29 - Drie engelen boodschap
In aansluiting op hetgeen we in de voorgaande lessen hebben gezien, brengen we in herinnering de woorden van de apostel Paulus omtrent het oordeel:
Handelingen 17: 31. „Daarom dat Hij een dag gesteld heeft, op welken Hij de aardbodem rechtvaardig zal oordelen, door een Man die Hij daartoe geordineerd heeft, verzekering daarvan doende aan allen, dewijl Hij Hem uit de doden heeft opgewekt."
1. Openbaring 14: 6-7. Deze reeds door Paulus aangekondigde oordeelsdag wordt door de eerste engelboodschap in de tegenwoordige tijd geplaatst. Immers, daar luidt het in vers 7, „de ure zijns oordeels is gekomen". In deze verzen is er sprake van „het eeuwige evangelie" in tegenstelling tot de uitdrukking „tegenwoordige waarheid". Er is slechts één evangelie (Rom. 1 : 16-17; Gal. 1 :8). Dit werd voor de eerste keer gepredikt in de hof van Eden dadelijk na de zondeval (Gen. 3 :15). Vervolgens werd het aan Abraham verkondigd (Gal. 3:8) en daarna ook onder Israël (Hebr. 4 : 1-2).Dit evangelie werd in ieder geslacht opnieuw gepredikt. Het beantwoordt in de ontvouwing ervan aan de behoeften van iedere crisis in de geschiedenis der wereld. Dit enige en eeuwige evangelie ontbreekt niet in de verkondiging van te-
genwoordige waarheden, maar gaat daarmee samen.
De eerste engelboodschap wekt de gehele wereld op tot de aanbidding van God als de Schepper aller dingen. Openbaring 14 6-7. Ze voert dus terug tot de schepping. Jeremia 10: 11, 12. Het feit dat God de Schepper is vormt het grote onderscheid tussen de ware God en alle afgoden. Psàlin 95: 3-6. God komt alle aanbidding toe vanwege het feit dat Hij de.Schepper is.
Openbaring 4 : 10-11. Ook de hemelingen vinden in dit feit oorzaak God te aanbidden.Juist op dit punt heeft satan zijn aanslagen gericht. Door de evolutieleer, sommige takken van wetenschap, de filosofie der heidense geleerden en het steeds toenemende ongeloof in het scheppingsbericht, heeft satan de aanbidding van God als de Schepper afgeleid en op de achtergrond gedrongen, bij miljoenen belijdende christenen. Daarom is de boodschap: „aanbidt Hem die hemel en aarde gemaakt heeft" volkomen en meer dan ooit op haar plaats en beantwoordt aan de behoefte van de tijd.
2. God heeft een teken gesteld opdat de mensen Hem als Schepper niet uit het oog zouden verliezen. Psalm 111: 4. „Hij heeft voor Zijn wonderen een gedachtenis gemaakt".Exodus 20: 8-11. „Gedenkt de Sabbatdag dat *gij die heiligt... want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is en Hij rustte ten zevende dage; daarom zegende de Here de Sabbatdag en heiligde dezelve,"
Door middel van de steeds weer terugkerende Sabbatdag aan het einde van de week wenste God het geloof aan de Schepper te behouden. Sinds men de viering van de Bijbelse Sabbat heeft losgelaten, is de kennis van God als de Schepper een punt van ondergeschikt belang geworden en is het ongeloof . aan het scheppingsverhaal, en daarmee aan de gehele Bijbel, toegenomen.
Ezechiël 20 : 12 en Exodus 31: 12, 14. De Sabbat van de Bijbel is niet alleen het gedenkteken der schepping, maar hij heeft ook zijn plaats in het verlossingsplan, en is mede een middel tot heiligmaking.
