You are: Home agp Bijbelstudies agp Bijbelstudie & Overdenkingen agp Bijbelstudies - Adventistisch Erfgoed | ||
De,
vrede is op komst, een eeuwigdurende vrede over de gehele aarde, een
rechtvaardige, blijvende vrede, die nooit meer door de oorlogsgeschal verbroken
worden -maar dat heeft niets uitstaande met het millennium van de Bijbel,. De
verlosten in Christus zullen duizend jaren met hun Heere doorbrengen in
heerlijkheid en grote blijdschap -maar niet op deze aarde. De grote vijand der
mensheid, de duivel, zal duizend jaren gebonden worden, lodat hij de volken niet
meer lal verleiden -maar dit zal de bekering der wereld niet ten gevolge hebben.
Er
bestaan heel wat verwarde begrippen en vele valse en misleidende lezingen
aangaande het onderwerp van een zogenaamd duizendjarig rijk. Daarvoor bestaat
maar weinig excuus, omdat de waarheid aangaande deze profetische periode en haar
veelzeggende gebeurtenissen duidelijk en helder in de Bijbel is weergegeven. Wanneer
we alle menselijke theorieën nu eens op zij zetten en ons eens laten beleren
door de goddelijke bron per waarheid, de Bijbel, dan zullen dwaalbegrippen en
verwarring over dit onderwerp spoedig verdwenen zijn, en zal men het in het
juiste licht zien. . De
van de hemel geïnspireerde profetie aangaande de duizend jaren of het
millennium, wordt gevonden in Openbaring 26;1-5. Het woord mlillennium of
duizendjarig rijk komt in onze Hollandse Bijbel niet voor. Het is afgeleid van
twee Latijnse woorden, mille, wat duizend betekent, en annum, wat jaar betekent
-dus duizend jaren. Deze
dJ.1izend-jaren periode, het millennium. begint met de wederkomst van Christus:
Dit is de toekomstigé dag' of de toekomst des Heeren, in tegenstelling niet de
thans heersende tijd der laligheid. Die periode zal geen tijd zijn van geluk en
vrede, van heerlijkheid en rechtvaardige heerschappij op deze aarde. Het zal een
tijd zijn van duisternis, van oordeel en verdoeming, van strafvoltrekking. Het
is absoluut niets, waar aller verlangen naar moet uitgaan, Het lal ~en periode
zijn van donkerheid, niet van licht. (Amos ~ ;18-20). De
wederkomst van Christus zal een persoonlijke, letterlijke, zichtbare komst zijn
in het openbaar, ' ten aanschouwe van de wereld, en helemaal niet de
geestelijke, onzichtbare, ontastbare, verborgen komst, zoals zo vaak wordt
geleerd. Jezus :zal gezien worden. Rij zal ver. schijnen voor de gehele wereld,
niet enkel voor een sociale klas, niet enkel voor de Gemeente, maar voor elk
levend schepsel op aarde, zowel de rechtvaardige als de goddeloze. (matth. 24
:30). De
gehele bevolking van de aardbol -"elk oog" -zal de glorievolle gebeurtenis
van Jezus' wederkomst aanschouwen. (Openb. 1:7). Dit
zal vergezeld gaan van zo'n vertoon van macht en heerlijkheid, dat het elke
gebeurtenis uit de annalen der geschiedenis zalovertreffen. (1 Thess. 4 :16). In
zijn spectaculaire majesteit en heerlijkheid zal het overweldigend zijn. (Matth.
