Is het werkelijk liefde?
Hij (satan) is druk bezig de belangen van diegenen die helemaal niet bij elkaar passen, te verenigen. Hij geniet van dit werk, want daarmee kan hij meer ellende en hopeloos verdriet aan het mensdom toebrengen dan door zijn bekwaamheid in welke andere richting dan ook. (2T, p.248).
Veel huwelijken kunnen alleen maar verdriet veroorzaken en toch wordt de jeugd deze kant opgetrokken omdat satan hen daarheen leidt en hen doet geloven dat ze getrouwd moeten zijn om gelukkig te worden, terwijl zij nog niet in staat zijn om zichzelf te beheersen of een gezin te onderhouden. Zij die niet gewillig zijn om zich aan elkaars gezindheid aan te passen, om onplezierige verschillen en twisten te vermijden, moeten deze stap niet doen. (5T, p.122,123).
De huwelijksvraag moet een studie zijn in plaats van een impulsieve kwestie. (RH, 2 feb., 1886).
Is het ware liefde?
Ware liefde is een hoog en heilig beginsel, geheel verschillend in karakter van die liefde die door een opwelling ontstaat en die plotseling afsterft wanneer ze zwaar getoetst wordt. (PP, p.176).
Ware liefde is geen sterke, vurige, onstuimige hartstocht. Integendeel, zij is rustig en diep van aard. Zij kijkt niet naar uiterlijkheden en wordt alleen door kwaliteiten aangetrokken. Zij is verstandig en kan de zaken juist beoordelen en haar toewijding is echt en duurzaam. (2T, p.133).
Liefde is een kostbaar geschenk, dat wij van Jezus ontvangen. Pure en heilige liefde is geen gevoel, maar een beginsel. Zij die door ware liefde gedreven worden zijn niet onredelijk noch blind. (MH, p.358).
Zachtmoedigheid, vriendelijkheid, verdraagzaamheid, lankmoedigheid, het niet gemakkelijk geprikkeld worden, alle dingen bedekken, alle dingen verdragen en alle dingen hopen - dit zijn de vruchten die groeien aan de kostbare boom van liefde die van hemelse oorsprong is. Indien deze boom gevoed wordt, zal hij bewijzen een altijd groene boom te zijn. Zijn takken zullen niet verdorren, de bladeren niet verschrompelen. Hij is onsterfelijk, voortdurend bewaterd door hemelse dauw. (2T, p.134,135).
Liefde, een tedere plant
Liefde is een plant van hemelse oorsprong en deze moet gekoesterd en gevoed worden. Liefhebbende harten, waarheidsgetrouwe, liefdevolle woorden, zullen gelukkige gezinnen doen ontstaan en verspreiden een verheffende invloed over allen die binnen hun invloedssfeer komen. (4T, p.548).
Terwijl de vrouwen mannen wensen met sterke en edele karakters, die zij kunnen respecteren en liefhebben, moeten deze karakters vermengd worden met tederheid en genegenheid, geduld en verdraagzaamheid. De vrouw moet op haar beurt opgewekt, vriendelijk en toegewijd zijn; haar smaak aanpassen aan die van haar man zover als mogelijk is, zonder haar individualiteit te verliezen. Beide partijen moeten geduld en vriendelijkheid koesteren en dìe tedere liefde voor elkaar hebben, die het huwelijksleven aangenaam en prettig maken.
Zij die zulke hoge denkbeelden van het huwelijksleven hebben, die wegdromen in luchtkastelen die niets te maken hebben met de verwikkelingen en moeilijkheden van het leven, zullen door de werkelijkheid hevig teleurgesteld worden. Wanneer het ware leven komt met moeilijkheden en zorgen, zijn zij geheel onvoorbereid om dit het hoofd te bieden. Zij verwachten van elkaar volmaaktheid, maar vinden zwakheid en fouten; want sterfelijke mannen en vrouwen zijn niet foutloos. Dan beginnen ze aanmerkingen te maken op elkaar en hun teleurstelling te uiten. In plaats hiervan moeten <%-2>zij elkaar proberen te helpen en praktische godsvrucht nastreven om hen te helpen de levensstrijd moedig te strijden. (RH, 2 feb. 1886).
De macht van liefde
Liefde is macht. Intellectuele en morele krachten zijn in dit beginsel opgesloten en kunnen er niet van gescheiden worden. De macht van weelde heeft de neiging om te bederven en te vernielen; de macht van kracht is sterk genoeg om pijn te doen; maar de uitmuntende eigenschap en waarde van zuivere liefde bestaat uit haar bekwaamheid om goed te doen en niets anders dan goed.
Wat gedaan is uit echte liefde (hoe klein of verachtelijk ook in het oog van mensen) draagt veel vrucht, want God let meer op de liefde die iemand toont, dan op al het werk dat gedaan wordt...
