You are: Home  agp Bijbelstudies  agp Bijbelstudie & Overdenkingen  agp Bijbelstudies - Adventistisch Erfgoed  

De boodschap van 1888


ZONDELOOS LEVEN: MOGELIJK OF NIET

Velen hebben de vraag gesteld "Wat gebeurde er met Jones en Waggoner? Zijn zij afgedwaald? En als dat zo is, waarom zouden wij dan hun boodschap uit 1888 opnieuw bestuderen"?

Jones en Waggoner zijn inderdaad afgedwaald, tenminste gedurende een tijd, het spijt me dat te moeten zeggen. Ellen White bespreekt dit. Hun eventuele falen, zo zegt zij, vermindert in geen enkel opzicht het belang van hun boodschap in 1888. In feite, wanneer u begrijpt wat Ellen White erover zegt, ziet u hoe hun afdwalen

ons lessen leert, die de herbestudering van die boodschap speciaal belangrijk maakt.

Reeds in het jaar 1892 voelde de boodschapster des Heren de mogeheid, dat Jones en Waggoner zouden kunnen afdwalen. In een brief aan br. Uriah Smith zei ze, "Het is heel goed mogelijk dat de brs. Jones en Waggoner door verzoekingen van de vijand ten val gebracht worden". ( Brief S24, 1892). Hetgeen gebeurde was niet omdat hun boodschap foutief was, of dat zij slechte mannen waren. Het waren goede mannen, in feite sprak zij dikwijls over hen als 'Gods boodschappers', die 'geloofsbrieven van de hemel hadden'. De Here kiest met wijsheid. Hij geeft nooit een speciale, "zeer kostbare " boodschap aan slechte mensen. Maar zij zegt, dat deze twee boodschappers werkelijk "vervolgingen" te lijden hadden van de kant van hun broeders. Ven van hen, die hen tegenstonden, was de ontvanger van bovengenoemde brief.

Verder zegt ze, ter verduidelijking, dat indien zij zouden afdwalen, velen zich daarin zouden verheugen, en dat het een fatale satanische misleiding zou zijn, hun boodschap om die reden te negeren.

"Maar indien zij ten val zouden komen, zou dat geen bewijs zijn dat de boodschap die zij hadden, niet van God was, of dat het werk dat zij gedaan hadden geheel een vergissing was. Maar zou dit gebeuren, hoevelen zouden dan dat standpunt innemen en in een fatale misleiding vallen, omdat zij niet onder de leiding van Gods Geest staan .... Ik weet dat dit precies de houding is, die velen zouden aannemen, als één van deze mannen zou afdwalen".[idem]

Het feit dat Jones en Waggoner afdwaalden, heeft op de een of andere manier sommige mensen die hun boodschap tegenstonden, ertoe gebracht te zeggen, "U ziet het, de boodschap was fout, dat is ook de reden waarom zij afdwaalden". Dit is de oorzaak waarom in de voorbije 70 jaren de kerk niet het voorrecht heeft gehad hun boodschap uit de eerste hand te bestuderen. Maar zr. White zegt, dit is een "fatale misleiding".

In 1889 voegde zij zich bij de twee boodschappers en zei van hun boodschap, "Wij voelden de noodzaak Christus voor te stellen als

Appendix C omvat getuigenissen van Ellen White, die licht werpen op het afdwalen en Jones en Waggoner.

41

een Verlosser, die niet 'ver weg' is, maar 'dichtbij".( Review and Herald, 5 Maart 1889). Gisteravond bestudeerden wij hoe zij Christus brachten, niet als iemand die biljoenen lichtjaren ver weg is, of als een porceleinen pop, of als iemand die onze menselijke noden en verzoekingen niet aanvoelt, maar als één, die in de gelijkheidheid van ons zondig vlees kwam, waarmee wij ons kunnen identificeren. Zij vervolgt:

"Er waren er velen, zelfs onder de predikers, die de waarheid zoals die in Christus Jezus is, in een licht zagen zoals zij die nog nooit eerder gezien hadden.(Dr. Froom zegt, dat sommigen van hen zelfs vroegen om herdoopt te worden!).... Wanneer onze broeders en zusters hun hart openden voor het licht verkregen zij een beter inzicht in hetgeen geloof tot stand kan brengen. De Here was zeer dierbaar De vergaderingen duurden een week langer dan was vastgesteld. De school kreeg vrij en allen waren ijverig de Here te zoeken. Br. Jones kwam van Boston, en werkte zeer ernstig voor het volk; hij sprak twee- en soms driemaal op een dag. De kudde van God werd gevoed met zielversterkende spijze. Deze boodschap,in die toespraken gebracht,werd door God aan het volk van deze tijd gezonden. (Idem)".

Is dat niet verbazingwekkend? Deze predikers erkenden waarheid, die zij nooit eerder hadden begrepen. En toch bezaten zij al die jaren sinds het begin van de Adventbeweging de geschriften van de Geest der Profetie. Zij hadden eenvoudig nooit de waarheid, zoals die in Jezus is, in het licht gezien zoals Jones en Waggoner ze bracht. En als resultaat hiervan vroegen sommige ingezegende predikers, mannen die vele jaren in het werk geweest waren, nederig om herdoopt te worden!

Ellen White zei in de Review and Herald, 23 Juli 1889:

"Wij danken God met heel ons hart dat wij kostbaar licht hebben om het volk te brengen, en wij verheugen ons, dat

wij een boodschap hebben, die de tegenwoordige waarheid is. De tijding dat Christus onze Gerechtigheid is, heeft verlichting gebracht aan vele, véle zielen, en God zegt tot Zijn Volk,"Ga voorwaarts".

Dit houdt nauw verband met de boodschap tot de Gemeente van Laodicea. Weet u, ik heb mensen horen zeggen, "Wij begrijpen gerechtigheid door het geloof, dat is niet onze moeilijkheid! Wij prediken het, maar leven het niet uit zoals het zou moeten". Vrienden, het probleem is dat wij het niet begrijpen! Als wij het zouden begrijpen, het zouden geloven, dan zouden wij ernaar leven. De juiste term die Paulus hiervoor gebruikt, luidt: "gerechtigheid komt door het geloof". Als u het geloof hebt, hebt u de gerechtigheid. Zij zijn onafscheidelijk. Ik zou niet willen dat iemand de indruk krijgt dat de boodschap van 1888 moeilijk te begrijpen is. Zij is,buitengewoon eenvoudig. Jongens en meisjes kunnen het begrijpen. En vreemd ge

noeg vinden wij in de acht of negen regels van bladzijde vijf van "Christus en Zijn Gerechtigheid" de hele boodschap van 1888 volledig samengevat:

"In het eerste vers van het derde hoofdstuk van Hebreeën vinden wij een vermaning, die alle opdrachten ooit aan christenen gegeven,samenvat. Het is deze: "Daarom heilige broeders, deelgenoten der hemelse roeping, richt uw oog op de Apostel en Hogepriester onzer belijdenis, Jezus, die getrouw is jegens Hem, die Hem heeft aangesteld". Als we dit doen, zoals de Bijbel opdraagt, als we ons voortdurend en bewust op Christus richten en bedenken hoe Hij is, dan zal dit ons veranderen in een volmaakt christen, want "door aanschouwen worden we veranderd".(Christus en Zijn Gerechtigheid blz.5).

