De derde Opening en de Komende Opwekking

door Ivor Myers

Als Zevende-dags Adventisten, hebben we lang uitgekeken naar de tijd van een beloofde opwekking in onze kerk. Teksten als Openbaringen 18:1-3, Joel 2:28 en Jakobus 5:7 hebben een bijzonder plekje in het hart van Gods volk. Al meer dan 100 jaar hebben wij gewacht, en we wachten nog steeds op de komende opwekking, maar deze opwekking laat nog steeds op zich wachten. Operation Global Rain was een idee waarvan wij geloven dat het geïnspireerd was door God, met als enige doel, een doelgerichte mondiale missie om een opwekking te laten plaatsvinden. In dit artikel zullen we kijken naar de profetieën betreffende de komende opwekking en naar de hoofdvraag: Waarom is de beloofde opwekking zo lang uitgebleven?

Sluier van scheiding
Voor we de komende opwekking kunnen begrijpen, moeten we eerst het doel begrijpen. Toen Adam en Eva werden geschapen, konden zijn in de aanwezigheid van God zijn zonder schaamte of angst te voelen.

“Niet alleen stond het heilige paar onder de vaderlijke zorg van God als zijn kinderen, ook waren zij leerlingen die onderricht ontvingen van de Schepper. Ze kregen bezoek van engelen en hadden omgang met hun Maker, zonder dat iets deze omgang vertroebelde.” Patriarchen en Profeten p. 25.

Toen echter de zonde de wereld binnenkwam, kwam er een sluier van scheiding tussen de mens en God. Jesaja schreef:
“Maar uw ongerechtigheden zijn het, die scheiding brengen tussen u en uw God, en uw zonden doen zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij niet hoort” Jesaja 59:2.

Adam en Eva konden niet langer verblijven in de aanwezigheid van God. Toen de Vader naar hen kwam zoeken in de hof, “verborgen de mens en zijn vrouw zich voor de HERE God tussen het geboomte in de hof” Genesis 3:8.

Vandaag de dag is er een sluier van onwetendheid die de wereld omhuld en die ervoor zorgt dat de mensheid bang is voor God, en Gods karakter niet begrijpt. Maar het is ook een sluier uit genade voor de mensheid, zodat hij niet vernietigd zou worden door Gods aanwezigheid. Om deze reden zei God tegen Mozes: “Gij zult mijn aangezicht niet kunnen zien, want geen mens zal Mij zien en leven” Exodus 33:20.

Het Evangelie is simpel in zijn doel. Het doel is dat mensen wederom kunnen verblijven in Gods aanwezigheid zonder vernietigd te worden wanneer de sluier die de mensheid scheidt van de Godheid zal worden verwijderd. Het evangelie moet nieuw leven in ons opwekken, een opwekking en hervorming, die ons instaat zullen stellen om in Gods aanwezigheid te zijn. De blauwdruk van dit verlossingsplan wordt gevonden in het heiligdom. Dit is wat God zei: “En zij zullen Mij een heiligdom maken, en Ik zal in hun midden wonen” Exodus 25:8.

Het heiligdom zelf had drie gordijnen, sluiers of voorhangsels, een bij de ingang van de tabernakel, een bij de ingang van het Heilige, en een derde bij de ingang van het Heilige der Heilige (Zie Exodus 40:28, 26:36, 33). Deze voorhangsels staan symbool voor de scheiding tussen mens en God. Wij verlangen naar de tijd wanneer er niets is dat ons scheidt van God, niet geestelijk en niet lichamelijk. Begrip van deze voorhangsels en hun verband met opwekking zal ons ook helpen om de komende opwekking van Openbaring 18:1-3 en Joel 2:28 te begrijpen. Ook zal het ons antwoord geven op de vraag waarom deze laatste opwekking uitblijft.

























