|
De boodschap van 1888
HET BEGIN VAN DE SPADE-REGEN
De boodschap die ik u breng is niet mijn
boodschap. Ik ben in feite niets anders dan een doorzichtig stuk glas. Dwars
door mij heen zult u de boodschap zien. Oorspronkelijk komt zij niet van
mijzelf; ik kreeg haar ergens anders en ik zal u precies laten zien, waar ik
haar kreeg; U zult de bron ervan zeer duidelijk zien. Vele artikelen hierover
zijn op het ogenblik niet in druk.
Wij lezen in het boek 'Handelingen' de
toespraak, die de apostel Petrus op de Pinksterdag hield:
"Maar dit is het, waarvan gesproken
is door de profeet Joël: 'En het zal zijn in het laatste der dagen, zegt
God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw
dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw
ouden zullen dromen dromen: ja zelfs op Mijn dienstknechten en Mijn
dienstmaagden zal Ik in die dagen van Mijn Geest uitstorten en zij zullen
profeteren".(Hand.2.16-18).
Vrienden, overeenkomstig dit bijbelwoord
komt de tijd dat onze kerken te klein zullen zijn om al de mensen een plaats
te geven, die op de Sabbat zullen vergaderen. God heeft een grote menigte
oprechte mensen, verspreid over grote, populaire kerken en allerlei religieuze
richtingen in de hele wereld.
Wij zijn
Zevendedags-Adventisten, een uniek volk. Wij zijn niet beter dan anderen, in
geen geval; wij dragen echter een verantwoordelijkheid voor anderen; een
boodschap om aan de wereld te verkondigen. Het is niet juist dat de tijd, jaar
na jaar, eeuw na eeuw verstrijkt, wij oud worden, grijs haar krijgen, met
pensioen gaan, zwak en seniel worden, om tenslotte te sterven; dat wij een
menigte begrafenissen hebben, en hierna weer een andere generatie komt en ook
zij verouderen en sterven, enz. enz. Wij zijn Zevendedags-Adventisten, en het
woord Adventist betekent, dat wij geloven in de op handen zijnde tweede komst
van onze Heer. Een volk dat voorbereid moet worden op Zijn komst. Deze serie
studies betreft Zijn wederkomst, wat de komst van de Heer vertraagd heeft, en
wat wij kunnen doen om die te verhaasten.
De grote gebeurtenis, die eerst moet
plaats vinden v66r Christus terug kan komen, is de uitstorting van de Heilige
Geest op alle vlees. De machtigste herleving en reformatie onder jonge mensen
zal in onze tijd plaats vinden, een reformatie als nooit tevoren. "Uw zonen en
dochters zullen profeteren", zegt de Schrift. Deze grote uitstorting van Gods
Geest wordt verwacht, niet alleen door Zevendedags-Adventisten, maar ook door
velen in de populaire zondagvierende kerken.
Hier volgt een citaat uit' de 'Full
Gospel Businessmen's Voice van maart 1967.
7
"Een ademtocht van
reiniging, verfrissing en opleving blaast vandaag door de Christelijke
Kerken. Iedere gemeente voelt in zeker opzicht het effect van deze bries.
Ik geloof dat de opwekking in Amerika (bedenk, de schrijver is geen
Adventist) de grote opwekking uit de I8de eeuw nog zal overtreffen. De
uitwerking op het kerkelijke leven, zal de Protestantse Reformatie van de
16de eeuw evenaren of zelfs overtreffen. Deze Charismatische Herleving of
Verniewing is, zoals bekend uit God. Het is door God in het leven geroepen
en zal door Hem voortgezet worden, door de Heilige Geest bekrachtigd tot
glorie van God. De Heilige Geest is zich opnieuw aan het manifesteren met
dezelfde kracht en dezelfde gaven zoals die in de apostolische tijd tot
uiting kwam".(Voice, maart 1967).
