|
Sermonroom
biedt veel informatie over de Sabbat, de zevende-dag, de meest complete site
van Nederland... met dank aan N. Musholff, voor het verzamelen van de
artikelen.
Meer Sabbat Dossier:
- 100
feiten over de sabbat (op deze pagina) click hier
- Een
Geschenk uit de hemel, voor iedereen die het wil!!
- Wie
de sabbat niet eert Gods vrede ontbeert
- Zondagswetten
en het merkteken van het beest
- Vreest
God en geef Hem eer
100
feiten over het Sabbatvraagstuk
*60 Bijbelse feiten
betreffende zevende dag*
- God ruste op de zevende dag na
de eerste zes dagen van de week te hebben gewerkt bij de schepping van
deze aarde. (Gen. 2:1-3)
- Dit bestempelde die dag als
Gods rustdag, omdat de sabbat rust betekent. Bijvoorbeeld: De dag waarop
iemand geboren is, zijn geboortedag. Toen God dus ruste op de zevende,
werd die dag Zijn rust- of sabbatdag.
- Daarom moet de zevende dag
altijd Gods sabbatdag zijn. Kunt u uw geboortedag veranderen? Nee. Evenmin
kunt uw Gods rustdag veranderen naar een dag waarop Hij niet heeft gerust.
Daarom is de zevende dag nog steeds Gods sabbatdag.
- De Schepper heeft de zevende
dag gezegend. (Gen. 2:3)
- Hij heeft de zevende dag
geheiligd. (Ex. 2:11)
- Hij maakte de sabbat in de hof
van Eden. (Gen. 2:1-3)
- Hij werd gemaakt voor de
zondeval; daarom is het geen afschaduwing van iets dat nog moest komen,
want symbolen zijn pas ingevoerd na de zondeval.
- Jezus zei dat de sabbat
gemaakt was voor de mens (Mark. 2:27), dat is voor het mensdom, dus zowel
voor de heiden als voor de jood.
- Het is een gedenkteken aan de
schepping. (Ex. 20:11, 31:17). Telkens als we op de zevende dag rusten,
zoals God bij de schepping heeft gedaan, gedenken wij die grote
gebeurtenis.
- De sabbat werd Adam gegeven,
als hoofd van het menselijk geslacht. (Mark. 2:27; Gen. 2: 1-3)
- Door hem, onze
vertegenwoordiger, is deze aan alle volken doorgegeven. (Hand. 17:26).
- Het is een geen Joodse
inzetting, want de sabbat werd gemaakt 2300 jaar voordat er een jood was.
- De bijbel noemt het nooit een
joodse sabbat, maar zegt steeds ‘de sabbat van de Here uw God’. Mensen
moeten voorzichtig zijn hoe ze Gods heilige rustdag noemen.
- Door heel de tijd van de
patriarchen heen, is naar de sabbat verwezen. (Gen. 2:1-3, 8:10-12,
29:27,28)
- Het was deel van Gods wet vóór
de wetgeving op de berg Sinaï. (Ex.16:4,27-29)
- Toen plaatste God de
sabbat in het hart van zijn zedenwet. (Ex. 20:1-17). Waarom plaatste Hij
deze daar, als dit gebod anders was dan de andere negen geboden, die
volgens iedereen onveranderlijk zijn?
- De sabbat van de zevende dag
werd geboden door de stem van de levende God. (Deut. 4:12,13)
- Hij schreef dit gebod met
eigen vinger. (Ex.31:18)
- Hij graveerde het in steen,
waarmee het onveranderlijke karakter werd aangeduid. (Deut. 5:22)
- De wet met de sabbat werd
bewaard in de ark in het heilige der heiligen. (Deut. 10:1-5)
- God verbood werk op sabbat,
zelf in de drukste tijden. (Ex. 34:21)
- God doodde de Israëlieten in
de woestijn omdat ze de sabbat ontheiligden. (Ezech. 20:12,13)
- Het teken van de ware God,
waardoor Hij van de afgoden wordt onderscheiden. (Ezech. 20:20)
- God beloofde dat Jeruzalem
voor eeuwig zou bestaan als de joden de sabbat zouden vieren. (Jer.
17:24,25)
- Hij zond hen in Babylonische
ballingschap omdat ze de sabbat overtraden. (Neh. 13:18)
- Hij verwoestte Jeruzalem omdat
ze de sabbat schonden. (Jer. 17:27)
- God heeft een bijzondere zegen
beloofd aan alle heidenen die deze dag vieren. (zie Jes. 56)
- Dit is een profetie die
volledig verwijst naar de christelijke bedeling. (zie Jes. 56)
- God heeft beloofd iedereen te
zegenen die de sabbat zal vieren. (Jes. 56:2)
- De Here eist van ons de sabbat
te `eren’. (Jes. 58:13)
- Nadat de heilige sabbat
gedurende ‘vele geslachten’ was vertreden, zal deze in de laatste
dagen worden hersteld. (Jes. 58:12,13)
- Alle heilige profeten hielden
de zevende dag.
