You are: Home > www.agp-internet.com/react > Sermonroom > Historisch Index - Studie - Plan van verlossing

De diensten van het Heiligdom / Het Oordeel.

Jezus is Middelaar geweest in alle tijden voor alle mensen van deze planeet. Hij staat al die tijd, 6000 jaar als Middelaar tussen de rechtmatige toorn van de wet en het PLAN, dat in toepassing gebracht werd om de mens te redden tengunste van deze die kiezen gered worden.

Vele christenen begrijpen niet dat deze offeranden nooit geen redding teweeg gebracht hebben voor gelijk wie die de dienst geleid heeft.

Hebreeën 10:4

Het is onmogelijk dat het bloed van stieren of bokken zonden zouden wegnemen.

Moest dit mogelijk zijn dan zou de Vader toegelaten hebben dat alle stieren en bokken van de aardbodem zouden weggevaagd worden om Jezus te sparen van de dood.

1. In geen enkel tijdstip in de geschiedenis is het heil ooit voortgebracht geweest door het doden van een dier

Sommige mensen geloven dat de Heiligdomsdiensten van het Oud Testament een andere dispensatie uitmaken waarin het heil aan de mensheid op een andere wijze aangeboden werd. Dat is niet zo. De brief aan de Hebreeën toont dat duidelijk aan. Nooit is het heil teweeggebracht door werken. Het is een gave aan deze, die gewillig zijn om te leven door het geloof. Indien gij gewillig zijt om te gaan, te doen en te zijn zoals God het aanduidt zal Hij al uw schuld overdragen op het Lam, de volmaakte plaatsvervanger. Het Heiligdom is een patroon en schaduw, opdat wij zouden kunnen bestuderen en begrijpen hoe het Plan van verlossing werkt. De schaduw, het patroon kan in geen geval heil teweeg brengen.

Hebreeën 8:5

Dezen(de hogepriesters op de aarde) verrichten slechts dienst bij een afbeelding en schaduw van het hemelse, blijkens de godsspraak, die Mozes ontving, toen hij de tabernakel zou gereed maken. Zie toe, zegt Hij immers, dat gij alles maakt naar het voorbeeld, dat u getoond werd op de berg!

Mozes moest het heiligdom maken juist zoals de Heer het hem getoond had, opdat deze, die het patroon bestuderen, zouden in staat zijn te weten wat het Plan van verlossing inhoudt, hoe het werkt en wat het te zeggen heeft. Als wij dit model, een kopij van wat in de hemel is bestuderen, beginnen wij de werkwijze van dit PLAN te begrijpen en naar waarde te schatten.

2. Het verlossingsplan was bepaald vóór de zonde ontstond. (Openbaring 17:8)

Dit plan bevat verschillende trappen en ieder trap is even belangrijk als de andere. Dit wordt geopenbaard in het Heiligdom. Het PLAN van Verlossing hield niet op met het kruis. Het was daar gewaarborgd. Als Jezus zegde: "Het is volbracht", verwees hij naar de vervulling van het menselijk deel, het gedeelte van het Lam Gods, als een volmaakt menselijk offer als een element van het PLAN. (Matteus 5:17)

Het PLAN van Verlossing was niet geëindigd bij de schepping. Het werd daar toegepast.

Het PLAN van Verlossing was niet geëindigd als Jezus terugkeerde naar de hemel. Hij moest waardig bevonden worden om de leiding te nemen over het oordeel van de mens, als de vastgestelde tijd zou aangebroken zijn. Wij weten uit de studies in de serie 202 en uit het boek "De Volle Beker", "Openbaring van Jezus" dat dit in 1798 was.

Het PLAN van Verlossing is niet voorbij bij de Wederkomst. De heiligen zullen een belangrijke rol spelen als zij rechtspraak zullen uitspreken over de slachtoffers en hun verdiende straf zullen toekennen.

Het PLAN van Verlossing is niet geëindigd zolang de vloek van de wet, de straf, de toorn van de wet voor zondige schuldige mensen, de dood zelf niet vernietigd is, wat pas geschiedt op het einde van de 1000 jaar.