De eerste engelboodschap roept dus de wereld op tot de aanbidding van God als de Schepper en wel bijzonder omdat de ure des oordeels is aangebroken.3. Openbaring 14: 8. Na de eerste engel noemt de Bijbel een tweede engel, die de val van Babylon aankondigt. Dit heeft betrekking op het geestelijke Babylon in de tijd van het einde,
daar belde boodschappen naast elkaar verkondigd worden. Openbaring 17 : 1-5. Johannes zag dit geestelijke Babylon onder het symbool van een gevallen vrouw. De vrouw is in de Bijbel vele malen gebruikt als een zinnebeeld van de gemeente of de kerk. Lees hierover de volgende teksten: Jesaja 54: 5-6; Jeremia 3 : 1; Ezechiël 16:* 8; Hosea 2 : 18; Johannes 3 : 29 en Mattheus 9 : 15. Al deze teksten laten ons zien dat onder het zinnebeeld van het huwelijk, God de verhouding voorstelt tussen Hem en de kerk of Zijn gemeente. Een van Hem afgevallen kerk wordt dan weergegeven door het beeld van een onreine vrouw.In de volgende les zullen we het beeld van Openbaring 17 uitvoerig behandelen. Hier zij slechts nog opgemerkt, dat de tweede engelboodschap gericht is aan een christendom dat van God is afgeweken.4. Openbaring 14: 9-11. De derde engel is een waarschuwing tegen iedere valse eredienst en in het bijzonder tegen de aanbidding van het beest, zijn beeld en zijn merkteken of bet getal zijns naams.In de voorgaande lessen hebben we reeds gezien wat we onder deze zinnebeelden te verstaan hebben. Het beest is het symbool van het pauselijk systeem dat zich in de loop der eeuwen als een vervolgende macht vertoonde. Het beeld van het beest is de wetgevende macht van Amerika, die gelijkenis vertonen zal in de toekomst met het karakter dat Rome vele eeuwen aan de wereld heeft getoond, en deze wetgeving zal bijzondere nadruk en dwang uitoefenen op de, doorvoering van de zondagswetten. Het merkteken van het beest is de valse rustdag, de 'zondag zelf, die op gezag van Rome in het christendom werd aangenomen in strijd met het uitdrukkelijke bevel van God in de tien geboden. De strijd tussen de Sabbat van de Bijbel en de zondag van de overlevering zal zijn hoogtepunt vinden kort voor de wederkomst des Heren.En omdat dit vraagstuk dan het grote brandpunt zal zijn vanwege de dwang enerzijds en de geloofstrouw anderzijds van diegenen die trouw willen blijven aan Gods gebod, geeft de Here deze derde engelboodschap, die in verbinding met de twee andere boodschappen, de wereld hierop opmerkzaam maakt. God roept door deze drievoudige engelboodschap de mensen op terug te keren tot de ware aanbidding en afstand te doen van alle menselijke instellingen die niet gegrond zijn op het Woord van God.
5. Openbaring 14: 10-11. Dit is wel de vreselijkste bedrei
ging, die in de Bijbel genoemd wordt. Er is hier sprake van
een ongemengde toom Gods. De zonde van de aanbidding van het beest en zijn beeld, alsmede de verwerping der boodschap dienaangaande, moet in het oog van God als één der ergste zonden geacht worden gezien de hier genoemde strafbedreigingDe uitdrukking „ongemengde toom" heeft een bijzondere betekenis. De ervaring en de Bijbel leren ons, dat wanneer de Here de mensen straffen moest, Zijn heilige en rechts rdige toom, toch altijd nog gemengd was met genade. Hier. wordt echter gedreigd met een ongemengde, een loutere toom, zonder genade. Dit zal zijn, wanneer Christus verschijnen zal op de wolken des hemels als de Rechter der aarde. Voordat zulks plaats vindt zijn alle gevallen beslist en wordt er van de hemel afgekondigd: „Wie onrecht doet, dat hij nog onrecht doe, en wie vuil is, dat hij nog vuil worde; en wie rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en wie heilig is, dat hij nog geheiligd worde. En zie Ik kom spoedig en Mijn loon is met Mij om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zijn zaL" Openbaring 22: 11-12. Kort voordat Jezus wederkomen zal, zal de tijd van genade worden afgesloten.
Amos 8 : 11-12. „Zie de dagen komen spreekt de Here Here, dat Ik een honger in het land zal zenden, niet een honger naar brood noch dorst naar water, maar om te horen de woorden des Heren. En zij zullen zwerven van. zee tot zee en van het noorden 'tot het oosten zullen ze omlopen om het woord des Heren te zoeken, maar zullen het niet vinden." Genesis 7 : 16. Evenals bij Noach zal de gelegenheid tot redding er niet meer zijn. Toen werd de deur van de ark zeven dagen' voordat de vloed kwam toegesloten door God zelf.. Zo:' zal bok eenmaal de deur der genade gesloten worden wanneer' Christus' hogepriesterlijk werk' beëindigd is. Openbaring 15: 1. Dit ogenblik zal kenbaar zijn aan de uitstorting van de zeven laatste plagen (zie Openbaring 16)
Thans is de deur van genade nog geopend en nodigt de Here alle mensen uit door middel van de drievoudige engelboodschap om Babylon te verlaten en zich op de zijde der waarheid te stellen. Op deze wijze vergadert de Here een volk dat bereid zal zijn Christus In Zijn glorierijke wederkomst te begroeten. De Here. Zelf getuigt van deze laatste gemeente, die door de drievoudige engelboodschap in de gehele wereld vergaderd wordt: „Hier is de lijdzaamheid der heiligen, hier zijn zij die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus hebben."