|
||
You are: Home > www.agp-internet.com/react > Sermonroom > Historisch Index | ||
Hoofdstuk 1Vers 1, 2. De openbaring behoort Christus toe . God heeft Hem die gegeven. Ze is bestemd voor de gelovigen (dienstknechten). De openbaring is geschreven door de apostel Johannes. Het woord «openbaring» wijst op de onthulling van een geheim. God wil ons tonen wat er werkelijk gebeurt. Hij kent de zin van de geschiedenis. De Openbaring is geen gesloten boek met een geheime boodschap. Vers
3. God heeft ons
lief. Hij wil een ieder van ons helpen. Eén van de gaven, die Hij gebruikt om
de mens te zegenen, is de openbaring die Hij aan Johannes gaf. Hij zal iedereen
zegenen die naar de boodschap van deze profetie luistert en er zijn leven naar
richt. Vers
4, 5. Genade en
vrede hebben een drievoudige bron: God, de eeuwige Vader (vers 4. zie ook Ef.
3:14) , de Heilige Geest (of zeven geesten, vers 4; zie ook hfdst. 4:5; Jesaja
11:2), en Jezus Christus (vers 5) . Vers
5.7. Na zijn
begroeting spreekt Johannes over Jezus Christus, die~ ons liefheeft, die zijn
leven heeft gegeven om ons van zonde te verlossen en die de macht heeft over
alle regeringen. Hij maakt ons tot koningen en priesters, zodat wij geen
menselijke middelaars nodig hebben. (1 Petr. 2:5; 2 Tim. 2:12; 1 Joh. 2:1). Het
belangrijkste onderwerp van het boek is de wederkomst van Christus. Sommigen
geloven dat Jezus onzichtbaar zal komen en ongemerkt zijn gemeente van de aarde
zal op nemen. Dit is niet het geval! ,.En elk oog zal Hem zien.» (Mat. 24:2931;
Hand. 1 :9-11) .Zij die Hem als Heer hebben aangenomen. zien met verlangen uit
naar dit gebeuren. Mensen die zijn liefde hebben verworpen zullen dan hun grote
fout betreuren. Vers
8. God, de Eeuwige (zie vers 4) , verklaart dat Hij de Alpha (de eerste letter
van het Griekse alfabet) en de Omega (de laatste letter) is. of met andere
woorden: de A en de Z, het begin en het einde van alle dingen. Hij is de Bron
van alle openbaring. de Bron van alle leven, de Schepper en Volmaker. Volgens
Openbaring 22:13. 16 is Jezus Christus ook de Alpha en de Omega. Vers
9. Johannes kreeg
zijn visioen van Christus. terwijl hij een gevangene was op Patmos. een klein.
kaal, rotsachtig eilandje in de Middellandse zee. ongeveer 65 kilometer ten
zuidwesten van Klein-Azië. Volgens Irenaeus, een der belangrijkste theologen
der oude kerk. schreef de apostel Johannes het boek de Openbaring tegen het
einde van de regering van de Romeinse keizer Oomitianus (81-96 na Christus). een
wreed tiran die de Christenen vervolgde. Irenaeus was afkomstig uit Klein-Azië
en een leerling van Polycarpus van Smyrna. die op zijn beurt een leerling was
van de apostel Johannes. Vers
10. Johannes
vierde de dag van zijn Heer, God heeft een speciale dag, zoals dit vers
duidelijk laat zien. Bij de schepping kreeg de zevende dag van God een aparte
plaats. Jezus zei: De zoon des mensen is Heer ook over de Sabbat.Hij vierde zelf
de Sabbat en dit deden ook zijn apostelen. De Sabbat was gemaakt om de mens.
