|
(met dank aan N. Mulsholff)
Een
Geschenk uit de hemel, voor
iedereen die het wil!!!
Kijk
naar: www.sabbat.com
-
-
Van
tijd tot tijd wordt
discussie over een
wekelijkse rustdag opnieuw
actueel Zoals nog niet
zolang geleden tijdens de
debatten over de
winkelsluiting op zondag.
Organisaties ter
bevordering van de
zondagsrust nemen een
standpunt in op basis van
religieuze achtergronden.
Anderen bepleiten een
wekelijkse rustdag om te
ontsnappen aan wat wel de
24 uurs economie wordt
genoemd. Maar van welke
kant de discussie over een
wekelijkse rustdag ook
bezien wordt, iedereen is
het er over eens dat de
mens die zichzelf geen
rust gunt doldraait. De
tredmolen van werken,
eten, televisie kijken,
slapen etc. vraagt nu
eenmaal om een
noodzakelijke
onderbreking, In deze
brochure komt een groot
aantal historische en
religieuze aspecten aan de
orde met betrekking tot de
wekelijkse rustdag. Er
wordt ingegaan op de vraag
welke invulling zo'n
rustdag verdient. Is de
wekelijkse rustdag een dag
van uitslapen, winkelen,
sporten en familiebezoek,
of heeft die dag een
diepere betekenis? Lees
hoe een objectieve
beschouwing tot zeer
verrassende uitkomsten kan
leiden!
-
-
-
Een
Godsgeschenk geruild!
-
-
-
De
wekelijkse rustdag komt al
aan de orde op de
allereerste bladzijden van
het boek dat 't verst
teruggaat in de
geschiedenis van de
mensheid: de Bijbel. In
het Bijbelboek Genesis
lezen we hoe God de wereld
en alles wat daarop te
vinden is, schiep in zes
dagen. De zevende dag
rustte hij van zijn
scheppingswerk. Die dag
werd in letterlijke
betekenis een dag van
recreatie. Zes dagen hield
God zich bezig met
creatie, schepping, De
zevende dag richtte Hij in
als monument van zijn
schepping, een dag van
herschepping. Dat oude
bijbelverhaal vormt ook de
enige verklaring voor de
tijdsindeling zoals wij
die kennen. Onze seconden,
minuten, uren, dagen,
maanden en jaren laten
zich wetenschappelijk
verklaren door de loop van
sterren en planeten, de
weekindeling kent geen
andere oorsprong dan het
bijbelse
scheppingsverhaal. De
joodse geleerde Abraham
Heschel omschreef de
wekelijkse rustdag als
volgt: Toen God besloot
een monument op te richten
voor de schepping, had Hij
verschillende keuzen. Hij
had een enorme kathedraal
kunnen bouwen of een
gedenk- steen van een
gigantische omvang kunnen
oprichten. Met alle
praktische problemen van
dien. De zo gekozen plaats
van aanbidding zou een
voor velen moeilijk
bereikbaar heiligdom zijn,
het zou onderhevig zijn
aan de tand des tijd, het
zou kunnen verworden tot
een plaats waarvan mensen
elkaar het eigendom
betwisten.
-
-
-
En
zo zijn er tal van
bezwaren te bedenken. En
daarom bedacht God een
scheppings- monument van
geniale eenvoud. Geen
stoffelijk en lokaal
gedenkteken, maar een dag
als monument van Gods
schepping. De zevende dag
van de week, de zaterdag,
die door God apart werd
gesteld en gezegend boven
alle andere dagen. Een
geschenk uit de hemel als
vluchtheuvel om te
ontkomen aan alle
dagelijkse beslommeringen.
Een geschenk overigens dat
door de mens, zonder
goedvinden van God, werd
omgeruild voor een ander.
Hoewel God de mens de
zaterdag als monument van
zijn schepping schonk,
kozen veel mensen voor de
zondag als alternatief
monument. De dag van de
zonaanbidders werd
omgedoopt tot dag van de
christenen. Gods geschenk
werd geruild voor iets
waarvan de mens dacht dat
het beter was! Buiten de
joodse gelovigen zijn er
miljoenen christenen over
de hele wereld die ook de
sabbat vieren op de
zevende dag van de week.
Maar er zijn veel meer
christenen die de eerste
dag van de week vieren.
