|
DE WEDERKOMST VAN CHRISTUS
De wereld staat
tegenover de grootste gebeurtenis van haar historie. Staatslieden, professoren,
ministers, .journalisten, hedendaagse schrijvers, beweren alom, dat de
beschaving zal uitlopen op een gebeurtenis, die op zichzelve een climax zal
vormen. De mensheid vraagt zich verwonderd af, wat dit zal zijn. Allerwegen is
een tot heden ongekende vrees ontstaan, voortvloeiende uit een nog nooit
vertoonde ontwikkeling der wapenindustrie, die enkel vernietiging beoogt. Het
toenemen van gevaarlijke ziekten, en de rampen, veroorzaakt door aard- bevingen,
branden en vloedgolven hebben een kreet van vele lippen geperst : " Wat
heeft dit alles te betekenen ? Wanneer zal dit alles eens ophouden ?" Voor
de massa's, die in deze tijd van duister- nis en vrees verlangend uitzien naar
een licht- straal der hoop, klinkt de belofte van Jezus als lieflijke muziek In
dé oren: "Uw hart worde niet -ontroerd; gijlieden gelooft in God, gelooft
ook in Mij. In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zoo zou Ik
het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.
En zoo wanneer Ik heen
zal gegaan zijn en u p1aats zal bereid hebben, zoo kome ik weder en zal u tot
Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt, waar Ik bén". (Johannes 14:1-3). De
grote topgebeurtenis, - "waarnaar de ganse schep- ping zucht", is de
tweede komst van Christus. Dit is de hoop der wereld. Dit is de grote
gebeurtenis, die door de eeuwen heen is voorzegd en waar- naar is uitgezien. Het
zal de vervulling zijn van de stoutste dromen van heilige mannen. En die
gebeurtenis is gewis, onvermijdelijk. Het geïnspireerde Woord Gods zegt op
zovele plaatsen, dat "Christus ten andere male zonder zonde gezien zal
worden van degenen, die Hem yerwachten tot zaligheid". (Hebr. 9:28). U kent
misschien ,het verhaal van de oude man,
die in een bouwvallige
hut woonde enkel met zijn oude hond, Sjip geheten. Op een dag viel de man in
zijn hut van een ladder en bezeerde zich ernstig. Sjip snelde naar de buren en
trok attentie door luid geblaf, en bracht hen naar de plaats van het ongeval.
Men zorgde dat oer een ziekenauto kwam en de man werd naar .het ziekenhuis
gebracht, maar niet zonder de trouwe Sjip. Hoewel .het tegen alle regels ingaat,
dat éen hond meegaat in de ambulance, kon de bestuurder 'het toch niet over
zijn ,hart verkrijgen, om ode hond van zijn meester te scheiden. Toen zij q n
het ziekenhuis aankwámen, reden de ver- plegers ode patiënt naar de lift en
Sjip volgde hen op de hielen. Natuurlijk worden honden niet 1n een ziekenhuis
toegelaten, maar weer kon men de trouwe hond niet wegzenden. Toen de 'liftdeuren
open gingen, en hij zijn meester wilde 'Volgen, moesten de verpleegsters het
dier tegen 'houden. Zij konden de hond toch niet - meenemen in de operatiezaal.
De 'Oude baas, die nog bij kennis was, riep tot zijn hond. "wacht hier,
Sjip, ik kom weer terug". 'De patiënt werd direct door de chirurg
'Onderzocht, en het bleek dat zijn verwonding dodelijk was. Hij stierf nog
diezelfde dag. Sjip 'bleef in de gang liggen vlak bij de ingang van de liftdeur;
en telkens als de deur openging, sprong hij op, want hij verwachtte zijn baas.
Dit duurde dagen achtereen. De verpleegsters slaagden er niet in; om de hond,
waakzaam als hij was, van zijn plaats te krijgen. Zij gingen dol veel van het
beest houden en verzorgden hem goed. Er werd een ligplaats voor hem in ,orde
gemaakt, dichtbij de lift, en telkens als de deur overdag of "s nachts
openging, sprong hij op en verwachtte zijn baas. Dit gin5 zo door, weken
achtereen, maar op een dag, toen de hond straat van het ziekehuis overstak, om
naar zijn slaapplaats te gaan, werd hij door een truck overreden.