voor zijn welzijn. Genesis 2:1-3; Exodus 20:'8. 11: Jesaja 58: 11-13; Markus
2:27-28; Lukas 4: 16; Handelingen 17:2; Handelingen 13:42-44. Vers
11.20. Terwijl Johannes God aanbad, hoorde hij plotseling een stem achter zich.
Toen hij zich omkeerde naar de spreker, zag Johannes -iemand als de Zoon des
mensen(één van de namen. die Jezus graag voor zichzelf gebruikte) .die
wandelde in het midden van zeven gouden kandelaren. In zijn hand hield Hij zeven
sterren. Ook Daniël en Ezechiël hadden soortgelijke voorstellingen gezien van
Gods zoon. In beide gevallen gaf Hij bijstand aan zijn volk in de dreiging van
het oordeel. Daniël 10:5, 6; Ezechiël 8:2. Hij
bracht ook Johannes hoop terwijl Hij verscheen als priester. Jezus is werkelijk
God (de alpha en de omega, het begin en het einde) en toch vernederde Hij zich
en werd waarachtig mens (de Zoon des mensen), één met ons. Daar gaat het om in
de Openbaring. Toen Johannes de heiligheid en de majesteit van Jezus zag,
besefte hij dat hij zondig en onwaardig was. Het maakte zo'n diepe indruk op
hem, dat hij voor dood neerviel. (vergelijk Daniël 10:7-10) .De genezende
aanraking van Jezus gaf hem echter nieuwe kracht, en stelde hem in staat om te
zien wat zou komen. Jezus
legde Johannes uit, dat de zeven lampen een voorstelling waren van zeven
gemeenten in het nabije Klein-Azië, terwijl de sterren in zijn hand een
voorstelling waren van de -engelen-, de door God aangewezen boodschappers, die
waakten over deze gemeenten. Er zijn verschillende aanwijzingen dat Jezus zijn
boodschappen bestemde voor een groter publiek dan alleen deze zeven plaatselijke
gemeenten. Ten eerste: Er waren veel andere christelijke gemeenten in dat
gebied, die belangrijker waren dan de genoemde zeven gemeenten. Jezus koos er
blijkbaar zeven uit met een bepaalde bedoeling. Het getal zeven komt 54 maal
voor in de Openbaring. Elders In het boek heeft dit getal een symbolische
betekenis. Het getal zeven duidt op volmaaktheid. God voltooide de schepping van
onze wereld in zeven dagen. Genesis 2:2; Jozua 6:4. De zeven gemeenten stellen
de gehele kerk van Christus voor. Ten
tweede: Het boek Openbaring richt zich tot de leden van de zeven gemeenten (zie
hoofdstuk 22: 16) , en toch gaat het in bepaalde gedeelten van het boek over
gebeurtenissen, die op heel de wereld betrekking hebben. Dit zijn de
gebeurtenissen die betrekking hebben op alle tijden. Ze reiken tot de wederkomst
van Jezus naar deze aarde. De boodschappen in de Openbaring zijn van toepassing
op de Christelijke kerk als geheel, zowel in de tijd van Johannes als in de
lat~re geschiedenis van de kerk. Ten
derde: Aan het eind.e van elk van de zeven boodschappen wordt de aandacht
gevestigd op het oordeel, een universele gebeurtenis. In feite betekent de naam
van de zevende gemeente, Laodicea, letterlijk -het oordeel van het volk-. Direct
na de boodschap aan de gemeente te laodicea zag Johannes het oordeel van God
over de wereld. Op de landkaart van Klein-Azië vormen deze 7 gemeenten een
gesloten geheel. Binnen de kring der gemeenten is het goed vertoeven, want daar
is Christus. Hij is met de kerk van alle tijden. Als we dit inzien, moeten we
ook beseffen dat het onmogelijk is om het juiste begin en einde van de perioden,
die aangeduid worden door de zeven gemeenten, te bepalen. Ze vloeien in elkaar
over en de eigenschappen van elke gemeente blijven bestaan tot de wederkomst van
Jezus. Jezus
maakt zich bekend in zijn brieven aan de zeven gemeenten als de Enige die in
staat is in de noden van elk mens te voorzien. De indeling van de brieven is als
volgt: Een adres: Aan de gemeente te Efeze; een beschrijving van Jezus genomen
uit de volledige beschrijving van hoofdstuk 1; een opsomming van de goede