Vaak in de overtuiging dat
ze doen wat God van hen
vraagt. Dat roept een
aantal vragen op: Hoort
het vieren van de zaterdag
als sabbat immers niet bij
de joden thuis? Alle
oudtestamentische wetten,
waaronder de regels over
de sabbat, zijn voor
christenen toch niet meer
geldig? En als ze wel
geldig zouden zijn, je
kunt de klok toch niet
zomaar terugzetten? Je
kunt toch niet de hele
maatschappij in de war
sturen door een andere
rustdag in te voeren? En
wat maakt het eigenlijk
uit op welke dag je naar
de kerk gaat? En zo zijn
er ongetwijfeld meer
vragen te bedenken. In de
volgende hoofdstukken
worden de meest
voorkomende vragen
beantwoord.
-
-
-
Alle
Goddelijke regels van voor
Christus afgeschaft?
-
-
-
Waarom
joden en miljoenen
christenen de zaterdag als
sabbat vieren, terwijl
andere christenen de
zondag als rusdag hebben
gekozen, heeft natuurlijk
een reden. In veel
christelijke
gemeenschappen wordt
gesteld dat 'de wet' zou
zijn afgeschaft, omdat we
nu 'onder de genade'
leven. Daarmee wordt dan
ongeveer bedoeld, dat de
mensen in de tijd voor
Christus precies moesten
doen wat God door middel
van allerlei wetten en
regels had voor-
geschreven, wilden ze voor
hem acceptabel zijn. Ze
moesten gehoorzamen en dan
zou het allemaal wel in
orde komen. Maar voor de
mensen die leven sinds
Jezus' komst op aarde,
zouden er andere regels
gelden. Zij moeten geloven
in Jezus en erop
vertrouwen dat Hij alles
voor hen in orde brengt.
Zij worden niet 'gered'
vanwege gehoorzaamheid aan
wetten en regels, maar
vanwege hun vertrouwen in
Jezus.
-
-
-
Natuurlijk
treedt bij een beknopte
weergave als deze enige
vertekening op, maar in
grote lijnen treft men
deze gedachte vaak aan. In
deze voorstelling van
zaken zouden er dus
eigenlijk twee systemen
zijn die God in zijn
relatie tot de mens
hanteert. Een systeem met
de nadruk op
gehoorzaamheid dat in
oudtestamentische tijden
gold voor de joden en een
systeem dat uitgaat van
geloofsvertrouwen en
functioneert sinds
Christus op aarde was. Een
objectief onder- zoek van
wat de Bijbel hierover
zegt, komt echter tot
geheel andere conclusies.
Het thema van
gehoorzaamheid komt
weliswaar vaak voor in het
Oude Testament, maar niet
minder wordt de nadruk
gelegd op geloof. In het
Nieuwe Testament wordt
opgeroepen tot
onvoorwaardelijk geloof,
maar niet minder tot
gehoorzaamheid aan de door
God geadviseerde
gedragsregels. De
tegenstelling
'gehoorzaamheid tegenover
geloof' is door mensen
bedacht en heeft geen
grond in de Bijbel.
-
-
-
Natuurlijk
betekent dat niet dat alle
regels die voor het volk
Israël golden onveranderd
gelden voor onze situatie.
De regels rond offerdieren
en priesters, tempeldienst
en specifieke
maatschappelijke
omstandigheden van
duizenden jaren geleden,
zijn nadrukkelijk niet
bedoeld voor een
klakkeloze vertaling naar
onze tijd. Overigens is
het wel heel verstandig
deze regels serieus te
bestuderen. Ze laten ons
zien hoe humaan de
Bijbelse regels waren ten
opzichte van die van
omwonende volkeren en
brengen ons op allerlei
ideeën die ook nu nog de
moeite van het in praktijk
brengen waard zijn. Dat
geldt bijvoorbeeld met
name voor aanwijzingen op
het gebied van hygiëne en
gezondheid. Dingen die
enkele duizenden jaren
geleden door God voor
ongezond zijn verklaard,
zijn waarschijnlijk nog
ongezonder geworden in de
loop der eeuwen. De
huidige wetenschappelijke
inzichten over de
consumptie van
bijvoorbeeld varkensvlees
bevestigen dat. Wie zou
daarom zo onverstandig
willen zijn om zonder meer
aan deze adviezen voorbij
te gaan?
-
-
Maar
naast de honderden regels
die het totale leven
bestreken, was er een
'grondwet', waarvan
de principes vandaag nog
even actueel zijn als
destijds het geval was.
Het is vooral deze
grondwet - de tien geboden
- die als een
onveranderlijke
uitdrukking van Gods wil
ook nu nog vraagt om
respect en gehoorzaamheid.
-
-
-
De
tien geboden afgeschaft?