24:30; Lukas 9 :26). Wij
zullen nu de volgorde nagaan van de gebeurtenissen t6t1 aanzien van de duizend
jaren, het millennium. Duidelijk en omlijnd zijn deze in de Bijbel beschreven. Wanneer
de duizend jaren beginnen, bij de wederkomst van Christus, zullen vier klassen
op aarde gevonden worden. Dat zullen zijn de Ievende rechtvaardigen, de levende
goddelozen, de rechtvaardige doden en de goddeloze doden. Nu behoeft er geen
verwarring te "bestaan ten aanzien van wat met elke groep zal geschieden. Bij
de komst onzes Heeren zullen al de recht. vaardige doden uit bun graven opgewekt
worden. (1 Thess. 4:i6, 17). Zi~ zullen onverderfelijk en onsterfelijk gemaakt
worden. (.1 Kor. 15 :51-54). Met
de heiligen, die uit h'un graven opgewekt worden, zullen de rechtvaardige
levenden opgenomen worden, eveneens met onsterfelijkheid bekleed, en deze
overgang van het verderfelijke naar het onverderfelijke zal geschieden, zonder
dat zij de dood zien. Deze twee klassen; die uit het graf verrezen zijn. en de
rechtvaardige levenden, zullen hun Reere In de lucht tegemoet gaan. (1 Thess. 4
:16, 17). Zij blijven daar niet in de lucht, maar zij zullen met hun Heere ten
hemel varen. Goh. 14:1-3). Het
is dus duidelijk, dat de rechtvaardige doden, in het graf liggende, die tijd
niet bij hun Heiland zijn geweest, maar zij zullen uit hun graven worden
opgewekt, om dan altijd met Hem te zijn. Zo zullen dus al de rechtvaardigen, zowel
degenen, die het eeuwige leven ontvangen zonder de dood gezien te hebben, als
zij, die ópgewekt worden, .van deze aarde opstijgen naar de hemel. Daar
in de hemel "leefden zij, en heersten als koning~n met Christus de
duizend jaren". (Openb. 20:4). Gedurende de duizend jaren, en evenmin een
gedeelte daarvan, zal er geen enkeI kind Gods op de gehele aarde zijn. De
goddeloze doden zullen bij de wederkomst van Christus niet opgewekt worden, maar
zij zullen ongestoord in hun graven blijven. Zij zullen te dien tijd niet uit
hun slaap gehaald worden. "De overigen der do~en werden niet , weder
levend, totdat de duizend jaren geëindigd waren". Pas aan het einde der
duizend jaren zullen zij opgewekt worden. Er
zullen twee opstandingen zijn -.een van de rechtvaardigen bij de wederkomst van
Christus, en een van de goddelozen duizend jaren later, aan het einde van het
millennium. De duizend jaren beginnen met een opstanding die van de
rechtvaardigen. Zij eindigen met een opstanding, -die der goddelozen. De
goddeloze levenden op aarde zullen bij Christus' wederkomst gedood en te niet
gemaakt :worden, en zij zullen in die doodstoestand blijven gedurende de duizend
jaren. Het zijn de goddeloze. levenden bij de wederkomst van Christus, "die
de Heere verdoen zal door den Geest Zijns monds en te niet maken door de
verschijning Zijner toekomst". (2 Thess. 2 :8). De
rechtvaardige doden zullen opgewekt worden. De rechtvaardige levenden zullen
tijdens hun leven onverderfelijkheid aandoen. Deze twee groepen zullen tezamen
van de aarde opgenomen worden naar de hemel, om daar te leven en te heersen met
Christus de duizend jaren. De
goddelozen zullen ongestoord in hun .graven blijven. De goddeloze levenden
zullen gedood worden. Deze twee groepen tezamen zullen gedurende het millennium
en tot aán zijn einde, gevangen blijven in de kluisters van. de dood. Deze Vier
groepen omvatten elk lid der grote menselijke familie Daaruit
volgt dus, dat er geen enkel menselijk schepsel op aarde zal zijn gedurende de
gehele duizend jaren. Geen; volken, geen rassen, geen kerken, geen Joden, geen
Heidenen -geen enkel mens -op de gehele oppervlakte der aarde. Deze aarde zal
bij de wederkomst de$ Heeren, als 't ware ontledigd worden van haar bewoners. AI
de goddelozen zijn dood, al de rechtvaardigen zijn in de hemel. Dit
wordt in vele gedeelten van de Bijbel duidelijk ,geleerd.
de Statenvertaling spreekt van '"het land", andere vertalingen
van "de aarde"). De aarde zal gedurende de duizend jaren een verlaten
woestenij zijn. Dat zeggen deze Bijbelgedeelten duidelijk. Geen levend mens zal
daar te vinden zijn. .Haar steden zijn tot puin geworden. De werken der mensen
zullen vernietigd zijn. Duisternis zal de aarde bedekken. De lichamen der
goddelozen zullen over de aarde verspreid liggen, geen graf zal voor hen
gegraven, geen traan gestort worden. Een sombere, doodse verlatenheid is de
.aarde ten deel gevallen. Deze eenzame woestenij wordt in de Bijbel de
"afgrond" genoemd, en hierin wordt Satan geworpen en gebonden. Deze
uitdrukking, gebruikt in Openb. 20:3 en 9:1-2, wil zeggen een plaats der
verlatenheid, der duisternis, des doods. Gedurende de duizend jaren zal de aarde
terugvallen in haar oorspronkelijke toestand, een chaos, "woest en
ledig" en dat is de "put des afgronds", waarin Satan gevangen
zit. -Hier,
op deze verlaten aarde, met haar in puin gevallen steden, één grote woestenij
zonder een menselijk wezen, met al de rechtvaardigen in de hemel, en al
de goddelozen in de tfood, zat Satan gedwongen zijn duizend jaren te verblijven.