eigenschappen van de gemeente; een overzicht van haar tekortkomingen;
raadgevingen om verkeerde gewoonten te corrigeren; een waarschuwing voor hen die
op de raad geen acht slaan; een oproep voor iedereen die de boodschap van
Jezus aan de gemeenten hoort, en een speciale belofte voor hen. die zijn raad
willen opvolgen. Hoofdstuk
2 Vers 1-7
: De christenen in Efeze waren rechtschapen en hardwerkende mensen. Deze
eigenschappen zijn kenmerkend voor de christenen in de tijd dat Johannes het
boek de Openbaring schreef. De eerste christenen hadden een afkeer van leraars
die verkeerd godsdienstonderwijs gaven. Zoals de Nicolaieten een sekte die de
nadruk legde op de vrijheid, zodat haar leden meenden, dat ze Gods morele wet
niet behoefden te gehoorzamen. Dit leidde tot allerlei excessen. Vanaf het begin
hadden de christenen grote eerbied voor Gods wet. Want iemand die God liefheeft
houdt zijn geboden. Johannes 15: 14. Dit werd moeilijker toen hun liefde voor
Christus verminderde, want liefde is de vervulling der wet. Romeinen 13:10. Vers
8-11: Jezus zei
tot de gemeente in Smyrna: " Ik weet! " Jezus begreep hun beproevingen
en armoede, niet alleen omdat Hij God is en alle dingen weet, maar ook omdat
Hijzelf mens was geweest en de menselijke ellende had meegemaakt. In zijn
boodschap aan Smyrna verzekerde Jezus hen, dat Hij hun liefde zou belonen met
eeuwig leven. Hun liefde hield zelfs stand in het aangezicht van de dood. De
ervaring van de gemeente te Smyrna kwam overeen met die van de christelijke
gemeente in de tijd na de apostelen tot het begin van de vierde eeuw, toen het
Romeinse rijk ophield met de vervolging van de christenen. De zwaarste
vervolging was tijdens een periode van tien jaar van 303-313 (de tien dagen,
vers 10) .In de profetische taal stelt een dag vaak een jaar voor. Ezechiël
4:6. Vers
12-17 : De stad Pérgamum
was de hoofdstad van de Romeinse provincie Asia. Een rijke voorname stad, die
het centrum was van de keizerverering en van verschillende heidense
godsdiensten. Jezus beschreef duidelijk Pérgamum als een stad in de macht van
Satan, de leider van alle boze krachten. Openbaring 12:9; 13:1, 2. Het grote
gebrek van de gemeente te Pérgamum was dat ze heidense invloeden in haar midden
toeliet en de leer van Bileam aannam. Hij verleidde Israël tot éénwording met
de heidenen, waardoor ze toegaven aan afgoderij en onzedelijkheid. Numeri 22-25
en 31 :13-16. In 313 erkende Keizer Constantijn het christendom. Sindsdien nam
de kerk meer heidense gewoonten en gedachten over en ging steeds verder op de
weg van afval. Paulus had daartegen gewaarschuwd in 2 Thessalonisenzen 2:3. De
ervaring van de kerk in die periode lijkt op de ervaring van de gemeente te Pérgamum.
De enige hoop van de kerk lag in haar bereidwilligheid om h.aar zelfzucht en
trots te laten wegsnijden door het tweesnijdend scherp zwaard van Jezus. Hebreeën
4:12. Vers
18-29. De gemeente
te Thyatira omvatte twee soorten christenen: zij, die overspel bedreef. ven met
.Izébelen die dus eigenlijk geen christenen waren, en zij, die trouw bleven aan
Christus. De naam
Izébel -hier figuurlijk gebruikt verwijst naar de heidense vrouw van Achab, een
koning in Israël die omstreeks 900 jaar vóór Christus regeerde. De sluwe
en schrandere koningin vervolgd~ en doodde Gods profeten. Ze bevorderde het
heidendom en de afgodendienst in Israël. De kerk
uit de Middeleeuwen (vanaf het begin van de zesde eeuw tot de zestiende eeuw)
geleek sprekend op de kerk, die door Jezus beschreven werd in Zijn boodschap aan
Thyatira. In deze periode bleven slechts weinigen trouw aan Christus. De meeste
aanvaardden de -diepten van Satan en gingen een compromis aan met het kwaad.