Opwekking en de Eerste Opening
Het is opmerkelijk dat iedere keer wanneer er een voorhangsel werd geopend in de profetische boeken Daniël en Openbaring, er een grote en krachtige opwekking op aarde plaatsvond. Denk bijvoorbeeld aan de eerste opening die gevonden wordt in het boek Openbaring.
“Na deze dingen zag ik, en zie, er was een deur geopend in de hemel; en de eerste stem, die ik gehoord had, alsof een bazuin met mij sprak, zeide: Klim hierheen op en ik zal u tonen, wat na dezen geschieden moet” Openbaring 4:1.

Johannes wordt uitgenodigd in het Heilige van het heiligdom, het gedeelte waar Jezus betrad na zijn opstanding en hemelvaart. De bijbel vertelt ons over dit feit toen Jezus stierf:
“En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden’ Matteüs 27:51.

Als Zevende-dags Adventisten, begrijpen we dat dit scheuren of openen betekent dat de tempel in de hemel de plaats had ingenomen van de aardse tempel en dat Jezus na zijn opstanding naar de hemel is opgestegen om de weg te openen naar het Heilige. Het was op de Pinksterdag dat de Heilige Geest werd uitgestort op de discipelen, hetgeen betekende dat Jezus aan de rechterhand van de Vader in het Heilige had plaatsgenomen, als hun Middelaar. De opwekking die volgde was nauw verbonden aan de opening van dit voorhangsel. De mensheid was toen een stapje dichter bij God gekomen.

Over deze gebeurtenis zegt Ellen White:
“Het scheuren van het voorhangsel van de tempel liet zien dat de Joodse offers en instellingen niet langer geaccepteerd zouden worden. Het grote Offer was geofferd en was geaccepteerd, en de Heilige Geest die neerdaalde met Pinksteren verlegde de gedachten van de discipelen van het aardse heiligdom naar het hemelse heiligdom, waar Jezus was binnen gegaan, om met zijn eigen bloed, op zijn discipelen de voordelen van Zijn verzoening te laten neerdalen. Maar de Joden werden geheel in het duister gelaten. Zij verloren al het licht dat ze hadden kunnen hebben op het verlossingsplan, en bleven vertrouwen in hun nutteloze offers en offerdiensten.
Het hemelse heiligdom had de plaats ingenomen van het aardse, maar de Joden wisten niets van deze verandering. Daarom hadden zij geen voordeel van de bemiddeling van Christus in het Heilige.” {Story of Redemption p.386,nadruk toegevoegd)

Er zijn twee belangrijke sleutels hier.
Ten eerste, het openen van het voorhangsel gebeurde om de gedachten van de discipelen te verleggen van de aardse dingen naar de hemelse gebeurtenissen.

Ten tweede, zij die het openen van de tempel verwierpen en doorgingen met aanbidden onder een waardeloos geworden systeem van offerdiensten, konden niet de voordelen ontvangen van de bemiddeling van Christus.

De discipelen hadden geleerd wat het opengaan van de tempel betekende nadat het was gebeurd. Hadden zij acht geslagen op de profetie van de 70 weken uit het negende hoofdstuk van Daniël, dat Christus’ ingaan in het hemels heiligdom voorzegde, dan waren ze voorbereid geweest op de gebeurtenis. Zij gingen door een diepe teleurstelling. Opwekking vond pas plaats toen zij zich realiseerden dat Christus echt het hemelse was binnengegaan en in heerlijke verwachting keken zij uit naar de belofte van de Geest. Het resultaat was een geweldige opwekking in de hele toenmalige wereld.

Opwekking en de Tweede Opening
In de Bijbel wordt gesproken over een andere grote opwekking die zou plaatsvinden. Deze profetie, die wordt gevonden in Daniël 8:14, is de basis voor het Adventisme. De 70 weken wezen vooruit naar de opening van het voorhangsel naar het Heilige. De 2300 dagen wezen voorruit naar de opening van het voorhangsel naar het Heilige der Heilige, toen Jezus begon aan zijn onderzoekend oordeelswerk.