U zult zeker van deze grote beweging
gehoord hebben. Menige Zevendedags-Adventist is diep bezorgd geweest bij het
waarnemen hiervan. Wat betekent het?
Ik zal nu een traktaat aanhalen dat de
Generale Conferentie enige tijd geleden heeft uitgegeven, met de bedoeling,
dat onze kerkleiders, diakenen en Sabbatschoolleiders op hun hoede zouden zijn
voor de charismatische beweging:
"Vandaag is de 'gave der tongen'
bezig, personen uit alle geloofsrichtingen -- Protestanten, Katholieken,
Joden, Spiritisten, Cultisten -- te vergaderen onder één grote
overkoepeling, met een verbazingwekkende snelheid. Het enige criterium
om ertoe te 'behoren' is, in staat te zijn om 'in tongen' te spreken.
Het is een oecumenische beweging zonder precedent".
Nemen wij b.v. hetzelfde tijdschrift, de
'Voice' van 1972. Een bekeerde schreef:
"Toen Ken voor mij bad, deed hij
dit in een mooie taal,
die ik nog nooit eerder gehoord had.
U zou redelijke argumenten kunnen hebben tegen de doop door de Heilige
Geest en het spreken in vreemde talen, maar wanneer iemand voor u in
tongen bidt en u geneest, wat blijft er dan nog over van argumenteren? Dat
is de eerste keer, dat ik iemand een nieuwe taal hoorde spreken".
Kort geleden discussieerden mijn vrouw
en ik over ditzelfde onderwerp met een jong echtpaar. Zij stelden de vraag:
'Wanneer men in de kerk van de Zevendedags-Adventisten komt hoort men nooit
iemand de Here lofprijzingen brengen, of zelfs over Christus spreken, hoe komt
dat? Men vindt er zoveel materialisme en koelheid. Maar wanneer u naar enige
van deze zogenoemde 'Pinksterkerken' gaat, is er warmte, er is liefde. Zij
prijzen de Here. Hoe komt dat?'
Vrienden, vele mensen stellen deze
vraag. Menige ZevendedagsAdventist is bezorgd. Ellen White zegt in 'De Grote
Strijd' blz.
548. "Zo volmaakt zal de
vervalsing zijn, dat men alleen aan de hand van de Bijbel een onderscheid zal
kunnen maken tussen wat waar en wat vals is. Elke uitspraak en elk wonder zal
op grond van Gods Woord moeten worden getoetst".
In 'Insight' van 15 Mei 1973 staat een
gebeurtenis vermeld. Een Zevendedags-Adventist zegt:
"Twee jaar lang keek ik uit naar
deze .... wonderlijke ervaring, de doop .... Ik kon het in mijn eigen kerk
niet vinden .... wij wilden niet alles aannemen, wat God voor ons had --
en wel .... spreken in tongen. Maar ik wilde graag hebben wat God mij
wilde geven, en ik zocht ernaar. God maakte dat ik de barrières van
kerkelijke groeperingen doorbrak, ik ging naar andere bijeenkomsten, en
tenslotte op Pinksterzondag 29 Maart 1970, stortte God Zijn Heilige Geest
over mij uit, en gaf mij het wonderbaarlijke bewijs van Zijn belofte -- de
Geest bracht ze tot uiting -en terwijl de Geest mij daartoe bracht zong ik
in de schone taal van de hemel".-('Insight' 15.5.1973).
Nu voegt de schrijver van dit artikel
eraan toe:
"Het enige ongebruikelijke van dit
getuigenis is, dat het gegeven werd door een Zevendedags-Adventist. Het
gebeurde in Riverside, Californië, in de lente van 1972, op een
vergadering van de "Full Gospel Businessmen's Fellowship International".
De vergadering begon met het loven van God voor tekenen en wonderen. Het
eindigde met een plan om aan de kerk der Zevendedags-Adventisten de doop
met de Heilige Geest te brengen, tezamen met de gave der tongen.