(Zie I Koningen 16:31; 19:1-3; 21 :23-25; I Koningen 9:21-37; -vergelijk Openb.
17) . Hoofdstuk 3Hoofdstuk
3:1-6: In de
gemeente te Sardes had men Christus vol vreugde en oprechtheid aangenomen, maar
ze verloren, evenals de christenen te Efeze, spoedig hun eerste liefde. De
Protestantse Hervorming in de zestiende eeuw onderging een soortgelijke
ervaring. Evenals de eerste christenen toonden de eerste Protestanten de liefde
en de macht van Christus in hun eigen leven. Maarten luther, Johannes Calvijn en
tal van anderen probeerden de kerk terug te brengen naar haar oorspronkelijke
zuiverheid en kracht. Binnen
het verloop van enkele tientallen jaren kwam de Protestantse beweging in een
periode van leerstellige strijd. Verschillende richtingen ontstonden -elk met
een aparte geloofsbelijdenis, of een lijst van leerstellingen die de leden
moesten aannemen. De kerk werd vormelijk. Hoewel de kerk nog levend scheen, was
ze geestelijk dood. Er
waren ook nog christenen in de Rooms-katholieke en in de Protestantse kerken,
die -hun klederen niet hebben bezoedelden zich waardig gedroegen. Zie Jesaja
64:6. Christus
beloofde hun dat zij op zijn bemiddeling konden rekenen tijdens het oordeel. Vers
7-13. Jezus had
alleen maar woorden van waardering en goede raad voor zijn belijders in de
kleine stad Filadelfia. De naam betekent «broederlijke liefde». Hoewel
ze beproefd en verzocht werden, verloochenden zij hun Heer niet. Ze bleven trouw
aan Jezus. Hun
ervaring loopt parallel met die van vele christenen uit de achttiende en de
eerste helft van de negentiende eeuw. In deze tijd maakte het christendom een
opleving door . Velen
onderkenden het formalisme in de kerk en riepen op tot levend geloof. Deze
opwekking, ook wel. het reveil" genoemd, vond plaats in heel de
christelijke wereld. Mannen als de gebroeders Wesley en George Whitefield in
Amerika, willen Bilderdijk en Isaak Da Costa in Nederland. Kohlbrugge en Jung
Stillung in Duitsland, Lavater in Zwitserland, Alexander Rodolf Vinet in
Zwitserland en Frankrijk. Robert Haldane en Henry Drummond in Engeland en
Schotland richtten zich tegen de geestelijke dorheid, die mede ontstaan was door
het Rationalisme (verlichting) .Deze opwekking legde een sterke nadruk op de
wederkomst van Jezus. Duizenden
over de hele wereld beseften dat de profetieën van Daniël en de Openbaring in
snelle opeenvolging in vervulling gingen en zij verkondigden de spoedige
wederkomst. Jezus gaf aan deze groep .een open deur". Hij is de Heilige en
Waarachtige. die de sleutels Davids heeft. symbool van zijn macht en gezag om
zijn volk te besturen en te leiden. Jesaja 22:20-22. De aardse tempel had twee
afdelingen elk met een eigen .deur". (gordijn.) Deze
tempel was een afbeelding van de hemelse (Hebr. 8:2, 5) .In deze zin zouden we
kunnen zeggen dat er ook in de hemel twee afdelingen zijn. Jezus ging na zijn
opstanding het Heilige binnen om Middelaar te zijn voor de mens.. Maar op grond
van de profetie van Dan. 8:14; 7:24-27, (blz. 31) begon Jezus het werk te doen
wat de hogepriester op de Grote Verzoendag deed in het Heilige der Heiligen. Blz.
29. In die
tijd begon het .oordeel! ". dat nu nog plaats vindt. Openb. 11:19; 14:6,-7.