-
-
-
'De
vorige generatie
christenen heeft met het
dogma afgedaan, de huidige
met de christelijke
moraal.' Deze uitspraak
bevat veel waarheid. Er
zijn zelfs vandaag de dag
veel theologen die beweren
dat er geen absolute
zedelijke norm is. Zij
zeggen: je kunt niet
vaststellen dat iets onder
alle omstandigheden goed
en iets anders onder alle
omstandigheden fout is.
Dat hangt helemaal van de
omstandigheden af. De
situatie bepaalt of iets
goed of verkeerd is! Toch
zijn er nog heel veel
mensen die ervan uitgaan
dat er een aantal
onveranderlijke
uitgangspunten voor een
algemene moraal moet zijn:
de tien gebod. Zowel joden
als christenen beroepen
zich op deze door God
gegeven grondregels voor
een liefdevolle
samenleving. Jezus, die
wordt gezien als de
grondlegger van het
christendom, heeft zich op
dit punt overigens
duidelijk uitgelaten.
'Meent niet, dat Ik
gekomen ben om de wet of
de profeten te ontbinden;
ik ben niet gekomen om te
ontbinden, maar om te
vervullen. Want voorwaar,
Ik zeg u: eer de hemel en
de aarde vergaat, zal er
niet een jota of tittel
(wij zouden zeggen: een
punt of komma) vergaan van
de wet, eer alles zal zijn
geschied' (Matteüs
5:17,18. Uit het verband
blijkt over welke wet
Jezus het heeft (Matteüs
5:21-32).
-
-
-
Hij
licht zijn standpunt
namelijk toe door enkele
voorbeelden aan te halen.
Hij gaat daarbij in op het
plegen van echt- breuk en
het plegen van een moord.
Twee voor- beelden die
alles te maken hebben met
de tien geboden. Volgens
Jezus gaat het niet
alleen, zelfs niet in de
eerste plaats, om de
uiterlijke daad, maar om
de diepere motieven van
een mens. De goddelijke
geboden die aan Mozes
bekend werden gemaakt,
zijn door Jezus allerminst
afgeschaft. Hij heeft ze
vervuld, dat wil zeggen
Hij heeft het volmaakte
voorbeeld gegeven, hoe ze
moeten worden uitgevoerd,
Ook Paulus, de voornaamste
verkondiger van de
christelijke leer, maakt
duidelijk dat er slechts
een slotconclusie ten
aanzien van 'de wet' moge
lijk is, Hij zegt in zijn
brief aan de Romeinen:
'Stellen wij dan door het
geloof de wet buiten
werking? Volstrekt niet;
veeleer bevestigen wij de
wet' (Romeinen 3:31)!
-
-
-
Geloof
en werken
-
-
-
Het
geloof in God is van
doorslaggevend belang. De
Bijbel laat daarover geen
twijfel bestaan: 'de
rechtvaardige zal uit
geloof leven' (Romeinen
1;17). Maar dat geloof
houdt tevens in dat wij
ons afvragen volgens welke
richtlijnen God wil dat
wij ons leven inrichten.
'Wat baat het, mijn
broeder, of iemand al
beweert geloof te hebben,
als hij geen werken heeft'
Jakobus 2:1c)? Deze
logische vraag stelt de
apostel Jakobus. 'Gelijk
het lichaam zonder geest
dood is, zo is ook het
geloof zonder werken dood'
(Jakobus 2:26). Over welke
'werken' spreekt Jakobus?
Hij doelt vooral op het
naleven van de tien
geboden. Hij heeft daar
trouwens een prachtige
naam voor; 'de koninklijke
wet der vrijheid' (Jakobus
2:8,12.)Dat hij de tien
geboden bedoelt staat
vast, Ook hij haalt
doodslag en echtbreuk aan
als voorbeelden. En hij
onderstreept daarbij het
belang van consequent zijn
in het uitleven van deze
goddelijke grondwet: 'Wie
de gehele wet houdt, maar
op een punt struikelt, is
schuldig geworden aan alle
geboden' Jakobus 2:10).
-
-
-
Kan
iemand met de Bijbel in de
hand volhouden dat de wet
van God er niet meer toe
doet? Dat lijkt onmogelijk
als we bijvoorbeeld de
apostel Johannes serieus
nemen. 'En hieraan
onderkennen wij, dat wij
Hem kennen: indien wij
zijn geboden bewaren. Wie
zegt: ik ken Hem, en zijn
geboden niet bewaard, is
een leugenaar en in die is
de waarheid niet ... Wie
zegt, dat hij in Hem
blijft, behoort ook zo te
wandelen als Hij gewandeld
heeft' (1 Johannes 2:6).
