|
De boodschap van 1888
DE ONVERGELIJKELIJKE BEMINNELIJKHEID
VAN CHRISTUS
Hier zijn drie verklaringen die ik graag aan u wil
voorleggen. Welke van de drie gelooft u, zegt de waarheid?
1. Wij worden gered door werken. (geen instemming).
2. Wij worden gered door geloof. (sommigen stemmen
hiermee in.)
3. Wij worden gered door geloof en werken. (de
meesten beamen dit.)
De Joden in Paulus' dagen geloofden in no.] (Ik ben
blij, dat
hier niemand daarvoor stemde!) De valse leraars die
de christelijke Galaten misleidden, leerden no.3. Paulus' antwoord in de
Galatenbrief is een duidelijke uitleg van no.2. Ja, het enig juiste antwoord
is no.2, ja, wij worden inderdaad gered door het geloof.
Deze studies mogen misschien niet opwindend of
aangrijpend zijn,
zij brengen u wel aan het denken. Ik ben ervan
overtuigd, dat als ik alleen maar uw hart verwarmde met enkele emotionele
verhalen, dit niet zou helpen om Gods werk te voleindigen. Wat wij nodig
hebben is waarheid. De Here zegt, "gij zult de waarheid kennen en de waarheid
zal u vrijmaken".(Joh.8.32). Als resultaat van onze gezamenlijke studies hoop
ik dat u niet zult veronderstellen dat u alles geleerd hebt, maar veel meer,
dat u zich hongerig voelt. De Here zegt, "Zalig zijn zij die hongeren en
dorsten naar gerechtigheid". Ik zou het heerlijk vinden, wanneer na afloop van
deze studies, u hongeriger zult zijn, dan toen we begonnen; en uw leven lang
hongerig zult blijven, en blijft zoeken, studeren en bidden. Als ik
Gerechtigheid door Geloof zou begrijpen zoals de Here wil dat ik het begrijp,
en ik haar predikte zoals het zou moeten, dit mijn stad ondersteboven zou
keren. Ik denk dat wij allen veel te leren hebben.
Nu terug naar de Galatenbrief: "Gij zijt los van
Christus, als gij door de Wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat
gij". (Gal.5.4). De brief aan de Galaten was niet alleen geschreven voor een
volk twee duizend jaar geleden, slechts als een historisch gegeven om
belangstellend naar te kijken. In werkelijkheid zijn de kwesties in de
Galatenbrief dezelfde als vandaag in de gemeente der Zevendedags Adventisten.
Velen van ons verwachten "gerechtvaardigd te worden door de Wet", en zijn
'los' van Christus. De dienstmaagd des Heren zegt dit en het is een feit.
Hoe meer u studeert, hoe meer geloof ik, zult u zien
dat als de apostel Paulus over rechtvaardiging door de Wet spreekt of door de
werken der Wet, hij daarmee bedoelt, dat u gemotiveerd wordt door een
zelfzuchtige bezorgdheid. En wanneer u gerechtvaardigd wordt door het geloof,
door genade, u gemotiveerd wordt door een hartenswaardering van de verzoening
door Christus, onafhankelijk van een hoop op beloning of angst voor de hel.
Paulus zegt,"Wij immers verwachten door den Geest uit het geloof, de
gerechtigheid waarop wij hopen".(vers 5).
58
Paulus zei niet, door geloof en
door werken. Hij zei duidelijk, "gerechtigheid uit het geloof".
Sommige mensen denken dat Jacobus
tegenspreekt wat de apostel Paulus zegt, of omgekeerd. Zij denken dat Jacobus
zegt, dat wij gerechtvaardigd worden door geloof en door werken. Maar
Jacobus zegt dat wij gerechtvaardigd worden door het geloof dat werkt,
een geloof dat leeft. Een dood geloof is
waardeloos; een dood geloof is helemaal geen geloof. "Want in Christus vermag
noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn, maar geloof door liefde
werkende".(vers 6). Dus ik zou graag een vierde punt willen toevoegen.
Hoevelen van u geloven dat wij gered worden door geloof, dat uit
liefde werkt? Ziet u het verschil, vrienden? Er is een gehele wereld
van verschil tussen deze twee. "Werken" is geen zelfstandig naamwoord.
"Werken" is hier een werkwoord; en het onderwerp van dat werkwoord is
geloof. Dat is wat de apostel Paulus leerde, Jacobus sprak dat niet
tegen:"Geloof door de liefde werkende".
Wij moeten onderzoeken wat het woord
"liefde" in het Nieuwe Testament betekent. Het is het meest misverstane woord
in het huidige spraakgebruik. Dat woord houdt tegenwoordig alles in, vanaf
Hollywood-immoraliteit tot aan de liefde van God -- wij hebben slechts één
woord voor dat alles. Maar de Grieken hadden méér dan één woord. Het griekse
woord in onze tekst is 'agape'. Het is totaal verschillend van wat wij
gewoonlijk onder liefde verstaan, liefde die op zichzelf gericht is. Bij
Paulus begint alles bij de liefde van God voor ons:"Alzo lief heeft God de
wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf". Ons antwoord komt op de
tweede plaats. Ons antwoord is: "Ieder, die in Hem gelooft". Het woord
'gelooft'(belief) is hetzelfde woord als 'faith' in het grieks.
Nieuw-testamentisch geloof is een uit het hart komend
antwoord op de liefde van God, geopenbaard aan het
kruis van Golgotha. Dat soort geloof "werkt" -- door liefde.
In 1888. op de Generale Conferentie te
Menniapolis, zei Ellen White:
"Ik weet, dat het gevaarlijk zou
zijn Dr.Waggoners stellingname als geheel onjuist te brandmerken. Dit
zou de vijand (satan) een groot plezier doen. Ik zie de schoonheid van
de waarheid in de presentatie van de gerechtigheid van-Christus in
relatie tot de Wet, zoals de dokter het ons heeft voorgesteld. Velen van
u zeggen het is licht en waarheid. Toch hebt u het tot nu toe niet in
dit licht verkondigd. Is het niet mogelijk dat hij, door ernstig zoeken
in de Schrift, onder gebed, op sommige punten nog groter licht gezien
heeft? Hetgeen gebracht is, harmoniëert volkomen met het licht dat God
behaagd heeft mijgedurende al de jaren van mijn ervaring te geven".
Ik vraag me af, hoe
kon Ellen White het mooier ondersteund heb59
ben dan in deze woorden? Zij zegt
"het harmoniëert volkomen met het licht dat God mij heeft gegeven". Ik kom in
het geheel niet in verlegenheid als ik u overbreng wat br.Waggoner door de
Here was opgedragen, ons volk te leren aangaande gerechtigheid door geloof,
zoals die in de Galatenbrief gevonden wordt.
