|
||
You are: Home > www.agp-internet.com/react > Sermonroom > Historisch Index | ||
Hoofdstuk 17 Vers
l' 2. Zó belangrijk zijn de zesde, zevende plaag, dat God één van zijn
engelen deze plagen brachten, naar Johannes zond om ze hem uitvoeriger te
verklaren. Vers
3.7. Hoewel de engel beloofde dat hij Johannes het .oordeel over de grote
hoer» zou tonen, liet hij hem eerst de redenen voor dit oordeel zien. Babylon
zal vernietigd worden op grond van de door haar gekozen weg. Deze verzen lopen
in veel opzichten parallel met Openbaring 13:1-10 waar de Rooms-katholieke
kerkstaat wordt beschreven. Daar echter stelde God kerk en staat voor in één
symbool. Hier worden beide geschilderd in verschillende symbolen. Een vrouw
stelt in de profetie een kerk voor. Een onreine vrouw stelt een dwalende kerk
voor. Babylon is duidelijk een onzuivere kerk. Rijk, trots en corrupt, stelt het
Satans laatste machtsmiddel van bedrog voor. Vers
8.11. Het beest ..was en is niet en het zal opkomen uit de afgrond en ten
verderve varen. De duivelse macht komt uit de afgrond. Hij
heeft altijd gewerkt door middel van de wereldmacht. Hij «was.. : toestand
voordat de duivel naar deze wereld kwam. «Is niet.. : hij werkt verborgen
achter de wereldmachten. «Komt op uit de afgrond.. : de duivel openbaart zich
in de eindtijd. De
zeven koppen: De machten waardoor de duivel werkte. Gods volk werd
achtereenvolgens vervolgd door: Egypte, Assyrië, Babylon, Medo-Perzië,
Griekenland en de Romeinse Staat. Vijf daarvan waren verdwenen in de tijd van
Johannes, en het zesde, het Romeinse Rijk was er nog. Daarna
moest een andere macht komen, de zevende, die beschreven wordt in Openbaring 13,
de vereniging van kerk en staat. Tenslotte zal de duivel zichzelf in zijn volle
macht openbaren. Er zal een volledige samenwerking zijn tussen de draak, het
beest en de valse profeet. De duivel zal zich voordoen als Christus. Hij is de
achtste, maar .vaart ten verderve. In Openbaring 20:1 wordt hij weer
teruggebracht naar de afgrond. Vers
12-14. Volgens
Openbaring 16:13, 14 en 16 zullen de drie grote machten van het kwaad, de
koningen van de gehele wereld verzamelen in een laatste poging om Gods volk te
vernietigen. Openbaring 17: 12 noemt deze koningen .de tien koningen., die met
het beest de macht ontvangen. Ze strijden gezamenlijk tegen het Lam, maar het
Lam, Jezus zal hen overwinnen. Openb. 19:11-19. Vers
15.17. De volken die Babylon steunen zullen ontdekken dat ze bedrogen zijn.
Daarom zullen ze zich tegen de kerk en haar leiders richten. Dit is
de goddelijke verklaring van het opdrogen van . de Eufraat. God
zal toelaten dat de volken op aarde voor een korte tijd zich verenigen met
Babylon. Als de zesde plaag wordt uitgegoten zal Hij zijn volk verlossen. Vers
18. In een korte zin verklaart de engel aan Johannes het .geheimenis. van de
vrouw. BabyIon is de grote stad die over de koningen der aarde regeert. De aard
van Babylon is die van een onzedelijke vrouw, die bereid is om zichzelf te
verkopen om over anderen te kunnen heersen. I Openbaring
18 wijst naar de tijd dat er een volledige val zal zijn, als gevolg van het verwérpen
van de boodschappen uit Openb. 14:6-12. De boodschap uit de verzen 1-4 is de
laatste die God aan de wereld zal zenden. De
machtige engel, die deze boodschap brengt, zal heel de aarde verlichten door
zijn lichtglans. De profetie van Jesaja zal in vervulling gaan; ..Sta op, word
verlicht, want uw licht komt en de heerlijkheid des Heren gaat over u op. Want
zie, duisternis zal de aarde bedekken en donkerheid de natiën, maar over u zal
de Here opgaan en zijn heerlijkheid zal over u gezien worden... Jes. 60:, 1,2 Nog
steeds bevindt zich het ware volk van God temidden van de afvalligen. Velen
verlangen naar meer licht. Ze zijn niet tevreden met hun huidige
toestand. Het zijn eerlijke mensen die tevergeefs naar het beeld van Christus in
hun religie zoeken. Er
worden vijf redenen genoemd waarvoor Babylon zich moet verantwoorden : 1.
Trots en hoogmoed 2.
Materialisme en luxe 3.
Overspel 4.
Verleiding 5.