Het is opmerkelijk dat dit samengaat met het begin van het werk van het oordeel in Openbaring 11:19:
“En de tempel Gods, die in de hemel is, ging open en de ark van zijn verbond werd zichtbaar in zijn tempel, en er kwamen bliksemstralen en stemmen en donderslagen en aardbeving en zware hagel.”

Dit is de Tweede Opening van het voorhangsel in de tempel, die gevonden wordt in het bijbelboek de Openbaring. En ja, ook dit opengaan van het voorhangsel bracht een grote opwekking (1840-1844) met zich mee.
Maar, net als bij de Eerste Opening in AD 31, kwam het als een verrassing voor het volk van God. Net als de discipelen leerden ook zij achteraf wat er werkelijk had plaatsgevonden in een plaats buiten hun gezichtsveld. En ook zij gingen door een diepe teleurstelling. Ook zij hadden zich gericht op aardse gebeurtenissen en het openen van het voorhangsel en de grote opwekking was om hun aandacht terug te brengen naar wat er in de hemel gebeurde. Het mensdom was opnieuw een stap dichter bij een van aangezicht tot aangezicht ontmoeting met God.

Ellen White schrijft heirover:
“God had aan Zijn volk een taak gegeven die zij moesten volbrengen op aarde. De boodschap van de derde engel moest gebracht worden, de gedachten van de gelovigen moesten gericht worden op het hemelse heiligdom, waar Christus naar binnen was gegaan om verzoening te doen voor Zijn volk.” (Early Writings p. 254, nadruk toegevoegd)

Net als bij de Eerste Opening in AD 31, ging aan de Tweede Opening in 1844 een wereldwijde opwekking vooraf. Maar opnieuw ontkenden velen dat de hemelse handeling had plaatsgevonden, dat Jezus het Heilige der Heilige was binnengegaan om het oordeelswerk te beginnen.

De Derde Opening en de Komende Opwekking
Als het patroon correct is, en een derde grote opwekking, waar Adventisten op hopen, te gebeuren staat, dan zal dat gepaard gaan met een Derde Opening.

En we vinden de beschrijving hiervan inderdaad in Openbaring 15, waar beschreven wordt dat de Tempel van God voor de derde keer opengaat:
“En daarna zag ik, en de tempel van de tent der getuigenis in de hemel ging open; en de zeven engelen, die de zeven plagen hadden, kwamen uit de tempel, bekleed met rein en blinkend linnen en de borst omgord met een gouden gordel.” Openbaring 15:5-6

Op Grote Verzoendag, ging het voorhangsel op twee momenten open en hierin vinden we een heel duidelijke betekenis.
De eerste keer was wanneer de hogepriester het Heilige der Heilige binnenging en de tweede keer is wanneer hij eruit kwam om het wachtende volk te zegenen.
De Tweede Opening (1844) was het ingaan van Christus in het Heilige der Heilige in de hemel en de Derde Opening zal zijn wanneer hij naar buiten komt uit het Heilige der Heilige om naar de aarde terug te komen en Zijn volk van aangezicht tot aangezicht te ontmoeten!

Zou het zo kunnen zijn dat de derde en laatste opwekking die moet plaatsvinden zich zal richten op een begrip van Gods volk over deze Derde Opening?
Eensluidend Ja!

Deze derde en laatste opwekking zal het volk gereed maken om God van aangezicht tot aangezicht te zien en te leven. Maar er is een groot verschil tussen deze laatste opening en de twee vorige. Terwijl het volk zich bij de Eerste en de Tweede Opening kon veroorloven om achteraf te begrijpen wat er had plaatsgevonden, terwijl zij het zich kon veroorloven om een ervaring van grote teleurstelling mee te maken en uit het dal terug te kruipen, zullen zij die leven in de tijd van de Derde Opening geen mogelijkheid hebben om de zelfde fout te begaan, want de genadedeur sluit bij de Derde Opening, die ook het startsein is van de wederkomst van Jezus! Er zal geen gelegenheid zijn om van de gebeurtenissen te leren nadat de Derde Opening heeft plaatsgevonden!