Er lijkt voor christenen
nog een uitvlucht
mogelijk. Toen Jezus
gevraagd werd naar de
betekenis van de tien
geboden, vatte Hij die als
volgt samen: 'Gij zult de
Here, uw God, liefhebben
met geheel uw hart en met
geheel uw ziel en met
geheel uw verstand. Dit is
het grote en eerste gebod.
Het tweede, daaraan
gelijk, is: Gij zult uw
naaste liefhebben als
uzelf' (Matteüs
22:37,38). Is dat wellicht
de nieuwe wet die Jezus in
plaats van de oude heeft
gesteld? Allerminst. Dit
is geen nieuwe wet, maar
slechts een samenvatting
die vrijwel woordelijk
overeenkomt met wat ook al
in het boek Deuteronomium
in het Oude Testament
staat (Deuteronomium 6:5).
Zodra iemand zich afvraagt
hoe de liefde tot God en
tot de medemens ingevuld
moet worden, komt hij
vanzelf weer bij de tien
geboden terecht,
-
-
-
Gods
uitgangspunten zijn
onveranderlijk
-
-
-
Sinds
mensen op grote schaal van
de tien geboden zijn gaan
afwijken, is het er in de
wereld niet beter op
geworden (Exodus 20:1-17
en Deuteronomium 5:6-21).
Een terugkeer naar Gods
onveranderlijke
uitgangspunten zou tot een
wereld leiden die veel
gelukkiger zou zijn. Maar
zoals gezegd, de tien
geboden serieus nemen
betekent meer dan
luisteren naar alleen de
letter. Het gaat om de
geest van de wet, om de
motieven van de mens, om
de diepere bedoeling. Als
het gebod luidt: 'Gij zult
geen andere goden voor
mijn aangezicht hebben',
dan heeft dat niet alleen
betrekking op de
afgodsbeelden zoals we die
in volkenkundige musea
aantreffen, maar ook op de
manier waarop wij luxe en
materiële zaken kunnen
verafgoden. Als het gebod
zegt dat we de naam van
God niet 'ijdel' mogen
gebruiken, gaat er niet
alleen om dat we niet
mogen vloeken, maar ook
dat we Gods naam niet
mogen gebruiken als vlag
om een bedenkelijke lading
te dekken. Het gebod 'eert
uw vader en uw moeder' zou
altijd het uitgangspunt
moeten vormen in
discussies over de
generatiekloof tussen
ouders en kinderen. Het
'gij zult niet doden'
verbiedt niet alleen moord
en doodslag in de
gebruikelijke betekenis
van het woord, maar zou
ook het uitgangspunt
moeten vormen in
discussies over
euthanasie, abortus en
militaire vraagstukken. De
tien geboden zijn geen
wetboek met honderden
uitgewerkte paragrafen die
voor elk moreel dilemma
een gedetailleerd antwoord
geven. De tien geboden
vormen een onveranderlijke
grondwet die ons
belangrijke basis-
principes leert, vanwaar
ons geweten ons verder de
weg wijst. Terug naar het
onderwerp van deze
brochure, de rustdag. Als
de tien geboden nog
gelden, wat doen we dan
met het vierde gebod:
'Gedenk de I sabbat dat
gij die heiligt. Zes dagen
zult gij arbeiden en al uw
werk doen, maar de zevende
dag is de sabbat van de
Here, uw God, dan zult gij
geen werk doen'? Hoe
kunnen we dat gebod
serieus nemen? Het
antwoord is heel
eenvoudig: door gewoon te
doen wat het gebod van ons
vraagt!
-
-
-
-
-
-
-
De
dag van de joden?
-
-
-
We
zagen 't al eerder, ruim
voordat het volk Israël
de tien geboden kreeg,
functioneerde de sabbat
al. De sabbat maakte vanaf
het begin van onze wereld
deel uit van de
onveranderlijke relatie
tussen de mens en zijn
Schepper. Universeel wat
tijd en plaats betreft en
daarom duidelijk anders
dan de veranderlijke,
rituele vormen waarmee de
mens zijn Schepper
aanbidt. De eigenlijke
betekenis van het
Hebreeuwse woord voor
sabbat is 'ophouden,
rusten'. Het uiteindelijke
doel van de sabbat is het
verstand en het morele
bewustzijn van de mens te
stimuleren, als gevolg van
zijn relatie met God. Het
getuigt van groot onbegrip
deze door God voor dit
doel bestemde dag te
veronachtzamen en in
plaats daarvan een dag
naar eigen keuze te
stellen: de eerste dag van
de week. Daarmee plaatst
de mens zich boven God.
