|
JEZUS WIJST DE WEG
Opmerking: Deze Bijbelstudie is de derde in de serie over de waarheid aangaande
de Sabbat. Stel vast, of zij, die onderricht worden, de andere twee bezielende
onderwerpen volkomen verstaan, voordat u met deze les begint. Breng dit
onderwerp niet op een gevoelloze of veroordelende manier. Breng de waarheid in
liefde.
In onze voorafgaande studies hebben we de oorsprong van Gods heilige Sabbatdag
ontdekt. We hebben gezien, dat de Schriften met zekerheid leren, dat de dag die
wij zaterdag noemen, de zevende dag der week, de Sabbat des Heren is. Jezus liet
ons het voorbeeld van getrouwheid na in het houden van deze dag, en zinspeelde
door woord noch daad op een verandering in de toekomst. Nu Jezus ons de weg wil
wijzen door middel van deze studie, behoren we ons biddend af te vragen: „Wat
zou Jezus willen dat ik deed?" In het naspeuren van de oorzaak van deze
ogenschijnlijke „verandering" van de Sabbatdag naar de eerste der week, zullen
we de Bijbel enkele vragen stellen.
1. Hoe wordt in de Bijbel
voor de eerste maal melding gemaakt van de Sabbat? Gen. 2 : 1-3.
2. Wanneer herinnerde God
Zijn volk aan deze belangrijke bepaling? Exodus 20 : 8-11.
3. Wiens vinger schreef
deze woorden op de stenen tafelen? Exodus 31 : 18.
4. Wat is Gods houding ten
opzichte van al deze geboden? Psalm 89 : 35; Pred. 3 : 14.
Aant.: Het is dus duidelijk, dat God onveranderlijk en niet onstandvastig is.
Hij stelde de Sabbat in; Hij maakte die tot een deel van Zijn onveranderlijke
Wet en nergens zinspeelde Hij op een verandering in dit Goddelijke plan. Maar
velen die deze verandering aannemen, denken dat Jezus Christus toch op een of
andere manier een verandering heeft aangebracht. We zullen nu nader op deze
gedachten ingaan.
5. Hoe duidelijk drukte Jezus Zich uit niet betrekking tot Gods geboden? Matth.
5 : 17, 18; 19 : 16, 17. Aant.: Het verkeerde begrip aangaande dit punt ont
staat doorgaans uit het niet erkennen van de verhouding tussen zaligheid. genade
en wet. In een voorafgaande Bijbelstudie (De Bijbel - richtlijn voor het leven
van de Christen) is getracht dit duidelijk te maken. Herhaal hier de heerlijke
waarheid dat Jezus en Jezus alleen niij kan redden. Hij alleen kan mijn
zondeschuld uitwissen; ik kan dat nooit doen door de Wet te onderhouden. Maar
dit werk van Christus te mijnen gunste, geeft mij niet de vrijheid te stelen, te
moorden of Zijn Sabbatdag te veranderen.
6. Wat was de gewoonte van de apostelen
van Christus aangaande liet vieren van de Sabbat na de opstanding? ]land. 18 :
4; 17 : 1, 2.
Aant.: De Heilige Schrift openbaart geen verandering in de dag der aanbiwling na
de opstanding. Terwijl er vete verwijzingen zijn naai Sabbatviering zoals het
gebod beveelt, wordt er op de heiligheid van de zondag zelfs niet gezinspeeld.
Maar wel vinden we enkele veelzeggende verklaringen uit de mond van Paulus toen
hij afscheid namen van de ouderlingen te Efeze.
7. Welke waarschuwing aangaande de toekomst gaf Paulus? I land. 20 : 28-30.
Aant.: Dit is precies wat gebeurde: Na de dood van tic apostelen geraakte de
kerk langzamerhand op dwaalwegen. Riten, ceremoniën en door mensen gemaakte
leerstellingen, waarvan Paulus en Petrus nooit hadden gehoord, begonnen de
Gemeente Gods binnen te sluipen. Een kerkhistoricus merkte dienaangaande op: ,De
viering van de zondag was, evenals andere feestdagen, cen menselijke inzetting,
en het lag helemaal niet in de bedoelingen van de apostelen en van de eerste
Christengemeente om de wetten van de Sabbat toe te passen op de zondag." -
Augustus Neander, General History of the Christian Religion and Church, ;deel 1,
blz. 186.
8. Hoe werd deze poging om, de Sabbat te veranderen, voorzegd? Daniël 7 : 25, te
ràte gedeelte.
Aant.: Deze voorgenomen verandering voltrok zich geleidelijk. In dit
geleidelijke proces speelde Rome een voorname rol. Door het edict van
Constantijn, van 7 maart 321 na Chr., toen de eerste zondagswet werd
afgekondigd, en door de beslissing van de Kerkvergadering van Laodicea in 364 na
Chr., waarin bevolen werd, dat Christenen de zevendedags Sabbat niet moesten
vieren, werd deze verandering verhaast. Toen het Pauselijke Rome in 538 na Chr.
oppermachtig werd, gaf het aan al die verordeningen zijn zegen en zijn
goedkeuring. Het Pausdom aanvaardt hiervoor de volle verantwoordelijkheid.
„Door welke autoriteit veranderde de Kerk de Sabbatviering? De Kerk verplaatste
de viering van de Sabbat naar de zondag rechtens de goddelijke, onfeilbare
autoriteit, haar verleend door haar stichter Jezus Christus. De Protestant, die
de Bijbel aanneemt als de enige gids des geloofs, heeft voor de zondagviering
geen enkele grond." - Katholiek Universeel Bulletin van 14 augustus
1942.
9. Waar gaat het in deze strijd in feite om? Rom. 6 : 16; Joh. 14 : 15.
Aant.: Onze verhouding tot de Bijbelse Sabbat is meer dan alleen een kwestie van
dagen. Waar het in feite om gaat is, of we al dan niet de weg zullen gaan die
Jezus ons wijst. „O God, help ons dat we gewillig zijn te kiezen voor Uw Zoon,
Jezus Christus, en als dat gebeurd is, dat wij die keuze niet loslaten, wat ook
moge gebeuren."
|
|