1 |
Bijna alle christenen vieren de zondag, dus laat de
rest het ook maar gaan doen. |
Aangezien het bij het dienen van God in de eerste
plaats gaat om de waarde van het Woord, de Heilige Schrift, is dit geen
geldig argument. |
2 |
In "Reformanda" werd aangedragen, dat de
gebeurtenissen op de opstandingsdag en een week later bewezen, dat Jezus
zelf de viering van de zondag en het houden van een kerkdienst op die dag
zou hebben ingesteld. |
Als dit de bedoeling van Jezus was, zouden de
discipelen en apostelen ook direkt de zondag zijn gaan vieren. Waar
godsdienstige bijeenkomsten worden vermeld in het Nieuwe Testament,
spreekt de Bijbel echter over bezoeken aan de synagoge en gebedsdiensten
op Sabbat. |
3 |
De avondbijeenkomst, waarbij Paulus een toespraak
houdt tot na middernacht, is een avondmaalsviering op de eerste dag der
week |
Volgens mij is dat een afscheidsmaaltijd op
zaterdagavond, terwijl Paulus op zondag vertrekt. Paulus stimuleert hier
zeker niet de viering van de zondag. |
4. |
Het visioen van Johannes was op de dag des Heren,
dus op zondag. |
Waar in de Bijbel de term dag des Heren wordt
gebruikt, wordt vaak gesproken over de dag des oordeels en niet over de
wekelijkse rustdag. Hier tegen spreekt bovendien de opmerking van Jezus,
dat Hij Heer is, ook over de Sabbat. |
5 |
De Sabbat was alleen voor de Joden onder de Oud
Testamentische wetgeving, maar wij zijn onder de genade. |
Ook dit argument gaat niet op, want de Sabbat is
ingesteld bij de schepping. Het scheppingsverhaal is ook de enige
verklaring voor de indeling van de dagen in periodes van zeven (zes plus
een rustdag). |
6. |
Wij hoeven ons niet meer aan de tien geboden te
houden en dus geen Sabbat meer te vieren |
Als de tien geboden niet meer gelden, mogen wij ook
stelen, liegen, doodslaan en ga zo maar
door. |