De belofte van de baas aan zijn hond, dat hij zou terugkeren, was de belofte van
een mens. Zulke beloften worden menigmaal niet genouden. Maar de verzekering van
onze Heiland: "Ik kom weder", IS betrouwbaar. Hij houdt altijd Zijn
beloften e~ Hij is daartoe in staat. "God Is geen man, dat Hij liegen zou,
noch een menschen kind, dat het Hem berouwen zou, zou Hij het zeggen en :niet
doen, of spreken, en niet bestendig maken ?" (Numeri 23 :19) De bélofte,
dat Jezus zal weder komen, komt zo vaak, zo heel vaak voor in de 260
hoofdstukken van het Nieuwe Testament. ~ De Bijbel leert, dat "de dag des
Heeren alzoo , zal komen, gelijk een dief in den nacht". (1
Thessalonicensen 5 :2. Sommigen hebben dit aldus uitgelegd, dat, Zijn komst in
het verborgen, zal zijn. De juiste gedachte Is, dat Zijn komst vooral voor de
wereld onverwacht zal zijn, want velen zullen niet voorbereid zijn, Hem te
ontmoeten. (Lukas 1.7:26-30; 21:34-36). Maar de ware Christen zal in die strik
niet vallen, want hij zal vol verwachting wachtend en wakende zijn. "Maar
gij, broeders, gij zijt niet in de duisternis, d~t u die dag als een diéf zou
bevangen". (I Thess. 5 :4).
Jezus waarschuwde Zijn kinderen, om zich niet te laten misleiden, door de vals~
begrippen aangaande Zijn tweede komst. Met nadruk verkondigde Hij: "Zoo zij
dan ,tot u zullen ,zeggen: Ziet, Hij is in de woestijn, gaat niet uit; ziet, Hij
is in de binnenkameren; gelooft het niet". (Mat th. 24:23-26). -
Bij de tweede komst van Christus geschiedt niets in het verborgen. Het zal het
meest. indrukwekkende toneel zijn, ooit door
mensenogen aanschouwd. Aangaande Zijn komst, voorzegde Jezus het volgende:
" Want gelijk de bliksem uitgaat van het oosten;. en .schijnt tot het
westén, alzoo zalook de toekomst van den Zoon des menschen wezen". (Mat th..
24:27). Hij vertelde verder aan- , gaande 'lijn wederkomst, dat de mensen
"de Zoo des menschen zullen zien, komende in de wolken, met groote kracht
en heerlijkheid". (Markus 13 :26). Johannes verkondigt,. dat "Hij komt
, met de wolken en alle oog zal Hem zien". (Openb. 1:7)).
De Meester Zelve heeft gezegd, dat "dan al de geslachten der aarde zullen
weenen, en zuIlen den Zoon des menschen zien, komende op de wolken des hemels,
met groote kracht en heerlijkheid ". (Matt: 24 :30). ' .
Zelfs de goddeloze bewoners der aarde, die getuigen zullen zijn
van dit adembenemend toneel, zullen daardoor verstrikt worden. want de profeet
aanschouwde in een visioén, dat "de Koningen der aarde, en de grooten, en
de rijken, en de oversten over duizend, 'en de machtigen, en alle
dienstknechten, en alle vrijen, verborgen zichzelven 10 de spelonken en in de
steenrotsen der bergen; en zeiden tot de bergen en tot de ~teenrotsen: Valt op
ons. en verbergt ons van het aangezicht Des Heren,- Die op den troon zit,
en van den toorn des Lams, want de groote dag Zijns toorns is gekomen en wie kan
bestaan ?" (Openb. 6 :15-17).
Te midden van zo'n ver- warring, wanneer bij de komst des Heeren de aar- de
bewogen wordt door een geweldige aardbeving, zullen de heiligen Gods hun gelaat
opheffen om de heerlijkheid van de komende Verlosser te aanschouwen. En om hen
heen zijnide goddelozen, die de Christenheid heb- ben bespot, wier
wanhoopskreten alom gehoord worden, wanneer zij als vedwaasden ergens een
schuilplaats zoeken, om zich voor het aangezicht des Reeren te verbergen. De
kinderen Gods zullen echter vol vreugde uitroepen: "Ziet, Deze is onze God,
wij hebben Hem verwcht, en Hij zalons zalig maken. Deze is de Heere, wij hebben
Hem verwacht; wij zullen ons verheugen en verblijden in Zijn za ligheid".