Liefde is van God. Het onbekeerde hart kan deze plant, die alleen leeft en bloeit waar Christus regeert en die van hemelse oorsprong is, niet zelf in het leven roepen...
Liefde werkt niet voor gewin, noch voor beloning; toch heeft God bepaald dat grote winst een zeker resultaat zal zijn van elke liefdedaad. Ze verspreidt zich van nature en is kalm in haar werking, maar toch ook sterk en machtig om haar doel, het overwinnen van groot kwaad, te bereiken. Haar invloed is vertederend en kan veranderingen teweeg brengen en zal greep krijgen op de levens van de zondaars en hun harten beroeren wanneer elk ander middel vruchtenloos is gebleken.
Overal waar de macht van het verstand, van autoriteit of van kracht wordt toegepast en liefde niet duidelijk aanwezig is, zullen de genegenheid en wil van degenen die wij proberen te bereiken, een afwerende en verdedigende houding aannemen en de kracht van hun afweer zal toenemen.
Zuivere liefde is eenvoudig in haar werking en is anders dan welk ander werkbeginsel. De liefde om invloed uit te oefenen en het verlangen naar achting van anderen kan een goed geordend leven en meestal een onberispelijke levenswandel waarmaken. Zelfrespect kan leiden tot het vermijden van de schijn van kwaad. Een zelfzuchtig hart kan edelmoedige daden verrichten, de tegenwoordige waarheid erkennen, nederigheid en aanhankelijkheid op een uiterlijke wijze uitdrukken; toch kunnen de motieven bedrieglijk en onrein zijn; de handelingen die uit zo’n hart komen, missen de aantrekkelijkheid van het leven en de vruchten van ware heiligheid, omdat ze verstoken zijn van de beginselen van pure liefde.
Liefde moet gekoesterd en gekweekt worden, want haar invloed is goddelijk. (2T, p.135,136).
Als liefde blind is
Twee mensen leren elkaar kennen; zij worden dolverliefd op elkaar en zij hebben alleen aandacht voor elkaar. Het verstand wordt verblind en het inzicht tenietgedaan. Zij willen zich niet onderwerpen aan enig advies of toezicht, maar staan erop hun eigen weg te volgen, zonder aan de gevolgen te denken.
Zoals een epidemie of besmetting, die zijn loop moet hebben, is het de verdwazing die bezit van hen neemt en het schijnt dat er geen halt aan kan worden toegeroepen. Misschien zijn er enkelen om hen heen, die zich realiseren dat wanneer de betrokken personen in het huwelijk treden, dit slechts kan uitlopen op een leven lang ongelukkig zijn. Maar smeekbeden en waarschuwingen zijn tevergeefs. Misschien zal, ten gevolge van zo’n verbintenis, de bruikbaarheid van degene die God zou willen zegenen in Zijn dienst bemoeilijkt of te niet gedaan worden; maar men is niet voor rede vatbaar.
Alles wat door ervaren mannen en vrouwen gezegd kan worden, blijkt ineffectief te zijn; het is onmogelijk om hun beslissing, waartoe zij geleid zijn door hun verlangens, te veranderen. Zij verliezen hun belangstelling voor alles wat de godsdienst aangaat. Zij zijn helemaal door elkaar bezeten en de levensplichten worden verwaarloosd, alsof het minder belangrijke zaken betreft.
De goede naam wordt opgeofferd onder de betovering van deze bekoring en het huwelijk van zulke personen kan de goedkeuring van God niet wegdragen. Zij zijn getrouwd omdat hartstocht hen ertoe bewoog en wanneer het nieuwe ervan voorbij is, zullen zij zich beginnen te realiseren wat zij gedaan hebben. Binnen zes maanden nadat de trouwbeloften zijn gegeven, hebben hun wederzijdse gevoelens een verandering ondergaan. Elk van hen heeft in het huwelijksleven het karakter van de verkozen huwelijkspartner beter leren kennen. Ieder ontdekt onvolkomenheden die, door de verblinding en dwaasheid in hun eerdere omgang, niet zichtbaar waren. De belofte bij het altaar bindt hen niet samen. Als gevolg van overhaaste huwelijken, zelfs onder het belijdend volk van God, zijn er echtscheidingen en is er grote verwarring in de kerk.
Als het te laat is, ontdekken zij dat zij een fout hebben begaan en dat zij niet alleen hun geluk in dit leven maar ook de redding van hun zielen in gevaar hebben gebracht. Zij wilden niet toegeven dat iemand anders iets meer van de kwestie afwist dan zijzelf; wanneer zij de adviezen aangenomen hadden, hadden zij zichzelf jaren van ongerustheid en verdriet bespaard. Maar raad is niet besteed aan degenen die vastbesloten zijn hun eigen weg te volgen. Hartstocht draagt zulke personen over elke barrière heen waar verstand en overleg kunnen bemiddelen. (MYP, p. 456-459).