Dr. Froom zegt in zijn laatste boek "Movement of
Destiny" blz. 215, dat"The Glad Tidings", dit boek over de Galaten, een deel
was van de Minneapolis' presentatie. "The Glad Tidings" is weer te koop. Het
is herdrukt. Dr. Froom zegt:
"Tien jaar nadat Waggoner's "Christ and His
Righteousness" voor het eerst in druk verscheen zijn "The Glad Tidings"
werd uitgegeven door Pacific Press.... The Glad Tidings is in volmaakte
harmonie met zijn belangrijkste presentatie in "Christus en Zijn
Gerechtigheid", uit 1890.
Het is inderdaad een buitengewoon mooi boek. Laat mij
u iets uit het boek voorlezen. Wij hebben niet de tijd om alles door te nemen,
maar ik zou uw aandacht willen vestigen op een paar hoogtepunten, die speciaal
tot mijn hart hebben gesproken. Het zal u het grote verschil tonen tussen wat
gewoonlijk onder het evangelie verstaan wordt en wat Ellen White "een zéér
kostbare boodschap" noemde.
Waggoner presenteerde de liefde van God op zo'n wijze
dat het zijn toehoorders tot een zelfopofferende toewijding tot Christus
motiveerde, als zij zijn boodschap zouden aannemen. Dit is de reden dat zelfs
ingezegende predikers om herdoop vroegen. Wij zullen op blz. 11 beginnen te
lezen:
"Christus is voor alle mensen gegeven. Daarom
ontvangt ieder mens Hem geheel en al. De liefde van God omarmt de gehele
wereld en sluit ook ieder individue afzonderlijk in. De liefde van een
moeder is niet verdeeld tussen haar kinderen, zodat ieder kind slechts
een derde, vierde of vijfde deel krijgt; elk kind is het voorwerp van
haar gehele liefde. Hoeveel te meer is dit het geval
met Gods liefde, die volmaakter is dan van
enige moeder".
U kunt een verlichte kamer binnenkomen of u gaat naar
buiten overdag in het volle zonlicht. U neemt zoveel licht op als u kunt; toch
zal iedere andere persoon op de aardbol net zoveel zonlicht ontvangen. Zo
verlicht het leven van Christus ieder mens, die op de wereld komt, zelfs de
heidenen.(Joh.1.9). In ieder gelovig hart woont Christus in al Zijn volheid.
Nu is de gedachte, dat "Christus aan ieder mens gegeven is" door Br. Waggoner
later in zijn boek uitgewerkt.
Men vroeg hem of hij van plan was universele
verlossing te prediken. Hij zei: "Wij willen alleen dat prediken, wat het
Woord van God leert en wel -- dat "de genade van God is verschenen en redding
brengt voor alle mensen".(Titus 2.11). Nu hebben de meesten van ons geloofd
dat toen Jezus aan het kruis stierf, Hij een voorziening voor ieder mens
bewerkstelligde om gered te worden.
Waggoner leerde dat niet. Hij leerde dat
Christus daadwerkelijk verlossing bracht aan alle mensen:
"God heeft verzoening tot stand
gebracht voor ieder mens, en heeft ze hem
gegeven; maar de meerderheid versmaadt deze en gooit ze weg. Het
oordeel zal het feit openbaren, dat volle verlossing aan ieder mens
gegeven werd, maar dat de verlorenen hun geboorterecht weloverwogen
hebben weggegooid".--(idem).
Het deed mij heel erg
versteld staan toen ik dat voor het eerst bestudeerde. Het zal het kernpunt
voor onze volgende betrachting zijn: "Waarom het gemakkelijk is gered te
worden en moeilijk om verloren te gaan ". Volgens het evangelie zoals in de
Bijbel en in de geschriften van Ellen White geleerd wordt en ook volgens Jones
en Waggoner, is de enige manier om verloren te gaan de Heilige Geest te
weerstaan. Zo lief heeft God u.
Toch is de gangbare opvatting dat God
tweeduizend jaar geleden slechts een voorziening trof. Christus stierf
om een voorziening te treffen voor onze verlossing; en sedert die tijd
staat Hij met zijn armen over elkaar geslagen, wachtend op u, tot u het
initiatief neemt --wachtend op u dat u iets doet. Als u iets doet, fijn; en
als u niets doet, wat dan nog? Het betekent niets voor Hem. Hij heeft de
voorziening getroffen en als u naar de hemel wilt komen, prachtig; alsu
dat niet doet, zal Hij er geen traan om laten. Hij zal u niet missen. Zeer
veel mensen denken zo, vrienden. Veel jongens en meisjes realiseren zich niet,
dat God zal schreien en hun zal missen, als zij verloren zouden gaan. Zo lief
heeft Hij hen -- persoonlijk. Ik heb dikwijls gedacht: wat zou ik doen, als ik
het Nieuwe Jeruzalem zou binnen gaan en mijn kinderen er buiten zag, verloren?
Hoe zou ik mij voelen? Hoe zou u zich voelen, vrienden? Zo zal God zich
voelen. En daarom is het werkelijk zo dat de Heilige Geest aan ieder mens
gegeven is om hem te leiden. Als hij zich slechts overgeeft en toelaat
dat de Geest van God hem leidt, zal hij de gehele weg tot de verlossing geleid
worden.
Ellen White heeft ons in het boek "Evangelism",
blz.169 het volgende verteld:
"Predik niet uzelf, de
tegenwoordigheid en kostbaarheid van de waarheid is zo groot, zo
verreikend, zo diep,
zo breed, dat het eigen ik uit het
oog verloren wordt... Predik zo, dat de mensen "de grote waarheden"
bewust worden en graaf het kostbare erts op, dat in de Schrift verborgen
is".
Dat is precies wat br. Waggoner deed:
Hij predikte zo, dat de mensen zich'grote waarheden'bewust werden. Vrienden,
als u zich deze 'grote begrippen''van het evangelie bewust wordt en nooit laat
wegglippen, zult u nooit verdwalen. God zal u vasthouden tot Jezus komt.
Nu weer de "Glad Tidings", blz.20:
"Christus is de Waarheid,(Joh.14.6) en de
kracht van God,(lCor.1.24) en Hij is God (Joh.1.1). Daarom is het
Christus, de waarheid die men "onderdrukt". Hij, het goddelijk Woord van
God is gegeven aan alle mensen opdat zij het mogen uitleven ... maar in
vele mensen is Christus zo "onderdrukt", dat het moeilijk is Hem te
ontdekken. Alleen reeds het feit dat zij leven, is het bewijs, dat
Christus hen liefheeft en hen wil redden. Maar Hij moet geduldig wachten
tot het ogenblik dat zij het Woord willen ontvangen en zo Zijn volmaakte
leven
in hen geopenbaard wordt. Dit kan plaatsvinden
in "ieder die wil", nu, heden, het hindert niet, hoe zondig en
diep gezonken hij mag zijn. Zo behaagde het God te doen; houdt dan op
tegen te werken".
Let wel, als u niet tegenwerkt, wordt u gered.
Hierover zullen wij morgenavond verder studeren. Nu zou ik u erop willen
wijzen dat vele mensen, wanneer zij iets nieuws horen, iets dat verschilt van
wat zij eerder gehoord hebben, zij niet weten wat zij ermee moeten doen. Ook
al komt het regelrecht uit het Woord van God of uit de Geest der Profetie. Zij
durven het niet eerder geloven, dan tot ouderling Zus en Zo zegt, het ook te
geloven, of misschien een of ander commité zegt, het te geloven. Waggoner
sprak over dat 'soort ongeloof':
"Het doet er niet toe door wie iemand voor het
eerst
de waarheid hoort, hij moet haar aannemen als
direct uit de hemel. Het is de Heilige Geest die degenen, die Gods wil
wensen te doen, in staat stelt, zodra zij haar horen of zien, te zeggen
wat waarheid is; zij aanvaarden haar, niet op gezag van de persoon, door
wie zij tot hen komt, maar op gezag van de God van waarheid Indien
iemand de naam van een hoogvereerde geleerde citeert om zijn geloof te
rechtvaardigen of meer kracht bij te zetten, bij iemand die hij wil
overtuigen, dan kunt u er zeker van zijn, dat hij de waarheid die hij
belijdt, zelf niet kent. Het kan waarheid zijn, maar voor zichzelf weet
hij niet dat het waarheid is. Het is ieders voorrecht de waarheid te
kennen (Joh.8.31-32). Wanneer iemand een waarheid bezit, die direct van
God komt, zullen er tienduizend maal tienduizend namen in het voordeel
daarvan, nog geen greintje aan het gezag toe doen; ook wordt zijn
vertrouwen niet in het minst geschokt, als iedere grote man op aarde dit
zou tegenspreken".--(Idem.blz.19-20).
Ergens sprak mij dit reeds vroeg aan, want toen ik
nog een jongen was, misschien een jaar of twaalf, op de Presbyteriaanse
Zondagsschool, ontdekte ik voor mijzelf, door Gods genade, dat de Bijbel zegt
dat de zevende dag de Sabbat is. Het stond er in duidelijk engels. De leraar
trachtte mij te vertellen:"Vergeet het maar,
Nu weer de "Glad Tidings", blz.20:
"Christus is de Waarheid,(Joh.14.6) en de
kracht van God,(lCor.1.24) en Hij is God (Joh.1.1). Daarom is het
Christus, de waarheid die men "onderdrukt". Hij, het goddelijk Woord van
God is gegeven aan alle mensen opdat zij het mogen uitleven ... maar in
vele mensen is Christus zo "onderdrukt", dat het moeilijk is Hem te
ontdekken. Alleen reeds het feit dat zij leven, is het bewijs, dat
Christus hen liefheeft en hen wil redden. Maar Hij moet geduldig wachten
tot het ogenblik dat zij het Woord willen ontvangen en zo Zijn volmaakte
leven
in hen geopenbaard wordt. Dit kan plaatsvinden
in "ieder die wil", nu, heden, het hindert niet, hoe zondig en
diep gezonken hij mag zijn. Zo behaagde het God te doen; houdt dan op
tegen te werken".
Let wel, als u niet tegenwerkt, wordt u gered.
Hierover zullen wij morgenavond verder studeren. Nu zou ik u erop willen
wijzen dat vele mensen, wanneer zij iets nieuws horen, iets dat verschilt van
wat zij eerder gehoord hebben, zij niet weten wat zij ermee moeten doen. Ook
al komt het regelrecht uit het Woord van God of uit de Geest der Profetie. Zij
durven het niet eerder geloven, dan tot ouderling Zus en Zo zegt, het ook te
geloven, of misschien een of ander commité zegt, het te geloven. Waggoner
sprak over dat 'soort ongeloof':
"Het doet er niet toe door wie iemand voor het
eerst
de waarheid hoort, hij moet haar aannemen als
direct uit de hemel. Het is de Heilige Geest die degenen, die Gods wil
wensen te doen, in staat stelt, zodra zij haar horen of zien, te zeggen
wat waarheid is; zij aanvaarden haar, niet op gezag van de persoon, door
wie zij tot hen komt, maar op gezag van de God van waarheid Indien
iemand de naam van een hoogvereerde geleerde citeert om zijn geloof te
rechtvaardigen of meer kracht bij te zetten, bij iemand die hij wil
overtuigen, dan kunt u er zeker van zijn, dat hij de waarheid die hij
belijdt, zelf niet kent. Het kan waarheid zijn, maar voor zichzelf weet
hij niet dat het waarheid is. Het is ieders voorrecht de waarheid te
kennen (Joh.8.31-32). Wanneer iemand een waarheid bezit, die direct van
God komt, zullen er tienduizend maal tienduizend namen in het voordeel
daarvan, nog geen greintje aan het gezag toe doen; ook wordt zijn
vertrouwen niet in het minst geschokt, als iedere grote man op aarde dit
zou tegenspreken".--(Idem.blz.19-20).
Ergens sprak mij dit reeds vroeg aan, want toen ik
nog een jongen was, misschien een jaar of twaalf, op de Presbyteriaanse
Zondagsschool, ontdekte ik voor mijzelf, door Gods genade, dat de Bijbel zegt
dat de zevende dag de Sabbat is. Het stond er in duidelijk engels. De leraar
trachtte mij te vertellen:"Vergeét het maar,
de dominee zegt immers, dat de eerste
dag de Sabbat is". Ik kwam in strijd met mijn geweten. Ik dank God dat ik Hem
bij zijn woord genomen heb en niet méér vertrouwen stelde in de dominee dan in
God. God vraagt van iedereen het Woord voor zichzelf te bestuderen en te
geloven op het gezag van Gods Woord.
"Iemand leest iets in de Bijbel,
en moet dan het oordeel van iemand anders vragen vóór hij het durft te
geloven. Als iemand van zijn vrienden het gelooft, is hij niet bang het
te aanvaarden. Als zijn prediker of een of ander commentair de tekst
wegredeneert, dan weg ermee. "Vlees en bloed behalen de overwinning over
de Geest en het Woord "
Het kan zijn dat het gebod zo
duidelijk is, dat er geen redelijk excuus bestaat om wie dan ook maar te
vragen wat het betekent. Dan komt de vraag,"Kan ik het mij veroorloven
daarnaar te leven? Zal het niet teveel opoffering vereisen?" Het meest
"gevaarlijke vlees en bloed" waarbij u te rade kunt gaan, is het eigen.
Het is niet voldoende om onafhankelijk van anderen te zijn; wat de
waarheid betreft moet men onafhankelijk zijn van zichzelf.
Een paus is iemand die zich
veroorlooft de plaats in
een raad in te
nemen, die alleen God toebehoort.... Wil iemand een paus volgen, dan zou
het meest logische zijn de paus van Rome te accepteren, omdat hij, méér
dan enig ander,ervaring heeft in papisme. Maar wij hebben geen
paus nodig omdat wij het Woord van
God hebben".(idem blz.24-25)
Een andere zaak, die velen verontrust,
is, dat wij allen verschillend zijn en dingen verschillend zien, daarom
schijnt het onmogelijk dat wij allen eenzelfde instelling hebben. Toch zegt
Waggoner dat de Bijbel dát niet leert:
"Bedenk dat er geen
meningsverschillen tussen de apostelen, noch in de kerk heersten, wat
betreft het evangelie. Er waren 'valse broeders', dat is waar, maar
aangezien zij valse waren, maakten zij geen deel uit van de gemeente,
het lichaam van Christus, die de Waarheid is. Veel belijdende
christenen, oprechte mensen, veronderstellen, dat het bijna een noodzaak
is, dat er verschillen in de gemeente zijn. "Allen kunnen niet hetzelfde
denken", is de algemene opinie. Maar dan lezen zij Ef.4.13 verkeerd,
want daaruit blijkt, dat God ons gaven heeft gegeven:"totdat wij allen
komen tot de eenheid van het geloof". Wat het Woord leert, is, dat"in de
eenheid van het geloof, en de kennis van de Zoon van God, wij allen
komen tot de mannelijke rijpheid, tot de maat van de grootte der volheid
van Christus". Er is slechts "één geloof"(vers 5), het geloof van Jezus,
zoals er ook maar één Heer is".
Vrienden, ik geloof
dat het Gods wil en plan is dat wij allen tot 63
een volmaakte eenheid komen in onze generatie. Dan
kan het werk van God voleindigd worden. En wat ons zal verenigen is niet de
één of andere aktie van een commité, maar het Woord van God zelf.
Paulus' brief aan de Galaten gaat velen van ons
feitelijk te ver, omdat zij denken dat zij die niet kunnen begrijpen. Negen
jaar lang, nadat ik gedoopt was in de gemeente van de Zevendedags Adventisten,
tobde ik ermee, want ik kon er niet wijs uit worden. Toen kreeg ik een oude,
zeldzame copie van "The Glad Tidings" in handen. Het bleek de sleutel te zijn
om vele raadsels voor mij op te lossen. Neem bijvoorbeeld Galaten 2.17: "Maar
indien wij, trachtende in Christus gerechtvaardigd te worden, ook zelf zijn
gebleken zondaar te zijn, staat Christus dan in dienst der zonde? Volstrekt
niet!" Waggoner werpt hier licht op:
"Als in iemand, die gerechtigheid door Christus
gezocht heeft (en niet alleen gezocht, maar ook gevonden), naderhand
zonde wordt gevonden, komt dat, omdat dié persoon de stroom heeft
afgedamd en het water (des levens) tot stilstand is gekomen. Het woord
werd niet de vrije loop gelaten, opdat het verheerlijkt kon worden. Waar
geen levende activiteit is, daar is dood. Niemand kan hiervoor
aansprakelijk gesteld worden dan alleen de persoon zelf. Geen belijdend
christen moet zich door zijn eigen onvolkomenheid laten misleiden en
zeggen dat het voor een christen onmogelijk is een zondeloos leven te
leiden. Integendeel, het is voor een werkelijk christen met een echt
geloofsleven, onmogelijk een ander soort leven te leiden. "Hoe kan
iemand, die der zonde gestorven is, nog steeds in zonde leven?"(Rom.6.2)
"Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonde; want het zaad Gods
blijft in hem en hij kan niet zondigen want hij is uit God geboren".(1
Joh.3.9 'The Glad Tidings' blz.42)
Zeg nu alstublieft niet, dat ik gezegd heb,
dat wij niet kunnen zondigen. Dat heb ik niet gezegd vrienden. Ook Waggoner
zegt het niet. Wie zegt het? De apostel Johannes zegt het ! Dat is
verbazingwekkend, is het niet? Het is niet Gods bedoeling dat wij steeds maar
voortgaan met zondigen, berouw hebben, zondigen en berouw hebben, en zo aldoor
schande op Christus brengend.
Nu zou ik tot een afsluitend thema in deze kleine
studie over de Galatenbrief willen komen: De twee verbonden. Altijd, wanneer
ik een prediker hoorde zeggen dat hij over de 'twee verbonden' ging spreken,
kreeg ik de neiging om weg te gaan, want ik wist dat het zo droog als poeder
zou worden. Ik kon het nooit begrijpen, totdat ik "The Glad Tidings" las. Hier
in Hebreeën, hoofdstuk 8 lezen wij, met betrekking tot de twee verbonden, dat
Christus de Middelaar is van een beter verbond, dat op betere beloften berust
(Hebr.8.6). Hij spreekt van het eerste verbond,
daarna van het tweede:
"Want Hij berispt hen als Hij zegt: Zie, er
komen dagen spreekt de Here, dat Ik voor het huis van Israël en
het huis van Juda een nieuw verbond tot stand
zal brengen, niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen maakte, ten
dage dat Ik hen bij de hand nam om hen uit het land Egypte te leiden,
want zij hebben zich niet gehouden aan Mijn verbond, en Ik heb Mij niet
meer om hen bekommerd, spreekt de Here. Want dit is het verbond waarmee
Ik mij verbinden zal aan het huis Israëls na die dagen, spreekt de Here:
Ik zal Mijn wetten in
hun verstand leggen, en Ik zal die in hun
harten schrijven, en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot
een volk zijn".--(Hebr.8.8-10).
Ik zou u willen laten zien hoe mooi en hartverwarmend
Waggoner dit onderwerp over de twee verbonden behandelt en duidelijk maakt, op
een redelijke en logische manier,wat Paulus bedoelt:
"Het verbond en de beloften van God zijn één en
dezelfde. Dit is duidelijk te begrijpen uit Galaten 3.17, waar Paulus
verklaart dat het ongeldig maken of annuleren van het verbond, de
belofte haar kracht doet verliezen. In Genesis 17.5-9 lezen we dat God
een verbond sloot met Abraham om hem het land Kanaan tot een
eeuwige bezitting te geven. Galaten 3.18 zegt dat God het hem door de
belofte gaf. Gods verbonden met mensen kunnen niets anders dan
beloften voor hen zijn: "Of wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor
hij vergoeding ontvangen moet?"(Rom.11.35-'The Glad Tidings'blz.71)
Met andere woorden, wie kan God een belofte doen? Wie
kan Hem iets geven? Heeft God ooit gevraagd Hem ook maar één belofte
te doen. Hij vraagt dat niet van ons. Veeleer vraagt
Hij, Zijn beloften aan ons, te geloven.
"Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen". Rom.11.35. Het komt
bij de mensen zo zelden voor, iets te doen zonder een tegenprestatie te
verwachten, dat theologen hebben aangenomen, dat dit met God ook het geval is.
Dus beginnen zij hun betoog over Gods verbond met te verklaren, dat een
verbond 'een wederzijdse overeenkomst is tussen twee
of meer personen, om zekere zaken te doen of na te
laten'.
Dus denken zij aan een verbond,waarbij God een
belofte aan ons doet en wij Hem antwoorden: "Goed, ik stem ermee in en ik doe
U dan ook een belofte". Wij doen dus beiden een belofte. Zo is Gods verbond
niet! God sluit geen overeenkomsten met mensen, omdat Hij weet dat zij hun
deel niet kunnen nakomen. Waggoner vervolgt:
"Na de vloed richtte God een "verbond" op met
alle levende wezens en met al het gevogelte; maar de dieren en de vogels
deden geen belofte terug. Gen.9.9-16. Zij aanvaardden eenvoudig die
gunst uit Gods hand. Dat is
ook alles wat wij kunnen-- alleen
ontvangen. God belooft ons alles te geven wat wij nodig hebben, méér dan
wij kunnen vragen of denken, als een geschenk. Wij geven Hem onszelf,
dat wil zeggen niets. En Hij geeft Zichzelf aan ons, dat wil
zeggen, alles. Datgene wat alle moeilijkheden veroorzaakt is, dat
zelfs als mensen gewillig zijn God te erkennen, zij dan overeenkomsten
met Hem willen sluiten (handel drijven). Zij willen op gelijke voet
blijven,"onderling" zaken doen -- een transactie sluiten, waarbij zij
zich als Gods gelijke beschouwen. Maar wie met God wil handelen, moet
dat doen op Zíjn voorwaarden, dat is, op basis van het feit, dat
wij niets hebben en niets zijn, en Hij alles heeft
en alles is en alles geeft".-(idem).
Toen ik dit voor de eerste keer las,
begreep ik het verbond van God. Dat verbond werd met Abraham gesloten. Abraham
is één van de grootste karakters in de Bijbel. Als u een waar christen bent,
vrienden, bent u een kind van Abraham:
"Vergeet niet voor wij verder
gaan, dat het verbond en
de beloften één en dezelfde zijn,
en dat dit betrekking had op de aarde, ja, zelfs de gehele vernieuwde
aarde, gegeven aan Abraham en zijn kinderen. Bedenk ook, dat aangezien
alleen gerechtigheid in de nieuwe hemel en op de nieuwe aarde zal
heersen, de belofte inhoudt: de rechtvaardigmaking van allen die
geloven. Dit wordt verkregen in Christus, in wie de belofte bevestigd is
... Derhalve, aangezien volmaakte en altijddurende gerechtigheid werd
verzekerd door het "verbond" of "wil" met Abraham gemaakt, wat ook in
Christus bevestigd werd door de eed van God (let daarop), het onmogelijk
is dat aan de Wet die vierhonderddertig jaar later werd uitgesproken,
welke nieuwe grondregel dan ook,kon toegevoegd worden. De erfenis werd
aan Abrahem door een belofte gegeven. Maar wanneer na
vierhonderddertig jaar het zo zou zijn dat de erfenis op een andere
wijze verkregen moest worden, de belofte dan geen zin, en het
"testament" of "Verbond" waardeloos werd. Maar dat zou de
omverwerping van Gods rijk betekenen en het einde van Zijn bestaan. Want
Hij legde een eed af op Zijn eigen bestaan, om Abraham en zijn zaad de
belofte te geven, en de daartoe noodzakelijke gerechtigheid."Want
niet door de Wet had Abraham of zijn nageslacht de belofte, dat hij een
erfgenaam van de wereld zou zijn, maar door gerechtigheid des geloofs".Rom.4.13.
Het evangelie was in de dagen van Abraham even volmaakt en volledig als
het ooit geweest is en ooit zal zijn. Geen toevoeging of verandering kon
ooit aangebracht worden in de voorzieningen of voorwaarden na Gods eed
aan Abraham. Het blijft zoals het bestond en niets ervan kan
teruggenomen worden en van niemand kan
ooit iets méér geëist worden dan wat van Abraham geëist werd.-(idem
72-73)
Dat is absoluut waar!
Wij zijn bezig ware Gerechtigheid door Geloof te
bestuderen, in tegenstelling tot wat de populaire kerken leren, die de Zondag
vieren en aan vele andere dwalingen vasthouden, die zij van Rome hebben
ontvangen. Er is een duidelijk verschil en dat verschil is dit: valse
gerechtigheid door geloof leidt de mens ertoe tevreden te zijn met het
overtreden van de Wet van God. Ware gerechtigheid door geloof motiveert de
mens om al de geboden Gods te onderhouden. Houdt dit in gedachten. De
vrucht is belangrijk!
Laten wij in "The Glad Tidings" verder lezen:
"Aangezien de erfenis geheel op beloften berust
en een bezegeld "testament" of "verbond" niet veranderd kan worden
waartoe kwam dan nog de Wet vierhonderd en dertig jaar later? "Waarom
dan nog de Wet?" Wat was de reden? Welk doel beoogde het? "Om de
overtredingen te doen blijken, is zij (de Wet) erbij gevoegd" (Gal.3.19)
(Het woord "bijgevoegd" in het grieks wordt in Hebr.12.19 vertaald met
"gesproken"). Begrijp goed, dat "het bijvoegen van de Wet" op Sinai,
niet het begin was van het
bestaan van die Wet Het werd "bijgevoegd" in de
betekenis, dat op Sinai de Wet gegeven werd in meer uit
drukkelijke bijzonderheden Ze werd onder de
meest eerbiedwekkende majestueuse omstandigheden gegeven, als
waarschuwing aan de kinderen van Israël, dat zij bij ongeloof in gevaar
verkeerden, de beloofde erfenis te verliezen. Zij geloofden de Here niet
zoals Abraham; en "al wat niet uit het geloof is, is
zonde".-(Rom.14.23). Zo werd de Wet uitgesproken om hen ervan te
overtuigen dat zij de noodzakelijke gerechtigheid voor het ontvangen van
de erfenis niet bezaten.... dat zij geen geloof hadden en dus geen ware
kinderen van Abraham waren... God zou de Wet in hun hart hebben geplant
zoals Hij het deed in het hart van Abraham, indien zij geloofd hadden.
Toen zij echter niet geloofden en zich desondanks nog steeds erfgenamen
van de belofte noemden, was het noodzakelijk hen op de meest markante
wijze duidelijk te maken, dat hun ongeloof zonde was. De Wet werd
uitgesproken als gevolg van overtreding, of (wat hetzelfde is) als
gevolg van ongeloof van het volk.
De Wet is echter niet nutteloos, anders zou-God
ze niet gegeven hebben. Het is geen kwestie van onbelangrijkheid of we
de Wet houden of niet, maar God beveelt het. Het is niet in strijd met
de belofte, noch voegt het er een nieuw element aantoe. Waarom niet?
Eenvoudig omdat de Wet in de belofte ligt
besloten. De belofte van de Geest luidt: "Ik zal Mijn Wetten in hun
verstand leggen
en Ik zal die inhun hart
schrijven". (Hebr.8. 10-Idem blz. 71-77)
Beste vrienden, denk geen moment dat
toen de apostel Paulus
over de "werken der Wet" sprak, hij
"gehoorzaamheid" aan de Wet bedoelde. Helemaal niet! Dat zijn twee
verschillende dingen. Toen hij sprak over de werken der Wet, bedoelde hij de
egocentrische, door vrees gemotiveerde, beloningzoekende pogingen om Gods wil
te doen. Er is niets verkeerds aan
gehoorzaamheid. Maar het moet gehoorzaamheid zijn gebaseerd op geloof, en niet
uit vrees. Wanneer het gebaseerd is op angst, houdt het op gehoorzaamheid te
zijn.
In feite zijn de tien geboden, goed
begrepen, geen verboden. Waggoner zegt:
"Voor een ieder, die zich de eed
van God aan Abraham herinnerde, was het een openbaring van de wonderbare
grootheid van Gods beloften, want al de gerechtigheid die de Wet verëist,
heeft Hij gezworen iedereen te geven, die op Hem vertrouwt
(Hem gelooft). De "luide stem" waarmee de Wet vanaf de bergtoppen werd
uitgsproken, was de luide stem, die de blijde boodschap van de reddende
genade van God verkondigde. Zie Jesaja 40.9. Gods voorschriften zijn
beloften; dat moeten zij noodzakelijkerwijze wel zijn, omdat Hij
weet, dat wij geen kracht bezitten! Alles wat God eist, is wat Hij
geeft. Wanneer Hij zegt, "Gij zult niet", mogen wij dit als Zijn
verzekering aannemen, dat als wij Hem geloven, Hij ons zal behoeden
voor zonde, waartegen Hij ons
gewaarschuwd heeft".(Idem 77)
En daarom, als u slechts geloven wilt
dat de Here God u uit "Egypte", uit het "diensthuis" geleid heeft, belooft Hij
dat u nooit zult stelen.U nooit een leugen zult spreken. U nooit de
Sabbat zult breken. U nooit overspel
zult plegen. U nooit zult begeren, en ga zo maar door. 0 , wat een heerlijke
vrijheid voor degene, die het nieuwe verbond begrijpt en aanvaardt!
"Wenste God Zijn volk te
ontmoedigen (door tot hen de tien geboden te spreken)? In geen geval. De
Wet moest gehouden worden, en de angst bij Sinai was bedoeld om
hen naar de eed van God,
die vierhonderd-dertig jaar eerder gegeven was, terug
te brengen,om voor alle mensen en in alle tijden als de verzekering
van gerechtigheid te dienen, door de gekruisigde en eeuwiglevende
Verlosser". -'(idem.blz.78).
Dus vrienden, de waarheid is, dat er
niet zo iets bestaat als
een "genadetijdperk" dat volgt op het
"tijdperk van de Wet". God heeft van het begin af slechts één weg gehad om
mensen te redden. God is niet aan het experimenteren geweest, dan deze methode
en dan die methode uitproberend, om
mensen te redden, om tenslotte zeggen: "Wel, Ik heb vierduizend jaar
geprobeerd de mensen door de Wet te redden en het is niet gelukt. Laat Ik nu
iets anders proberen. Wat kan Ik bedenken? Laat Ik het nu' eens met de genade
proberen". Neen vrienden. Vanaf het begin had Hij één Weg
om mensen te redden, en die is "uit
genade door geloof". Dat is wat de Galatenbrief leert. Maar het spijt me te
moeten zeggen, dat niet velen van ons dat begrepen hebben.
Ik heb hier een citaat uit een populair
boek over de "verbonden", dat precies tegengesteld is aan wat we vanavond
hebben beluisterd. Het zegt:
"Een ander verbond, op de Sinai
gegeven, werd het "oude verbond" genoemd, omdat het bloed, waardoor het
bekrachtigd werd, vergoten werd vóór het nieuwe verbond. Het nieuwe
verbond is dát deel van het eeuwig verbond, dat aanving nadat de dienst
van het aardse heiligdom was beëindigd".
Nu, volgens deze schrijver, trad het
nieuwe verbond niet eerder in werking dan na de dood van Christus. Maar
volgens Waggoner begon het nieuwe verbond bij Abraham. Maar omdat Israël niet
geloofde, bezaten zij het geloof van Abraham niet. Daarom legde de Here de
nadruk op de Wet, om hen terug te brengen tot het nieuwe verbond, aan Abraham
gegeven. Het is niet mijn bedoeling deze schrijver te critiseren. Ik wil
niemand critiseren, beste broeders en zusters. Maar de tijd is voor ons
gekomen, de waarheid duidelijk te zien. Wij hebben al onze broeders en zusters
lief, maar tientallen jaren sukkelen wij voort. Hier zijn we nu, nog steeds
ronddwalend, nog steeds een lauw volk, en nog steeds is Gods werk niet
voleindigd. Laten we proberen de oorzaak te vinden. Wij moeten terugkeren tot
de wondermooie waarheid, die God ons gaf.
"Met de invoering van een nieuwe
dispensatie (zo vertelt deze moderne schrijver), bracht de Here ook een
nieuw, beter verbond, het tweede verbond. Het is de dispensatie van
genade, die aan het kruis begon".
En toch zegt de apostel Johannes in
Openb.13.8, dat Christus geslacht was van de grondlegging der wereld af. Hier
is tenslotte een kleine tabel in dit boek -- Hier hebben wij (1) de
patriarchale dispensatie, (2) de dispensatie van de Wet tot aan het kruis, en
dan begint (3) de evangelie-dispensatie van genade. Neen, neen vrienden. Dat
is niet wat de Galatenbrief leert of Romeinen. De Bijbel erkent slechts
één dispensatie, die van genade, "vanaf de grondlegging der wereld".
Het was Scofield die het "dispensationalisme"
populair maakte. Deze leer ontkent volledig de gerechtigheid door geloof,
zoals het Nieuwe Testament die. leert. Het oude verbond eindigde niet aan het
kruis, noch begon daar het nieuwe verbond, zoals de schrijver van het boek
beweert. Maar, zoals Waggoner aangeeft bestaan deze twee
verbonden nog vandaag. De twee verbonden zijn geen zaak van
tijd, maar van toestand. Vrienden, denk geen moment dat wanneer je lang
geleden v66r het kruis geboren zou zijn, je onder het oude verbond geboren
was; en omdat je na het begin van onze jaartelling, dus na Christus' geboorte
geboren
bent, je geboren bent onder het nieuwe verbond.
Waggoner zegt:
"Deze twee verbonden bestaan heden tendage. De
twee verbonden zijn geen zaak van tijd, maar van voorwaarde. Laat
niemand zich wijsmaken, dat hij niet gebonden kan zijn onder het oude
verbond, door te denken dat die tijd voorbij is. De tijd daarvoor is
alleen voorbij in die zin, dat "wij de voorbijgegane tijd van ons leven
hebben doorgebracht naar de wil van de heidenen, toen wij in wellust,
lusten, overdaad van wijn, zwelgerij, braspartijen en afschuwelijke
afgoderij leefden".lPetr.4.3. Het verschil is hetzelfde verschil als
tussen een vrije vrouw en een slavin. Hagars kinderen, onverschillig
hoeveel zij er gehad mag hebben, zouden slaven zijn geweest, terwijl die
van Sara noodzakelijkerwijze vrij zouden zijn. Zo houdt het verbond van
de Sinai allen, die daaraan vasthouden in slavernij "onder de Wet".
(The Glad Tidíngs,blz.100)
"Onder de Wet zijn" betekent leven onder de motivatie
van angst
voor straf of hoop op beloning. Om die reden betaalt
u dan
tienden. Om die reden doet u dit of dat. Om die reden
gaat u
op stap voor een liefdadigheidsactie, enz.enz. Het
eigen ik is
de beweegreden. U bidt, "Onze Vader, zegen de
zendelingen, op
dat Christus kan komen en wij allen eerder onze
beloning zullen
krijgen als Jezus komt. Het is alles op eigenbelang
geconcen
treerd. Dat is het oude verbond. Dat is wat "onder de
Wet" be
tekent.
"Het verbond van boven geeft vrijheid, geen
vrijheid
van gehoorzaamheid aan de Wet, maar vrijheid
van ongehoorzaamheid daarvan. De vrijheid wordt niet gevonden buiten de
Wet om, maar in de Wet. Christus maakt vrij van de vloek, die de
overtreding der Wet is, zodat de zegen tot ons kan komen. En de zegen is
gehoorzaamheid aan de Wet. "Welzalig zij, die onberispelijk
van wandel zijn, die in de Wet des Heren
gaan".Psm.119.1. Deze zegen is
vrijheid.
Bedenk dat er in de hele brief aan de Galaten
niet in het minst sprake is, of de Wet wél of niet gehouden moet worden.
De enige vraag is: Hoe moet die Wet gehouden worden? Moet het
eigen werk zijn, zodat de beloning niet uit genade bestaat, maar op
grond van verschuldigd zijn. Beloning uit eigen belang! Of is het God,
die in ons werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen?
Het is niet zo, dat wij eenvoudig in staat
gesteld worden om de Wet te houden, veeleer dat ons de gezindheid
gegeven wordt, ons te verlustigen in het doen
van de Wet. Het is niet zo dat wij ons in die
Wet schikken omdat wij geen andere uitweg zien om aan straf te
ontkomen,dat zou bittere slavernij zijn. Juist
van zulke slavernij bevrijdt Gods verbond!"-(Idem blz.100,104)
Wat zegt nu de Geest der Profetie? Stemt Ellen White
hiermee in? Ik heb verscheidene niet gepubliceerde verklaringen gevonden in de
kluizen in Washington,waarin zij zei volmaakt overeen te stemmen met Waggoners
begrip van de twee verbonden. Ook haar gepubliceerde geschriften stemmen ermee
in.
"De Wens der Eeuwen",blz.419:
"Het is niet de angst voor straf, of de hoop op
eeuwige beloning die de discipelen ertoe bracht Christus na te volgen.
Zij zagen de onvergelijkelijke liefde van Christus geopenbaard,
gedurende Zijn gehele levensreis hier op aarde, vanaf de kribbe van
Bethlehem tot het kruis op Golgotha. Door Hem te aanschouwen wordt de
ziel verzacht en onderworpen en liefde ontwaakt in hun harten. Zij horen
Zijn stem en zij volgen Hem".
Is dat niet prachtig? Hier is
'Schreden naar Christus' blz.34:
"Er zijn mensen die belijden God te dienen,
terwijl zij hun vertrouwen stellen op hun eigen pogingen om Zijn Wet te
gehoorzamen, om zodoende een goed karakter te vormen en de zaligheid te
verwerven. Hun harten worden niet gedreven door enig diep gevoel van
liefde voor Christus, maar zij pogen aan de plichten van het
christelijke leven te voldoen als iets dat God van hen eist, teneinde
het eeuwige leven te verdienen. Zulk een godsdienst heeft geen waarde".
Weet u, ik heb kort geleden enige vreselijke dingen
gehoord, misschien hebt u het ook gehoord. Tijdens een benoemingsvergadering
in Zuid-Californie, hoorden wij dat over tien tot vijftien jaar meer dan
vijftig procent van de jongens en meisjes, die nu onze Sabbatschool bezoeken
in Noord-Amerika,Christus niet meer zullen dienen.... tenminste, als de
tegenwoordige statistieken zo voortgaan. Ergens onderweg verliezen wij onze
jongens en meisjes. Vrienden, soms leren we al in de kleuterklas wettisme en
het oude verbond aan de kindertjes.
Hier is bijvoorbeeld een citaat uit één van de
populairste boeken die we voor kleine kinderen hebben. Er staan leuke plaatjes
en versjes in; maar let eens op wat er staat:
Het moet heel opwindend geweest zijn
om de kleine nieuw-geboren koning te zien.
Ik weet, dat je graag een kijkje had willen nemen
naar de baby Jezus lief en zacht
Wel, eens kunnen wij Hem allemaal
ontmoeten,
mits wij al Zijn woorden gehoorzamen.
Nu, wat betekent dat? Nu spreekt 'Jezus'. De
schrijver legt Hem deze woorden in de mond:
Ik zal fluisteren in je
oor
hoeveel Ik van je hou, lieve kinderen,
Beloof Mij dat je eerlijk zult zijn
in alles wat je doet.
Vrienden, God heeft nooit van iemand een
belofte gevraagd, omdat Hij weet dat wij geen beloften kunnen houden. Galaten
4.24 vertelt ons, dat het oude verbond, dit idee om God beloften te doen, ons
feitelijk "in slavernij brengt". Spoedig kom je tot de ontdekking, dat je je
belofte hebt gebroken; dat je het niet kunt houden, en dan wordt je
ontmoedigd. En je denkt,"ik ben niet goed, ik ben niet geschikt voor de
Hemel". Dat is precies wat de duivel wil dat men gelooft. En dat allemaal,
omdat iemand u het oude verbond heeft geleerd en niet het nieuwe!
Daar in Exodus 19, waar het oude verbond
werd gesloten, vroeg God de Israëlieten niet Hem iets te beloven. Hij zei
slechts, "Als u het geloof van uw vader Abraham zult vasthouden en als u naar
Mijn stem zult luisteren dan zal Ik u tot een groot volk maken". Doch de arme
Israëlieten verstonden dit verkeerd. Zij dachten dat zij met een wederbelofte
daarop moesten antwoorden en dus zeiden zij, "Alles wat de Here gesproken
heeft, zullen wij doen". Dat was het oude verbond, vrienden. En het bracht hun
rechtstreeks in slavernij.
Het kinderboekje vervolgt:
Ik beloof, dat ik iedere
dag, gehoorzaam zal zijn, aan de tien geboden.
Een klein kind wordt ertoe gebracht om
die belofte te doen! Kan hij die houden, vrienden? Natuurlijk niet! Evenmin
als u dat kunt. Verder:
Ik beloof dat ik nooit
daar zal gaan, waar de geboden "neen" zeggen.