1 Korinthe 15:26

26. De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood.

De straf voor de zonde is dood. Als er geen zonde meer zal zijn zal er geen straf meer zijn. Dan zal het PLAN van Verlossing voltooid zijn. Er zijn verschillende trappen in dit PLAN.

Ja, Kalvarie is onbegrijpelijke openbaring van de liefde van God voor de schuldige mens, maar het is toch maar één trap in het PLAN. Het dagelijkse leert dat God de wereld zo lief had dat Hij alles wilde offeren om ons te redden.

Wat leert ons .de brief aan de Hebreeën nopens onze Hogepriester?

Wat leert de Bijbel over de restitutie, het herstel van de heiligen? Het PLAN is een groot plan. Gij moet al de trappen bijeenvoegen om het te begrijpen. Daarom hebben wij de Bijbel. Gij zult dat PLAN niet geschreven zien op een of andere boom. Gij zult dit PLAN nergens geschreven zien, noch in de Koran noch in de catechismus, nergens tenzij in de Bijbel.

Het begrijpen van de twee offeranden, het zondeoffer en het dagelijkse is zo belangrijk omdat zij deze waarheid openbaren: de mens heeft niet alleen een volmaakte plaatsvervanger nodig, aanvaardbaar voor God om verzoend te worden, hij heeft ook iemand nodig, aanvaardbaar voor God om Zijn geval voor te leggen in het oordeel.

De Grote Verzoendag.

De Grote Verzoendag duurde maar 24 letterlijke uren. Deze periode is een miniatuur van het ganse PLAN van Verlossing. Er gebeurden dan verschillende dingen.

Zie illustratie 23

De Grote Verzoendag greep plaats op de tiende dag van de zevende maand.

Om Israël wakker te roepen en te verwittigen, dat de Grote Verzoendag aan de hand was, greep er een feest plaats op de eerste dag van de zevende maand, dat genoemd werd, het feest van de bazuinen. Volgens de overlevering werden de bazuinen geblazen bij de morgen en avondoffers gedurende negen dagen om Israël er op te wijzen dat zij gereed moesten zijn voor de Grote Verzoendag. Dit was zeer belangrijk, want als die dag aanbrak en gij waart niet gereed om God te ontmoeten, werd gij vernietigd. God liet deze bazuinen gedurende negen dagen blazen, opdat gij,

indien er nog iets niet beleden of niet vergeven was in uw leven, indien gij nog restitutie moest doen, indien gij iets verkeerd moest recht zetten, gij daarvoor die negen dagen tijd had. Dat was het idee van de bazuinen: "Wees gereed! Wees gereed!" Op de tiende dag wilde God volledige verzoening tussen Zichzelf en Israël. De zonde had hen van Hem afgescheiden en Hij wilde op die dag volledige vereniging. Indien iemand in het kamp het verkeerde niet recht gezet had, werd aan de hogepriester geopenbaard wie het was, gelijk in het geval van Achan en hij werd buiten het kamp gebracht en gestenigd, omdat hij vrijwillig verzoening met God geweigerd had. Indien de hogepriester zelf onwaardig was viel hij dood als hij het Allerheiligste binnenging. Hij had een lang kleed, zodat in geval hij onwaardig was, hij met dit kleed uit het Allerheiligste kon weggenomen worden zonder binnen te gaan. Uw Schepper ontmoeten is een plechtig ogenblik en een te vrezen bevinding. Vooraleer de hogepriester dienst kon doen ten behoeve van Israël moest hij waardig bevonden worden als hogepriester. Dit greep ieder jaar plaats.

Illustratie 23

U ziet daar acht gebeurtenissen voorgesteld door acht pijlen, die iets voorstellen van het Plan van Verlossing.

1. De eerste gebeurtenis die morgen van de tiende dag was het morgenoffer, het dagelijkse of het gedurige, ook op de Grote Verzoendag.

2. Dan nam de priester een stier, een zeer kostelijk dier en offerde het voor zichzelf en voor zijn familie. Hij ging dan binnen in het Allerheiligste om te zien of hij waardig kon bevonden worden om dienst te doen voor Israël. Indien hij waardig was kwam hij uit het Heilige der Heiligen. Jezus wordt ook waardig bevonden op een bepaald ogenblik in de tijd om de mens te oordelen. 3. Dan ging hij naar het voorhof waar twee geiten waren.

a. De ene geit betaalt de straf voor de zonde.

b. De ander geit, genoemd de uitgaande geit, Azazel, draagt de gevolgen van de zonde. Herinner u dat ik sprak van restitutie en compensatie.

Deze twee geiten stellen de twee verschillende functies voor van Gods wet:

a. Jezus stierf op Kalvarie en betaalde de straf voor de zonde. Jezus droeg de restitutie niet die de zonde eiste, want er was geen zonde in Hem. Restitutie bestaat erin van hetgeen verkeerd is juist te maken.. Dus Jezus stelt maar één geit voor.

b. De andere geit stelt Lucifer voor. Beiden waren volmaakt oorspronkelijk. Maar Lucifer wordt de vader van het kwaad. Op zijn hoofd worden al de gevolgen geplaatst van de zonden die op het heiligdom overgedragen werden en dan op het hoofd van de uitgaande bok geplaatst werden. De zonden van de rechtvaardigen zullen op de kop van Satan geplaatst worden om de wettelijke restitutie te verwezenlijken. Zoals de schuld kan overgedragen worden van de schuldige op de onschuldige, zo kan ze ook de restitutie naar de vader van de zonde overgedragen worden weg van de schuldige.

Deze twee geiten stellen Christus en Satan voor. Jezus heeft de straf betaald. Satan draagt de gevolgen.

Dan wordt een van de geiten geslacht. Dit is een ander onderdeel van het verloop van het Verlossingsplan. Deze geit stelt Jezus voor op Kalvarie.

4. Er wordt verzoening gedaan voor de ark des verbonds.

5. Het reukofferaltaar wordt gereinigd.

6. Het brandofferaltaar wordt ook gereinigd.

7. Het bloed van de hoornen van de altaren wordt op de levende geit geplaatst, die buiten het kamp geleid wordt.

8. Het kamp is vrij van zonde als het avond geworden is.

De Grote Verzoendag is een wonderbaar patroon van het grote Beeld, het PLAN. Het leert ons meer over de onderdelen en over de betekenis.

Zevende Maand.

Zie illustratie 23 onder.

De eerste dag van de maand heeft te doen met het feest van de bazuinen. Wees gereed want de tiende dag sluit de genade af. Dan wordt gij verzoend met God of afgesneden. De negen dagen van voorbereiding zijn de oordeelsdagen, wat de tijd voorstelt van het oordeel van de levenden. De tiende dag is de tijd waarop de genade afgesloten wordt. Het oordeel is voorbij en er is verzoening met God.

De vijftiende dag van de zevende maand is het loofhuttenfeest. Dan werd de grote oogst binnengebracht. Het volk houdt feest, gedenkt alles wat God gedaan heeft voor Israél. Zie naar de illustratie 24.

Gij weet iets over de zegels van Openbaring (verticale lijn van 1-7) (zie "De Volle Beker", "Jezus geopenbaard" en de series 202 203 van de video cassetten)

1. Het feest van de bazuinen loopt paralel met de bazuinen van Openbaring.

2. De Grote Verzoendag komt overeen met de afsluiting van de genade, einde van het oordeel der levenden.

3. Het Loofhuttenfeest komt overeen met de Wederkomst en de inzameling van de grote oogst.

Het is wonderbaar vast te stellen hoe het patroon van het Heiligdom in het Oud Testament zoveel openbaart nopens het PLAN van Verlossing.

Regeling getroffen met de Schuld op de Grote Verzoendag.

Zie Illustratie 41

U ziet de wet of het verbond van God. Gij weet dat de ark des verbonds de wet van God bevat. In Deuteronomium wordt Gods wet, Gods verbond geheten. Alle mensen staan onder de verplichting, onder de veroordeling en onder de toom van de wet, want allen hebben gezondigd. Wij zien twee zondaars, zondaar A en zondaar B.

Wij nemen eerst zondaar A in aanmerking op de Grote Verzoendag. Hij heeft zich niet onderworpen aan de modaliteiten en de voorwaarden van het heil. Hij heeft geen geloof in hetgeen God beveelt. Hij doet dus niet wat God vraagt. Zijn zonden komen op zijn eigen hoofd.

Het tegendeel is waar voor zondaar B. Hij gelooft dat het Woord van God juist is. Hij aanvaardt de verplichting, de veroordeling en de toorn van de wet, want Hij gelooft in God. Hij onderwerpt zich aan God. Hij is gewillig om te gaan, te doen en te zijn wat God verlangt. Daarom wordt hem een plaatsvervanger gegeven, Jezus, het Lam. Op de Grote Verzoendag wordt het brandoffer altaar gereinigd. De opname van de zonde (het bloed) was op de hoornen gebracht door de priester. Nu wordt dit bloed weggenomen en op de kop van de uitgaande bok geplaatst. Hij zal de verantwoordelijkheid dragen voor de restitutie van de verlosten. B blijft in leven, want zijn zonden zijn op Azazel geplaatst. Maar gerechtigheid eist de dood van zondaar A. Zijn bloed is op zijn eigen hoofd. Hij wordt gestenigd door de naaste bloedverwant van Jezus, de Vader. Ik wil u laten zien dat de ontwikkeling van de gebeurtenissen op de Grote Verzoendag ons aantoont dat er een oordeel nodig is. God zal een oordeel leiden om te zien wie waardig is om zijn zonden over te dragen op de Redder en wie niet. Gij kunt wellicht zeggen, dat gij leeft door het geloof,` dat gij gered zijt. Gij kunt van alles zeggen, maar wat heeft dat te doen met de realiteit? Het doel van dit oordeel is te onderzoeken of wij geleefd hebben door het geloof. Dit is de enige vraag, die in het oordeel zal gesteld worden. Jakobus zegt in zijn brief dat Abraham geloofde in God en dat het hem tot gerechtigheid werd gerekend. Toen Abraham gevraagd werd zijn zoon te offeren op de berg Morija, geloofde hij God en deed het. Toen God zegde aan Adam niet te eten van de boom, geloofde hij dat gedurende een ganse tijd. Maar op een zekere dag koos Adam niet meer te geloven.

67

Samenvatting.

1. De overdracht van de zonde

2. Het princiep van restitutie.

3 Het dagelijkse en het zondeoffer.

4. De Grote Verzoendag.

Al deze dingen sluiten zich met elkander aan omdat op het einde

5. De zonden van de rechtvaardigen worden op de kop van Satan geplaatst en de zonden van de bozen op het hoofd van de bozen zodat ze vernietigd worden buiten het kamp.

Ik heb deze dingen samengebracht eerder op een geconcentreerde wijze om u aan te tonen dat het PLAN van Verlossing een ernstige maar ook wonderbaar gelegenheid is voor u en voor mij om gered te worden. God zendt zijn genade aan ieder mens, die gewillig is om te leven door het geloof. Dit betekent, dat gij God op Zijn woord neemt. Als God zegt ga, dan gaat gij, en als God zegt: doe, dat doet gij het. Als God zegt: wees aldus, dan wordt gij het. Indien dit zo is voor u dan hebt gij de verzekering van het heil. God spreekt niet op dezelfde wijze tot allen. Ik weet niet dat God aan iemand anders vroeg zijn zoon te offeren tenzij aan Abraham, behalve aan Zichzelf. Indien gij wilt luisteren naar de stem van God dan kunt gij nu reeds dit heil verzekerd zijn.

<