|
De boodschap van 1888
WERD CHRISTUS WERKELIJK VERZOCHT
ZOALS WIJ ?
Wat de boodschap betreft en de
presentatie ervan in 1889, de dienstmaagd Gods zei hierover in de Review and
Herald van 5. 3.1889, "Ik heb nooit een opwekkingswerk zo voorwaarts zien
gaan, met zo'n grondigheid, en toch zo vrij van elke onnodige opwinding. Er
was geen aansporing of oproep". Stelt u zich voor, een opwekking waarbij de
mensen niet naar voren worden geroepen. Er was geen uitnodiging, geen
theatraal of emotioneel gedoe:
"De mensen werden niet naar voren
geroepen, maar er
was een plechtig besef dat Christus
gekomen was, niet om rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering te roepen.
De oprechten van hart waren bereid hun zonden te belijden (zonder drang of
aansporing), om vruchten voort te brengen voor God, door bekering en
herstel, voor zover dat in hun macht lag".-(Idem)
Duizenden dollars kwamen binnen als
achterstallige tienden, fouten werden goedgemaakt, en niemand drong de mensen
daartoe. Niemand spoorde hen aan. Een dringende macht bewoog hen:
"Wij schenen de zuivere atmosfeer
uit de hemel in te ademen. Engelen zweefden inderdaad rond. Vrijdagavond
begon de dienst om vijf uur en eindigde niet vóór negen uur". -(Idem).
Deze boodschap van 1888 was geen
emotioneel gebeuren; zij was eerder een presentatie van waarheid. U zou een
vergadering kunnen bezoeken, waar heel veel tranen worden gestort en waarin
veel emoties getoond worden en veel aansporing, en u denkt er een zegen te
ontvangen. Maar een week later weet u niet meer wat er gezegd is. Deze
vergaderingen waren geheel anders. Er sprak iemand tot de harten van de
mensen. Het was waarheid. De Here zegt, "Gij zult de waarheid kennen en de
waarheid zal u vrijmaken".(Joh.8.32). En waarheid zult u nooit vergeten,
vrienden, nooit. En opnieuw sprekend van dezelfde serie lezingen in dezelfde
Review and Herald, voegt Ellen White eraan toe:
"Op Sabbatnamiddag werden vele
harten geraakt en vele zielen gevoed met het brood dat uit de hemel
nederdaalde. Na de toespraak genoten wij van een kostbaar onderling
samenzijn. De Here was zeer nabij en overtuigde zielen van hun grote
behoefte aan Zijn genade en liefde.
Wij voelden de noodzaak Christus
voor te stellen als een Verlosser, die niet ver af is, maar zeer
nabij".-(Idem).
De sleutel tot het begrijpen van het
hart van de 1888-boodschap ligt in deze uitspraak, Christus werd voorgesteld
"als een Verlosser die niet ver weg is, maar dicht aan uw zij". Het was Zijn
aanwezigheid in de boodschap, die haar zo'n kracht gaf. Hij die de Weg, de
Waarheid en het Leven is, maakte Zichzelf ken
24
baar aan jonge mensen als iemand 'dichtnaast je'. Wat
betekent dat?
Weet u, ik heb thuis een lief klein meisje. Zij zegt
nooit een lelijk woord. Zelfs als u onvriendelijk tegen haar bent wordt zij
niet boos of zegt iets verkeerds. Als u haar naar de gemeente meeneemt en haar
neerzet, zit zij absoluut stil en maakt geen geluid. Ik heb haar nooit boos
gezien of horen tegenspreken of een leugen vertellen. Wij kunnen haar zelfs
rustig alleen thuislaten. Weet u waarom? Ze is een pop, dat is de reden waarom
ze nooit iets verkeerds heeft gedaan. Als u tot uw kind zegt, "waarom kun jij
niet zo zijn, en volmaakt stil zitten in de gemeente en geen geluid maken?"
Wat zou dat kind zeggen? "Maar dat is een pop, en ik ben een mens. Zo kan ik
niet zijn!"
Wel, veel mensen denken van Jezus dat Hij als een pop
was, iemand die van nature goed is, geheel verschillend van henzelf, dat Hij
geen kwaad kon doen. Voor velen, die deze boodschap niet begrijpen, schijnt de
Verlosser eerder "heel ver weg" te zijn, dan iemand "dicht naast je". Wie is
Jezus Christus? Wat zegt de boodschap van 1888 over Hem? Is Jezus inderdaad
"op alle punten verzocht geworden zoals wij", of was Hij als een porceleinen
pop? Was Hij iemand, zo volmaakt, zo verschillend van ons, dat Hij niet kon
zondigen? Kon Hij voelen zoals wij voelen? Kende Hij werkelijk innerlijke
verzoeking?
Ik heb bijna twintig jaar in Afrika doorgebracht en
ik merkte dat Afrikaanse Christenen twee grote problemen hebben. Eén is, dat
het moeilijk voor hen is met geld om te gaan; zij hebben altijd te strijden
met de begeerte naar materialistische dingen, die de Amerikanen hebben. Als
zij' uw manier van leven konden zien, zouden zij absoluut verbaasd zijn. Het
is moeilijk voor hen om tienden te betalen van het kleine beetje dat zij
hebben. Zij hebben gebrek aan het meest eenvoudige zoals schoenen, broeken,
stoelen om op te zitten en brood. Als zij een beetje geld krijgen, denken zij
'ik heb dit allemaal werkelijk zelf nodig'.
Een ander groot probleem is hun moeilijkheid wat
betreft de sexualiteit. Dit is werkelijk een groot probleem. Toen ik eens
predikte uit Hebr.4.15, waar staat 'want wij hebben geen Hogepriester die niet
kan meevoelen met onze zwakheden, maar één die in alle dingen op gelijke wijze
als wij verzocht is geweest doch zonder te zondigen', vroeg ik hun 'werd Jezus
verzocht om een leugen te spreken?
'0, ja, dat geloven wij zeker', zeiden zij. 'Werd
Hij verzocht om te stelen?' 'Ja, ook dat'.
'Werd Hij verzocht om de Sabbat te overtreden?'
'Ja, dat werd Hij'.
Zo ging ik de geboden langs tot ik bij
het zevende gebod kwam. 'Werd Jezus verzocht overspel te plegen?'
25
Zij waren geschokt, dat ik zelfs die
vráág durfde stellen. '0, nee, nee, beslist niet'.
Vandaar nu de vraag: Was Jezus werkelijk
een mens? Zou Hij hebben kunnen vallen? Werd Hij werkelijk verzocht zoals wij?