(les. 25:9). "Ziet, Hij komt!" De hemel zal hel ver licht worden door
de glans Zijner heerlijkheid, het meest verheven schouwspel, ooit door
mensenogen aanschouwd.
De schitterende, persoonlijke, zichtbare wederkomst van christus zal de aanschouwer
verbijsteren. De verlosten dezer wereld zullen vol blijdschap omhoog zien, met
een diepe, innerlijke ontroering, nu het moment hunner verlossing is
aangebroken.
De engelen zullen hun lofzangen zingen, en uitroepen: "De koninkr.ijken der
wereld zijn geworden onzes Heeren en van Zijnen Christus".. '(Openb. 11
:15).
De goddelozen zullen trachten Zijn tegenwoordigheid te ontvlieden en de angst
perst hun de kreet van de lippen, dat de bergen en steenrotsen op hen zullen
neervallen om hen te verpletteren. want "wie kan bestaan?" De volken
der aarde zullen Hem dienen en zij daarbuiten zullen bitter treuren en
jammeren. De antichrist zal als verlamd, en hulpeloos zijn. Wrede despoten
zuIlen sidderen in Zijn tegenwoordigheid. De valse Ieraren zullen zich voor Zijn
aangezicht verbergen. De zelfzuchtigen zullen hun goud en zilver wegsmijten
Dronkaards en dieven zullen berouw hebben over hun verleden. Hij. die de wereld
en alles wat der wereld is, heeft liefgehad, zal rouwen over zijn dwaasheid. De
belijdende Christenen, die God alleen maar naar de vorm gediend hebben, zullen
in hun wanhoop uit roepen: "Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam
geprofeteerd ? ...en in Uw Naam vele krachten ,gedaan ?" Maar de volmaakte
Zoon Gods zal hun antwoorden: "Ik heb u nooit gekend,: gaat weg van
Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt". Matth. 7 :22, 23.
Maar daar zijn Gods heiligen! Met een intense vreugde zijn hun ógen hemelwaarts
gericht. Tranen van blijdschap vloeien hen uit de ogen, wanneer zij uitroepen:
"Ziet, Deze is onze God !"
Jezus werd opgenomen in een wolk der heerlijkheid, toen Hij. ongeveer 1500 jaren
geleden van deze aarde werd opgenomen. Hij. komt terug op dezelfde wijze. De
hemelse boodschappers zeiden met nadruk tot de apostelen: "Deze Jezus, Die
van u opgenomen is in den hemel, zal alzoo komen, gelijkerwijs gij Hem naar den
hemel hebt zien heenvaren". (Hand. 1 :11). In een zichtbaar lichaam ging
Hij hemelwaarts. De engelen verzekeren, dat Hij op dezelfde wijze zal
wederkeren. "Ziet, Hij komt met de wolken en alle oog zal Hem zien". {Openb.
1.:7). Wanneer Hij komt zal Hij niet alleen komen, nocJt komt Hij enkel in Zijn
eigen heerlijkheid. " Want de Zoon des menschen zal komen in de
heerlijkheid Zijns Vaders met Zijn engelen". (Mat th. 16 :27), Het is niet
mogelijk, dat een zondaar zich staande houdt in de glans van een engel des
hemels. (Matth. 28 :2.4 ). Maar denkt u eens in, wanneer miljoenen engelen aan
de hemel zichtbaar zijn. Hun glans zal Oog verre overschaduwd worden door de
heerlijkheid van Jezus Christus, de Zone Gods.
Wanneer deze goddelijke scharen zuIlen stilhouden tussen hemel en 'aarde, zal
Jezus de slapende heiligen uit hun graven oproepen. en Zal Zijn engelen bevelen
over de gehele oppervlakte der aarde Zijn heiligen bijeen te verzamelen.
