06 De stedehouder van Christus
De Stedehouder Van Christus
Wat verscheen er aan Daniel in 538 v. C., hetzelfde jaar waarin Babylon viel? Daniel 8:1
1 In het derde jaar van de regering van koning Belsassar verscheen mij, Daniël, een gezicht, na het gezicht, dat mij eerder verschenen was
Waar was Daniel op die tijd? Daniel 8:2
2 Ik zag in het gezicht (ik bevond mij, toen ik dat zag, in de burcht Susan, die in het gewest Elam ligt) ik zag in het gezicht, dat ik mij bevond bij de stroom de Ulai.
Een bijzonder kenmerk van Gods Woord is de nauwkeurigheid waarmee tijd en omstandigheden worden aangehaald. Vers 1 geeft het tijdstip aan waarop Daniël dit visioen ontving. Vers 2 geeft de plaats aan, Susan in de provincie Elam, ten noorden van de Perzische Golf en ten oosten van de rivier de Tigris.
Susan werd later de hoofdstad van het Perzische rijk. Het behoort nu aan Iran
Wat trok het eerst de aandacht van de profeet? Daniel 8:3
3 Toen ik mijn ogen opsloeg, zag ik, en zie, een ram stond voor de stroom; hij had twee horens, en die horens waren hoog, de ene echter was hoger dan de andere, en de hoogste rees het laatst op.
De ram had twee hoornen, waarvan de hoogste het laatst opkwam. In het vorige visioen werd Medo-Perzië voorgesteld door de beer die zich oprichtte op de ene zijde. Hoewel Perzië later tot macht kwam dan Medië, versloeg het de Meden
( de hoogste rees het laatst op). Maar Perzië maakte een verbond met deMeden, waarin deze niet behandeld werden als minderwaardig
Welke macht werd voorgesteld door de ram, die twee hoornen had? Daniel 8:20
20 De ram die gij gezien hebt, met de twee horens, doelt op de koningen der Meden en Perzen,
Een engel openbaart aan Daniël wie door de ram wordt voorgesteld.
Hoe worden het opkomen en het werk van deze macht beschreven? Daniel 8:4
4 Ik zag de ram stoten naar het westen, naar het noorden en naar het zuiden, en geen enkel dier kon tegen hem standhouden; er was niemand die redden kon uit zijn macht, en hij deed naar zijn welgevallen en maakte zich groot.
Hun bijzonderste uitbreiding was naar het Westen, waar Cyrus Lydië overwon in 547 v.Chr. en Babel in 539 v.Chr. Onder Cambyses strekte het zijn overwinningen uit naar het Zuiden, waar het Egypte en Ethiopië overwon in 525 v. Chr. Darius Hystaspes trok naar het Noorden waar hij Scythië innam in 513 v Chr.
Welk symbool werd vervolgens in het gezicht ingeleid? Daniel 8:5
5 Maar terwijl ik nauwkeurig acht gaf, zie, daar kwam een geitenbok van uit het westen over de gehele aarde zonder de aarde aan te raken; en de bok had een opvallende horen tussen zijn ogen.
Wat stelde de geitenbok met de aanzienlijke hoorn voor? Daniel 8:21
20 De ram die gij gezien hebt, met de twee horens, doelt op de koningen der Meden en Perzen,
21 en de harige geitenbok op de koning van Griekenland, en de grote horen die tussen zijn ogen stond, dat is de eerste koning.
De engel geeft Daniël weer de interpretatie van de geitenbok.
Hoe werd de verovering van Medo-Perzie door Griekenland in deze symbolische profetie voorspeld? Daniel 8:7
7 ik zag, dat hij tot vlak bij de ram kwam; verbitterd stiet hij de ram, brak zijn beide horens, en er was geen kracht in de ram om tegen hem stand te houden; hij wierp hem ter aarde en vertrad hem, en er was niemand die de ram uit zijn macht redde.