- Toen Gods Zoon kwam, hield Hij
heel zijn leven de zevende dag. (Luk. 4:16; Joh. 15:10). Zo volgde Hij het
voorbeeld van zijn Vader bij de schepping. Zullen wij niet veilig zijn als
we het voorbeeld van zowel de Vader als de Zoon volgen?
- De zevende dag is de dag des
Heren. (zie Openb. 1:10, Mark. 2:28, Jes. 58:13, Ex. 20:10)
- Jezus was Heer van de sabbat.
(Mark. 2:28) Dat betekent, heb ik de sabbat lief en bescherm hem, zoals de
man heer is van de vrouw, haar moet liefhebben en beschermen. (1 Petr.
3:6)
- De sabbat maakte Hij een
inzetting van barmhartigheid, bedoeld voor het bestwil van de mens. (Mark.
2:23-28)
- In plaats van de sabbat af te
schaffen, leerde Hij zorgvuldig hoe die dag moet worden gevierd. (Matth.
12:1-13)
- Hij onderwees zijn discipelen
dat zij niets op de sabbat moesten doen, behalve wat ‘geoorloofd’ was.
(Matth. 12:12)
- Hij onderwees Zijn discipelen
dat ook nog veertig jaar naar Zijn opstanding de sabbat biddende gehouden
moest worden. (Matth. 24: 20)
- De godvrezende vrouwen die bij
Jezus waren geweest, eerbiedigen de sabbat na zijn dood. (Luc. 23:56)
- Dertig jaar na de opstanding
van Christus noemt de Heilige Geest deze dag nadrukkelijk ‘de
sabbatdag’. (Hand. 13:14)
- Paulus, de apostel der heiden,
noemde het ‘de sabbatdag’ in het jaar 45. (Hand. 13:27) Wist Paulus
het niet? Of moeten wij moderne leraars geloven, die beweren dat de sabbat
na de opstanding van Christus niet langer de sabbat was?
- Lucas, de geïnspireerde
christelijke geschiedschrijver, die het jaar 62 schreef, noemt het, de
sabbatdag’. (Hand.13:44)
- De heidense bekeerlinge noemde
het de sabbat. (Hand.13:42)
- Op het eerste christelijk
Concilie, in het jaar 52, noemde Jakobus het tegenwoordigheid van de
apostelen en tal van discipelen ‘de sabbatdag’. (Hand. 15:21)
- Het was gebruikelijk op die
dag bidstonden te houden. (Hand. 16: 13)
- Paulus las in het openbaar de
Schriften op die dag. (Hand.17:2,3)
- Hij was gewoon op die dag te
prediken. (Hand. 17:2)
- Het boek Handelingen alleen al
vermeld 84 vergaderingen, op die dag gehouden. (Hand.13:14,44; 16:13;
17:2; 18:11)
- Er was nooit een dispuut
tussen christenen en joden wat betreft de sabbatdag. Dat is een bewijs dat
de christenen dezelfde dag vierden als de joden.
- Onder alle beschuldigingen
tegen Paulus beschuldigden ze hem er nooit van dat hij de sabbat niet
eerbiedigde. Waarom niet, als hij die niet hield?
- Paulus zelf verklaarde
nadrukkelijk dat hij de wet had gehouden. "Terwijl Paulus zich aldus
verdedigde: Ik heb noch tegen de wet der joden noch tegen de tempel, noch
tegen de keizer iets misdreven." (Hand. 25:8) Hoe kon dit waar zijn
als hij de sabbat hield?
- De sabbat wordt 59 keer in het
Nieuwe Testament genoemd, altijd met eerbied en onder dezelfde naam als in
het Oude Testament, ‘de sabbatdag’.
- In het Nieuwe Testament wordt
geen een woord gezegd over het afschaffen, veranderen of wegdoen van de
sabbat of iets dergelijks.
- God heeft nooit toestemming
gegeven om op die dag te werken. Lezer, op grond van welk gezag gebruikt u
de zevende dag voor werk?
- Geen enkele christen in het
Nieuwe Testament, hetzij voor of na de opstanding, deed ooit gewoon werk
op de zevende dag. Noem één geval, en we laten de vraag varen.
Waarom
zouden moderne christenen anders zijn dan bijbelse christen?
- Er word nergens gezegd dat God
zijn zegen of heiliging van de zevende dag heeft weggenomen.
- Zoals de sabbat in het
paradijs werd gehouden vóór de zondeval, zo zal die dag voor
eeuwig worden gevierd op de vernieuwde aarde als alles is hersteld. (Jes.
66:22,23)
- De sabbat van de zevende dag
was een belangrijk deel van Gods wet, deze uit Gods eigen mond kwam, en
met zijn eigen vinger werd geschreven op stenen tafelen op de berg Sinaï.
(zie Ex. 20) Toen Jezus zijn werk begon, zei Hij nadrukkelijk dat Hij niet
gekomen was om de wet te ontbinden. (Matth. 5:17)
- Jezus bestrafte de Farizeeën
streng als huichelaars omdat ze voorgaven God lief te hebben, terwijl ze
gelijktijdig een van de "10 Geboden" teniet deden door hun
overleveringen. Het vieren van de zondag is alleen maar een overlevering
van mensen.