Deze drie zinnen nu, omvatten de gehele boodschap. Het is eenvoudig dit: .. als u en ik, mijn beste broeders en zusters, jongens en meisjes, ons oog op Christus richten, Hem zien zoals Hij werkelijk is, dan zullen we 'volmaakte christenen worden'. Dat is zo. Zo eenvoudig is de 1888-boodschap.

A.T.Jones stemt in zijn boek "The consecrated Way to Christian Perfection", (nu niet meer in druk),hiermee in.

"Door Zijn verschijning in het vlees --- in alle dingen aan ons gelijk gemaakt, en op alle punten zoals wij verzocht --- heeft Hij zich met iedere menselijke ziel vereenzelvigd, in die toestand waarin zich die ziel bevindt". (C.W. blz.83)

Nu, hoe staat het met u vanavond, vriend? Bent u een zondaar, leeft u in moeilijkheden en beproevingen, en hebt u een schuldig geweten? Christus heeft zich met u vereenzelvigd, precies zoals u op dit ogenblik bent. Hij vraagt niet of u een moordenaar bent, of een bankrover, een prostitué of wat u ook bent, mijn vriend. Christus vereenzelvigt zichzelf met u, waar u ook bent, Hij komt tot u. Jones vervolgt:

"En vanaf de plaats waar iedere menselijke ziel zich bevindt, heeft Hij voor die ziel een nieuwe en levende weg gewijd, door alle wederwaardigheden en ervaringen van een heel leven heen, zelfs door de dood en het graf, tot in het Allerheiligste, tot aan de rechterhand van God, voor eeuwig. 0, wat een gewijde weg! Gewijd door Zijn verzoekingen en lijden, door Zijn tranen en gebeden, door Zijn heilig leven en offerdood, door Zijn opstanding en glorievolle hemelvaart,en door Zijn zegevierende binnenkomst in het Allerheiligste tot aan de rechterhand van de troon Zijner Majesteit in de hemelen! En deze 'weg' heeft Hij voor ons gewijd. Hij geworden tot één van ons, heeft deze weg tot onze weg gemaakt; Hij behoort ons toe. Hij heeft elke ziel het goddelijke recht geschonken op deze gewijde weg te wan

delen; en doordat Hij hetzelf in het vlees heeft volbracht ---heeft Hij het mogelijk gemaakt, ja, heeft Hij de feitelijke verzekering gegeven, dat iedere ziel op die weg kan wandelen, in alles hoe die weg ook mag zijn, en daardoor volledig in Hem kan leven; iedere gelovige op deze wereld kan, zolang hij leeft, een heilig leven leiden, argeloos, rein, afgescheiden van zondaars, en als gevolg daarvan met Christus verhoogd worden hoger dan de hemelen---.(idem)

Wonderbaarlijk! Voor ons onbegrijpelijk! Goede, gewetensvolle, ernstige, zelfopofferende, tienden-betalende, Sabbathoudende gelovigen zeggen: "Dat is een te hoge standaard. Zo'n standaard kan ik nooit bereiken"

Luister eens vrienden wat hier staat: "Volmaaktheid, volmaaktheid van karakter, dat is het christelijke doel, --- volmaaktheid bereikt in menselijk vlees in deze wereld". (idem) Let wel: Hij zei niet, volmaaktheid van het menselijk vlees; Neen, neen. Onthoud dat goed. Volmaaktheid in het menselijk vlees: "Christus bereikte het in het menselijk vlees en in deze wereld, en bereidde en heiligde zo een gewijde weg, die elke gelovige in Hem kan bereiken".(idem)

Als u denkt volmaakt te kunnen worden zonder Christus, is dat hopeloos. Wij hebben een Verlosser nodig; daarom moeten wij Hem aanschouwen zoals Hij werkelijk is, en vrienden, hier is het kernpunt: De Christus van Babylon is niet de Christus uit de Bijbel. Er is vandaag een ware Christus en een valse Christus. Er is ware gerechtigheid door het geloof en er is valse gerechtigheid door het geloof. Er is een ware Heilige Geest en er is een vervalste Heilige Geest. En het wordt tijd het verschil te leren onderscheiden.

In Testimonies to Ministers blz.92 zegt Ellen White van de boodschap van Jones en Waggoner: "Het bracht rechtvaardiging door het geloof in de BORG. Het nodigde de mensen uit de gerechtigheid van Christus te ontvangen, hetgeen zich manifesteerde in gehoorzaamheid aan al de Geboden Gods". Hier is de zekere toets van de ware Gerechtigheid door het geloof: Het leidt tot gehoorzaamheid aan alle geboden van God. Als u hoort van een gerechtigheid door geloof dat alleen maar een dekmantel is voor een voortgezette ongehoorzaamheid aan de geboden Gods, dan is dat vervalsing. Als u iemand hoort prediken over gerechtigheid door geloof, terwijl hij één van de kleinste geboden breekt en anderen zo leert, weest dan op uw hoede! (Matt.5.19). Het is het beste om tot de bron te gaan, die God ons gegeven heeft.

Leert de Bijbel dat volmaaktheid bereikbaar is, of waren Jones en Waggoner helemaal fout en leerden zij iets, dat de Bijbel niet leert? "Daarom kan Hij (Christus) ook volkomen behouden, wie door Hem tot God gaan, daar Hij altijd leeft om voor ons te bidden" (Hebr.7.25). Hij is tot volmaakte redding in staat. Dit vers brengt ons tot een ander punt: Het is voor iemand onmogelijk gerechtigheid door geloof volledig te begrijpen tenzij hij het dienstwerk van Christus in het hemels Heiligdom begrijpt. Dat is precies de reden waarom onze mede

broeders, de aanhangers van Evangelische kerken, die de Heiligdomswaarheid niet begrijpen, in werkelijkheid "Gerechtigheid door Geloof" ook niet kunnen begrijpen in verbinding met de eindtijd.