De eerste en de Tweede Opening waren de eerste en de tweede opslag. We kunnen ons niet veroorloven om de derde opslag te missen! De laatste opwekking moet komen vóór de Derde Opening, als resultaat op net zo een zeker vertrouwen en verwachting in de uitstorting van de Heilige Geest en de wederkomst van Christus, alsof wij een feitelijke datum hadden, wat niet het geval is.

De wereld moet gewaarschuwd worden dat de Tempel in de hemel weldra voor de laatste keer opengaat. Het Heilige der Heilige zal opengaan en Gods wet zal zichtbaar worden voor alle mensen. Maar het zal te laat zijn voor degenen die de laatste waarschuwing aan de wereld in de Luide Roep verwerpen. En zij die de laatste opwekking niet zullen ervaren, zullen God zien, maar net als Adam en Eva in Eden, proberen zich te verbergen voor de nabijheid van de Here God, maar het zal hen niet lukken.

Over deze Derde Opening, staat in de Grote Strijd:
“… gaan de wolken uit elkaar en worden de sterren aan de hemel zichtbaar. Ze zijn onbeschrijfelijk mooi in vergelijking met de zwarte, dreigende wolken aan weerskanten. De luister van de hemelse stad straalt uit de geopende poorten. Dan verschijnt er aan de hemel een hand die twee toegevouwen stenen tafelen vasthoudt. Hierover zegt de profeet: “Daar verkondigt de hemel zijn gerechtigheid, want God is rechter” (Psalm 50:6).
Deze heilige wet, de uitdrukking van Gods rechtvaardigheid die te midden van donder en bliksem op de berg Sinaï werd afgekondigd als de enige levensgids, wordt nu aan de mensen voorgehouden als de enige rechtsnorm in het oordeel. De hand slaat de tafelen open. Dan ziet men de geboden van de Decaloog, met een vurige pen geschreven. De woorden zijn zó duidelijk dat iedereen ze kan lezen. Het geheugen van iedereen is alert, de duisternis van bijgeloof en ketterij wordt uit elke geest gebannen en Gods Tien Woorden - beknopt, allesomvattend en gezaghebbend - worden aan alle mensen voorgehouden.
De ontzetting en wanhoop van hen die Gods heilige geboden hebben overtreden is onbeschrijfelijk. God heeft hun zijn wet gegeven, zij hebben de kans gehad hun karakter daaraan te toetsen en hun gebreken te ontdekken, toen ze nog tot inkeer konden komen. Maar ze hebben de geboden verworpen om op goede voet met de wereld te kunnen leven en hebben anderen die ook laten overtreden. Ze wilden Gods volk dwingen zijn sabbat te ontheiligen. Nu worden ze veroordeeld door de wet die ze hebben veracht. Ze zien met verbijstering in dat ze geen enkele verontschuldiging kunnen aanvoeren.” (E.G. White, De Grote Strijd, pp 589)

Net als de joden in de tijd van Christus, die geen voordeel hadden van het middelaars werk van Christus, zullen degenen die de laatste opwekking niet ervaren in afwachting van de Derde Opening, onvoorbereid zijn en zij zullen uiteindelijk niet in staat zijn om voordeel te behalen uit het werk van Christus in het hemels heiligdom. Zij worden in totale duisternis gelaten.

En dit wordt onze last: De geboden van God te prediken en de gerechtigheid van Christus door het geloof aan Zijn volk in Babylon, om hen op te roepen tot opwekking en hervorming om zich voor te bereiden God te ontmoeten, en Zijn geboden (karakter) te gehoorzamen, en niet vernietigd te worden.