Of werd Hij alleen maar zoals Adam verzocht? Hoe heeft Hij onze zwakheden
gevoeld?
Dit is het Generale Conferentie Verslag
van 1901, blz.403-406. E.J.Waggoner is de spreker:
"Na mijn toespraak de vorige keer
toen ik hier was, werden mij twee vragen overhandigd, die ik nu graag zou
willen voorlezen. De ene is: 'Werd het Heilige dat uit de maagd Maria
geboren werd, in zondig vlees geboren en.... had dat vlees met dezelfde
zondige neigingen te strijden als wij?'
Nu weet ik hier niets méér over, dan
wat ik in de Bijbel lees; maar wat ik in de Bijbel lees is zo duidelijk
dat het mij eeuwige hoop geeft. Stemmen: 'Amen'! Ik heb momenten van
ontmoediging, wanhoop en ongeloof gehad, (die hebt u zeker ook gehad, is
het niet), maar ik dank God dat die voorbij zijn.... Die maakten dat ik
alles wilde opgeven en zei, 'Het heeft allemaal geen zin, ik kan het
niet'. Het was tot op zekere hoogte het besef, van de zwakheid van mijn
eigen ik, daarbij de gedachte, dat zij die naar mijn voorstelling het zo
goed deden, zoals de heilige mensen uit de oudheid waarover wij in de
Bijbel lezen, anders waren dan ik, waardoor zij zo goed konden
zijn. Ik besefte, uit de vele verdrietige ervaringen, dat ik niet anders
kon, dan het kwade doen; soms maakte ik mijzelf wijs, dat ik het
aardig goed deed, tot ik plotseling weer op mijn nummer werd gezet en
ontdekte dat het kaartenhuis dat ik opgebouwd had, weer instortte. Na vele
vele van zulke ervaringen gaf ik het in wanhoop op, denkende, 'Het heeft
geen enkele zin, al die pogingen om het goede te doen'; andere mensen
kunnen het misschien, maar ik kan het niet. Ik vraag u: Als Jezus
Christus, die door de Vader als Verlosser gezonden is, die hier op aarde
kwam om mij de weg tot redding te tonen, in wien alleen mijn hoop is,
-- als Zijn Leven hier slechts een
vertoning, een toneelspel was (zoals die porceleinen pop) wat voor hoop is
er dan nog? (Stem: 'Die is er niet'). Maar, zegt u, deze vraag
veronderstelt juist het tegenovergestelde van het feit, dat Zijn Leven een
toneelspel was, omdat aangenomen wordt, dat Hij volmaakt heilig was; zo
heilig, dat Hij zelfs nooit tegen enig kwaad te strijden had. Dat is juist
waar ik naar toe wil. Ik lees, Hij werd in 'alle dingen zoals wij
verzocht, doch zonder te zondigen'. Ik lees van Zijn gebeden, die de
gehele nacht duurden,
ik lees van Zijn gebeden in zulk een
doodsangst, dat druppels zweet als bloed van Zijn gezicht vielen; maar als
dat alles slechts show was, als dat alles slechts toneel was, als alles
wat Hij doormaakte in werkelijkheid niet reëel was, niets voorstelde, als
Hij niet werkelijk verzocht werd en slechts deed alsof Hij
bad, wat voor nut heeft het dan allemaal voor mij? Ik ben er alleen maar
slechter aan toe dan voorheen. Maar 0, als er Eén is, -- en dat 'als'
gebruik ik niet met de gedachte aan twijfel; ik zal zeggen, omdat
er Eén is die alles doormaakte, waartoe ik ooit geroepen zou kunnen worden
om door te maken, die méér weerstond dan ik ooit in mijn persoon zou
moeten doorstaan (stemmen: 'Amen'), die verzoekingen had die veel sterker
waren , dan ooit over mij persoonlijk zijn gekomen; Hij die toch in ieder
opzicht gelijk was als ik, alleen dat Hij in veel slechtere omstandigheden
verkeerde dan ik geweest ben, die alle macht, die ooit de duivel kon
uitoefenen op menselijk vlees tegenstond, en toch geen zonde kende, -- dan
kan ik mij verheugen met grote vreugde. (Stemmen: 'Amen').
.... Hebt u ooit gehoord van de
Rooms Katholieke leerstelling van de 'Onbevlekte Ontvangenis'? Weet u wat
dat is? Sommigen van u hebben mogelijk verondersteld toen zij ervan
hoorden, dat het betekende dat Jezus zondeloos geboren was. Dat is het
Katholieke Dogma echter niet. De leerstelling van de 'Onbevlekte
ontvangenis' is, dat Maria de moeder van Jezus, zondeloos geboren was.
Waarom? -- Schijnbaar om Jezus te verheerlijken; in werkelijkheid is dat
het werk van de duivel om een wijde kloof aan te brengen tussen Jezus de
Verlosser van de mens en de mens zelf, voor wie Hij kwam, zodat de één de
ander niet bereiken kan".-(Gen.Conf.Bulletin 1901, blz.403-406)
Dit is de ware reden voor de
leerstelling van de 'Onbevlekte Ontvangenis', ziet u; om te maken dat Jezus zo
'ver weg' van ons af staat, zo onwerkelijk is, dat niemand enige sympathie of
binding met Hem kan hebben. Zelfs Zevendedags-Adventisten hebben zich sommige
van deze ideeën onbewust eigen gemaakt. In 1888 was het de eerste keer dat
deze waarheid van de menselijke natuur van Christus ons duidelijk werd
geleerd. Ellen White zei, dat dit de 'eerste duidelijke uitleg over dit
onderwerp was, die zij van menselijke lippen hoorde, uitgezonderd
enige gesprekken tussen mijn echtgenoot
en mijzelf'.-(Ms .5,1889). Dan vervolgt Waggoner in hetzelfde
Gen.Conf.Bulletin:
"Wij moeten ieder voor zichzelf
vaststellen, of-wij ons buiten of in de kerk van Rome bevinden.
Er zijn velen die de kenmerken nog dragen, maar ik ben ervan overtuigd,
dat ieder, die hier vanavond aanwezig is, ernaar
idee dat het vlees van Jezus niet
gelijk aan het onze was (wij weten dat het onze zondig is)
noodzakelijkerwijze het idee van de 'Onbevlekte Ontvangenis'van de maagd
Maria met zich meebrengt? Bedenk wel,in Hem was geen zonde, maar de
verborgenheid Gods werd geopenbaard in het vlees, het wonder der eeuwen,
de verwondering van de engelen, hetgeen zij zelfs nu nog wensen te
begrijpen en waarvan zij zich geen juist beeld kunnen vormen.... De
volmaakte openbaring van het leven van God in vlekkeloze reinheid temidden
van zondig vlees (Vergadering: 'Amen!'). 0, dat is een wonder!-(Gen.Conf.Bulletin
1901, blz.403,404).