Vrienden, Zevendedags Adventisten zijn belangrijk. Deze gemeente is door Gods voorzienigheid met een bepaalde reden gesticht. Het is niet een "ik ook" gemeente, weet u, die hetzelfde wijsje zingt als de Evangelische kerken,alsof we met een piepstem meezingen: "Ik ook, ik geloof hetzelfde als jij". Neen, neen, vrienden. God plaatste Zijn gemeente hier voor een bepaald doel. Wij hebben een unieke boodschap, die niemand anders de wereld brengt; maar we hebben die zelf niet begrepen. Zij concentreert zich geheel in het Heiligdom; het middelpunt is Christus.

Laten wij opnieuw "De Grote Strijd" lezen, blz.397:

"De gelovigen, die op aarde zullen leven wanneer er een einde zal komen aan Christus' verzoening in het hemels Heiligdom, zullen zonder Middelaar voor een heilige God moeten bestaan. Hun kleren moeten vlekkeloos zijn en hun karakters moeten door het bloed van Christus zijn gereinigd. Door Gods genade en hun eigen vlijtige inspanning moeten zij overwinnaars zijn in de strijd tegen het kwaad. Terwijl het onderzoekend oordeel in de hemel plaats vindt en de zonden van de gelovigen, die berouw hebben getoond, uit het Heiligdom worden verwijderd, moet er een speciaal werk van reiniging gedaan worden,[aanvullend aan wat in de hemel gedaan wordt] en een einde gemaakt worden aan de zonde, onder Gods kinderen op aarde. Dit werk wordt in Openbaring 14 duidelijker uiteengezet".

Ellen White stemt met Jones en Waggoner overeen! Verder in "De Grote Strijd", blz.575:

"Zelfs niet met één gedachte heeft de Heiland toegegeven aan de kracht van de verleiding .... Satan kon in de Zoon van God niets vinden, dat hem ook maar een kans gaf op overwinning. Christus had de geboden van Zijn Vader bewaard en er was in Hem geen enkele zonde, waarvan Satan zou kunnen profiteren. In deze toestand zullen ook degenen, die in de tijd der benauwdheid stand willen houden, moeten verkeren".

'0', zult u zeggen, "dat is juist waar ik bang voor ben. Ik geloof, dat ik liever zou willen sterven en begraven worden, dan ooit in de tijd der benauwdheid te moeten stand houden. Dat kan ik niet". Weet u, als we zulke gevoelens hebben, wij in werkelijkheid egoisten zijn? Dat is zo. Sterven is niet zo zwaar in deze tijd. U gaat naar een ziekenhuis en men geeft u verdovende middelen om de pijn te verzachten en gaandeweg zakt u weg in een coma. Dan bent u dood en de broeders houden een begrafenisdienst voor u; een paar tranen worden vergoten en u kunt rusten. "Maar zij, die in de tijd der beproeving leven, zullen een vreselijke strijd te doorstaan hebben".zegt u,"ik hoop die nooit mee te maken".

"Vrienden, als wij werkelijk de Here liefhebben, zouden we dat niet zeggen! En we zouden dat ook niet zo moeten voelen. Hij heeft ons nodig. Wees niet bevreesd voor die tijd der beproeving, of voor een leven voor het aangezicht van God zonder Middelaar. Let op deze uitspraak: "In dit leven moeten wij ons van de zonde afscheiden, [Hoe? door werken, werken,WERKEN? Neen, neen!] ... door geloof in het verzoenende bloed". (idem) Vrienden, wij moeten op het kruis zien. Wij moeten naar dat kruis zoeken. Het is alles door Christus; het is alles door geloof, begrijpt u? Onze dierbare Verlosser nodigt ons uit ons met Hem te verenigen. Christus is hier veel meer bezorgd over dan wij.

Toen ik uit Afrika terugkwam leek het alsof ik spinnewebben in mijn hoofd had; want ik kon niet studeren. Ik kwam in een klas die mij ver vooruit was; we leerden grieks en ik moest nog met grieks beginnen. Ik werd ingeschreven voor griekse vertalingen -- gevorderd grieks. Wel, natuurlijk was het alsof golven mij over het hoofd rolden, en ik kon de klas niet bij houden. Ik ging naar de lerares en zei:"Ik geloof, dat ik deze klas beter kan verlaten. Ik kan het niet bijhouden".

Zij zei:"Ik denk dat je moet blijven. Ik geloof dat je het wel zult halen, heb geduld". En die lerares was zo vol vertrouwen, zo vastbesloten mij te helpen; zij was zo volhardend en zo geduldig met mij, dat zij mij erdoor haalde en ik een 'A' in die klas kreeg, U kunt het geloven of niet. Ik heb sindsdien dikwijls gedacht, dat is net zo met onze hemelse Leraar. Als u in Zin klas blijft, zal Hij ervoor zorgen dat u met een 'A' slaagt, vrienden. Het is Zijn taak u erdoor te helpen. Denk niet dat het uw taak is. Het hangt alles van Christus af.

Nu, Ellen White zegt eveneens:"Wij moeten van Christus leren. Wij moeten beseffen wat Hij is voor hen, die Hij vrijgekocht heeft".(Commentary, deel 7,943). Ons probleem is, dat wij niet 'weten'. Dat is de boodschap van Laodicea. De Here zegt niet dat wij een slecht, verdorven volk zijn. Hij zegt dat wij een blind volk zijn. Dat is het probleem:"Wij moeten beseffen wat Hij voor hen is, die Hij vrijgekocht heeft". Wanneer u het karakter van Christus begrijpt en Zijn offer op prijs stelt, is dat geloof.

Luister, waar geloof toe in staat is:

"Wij moeten ons realiseren dat het ons voorrecht is deel te

Daar verlang ik naar. Dat is prachtig. Christus had geen zondige neigingen, ook wij behoeven de onze niet te behouden. Hij bezat geen voordelen, die ook wij niet hebben. Wij lezen verder:

"Terwijl de leden van het lichaam van Christus de periode van hun laatste strijd naderen, "de tijd van Jacobs beproeving", zullen zij in Christus groeien en zullen zij in grote mate deel hebben aan Zijn Geest. (Dank God voor die belofte). Terwijl de derde boodschap aanzwelt tot een Luido Roep, en grote kracht en heerlijkheid het afsluitingswerk vergezelt, zal het getrouwe volk van God in die heerlijkheid delen. Het is de Spade Regen, die hen nieuw leven en kracht geeft om de tijd van beproeving te doorstaan. Hun gezichten zullen stralen met de heerlijkheid van dat licht, dat de derde Engel vergezelt". -- (idem.blz.984)

Zoals wij eerder bestudeerd hebben, vertelde Ellen White ons, dat deze 1888 boodschap het begin van de Spade Regen was. Het was Gods plan, dat als Zijn volk de boodschap verheugd zou aannemen,het juist dat werk zou doen; en die broeders ten hemel zouden zijn opgenomen, lang geleden.

