De Bijbel bestuderen en begrijpen
Wij hebben het voorrecht om samen de bijbel te ontdekken gedurende de komende weken. Wanneer U net zo bent als al die anderen die LifeSpirit seminars hebben meegemaakt, dan zal U erg enthousiast worden over deze eenvoudige en moderne manier van Bijbel studie.
Er zijn een aantal dingen voordat we beginnen. Toen U binnenkwam heeft U het volgende ontvangen:
- Uw naamplaatje, zodat we elkaar bij de naam kunnen noemen - deelnemers werkblad nummer 1 - een omslag voor het lesmateriaal - een kleine liniaal
- indien U geen studie Bijbel heeft, een gewone Bijbel
- ik hoop dat U een pen of een potlood heeft meegebracht
De kern van het LifeSpirit Seminar bestaat uit het samenbrengen van teksten uit de Bijbel die over eenzelfde onderwerp handelen. Soms vinden we verzen dichtbij elkaar in bijvoorbeeld een hoofdstuk, maar we zullen ook kris kras door de Bijbel bladeren om te zien wat de Bijbel te vertellen heeft. Behalve het les materiaal dat U iedere keer krijgt, is er aanvullend lees materiaal wat wij U zullen geven van tijd tot tijd. Ook zullen we af en toe een kleine quiz houden waarmee U zelf kunt toetsen wat U nu weet van de Bijbel.
Wanneer U alle studies heeft meegemaakt krijgt U van ons een nuttig boek als attentie.
Nu is het tijd voor ons eerste onderwerp: bestuderen en begrijpen van de bijbel. U ziet op Uw werkblad dat de eerste verwijzing is 2 Timoteiis 2:15. In de ruimte naast 2 Timoteus 2:15 staat AN-188. De A is de code letter voor de eerste onderwerp. Elk onderwerp heeft een andere letter van het alfabet. Om degenen te helpen die niet gewend zijn om met de Bijbel om te gaan, hebben we het bladzijde nummer bij elke referentie gezet, zodat U de verwijzingen makkelijk kunt vinden. Wanneer U een 0 ziet voor een nummer, betekent dit het Oude Testament of het eerste gedeelte van de bijbel. Een N voor een bladzijde nummer betekent het Nieuwe Testament, of het tweede gedeelte van de Bijbel.
Onze eerste verwijzing is N, dat betekent het nieuwe testament pagina 188. Het vers is 2 Timotens 2:15. Het zegt: "Maak er ernst mede u wel beproefd ten dienste van God te stellen, als een arbeider, die zich niet behoeft te schamen, doch rechte voren trekt bij het brengen van het woord der waarheid." Als U wil pak dan uw pen en omcirkel maak er ernst mede, en dan aan het eind van het vers onderstreep de woorden: rechte voren trekt hij het brengen van het woord der waarheid.
We moeten van het begin af eerlijk tegenover elkaar staan en inzien dat het onmogelijk is voor iemand om de bijbel echt te begrijpen zonder je daarvoor in te spannen en erin te studeren. Je kan erover dromen dat je een architect bent, maar het zal enige jaren van studie kosten voordat die droom uitkomt. Als je een dokter wil worden, zal je ervoor moeten studeren. Wanneer je een leraar wil zijn, kost dat enige jaren studie. En als je een Bijbel-student wil zijn en het woord van God wil begrijpen, vraagt dat serieuze studie van je. Daarom schreef Paulus aan Timoteiis en vermaande hem om het Woord van God te bestuderen. Wanneer we studeren en ons door de Heilige Geest laten leiden, zullen we verzekerd zijn van het vinden van de waarheid.
Het feit dat Paulus zegt dat Timoteus "rechte voren moet trekken" is een aanwijzing dat het mogelijk is om "scheve voren te trekken". De slechtste benadering van Bijbel-studie is het lezen van een tekst, en negeren wat ervoor of erna staat, en er dan vanuit gaan de tekst volledig te begrijpen. Deze benadering wordt door te veel mensen genomen. Deze zogenaamde Bijbel-studie is de oorzaak van veel verwarring in de Christelijke wereld.