Bij de discussie over de
viering van de zevende of
de eerste dag van de week,
gaat het er uiteindelijk
om of we het gebod van de
Schepper hoger achten dan
de neiging onze eigen wil
centraal te stellen. Dat
laatste zorgde in de hemel
al voor de val van de
engel die de tegenstander
(satan) van God werd. In
principe gaat het bij de
sabbatviering dus
eigenlijk om een
beslissend onderscheid in
het aloude conflict tussen
goed en kwaad, en voor de
christen tussen Christus
en satan. Satan heeft
gedurende de loop van de
geschiedenis voortdurend
getracht de mens met
bedrieglijke voorstellen
te hinderen in z'n relatie
met God. Voortdurend kwam
hij met oplossingen die I
aantrekkelijker schenen
dan de oorspronkelijke
bedoeling, maar het niet
waren. l5 Op die manier
laat in de christelijke
kerk de zaterdag vervangen
door de zondag. De Bijbel
is het 'instructieboek'
waarin de Maker van de
mens advies geeft aan zijn
schepselen. Waarom zouden
we het instructieboek van
onze auto wel serieus
nemen (niemand gooit
diesel in een benzine
auto) maar dat van onszelf
niet? Maakt het veel uit
om zaterdag of zondag te
vieren? Niemand zou erover
peinzen bevrijdingsdag op
6 mei of nog een heel
andere datum te vieren, en
zeker niet op een feestdag
van de toenmalige
tegenstander. En toch
zouden we wel de bijbelse
rustdag vervangen door de
heidense rustdag van de
zonaanbidders? Het
ogenschijnlijk kleine
verschil tussen de twee
dagen kan grote gevolgen
hebben in de relatie met
onze Schepper. Wie een
radiostation zoekt, maar
op de schaal slechts
enkele millimeters
afwijkt, ontvangt alleen
ruis of een heel ander
station. En wie zich bij
het intoetsen van een
telefoonnummer een cijfer
vergist, krijgt niemand of
heel iemand anders dan
bedoeld aan de lijn!
Theologisch gezien is de
verbinding tussen
schepping en sabbat van
bijzondere betekenis.
-
-
-
Wat
God op de zevende
scheppingsdag deed, was
ophouden met zijn werk van
de eerste zes dagen, zoals
de oorspronkelijke
betekenis van het
Hebreeuwse woord shabbat
(ophouden) aangeeft. Het
was dus niet een uitrusten
van vermoeidheid (Jesaja
40:28). Dat God kon
ophouden met werken laat
zijn vrijheid zien. Hij is
geen blinde, steeds
werkende natuurkracht
(zoals evolutionisten
willen doen geloven) maar
een God die in soevereine
vrijheid schept of met
scheppen ophoudt wanneer
Hij dat wil. Dat God
rustte wijst erop dat zijn
scheppingswerk voltooid
was en dat Hij met alles
wat Hij geschapen had
tevreden was. Dat bewijzen
ook de woorden: 'En zie,
het was alles zeer goed'
(Genesis 1:31).
-
-
-
Voortdurend
heeft God zijn sabbat in
het teken van bevrijding
geplaatst. Toen de Israëlieten
in de woestijn
rondzwierven en er geen
voedsel was, zorgde God
voor een wonder, Hij gaf
elke dag voedsel, maar
elke zevende dag bleef dat
voedsel uit. In plaats
daarvan gaf hij op de
zesde dag een dubbele
portie. Daarmee liet God
overduidelijk zien hoe
belangrijk de sabbat voor
Hem was (Exodus 16). Het
belang van de sabbat komt
ook sterk naar voren in de
tien geboden. Het
sabbatsgebod is het hart
van de wet. Herhaaldelijk
wordt dat onderstreept.
Mozes moest in opdracht
van God tegen Israël
zeggen: 'Maar mijn
sabbatten moet gij
onderhouden want dat is
het teken tussen mij en u,
van geslacht tot geslacht,
zodat gij weet, dat ik de
Here ben die u heiligt'
(Exodus 31:13). Een echo
daarvan vinden we in de
woorden van de profeet
Ezechiel, die zo'n duizend
jaar later leefde:
'Heiligt mijn sabbatten,
dan zullen deze een teken
zijn tussen Mij en u,
opdat gij weet, dat Ik, de
Here uw God ben' (Ezechiel,
20:20; Ezechiel 20:12). De
sabbat zorgde ervoor dat
de Israëlieten elke week
opnieuw bepaald werden bij
hun afhankelijkheid van
God. In de tien geboden
wordt een rechtstreeks
verband gelegd tussen de
sabbat en de schepping en
in een enigszins
afwijkende versie van de
tien geboden wordt de
sabbatviering in verband
gebracht met de bevrijding
die Israël had ervaren
uit de Egyptische
slavernij (Exodus 20:11;
Deuteronomium 5:6-21). De
sabbat had een bijzondere
betekenis voor de Israëlieten
die als geen ander volk de
bevrijdende hand van God
hadden gevoeld. Maar het
was bepaald niet de
bedoeling dat de sabbat
een exclusieve
aangelegenheid zou zijn
voor een volk. Ook andere
volken moesten kennis
maken met de sabbat en
deze dag gaan 'heiligen' (Jesaja
56:1-8). In feite was het
een van de hoofdopdrachten
aan Israël om daarvoor te
zorgen.