De aanwezige zakenmensen brachten
als gift $ 2500 bijeen om het orgaan van hun organisatie, de 'Voice', aan
alle Adventisten-predikers over de gehele wereld te zenden. (Ik kreeg het
als gevolg van die gift). Het is een uitgave, die uitmunt in het vermelden
van genezinJen, onbekende tongen, profetische openbaringen, alle
karakteristieke verschijnselen van de charismatische beweging".
De leider riep de man die getuigenis had
afgelegd en een andere Adventist naar voren:
"Wij gaan u de handen opleggen", zei
hij, "en raken u aan alsof wij alle Zevendedags-Adventisten predikers
aanraken .... Wij wensen de wereld van hun kerk te bereiken". Gebed
volgde, en "een openbaring uit de hemel, en heilig gelach en tongen" ....
Enkele maanden vóór de Riversidevergadering begonnen dertig jonge
Adventisten van een College aan de Westkust, vergaderingen bij te wonen
van een neo-Pinkstergroep. Zij vonden daar warme vriendschap en waren
getuige van genezingswonderen. Electriciteit scheen van de gen op de ander
over te springen, toen zij
elkaar een hand gaven, baden en zich
tezamen verheugden. Er was een gevoel van grote macht! En met de gave der
tongen, kwam er een gevoel van welbevinden. De groep beloofde deze dertig
studenten onmiddellijke overwinning: Geen weken en maanden durende
pijnlijke strijd tegen tirannieke gewoonten, maar overwinning nu, en het
bewijs van overwinning door de gave der tongen. De Adventisten scheen het
toe, dat de Pinkstermensen erg ontvankelijk leken voor de waarheid. Zij
zeiden zelfs, de Sabbat te zullen heiligen, wanneer de Heilige Geest hen
dit zou openbaren".
(Zover ik weet, is er niet één die de Sabbat al
Wat betekent dit? Inderdaad zal er een machtige doop
met de Heilige Geest komen! Ik lees nu Openbaring 18 vers 1: "En na deze
dingen zag ik een andere Engel, die grote macht had, nederdalen uit de hemel,
en de aarde werd door zijn lichtglans verlicht". Wanneer u het grieks leest,
zult u in Openb.18 een heel ander beeld krijgen dan in Openb.14, waar wij van
de Drie Engelen Boodschappen lezen.Daar vliegen de Engelen in het midden des
hemels. Maar wanneer deze grote vierde Engel neerdaalt, is hij als het ware in
de hemel zelf, en de gehele aarde baadde in de glorie van God. Dat is waarover
wij vele, vele tientallen jaren hebben gesproken als de "Luide Roep" van de
boodschap. Juist zoals de Joden vele honderden jaren gewacht hebben op de
komst van hun Messias, zo hebben Zevendedags-Adventisten méér dan honderd jaar
gewacht op deze manifestatie van de Heilige Geest, het begin van de Spade
Regen en de Luide Roep. Nu ga ik naar 'Selected Messages', deel I, blz.234.
Ellen White spreekt over een periode in de geschiedenis van de
Zevendedags-Adventisten, toen de machtige vierde Engel werkelijk nederdaalde
en zijn werk begon; dit citaat werd voor het eerst in 1952 gepubliceerd --
vóór die tijd was het onbekend:
"Een groot deel van de tegenstand, die in
Minneapolis (dat was de plaats en de datum was 1888) tot uitdrukking kwam
tegen de boodschap gegeven door de broeders Jones en Waggoner, ligt ten
grondslag aan het niet erkennen van de Morele Wet in Galaten. Door die
tegenstand op te wekken, slaagde satan erin, om de speciale kracht van de
Heilige Geest, die God verlangde Zijn volk mede te delen,in grote mate van
hen af te houden. De vijand belette hen, die bekwaamheid te verkrijgen,
die de hunne zou zijn geweest om de waarheid aan de wereld te brengen,
zoals de apostelen die na de Pinksterdag
verkondigden".-(1Sel.Mess.blz.234)
Laat mij hier kort een kleine gedachte tussenvoegen.