Basis regels van Bijbel-studie houden in dat je elk Bijbelvers in zijn context leest. Zeker weten waar het hoofdstuk over gaat, wat het onderwerp is, wat de schrijver wil zeggen. De volgende stap in "rechte voren trekken bij het brengen van het woord der waarheid" is: om andere teksten te vinden die over hetzelfde onderwerp gaan. Het is heel goed mogelijk om een tekst uit de Bijbel te nemen en deze verkeerd te begrijpen. Maar wanneer je 100 teksten van de Bijbel over hetzelfde onderwerp naast elkaar legt, is het praktisch onmogelijk om wat de Bijbel zegt over het onderwerp verkeerd te begrijpen.
Dus, "rechte voren trekken bij het brengen van de waarheid" betekent ten eerste dat het vers in zijn context gelezen moet worden, en ten tweede dat andere bijbelteksten over dat onderwerp ernaast gelegd moeten worden. Dit is precies de instructie die de bijbel ons geeft, dat zullen we zien in ons tweede tekstgedeelte.
Schrijf in je bijbel naast 2 Timotens 2:15 de code AO-618. De A is de code voor dit onderwerp: bestudeer en begrijp de bijbel, 0 betekent het Oude Testament, 618 is het nummer van de pagina. Schrijf deze code zo dicht mogelijk bij 2 Timoteiis 2:15. We moeten nu heel langzaam gaan omdat we deze ketting procedure voor het eerst toepassen. Als dit lukt dan is de rest van de les erg eenvoudig.
Laat ik het herhalen. Bij elke referentie zetten we een code die het onderwerp weergeeft, in dit geval de "A" voor bestudeer en heerijp je bijbel, en een code die het Oude of het Nieuwe Testament weergeeft, (dat is een 0 voor oud en een N voor nieuw), en de pagina waar je de volgende referentie kan vinden. Op het werkblad vindt u een lijst van de teksten en de pagina nummers.
Onze tweede tekst is in het Oude Testament, pagina 618. Jesaja 28:10 zegt: "Want het is wet op wet, wet op wet, eis op eis, eis op eis, hier wat, daar wat". Onderstreep de woorden, eis op eis, hier wat daar wat. In het voorafgaande vers staat: "Wie wil hij kennis leren en wie wil hij een openbaring doen verstaan?" Degenen die het woord van God begrijpen zijn degenen die al het bewijs uit de hele bijbel nemen, verspreid over al de verschillende boeken, en deze informatie samen plakken om de gehele visie van de bijbel over een bepaald onderwerp te zien. Zij die deze procedure volgen vinden de waarheid van God door de inspiratie van de Heilige Geest. Ik denk dat het zal helpen als we zien hoe het systeem werkt, dus in de twee volgende referenties proberen we deze op de bijbel gebaseerde procedure voor het echte begrip van de bijbel. Schrijf in je bijbel boven Jesaja 28:10, AO-754. A-code voor het onderwerp, O-Oude Testament, 754-pag.nummer. dat is Daniël 9:21.
Hier lezen we: "terwijl ik nog sprak in het gebed, kwam de man Gabriel, die ik tevoren gezien had in het gezicht, in ijlende vlucht tot vlak bij mij op de tijd van het avondoffer". Onderstreep het woord Gabriel in het begin van het vers. Daniël 9, is het verhaal van een visioen gegeven aan de profeet Daniël door God. Het is eigenlijk een voortzetting van het visioen in hoofdstuk 8. Beide hoofdstukken zullen we later in dit seminar bestuderen. Aan het eind van het visioen wordt Gabriel geïnstrueerd om Daniël de betekenis van het visioen uit te leggen. Wie is Gabriel? Hierover zouden we lang kunnen speculeren zonder een stap verder te komen. We kunnen beter naar andere plaatsen in de bijbel kijken waar Gabriel ook genoemd wordt en door teksten met elkaar te vergelijken ontdekken wie deze Gabriel is.