-
-
-
-
-
-
-
-
De
dag van Jezus Christus
-
-
-
Van
Jezus is bekend dat hij
leefde in overeenstemming
met alle geboden en
voorschriften van de thora
(Manaus 22:34-40). Wel
keerde Hij zich af van
allerlei godsdienstige
gebruiken die Hij niet als
zinvol beschouwde (Marcus
2;18-20). Hij keerde zich
tegen loze tradities en
ging meer dan eens tegen
de gangbare gewoonten in.
Maar op het punt van de
sabbat sloot Hij zich
nadrukkelijk aan bij het
patroon van zijn
tijdgenoten. Hij ging
'naar zijn gewoonte' op
sabbat naar de synagoge,
de plaats van de joodse
eredienst (Lucas 4:16,31).
Overigens had Jezus wel
degelijk kritiek op de
wettische wijze waarop
joodse wetgeleerden de
sabbat invulden. De
overdreven wijze waarop
schriftgeleerden hadden
omschreven wat op sabbat
wel en niet mocht, had in
wezen het karakter van de
sabbat ontkracht. Tegen
die manier van
sabbatvieren ging Jezus in
(Marcus 2:23-28; Matteüs
12:1-8; Lucas 6:1-5 en
Matteüs 12:9-14 en alle
parallelle teksten).
-
-
-
Hij
gaf het volmaakte
voorbeeld van hoe de
sabbat kan functioneren,
zodat de mens er
geestelijk en lichamelijk
wel bij vaart. Jezus
toonde zich daarmee heer
van de sabbat (Matteüs
12:8; Marcus 2:28; Lucas
6:5). Ook de leerlingen
van Jezus waren trouwe
sabbatvierders. Van Paulus
lezen we dat hij steeds op
sabbat naar de synagoge
gelig (Handelingen 17:3).
Als er een verandering zou
zijn geweest, dan had het
Nieuwe Testament ons daar
zorgvuldig over ingelicht.
Maar het Nieuwe Testament
gaat uit van de sabbat als
een zo vanzelfsprekend
onderdeel van de
christelijke geloofsvisie,
dat daar verder geen woord
aan wordt gewijd. Jezus
had een overduidelijk
voorbeeld gegeven. Hij had
gezegd niet gekomen te
zijn om de wet teniet te
doen, maar juist om die
aan ons voor te leven. Dat
sluit elk misverstand uit.
-
-
-
Een
langzame verandering
-
-
-
De
verandering van sabbat
naar zondag is binnen het
christendom een
geleidelijk proces
geweest. Vooral de laatste
tijd is er nogal wat
historisch onderzoek
gedaan naar de vraag hoe
en wanneer die verandering
exact heeft plaats-
gevonden. Daarbij is
gebleken dat op sommige
plaatsen zondag naast
sabbat gevierd werd aan
het eind van de eerste en
het begin van de tweede
eeuw. In de tweede helft
van de tweede eeuw begon
zondag de overhand te
krijgen. Verschillende
kerkleiders brachten
anti-joodse sentimenten in
de discussie. De sabbat
zou een joodse
aangelegenheid zijn en
christenen konden beter de
opstandingsdag van
Christus gaan vieren om
zich van de joden te
onderscheiden. Toch was
die gedachtengang
allerminst algemeen. De
geschiedschrijver Socrates
meldt in de derde eeuw na
Christus dat in zijn dagen
de sabbat nog overal werd
gevierd, behalve in
Alexandrië en Rome. In
het veranderingsproces
heeft de kerk van Rome
inderdaad een
doorslaggevende rol
gespeeld. Maar ook de
Romeinse keizer was erbij
betrokken. Keizer
Constantijn maakte in 321
de zondag de officiële
rustdag voor zijn
christelijke rijk. Van hem
is ook de eerste
winkelsluitingswet voor de
zondag afkomstig.