Wat zegt de Bijbel? "Want wat de Wet
niet vermocht omdat zij zwak was door het vlees - God heeft door Zijn eigen
Zoon te zenden in een vlees aan dat der zonde gelijk, en wel om de zonde, de
zonde veroordeeld in het vlees".(Rom.8.3). Let hier op het woord 'gelijk'.
Sommigen hebben gedacht dat het alleen betekende de vorm, de verschijning;
dat toen Jezus kwam, het alleen maar leek op zondig vlees, maar Hij dat
niet werkelijk bezat. Sommige van de Kerkvaders in de vroege eeuwen leerden,
dat het lichaam van Jezus niet werkelijk menselijk was, dat het geen vertering
en geen uitscheiding bezat. Hij at voedsel alleen als een soort show, weet u,
een soort comedie om indruk op ons te maken. Hij had niet werkelijk voedsel
nodig, noch had Hij honger en Zijn tranen waren niet echt, zoals de tranen bij
een acteur. Hij was niet werkelijk mens. Deze leer wordt Docetisme genoemd.
Phil.2.7 zegt dat Hij de mensen 'gelijk'is
geworden. Betekent
dat alleen de vorm, de verschijning?
Het hier gebruikte woord heeft dezelfde betekenis in het grieks als in
Rom.8.3, waar
wij lezen dat Hij gezonden was in
de'gelijkheid des zondigen vlezes Zag Hij er alleen maar uit als een mens,
terwijl Hij dat niet werkelijk was? Als het waar is dat Jezus werkelijk mens
was, dan is het ook waar dat 'gelijkheid' in Rom.8.3 betekent, dat Hij in
werkelijkheid in ons eigen zondige vlees was. Hij nam ons vlees aan, niet het
vlees van de zondeloze Adam, en waarom? Opdat Hij de zonde 'in het
vlees' veroordelen zou: Hij zou nooit in alle eeuwigheid de'zonde in
het vlees kunnen veroordelen', als het vlees dat Hij aannam, het zondeloze
vlees van Adam vddr de zondeval was geweest. En waarom veroordeelde Hij de
'zonde in het vlees'? De rest van Rom.8.4 zegt: "opdat de eis der Wet vervuld
zou worden in ons". Dat is de ware reden waarom Jezus kwam --niet om onze
zonden door de vingers te zien,
noch om onze zonden alleen maar te vergeven, maar om
ons daarvan te bevrijden. Hij kwam om zonde in het vlees te overwinnen.
Broeder Waggoner gaf zijn studies tijdens de 1888
Conferentie en de Here zegende zijn pogingen. Zoals Ellen White zei, het was
een "zeer kostbare boodschap". Toch nam niemand de moeite om zijn toespraken
in het Gen.Conf.Bulletin in druk te doen verschijnen. Dr.Froom vertelt ons dat
gelukkigerwijze Mevrouw Waggoner er artikelen van voorbereidde voor de'Signs
of The Times'. Later, in 1890, werden deze artikelen tezamen gebundeld in een
boek getiteld "Christus en Zijn Gerechtigheid". U kunt dit boek opnieuw kopen
bij uw uitgevershuis (engels). Southern Publishing Association heeft het
herdrukt'. Nu een citaat uit "Christus en Zijn Gerechtigheid", blz.26:
"Een beetje aandacht zal voldoende zijn om ieder
te tonen, dat toen Christus de gedaante of gelijkheid van een mens aannam,
teneinde de mens te verlossen, het die van de zondige mens moest zijn,
want het was de zondige mens, die Hij kwam bevrijden. De dood had geen
macht over de zondeloze mens, zoals Adam in Eden was. (Opmerking van de
spreker: 'U ziet hieruit dat br.Waggoner niet geloofde dat Christus de
zondeloze natuur van Adam v66r de zondeval aannam. Hij zei dat de dood
geen vat had op zondeloos vlees: Christus stierf, Hij was sterfelijk'). De
dood had nooit macht kunnen hebben over Jezus als de Here niet de zonde
van ons allen op zich had genomen. Bovendien wordt het feit dat Christus
het vlees, niet van een zondeloos wezen, maar van de zondige mens op zich
nam, dat betekent dat het vlees dat Hij op zich had genomen, al de
zwakheden en zondige neigingen had waaraan de gevallen menselijke natuur
onderhevig is, bewezen door de tekst dat Hij "is geworden uit het zaad van
David overeenkomstig het vlees". David had al de hartstochten van de
menselijke natuur. Hij zegt van zichzelf,"Zie, in ongerechtigheid ben ik
geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen". Ps.51.7.
Opnieuw zegt broeder Waggoner op blz.27-28 van zijn
boek:
"Wij citeren 2 Cor.5.21: "Hem (Christus) die geen
zonde gekend heeft, heeft Hij (God) voor ons tot zonde gemaakt", dit is
veel sterker dan de verklaring, dat Hij gemaakt "was in de gelijkheid van
zondig vlees". Hij werd gemaakt om zonde te zijn. Dat de Zoon van God
moest sterven is hetzelfde mysterie. Het vlekkeloze Lam van God, dat geen
zonde kende, werd tot zonde gemaakt. Hij, zondeloos, werd niet slechts
geacht zondaar te zijn, maar nam geheel en al de zondige natuur op zich.
Hij werd tot zonde gemaakt, teneinde ons rechtvaardig te maken, zo zegt
Paulus tot de Galaten, dat "God Zijn Zoon zond, geboren uit een vrouw,
geworden onder de Wet, om te bevrijden, die onder
de Wet waren, opdat wij de aanneming
tot zonen mochten ontvangen". -(Gal.4.4-5).
Merk op dat br. Waggoner nooit zei dat
Christus een zondige natuur had. Wat hij telkens opnieuw zegt is, dat
Christus de zondige natuur op zich nam, niet Adams zondeloze
natuur. Dus wanneer hij zegt dat Christus de zondige natuur van de gevallen
mens op zich nam, veronderstel dan geen moment dat Hij een zondigende
natuur bedoelt. Laat u niet in verwarring brengen. Webster's Dictionary
(Woordenboek) definieert het achtervoegsel 'ful' als volgt: 1. vol van .. , 2.
gekenmerkt door..., 3. in het bezit van de mogelijkheid tot..., 4. in staat
tot...