Schrijf naast Daniël 9:21, AN-52. A-onderwerpcode, N-Nieuwe Testament, 52-pagina, Lukas 1:19. Daar staat: "En de engel antwoordde en zeide tot hem: Ik ben Gabriel, die voor Gods aangezicht sta, en ik ben uitgezonden om tot u te spreken en u deze blijmare te verkondigen". Deze passage laat duidelijk zien dat Gabriel een engel is en bovendien een engel is die voor Gods aangezicht staat en boodschappen van God overbrengt naar bepaalde mensen. Onderstreep Gabriel. voor het aangezicht van God sta, gezonden om tot u te spreken. In het
boek Daniël, wordt Gabriel geroepen om namens God tot Daniël te spreken. In Lukas spreekt hij namens God tot Elizabeth, de moeder van Johannes de Doper. Door twee teksten met elkaar te vergelijken hebben we de vraag: Wie is Gabriel, beantwoord. Dit is een eenvoudige illustratie van hoe het vergelijken van tekst met tekst de ware betekenis van Gods woord uitlegt.
Nu hebben we laten zien hoe een benadering van bijbelstudie werkt. Laten we nu naar een andere manier kijken. Door in de genoemde passage de mening en uitleg te vinden. Schrijf onder Lukas 1:19, AN-15. Dat is Matteus 13:24-30,37-39. Pak uw pen en trek een lijn in de kantlijn langs deze verzen.
Matteus 13 gaat over een van de gelijkenissen die Jezus vertelde. We zullen het niet helemaal lezen. Ik zal het even samenvatten. Een heer maakte zijn grond klaar om te zaaien. Hij zond zijn slaven uit om te zaaien. Enige maanden later kwamen de slaven vertellen dat er onkruid tussen het graan groeide. Zij wilden het onkruid uittrekken. Maar Jezus zegt in vers 30: "Laat beide samen opgroeien tot de oogst. En in de oogsttijd zal ik tot de maaiers zeggen: Haal eerst het onkruid bijeen en bindt het in bossen om het te verbranden, maar brengt het koren bijeen in mijn schuur".
Wanneer we hier zouden stoppen, zouden we tot in lengte van dagen van mening kunnen verschillen over de betekenis. Maar dat hoeft niet want Jezus geeft ons de uitleg in de verzen 37-39. Daar staat: "Hij antwoordde en zeide: Die het goede zaad zaait, is de Zoon des mensen; de akker is de wereld; het goede zaad, dat zijn de kinderen van het Koninkrijk; het onkruid zijn de kinderen van de boze; de vijand, die het gezaaid heeft, is de duivel; de oogst is de voleinding der wereld; de maaiers zijn de engelen."
Sommige mensen zeggen dat de bijbel moeilijk te begrijpen is! Niets is eenvoudiger voor iemand te begrijpen. Zelfs een kind kan begrijpen waar het over gaat. Dit illustreert de belangrijkheid van het lezen van het hoofdstuk of van het boek om de hoofdlijnen te begrijpen en de bijbel zijn eigen uitlegger te laten zijn. Ik denk dat er tijd is voor nog een illustratie. Schrijf dus bij Mat.13:30, AO-752. Dat is het Oude Testament, pagina 752, Daniël 8:3-8, 20-22.
Trek een lijn in de kantlijn langs deze verzen in Daniël. In dit visioen gegeven door God, zag Daniël de opkomst en ondergang van rijken voorgesteld door dieren. Dit is een eenvoudig en gangbaar gegeven. Wanneer u een buldog ziet, denkt u aan Groot-Brittannië. Wanneer u een beer ziet, aan Rusland. En een adelaar wordt geassocieerd met Amerika. Het is al eeuwenlang de gewoonte voor naties om zichzelf te laten vertegenwoordigen door die dieren waarvan men dacht dat zij hun karakteristieken het beste tot uiting zouden brengen. In dit visioen laat God de toekomst zien van twee bepaalde naties met het symbool van een schaap en van een geit. Let op deze woorden.