Overweeg elk gevoel en let op iedere ontwikkeling in het karakter van degene met wie je denkt je toekomst te delen. De stap die je op het punt staat te nemen, is één van de meest belangrijke in je leven en moet niet overhaast genomen worden. Terwijl je wel mag liefhebben, moet je niet blindelings liefhebben. (FCE, p. 104).
Ik hoop dat je genoeg zelfrespect hebt om deze vorm van verloving te mijden. Als je alleen de eer van God op het oog hebt, zul je met weldoordachte voorzichtigheid handelen. Je zult niet toestaan dat verliefde sentimentaliteit je droombeeld zó verblindt dat je de hoge aanspraken, die God op jou als christen gelegd heeft, niet ziet. (MYP, p. 438).
Er worden verschillende uitdagende vragen opgeworpen in deze brief. Het schijnt dat beiden te jong en te onvolwassen zijn om aan een huwelijk te denken. Sommige bewijzen van onvolwassenheid worden geopperd. Er is een probleem van oppervlakkigheid aan de kant van het meisje. De vraag wordt overdacht of het werkelijk liefde is of een betovering. Ellen White dringt er bij deze jongeman op aan om de kwestie te bekijken met betrekking tot de toekomst, in plaats van alleen aan dit ogenblik te denken.
Salem, Oregon
8 juni 1880
Beste John,
Het spijt me dat je jezelf hebt verwikkeld in een verloving met Elizabeth. In de eerste plaats is een verloving so-wie-so voorbarig.
Ik spreek tot je als iemand die er weet van heeft. Wacht tot je enige kennis van jezelf en de wereld en van het gedrag en karakter van jonge vrouwen hebt, voordat je het onderwerp van het huwelijk je gedachten laat beheersen.
Elizabeth zal je nooit verheffen. Zij heeft geen verborgen krachten in zich die, als ze zouden worden ontwikkeld, haar een vrouw zouden maken met inzicht, in staat om aan jouw zijde te staan en je te helpen bij de problemen in het leven. Zij mist karaktervastheid. Zij is oppervlakkig en heeft geen allesomvattend besef om jou tot hulp te zijn. Je ziet de buitenkant, niets meer. Als je zou trouwen, zou in heel korte tijd de aantrekkingskracht verdwenen zijn. Wanneer het nieuwe van het huwelijksleven eraf is, zul je de dingen in het ware licht zien en bemerken dat je een jammerlijke fout hebt gemaakt.
Liefde is een gevoelen, zo heilig, dat maar weinigen weten wat het is. Het is een term, die wel gebruikt, maar niet begrepen wordt. De warme gloed van opwelling, de bekoring van een jong persoon voor een ander is geen liefde, en verdient die naam niet. Ware liefde heeft een verstandelijke basis, een diepe grondige kennis van het geliefde object.
Denk eraan dat impulsieve liefde volkomen blind is. Hij zal even gemakkelijk aan waardeloze als aan waardevolle objecten gegeven worden. Dwing die liefde tot stilstand en bekoeling. Maak ruimte voor grondig nadenken. Is dit voorwerp van je liefde, wat betreft intelligentie en morele uitmuntendheid, in gedrag en beschaafde manieren zodanig, dat je je trots voelt als je haar voorstelt aan de familie van je vader, om haar in elk gezelschap te erkennen als de persoon van jouw keuze?
Gun jezelf voldoende tijd om alles te overwegen en vertrouw dan niet op je eigen beoordelingsvermogen, maar laat je moeder die van je houdt en je vader en vertrouwde vrienden, kritische waarnemingen doen over <%-2>degene die jij geneigd bent je gunst te verlenen. Vertrouw niet op je eigen oordeel en trouw niet met iemand van wie je denkt dat die geen eer zal zijn voor je vader en moeder, maar iemand die geestelijk is en morele waarde heeft.
Het meisje dat duidelijk haar neiging voor een man toont en zijn aandacht trekt door haar avances, rondhangt waar zij door hem opgemerkt zal worden, tenzij hij zich ruw voordoet, is niet het meisje met wie je je moet bemoeien. Haar conversatie is goedkoop en heeft meestal geen diepte.
Het zou veel beter zijn helemaal niet te trouwen dan ongelukkig getrouwd te zijn. Maar zoek voor al deze zaken raad bij God, blijf zo kalm, zo onderworpen aan Gods wil, dat je niet opgewonden raakt en ongeschikt wordt voor Zijn dienst door jouw relaties.
Wij hebben maar weinig tijd om een schat aan goede werken in de hemel weg te leggen; maak hier geen enkele fout. Dien God met onverdeelde toewijding. Wees ijverig, wees oprecht. Laat je voorbeeld van dien aard zijn dat je anderen kunt helpen om voor Jezus te kiezen. Jonge mannen weten niet welke invloedrijke macht zij kunnen hebben. Werk voor tijd en eeuwigheid.
Je pleegmoeder (Your adopted Mother),
Ellen G. White,
Brief 59, 1880