Wij hebben er geen belang bij te discuteren over de acceptatie of verwerping
van de 1888-boodschap. Mensen hebben verschillende opvattingen daarover, en
wij geven er de voorkeur aan ons niet in tegenstrijdigheden te verdiepen. Ons
doel is de boodschap-zelf te
bespreken, precies zoals deze
oorspronkelijk tot ons kwam.
In het bovenstaande hebt u kunnen zien,
dat in 1888 het begin
van de uitstorting van de Heilige Geest
plaats zou vinden, aldus de dienstmaagd des Heren. De zogenaamde
neo-Pinksterbeweging was toen nog niet eens ontstaan, zij kwam later, als een
vervalsing. Maar op de gen of andere manier schijnen wij in 1888 het
ware
te zijn misgelopen. Waarom zijn wij hier anders nog, vele tientallen jaren
later?
Laat mij verder lezen uit hetzelfde
boek: 'Aan het licht dat de gehele wereld met zijn heerlijkheid zou vervullen
(dat is Openb.18, de vierde Engel) werd weerstand geboden, en door de
handelingen van onze eigen broeders in hoge mate van de wereld weggehouden".
(1 Sel.Mess. blz.235).
Denk eraan dat wij nu niet de
aanvaarding of verwerping van de boodschap bespreken. Wat ons interesseert is
de betekenis van de boodschap zelf. Aan ons is hier d.m.v. de pen der
inspiratie het verbazingwekkende feit geopenbaard, dat de boodschap van 1888
het eigenlijke begin van de Spade Regen en de Luide Roep was; zij zou
Gods werk tijdens diezelfde generatie voltooid hebben. Nu lezen wij uit het
boek van broeder A.G.Daniells, getiteld "Christus onze Gerechtigheid", een
klein waardevol boek om te bestuderen:
"In 1888 kwam er in de kerk van de
Zevendedags-Adventisten een zeer duidelijke opwekkingsboodschap. Deze werd
in die tijd aangeduid als "De boodschap van Gerechtigheid door het
Geloof". De boodschap zelf en de manier waarop deze kwam,maakten een diepe
en blijvende indruk op de predikers en de leden, en het verstrijken van de
tijd heeft deze indruk niet uit de herinnering weggevaagd. [Toen hij dit
in 1926 schreef, waren sommigen van hen die de conferentie bezocht hadden
nog in leven]. Tot nu toe zijn velen van hen die de boodschap hoorden toen
deze kwam, diep in haar geinteresseerd en voelen zich er zeer nauw bij
betrokken. Gedurende deze lange jaren hebben zij de sterke overtuiging
behouden en een innige hoop gekoesterd, dat deze boodschap eens op de
voorgrond geplaatst zou worden, en dat die het reinigende en nieuw leven
gevende werk in de kerk zou doen, waarvan zij geloofden dat die door God
gezonden was om tot voltooiing te brengen. Eén van de invloeden die geleid
heeft tot deze overtuiging was het goddelijke getuigenis dat de
verkondiging van de boodschap van Gerechtigheid door het Geloof
begeleidde, ten tijde van de Generale Conferentie in de stad Minneapolis
in het jaar 1888. Vanaf het eerste begin plaatste de Geest der Profetie
het zegel van instemming op de boodschap en de presentatie in die tijd. In
de eenvoudigste en meest positieve taal werd ons verteld, dat de Here
mannen leidde en aanspoorde deze boodschap te verkondigen".-(Christ Our
Righteousness, blz.23).