Wanneer Waggoner zegt dat Christus de
zondige natuur aannam, bedoelt hij dat Christus een natuur aannam die kon
zondigen, dat was een natuur die de mogelijkheid bezat om van binnenuit
verzocht te worden, wat niet het geval was met de zondeloze natuur van Adam in
de Hof van Eden. Het was een natuur zoals de onze, met alle gevolgen van onze
afstamming, maar Christus had geen zondigende natuur. Niet éénmaal
heeft Jezus ooit toegegeven aan zonde, niet in woord, gedachte of daad, en
toch was Hij geboren met dezelfde soort overerving en zwakheden die wij
hebben.
Nu vraagt u zich waarschijnlijk af wat
Ellen White over dit alles zei. Toen Waggoner deze dingen leerde, beviel dit
sommige mensen niet, zij schreven haar brieven met klachten hierover. Zij
schreven, 'Dit hebben wij nog nooit gehoord. Dit kan niet goed zijn'. Zr.
White sprak hierover begin 1890 in Selected Messages, boek I blz.408:
"Er zijn mij brieven gestuurd, die
verzekeren dat Christus niet dezelfde natuur als de mens kon hebben, want
als dat zo zou zijn, zou Hij onder gelijke verzoekingen gevallen zijn. Als
Hij niet de menselijke natuur had gehad, kon Hij niet ons voorbeeld zijn".
Dat is de reden waarom de pop die ik
thuis heb geen voorbeeld voor uw kinderen kan zijn. Het feit dat die nooit een
kwaad woord zegt, is geen voorbeeld voor hen. Ellen White maakt
duidelijk,wanneer Christus nooit zo verzocht werd als wij en als Hij niet had
kunnen zondigen, Hij precies zo als die porceleinen pop zou zijn. Hij mag dan
volmaakt zijn om naar te kijken en ook om naar te luisteren, maar omdat Hij
niet ons vlees heeft, kan Hij geen voorbeeld voor ons zijn. Zo denken vele,
vele mensen over Christus. Zij hebben geen verlangen om tot Hem te spreken en
zijn niet in sympathie met Hem verbonden. Ellen White vervolgt ter verdediging
van Waggoners lering:
"Als Hij (Christus) geen deel had
aan onze natuur,-dan
kon Hij niet verzocht worden zoals
de mens verzocht werd. Als het voor Hem niet mogelijk was om aan
verzoeking toe te geven, kon Hij onze helper niet zijn. Het was een
plechtige werkelijkheid dat Christus kwam om als mens de strijd
te strijden terwille van de
mens.Zijn verzoeking en overwinning vertellen ons dat de mensheid het
voorbeeld moet naleven".-(Idem).[Dus is Christus meer dan onze
plaatsvervanger, Hij is ook ons voerbeeld.]
Ellen White publiceerde een klein
tractaat hierover, getiteld, 'Christus verzocht als wij'. Het is sinds lang
niet meer in druk. Ik heb een exemplaar van dat kleine document en hier is een
aanhaling daaruit. De datum is 1894:
"Maar velen zeggen, dat Jezus niet
was zoals wij, dat Hij niet was zoals wij in deze wereld zijn,
dat Hij goddelijk was en wij daarom niet kunnen overwinnen zoals
Hij overwon. Maar dat is niet waar; 'want waarlijk Hij nam niet de
natuur van de engelen op zich, maar Hij nam het zaad van Abraham op
zich.... want waarin Hijzelf geleden heeft, verzocht geworden zijnde is
Hij machtig te hulp te komen die verzocht worden".
In de 'Commentary' deel 5, blz.1082,
zegt Ellen White:
"Hij zou niet op alle punten
verzocht hebben kunnen zijn zoals wij, als er geen mogelijkheid geweest
was voor Hem om te vallen. Hij was een vrij wezen, op de proef gesteld
zoals Adam, en zoals elk mens. In Zijn laatste uren, hangend aan het
kruis, beleefde Hij tenvolle wat de mens moet doormaken in de strijd
tegen de zonde. Hij realiseerde zich hoe verdorven de mens kon worden
door toe te geven aan de zonde - (Nee, dat is niet wat er staat) - Hij
realiseerde zich hoe verdorven een mens kan worden door toe te
geven aan de zonde".
tikel getiteld: 'Christus een moreel
vrij wezen':
"De verzoekingen waaraan Jezus
onderhevig was, waren een vreselijke realiteit. Als een vrij wezen werd
Hij op de proef gesteld, met de vrijheid (bedenk dit wel!) om toe te geven
aan de verzoekingen van satan en Gods doel te doorkruisen".-(The Youth
Instructor,26.10.1899).
Christus had dat kunnen doen. Hij werd
verzocht dat te * doen. Christus had twee 'willen', Zijn eigen wil en de wil
van Zijn Vader die Hem zond. En die twee willen waren in conflict, volgens
Zijn eigen woorden. Daarom zei Hij: 'Ik ben uit de hemel nedergedaald, niet om
Mijn wil te doen, maar de wil van Hem die Mij gezonden heeft'(Joh.6.38). Hij
kruisigde Zijn eigen wil. Hij bad in de Hof van Gethsémané, 'Niet
gelijk Ik wil maar Uw wil geschiedde'.(Matt. 26.39).
Jezus droeg het kruis elke dag van Zijn leven. Zijn
verzoekingen waren werkelijkheid, en zij waren verschrikkelijk. 'Als dit niet
zo was, als het niet mogelijk voor Hem was geweest te vallen, zou Hij niet op
alle punten verzocht hebben kunnen worden, zo
als het menselijk geslacht verzocht wordt'.-(Commentary
5,blz.1082)
Nu uit 'De Wens der Eeuwen' blz.29:
"Het zou een bijna oneindige vernedering zijn
geweest voor Gods Zoon om de menselijke natuur op Zich te nemen, zelfs die
van Adam in zijn onschuldige staat in het paradijs. Maar Jezus nam de
menselijke natuur aan toen het mensdom verzwakt was door vierduizend jaar
zondigen. Zoals ieder kind van Adam aanvaardde Hij de uitwerking van de
grote wet der erfelijkheid. Wat daarvan de gevolgen waren, blijkt uit de
geschiedenis van Zijn aardse voorouders. Hij kwam met zo'n overerving, om
onze zorgen en beproevingen te delen en ons een voorbeeld te geven van een
zondeloos leven' ".
Nam Christus de zondeloze natuur aan van Adam v66r de
val? Schiep de Here Christus uit het stof der aarde zoals Adam?
En blies Hij in zijn neusgaten de adem des levens? Neen, Christus aanvaardde
de uitwerking van de grote wet der erfelijkheid, precies zoals wij dat moeten.
Hij werd in het menselijk geslacht geboren, werkelijk onze broeder.
