|
Naar aanleiding van een droom van Nebucadnesar geeft Daniël 2 een beeld
van de toekomst, dat reikt voorbij de huidige tijd. In de latere hoofdstukken
worden nog nadere aanwijzingen gegeven in de vorm van dieren en symbolische
tijdperken.
Wie de geschiedenis goed kent, komt tot
het volgende rijtje wereldrijken, waarvan sommige met name worden
genoemd.
Daniël
2 verzen 32-35 |
verzen
36-45 |
De
geschiedenis |
Het
gouden hoofd |
Nebucadnesar |
Babylon |
De
zilveren borst en de armen |
een rijk,
geringer dan het uwe |
Medo-Perzië |
De
koperen buik en lendenen |
weer een
ander, een derde koninkrijk |
Griekenland |
De
ijzeren benen |
een
vierde rijk zal hard zijn als ijzer |
Rome |
De
ijzeren/lemen voeten |
een
verdeeld rijk met onderlinge huwelijken, doch zonder samenhang |
West-Europa |
De grote
steen |
het
eeuwige rijk, dat alle rijken zal verbrijzelen |
Het
komende Godsrijk |
Daniël
7 verzen 4-14 |
verzen
15-28 |
De
geschiedenis |
De leeuw
met adelaarsvleugels |
|
Babylon |
De beer
op één zijde |
|
Medo-Perzië |
De panter |
|
Griekenland |
De vier
vleugels en de vier koppen |
|
De
generaals, die het land onder zich verdeelden |
Het
verschrikkelijke beest |
Het
vierde dier is het vierde rijk |
Rome |
De tien
horens van het beest |
|
West-Europa |
De kleine
hoorn met mensenogen |
Hij zal
van de vorige verschillen en drie koningen ten val brengen Hij zal
woorden spreken tegen de Allerhoogste en de heiligen des Allerhoogsten te
gronde richten. Hij zal er op uit zijn, tijden en wet te veranderen en
zij zullen in zijn macht gegeven worden voor een tijd, tijden en een halve
tijd. (3,5 profetisch jaar) * |
Het
pausdom in de periode 538 tot 1798 na Christus. |
De Oude
van dagen en de vierschaar |
Het
oordeel en het geven van de macht aan de heiligen des Allerhoogsten |
Het
oordeel en het komende Godsrijk |
*) De tijdperken van tijd, tijden en een halve tijd (Dan. 7:25, Openb.
12:14), resp. 1260 dagen (Openb. 12:6) en 42 maanden (Openb. 13:5), die even
lang zijn en dezelfde periode beschrijven, worden vervuld door deze
macht. In 538 na christus is het
een Romeinse generaal, die een hem welgevallig persoon als bisschop van Rome
installeert. In 1798 is het een Franse generaal, die in de
toenmalige bisschop arresteert en hem zijn macht ontneemt. (De wond, als ten
dode). Wie de tegenwoordige macht van het pausdom beziet, merkt dat deze
wond zeer voorspoedig is genezen en dat de hele wereld hem achterna loopt.
(Openb. 13:3). De paus noemt zich stedehouder van Christus, maar
juist deze titel heeft de getalswaarde 666, die in Openbaring 13:18 wordt
genoemd als behorende bij het beest. Deze macht zou strijden tegen de vorst
van het heer, Hem (Christus) het dagelijkse offer ontnemen. Hij zou een
eredienst in overtreding instellen (Dan. 8:11,12) en zichzelf in de tempel
zetten om te laten zien, dat hij een god is.(2 Thess. 2:4) Er zijn
mensen, die menen, dat het offeren van een varken in de tempel door Antiochus
Epifanus, gedurende drie jaar en 10 dagen, dus ongeveer 1090 dagen, de hiervoor
genoemde periode beschrijft. Maar zelfs als we de 2300 avonden en morgens als
1150 dagen beschouwen, klopt deze periode niet. Bovendien
vertelde Jezus,dat dit nog in de toekomst lag, terwijl het hiervoor bedoelde
plaatsvond van 168-165 voor Chr. Daniel
8
Wie de geschiedenis goed
kent, komt tot het volgende rijtje wereldrijken, waarvan sommige met name worden
genoemd.
Daniël
8 verzen 1-12 |
verzen 20-36 |
De
geschiedenis |
De ram met de
twee ongelijke horens |
De koningen
der Meden en Perzen |
Medo-Perzië |
De geitebok
met de opvallende horen |
De eerste
koning van Griekenland |
Griekenland |
De vier horens
van de geitebok |
De vier
rijken, die uit Griekenland ontstonden |
De rijken van
de generaals, die het in 301 n.chr. eens werden over de verdeling |
De kleine
horen-1 |
Velen zal hij
verderven, ook het volk der heiligen. |
Het Romeinse
keizerrijk |
De kleine
horen-2 |
Ook tegen de
Vorst der vorsten zal hij optreden |
Het pausdom |
2300 avonden
en morgens |
Het gezicht
ziet op een verre toekomst. |
zie bij
hoofdstuk 9 |
Het herstel
van het heiligdom |
doch zonder
mensenhanden zal hij vernietigd worden |
Het komende
Godsrijk
|
Daniël
9 verzen 24-27 |
verklaring |
Uitgang van
het woord om Jeruzalem te herstellen en te
herbouwen |
Bevel van
Kores in 457 voor christus, waarbij het volk Israëel terugkeert in het
heilige land |
zijn zeven
weken en tweeëenzestig weken |
69 weken =483
jaar tot aan najaar 27 n.chr. Aan het einde van deze periode werd Jezus
gedoopt door Johannes |
In de helft
van de week zal hij spijsoffer en slachtoffer doen
ophouden |
Voorjaar 31
n.chr. werd Jezus gekruisigd, waardoor de tempeldienst zijn betekenis
verloor |
Na nog 3,5
jaar waren de 70 weken voorbij |
In 34 n.chr.
werd de apostel Stefanus door de Joden gesteningd als bevestiging, dat zij
Jezus afwezen als de Messias |
|
|
De 2300
avonden en morgens zijn evenveel jaren, die gelijk begonnen met de 70
weken |
Deze periode
eindigde in najaar 1844. Hiermede is verklaard, waarom er in de jaren
daarvoor een grote opwekkingsbeweging ontstond onder de gelovigen. |
Aan het einde
van de 2300 jaren zou het heiligdom gereinigd/in rechte staat worden
hersteld. |
Zie voor een
verder begrip de beschrijving van de tempeldienst in Leviticus. M.i. is in
1844 de tegenhanger van de Grote Verzoendag begonnen, inhoudende een
oordeel over Gods volk |
Na het
voleindigen van het oordeel keert Jezus terug om Zijn broeders en zusters
op te halen |
Hierna begint
een periode van 1000 jaar in de hemel, waarna de aarde wordt gereinigd van
alles, wat aan de zonde herinnert. Daarna mogen de gelovigen voor eeuwig
bij God zijn op de vernieuwde
aarde. |
|
|