U ziet dat er een groter probleem is, ernstiger dan uw of mijn zielezaligheid. Ik bid dat door Gods genade, Zijn Heilige Geest ons mag helpen te begrijpen, dat het belangrijkste niet is, of u en ik in de hemel komen; dat moet niet de overwegende motivatie van onze harten zijn. Het allerbelangrijkste is, dat Jezus geFerd en gerechtvaardigd wordt. Wij hebben daar een aandeel in, vrienden. Wij zijn verantwoordelijk. Laat mij u dit voorlezen

"Satan stelt Gods Wet van liefde voor als een wet van zelfzucht. Hij verklaart dat het onmogelijk voor ons is om Zijn geboden te gehoorzamen. De val van onze eerste ouders, met al het leed dat daaruit resulteerde, legt hij de Schepper ten laste, en brengt de mens ertoe God te beschouwen als

de ontwerper van zonde, lijden en dood".--(Wens der Eeuwen, blz.15)

"Maar", zegt u, "dat geloof ik niet". Maar luister eens, gelooft u dat God zonde en lijden en dood toestaat 7 Jazeker ! Kunt u me dan zeggen, wat het verschil is ? Jezus kwam om dit bedrog te ontmaskeren. Als één van ons, moest Hij het voorbeeld van gehoorzaamheid geven". (idem) Ik moet u iets vertellen -- wij hadden een goede vriendin in de Banning Gemeente. Zij was een lieve vrouw, hielp met de Sabbatschool, hielp elke avond bij de Inzamelingsactie -- zij was niet alleen iemand die goede dingen deed, maar zij was een werkelijk liefdevol mens.

Zij verhuisde naar het Oosten. Op een natte, regenachtige avond raakte zij betrokken bij een auto-ongeval in de heuvels van Noord Carolina. De wagen stortte van de berghelling en zij liep een gebroken nek op. Zij is verlamd van de nek tot de voeten; een jonge vrouw met twee kinderen en een echtgenoot. Daar ligt zij nu, ongeneeslijk. Zij had elk denkbaar medisch probleem of complicatie. Zij was niet in staat te schrijven, maar kortgeleden zond zij ons een boodschap op een geluidsbandje.

Ze vertelde, dat ze in een droom of gezicht Jezus zag, die op haar neerkeek. Jezus toonde diep medeleven en zij zag Hem schreien. Zij zag de tranen in Zijn ogen terwijl Hij op haar neerkeek. Ze zei, "Jezus, schrei niet. Schrei niet om mij. Met mij is alles goed". Vrienden, ik kan niet geloven dat de Here gelukkig is met al het leed in de wereld. Ik denk dat Hij verlangend is er een einde aan te maken. U en ik moeten Hem daarbij helpen. Dat is het hele punt. Laten we verder gaan

"Jezus moest dit bedrog ontmaskeren... daartoe nam Hij onze natuur op Zich, en verdroeg al onze ervaringen". "Daarom moest Hij in alle opzichten aan Zijn broeders gelijk worden". Hebr.2:17. Als wij iets zouden moeten doormaken dat Jezus niet had moeten verdragen, dan zou Satan op dit punt de macht van God als onvoldoende voor ons hebben voorgesteld. Daarom is Jezus"in alle dingen verzocht geweest als wij Ilebr.4:15.-- (idem)

Christus werd innerlijk verzocht. Hij was een mens. Ellen White

zegt dat Hij een menselijk lichaam bezat. Hij werd daadwerkelijk verzocht zoals wij. "Hij onderging elke beproeving waaraan wij onderhevig zijn en Hij oefende ten behoeve van Zichzelf geen enkele macht uit die niet ook ons vrijelijk aangeboden wordt. Als mens trad Hij de verzoeking tegemoet, en overwon Hij in de kracht, die Hem door God werd gegeven". (idem)

Welnu, die waarheid, die wij gisteravond in de lezing bestudeerden, is van belang bij het bestuderen van "zondeloos leven, mogelijk of niet". De natuur van Christus is hier diep bij betrokken. De duivel zegt dat het onmogelijk is. Dat is de reden waarom de duivel zo menig christen ertoe heeft overgehaald te denken, dat Christus niet op gelijke wijze als wij verzocht werd; Hij moest anders zijn. Met andere woorden, indien Christus onze zondige natuur op Zich had genomen en inderdaad in de gelijkheid van zondig vlees gemaakt was, dan zou Hij ook gezondigd hebben. Dan zou Hij een Verlosser nodig hebben gehad. Het is onmogelijk in ons vlees zonder zonde te leven, daarom durfde Christus het niet te proberen. Juist om deze tegenspraak te weerleggen kwam Hij.

Jones leerde hetzelfde in de Bulletin van 1895, blz. 443

"Jezus moest alle gevoelens en de natuur van mij, van u

en van alle andere mensen op Zich nemen; alleen zo kon Hij verzocht worden op alle punten zoals ik, op alle punten zoals u en op alle punten zoals alle andere mensen. Maar wanneer u en ik en al de andere mensen in Hem worden samengevat, hoeveel omvat het dan ? -- Het omvat het gehele menselijke geslacht.

En dit is exact de waarheid. Christus nam de plaats in

van het gehele menselijke geslacht,Hij had dezelfde natuur, in Hem verenigen zich al de zwakheden van het mensdom; zodat ieder mens op de aarde, die in alles verzocht kan

worden, in Jezus Christus kracht vindt tegen die verzoeking. Voor iedere ziel is er in Jezus Christus overwinning over elke verzoeking, en is er verlossing van de macht daarvan. Dat is de waarheid".

En dat is precies waarom onze eigen geachte broeders, meer dan

80 jaar geleden deze boodschap niet prettig vonden. Zij vonden het idee om afstand van alle zonden te doen niet prettig. Hoe staat het met u ? Vindt u de boodschap "zeer kostbaar" ?

Waggoner zei in de General Conference Bulletin van 1901, blz. 223 "Vat het niet verkeerd op ! Krijg niet het idee dat u en ik ooit zo goed worden dat wij onafhankelijk van de Here kunnen leven. (Wanneer u voor het aangezicht van een heilig God staat zonder Middelaar, denk dan niet dat u zonder Verlosser bent, vriend. Helemaal niet.) Denk niet dat dit lichaam bekeerd kan worden. Als u dat doet, dan raakt u in ernstige moeilijkheden en grove zonden. Denk niet dat u van vergankelijkheid onvergankelijkheid kan maken. Dit vergankelijke zal pas onvergankelijkheid aandoen wanneer de Here komt; niet eerder ! Dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aandoen als de Here komt, niet v66rdien. Wanneer de mensen het idee krijgen dat hun vlees zondeloos is, dat al hun impulsen van God komen, verwarren zij zondig vlees met de Geest van God ".