Laten wij nu eens zien wat Ellen White feitelijk te
zeggen had over die mannen en die boodschap. Wij citeren uit het boek van
broeder A.V.Olsen, getiteld 'Through Crisis to Victory'.(Door Crisis tot
Overwinning)... Deze uiteenzetting haalt hij aan uit 'Testimonies to
Ministers', blz.91 (Getuigenissen voor Predikers).
[Ter inleiding zegt hij] "Zeven jaar na de
Generale Conferentie van 1888, deed Zr.White, in een brief gedateerd
1.5.1895 vanuit Hobart, Tasmanië, aan O.A.Olsen, toen president van de
Generale Conferentie, de volgende opmerkelijke uitspraak betreffende de
boodschap, die de broeders Waggoner en Jones op de conferentie in
Minneapolis brachten: 'De Here heeft in Zijn grote genade aan Zijn volk
een zeer kostbare boodschap gezonden door de broeders Waggoner en Jones'.-(Through
Crisis to Victory,blz.35).
Vrienden, wij kijken nu naar één verklaring van de
bijna 200 die te vinden zijn in Ellen White's geschriften, die deze boodschap
ondersteunen! Geen andere boodschap aan Gods Volk is ooit met zoveel
enthousiasme ondersteund. Ik heb dit nu bijna een kwart eeuw bestudeerd en ik
heb vele, vele bladzijden niet-gepubliceerde getuigenissen in brieven en
manuscripten gelezen. Ik moet nog de eerste uitspraak van Ellen White vinden,
waarin zij ook maar de geringste fout aanwijst in de openbare lezingen en
publicaties uit die tijd, gegeven door de broeders Waggoner en Jones. Dit werd
in 1895 geschreven. Zij noemde het 'Een zeer kostbare boodschap'. Ik geloof
niet dat wij ons moeten verontschuldigen voor het besteden van tijd aan de
bestudering van een boodschap, die Ellen White "zeer kostbaar" heeft genoemd,
nietwaar?
Sommige mensen zeggen, "Wel, de broeders Jones en
Waggoner dwaalden tenslotte van de weg af, daarom behoeven wij hun boodschap
niet te bestuderen". Maar vrienden, laat mij u een getuigenis van Ellen White
voorlezen waarin zij zegt, dat zelfs al zouden de boodschappers struikelen en
vallen, dit de geldigheid van de boodschap, die God hun gaf, niet zou
beinvloeden:
"Zouden de boodschappers des
Heren, na manmoedig een tijd staande te zijn gebleven voor de waarheid,
onder verzoeking vallen en Hem, die hun het werk opdroeg, oneer aandoen,
zou dat een bewijs zijn, dat de boodschap niet waar is? Neen!".-(Brief 19,
1892).
"Het is zeer goed mogelijk dat
ner overwonnen worden door de maar mocht dit zo zijn, dan is geen
boodschap van God hadden daan hadden geheel en al fout
Opnieuw een aanhaling uit 'Testimonies
to Ministers'blz.91:
"Deze boodschap was bedoeld om de
verheven Zaligmaker, het offer voor de zonden der wereld, indringender aan
de wereld te brengen". Ellen White vervolgt met te zeggen: "Als de
boodschap naar behoren ontvangen was, dan zou de wereld nooit meer gezegd
hebben, dat ZevendedagsAdventisten 'wettisch' zijn". Testimonies to
Ministers,blz.95: "Dit is precies het werk dat de Here door deze
boodschap, gegeven door Zijn dienstknechten (Jones en Waggoner), teweeg
wil brengen in de harten en gedachten van ieder menselijk werktuig... God
gaf Zijn boodschappers juist wat het volk nodig had". Dat is prachtig!
Hetzelfde boek zegt op blz. 93: "God gaf Zijn dienstknechten een
getuigenis, dat de waarheid voorstelt, zoals die in Christus Jezus is (dit
is niet wat de populaire kerken leren, niet in het minst) maar de
boodschap van de derde Engel in duidelijk omlijnde woorden".