Eens op een dag, in een ogenblik van
verzoeking, gaat de arme jongeling, zijn belofte vergetend, naar bv. de
bioscoop. Hij heeft zijn belofte gebroken. Hij denkt: "Nu is alles voorbij; ik
heb er een knoeiboel van gemaakt. Ik deug niet en nu is God boos op mij, laat
ik maar naar de duivel gaan". Ziet u! Zo is hij in slavernij gebracht door het
oude verbond:
Ik beloof dat ik altijd
de weg van Zijn geboden zal gaan.
Wij hebben zelfs een kinderboek, met de
titel,"Ik beloof God". Wat God van onze kinderen vraagt, is, Zijn beloften
aan hen te geloven. Als u kinderen in de Sabbatschool
onderricht, vrienden, leer hen dat God hen werkelijk liefheeft en wenst, dat
zij Zijn beloften aanvaarden.
Hier is nog een voorbeeld: Het is een plaatje van een
klein meisje aan de afwas; De tekst eronder luidt:
Moeder helpen brengt veel vreugd
om al haar huiswerk klaar te krijgen
Ik weet, dat het Jezus blij maakt,
het helpt mij, voor wanneer ik ondeugend ben.*)
Vrienden, hoeveel millioenen jaren zou u de afwas
moeten doen,
'Schreden naar Christus',blz.46:
"De Bijbel zegt dat "de duivels ook geloven en
sidderen"; maar dit is geen echt geloof.(In de context spreekt Jacobus
over geloof dat dood is.Jac.2.19). Waar er niet alleen geloof is in Gods
Woord, maar ook onderwerping aan Zijn wil, waar het hart aan Hem is
overgegeven, de genegenheid op Hem is gericht, daar is
geloof-- geloof dat door de liefde werkt en (Het doet iets!) reinigt
de ziel. Door dit geloof wordt het hart vernieuwd naar het beeld van
God".
Prachtig! Dat is waarheid. Hier is die wonderbare
bladz.20
uit 'Schreden naar Christus'. Zeven maal op deze
pagina wijst Ellen White ons op het kruis van Golgotha. Vriend, als u om
eerlijk te zijn diep in uw hart moet toegeven, dat u de Here
niet echt liefhebt, ligt de fout misschien niet bij
u. Misschien hebt u aan het kruis, waaraan Hij stierf, geen aandacht
geschonken, of begreep u verkeerd wat daar gebeurde. Weet u, ware, echte
waarheid maakt u vrij. Maar opvattingen over het oude verbond maken u tot
slaaf. Zij verwarren u. De "oude verbond"methode verbreidt een mist of nevel
over het kruis van Christus en daardoor ziet u de schoonheid ervan niet.
"Schreden naar Christus" vervolgt:
"Zodra wij het Lam van God aan het kruis van
Golgotha aanschouwen, begint het mysterie van het verlossingplan zich in
ons hart te ontvouwen en leidt Gods goedheid ons tot bekering. In Zijn
sterven voor zondaars, ontvouwde Christus een liefde, die onbegrijpelijk
is, en zodra de zondaar deze liefde ziet, vertedert het zijn hart, maakt
indruk op zijn verstand en gedachten en inspireert de ziel tot berouw.
Het is waar, dat mensen zich soms schamen over hun zondige wegen en
enige van hun slechte gewoonten opgeven, v66r zij zich bewust worden dat
zij tot Christus getrokken worden. Maarwanneer zij een poging tot
verbetering ondernemen, vanuit een ernstig verlangen om goed te doen,is
het de macht van Christus, die hun trekt. Een invloed waarvan zij zich
niet bewust zijn, werkt op de
Citaten uit:'Psalmen voor kleine
kinderen' Review and Herald. 73
ziel, en het geweten wordt wakker en het
uiterlijke leven wijzigt zich. En zodra Christus hen ertoe brengt om op
het kruis te zien, en Hem te aanschouwen, Hij die door hun zonden
doorboord werd, beginnen de geboden tot het geweten te spreken. Het
kwaad van hun leven, de diep gewortelde zonden van de ziel, (hun
zelfzucht en eigenbelang) worden hun duidelijk. Zij beginnen iets te
begrijpen van de gerechtigheid van Christus en roepen uit, "Wat is
zonde, dat zo'n offer nodig was voor de verlossing van het slachtoffer?
Was al deze liefde, al dit lijden, al deze vernedering nodig, opdat wij
niet verloren zouden gaan, maar eeuwig leven zouden ontvangen?" (Dit zal
ons volgende onderwerp zijn). De zondaar kan deze liefde weerstaan, hij
kan weigeren zich tot Christus te laten trekken; maar als hij niet
tegenstreeft, zal hij tot Christus getrokken worden.--'Schreden naar
Christus', blz.21).
Dat is echt evangelie! Dank God daarvoor! Nu u deze
presentatie vanavond gehoord hebt, kunt u een beetje méér begrijpen, waarom
Ellen White het volgende zei van het licht dat Waggoner over de Galatenbrief
had:
"Mij werd de vraag gesteld, wat denkt u van het
licht
dat deze mannen (Jones en Waggoner) brengen?
Wel, ik heb het u de laatste vijf en veertig jaar gebracht,-de
onvergelijkbare beminnelijkheid van Christus ....Toen broeder
Waggoner deze gedachten in Minneapolis naar voren bracht, was het de
eerste duidelijke weergave over dit onderwerp, die ik van mensenlippen
heb gehoord, behoudens de gesprekken tussen mijzelf en mijn echtgenoot.
Ik zei tot mijzelf, het is omdat God het mij in een gezicht getoond
heeft, dat ik het zo duidelijk zie, zij kunnen het niet zien, omdat het
hen niet getoond werd zoals mij; en toen iemand anders het
bracht, zei iedere vezel van mijn hart,
Amen".--MS.S 1889
Zegt U ook ,'Amen'?
---------------------------
Laat mij tot besluit, u een vraag stellen. Hier op
het scherm staat Galaten.5.17: "Want het begeren van het vlees gaat in tegen
den Geest en dat van den Geest tegen het vlees -- want deze staan tegenover
elkaar -- zodat gij niet doet wat gij maar wenst".
Hier hebben wij de strijd in onze
harten; het vlees, onze natuur, en de Heilige Geest zijn voortdurend in
strijd. Het resultaat is, zegt Paulus, "zodat gij niet doet wat gij maar
wenst".
Nu de vraag: Wat zijn de dingen, die u niet kunt
doen? Zijn dat goede dingen of kwade dingen? Als u zegt dat u de goede
dingen 'niet kunt doen', dan is dat wel erg slecht nieuws. Maar als u
zegt, dat het de slechte dingen zijn, die u niet kunt doen door de
macht van de Heilige Geest, dan is dat "goed nieuws", niet waar? Denk hier
vanavond thuis eens over na. Het zal ons volgend thema voor morgen zijn.
|
|