Daniël 8:3 begint: "Toen ik mijn ogen opsloeg, zag ik, en zie, een ram stond voor de stroom; hij had twee horens." (onderstreep i=). Vers 4 zegt: "Ik zag de ram stoten naar het westen, naar het noorden en naar het zuiden, en geen enkel dier kon tegen hem standhouden; er was niemand die redden kon uit zijn macht, en hij deed naar zijn welgevallen en maakte zich groot. Maar terwijl ik nauwkeurig acht gaf, zie, daar kwam een geitebok van uit het westen over de gehele aarde zonder de aarde aan te raken; en de bok had een opvallende horen tussen zijn ogen. En hij kwam tot de ram met de twee horens, die ik voor de stroom had zien staan, en rende op hem toe in zijn grimmige kracht; ik zag, dat hij tot vlak bij de ram kwam; verbitterd stiet hij de ram, brak zijn beide horens, en er was geen kracht in de ram om tegen hem stand te houden; hij wierp hem ter aarde en vertrad hem, en er was niemand die de ram uit zijn macht redde. De geitebok nu maakte zich bovenmate groot, maar toen hij machtig werd, brak de grote horen af, en vier opvallende horens rezen in diens plaats op, naar de vier windstreken des hemels."
Onderstreep de woorden, in vers 5, een geitebok en
in vers 8: brak de grote horen af; en vier opvallende horens rezen in diens plaats op.
Nu vraagt u zich af wat dit vreemde visioen voor moet stellen. We hoeven hierover niet te speculeren want we vinden Gods eigen uitleg in dit hoofdstuk. Vers 20 zegt: "De ram die gij gezien hebt, met de twee horens, doelt op de koningen der Meden en Perzen". Onderstreep Meden en Perzen. De ram staat dus voor het Medo-Perzische rijk. Waar staat de geitebok voor? Vers 21 zegt: "en de harige geitebok op de koning van Griekenland: ". Onderstreep Griekenland. Dus de ram is Medo-Perzië en de geit is Griekenland.
Nu zult u zeggen: De hoorn dan? Vers 21 gaat verder: " en de grote horen die tussen zijn ogen stond, dat is de eerste koning". Alexander de Grote, de eerste koning van het Griekse rijk wordt dus voorgesteld door deze opvallende horen. Verder in vers 22: "En dat die afbrak en er vier in zijn plaats kwamen te staan : vier koninkrijken zullen uit het volk ontstaan, doch zonder zijn kracht." Onderstreep
Dit is Gods uitleg. Toen het koninkrijk van Griekenland aan de macht kwam zou er een grote koning de controle uitoefenen. We weten uit de geschiedenis dat Alexander de Grote die koning was. God voorspelde dat na Alexander de Grote er vier koninkrijken zouden ontstaan uit Griekenland. Precies zo is het gebeurd. Alexander de Grote had geen uitgesproken opvolger. De generaals vochten om het koninkrijk totdat Lysimachus, Cassander, Seleucus en Ptolomeus hier een eind aan maakten en het koninkrijk in vieren verdeelden. Zij beantwoorden aan de voorspelling dat zij nooit de macht en het aanzien van Alexander de Grote zouden hebben.
Kunt u een betere benadering bedenken dan dat de bijbel zichzelf verklaart? In deze LifeSpirit seminars zullen we deze eenvoudige bijbel principes volgen in onze pogingen om een beter begrip te krijgen van de bijbel.
Laten we de open ruimten in de illustratie invullen. Schrijf bij nummer 1: Studie; nummer 2: vergen iiik tekst met tekst; nummer 3: laat de bijbel zijn eigen uitlegger zijn. Dit zijn de basis gegevens om in gedachten te houden.
Schrijf tenslotte naast Daniël 8:3 een A met een klein vierkantje, om aan te geven dat dit de laatste referentie is in de serie Bestudeer en begrijp bibel. Was dit nu niet eenvoudig en interessant?