|
||
You are: Home > www.agp-internet.com/react > Sermonroom > Historisch Index | ||
Christus
zal de goddelozen vernietigen bij de wederkomst, De rechtvaardigen neemt Hij mee
naar de hemel. Hij zal de aarde verwoest achterlaten. Dan zal een periode
beginnen. die bekend is als het duizendjarig rijk, De populaire gedachte dat
Christus tijdens deze periode zal regeren over de volken der aarde en dat er
vrede zal zijn. berust niet op Gods woord, Openbaring 19 en 20 beschrijven de
gebeurtenissen die plaats zullen vinden in verband met het duizendjarig rijk. Vóór
de duizend jaren : 1.
Christus komt weer naar de aarde na de zeven plagen. Openb. 19:11-16. 2.
Hij za1 alle goddelozen vernietigen bij zijn komst.19:17-21. 3.
Satan zal gebonden worden op de verwoeste aarde afgrondplaats van de duivel)
.Doordat zijn volgelingen dood zijn, kan Satan niet langer «de volkeren
verleiden, voordat de duizend jaren voleindigd zijn». 4.
Christus zal allen die in Hem hebben geloofd, opwekken uit de dood. Vers 4. De
Bijbel noemt dit «de eerste opstanding» at .de opstanding ten leven».
Vers 5. Joh. 5:28, 29. Daarna zullen «de levenden, die achterbleven» en
gedurende de laatste plagen door God zijn beschermd, onsterfelijkheid ontvangen.
1 Thess. 4: 16, 17. 1 Kor. 15:51-55. Dan zal Christus zijn volk met zich mee
nemen naar de hemel. Joh. 14:1-3. 1 Thess. 4:17. Tijdens
de duizend jaren : 5.
Satan zal op aarde gebonden zijn door .een keten van omstandigheden. Hij kan
niemand verleiden. Hij zal kunnen overdenken wat zijn opstand tegen God
veroorzaakt heeft. Vers 1-3, 7. 6.
In de hemel zullen de verlosten oordelen over de goddelozen. Vers 4. 1 Kor. 6:2,
3. De
gelovigen krijgen inzicht in de rechtvaardigheid van God. Ze zullen ontdekken
dat God barmhartig met de mens heeft gehandeld. De verlosten zullen voor altijd
met Christus zijn. Vers 6. Over hen heeft .de tweede dood. geen macht. Aan
het einde van de duizend jaren : 7.
Christus en zijn verlosten zullen terugkeren naar de aarde. Vers 9; 21:1,2. 8.
Christus zal dan de overige doden opwekken, die bij zijn wederkomst niet waren
opgewekt. Vers 5. Merk op dat de zin .de overige doden werden niet weder levend,
voordat de duizend jaren voleindigd waren., is geplaatst midden in de
beschrijving van de eerste opstanding. Vers 13. Joh.5:29. 9.
Satan zal dan gedurende een korte tijd worden losgelaten.. Vers 3. Hij zal een
laatste poging doen om de weer levend geworden goddelozen op te hitsen tegen
Christus en de gelovigen. Vers 7-9. EZ. 38: 16. 10.
God zal de goddelozen plotseling een halt toeroepen. Hij zal ze voor zijn troon
brengen voor het laatste oordeel. Vers 11-14. 11.
Tenslotte zal God alle goddelozen vernietigen door vuur uit de hemel. Vers 9,
14. 15. Het oorspronkelijk Grieks voor de term in alle eeuwigheden (vers 10)
betekent .zolang iets duurt Vergelijk Judas 7, waar staat dat Sodom verbrand is
.met eeuwig vuur, en Klaagliederen 4:6 waar van deze stad wordt gezegd dat ze
.in een oogwenk" werd vernietigd. De Bijbel geeft duidelijk te kennen dat
de straf voor de zonde de dood is, een ophouden te bestaan en geen leven van
pijn lijden. Het
reinigend vuur van God zal alles dat door de zonde verdorven is vernietigen. 12.
Wanneer God de aarde heeft gereinigd, zal Hij deze herscheppen .en alle dingen
nieuw maken. Openb. 21:1.2 Petr. 3:12, 13. Op deze wijze zal God de mens
teruggeven wat door de zonde is verloren gegaan. Hoofdstuk 21 en 22Vers
1-8. Het laatste gedeelte van de Openbaring toont de uitkomst van de strijd.
Als alle dingen nieuw zijn, is het onvolmaakte verdwenen. Jes. 65:17; 2 Petr.
3:13. De
heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, zal een stad zijn die geheel verschilt van
het huidige Jeruzalem. Het is de stad van God, in alle opzichten volmaakt. Het
komt van God uit de hemel aan het einde van de duizend jaren. Johannes
zag het nieuwe Jeruzalem «getooid als een bruid, die voor haar man versierd is.»
De stad, met de verlosten binnen haar muren, zal gelijken op een reine en
heilige bruid, die Christus, de Bruidegom, door zijn liefde voor zich gewonnen
heeft. Vers
9-Hfdst. 22:5. Eén van de zeven engelen, die de laatste plagen over de
onreine vrouw Babylon bracht, laat Johannes nu de reine vrouw zien, de Bruid, de
vrouw van het Lam, het nieuwe Jeruzalem. De
stad zal de heerlijkheid van God weerkaatsen. Het zal een monument zijn van Gods
liefde voor de mensen. Ze brengt het geluk waarnaar al Gods kinderen hebben
uitgezien. Rom. 8:17:1 Kor. 2:9. Het
getal twaalf, dat zo dikwijls verbonden werd met Gods Koninkrijk, wordt hier
steeds genoemd. De stad heeft twaalf poorten, waarop de namen geschreven staan
van de twaalf stammen van Israël, twaalf fundamenten, met de namen van de
twaalf apostelen, elke muur is 12.000 stadiën (550 KM) lang, en 144 el (12 x
12) of ruim 70 meter hoog. De boom des levens draagt twaalf maal vrucht.
Johannes gebruikte symbolische taal om de stad te beschrijven. In deze stad zullen de mensen ongedwongen kunnen omgaan met God. Dit is de waarborg dat de zonde nooit meer kan terugkeren. |
||