We hebben nu 60 duidelijke
bijbelse feiten gegeven betreffende de zevende dag. Wat doet u ermee?
*40 Bijbelse feiten
betreffende de eerste dag van de week*
- Het eerste dat in de Bijbel
wordt vermeldt is werk dat op zondag, de eerste dag der week werd gedaan.
(Gen. 1:1-5) Dit werd door de Schepper zelf gedaan. Als God de aarde op
zondag heeft gemaakt, kan het dan voor ons verkeerd zijn om op zondag te
werken?
- God gebod de mensen om op de
eerste dag der week te werken. (Ex. 20:8-11) Is het verkeerd om God te
gehoorzamen?
- Geen van de patriarchen heeft
de zondag gevierd.
- Geen van de heilige profeten
heeft het ooit gedaan.
- Op uitdrukkelijk bevel van God
zelf gebruikte Zijn heilig volk gedurende tenminste 4000 jaar de eerste
dag der week als werkdag.
- God zelf noemt het een
‘werkdag’. (Ezech. 46:1)
- Op die dag heeft God niet
gerust.
- Hij heeft die dag nooit
gezegend.
- Christus heeft nooit op die
dag gerust.
- Jezus was timmerman (Mark.
6:3) en werkte in die bezigheid tot Hij 30 jaar oud was. Hij hield de
sabbat en werkte zes dagen per week, zoals iedereen erkent. Hij heeft dus
heel wat zwaar werk op die dag gedaan.
- De apostelen werkten op
diezelfde dag.
- De apostelen hebben nooit op
die dag gerust.
- Christus heeft die dag nooit
gezegend
- Nooit is die dag door
goddelijk gezag gezegend.
- Die dag is nooit geheiligd.
- Er is geen gebod gegeven om
die dag te vieren, noch is het ooit verboden op die dag te werken.
"Want waar geen wet is, is ook geen overtreding." (Rom. 4:15;
Joh. 3:4)
- In het Nieuwe Testament
staat geen verbod om op die dag te werken.
- Er wordt geen straf gegeven
voor het werken op die dag.
- Er wordt geen zegen beloofd
voor de viering ervan.
- Nergens wordt gezegd hoe die
dag gevierd moet worden. Zou dat niet het geval zijn als onze Heer wilde
dat wij die dag vieren?
- Nergens wordt hij de
christelijke sabbat genoemd.
- Hij wordt nooit zelf een
sabbat genoemd.
- In de Schrift wordt hij
nooit de dag des Heren genoemd.
- Hij wordt zelf nooit een
rustdag genoemd.
- Er wordt geen
heiligheid aan verbonden. Waarom zouden wij het dan wel doen?
- Hij wordt gewoon ‘de
eerste dag der week’ genoemd.
- Jezus heeft nooit die dag
genoemd, en zelf de naam niet op zijn lippen genomen, zoveer de bijbel
vermeld.
- Het woord ‘zondag’ komt
in de hele Bijbel niet voor.
- God, Christus of geïnspireerde
mannen hebben nooit een woord ten gunste van de zondag als geheiligde
dag gezegd.
- De eerste dag der week wordt
slechts acht keer in het Nieuwe Testament genoemd. (Matth. 38:1, Mark.
16:2,9, Luc. 24:1, Joh. 20:1,19, Hand. 20:7, 1Kor.16:2.)
- Zes van deze verzen
verwijzen naar dezelfde eerste dag der week.
- Paulus spreekt met de
gelovigen over dagelijkse zaken op die dag. (1Kor16:2)
- In het hele Nieuwe Testament
hebben we slechts één verslag van een godsdienstige bijeenkomst op die
dag, en dat was ‘s avonds. (Hand. 20:5-12)
- Er wordt nergens de gedachte
geopperd dat er ooit eerder of later een bijeenkomst werd gehouden.
- Het was niet gebruikelijk op
die dag samen te komen.
- Het was geen vereiste om op
die dag het brood te breken.
- We kennen slechts één
voorval waar dat gebeurde. (Hand.20:7)
- Dat vond midden in de nacht
plaats (vs. 7-11). Jezus deed het op donderdagavond (Luc. 22). De
discipelen deden het dagelijks. (Hand. 2: 42-46)
- De Bijbel zegt nergens dat
de eerste dag der week de opstanding van Christus herdenkt. Dat is een
menselijke traditie, die de wet van God teniet doet. (Matth. 15:1-9). Om
de dood en de opstanding van Christus te gedenken werd de doop
ingesteld. (Rom. 6:3-5)
- Tenslotte zwijgt het Nieuwe
Testament over een eventuele veranderingen van de sabbatdag of
heiligheid van de eerste dag.
Hier zijn 100 duidelijke
bijbelse gegevens over deze vraag die duidelijk laten zien dat de zevende
dag de sabbat des heren is zowel het Oude als het Nieuwe Testament.
|
|