Wat is nu het teken van de Derde Opening?
Wat is nu het teken dat de Derde Opening op handen is? Hoe kunnen we opgewekt worden in de wetenschap dat Jezus spoedig komt en dat Hij Zijn Geest over de gemeente wil uitstorten om hen voor te bereiden op de Luide Roep en de afsluiting van het verlossingswerk op aarde? Het antwoord zou ons best kunnen verbazen.
Het teken van de Eerste Opening dat de discipelen ontvingen was de profetie van de 70 weken. Zij werden totaal verrast, maar herstelden zich.
Het teken van de Tweede Opening dat gegeven werd aan mensen in verschillende kerkgenootschappen in het midden van de jaren 1800 was de profetie van de 2300 dagen. Zij voorzagen het en dat heeft voor een grote opwekking gezorgd.
Maar wij hebben een probleem. Er zijn geen profetieën meer en geen data meer waar we ons aan kunnen vastklampen. Wat is dan het teken dat ons vertelt dat alles waarover wij gepredikt hebben staat te gebeuren? Zou het zo kunnen zijn dat we wachten op een teken, terwijl er geen gegeven zal worden?

Wederom zeg ik: het antwoord zou ons best een kunnen verbazen: God is degene die wacht op het teken dat Hij de Tempel voor de derde maal kan openen en terug kan komen op de wolken des hemels. Wat is het teken?

De bijbel vertelt ons in eenvoudige bewoordingen:
“Wanneer Ik de hemel toesluit, zodat er geen regen is, wanneer Ik de sprinkhanen gebied het land kaal te vreten, indien Ik pest onder mijn volk zend, 14 en mijn volk waarover mijn naam is uitgeroepen, verootmoedigt zich en zij bidden en zoeken mijn aangezicht en bekeren zich van hun boze wegen, dan zal Ik uit de hemel horen, en hun zonde vergeven en hun land herstellen.” 2 Kronieken 7:13-14.

2 Kronieken 7:14 moet net zo belangrijk voor ons worden als Daniël 8:14 was voor de adventgelovigen in 1844. God heeft gewacht dat Zijn volk zich verootmoedigt en bidt, terwijl wij, Zijn volk, hebben gewacht op een teken van God om de laatste gebeurtenissen in te luiden!!

In het Operation Global Rain artikel Bidden voor de Spade Regen legt Dennis Smith uit dat God tegen Elia zei dat er geen regen zou zijn voor drie en een half jaar. Om de droogte te laten plaatsvinden was het genoeg voor Elia om te bidden dat het zou gebeuren (Jacobus 5:17).
Drie en een half jaar later beloofde God dat Hij regen zou sturen om de droogte te doen ophouden (1 Koningen 18:1, 41-44). Wederom wist Elia dat het nodig was om te bidden voor regen, hoewel het Gods bedoeling was dat het zou regenen. Aan ons wordt verteld dat Elia zeven keer moest bidden voordat de regen kwam. Elia wist dat als hij zou stoppen met bidden God zijn belofte niet in vervulling zou brengen.
Ellen White wijst op de noodzakelijkheid van Elia’s aanhoudend gebed als zij zegt:

“Als hij het na de zesde keer ontmoedigd had opgegeven, dan zou zijn gebed niet zijn beantwoord, maar hij volharde tot het antwoord kwam.” SDA Bijbelcommentaar, Vol 2, p.1034.

Zou het zo kunnen zijn dat wij als volk blijven wachten op de vervulling van de beloofde Spade Regen, en er al deze jaren niet voor gebeden hebben?
Zou dit de reden zijn van het uitblijven? Velen van ons wachten op een teken, de nationale Zondagswet, of een of andere ramp, voordat we in actie komen. Wat zou er gebeurd zijn als Elia gewoon had gewacht op de droogte, in plaats om ervoor te bidden? Wat zou er gebeurd zijn als hij eenvoudig had gewacht, uitkijkend naar een teken, de kleine wolk, ongeveer ter grootte van een mannenhand, in plaatst van te bidden voor regen? Zijn wij als volk geobsedeerd geraakt door het kijken naar wolken, die er nog niet zijn, in plaats van ervoor te bidden?