. Dit
is de grote keten, waarmede hij gebonden wordt, een keten der
omstandigheden. Hij zal tot werkloosheid gedoemd zijn. Hij zal de
rechtvaardigen niet kunnen misleiden, want zij zijn in de hemel. Hij zal
de goddelozen niet kunnen bedriegen, want deze zijn dood. Dus onder de dwang der
omstandigheden, waarin hij zjch bevindt, is hij gebonden, en hij zal
noodzakelijkerwijze gebonden blijven, tot een verandering zich zal
voordoen, waardoor menselijke wezens wederom ter plaatse verschijnen. waar hij
ze kan verleiden. Laat
men niet denken, dat dit Satans uiteindelijke straf js. Dat is slechts een
inleiding daartoe. Het js de zonde, die de wereld doet ten onder gaan. Het is de
zonde, die de steden der wereld tot puinhopen maakt. Het is de zonde, die
de goddelozen vernietigt. Het is de zonde, die de aarde stelt tot een
chaos. Dit alles is het werk van Satan. Gedurende
de duizend jaren zal Satan een begrip krijgen, wat zijn zonde en rebellie voor
de mensheid en voor hemzelf geweest is. Deze chaotische wereld is het werk
zijner handen. Hij zal gedwongen. zijn om gedurende duizend jaren de resultaten
van zijn werk te overdenken. Hij zal g~dwongen zijn onder omstandigheden te leven,
waarvan hijzelf de oorzaak is. Zijn werk der misleiding zal onderbroken worden.
De rechtvaardigen zijn ten slotte aan zijn greep ontkomen, en zullen de vreugde
smaken in de hemelse hoven van de Koning van het universum. De goddelozen zijn
gevangen in de kille greep van de dood. De
grote keten, waarmede Satan gebonden is, zal bij de opstanding der goddelozen
ver-. broken worden. "De overigen der doden werden niet weder levend,
totdat de duizend jaren geëindigd waren". (Openb. 20:5. Hieruit
volgt dus, dat indien de overigen der doden niet weder levend worden, totdat de
duizend jaren geëindigd zijn, deze doden, wanneer de duizend jaren geëindigd
zij n, wederom tot leven gewekt worden. D~t is de tweede opstanding, die zal
plaats vinden aan. het einde der duizend jaren. Dit houdt in het loslaten van
Satan, want nu zijn er wederom menselijke wezens ten prooi aan zijn verleiding. Waar
de aarde, berooid van alle menselijke bewoners, in feite zijn gevangenschap
betekende, daar houdt de opstanding der goddelozen in, dat hij uit deze
gevangenschap ontbonden wordt. Wanneer
de goddelozen tot het leven zijn teruggeroepen, begint Sa~tan
onmiddellijk zijn plan te volvoeren tot een laatste poging om de heerschappij
Gods omver te werpen. Hij heeft nu onder zijn bevel een groter schare, dan ooit
te voren in de gehele geschiedenis zijner rebellie. De
myriaden goddelozen, die door al de eeuwen van de geschiedenis der mensheid op
deze aarde geleefd hebben, zullen onder zijn macht staan, bereid om hem in
alles te gehoorzamen. En met hem zullen ook zij al de engelen. die uit de hemel
.geworpen zijn. Hun wanhoop heeft zo'n toppunt bereikt, dat z.ij tot alles
in staat zijn. Satan zal hun een groots plan voorleggen. Dat zal hun
instemming hebben en zij zullen middelen beramen om dat uit te voeren.
Uiteindelijk zien zij daarin nog een succes. Hiermede hebben zij een kans uit
hun eeuwige vergetelheid te geraken. Dit alles staat beschreven in Openb.
20:7-15. Zo
zal de grote. strijd der eeuwen tussen goed en kwaad, tussen Christus en Satan,
zijn hoogste punt bereiken jn de ,algehele vernietiging van Satan en zijn
engelen en van allen, die zich met hem verbonden hadden. Dit zal gevolgd worden door de schepping van een reine, vernieuwde aarde, en het nederdalen van de heilige stad, met daarin al de rechtvaardige verlosten. N~ de verlatenheid der duizend jaren en het reinigend werk door het vuur aan het einde daarvan, zal de aarde op |
||