De overwinningstocht van Alexander de Grote is het geweldigste schouwspel der Oudheid. Met ongelooflijke snelheid, als een panter met vier vleugels(zie Daniël 7:6) stormde hij aan op de ram, die daar stond als onoverwinnelijk. De engel deelt mede dat de grote hoorn tussen de ogen van de bok, de eerste koning is, wat wijst op Alexander de Grote.
Wat gebeurde er toen de geitenbok “sterk geworden was”? Daniel 8:8
8 De geitenbok nu maakte zich bovenmate groot, maar toen hij machtig werd, brak de grote horen af, en vier opvallende horens rezen in diens plaats op, naar de vier windstreken des hemels.
Daniël zag dat die horen werd gebroken op het hoogte punt van zijn macht. Dat was het einde van Alexander, het was een geweldige tragiek voor zijn rijk. Hij werd niet door een andere macht overwonnen of gedood, maar als gevolg van zijn overdadigheid stierf hij in enkele dagen. Hij was pas 32 jaar oud.
Wie werd voorgesteld door”de grote hoorn” en wat volgde er, toen die gebroken was? Daniel 8: 21,22
21 en de harige geitenbok op de koning van Griekenland, en de grote horen die tussen zijn ogen stond, dat is de eerste koning.
22 En dat die afbrak en er vier in zijn plaats kwamen te staan: vier koninkrijken zullen uit het volk ontstaan, doch zonder zijn kracht
Zijn vier generaals die de overhand hadden besloten het rijk in vier te delen.
Macedonië onder Cassander
Thracië en Klein-Azië onder Lysimachus
Syrië onder Seleucus
Egypte onder Ptolemeus
De vier rijken ontstonden zonder zijn macht. Zie hier de accuraatheid van de ze profetie
Wat kwam er uit een van de vier hoornen van de geitenbok? Daniël 8:9-12
9 En uit een daarvan kwam weer een horen voort, die klein begon, maar die zeer groot werd tegen het zuiden, tegen het oosten en tegen het Sieraad,
10 ja, zijn grootheid reikte tot aan het heir des hemels, en hij deed er van het heir, namelijk van de sterren, ter aarde vallen, en vertrapte ze.
11 Zelfs tegen de vorst van het heer maakte hij zich groot, en Hem werd het dagelijkse offer ontnomen en zijn heilige woning werd neergeworpen.
12 En een eredienst werd in overtreding ingesteld tegenover het dagelijkse offer; en hij wierp de waarheid ter aarde, en wat hij ook deed, gelukte hem.
Rome was van over de Adriatische zee gekomen en overwon Macedonië in de strijd van Pydna(168 v.Chr.) Deze gebeurtenis wordt aangezien als het begin van de Romeinse wereldmacht. Van daaruit breidde Rome haar heerschappij uit.
Tegen het Zuiden (Egypte)en tegen het Oosten(het rijk van Seleucië) en tegen het sieraad(Palestina)in 63 v.Chr.
Met het heir des hemels wordt Gods volk bedoeld (zie vers 24)De sterren zijn de leiders van Gods volk. Deze macht vertrapte ze. Deze uitdrukking wijst op de onmenselijkheid, waarmee het heidense en nadien het pauselijke Rome Gods kinderen zouden vervolgen.
Deze macht zou zich ook stellen tegen (de vorst van het heir)en Hem het dagelijkse offer ontnemen. Dit duidt op de verwoesting van Jeruzalem in 70 n Chr. Door Jezus voorzegd in Mattheus 24: 15 en door de verwoesting van de tempel werd de dagelijkse offerande aan de Joden ontnomen.
Rome hield niet op te bestaan met de ondergang van het Romeinse Imperium; het zette zich voort in het pauselijke Rome. Daniël ziet eerst Rome in haar imperiale fase, die zich keert tegen de Joden en de eerste Christenen, en dan in haar pauselijke fase die de waarheid ter aarde werpt. De keizerlijke macht en de geestelijke macht worden in deze profetie als een macht naar voren gebracht.