God wil ons regen schenken, om ons voor te breiden voor de Luide Roep van de engel in Openbaring, die de hele aarde zal verlichten met Zijn heerlijkheid, zodat Hij de Tempel voor de laatste maal kan openen en naar buiten kan komen om Zijn wachtend volk te zegenen. En wanneer deze Derde Opening plaats vindt, dan zal werkelijkheid worden wat staat in Jesaja 25:7-9:
“En Hij zal op deze berg de sluier vernietigen, die alle natiën omsluiert, en de bedekking, waarmede alle volken bedekt zijn. 8 Hij zal voor eeuwig de dood vernietigen, en de Here HERE zal de tranen van alle aangezichten afwissen en de smaad van zijn volk zal Hij van de gehele aarde verwijderen, want de HERE heeft het gesproken. 9 En men zal te dien dage zeggen: Zie, deze is onze God, van wie wij hoopten, dat Hij ons zou verlossen; dit is de HERE, op wie wij hoopten; laten wij juichen en ons verblijden over de verlossing die Hij geeft.” (nadruk toegevoegd)

Deze sluier symboliseert de sluier van onwetendheid dat over de wereld ligt, en uiteindelijk de sluier die scheiding maakt tussen wat gezien wordt en wat niet, het bedekken van het aangezicht van God voor de mens.
Wanneer deze sluier wordt verwijderd, dan zullen de twee werelden samenkomen, het zichtbare en het onzichtbare, het natuurlijke en het bovennatuurlijke.
Ellen White zegt:
“Over alle mensen hangt een sluier van bedekking en de sluier dat is uitgespreid over alle natiën, zou eindelijk vernietigd worden. Jesaja 25:7. De Geest van God zou uitgestort worden op alle vlees.” (Profeten en Koningen, p. 229)

Maar voordat deze Opening plaatsvindt zullen de gedachten van het volk van God gericht moeten worden van aardse ondernemingen naar hemelse zaken.
Stelt u zich de opwekking voor die zou plaatsvinden als we datum en tijd hadden voor de wederkomst. Maar dat hebben we niet. Wat we wel weten is dat God wacht op een teken van ons dat we verkondigen in geloof, leven, handelen alsof wij werkelijk geloven dat Jezus spoedig staat te komen. God wacht totdat het volk een “heilige vergadering” bijeen roept. Dezelfde ijver die Zijn volk tijdens de beweging van 1840-1844 in beroering bracht, maar dan zonder elk ander teken dan het teken van opwekking, hervorming en gebed. God wacht op ons dat we onze plaats in Zij rijen innemen.

Lees het volgende citaat aandachtig:
“Mij werden diepe indrukkingen getoond in een recentelijk nachtgezicht. Er scheen een grote beweging – een werk van opwekking – plaats te vinden op vele plaatsen. Ons volk nam haar plaats in en gaf gehoor aan de oproep van God.” - General Conference Bulletin, 29 mei 1913, p. 34 (nadruk toegevoegd)

We moeten in geloof de wereld waarschuwen dat het voorhangsel spoedig voor de derde en laatste keer opengaat. We weten niet wat zal plaatsvinden gedurende de 10 dagen van gebed. Het zou het begin kunnen zijn van een jaarlijks terugkerend gebeuren (alsjeblieft niet!!!). Aan de andere kant, wat zou er gebeuren als Gods gemeente zich echt zou voorbereiden op de Luide Roep?

Een laatste punt van aandacht is deze.
Bij zowel de Eerste als de Tweede Opening was er een grote gebedsbeweging.
De discipelen wilden er zeker van zijn dat het goed was tussen hen en tussen hen en God in afwachting van iets grootst dat hen was voorzegd.
Zo ook was het volk tijdens de Tweede Opening, in verwachting op iets grootst dat zou gebeuren. Zij legden alle verschil van mening opzij en verzekerden zich ervan dat ze alles hadden goed gemaakt tussen hen en tussen God.
Hetzelfde moet nu weer plaatsvinden, maar in grotere mate onder het volk van God, in afwachting van een grote gebeurtenis dat ons voorzegd is.

Laten wij individueel zoeken naar die dagelijkse doop met de Heilige Geest, zodat wij echt voorbereid zullen zijn voor de laatste opening.

Ivor Myers
www.powerofthelamp.com