Niet alleen E.J.Waggoner leerde dit inzicht, maar
A.T.Jones leerde dat evenzo. Deze twee mannen waren in volmaakte
overeenstemming. Ik sprak met broeder J.S.Washburn, die beide persoonlijk
kende. Hij is nu dood, maar toen hij in de negentig was, vertelde hij mij
uitvoerig hoe Waggoner in zijn gemeente op de éne Sabbat en Jones op de daarop
volgende gepredikt hadden. Zij hielden onwetend van elkaar bijna dezelfde
prediking. Zij waren volledig in overeenstemming, omdat, zei Ellen White, de
Here hen beiden leerde. Jones schreef een boek getiteld: 'The consecrated Way
to Christian Perfection'. Hier is een citaat op blz. 26 van dat boek:
"Zijnde in alle dingen 'gelijk als wij'. Zo
gevoelde Hij wanneer Hij verzocht werd, datgene wat wij gevoelen wanneer
wij verzocht worden, en zo weet Hij er ook alles van, en zo kan Hij
helpen en tot het uiterste te hulp komen degenen die Hem willen
aannemen. Zoals Hij in het vlees was, was Hij even zwak als wij zijn en
kon Hij uit zichzelf niets doen. Daarom, toen Hij onze krankheden
op zich nam en'onze smarten heeft gedragen'(Jes.8.52), verzocht werd
zoals wij, voelde zoals wij voelen, overwon Hij in Zijn goddelijk
geloof, alles door de kracht van God, die dat geloof
Hem bracht; en dat heeft Hij in ons vlees tot ons gebracht.
Daarom wordt Zijn naam genoemd 'Immanuël', wat betekent
'God met ons', niet alleen God met Hem. maar
God met ons". -(De geheiligde Weg tot Christelijke Volkomenheid,blz.26).
Laat ons één van de teksten die hij
aanhaalde nader beschouwen: 'Ik kan van Mijzelf niets doen'. Dat zei Jezus
(Joh.5.30). Zeker Hij was de Zoon van God. Natuurlijk was Hij goddelijk.
Vrienden, vergeet niet dat Hij zichzelf ontledigde. Hij legde al Zijn
goddelijke voorrechten terzijde, en streed de strijd als mens, alléén met de
hulp, die ook u en ik kunnen ontvangen. Jones vervolgt:
"Indien Hij niet van hetzelfde
vlees was als degenen
voor wiens redding Hij kwam, dan had
het in het geheel geen nut, dat Hij in het vlees kwam. Wat belangrijker
is: Het énige vlees dat er in deze wereld is, waarvoor Hij kwam om het te
verlossen, juist dit arme zondige, verlorene menselijke vlees, dat het
gehele mensdom heeft, als dat het vlees niet was waarvan Hij gemaakt werd,
dan kwam Hij in werkelijkheid nooit tot de wereld, die verlost
moest worden. Zou Hij gekomen zijn in een menselijke natuur, die
verschilde van de menselijke natuur, zoals wij die in deze wereld kennen,
dan, al was Hij in deze wereld, zou Hij van het eigenlijke en enige doel,
het bereiken en helpen van de mens zóver verwijderd zijn geweest, alsof
Hij nooit gekomen was.(Miljoenen mijlen ver weg, en dat is precies
hetgeen, wat satan ons wil doen geloven!)".(Idem blz.35).
Satan heeft er niets op tegen als u
gelooft, dat Jezus 'ver weg' is. Het hindert hem niet als u naar de kerk gaat
en naar de sabbatschool. Het hindert hem niet als u een christelijke opvoeding
krijgt. De duivel is hier best blij mee, als u Christus maar niet kent als
iemand die 'dicht naast u is', dat Hij in uw vlees kwam en uw oudere Broeder
is. Zolang u aan Christus denkt als iemand 'heel ver weg' voorbij de Orion,
lichtjaren van u en uw moeilijkheden verwijderd, dan is dat precies hetgeen
satan wenst. Vrienden, dit is de reden waarom de kerk zo lauw is. De mensen
weten niet dat Christus als Verlosser 'nabij' is, omdat Zijn boodschap zo vele
jaren bedekt en versluierd is geweest. Als een voorbeeld van de
noodzakelijkheid om deze waarheid te verstaan, wil ik u wijzen op het nummer
van 21.7.1967 van 'Christianity Today' (Het Christendom Vandaag). Dit is een
heel goed Evangelisch tijdschrift met vele interessante orthodoxe artikelen
over theologie. Toen de redacteuren er in toe stemden deze dicussie te
drukken, zagen zij er niets ongewoons in. Niets schokte hen, omdat zij geen
duidelijk begrip hadden van de boodschap van 'Christus Gerechtigheid',
ofschoon zij Evangelisch waren. En wij Zevendedags-Adventisten hebben te lang
van hen geleend.
Zij spraken over Christus en sex,
doorgaands een tabu-onderwerp. De Afrikanen waren geschokt dat ik zelfs dat
onderwerp durfde aansnijden. Zij dachten dat het godslastering was om te
denken dat Christus verzocht kon zijn geweest zoals wij. Wel, was Christus van
porselein, of was Hij van vlees en bloed, zoals wij? Dr. Henry, Dr. Daane en
Dr. Montgomery discussieëerden over Jezus. Zij zeiden:
"Nu, op het gebied van de liefde (sexuele liefde),
kun je niet naar Jezus kijken.... [Is dat niet nieuw voor ons? Je kunt Jezus
niet als voorbeeld nemen als je moeilijkheden hebt met het andere geslacht;
vergeet Hem dan maar, Hij kan je daarbij niet helpen. Dat is wat deze geachte
mannen zeiden]... en kijkend naar Hem, zoek alleen zelf uit hoe je je meisje
het hof maakt, want op dit punt heeft Hij geen voorbeeld gegeven".
Dr.Montgomery stemde hiermee in en Dr. Daane voegde eraan toe: 'Wel, in het
bijzonder wat sex betreft, want op dit punt heeft Hij geen voorbeeld gegeven'.
Dr. Henry zei: 'De term Jezus of Christus wordt eerder een philosofische
abstractie dan iets werkelijk identificeerbaars, in termen van de historische
Jezus'. Dr. Daane benadrukte het: 'Wel, Hij (Christus) is geen norm
(voorbeeld), zou ik zeggen, op dit punt. Jezus zelf kan buiten de bijbelse
context om, niet als norm genomen worden op het gebied van sexualitiet, omdat
Hij niet getrouwd was, geen gezin stichtte en zover als wij weten, geen
sexualiteit van enig soort bedreef'.