Laat ons naar broeder Daniells
teruggaan:
"Het is duidelijk dat de toepassing
van deze boodschap niet beperkt is tot de tijd van de Minneapolis'
Conferentie, maar dat de toepassing zich uitstrekt tot het einde der
tijden, en daaruit volgt de veel grotere betekenis ervan voor de gemeente
van vandaag, dan het in 1888 was.... Gods boodschappen en voorzieningen
zijn altijd van grote betekenis.... Zij kunnen niet falen. Vroeger of
later zullen zij (de boodschappen) begrepen worden, aanvaard en de juiste
plaats krijgen. Daarom moet verwacht worden dat de boodschap van
Gerechtigheid door het Geloof, die zo beslissend in 1888 tot de gemeente
kwam, een dominerende plaats zal innemen in de afsluitingstijd van de
grote beweging, waarmee wij verbonden zijn".-(Christ Our Righteousness,
blz.26)
Ik heb nieuws voor u: De grote beweging
van de toekomst is een herleving van die 'zeer kostbare boodschap van
Christus' Gerechtigheid!'Opnieuw zegt Daniells: "Maar in al de tussenliggende
jaren is er een gestadig groeiend verlangen en hoop geweest -- het geloof --
dat eens de boodschap van'Gerechtigheid door het Geloof' zal schijnen in al
zijn inherente waarde, glorie en macht en volle erkenning zal ontvangen".(
C.O.R.blz.42). Dank de Here voor dat hoopvolle en bemoedigende woord!
De auteur is een vroegere president van
de Generale Conferentie, die dat ambt 21 jaar lang vervuld heeft. Hij zegt,
heel betekenisvol: "De boodschap is nooit ontvangen, noch verkondigd, noch is
haar de vrije loop gegeven, teneinde de gemeente de onmetelij
ke zegeningen te brengen, die daarin
besloten liggen".-(Idem,blz.47)
Nu, dat is heel
interessant. Weet u waarom dat zo waar is? Omdat 13
de boodschap zelf, de werkelijke
boodschap, nooit gebracht is aan Gods volk in deze generatie! U kunt de Review
and Herald, de Signs of Times, These Times, het oude Watchman-Magazine, al
onze boeken en periodieke uitgaven, hierop naslaan; u kunt 60 of 70 jaar
teruggaan, maar u zult deze boodschap niet vinden. Ze is verloren en begraven
geweest als Pompeii onder de as van de oude Vesuvius, totdat er nog maar kort
geleden iets van bekend werd.
Wij hebben verondersteld, de
boodschap te begrijpen, terwijl wij in werkelijkheid het orthodoxe populaire
en evangelische standpunt van 'Gerechtigheid door Geloof' begrepen hebben.
Juist daardoor hebben wij tientallen jaren steeds maar in een kring
rondgedwaald.
Laat ons nu teruggaan naar het'Generale
Conferentie Bulletin van 1893'en kijken naar enkele van de vergeelde, broze
pagina's van deze zeldzame boeken, die maar heel weinig mensen van vandaag
ooit gezien hebben. Dit is een woordelijk verslag van de gebeurtenissen en
boodschappen van de Generale Conferentie zittingen, waar broeder Jones 26
lezingen gaf. Op blz.377 zegt hij:
"Kort geleden ontving ik een brief
van Br.Starr in Australië (Zr.White was in die tijd in Australië) ik zal
twee of drie regels voorlezen, omdat zij juist van pas komen in onze
lessen:--'Zr.White zegt, dat wij ons sinds de Minneapolis' vergadering in
de tijd van de Spade Regen bevinden".