"En Hij zal Zijn' engelen uit zenden met een bazuin van groot geluid en zij
zullen Zijn uitverkorenen bijeen vergaderen uit de vier winden, van het ene
uiterste der hemelen tot het andere uiterste.(Mat th. 24 :31 ). AI de kinderen
Gods zullen dan opgenomen worden om Christus in de lucht te ont- moeten en zij
zullen gaan naar de stad Gods. om daar de woningen te betrekken, die J e- zus in
Zijn genade voor hen heeft bereid. De Bijbel schildert dit aangrijpend toneel in
de volgende bewoording: " Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de
stem des archangels en met de bazuine Gods nederdalen van den hemel, en die in
Christus gestorven zijn, zullen eerst opstaan; daarna wij, die levend
overgebleven zijn, zullen tezamen met hen opgenomen worden in de wolken, den
Heere tegemoet, in de lucht; en alzoo zullen wij altijd met den Heere
wezen".
De Bijbel wijdt een kort woord aan de overwinnaars, wanneer deze rondom de troon
Gods in de hemel staan. "Ni!. dezen zag ik, en ziet, een groote schaar,
die, niemand tellen kon, uit alle natie, en geslachten en volken en talen,
staande voor den troon, en voor 'het Lam, bekleed zijnde met lange, witte
kleederen, en palmtakken waren in hun handen". (Openb. 7:9). AI hun smarten
zijn nu ten einde. AI de geliefden Gods zijn nu weer in een groot gezin
herenigd. Er is geen ziekte meer, geen smart, geen dood.
Zij hongeren niet meer. Er zijn geen zwakken meer, geen ouderdomsgebrekkigen.
Daar zijn geen blinden, geen kreupelen, geen stom- men; allen zijn onsterfelijk.
Zij allen regeren als koningen en koninginnen met Christus.
Hun lichamen zijn veranderd en zijn hun Heiland gelijk geworden. " Wij
verwachten den Zaligmaker, namelijk den Heere Jezus Chris- tus, Die ons
vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn
heerlijk lichaam ". (Fil. 3 :20, 21).
Voor allen, die de verschijning liefhebben van Hem, Die voor onze zonden stierf,
is een kroon der gerechtigheid weggelegd. Voor zijn dood schreef Paulus nog:
" Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere,
de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal, en niet alleen mij, maar ook allen,
die Zijn verschijning liefgehad hebben". (2 Tim. 4:8). Wanneer wij de
verschijning van Jezus liefhebben, dan komt dat tot uiting in ons lied, in ons
woord, in ons werk:
Indien gij de wederkomst van Christus vreest, omdat gij nog niet bereid zijt,
waarom Hem dan nu uw hart niet gegeven? Bedenk toch, dat "God de wereld
alzoo lief had, dat Hij Zijn eeniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat leen
iegelijk, die in Hem gelooft, niet verder, maar het eeuwige leven hebbe". (Johannes
3 :16).
Indien
gij berouw hebt over elke zonde, uzelve geheel aan Christus geeft, en Hem
aanneemt als uw .persoonlijke Verlosser, moogt gij verzekerd zijn, dat "het
bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, ons reinigt van alle zonden". (1: Joh.
.1:7), De. wederkomst van Christus is een zekerheid. De Bijbel zegt : "Zijn
uitgang is bereid als de dageraad". (Hosea 6:3). Zijn komst is even zeker,
als het feit, dat de zon morgenochtend zal op gaan. De grote vraag is, zult gij
bereid zijn Hem te ontmoeten ? Zijn komst is de enige ze k ere hoop voor deze
waanzinnige wereld. Er kan voor alles geen blijvende vrede en voorspoed zijn, of
de Vredevorst moet terugkeren. Tot welke groep zult gij 'behoren, wanneer deze
grootste wereldgebeurtenis plaats vindt ? Zult gij tot die- genen behoren, die
vol vlees Zijn tegenwoordigheid zoeken te ontvluchten, of zult gij met hen zijn,
die vol vertrouwen en blijdschap zullen opzien en zeggen : "Ziet, Deze is
onze God; wij hebben Hem verwacht, en Hij zal ons zalig maken. Deze is de Heere,
wij hebben Hem verwacht, wij zullen ons verheugen en verblijden in Zijn
zaligheid". (Jesaja 25:9). Aan een iegelijk, zonder uitzondering, richt God
Zijn offer der genade, want Zijn uitnodiging luidt: 'Die wil, neme het water des
levens om niet". (Openb. 22:.17).
|
|