijf bij Genesis 14:19, MO-793. Maleachi 3:8-10. Trek een lijn langs deze verzen en lees ze. Onderstreep in vers 8: waarin beroven wii u? In de tienden en de heffing. Vers 10: breng de gehele tiende naar de voorraadkamer, en of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieters. God zegt het is diefstal om te weigeren een tiende van je inkomen, een gulden van de tien, aan Hem terug te geven. Aan de andere kant zegt Hij: "Ik wil niets van je afnemen, Ik wil het je terug geven."

Je kan God niet overtreffen. Hij zegt: "Als je de tiende aan Mij teruggeeft, dan zal Ik de vensters van de hemel openen en Ik zal je zegenen in die mate dat je niet eens in staat bent om het te ontvangen." Zou u God daarmee niet willen testen? Hij wacht op je datje dat zal doen. (voeg hier een persoonlijke ervaring over Gods zegen aan degenen die trouw zijn in het geven van tienden aan toe).

Misschien zegt u, wel dat was het OT, maar heeft het NT hetzelfde principe? Jazeker. Schrijf bij Maleachi 3:8, MN-25. Matteus 23:23. In dit hoofdstuk, bijna aan het eind van Zijn werk op aarde, sprak Jezus negen maal wee uit tegen Israël voor hun afwijzing van Christus. Een daarvan gaat over geldzaken. Lees Matteus 23:23. Onderstreep: gij geeft tienden, en hebt het gewichtigste deel van de wet verwaarloosd: het oordeel en de barmhartigheid en de trouw.

Jezus'veroordeling van deze zeer religieuze mensen was op grond van hun tegenstrijdigheid. Zij waren pietluttig wat de tienden betreft, maar nalatig in die dingen die moeilijk te meten zijn, zoals genade en geloof. Jezus zei: "Je moet zeker trouw zijn in het geven van de tienden, maar je moet oordeel, genade en geloof niet verwaarlozen." Hier is de bevestiging van Jezus dat het tienden-stelsel reikt van Het OT naar het NT.

Schrijf bij Matteus 23:23, MN-153. 1 Korintiërs 9:13,14. Trek weer een lijn langs deze verzen. Paulus schrijft aan de kerk in Korinthe. Lees de twee verzen. Onderstreep in vers 14: d verkondigers van het evangelie. dat zij van het evangelie leven. Het was nooit Gods bedoeling dat loterijen en bingo een bron van inkomen zouden zijn voor Zijn kerk en Zijn geestelijkheid. God stelde deze eenvoudige, billijke en redelijke benadering in voor het steunen van Zijn kerk. Iedereen, ongeacht zijn inkomen, geeft een tiende terug aan de Heer. Dit ondersteunt het dienstwerk en helpt bij het verspreiden van het goede nieuws van onze Heer en Verlosser. Op deze manier geven de rijken meer en de armen minder, maar allen geven ze naar wat ze hebben.

Men zegt dat het bij het betalen van de belasting zo is dat de rijken niets betalen, de armen een beetje, maar de verdrukte middenklasse onderhoudt het land. God legt de last voor het onderhouden van Zijn werk niet op een bepaald deel van de samenleving. Allen delen gelijk afhankelijk van hun persoonlijke inkomens.

Ik wil u wel zeggen dat het een opwindende uitdaging is om God te eren met onze materiële bezittingen. Er is niets meer opwindend dan God Zijn tienden terug te geven en dan rustig de zegeningen afwachten. Ik kan u verzekeren dat negen-tiende van mijn inkomen veel meer kan dan tien-tiende, omdat de negen-tiende Gods zegen hebben. Ik daag u uit om God uit te proberen. Geloof mij maar niet, of de bijbel, maar vraag God persoonlijk om Zijn belofte te bewijzen. Zeg tegen God: "U heeft gezegd dat wanneer ik trouw een tiende van mijn inkomen aan U teruggeef, U de vensters van de hemel zal openen en mij zal zegenen op zo'n manier dat ik het niet eens zal begrijpen." Wacht dan maar af. Ik weet uit ervaring dat God Zijn belofte nakomt en dat u nooit slechter af zal zijn door op deze manier trouw te zijn. Dit is de enige redelijke benadering van geld beheer. Dit is de manier waarop je meer kan doen met minder vanwege Gods zegen.
Laten we de illustraties invullen. Nummer 1: leven; nummer 2: noodzakelijkheden; nummer 3: mogelijkheid om te werken; nummer 4: een tiende van je inkomen; nummer 5: onmeetbare Zegeningert. Dit vat samen wat God geeft, wat God vraagt en wat God belooft.

Het is tijd om te zien wat we hebben geleerd. Zoek de quiz op op uw werkblad. (Lees alle vragen en alle antwoorden. Lees ze voor een tweede keer en laat nu de toehoorders zeggen welk antwoord juist is).