Er gebeurde dus iets! Wij zullen
verschillende gelijksoortige verklaringen zien. Ik toon ze u hier met het
doel, u te laten zien, wat ik 25 jaar geleden zag, toen ik het voor het eerst
ontdekte. Ik heb altijd gedacht, "Wel, de Spade Regen, de Luide Roep, ach, dat
is iets van de toekomst. Misschien is de Here ingeslapen of iets dergelijks,
en heeft Hij Zijn beloften nog niet vervuld". Ik was verbaasd hier te
ontdekken, dat de Here Zijn beloften heeft gehouden. Hij zond wel het begin
van de Spade Regen; Hij zond wel het begin van de Luide Roep. Vier jaar na de
vergadering in Minneapolis zei Ellen White:
"Wij staan juist voor de tijd der
beproeving, want de Luide Roep van de derde Engel is reeds begonnen in de
openbaring van de Gerechtigheid van Christus, de zondevergevende
Verlosser. Dit is het begin van het licht van de Engel, wiens heerlijkheid
de gehele aarde zal vervullen".-(Review and Herald, 22.11.1892).
Hier zien wij het nog eens: Dit is
het'Generale Conferentie Bulletin van 1891'.E.J.Waggoner zegt:
"Wanneer wij een sterk geloof
hebben, dat Christus in ons verblijft, kunnen wij met kracht voor anderen
werken, onze stemmen voegen bij die van de Engelen in de hemel, en dan zal
de boodschap als een Luide Roep voortgaan.
De reden dat zij nog niet met een Luide Roep
verkondigd
is, komt omdat wij de boodschap niet in haar
volheid begrepen hebben. In het verleden hadden velen van ons de kern van
de boodschap niet begrepen, dat het alleen Christus is .... Vanavond
verblijd ik mij in het geloof, dat de Luide Roep nu begint".-( 1891,Gen.Conf.Bulletin,blz.246)
Hier hebben wij dus twee getuigen, naast Ellen White,
die deze overtuiging vele jaren geleden tot uitdrukking brachten. Nu gaan we
terug naar A.T.Jones en de '1893 Bulletin,blz.183. In die dagen waren de
vergaderingen veel informeler, de sprekers stelden dikwijls vragen, die door
de toehoorders beantwoord werden. In deze aanhalingen zijn de antwoorden van
de toehoorders tussen haakjes gezet:
"Nu, broeders, wanneer is de boodschap van de
Gerechtigheid van Christus voor ons als volk begonnen? [Eén of twee
stemmen uit de toehoorders:'Drie of vier jaar geleden']. Wat is het, drie
of vier jaar? [vergadering: 'Vier']".
vergadering tijdens de Generale Conferentie, dat de
Luide Roep in 1888 begonnen is. Dat is merkwaardig:
"Ja, vier. Waar was het? Tijdens de vergadering
te Minneapolis. Wat verwierpen dus de broeders in Minneapolis? Sommigen
uit de toehoorders: "De Luide Roep". Wat is die boodschap van
Gerechtigheid? Het getuigenis heeft ons verteld wat het is: 'De Luide Roep
-- de Spade Regen'. Wat verwierpen de broeders in Minneapolis, in die
verantwoordelijke positie waarin zij zich bevonden? Zij verwierpen de
Spade Regen -- de Luide Roep van de Derde Engelboodschap.
Broeders, de tijd is gekomen om vanavond datgene
weer
op te nemen wat we daar verwierpen. Niet één van
ons heeft ooit kunnen dromen over de wonderbare zegeningen, die God voor
ons had in Minneapolis, waarin wij ons al vier jaren hadden kunnen
verheugen, wanneer onze harten gereed waren geweest voor de boodschap, die
God ons zond. Wij zouden vier jaren verder zijn, en wij zouden ons
vanavond temidden van de wonderen van de Luide Roep bevinden".-(1893,
Gen.Conf-Bulletin,blz.183).
Vrienden, dat was die avond een plechtig zwijgend
gehoor. Het was geloof ik, reeds de volgende dag, dat de president van de
Generale Conferentie daarover sprak. Br.O.A.Olsen zei:
"Deze plaats wordt hoe langer hoe plechtiger, als
gevolg van de aanwezigheid van God.... