De Diensten van het Heiligdom.
Tot hiertoe hebben wij zes
onderwerpen bestudeerd, die bouwstenen zijn om het PLAN van verlossing te
begrijpen. Deze onderwerpen en de vier die nog volgen zijn maar een inleiding
in de studie van dit Verlossingsplan. Het PLAN is veel meer omvattend, veel
dieper, veel hoger, veel omvangrijker, veel begrijpelijker dan ik mogelijk kan
beschrijven in deze studies. Nochtans ben ik overtuigd dat wij hierin de
essentiële kennis van wat het betekent Christus aan te nemen als onze Redder
kunnen vinden.
Nu zullen wij studie maken over de
diensten van het Heiligdom in het Oud Testament. Dit is belangrijk omdat deze
diensten een schaduw zijn van het PLAN van verlossing. De schaduw helpt ons op
het juiste spoor te blijven en te beseffen dat onze besluiten binnenin het
breder plan liggen. Het is een middel om ons begrip te testen. Jezus bedoelde
dat deze diensten een patroon zouden zijn, dat de werking van het PLAN zou
weergeven door een vergelijking te maken met de diensten in het Oud Testament.
Deze schaduw, door Jezus in het Oud Testament geopenbaard aan Mozes, brengen
wij in vergelijking met wat geopenbaard werd in de apocalyptische profetieën
en met wat Jezus gezegd heeft in het Nieuw Testament. Zo kunnen wij beter
begrijpen hoe alles aan elkander rijgt en bij elkander past en hoe de harmonie
van het geheel van de onderdelen een wonderbare waarheid naar voor brengt.
Vijf
belangrijke Punten.
1. De diensten van het Heiligdom leren ons hoe het
PLAN van verlossing werkt.
2. Ze zeggen ons waarom sommige dingen zijn zoals ze
zijn.
3. Ze openbaren duidelijk de relatie tussen wet,
zonde en toorn.
4. Ze ondersteunen en bevestigen ten
volle de liefde van God, aangezien wij de barmhartigheid en de liefde van God
geopenbaard zien.
5. Ze openbaren de ware, de bijbelse
betekenis van geloof. Indien wij gered worden door het geloof, moeten wij
begrijpen wat geloof feitelijk is. Als wij al de stukken bijeenbrengen, dan
kunnen wij zien en begrijpen hoe wonderbaar God is. Wij beginnen de mooie
harmonie, de wijsheid, de liefde van God te aanschouwen in het feit dat Hij
aan ons, schuldige mensen het PLAN van verlossing aanbiedt.
Vier voorname Thema's.
1. De overdracht van
de schuld.
2. Het concept van de
restitutie.
3. Het dagelijkse en
de zonde offers. 4. De Grote Verzoendag.
Deze vier componenten zijn volledig
bevestigd en geopenbaard in de diensten van het Heiligdom.
In onze hedendaagse
wetgeving hebben wij drie graden wat betreft moord. Dit onderscheid komt van
hetgeen God geopenbaard heeft in de Bijbel. Het is een joods-christelijke
erfenis, die wij bezitten in onze landen.
10. opdat geen onschuldig bloed vergoten
worde in het land dat de Here, uw God, u als erfdeel geven zal, en opdat geen
bloedschuld op u kome.
Numeri 35:25
25. En de vergadering zal de doodslager
uit de hand van de bloedwreker bevrijden, en de vergadering zal hem naar de
vrijstad doen terugkeren, waarheen hij gevlucht was, waar bij wonen zal tot de
dood van de hogepriester, die men met de heilige olie gezalfd heeft.
God legt de verkeerde handeling op de
hogepriester. As hij sterft neemt Hij zijn dood aan als vergelding voor de
eisen van de wet, die zegt: een leven voor een leven. Barmhartigheid
vermindert de eisen van de wet niet. God heeft een middel om de schuld over te
dragen van de moordenaar naar de hogepriester. Als de hogepriester sterft is
er aan de eisen van de wet voldaan.
Deuteronomium 19:11-12
11. Wanneer echter iemand zijn naaste
haat, hem belaagt, zich tegen hem keert en hem dodelijk treft, zodat hij
sterft, en dan naar een van deze steden vlucht, 12. dan zullen de oudsten
zijner stad hem vandaar laten halen en hem aan de bloedwreker (de naaste
bloedverwant)overleveren, opdat hij sterve.
Numeri 35:19
19. De bloedwreker zelf zal de
doodslager doden, wanneer hij hem aantreft, zal hij hem doden.
Deuteronomium 19:13,15-20
13. Gij zult hem niet ontzien; zo zult
gij het bloed van de onschuldige uit Israël wegdoen, opdat het u welga.
15. Een enkele getuige
zal niet kunnen optreden ter zake van enige ongerechtigheid of zopde, welke
ook, die hij begaan mocht hebben; op de verklaring van twee of drie getuigen
zal een zaak staan.
Dit wordt grondig uitgelegd in de video
of audio serie 202 en het boek "De Volle Beker." en "De Openbaring van
Jezus.". In de eindtijd heeft God twee getuigen die voor de waarheid getuigen.
Wat zegt de Bijbel nopens deze die getuigen maar de waarheid verdraaien. Wat
zal God doen met zulk een mens?
16. Wanneer een misdadig getuige tegen
iemand optreedt om hem van een overtreding aan te klagen,
17. dan zullen de twee mannen die dit
geschil hebben, zich vóór de Here stellen, vóór de priester en de rechters,
die er dan zijn zullen.
18. Dan zullen de rechters dit
nauwkeurig onderzoeken, en blijkt, dat de getuige een valse getuige is en dat
hij een valse aanklacht tegen zijn broeder heeft ingediend, 19. Dan zult gij
hem doen, zoals hij zijn broeder dacht te doen. zo zult gij het kwaad uit uw
midden wegdoen.
20. want de overigen zullen dit horen en
vrezen en niet weer zulk een kwaad in uw midden doen.
Numeri 35:31,33
31. En gij zult voor het leven van een
doodslager, die des doods schuldig is geen, losgeld aannemen, maar hij zal
zeker gedood worden.
33. Zo zult gij het land
waarin gij woont, niet ontwijden, want bloed, dit ontwijdt het land, en voor
het land kan ten aanzien van het bloed, dat daarin vergoten is geen verzoening
worden gedaan dan door het bloed van degene, die het vergoten heeft.
Deuteronomium 19:21
21. Gij zult hem niet ontzien
(die op een uitdagende wijze wetteloosheid begaat):
leven om leven, oog om oog, tand om tand,
hand om hand, voet om voet.
Denk eraan dat deze
tekst moet gezien worden in een context van wetteloosheid. God zegt dat de
mens er niets mag mede te maken hebben, dat hij ze niet mag toelaten. Deze wet
werd verdorven, slecht toegepast door de Israëlieten, zodat Jezus in Matteus
5:38 verklaarde: "er is gezegd oog voor oog, tand voor tand, maar vergeef uw
naaste." Jezus zegt in Matteus 5 dat de wet niet moet afgeschaft worden, want
in vers 17 zegt Hij:" Meent niet dat Ik gekomen ben om de wet en de profeten
te ontbinden, maar om te vervullen," om u aan te tonen hoe de wet moet
toegepast worden. Jezus bedoelt dat, als iemand u toevallig misdoet, gij hem
vergeven moet. Maar indien iemand iets doet met kwaadaardigheid en met
voorbedachte rade, dan zal de wet toegepast worden: oog voor oog tand voor
tand. Dat houdt gerechtigheid en barmhartigheid in evenwicht. Genade maakt de
wet niet zonder uitwerking. Integendeel genade wordt toegekend aan deze die
onvoorzien de wet breken.
Het Verloop van de wetgeving van God.
1. God geeft de wet: Alle moordenaars zullen ter dood
gebracht worden door de naaste bloedverwant.
2. Alle moordenaars kunnen vluchten naar de
vrijsteden en genieten van de oorspronkelijke aanbieding van genade. 3. Er
ontstaat echter een onderzoek.
4. Er wordt beslist:
a. Was het een moord met voorbedachte rade. Dan wordt
de moordenaar buiten het kamp gestenigd door de naaste bloedverwanten. God
zegt geen medelijden te hebben met opzettelijke wetteloosheid. De naaste
bloedverwant gooit de eerste steen. Als Jezus komt in glorie, komt de Vader
met Hem mede. Denk eraan dat de zevende plaag, als Jezus met de Vader komt,
dat deze plaag een vlaag van grote zware hagelstenen is. De Vader, de naaste
verwant van Jezus, stenigt de moordenaars. De wet zegt dat de naaste
bloedverwant het bloed wreekt. Want deze, die dan leven zullen gepoogd hebben
Jezus te doden. De Bijbel zegt in Openbaring 17:14 dat zij oorlog voeren tegen
het Lam. Zij pogen opzettelijk het Lam doden. Zij zouden het doen, want zij
staan onder de leiding van Satan. Maar de Vader stenigt ze. Hij is de naaste
verwante van de Zoon.
b. Die toevallig een moord begaan heeft kan in leven
blijven in de vrij stad tot de hogepriester sterft. De schuld van deze
moordenaar wordt
overgedragen op de hogepriester tot zijn dood. Zo is
de wet voldaan.
Dit betekent dat de toerekenbaarheid
voor het leven ongeschonden blijft. God vraagt een oplossing voor ieder geval
van moord. God vraagt dat de mens gerechtigheid zou toepassen. Wees niet
toegeefijk in geval van opzettelijke
moord.
Barmhartigheid maakt de wet niet zonder
uitwerking. Eerder de wet blijft de dood opeisen. Maar genade biedt een
mogelijkheid om de eisen van de wet tegemoet te komen en om een mens schuldig
aan een toevallige moord te laten leven.
1Johannes 5:17
17. Alle ongerechtigheid is zonde, en er
bestaat zonde niet tot de dood.
De schuld kon overgedragen worden op de
hogepriester. God aanvaardt zijn dood om aan de eisen van de wet te voldoen.
Wij hebben gezien dat gerechtigheid
en barmhartigheid als broeders en zusters zijn. Ze zijn bevat in het karakter
van God en zijn onafscheidbaar. De ene verdringt noch overtreft de andere.
Mensen zouden graag God gans genade maken of gans gerechtigheid. Noch het een
noch het andere kan kloppen. De twee moeten bij elkander gebracht worden daar
dit Gods liefde uitmaakt.
Overeenkomsten
tussen de Diensten van het Heiligdom en het PLAN van
Verlossing.
Ieder mens draagt de schuld van de
zonde. Moest er geen wet zijn, dan zou er geen sprake zijn van zonde, want
zonde is de overtreding van de wet. Ieder mens heeft gezondigd en het rantsoen
van de zonde is dood.
De wet eist dood van elk mens. De Bijbel spreekt
duidelijk van een oordeelsdag waarop God ons leven zal onderzoeken.
Zij die opzettelijk gezondigd hebben
zullen vernietigd worden in de tweede dood door de naaste verwante. Jezus is
naar de wereld gekomen als het Lam van God, de Zoon van God en Hij werd
vermoord voor uw zonden en de mijne. De naaste verwante, de Vader, zal daar
zich mede bemoeien. Ofwel wordt gij gered door de dood van Christus of gij
wordt veroordeeld door de dood van Christus. De dood van Christus plaatst
ieder mens in een positie van verantwoordelijkheid tegenover de Vader.
Zij die vrijwillig gezondigd hebben
worden vernietigd door de Vader. Zij die onvrijwillig gezondigd hebben
ontvangen genade. Leven wordt aangeboden aan allen, die gewillig zijn te leven
in de stad (lichaam) van bescherming (Christus).
Romeinen 8:1
1. Zo is er dan nu geen veroordeling
voor hen, die in Christus
Jezus zijn.
Er is dus geen veroordeling voor deze,
die in de vrijstad zijn.
In Openbaring 20:9
omsingelen de bozen de "stad" maar worden door vuur uit de hemel verslonden
buiten de stad. Dan is die stad, de vrijstad, de legerplaats der heiligen. Dit
is de stad waar Abraham naar geroepen werd. Maar Hij stierf zonder de belofte
te hebben ontvangen genade. Miljoenen zijn
gestorven sedertdien ook zonder de
verwezenlijking van de belofte beleefd te hebben. Maar de belofte houdt stand.
De stad is daar en zij zal komen voor allen, die de Heer liefhebben.
Dus de overdracht van de schuld wordt
in het Oud Testament
duidelijk aangetoond in het praktisch verloop ervan,
dat volledig bevestigd wordt in het Nieuw Testament.
De overdracht van de schuld wordt
uitgewerkt en verduidelijkt in de diensten, van het Heiligdom, omdat zij een
essentieel deel uitmaken van het PLAN.
De schuld, die op de mens ligt kan overgedragen
worden omdat zonde op zichzelf niet kan vergeven worden.
God vergeeft geen zonde. Voor ieder zonde moet er
verzoening gedaan worden. Het rantsoen voor de zonde is dood. God vergeeft
zondaars.
Zie illustratie 41
God plaatst ieder mens onder de
verplichting van de wet. Indien hij de wet overtreedt, komt hij onder de
veroordeling van de wet, wat dood betekent. De wet is voldaan, indien de
zondaar gedood is. Maar indien de mens zijn geloof plaatst op een volmaakte
plaatsvervanger, het Lam, de Zoon van God, Jezus, die de schulddrager wordt,
stervend op het kruis, het offeraltaar als de volmaakte Plaatsvervanger en
dat aldus aan de wet voldaan werd, staat de mens niet meer onder veroordeling.
Hij blijft steeds onder de verplichting van de wet, maar niet meer
veroordeeld. De schuld van de mens kan overgedragen worden omdat de zonde zelf
niet kan vergeven worden.
Deel 2
Het begrip van Herstel of compensatie
nadat zonde bedreven werd is niet op dezelfde manier te beschouwen als het
breken van de wet. De straf voor de zonde is dood. Wij hebben het nu over een
andere karakteristiek van Gods wet: hoe worden verkeerdheden onder de mensen
hersteld?
Wat deed Zacheis met al het geld, dat
hij gestolen had? Hij gaf vier maal terug wat hij gestolen had. (Lukas 19:8)
Hij begreep dat er straf was voor het breken van de wet. Dit is een kwestie
tussen de wetgever en de zondaar. Maar hoe staat de zaak tussen het
slachtoffer en de zondaar?
Leviticus 6:2-7
2. Wanneer iemand zonde doet en
ontrouw wordt jegens de Here, en tegenover zijn volksgenoot ontkent dat hij
iets in bewaring heeft, of dat hem iets is ter hand gesteld, of dat hij iets
weggeroofd heeft; of hij heeft zijn volksgenoot iets afgeperst, 3. of hij
heeft iets dat verloren was, gevonden en hij ontkent het, en doet een valse
eed ten opzichte van enige zaak die een mens doen kan, zodat hij zich daaraan
bezondigt, 4. wanneer hij zo zonde doet en schuldig
wordt, dan zal hij teruggeven
het geroofde dat ij wegroofde, of het
afgeperste dat hij afperste, of het in bewaring gegevene dat hem in bewaring
gegeven was, of het verlorene, dat hij gevonden had,
5. of alles, ten
opzicht waarvan hij een valse eed zwoer. Hij zal de volle waarde ervan
vergoeden en nog een vijfde daaraan toevoegen; aan degene wie het
behoorde, die zal hij het geven, op de dag wanneer hij zijn
schuldoffer brengt.
Hij zondigt tegen God en tegen zijn
naaste.
Hij moet een schuldoffer brengen omdat
Hij God misdaan heeft. Maar aan de naaste zal hij restitutie doen.
6.
Als zijn schuldoffer zal hij voor de Here
brengen een gave ram uit het kleinvee, in de waarde geschat, ten schuldoffer
voor de priester.
Indien iemand een ander
mens misdoet, heeft hij gezondigd tegen God. De Here zegt dat hij
restitutie moet doen en er 20% bijdoen. Dan pas kunt gij uw offerande brengen
naar de priester, dit alles op dezelfde dag.
Gij kunt niet in orde zijn met God indien
er nog niet vergeven zonden zijn
tussen u en uw naaste. God vraagt dat
gij eerst de dingen recht zet tegenover deze, die gij misdaan hebt. Jezus zegt
het in het nieuw testament.
Gij kunt niet in orde komen met God
indien gij vergeet wat gij schuldig zijt aan uw naaste. God vraagt herstel
voor hetgeen verkeerd gedaan werd. Er zijn zonden waar er praktisch geen
restitutie kan gedaan worden. Juist maar zeggen: "het spijt mij" maakt de
dingen niet in orde. In dat geval moet het in Gods handen gegeven worden,
opdat Hij doen zou wat fair is. 7. En de priester zal over hem
verzoening doen voor het aangezicht des Heren, en hem zal vergeving
geschonken worden, ten aanzien van elke zaak waardoor hij schuld op zich
laadt. Iemand zou kunnen zeggen: "Dat is alles in het Oud Testament." Het
Plan van verlossing onderricht duidelijk dat op het einde God ervoor zal
zorgen dat iedereen gecompenseerd wordt voor zijn kwaad. God zal ervoor zorgen
dat er compensatie voorzien is voor al het kwaad op het hoofd van de bozen.
Het kwaad van hen, die Christus aangenomen hebben als hun Verlosser zal op de
kop van de zondebok komen. Als Satan zal branden in de sulfer voor zijn zonden
zal hij ook lijden voor de zonden van de heiligen. Hij zal lijden voor de
restitutie die van de heiligen geëist wordt. Dit zal lang zijn, want God eist
volledige compensatie.
God vergeeft geen zonden. God eist een
volledig evenwicht.
Hoe werkt de wet?
1. Hij, die zondigt, verbreekt Gods wet. Hij zondigt
tegen God. Daarom wordt een ram vereist als een schuldoffer.
2. Hij die zondigt tegen zijn naaste
moet aan zijn naaste volledig herstel, of restitutie doen + 20%. In geval een
lam of een os gestolen was werd 300 of 400% vergoeding gevraagd.(Ex.22:1)
God eist
straf: Ram/schuldoffer.
restitutie: +20%
De restitutie is compensatie die
toekomt aan het slachtoffer. Dit princiep is belangrijk omdat de dienst van
het Heiligdom onderwijst dat God in de toekomst compensatie zal eisen van de
bozen voor hun daden.
Iemand kan twintig
mensen vermoord hebben. De doodstraf is alleen toepasselijk op één leven. Wat
gebeurt er met de negentien andere? Hij kan maar een leven vergoeden met zijn
eigen leven. In ons gerecht wordt dit zo opgelost.. Maar in het systeem van
God niet. Wees er zeker van dat hij de dood zal sterven van de negentien
andere +20%. De restitutie moet volledig zijn zodat er totaal evenwicht is en
de eisen van de wet tegemoetgekomen zijn. Als God het Plan van verlossing
voltooid heeft zal er geen onevenwichtigheid in te vinden zijn. Iedereen zal
opgewekt worden om de dag te aanschouwen van Gods gerechtigheid.
Gedurende de duizend
jaar zullen de heiligen bepalen welke de rechtmatige compensatie is voor de
slachtoffers van alle misdaden. Jezus zelf zal de gerechtigheid ten uitvoer
brengen met wraak, uitgedrukt door brandende sulfer. Wraak is de
gepassioneerde maar wettelijk en rechtvaardige toepassing van gepaste
gerechtigheid. Wraak is geen kwaad woord, tenzij deze die wraak zoekt slecht
is.
Deuteronomium 32:41
41. Als Ik mijn bliksemend zwaard wet,
en Mijn hand grijpt naar het gericht, dan zal Ik wraak oefenen aan mijn
tegenstanders, en vergelding brengen over wie Mij haten.
In Openbaring 19 komt Jezus op een wit
paard en een scherp zwaard komt uit Zijn mond om de naties te slaan. Hij neemt
wraak op Zijn vijanden.
Hebreeën 10:30
30. Want wij weten, wie gezegd heeft:
Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden! En wederom: De Here
zal zijn volk oordelen.
Vergelden betekent dat
volledige restitutie gegeven is. "Oordelen" is hier gebruikt in de zin dat
Jezus gerechtigheid zal toepassen voor Zijn volk. Hoevelen zijn gestorven
tengevolge van het kwaad van anderen! God zal er voor zorgen, dat iedereen
volledig terugbetaald wordt+20%. In Openbaring 18:6 zien wij dat de leiders
van Babylon dubbel zullen vergolden worden, 200% door God persoonlijk
toegepast voor al het lijden dat zij veroorzaakt hebben aan de heiligen
gedurende de grote beproeving. De premissen te vinden in Genesis sluiten aan
met de Openbaring. Zij zijn niet gescheiden. Voor God is er gen gisteren en
morgen. Voor God is alles tegenwoordige tijd. Hij
verandert niet. Alles wat Hij beloofd
heeft zal verwezenlijkt
worden.
Deel 3
Het dagelijkse en het Zondeoffer.
De dienst van het Heiligdom leert een
ander diepzinnig punt: Er is verschil tussen corporatieve genade en genade
betuigd aan individuen. Deze waarheid is geopenbaard in het Heiligdom in twee
offeranden:
1. Het dagelijkse.
Deze offers werden ieder morgen en
avond opgedragen, bij zonsopgang en zonsondergang ter intentie van het kamp in
zijn geheel.
2. Het zondeoffer.
Dit offer werd opgedragen door het hoofd van het
gezin.
Vanaf het ontstaan der zonde wijst dit offer naar
Kalvarie.
Adam en Eva offerden van tijd tot
tijd een zondeoffer. Abel werd gedood omdat God Abel's zondeoffer aanvaard had
en dat van Kaïn verworpen had.
Waarom werd dat van Kaïn
verworpen? Welk offer bracht Kaïn? Fruit. Hij hield er niet van een dier
te doden. Hij aanzag dat
als barbaars. Hij hield niet van het doden van schepsels. Maar God vroeg een
lam te slachten. In zijn verkeerde denkwijze was dit slecht. Abel beminde Kaïn
en hij hield van het lam. Dit dier te doden raakte zijn hart veel dieper. Hij
deed het toch omdat hij zijn vertrouwen
stelde in God. Abel
legde zijn slachtoffer op het altaar. God had respect voor deze daad. Het
staat niet in de Bijbel, maar ik geloof dat God vuur uit de hemel liet
neerdalen om Zijn aanname te bevestigen, terwijl Hij geen blijk gaf dat Hij
Kaïns offerande aanvaard had.
Ik wil erop drukken, dat het zondeoffer in de diensten van
het Heiligdom in het Oud Testament en deze vanaf Adam en Eva verwijzen naar
Jezus die zou sterven als het Lam van God.
Beide offers geillustreerd.
Het Zondeoffer.
Zie illustratie 37.
U ziet een man, die zijn
lam gebracht heeft en de priester, die daar is om hem te dienen. Het lam wordt
op het brandofferaltaar gelegd en de priester overhandigt de man een mes, die
zijn hand op de kop van het lam legt en zijn zonden belijdt. Hij snijdt de
ader door van het lam. De priester neemt een beetje bloed van het lam in een
beker. Hij strijkt van dit bloed op de hoornen van het brandofferaltaar. Hij
komt naar het wasvat en wast zijn handen om in de tempel te kunnen binnengaan.
Dan brandt hij wierook op het reukofferaltaar. Jezus ziet vanaf het
verzoendeksel, dat zich tussen de cherubs op de ark der getuigenis bevindt,
(Exod.25:22) doorheen het voorhangsel en doorgrondt het hart van de zondaar.
Als hij berouw had over zijn zonde liet Jezus de heerlijkheid schijnen over
het open bovengedeelte van het voorhangsel, zodat de zondaar, die in het
voorhof stond, kon zien dat zijn offer aanvaard was en zijn zonde
overgedragen was op het heiligdom. Dan kon de man weggaan zonder schuld. Dit
legt op een wonderbare manier uit hoe het ware Lam, het Lam Gods zou komen op
deze wereld om onze schuld weg te nemen. Zo wij Hem aannemen als onze
Verlosser en gewillig zijn te leven door het geloof, worden onze zonden
overgedragen op het Lam
Het Dagelijkse Offer.
Illustratie 37
Het verschilt van het
voorgaande. Het greep plaats in de morgen en de avond. Het lam werd niet
gebracht door een individu. Het werd genomen uit kudden, die de priesters
hielden voor dit doeleinde. Nadat het dier geslacht was, kwam de priester naar
het wasvat en waste voeten en handen. Hij streek het bloed van dit offer
op de hoornen van het reukofferaltaar. Dit offer was bedoeld voor het kamp
van Israël in zijn geheel. Er werd bestendige of dagelijkse verzoening gedaan,
zodat, als er iemand gezondigd had, bijvoorbeeld op 1 Juni en hij kon maar op
1 September zijn persoonlijk offer brengen, er toch bestendige verzoening
voorzien werd. Deze bestendige verzoening, avond en morgen, verzekerde heil en
hield de toom van God tegen die Zijn volk zou vernietigen.
Deze beide offeranden hebben een specifieke
betekenis:
Het zonde offer verwijst naar het Lam, Christus op
Kalvarie.
Het dagelijks verwijst naar de tijd,
die voorafgegaan is, waarop Jezus zich tussen de toorn van God en de zondige
mens geplaatst heeft sedert Adam en Eva om te bemiddelen als Redder van de
mens.
Deze offeranden belichten twee voorname
waarheden:
1. Het heil ontstaat niet door het offeren van dieren
noch door sommige religieuze handelingen.
Hebreeën 10:4
Het is onmogelijk dat het bloed van
stieren of bokken zonden zouden wegnemen.
In geen enkele tijd is heil voortgekomen
uit dierlijke offers.
2. Het heil is altijd ontstaan door geloof. (Hebr.11)