Ziet u het kernpunt van dit alles? Christus is geen
voorbeeld. Alles wat Hij op het gebied van sexuele zonden kan doen, is
ze overzien of in het gunstigste geval ze vergeven.
Hij kan ons er niet werkelijk van bevrijden, want Hij veroordeelde (sexuele)
zonden niet in het vlees, noch was Hij ons in enig opzicht een voorbeeld op
dit specifieke gebied van verzoekingen. Wat de wereld en de Evangelische
kerken dringend nodig hebben, is het inzicht in de boodschap van 'Christus'
Gerechtigheid'![Misschien hebben sommige Zevendedags-Adventisten het ook nodig
dit te begrijpen!]
De Bijbel stelt ons een Christus voor ogen, die deze
Evangelische leiders niet begrijpen. Dit is niet bedoeld als critiek op hen;
zij zien eenvoudig niet de waarheid. Wat zegt Ellen White over dit belangrijke
aspect van Christus' identiteit met ons? Wij zullen lezen wat zij hierover
zegt in de 'Commentary deel 5, blz. 1082_
"Tenzij er een mogelijkheid is om te bezwijken is
verzoeking geen verzoeking. Verzoeking wordt weerstaan wanneer men
krachtig wordt beinvloed om een verkeerde handeling te
verrichten, en wetende dat men het kan doen, weerstaat door
het geloof, zich vastgrijpende aan de goddelijke macht. Dit was
de vuurproef die Christus moest doorstaan. Hij zou niet in ieder
opzicht verzocht zijn geweest zoals de mens, als er geen mogelijkheid tot
bezwijken voor Hem had bestaan".
Dit is heel duidelijk. Christus' Gerechtigheid was
'door het geloof'. Dit is voor vele mensen nieuw. Zij denken dat Christus van
nature zo goed was, dat het voor Hem vanzelfsprekend was om goed te zijn, dat
Hij geen innerlijke strijd had zoals wij. Ellen White
maakt ons duidelijk dat Hij 'sterk beinvloed werd tot
het verkeerde', en dat het een'vuurproef'voor Hem was.
De uitdrukking van Johannes in
Openb.14.12 krijgt betekenis
`riet
geloof van Jezus'. Dit was een
natuur geheel verschillend van de zondeloze natuur van Adam.
Na 1888 gaf Ellen White talloze
commentaren over dit onderwerp. Hier zijn enkele:
"Christus' leven stelt volmaakte
mannelijkheid voor. Precies zoals u kunt zijn, was Hij in de menselijke
natuur. (Overdenk dit zeer zorgvuldig!) Hij aanvaardde onze gebreken; Hij
was niet slechts vlees geworden, maar Hij was in de gelijkheid van
zondig vlees geboren".-(Commentary deel 5, blz.1124, 1896).
"Het was geen voorgewende
menselijkheid, die Jezus op zich nam.... Zijn goddelijke natuur wist wat
er in de mens leefde".-(Idem).
"Toen Jezus de menselijke natuur en
de gedaante van een mens aannam, bezat Hij het gehele menselijke
organisme. Zijn behoeften waren de behoeften van een mens. Hij kende
lichamelijke noden, waaraan voldaan moest worden; lichamelijke
vermoeidheid die verlicht moest worden. Door gebed tot de Vader werd Hij
gesterkt om Zijn plichten na te komen en verzoekingen te
weerstaan".-(Idem,blz.1130,1899)
Hier op het scherm ziet u wat Ellen
White aan een jongeman van ca. 18 jaar schreef:
"Jezus bevond zich eens in de
leeftijd waarin u nu bent, uw overdenkingen in deze periode van uw leven
heeft Jezus ook gehad. Hij kan u niet overzien in deze critische periode.
Hij ziet uw gevaren. Hij is bekend met uw verzoekingen. Hij nodigt u uit
om Zijn voorbeeld te volgen".(Our High Calling, blz.57).
Jongens en meisjes,
Jezus weet hoe u zich juist op deze leeftijd voelt. Hij was eens van uw
leeftijd, en Hij kent uw gevoelens. Laten wij nu lezen in 'De Wens der
Eeuwen', blz. 117:
"Toen Adam werd overvallen door de
verzoeker droeg hij geen gevolgen van de zonde. Dit was niet het geval met
Jezus toen Hij de wildernis inging om satan tegemoet te treden.
Vierduizend jaar lang was het geslacht in kracht achteruit gegaan, mentaal
en moreel; en Christus nam de gebreken van het gedegenereerde
mensengeslacht op zich.
Alleen op deze wijze kon Hij de mens
redden uit de diepste diepten van zijn verval".
"Christus moest de zwaarste proef
doorstaan; het vereiste de kracht van al Zijn vermogens wanneer Hij in
gevaar was de neiging te weerstaan Zijn macht te gebruiken om
zichzelf uit de nood te redden....
(Let wel, Christus kende de neigingen die tegen de wil van Zijn
Vader ingingen. Hij had geen kwade verlangens, maar Hij moest de nei
ging
om kwaad te doen weerstaan). Satan toonde zijn kennis betreffende de
zwakke punten van het menselijk hart en stelde zijn uiterste krachten in
het werk, om voordeel te trekken uit de zwakheid van de menselijkheid, die
Christus op zich had genomen; Christus overwon de verzoekingen van satan
ten gunste van de mens".-(Review
and Herald,
1.4.1875).
Waggoner schreef een klein boekje
genaamd 'The Gospel in the Galatians'('Het Evangelie in de Galaten'). Ik heb
slechts één exemplaar ervan gezien in mijn hele leven. Dat exemplaar ligt in
de Andrews Universiteits Bibliotheek. Het is een mooi klein boekje gedateerd
1887. Daarin zegt
Waggoner op blz. 61:
"Eén van de meest bemoedigende
dingen in de Bijbel is de wetenschap dat Christus de menselijke natuur op
zich nam; te weten, dat Zijn vleselijke voorouders zondaars waren. Als wij
het verslag lezen van het leven van de voorouders van Christus en zien dat
zij allen de zwakheden en hartstochten hadden die wij hebben, vinden
we,dat geen mens enig recht heeft zijn zondige handelingen te
verontschuldigen op grond van zijn afstamming. Als Christus niet in
alle dingen gelijk was gemaakt aan Zijn broeders, zou Zijn zondeloos
leven geen bemoediging voor ons zijn. Wij zouden er met bewondering naar
kijken, maar het zou een bewondering zijn, die hopeloze ontmoediging zou
veroorzaken".