Dat zou een tragische vergissing zijn. Dat, en ik spreek het openlijk uit, was de vergissing die sommigen enkele jaren geleden maakten. Zij leerden volmaaktheid, maar eerder volmaaktheid van het vlees; dat wanneer de verzegeling plaatsvindt, de zondige vleselijke natuur "uitgeroeid" zal worden. Dat misleidde vele goede mensen. Neen, vrienden, de zondige vleselijke natuur zal niet uitgeroeid worden; Christus zelf nam onze zondige vleselijke natuur aan en in ons zondige vlees leefde Hij een volmaakt rechtvaardig leven. De heerlijkheid is, dat Hij in zondig vlees een zondeloos leven leefde; en eens zal Zijn volk dat de geboden onderhoudt Zijn geloof bezitten! Waggoner gaat verder

"Maar voor de tijd der beproeving eindigt, zal er een volk zijn, zo volmaakt in Hem (Christus) dat ondanks hun zondig vlees, zij een zondeloos leven zullen leiden. Zij zullen in sterfelijk vlees een zondeloos leven leiden, omdat Hij, die aangetoond heeft macht over alle vlees te hebben, in hen leeft, -- in zondig vlees een zondeloos leven leeft,

en een gezond leven in sterfelijk vlees".--(Gen.Conf.Bulletin,

1901,blz.146).

Ik zou willen dat wij samen de gezondheidshervorming konden bestuderen, en wat deze werkelijk betekent. Ik kan niet geloven, dat de

Here wenst dat Zijn volk ziek wordt. Ik denk, dat wanneer u tegen uzelf zegt dat het Gods wil is dat u een hartaanval krijgt, of een maagzweer, nerveus of overspannen wordt, dat u zichzelf wat wijsmaakt. De Here wenst dat niet, vrienden. Christus was niet ziek.

Hij wenst ook niet dat u ziek bent. Psalm 103:3 zegt, "Hij geneest al onze krankheden".

Verder zegt Waggoner

"Dat wil zeggen, als God dit getuigenis van Zijn macht aan

de wereld gegeven heeft, om tot het uiterste te redden,

(in andere woorden,"volmaakt", Hebr. 7:25 aanhalend) om zondige wezens te redden en een volmaakt leven te leiden in zondig vlees, Hij dan alle gebreken zal wegnemen en betere levensomstandigheden zal geven. Maar allereerst moet dit wonder tot stand gebracht worden in de zondige mens, niet slechts in de persoon van Jezus Christus, maar in Jezus Christus gereproduceerd en verveelvoudigd in de duizenden van Zijn volgelingen. Dus niet alleen in een paar sporadische gevallen, maar in het gehele lichaam van de gemeente, zal het volmaakte leven van Christus voor de wereld gemanifesteerd worden en dat zal het laatste kronende werk zijn dat mensen zal redden of veroordelen". -- (Idem,blz.148)

Amen, dat is waar vrienden. Dat is de wijze waarop het werk tot voleinding gebracht zal worden. Het zal niet lang duren als het eenmaal is begonnen. De mensen zullen Christus in Gods volk herkennen.

Nu A.T. Jones

"Zo zijn er dus twee gebieden betrokken bij de voleinding

van de verborgenheid Gods. De éne is de aarde zelf, waar

het evangelie gepredikt moet worden; de andere is in het leven van de gelovigen van de waarheid. Wij zouden door kunnen gaan met prediken en verkondigen in theorie, tot aan het einde der aarde, tot iedere ziel van onze generatie, totdat die fase van het werk voltooid en beeindigd is; maar als de manifestatie van God in de levens van hen die prediken nog niet voltooid is, zouden wij nog tienduizend jaren kunnen prediken maar het einde zou nooit komen". -(Gen.Conf.Bulletin,1899,blz.115).

En Hij heeft gelijk ! En dat is de reden waarom al die jaren verstreken zijn, sedert hij dit zei. De waarheid is vrienden, dat onze Heer Zijn komst niet heeft uitgesteld. In feite maakt de gelijkenis duidelijk, dat als wij denken, dat Hij dat wel gedaan heeft, wij in ons hart zeggen : "Hij heeft Zijn komst uitgesteld", en hiermee bewijzen dat wij "kwade dienstknechten" zijn. Mag ik u een vraag stellen ? Wie heeft " Zijn komst vertraagd ? Inderdaad, Wij ! Onze Heer wil komen. Hij is een verlangende, liefhebbende bruidegom, die naar Zijn bruid wenst te komen. En Hij zal komen zodra Zijn volk er werkelijk, naar verlangt dat Hij komt .

En zo bestaat ware evangelisatie niet in het verspreiden van strooibiljetten, of daarin, de mensen naar openbare vergaderingen te laten komen. Dat is belangrijk, zeker. Maar de beste evangelie-prediking is een volk voor te bereiden gereed te zijn voor de komst des Heren. Jammer genoeg weet de duivel dat ook. Hij is heel slim. Hij weet, dat als hij erin slaagt Gods volk tot een zelfzuchtig, werelds leven te brengen, als hij hen kan overhalen onchristelijk te blijven, hij zijn doel bereikt heeft. Als die toestand voortduurt, kan de Here nooit voor de tweede maal komen. En zo heeft de duivel zijn best gedaan, een vervalsing te vinden; en hier lezen wij hoe:

"Het is goed begrepen dat Christus bij Zijn geboorte deel

nam aan de natuur van Maria, de "vrouw" uit wie Hij was "gemaakt". Maar de menselijke vleselijke gezindheid is niet bereid toe te geven,dat God in Zijn volmaakte Heiligheid bereid was tot de mensen af te dalen, tot waar deze zich bevinden, in hun zondigheid. Daarom zijn pogingen gedaan om aan de consequenties van deze heerlijke waarheid, de ontlediging van het "eigen ik" te ontsnappen, door een theorie uit te vinden dat de natuur van de maagd Maria anders was dan de natuur van de rest van de mensheid Dat is de Rooms Katholieke leer betreffende de natuur van Christus. De Katholieke leer over de menselijke natuur van Christus leert eenvoudig, dat die natuur in het geheel niet menselijk is, maar goddelijk; zij leert: "meer verheven en heerlijk dan alle andere naturen". In Zijn menselijke natuur was Christus zo ver verwijderd van de mensheid, dat Hij helemaal niet meer leek op de mensheid. Dat is echter niet het geloof van Jezus. Het geloof van Jezus is dat "daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben". (Let op dat woord bloed, denk daar een ogenblik over na) Hij heeft ook zelf op gelijke wijze daaraan deel gekregen". (Hebr.2.14 --(The Consecrated Way,blz.35,38)

"Wij hebben gezien dat de kleine hoorn -- de mens der zonde, de verborgenheid der ongerechtigheid-- zijn eigen aardse, menselijke en zondige priesterschap, de bediening en het heiligdom, in de plaats gesteld heeft van het hemelse en Heilige Priesterschap, het predikambt en het Heiligdom. In dit priesterschap en de dienst van de verborgenheid der ongerechtigheid biecht de zondaar zijn zonden aan de priester en gaat voort met zondigen. Inderdaad i-s in dat priesterschap en die bediening geen macht om iets anders te doen, dan door te gaan met zondigen; zelfs na de zonden beleden

te hebben. Maar zo droevig als de vraag mag zijn: Is het niet

al te waar, dat zij, die niet tot de verborgenheid der ongerechtigheid behoren, maar werkelijk in Jezus geloven, en in Zijn priesterschap en bediening,(de gemeente der overigen bedoelt hij) is het niet waar, dat zelfs dezen ook hun zonden belijden en voortgaan met zondigen? Maar is dit fair tegenover onze grote Hogepriester, Zijn offer en Zijn gezegend dienstwerk?-- (The Consecrated Way.blz.121,122)

Zacharia 12.10 vertelt ons, dat er een tijd komt, dat Gods volk de ogen zal afwenden van hun kleine armzalige "eigen ik", en ophouden zal zich zorgen te maken over de verlossing van hun arme kleine zielen, en zich zorgen beginnen te maken over Hem. "Zij zullen op Hem zien, dien zij doorstoken hebben en zij zullen over Hem rouw klagen als over een dierbare vriend".(Septuagint vertaling)."Is

het eerlijk tegenover onze grote Hogepriester?" Weet u mijn vrienden, de reden, waarom de gemeente zo lauw is, is dat wij gemotiveerd worden door egoisme, op onszelf geconcentreerde bezorgdheid. Maar Paulus zegt, dat er een verhevener motivatie is:"Want de liefde van Christus dringt ons".(2Cor.5.14) Wanneer onze interesse op Hem gevestigd is, op Zijn eer en op Zijn heerlijkheid, zal dat kracht geven voor het voleindigen van Gods werk.

Steeds als de Sabbatmorgen komt, het plechtige uur van aanbidding, knielen wij allen in de tegenwoordigheid van God om Hem te aanbidden. Iemand bidt:"Here, wil de zendelingen zegenen en de colporteurs over de gehele wereld. Zegen de broeders van de Generale Conferentie en zegen de conferentieleiding; zegen onze voorgangers, zodat het werk voltooid kan worden en wij_het vaderhuis in heerlijkheid kunnen binnengaan. Maar vrienden, dat is een egocentrische interesse! Wij moeten een verhevener gebed leren bidden, gericht op de eer van Christus.

A.T.Jones en E.J.Waggoner begrepen dit. Het was het hart van de 1888 boodschap:

"Is het eerlijk dat we Hem, Zijn offer, en Zijn dienstwerk, practisch op hetzelfde niveau brengen, als dat van de "gruwel der verwoesting" en (tot de wereld en het universum) zeggen, dat er in Hem en in Zijn dienstwerk niet méér kracht en deugd is, dan in dat van de "verborgenheid der ongerechtigheid?"--(The Consecrated Way.blz.122)

Mag ik u een vraag stellen. Waarom zondigde Christus niet? Zeg nu niet dat het was omdat Hij Gods Zoon was; en zeg niet dat het was omdat Zijn moeder een reine maagd was De ware reden, waarom Jezus niet zondigde is: Hij verkoos niet te zondigen; en Hij verkoos niet te zondigen, omdat Hij de weg van het kruis kende.

Laat mij u duidelijk maken van welk groot belang deze zaak is. Hier

is een boek van Ludwig Ott, "Fundamentals of Catholic Dogma" blz.166:

"De wezenlijke reden van de onmogelijkheid tot zonde in Christus (Let op het woord 'onmogelijkheid', zij leren dat Christus niet kon zondigen) ligt in de zogeheten hypostatische vereniging (van God en mens)".

In andere woorden, Hij kon eenvoudig niet zondigen. Dr.M.R.deHann,

in zijn boek "The Chemistry of the Blood", zegt: "Alleen Jezus wordt het zaad der vrouw genoemd,omdat Hij geboren was uit een vrouw en niet één druppel menselijk bloed in Zijn aderen had. Daardoor kon Hij de zonde van Adam vermijden". Ontzettend! Toch zegt Hebr. 2.4 heel duidelijk, dat Hij deel had aan ons vlees en bloed.

De geachte doctor is echter blind voor wat liet Woord van God zegt, als hij beweert, "Er was niet één druppel menselijk bloed in Zijn aderen". En dus, blijkbaar als u al uw zonden wilt overwinnen, behoeft u slechts al uw bloed te laten wegvloeien!

En dan de"Evangelical Beacon" van 24 aug.1971; het zijn goede mensen, gewetensvolle mensen. Hier is wat zij zeggen:"Jezus werd geboren uit een maagd, zo kon Hij zonder een smet van zonde zijn, en daarom een eeuwig zoenoffer voor ons".

Voorts in onze eigen "Questions on Doctrine", waarin onze eigen broeders schreven:"Hij (Christus) was vrijgesteld van de geerfde hartstochten en besmettingen, die de natuurlijke afstammelingen

van Adam verderven". (blz.383). Het is waar dat Christus zich niet overgaf aan de "hartstochten en besmettingen" die wij hebben. Hij was uitgesproken zondeloos. Het is echter een tragisch denigreren van Zijn glorierijke rechtvaardigheid, te zeggen dat Zijn zondeloosheid te danken was aan een "vrijstelling", die Hem door afstamming was toegestaan. Christus was nergens van "vrijgesteld". "De Here heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen neerkomen", zegt Jesaja. Dat klinkt niet als een "vrijstelling", wel? Hij droeg het kruis; Hij verkoos niet te zondigen. En dat is de reden waarom Hij niet zondigde.

Jezus wist hoe het "eigen ik" te doen sterven. Hij was de eerste die ooit begrepen heeft, waartoe zaad dient; hoe uit een klein zaadje gras groeit, en hoe uit een zaad een boom ontstaat. Hij begreep dat zaad in de grond moest vallen en sterven. Alleen dan kan het vrucht voortbrengen... en zo begreep Hij Zijn kruis vanuit de dingen in de natuur; en het leidde Hem tot het kruis, waaraan Hij stierf.