De .open deur. die Jezus aan de gemeente van Filadelfia gaf, is de deur van het
Heilige der Heiligen in de hemel. Hij
droeg de straf voor de zonde op Golgotha. Nu is Hij onze meelevende
Hogepriester. Ofschoon
wij zondaars zijn, nodigt Hij ons uit om op Hem te vertrouwen. Hij stelt zijn
volmaakt leven in de plaats van ons onvolmaakt leven. Hij nodigt ons in liefde
uit. Wie wil in het geloof de ..open deur. binnengaan om in de nabijheid van God
te zijn ? Zij die dit willen, zijn de dragers van de hervorming, die in het
verleden door trouwe christenen werd begonnen. Zij ontvangen een speciaal zegel
van Jezus waaruit Gods goedkeuring blijkt, en dat hun zekerheid en bescherming
biedt in de tijd van zijn wederkomst. Jezus zal op hen schrijven: 1) de naam van
God de Vader , de Bron van hun leven; 2) de naam van het Nieuwe Jeruzalem, de
plaats van hun bestemming en 3) de naam van hun Vriend en Helper. Openbaring
7:2, 3; 14:1. Jezus
zal hen beschermen gedurende de laatste, grote benauwdheid die over de wereld
zal komen. Vers
14.22. Jezus had
geen aangename boodschap voor de gemeente van Laodicea. Hij kende haar
betreurenswaardige toestand. Hij sprak tot haar als de ..getrouwe en waarachtige
Getuige". Hij beschreef Zichzelf als .het begin der schepping Gods".
Sommigen hebben hieruit de conclusie getrokken dat Jezus een geschapen Wezen
moet zijn. Maar in de oorspronkelijke Griekse tekst en in het hele Nieuwe
Testament staat, dat Jezus de Bron, de Oorsprong en de Uitvoerder van Gods
schepping is. Openbaring 21 :6 gebruikt hetzelfde Griekse woord om God de Vader
aan te duiden. Jezus sprak tot de gelovigen in Laodicea in zijn hoedanigheid als
God en niet als een geschapen wezen. Dit feit alleen gaf Hem het gezag om te
spreken zoals Hij dat deed. Laodicea wil zeggen. een geoordeeld volk ". In
de omgeving van de stad Laodicea waren verschillende warme bronnen. Volgens
Aristoteles vervaardigden de bewoners een poeder dat in
het Romeinse Rijk als medicijn voor de ogen werd gebruikt. Jezus gaf deze
voorbeelden om de verdrietige toestand van zijn volk in Laodicea te beschrijven.
Het was niet. heet" of. koud" in het godsdienstige leven. Het
beschouwde zich geestelijk rijk. Hoewel ze een vorm van godsdienst hadden,
misten ze de ware kracht van het christelijk geloof. Ook nu voelt de
christelijke kerk zich rijk. Ze is doordrongen van haar eigen belangrijkheid en
denkt niets anders nodig te hebben. Jezus
zei, dat de inwoners van Laodicea hun armoede en naaktheid niet beseften. Wij
moeten allen onze zelfzucht prijsgeven en Jezus de kans geven in ons leven te
heersen. Zefanja 2:3; Joël 2:12, 13; Jacobus 4:6-10. Jezus wil zijn gaven aan
alle Laodicenzen geven mits ze erom vragen. .Goud" beproefd in het vuur is
een symbool van het geloof dat zich in liefde ontplooit. Jakobus 2:5; Galaten
5:6. Witte
klederen" zijn het symbool van een , zuiver karakter als gevolg van de
verbinding met Christus. Daardoor verandert een mens zó, dat anderen in hem
Christus ontdekken. Openb. 19:7, 8; Jesaja 64:6. De ..ogenzalf" van Gods
Woord is het middel waardoor zij zichzelf zien als zondig en onvolmaakt en de
wens uiten om te worden als Jezus. Psalm 119:18, 105. Jezus
besloot zijn woorden aan de Laodicenzen met een geweldig pleidooi. Hoewel zij
arm, blind en naakt waren, wilde Hij bij hen komen en met hen maaltijd houden. Hij
is ook bereid om in ons leven te komen. Maar wij moeten Hem binnenlaten. Dat is
alles. Door zijn uitnodiging openbaart Jezus de aard van God. Hij plaatst ieder
mens voor de keuze. Wie wil de uitnodiging aanvaarden ? Wie een
oor heeft die hore wat de Geest tot de gemeenten zegt |
||