-
-
-
Rond
600 noemde paus Gregorius
I alle mensen, die in Rome
de leer verbreidden dat op
sabbat niet gewerkt mocht
worden, predikers van de
'antichrist'. Desondanks
bleven veel Bijbelgetrouwe
christenen de sabbat
vieren. De Kelten ten
tijde van Columbia
(521-597) vierden massaal
de sabbat. In Phrygie in
Klein-Azië waren er
tussen de achtste en
twaalfde eeuw groepen
christenen die eveneens
sabbat vierden. Dergelijke
groepen waren er ook in
West-Europa in de twaalfde
eeuw, in Noorwegen in de
vijftiende eeuw en in
Zweden en Finland in de
zestiende eeuw. Ook onder
de Waldenzen waren er
sabbatvierders. Ten tijde
van de kerkhervorming werd
de discussie 'sabbat of
zondag' opnieuw actueel.
Luther durfde het niet aan
de hervormingen door te
voeren tot eerherstel van
de sabbat.
-
-
-
De
meer radicale hervormers -
de Anabaptisten - wilden
niet alleen het herstel
van de doop door
onderdompeling, maar
sommigen van hen streden
ook voor herinvoering van
de rustdag op de zevende
dag van de week. De
zevendedags baptisten die
aan het einde van de
zestiende eeuw in Engeland
ontstonden en sinds 1671
ook in de Verenigde Staten
vertegenwoordigd waren,
stamden af van de
Anabaptisten. Kort
samengevat kunnen we
vaststellen dat de
verandering van sabbat
naar zondag een puur
menselijke, goeddeels
politieke zaak is geweest.
De invloed van de Roomse
kerk en de heidense
zonnecultus zijn daarin
doorslaggevend geweest.
Toch zijn er altijd
christenen geweest die het
vierde gebod in ere hebben
gehouden en de Bijbelse
rustdag op zaterdag
vierden.
-
-
Maar
de opstanding dan...?
-
-
Wie
aan zondag vierende
christenen naar de
achtergronden van hun
rustdag vraagt, krijgt
meestal als antwoord dat
de zondag de
opstandingsdag van Jezus
is en dat die dag daarom
belangrijker is dan alle
andere. Een gebeurtenis om
minimaal wekelijks bij
stil te staan. Inderdaad
is de opstanding van Jezus
de basis van het
christelijk geloof. Het is
de belangrijkste
gebeurtenis die sinds de
schepping heeft
plaatsgevonden, Het is een
thema dat eigenlijk
voortdurend in de
gedachten van de christen
moet zijn. Maar belang
hechten aan Jezus'
opstanding en zijn
overwinning over de dood,
wil niet zeggen dat
daarmee de sabbat moet
worden vergeten. De sabbat
is een goddelijke
instelling. Ten onrechte
hebben mensen zich aan dit
geschenk uit de hemel
vergrepen. Helemaal
onverwacht was dat
overigens niet: De profeet
Daniel voorspelde al lang
voor Christus' komst dat
er een poging gedaan zou
worden om Gods wet en de
goddelijke tijdsindeling
te veranderen (Daniel
7:25). De afkeuring die
daar over wordt
uitgesproken door de
profeet is overduidelijk.
-
-
-
-
Maar
Paulus vierde toch zondag?
-
-
-
Sommige
reformatorische christenen
menen een argument voor
zondagsviering te vinden
in Handelingen 20:7: 'En
toen zij op de eerste dag
der week samengekomen
waren om brood te breken,
hield Paulus een toespraak
tot hen en, daar hij van
plan was de volgende dag
te vertrek- ken, zette hij
zijn rede voort tot
middernacht'. Wie zich
echter realiseert dat de
bijbelse tijdgrenzen niet
zoals bij ons van oo.oo
uur tot oo.oo uur lopen
maar van zonsondergang tot
zonsondergang, kan niet
anders dan constateren dat
de beschreven bijeenkomst
op zaterdagavond tot
middernacht plaatsvond (de
1`e dag ving aan bij de
zonsondergang op zaterdag,
de 7e dag) en dat Paulus
op de volgende dag
(zondag) verder zou
reizen. In Handelingen
28:17 zegt Paulus zelfs
tegen de voormannen der
joden: '...Ik, die niets
heb gedaan tegen ons volk
of de voorvaderlijke
gewoonten...' Een beter
bewijs dat Paulus evenals
z'n voor- vaderen sabbat
(zaterdag) vierde is
nauwelijks denkbaar. Was
dat niet het geval dan
zouden de aanwezige joden
hem dat zeker voor de
voeten hebben gegooid!
-
-
-
Maakt
die ene dag verschil nu
zoveel uit?