Waggoner schreef in 'The Signs of the
Times',
30.4.1896:
"Alle troost, die wij van Christus
kunnen ontvangen, ligt in de wetenschap, dat Hij in alle dingen zoals wij
gemaakt was. Anders zouden wij aarzelen Hem al onze zwakheden en
mislukkingen te vertellen. De priester, die voor de zonden offerde moest
iemand zijn, die medelijden kon hebben met de onwetenden en de
verdwaalden; want Hij is bekend met onze tekortkomingen".
Vriend, weet u hoe u bidden moet? Weet u
hoe u met de Here kunt spreken en Hem alles kunt vertellen wat u op het hart
hebt? Of denkt u dat Hij zo ver weg is, dat Hij u niet kan begrijpen en u het
allemaal zelf moet oplossen? Ik zal u één ding garanderen. Als u kunt leren
bidden zoals David bad en zoals Jeremia bad, dan zult u nooit overspannen
raken, nerveuze stress zal u nooit tenonder krijgen. Ik zal nog een stap
verder gaan. Ik geloof,
dat wanneer wij werkelijk leren bidden
zoals Jezus bad, dan zouden wij niet ziek worden, vrienden. Als u graag zou
willen leren zo te bidden, bestudeer dan het Boek Job. Job vertelde de Here
precies hoe hij zich voelde. Zo wil God het graag. Wist u dat de grote profeet
Jeremia, de' grootste van de profeten in het Oude Testament, God vrijuit
vertelde, dat hij dacht, dat God hem misleidde. U kunt het lezen in Jer.20.7.
Hij bedoelde niet oneerbiedig te zijn of onwaarachtig. Hij stortte alleen voor
God zijn hart
uit. En dat deed Jezus ook. Doe hetzelfde, mijn
vriend. Maar spring dan niet direct op en ren weg. Wacht en laat Hem
spreken. Hij zal het doen. Hij zal uw problemen oplossen.
Wij moeten echter heel zorgvuldig zijn bij het
spreken over de menselijke natuur van Christus. Ellen White vertelt ons:
"Vermijdt elke vraag in verband met de
menselijkheid van Christus, als die misverstaan zou kunnen worden.
Waarheid ligt vlak naast het spoor van veronderstelling. Bij het bespreken
van de menselijkheid van Christus zult u iedere bewering zeer nauwkeurig
moeten overwegen, opdat aan uw woorden niet méér betekenis gegeven wordt,
dan zij bedoelen, waardoor u het heldere inzicht over Zijn menselijkheid
zoals die met Zijn Goddelijkheid verbonden is, verliest of verduisterd.
Zijn geboorte was een wonder van God.... Laat nooit, in geen enkel
opzicht, op het menselijk gemoed de indruk achter, dat er een zweem van,
of neiging tot het kwade op Christus rustte, of dat Hij op enigerleiwijze
bezweek voor het kwaad".-(Questions on Doctrines, blz.652).
Let op het woord rustte, dat is heel
belangrijk. Maarten Luther zei eens, dat u het niet kunt verhinderen, dat
vogels over uw hoofd vliegen, maar u kunt voorkomen dat zij in uw haar gaan
nestelen. Christus werd verzocht zoals wij, maar nooit rustte er
een zweem van, of neiging tot, het kwade op Hem. Zelfs niet in gedachten, kon
Hij ertoe gebracht worden toe te geven aan het kwade. 'Hij werd op alle
punten verzocht zoals de mens verzocht werd, toch is Hij genoemd dat
"Heilige". -(Luk.1.35, Idem).
U ziet, Ellen White stelde de idee van 'een zweem
van' of 'neiging tot' verdorvenheid rustend op Christus, gelijk aan
toegeven aan verdorvenheid. Hij gaf er niet aan toe, Hij bezweek
niet voor het kwaad. Zij maakt daarom duidelijk, dat 'verzocht te zijn op alle
punten zoals de mens verzocht wordt' niet betekent, dat Hij aan die
verzoekingen moest toegeven. Christus kon verzocht worden en toch niet
bezwijken. Op dezelfde wijze stond Hij nooit toe dat 'een zweem van, of
neiging tot, het kwade' op Hem - rustte. Maar de aaneming van onze
natuur en onze erfelijkheid maakten de verzoekingen tot een vreselijke
realiteit voor Hem.
Ellen White was zeer zorgvuldig in hetgeen zij zei,
en ook Jones en Waggoner waren zeer zorgvuldig in hetgeen zij zeiden. Waarheid
ligt heel dicht naast het pad van dwaling; zij waren niet bevreesd om de
waarheid te vertellen, terwijl zij tegelijkertijd het pad van dwaling
vermeden. Hier is een voorbeeld van zorgvuldigheid in wat te zeggen en
hoe het te zeggen.
Br. Jones spreekt hier op de Generale Conferentie in
1895:
"Sommigen hebben in de 'Getuigenissen' de
verklaring gevonden, en allen kunnen het vinden, dat Christus niet
'dezelfde hartstochten'
bezat als wij. De uitspraak is er, iedereen kan het vinden. [dit is de
verklaring waarnaar hij verwijst: "Hij (Christus) was een machtige
Voorspraak, niet in het bezit van de hartstochten van onze menselijke
gevallen natuur, maar onderworpen aan dezelfde zwakheden, verzocht in alle
dingen zoals wij". -(Testimonies,deel 2, blz.509).
Nu terug naar Jones:
"De uitspraak is er .... nu, er
zullen geen moeilijkheden zijn, in geen enkele van deze studies, van het
begin tot het eind, als u zich. precies houdt aan wat er gezegd is, niet
verder gaat dan wat er gezegd is of er iets in legt wat niet gezegd is; al
betreft het de kerk of de staat, ... of zoals hier Christus in ons vlees.
Houdt u strikt aan wat er gezegd is, gaat geen vreemde conclusies
trekken....
Nu aangaande Christus, die niet de
gelijke hartstochten had als wij, in de Schrift is Hij voortdurend aan ons
gelijk en ons naar het vlees overeenkomstig. Hij is uit het zaad van David
naar het vlees. Hij was in de gelijkheid van zondig vlees; ga niet te ver!
Hij kwam in de gelijkheid van zondig vlees, niet in de gelijkheid
van een zondige geest (gezindheid). Betrek Zijn gezindheid er niet in.
Zijn vlees was ons vlees, maar de gezindheid was 'de gezindheid van Jezus
Christus', daarom staat geschreven: 'Laat die gezindheid bij u zijn, die
in Christus Jezus was' Indien Hij onze gezindheid had bezeten, hoe konden
wij dan ooit vermaand worden tot 'Laat deze gezindheid in u zijn, die ook
in Christus Jezus was. Het zou al zo geweest zijn."--(Gen.Conf.Bulletin
1895, blz. 312).