Daniël 7 beschrijft de geestelijke fase van Rome.
Welke verklaring wordt er van deze kleine hoorn gegeven? Daniel 8:23
23 En in het laatst van hun koningschap, als de boosdoeners de maat hebben vol gemaakt, zal er een koning opstaan, hard van gezicht en bedreven in listen.
Wat deed deze kleine hoorn aan Gods volk? Daniel 8:10
10 ja, zijn grootheid reikte tot aan het heer des hemels, en hij deed er van het heer, namelijk van de sterren, ter aarde vallen, en vertrapte ze
In welke letterlijke bewoordingen wordt deze vervolging van Gods volk verder beschreven? Daniel 8:24
24 En zijn kracht zal sterk zijn (maar niet door eigen kracht) en op ontstellende wijze zal hij verderf brengen, en wat hij onderneemt zal hem gelukken; machtigen zal hij verderven, ook het volk der heiligen.
Hoe zou deze kleine hoorn zich verheffen tegen Christus en Zijn werk als Middelaar Daniel 8:11
11 Zelfs tegen de vorst van het heer maakte hij zich groot, en Hem werd het dagelijkse offer ontnomen en zijn heilige woning werd neergeworpen.
Hoe wordt deze zelfverheffing omschreven in de verklaring van het gezicht? Daniel 8:25
25 En door zijn sluwheid zal hij het bedrog dat hij aanwendt, doen gelukken; hij zal zich in zijn hart verheffen, en onverhoeds velen verderven. Ook tegen de Vorst der vorsten zal hij optreden, doch zonder mensenhanden zal hij vernietigd worden
Welke gelijkluidende woorden heeft de apostel Paulus gebruikt om deze macht te beschrijven? 2Thessalonicensen 2:3,4
3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderf,
4 de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.
Hier zien wij duidelijk de geestelijke macht van Rome n.l de kleine horen. Geen enkel andere macht voldoet aan deze beschrijving.
Wat werd in de handen van deze macht gegeven, die door de kleine hoorn wordt voorgesteld? Daniel 8:12
12 En een eredienst werd in overtreding ingesteld tegenover het dagelijkse offer; en hij wierp de waarheid ter aarde, en wat hij ook deed, gelukte hem.
Deze macht heeft haar eigen eredienst ingesteld en stelt zich op als middelaar tussen God en mensen. Jezus, is de enige middelaar is tussen God en mensen.
“Niemand komt tot de Vader dan door Mij,” zegt Jezus.
Wat deed deze macht aan de waarheid? Daniel 8:12
12 En een eredienst werd in overtreding ingesteld tegenover het dagelijkse offer; en hij wierp de waarheid ter aarde, en wat hij ook deed, gelukte hem.
Welke vraag werd ten aanhoren van de profeet gedaan? Daniel 8:13
13 Toen hoorde ik een heilige spreken, en een andere heilige zeide tot degene die gesproken had: Hoelang zal dit gezicht gelden; het dagelijkse offer en de ontzettende overtreding, het prijsgeven van het heiligdom en het vertrappen van het heer?
Welk antwoord werd aan Daniel gegeven? Daniel 8:14
14 En hij zeide tot mij: Tweeduizend driehonderd avonden en morgens; dan zal het heiligdom in rechten hersteld worden.
Welk profetisch tijdperk begint met de tijd, toen de gedurige bemiddeling van Christus door dezer macht, van Christus werd afgenomen? Daniel 12:11
11 En van de tijd af dat het dagelijkse offer wordt gestaakt en een gruwel wordt opgericht, die verwoesting brengt, zijn het duizend tweehonderd en negentig dagen;
Welke verzekering werd aan Daniel gegeven over het tijdperk, dat in vers 14 genoemd wordt? Daniel 8:26
26 En het gezicht van de avonden en de morgens, waarvan gesproken werd, dat is waarheid. Gij nu, houd het gezicht verborgen, want het ziet op een verre toekomst.