-
-
-
Niemand
wil beweren dat
sabbatvierders bij God een
streepje voor hebben. Wij
mensen kunnen Gods
goedkeuring niet
verdienen. God accepteert
ons op grond van ons
geloof. Maar is het
tegenover zo'n
vergevingsgezinde God niet
logisch om zijn
richtlijnen uiterst
serieus te nemen? God
verwacht van ons mensen
dat we zijn regels
respecteren en die niet
vervangen door de onze.
Ons eerbetoon aan Hem is
tevergeefs wanneer we de
verkeerde golflengte
kiezen (Matteüs 15:9;
Marcus 7:7). De sabbat is
voor God een zeer
bijzonder monument, een
dag waaraan Hij zijn zegen
verbonden heeft (Genesis
2:3).
-
-
Rust
in God
-
-
-
De
sabbat vormt de apotheose
van Gods scheppingswerk.
Op de vijfde dag zegt Hij:
'het is goed'. Op de zesde
dag: 'het is zeer goed' en
op de zevende dag: 'dit is
heilig'. Adam rust met God
op de eerste sabbat van de
wereldgeschiedenis en de
mens wordt geacht dat
wekelijks te doen tot in
alle eeuwigheden. Het gaat
pas mis als Adam en Eva
eigenmachtig wijzigingen
aanbrengen in Gods
adviezen, daar toe
aangezet door satan.
-
-
-
Ook
op het moment dat God zijn
tien geboden aan de mens
geeft in de Sinaí, zien
we dat de mens het werk
van eigen hand, het gouden
kalf, verkiest boven de
rust in God. Zij maken een
andere feestdag voor de
Here (Exodus 32:5). Het
Nieuwe Testament leert dat
Jezus Gods wet op een
volmaakte manier heeft
gehouden. Hij toonde zich
daarmee solidair met Gods
schepping, zelfs tot in de
dood. Daarmee neemt Hij de
zonde van de wereld op
zich. Als Jezus sterft
roept Hij: 'Het is
volbracht'! Jezus rust in
het graf en staat
vervolgens weer op om aan
zijn nieuwe werk te
beginnen. Wij kunnen
kiezen Hem daarin te
volgen, of eigen- machtig
een werkdag omdopen tot
rustdag en daarmee Gods
heilige werk trachten te
'verbeteren'. Zoals
Adam en Eva in het
paradijs en zoals het volk
Israël in de Sinaí...
-
-
-
Sabbat
vieren, maar hoe dan?
-
-
-
Wat
in deze hier verteld is
over de sabbat is heel
eenvoudig. God heeft in 10
regels duidelijk gemaakt
hoe we al op aarde
-
-
-
kunnen
proeven van het geluk dat
Hij ons wil geven. Het
vieren van de zaterdag als
sabbat vormt een
belangrijk onderdeel van
die geboden.
-
-
-
Een
monument van Gods
schepping dat we altijd
bij ons kunnen hebben wie
we ook zijn of waar we ook
zijn. Gods opdracht aan
ons is heel eenvoudig. In
het paradijs zijn we
begonnen daarvan af te
wijken en dat doen we nog
steeds De niet te
doorgronden
vergevingsgezindheid van
God maakt het ons mogelijk
onze verkeerde keuzes te
herzien. Ook als die
keuzes verbonden zijn met
jaren lange tradities en
wanneer het wijzigen ervan
grote consequenties kan
hebben voor ons sociale
leven. Sabbatvieren kan op
eigen gelegenheid of door
aansluiting te zoeken bij
christenen die de zaterdag
als sabbat vieren.
-
-
-
Wilt
u meer weten over de
theologische en
historische achtergronden
van de sabbatzondag
discussie, dan is een
telefoontje voldoende om
gratis en vrijblijvend
nadere informatie te
ontvangen. Bellen kan
tijdens kantoortijden
-
-
met
ons de sabbatstichting(055)
542 39 77. Ook uw vragen
zullen we graag
beantwoorden. Wilt u een
adres van een
sabbatvierende gemeente
bij u in de buurt, dan is
ook dat op aanvraag
beschikbaar.
-
Probeert
u ook eens de Sabbat te
houden. U zult spoedig de
zegen van God, als
bevestiging van Zijn
blijdschap, ervaren. Al
Gods geboden zijn gegeven
om mensen geluk en
gezondheid te schenken.
Neem Gods geboden serieus
en gun uzelf de rustdag
die God gezegend heeft.
Komende zaterdag kan het
begin zijn van een
herstelde relatie met God
door geloof in Zijn wijze
leiding.
Aan u Gods zegen
toegewenst, Sabbat vieren
is net een stukje hemel
hier op aarde !!!
|
|