Let er op, hoe Jones vasthoudt aan de
volmaakte zondeloosheid van de menselijke natuur van Christus en Zijn
karakter:
"Houdt echter in gedachten dat Hij
tot dit alles 'gemaakt' was.[Let wel: Hij was geboren onder de Wet, Hij
was voor ons tot een vloek gemaakt, voor ons tot zonde gemaakt].
Vanuit Zichzelf was Hij niets van dit alles,
het was Hem niet eigen; maar tot dit alles 'was Hij gemaakt en Hij
werd tot dit alles gemaakt'
voor ons; voor ons, die onder de Wet
zijn; voor ons die onder de veroordeling
zijn.... (Christus was vanuit Zichzelf, zegt Jones, volmaakt
zondeloos)....
Aldus was Hij door erfelijkheid en
door toerekening "belast met de zonden van de wereld". En hoewel beladen
met dit enorme nadeel van zondenlast, ging Hij zegevierend over de grond
waar het eerste mensenpaar zonder enig spoor van welk nadeel ook, faalde.
Hij bevrijdt ons van de macht van
de wet der erfelijkheid en kan zo,
in gerechtigheid Zijn goddelijke natuur en macht verlenen aan iedere ziel
die Hem aanneemt, hem boven die wct verheffen, en daarboven houden".-(The
Consecrated Way to Christian Perfection, blz.29 en 43; 'De geheiligde Weg
tot christelijke Volmaaktheid').
Vrienden, ik zou willen dat u de soort
strijd ziet, die Jezus had, de realiteit van Zijn verzoekingen. Mattheus zegt,
'Hij zeide tot Zijn discipelen: Mijnn ziel is zeer bedroefd tot stervens toe',
(Matth.26.38). En Markus vertelt ons dat 'Hij begon zeer ontsteld en beangst
te worden' (Mark.14.33). Er was een verschrikkelijke strijd in Zijn hart.
Mattheus zegt: 'En Hij ging een weinig verder en Hij wierp zich ter aarde en
bad dat indien het mogelijk ware, die ure aan Hem zou voorbijgaan', en hier
aarzelde Hij in zielestrijd. Hij greep met Zijn handen in de aarde. Daar was
het dat Hij grote bloeddruppels zweette. Maar tenslotte bracht Hij zich ertoe
om te bidden, 'doch niet wat Ik wil, maar Uw wil geschiedde' Als wij
iedere verzoeking tegemoet treden zoals Jezus deed, door onze wil over te
geven, kunnen ook wij overwinnaars zijn. In het licht van de strijd in
Gethsdmané is het niet moeilijk te begrijpen dat Christus gezonden werd 'in de
gelijkheid van zondig vlees'. Hij had de mogelijkheid met Zijn wil
dwars tegen Zijn Vaders wil in te gaan en Hij werd vreselijk verzocht
toe te geven aan Zijn eigen wil, zo erg zelfs dat Hij bloed zweette. De
zondeloze Adam had nooit zo'n strijd gehad! Maar nooit heeft Christus aan Zijn
eigen wil toegegeven of toegestaan dat de verdorvenheid van zelfzucht op Hem
kwam te 'rusten'. Zo hevig was de strijd in de hof, dat Hij gestorven zou zijn
als engelen Hem niet hadden gesterkt. En Hij behaalde de overwinning. 'Niet
gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt'. Ziet u! Zo veroordeelde Hij de 'zonde in
het vlees'
Waggoner zegt:
"Sommigen mogen misschien gedacht
hebben onder het lezen tot hier toe, dat wij het karakter van Jezus
kleineren door Hem tot het peil van de zondige mens te verlagen.
Integendeel, wij verheerlijken enkel de 'goddelijke kracht' van onze
gezegende Verlosser, die Zichzelf vrijwillig verlaagde tot het peil van de
zondige mens, teneinde de mens te kunnen verhogen tot Zijn eigen
vlekkeloze reinheid.... Het vlees, aangedreven door de vijand van alle
rechtvaardigheid, neigt tot zonde, maar Zijn goddelijke natuur koesterde
zelfs geen moment zondige verlangens, noch weifelde Zijn goddelijke macht
ook maar voor den ogenblik ....".-(Christus en Zijn Gerechtigheid,
blz.29).
Merk op, hoe Waggoner dezelfde gedachte
uitdrukt, net zo als Ellen White vijf jaar later. Zij gebruikte de werkwoorden
'rustte' en 'bezweek', verwijzend naar Christus' weerstand tegen verzoeking.(Questions
on Doctrine, blz.652,1895), en Waggonèr gebruikte
precies dezelfde woorden, 'plaats
bieden' en 'weifelen', in dezelfde betekenis. Ja, Christus is beide, onze
Plaatsvervanger en ons Voorbeeld:
"Maar iemand zal misschien
zeggen:'Ik zie hierin geen enkele troost voor mij. Zeker is, dat ik een
voorbeeld heb,maar ik kan dat niet navolgen, want ik heb niet de kracht
die Christus had. Hij was zelfs hier op aarde God; ik ben maar een mens'.
Zeker, maar u kunt dezelfde kracht bezitten, die Hij had, als u het maar
wilt. Laten toch de moede, verzwakte, door zonde beladen zielen moed
scheppen. Laat hen 'vrijmoedig komen tot de troon der genade' waar zij
zeker genade en hulp vinden in tijden van nood, want die nood is door onze
Verlosser gevoeld in dezelfde tijd van nood".-(Christus en Zijn
Gerechtigheid, blz.29-30).
U kunt nu duidelijk zien dat de
werkelijke kern van de 1888boodschap van "Christus Gerechtigheid", deze
heerlijke waarheid van de 'vleeswording' was. Het begrip "Christus
Gerechtigheid" betekent helemaal niets, tenzij het een gerechtigheid is, die
tot stand gebracht werd door de Zoon van God in Zijn vleeswording 'in de
gelijkheid van zondig vlees', terwijl Hij 'verzocht werd in alle dingen zoals
wij', zelfs van binnenuit. Dit is één van de unieke aspecten van de boodschap
van Jones en Waggoner in 1888. Zij waren in volmaakte harmonie in de
verkondiging ervan en Ellen White stond pal achter hen. Het vitale belang van
deze waarheid zal blijken, wanneer wij de volgende lezingen van deze serie
horen. De tijd is gekomen dat wij Christus leren kennen als 'dichtbij' en niet
'ver weg'.
N.B. In Apendix B. is een weergave van
vragen, die in de vergadering gesteld zijn over dit onderwerp, met
de,,discussie.
|
|