En dan Maarten Luther, een goede man -- ik hoop, dat wij hem in

het koninkrijk ontmoeten. Hij zag de gehele waarheid niet. Hij zei, "Op het moment van de maagdelijke ontvangenis, reinigde en heiligde de Heilige Geest de zondige substantie en wiste alle gif van

de duivel en dood weg". Zo gaf Luther aan Christus een bevoorrechte positie, dat is het punt, ziet u.

Wat zegt Ellen White:

"Zij die zeggen, dat het voor Christus niet mogelijk was om te zondigen, kunnen niet geloven dat Hij werkelijk de menselijke natuur op zich nam. Maar werd Christus niet werkelijk verzocht, niet alleen door satan in de woestijn, maar gedurende Zijn gehele leven, van kindsbeen tot volwassenheid? Op alle punten werd Hij verzocht zoals wij, en omdat

Hij de verzoeking in iedere vorm succesvol weerstond, en

zo aan de mens een volmaakt voorbeeld gaf, kunnen wij door de rijke voorziening die Christus trof, deelhebbers worden aan de goddelijke natuur en ontkomen aan het verderf dat in de wereld is door lust.". --(Commentary 7, blz.929)

Hij weerstond verzoeking met succes. Met andere woorden, Hij zei: "Neen!" Weet u hoe u 'neen' kunt zeggen? Dat is alles wat u moet doen, door de genade van Christus. Wanneer verzoeking komt en de duivel u als het ware aan stukken scheurt, dan is alles wat u moet zeggen, "neen!". Men vertelt, als u in Afrika in de wildernis een leeuw tegenkomt en u alleen en ongewapend bent, zonder geweer of stok, de leeuw u tegemoet komt op het pad en begint tegen u te brullen; als u hem dan eenvoudigweg onbevreesd tegemoet gaat en hem met gebalde vuisten bedreigt, en schreeuwt "ga weg"! dan zal hij het doen. Wel, als u het wilt, kunt u het proberen. Ik heb nooit de kans gehad. Maar de Bijbel zegt, dat de duivel is als een brullende leeuw. Jacobus 4.7 zegt, als u'weerstand'biedt aan de boze, zal hij van u vlieden. Dat is precies wat Jezus deed.

"Christus' overwinning en gehoorzaamheid is die van een werkelijk mens. In onze conclusies maken wij vele fouten als gevolg van onze foutieve inzichten aangaande de menselijke natuur van onze Heer. Wanneer wij aan Zijn menselijke natuur een macht toevoegen, die voor de mens niet mogelijk is in zijn strijd tegen satan, dan vernietigen wij Zijn volledig menszijn. Zijn toegerekende genade en macht geeft Hij aan allen, die Hem in geloof aannemen. De gehoorzaamheid van Christus aan Zijn Vader was dezelfde gehoorzaamheid, die van de mens geëist wordt". (Idem)

Zeer juist! Er staat in 'Medical Ministry' ,blz.80.

"Christus leefde een leven van volmaakte gehoorzaamheid aan Gods Wet en gaf daarmee een voorbeeld aan ieder mens. Het leven dat Hij in deze wereld leefde, moeten ook wij leven, door Zijn kracht en volgens Zijn aanwijzingen".

En dan, jonge mensen, heeft "Education" op blz.259 een hele mooie raadgeving:

"Het was in de uren van eenzaam gebed, dat Jezus in Zijn aardse 1-even wijsheid en kracht ontving".

Denk nu niet, dat Hij een speciale verbindingslijn met de hemel had. Die had Hij niet, vrienden. Hij bad, omdat Hij dat nodig had.

"Laat de jeugd Zijn voorbeeld volgen door bij zonsopgang

en in de schemering een tijd van rust te zoeken voor gemeenschap met hun hemelse Vader. Laten ze gedurende de dag hun harten op God gericht houden. Bij elke stap op onze weg zegt Hij, "Ik de Here Uw God zal uw rechterhand vasthouden, vrees niet. Ik zal u helpen". Konden onze kin

deren deze lessen maar leren in hun prille jeugd, wat een frisheid en kracht, wat een vreugde en geluk zou dat in hun leven brengen!".(Education,blz.259)

Dan zegt Ellen White!

"Jezus was zondeloos en kende geen vrees voor de gevolgen van de zonde. Met deze uitzondering was Zijn toestand als de uwe.(Zij schreef dit aan een jongeman). U hebt geen moeilijkheid, die niet op gelijke wijze op Hem gedrukt heeft Zijn gevoelens konden even gemakkelijk als de uwe gekwetst worden".--(Our High Calling.blz.59[Onze Hoge Roeping]).

"Christus' leven openbaarde een volmaakte mannelijkheid. Precies datgene wat u zou kunnen zijn, was Hij in menselijke natuur. Hij nam onze gebreken op zich. Hij was niet alleen in het vlees gemaakt, maar was gemaakt in de gelijkheid van zondig vlees. Zijn goddelijke eigenschappen mocht Hij niet gebruiken om Zijn zieleangst of Zijn lichamelijk lijden te verlichten". --(Commentary 5, blz.1124)

A.T.Jones spreekt in de Battle Creek Gemeente in 1893:

"Er wordt gesproken over het kleed dat geweven wordt op de hemelse weefstoel, een kleed waarin 'geen draad van menselijke makelij gevonden wordt'. Broeders, dat kleed werd geweven in een menselijk lichaam. Hét menselijk lichaam--het vlees van Christus--was het weefgetouw. Dat kleed werd in Jezus geweven; in hetzelfde vlees en bloed dat wij bezitten. Dat vlees, zoals het uwe en het mijne, dat Christus in deze wereld droeg dat was het weefgetouw, waarop God het kleed voor u en mij weefde, om in het vlees te dragen en Hij zou willen, dat wij dat nu dragen, en tot het einde toe, als het vlees onsterfelijk gemaakt wordt. Wat was het weefgetouw? Christus in Zijn 'menselijk vlees'.Wat werd daar geweven? (Stem: 'Het kleed der gerechtigheid'). En dat voor een ieder van ons. De gerechtigheid van Christus-het leven dat Hij leefde-- voor u en mij, hetgeen wij vanavond bestuderen, dat is het kleed. God is de Vader en Hij verzoende in Christus de wereld met Zichzelf".(Dat is waar. 2Cor.5.19. Denk geen moment vrienden, dat de Vader toornig was op Christus toe Hij aan het kruis hing. De Vader was daar Zelf aanwezig en leed met Zijn Zoon mee.)