Vervolging. (vers 2, 3, 7,
23 en 24.) Zoals
in het oude Babel een toren gebouwd werd die naar de hemel reikte, zo hebben
zich in het nieuwe Babylon de zonden opgehoopt tot aan de hemel. Daarom moet
Gods volk uit Babylon gaan. Israël moest eens Egypte verlaten omdat Gods volk
daar niet thuishoorde. De overtuigende macht van de H. Geest zal de duisternis
doordringen welke het gevallen Babylon omgeeft. De gemeente van Christus zal de
boodschap met kracht brengen en velen zullen reageren op de uitnodiging: «Gaat
uit van haar, Mijn volk!.. Vers
5-24. De verwoesting van Babylon zal volkomen zijn. God belast het met al
het vergoten bloed op de aarde. Vers 24. Gods volk is vrolijk omdat God recht
gedaan heeft. Vers 20. Hoofdstuk 18Vers
1.4. De hemel is blij met de overwinning. Ze zingen als een machtig koor tot eer
van God. Steeds weer wordt het «Halleluja» (Lof zij God) herhaald. Vers
5, 6. De Joden zongen ter gelegenheid van hun grote jaarlijkse feesten gedeelten
uit Ps. 113. 118. Het zijn lofliederen waarin Gods goedheid en genade voor zijn
volk worden geprezen. Ook op de dag der verlossing zal Gods volk de diepste
dankbaarheid uiten. Vers
7-9. Zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament wordt de
huwelijksplechtigheid gebruikt als een beeld van de geheiligde verhouding tussen
Christus en zijn gemeente. Jes. 54:5, 6.2 Kor. 11:2. Ef. 5:25-33. In
Openb. 21:2 is de bruid van het Lam «het Nieuwe Jeruzalem». Nadat Christus
zijn werk als priester heeft neergelegd ontvangt Hij de koninklijke
heerschappij. Dan. 7:1-14. De
hoofdstad van zijn koninkrijk is het Nieuwe Jeruzalem waarin Christus onze
plaats bereid heeft. Want wat is een stad zonder inwoners. Mensen maken een stad
tot wat ze is. Daarom is het Nieuwe Jeruzalem de Bruid van Christus. Zij bereidt
zich in deze wereld voor op haar bruiloft. Vers 8. Na
de huwelijksplechtigheid wordt het bruiloftsmaal gegeven. Alle gelovigen hebben
daaraan deel. Ze zijn door Jezus bij zijn wederkomst gehaald. Dit
is zo overweldigend dat het onwaarschijnlijk lijkt. Daarom kwam een stem tot
Johannes ; ..Dit zijn de waarachtige woorden Gods.» Vers
10. Johannes was
zo blij, dat hij aan de voeten van de hemelse bode neerviel. De boodschapper
wijst hem op God, als de Bron van alles wat hij aan Johannes getoond heeft. Hij
was, evenals Johannes, slechts een medeaanbidder voor de troon van God. Bij
vers 11 begint het laatste gedeelte van de Openbaring. Het houdt zich bezig met
de laatste gebeurtenissen van de grote strijd tussen Christus en Satan. De
strijd eindigt met een visioen van een prachtige wereld die Christus voor zijn
volk heeft bereid. Vers
11-16. In deze verzen wordt een beschrijving gegeven van Christus. Na het
oordeel over Babel in de zeven laatste plagen komt Jezus naar deze aarde om
vonnis te vellen en oorlog in gerechtigheid te voeren. Zij
die tegen Hem in opstand zijn gekomen zullen verdelgd worden. Hij treedt nu op
als .Koning der koningen. en «Heer der heren.. Ps. 2; 11 :4-7; 45; Openb.
14:14-20. Dit
is een beschrijving van de wederkomst van Christus, waarover Jezus Zelf
gesproken heeft. Zijn volk dat lang gewacht heeft op zijn komst zal Hem vol
blijdschap welkom heten. Hij is getrouwen waarachtig (vers 11) , Hij zal zich
zeker aan zijn belofte houden. Hij zal de goddeloze doden, maar de gestorven
rechtvaardigen wekt Hij op. Hij neemt hen met zich mee naar de hemel, samen met
zijn volk dat leefde tijdens de plagen. Christus
wordt hier gekenmerkt door drie namen. Elke naam belicht een verschillend aspect
van zijn karakter. De eerste kent Hij alleen zelf. De tweede naam, ..het Woord
Gods., openbaart Hem als de volmaakte uitdrukking van Gods gedachten. De derde
naam: ..Koning der koningen en Here der heren. laat zijn grote macht zien als
overwinnaar . Vers
17, 18. Wanneer Christus wederkomt naar de aarde, nadat de goddeloze
strijdkrachten zich verenigd hebben om oorlog tegen Hem te voeren, worden alle
aasvogels opgeroepen om zich te verzamelen. Hen wordt een maaltijd aangeboden
zoals ze nog nooit hebben gekend. Allen, rijk of arm, zwak of machtig, die de
uitnodiging van Christus hebben verworpen, zullen door deze aasvogels verslonden
worden bij de komst van Jezus. EZ. 39:17-20; Openb. 6:14-17. Met deze symboliek
wordt het troosteloze lot der ongelovigen beschreven. Vers
19-21, De machten
van het kwaad zullen zich verenigen in een laatste poging om Jezus Christus en
zijn laatste gemeente te verslaan. Dan zullen er op aarde slechts twee klassen
bestaan: zij die zich verenigd hebben met het beest en zij die zich achter Jezus
hebben geschaard. Die tegen Christus in opstand zijn gekomen zullen verteerd
worden door de heerlijkheid van zijn komst. De aarde zal dan een woestenij zijn.
want Christus zal zijn volk meenemen naar de hemel, Alleen de lichamen van de
goddelozen zullen als een prooi voor de aasvogels op aarde achterblijven.
Christus heeft zijn volk gewaarschuwd om zich niet te laten misleiden, want er
zal geen 2e kans zijn voor de goddelozen. ook niet gedurende de duizend jaren
waarover in het volgende hoofdstuk gesproken wordt. Allen moeten nu beslissen of
ze deel willen nemen aan de bruiloft van het Lam. |
||