"Zijn naam zal Immanuel genoemd worden"--dat is "God met ons". Nu, Hij wenst dat dat kleed ons toebehoort, maar wil niet dat wij vergeten wie de Wever is. Wij zijn he.t niet, maar Hij, die "met ons" is. Het was God in Christus. Christus moet zo in ons zijn, als God in Hem was; Zijn karakter moet in ons geweven en gevormd worden door het lijden en de verzoekingen en beproevingen, die wij ondergaan. God is de Wever, maar niet buiten ons om. Het is de samenwerking van het goddelijke en het menselijke-- Gods verborgenheid

in u en mij-- dezelfde verborgenheid die in het evangelie was en in de derde Engelboodschap is. Dit is het woord van de Wonderbare Raadsman.(Stem: "Was het karakter niet buiten ons om geweven?"). Ja, maar het wordt niet zonder onze toestemming ons eigendom. Wanneer wij door vurige beproevingen en verzoekingen geleid worden om deelhebbers te worden aan het karakter van Christus, en deze beproevingen en verzoekingen, die wij ondergaan, ons karakter openbaart, als ook het belang om Zijn karakter te bezitten, zodat door diezelfde verzoekingen, die Hij doorgemaakt heeft, wij deelhebbers van Zijn karakter worden, en zo in het lichaam de gerechtigheid van het leven van Jezus Christus dragen.

Natuurlijk wordt het kleed buiten ons om geweven en het wonderbare daarvan is, dat dát kleed, voor ons bestemd, net zo volmaakt is als Hij. Wij moeten in Christus groeien, totdat wij allen tot eenheid van het geloof komen. Het is nog steeds dezelfde boodschap, totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en de kennis van de Zoon van God, tot een volmaakt man, "tot de maat van de grootte der volheid van Christus".

Hoe moet ons karakter zijn, voordat we deze wereld verlaten? Zo volmaakt als het karakter van Christus. Hoe moet onze gestalte zijn? Zoals die van Christus. We moeten volmaakt worden tot "de maat van den wasdom der volheid van Christus".(Efeze 4.13)

Wie is de wever?(Stem:"God")Wie heeft het patroon voor ogen? God. Vele malen, broeders, schijnen de draden helemaal in de war te zijn als we er naar kijken. De draden schijnen alle door elkaar te lopen, er is geen harmonie te ontdekken in al de figuren, en als wij ernaar kijken, kunnen wij er niets moois in zien. Maar het patroon is niet ons werk. Wij zijn niet de wever. Ofschoon de draden verward raken en de schietspoel bij het doorschieten alles in knopen legt .... God is het die de spoel bedient en het werk zal doorgaan. U hoeft zich geen zorgen te maken, als de draden verward raken en u er niets moois in ziet. God is de wever; kan Hij de draden ontwarren? Wees verzekerd, Hij zal ze ontwarren. Als wij naar harmonie in het patroon-zoeken, en het er allemaal scheef uitziet, als de kleuren vermengd zijn en de draden kris en kras doorgetrokken, als het allemaal bedorven schijnt, wie maakt uiteindelijk het werkstuk? God, natuurlijk. Wiens weefgetouw bevat het patroon van het werkstuk in zijn geheel? Wie is het patroon? Christus is het patroon, en vergeet niet, dat "niemand de Zoon kent, dan de Vader". U en ik kunnen ons leven niet naar dat patroon vormen. Wij kennen Hem niet. Wij zien niet duidelijk genoeg om de vorm van het patroon te onderscheiden, noch weten wij hoe het te vormen, zelfs al zouden wij zelf het weefwerk

doen. Broeders, God doet het weefwerk. Hij zal het werk voortzetten. God ziet het patroon in zijn geheel reeds vóór het klaar is. Het is in Zijn ogen volmaakt, al lijkt het in onze ogen verward, schots en scheef."

"Broeders, laat Hem doorgaan met weven". Let op dat kleine woordje:"Laat". Dit brengt ons op een ander thema:"Waarom het gemakkelijk is om gered te worden en moeilijk om verloren te gaan". Wat is uw werk? "Laat Hem weven". Laat Hem Zijn gezegend weefplan in geheel uw leven en in al uw ervaringen uitvoeren en laat Hem het kostbare patroon van Christus in u weven.

"De dag komt en is niet meer ver weg, dat de laatste spoel wordt doorgeschoten, de laatste draad gelegd is, de laatste knoop het patroon tot een volmaakt geheel vormt en afsluit met het zegel van de levende God. Laten we daar slechts op Hem wachten, dat wij mogen zijn zoals Hij, en wij Hem zullen zien zoals Hij is".--(Generale Conferentie Bulletin 1893, beginnend op blz.207).

Tenslotte ben ik blij u erop te kunnen wijzen, dat ook anderen deze waarheid leren. Dank God daarvoor. In de "Review and Herald" van December 1971 was er een artikel van Dr.Herbert Douglas. Deze waarheid komt er opnieuw in tot zijn recht. Dr. Douglas zegt:

"Als een Christen niet erkent waartoe Jezus kwam en wat Hij tot stand bracht als voorbeeld voor de mens, zal hij verward raken als hem b.v. vragen gesteld worden, als: "Waarom heeft Jezus Zijn komst uitgesteld? Op wie valt de Late Regen? Wat betekent het Zegel van God? Wat betekent de "volgroeide mens"? Het karakter van Jezus te weerspiegelen is het doel dat bereikt kan worden door de getrouwen van de laatste generatie in een opmerkelijke demonstratie. Zij zullen in staat gesteld worden zonder zonden te leven. Hier is een oproep tot "volharding der heiligen, hier zijn zij die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus".(Openb.14.12).

-------------------------

Ons komende thema zal zijn "De onvergelijkbare lieflijkheid van Christus".Ik werd in een Luthers gezin geboren en werd later lid van

de Presbyteriaanse kerk. Ik ontdekte de Sabbatwaarheid in een Presbyteriaanse Zondagschool, en werd een Zevendedags Adventist. Ik verslond het boek "Gedachten over Daniël en de Openbaring", van Uriah Smith. Ik was nog jong, maar ik wilde de voldoening hebben, Daniël en de Openbaring te begrijpen. Ik denk, dat het ook zo was tenminste, vrijwel. Maar er was één boek dat ik als ZevendedagsAdventist nooit kon begrijpen. Het bracht mij altijd in verlegenheid als ik mijn Presbyteriaanse predikant of anderen ontmoette. Het was het boek aan de Galaten. Ik vraag mij af of u het begrijpt. Het is ons volgende thema: "Hoe Waggoner de Galatenbrief eenvoudig duidelijk en wondermooi uitlegde".En mijn gebed is dat het ook zo voor u mag zijn.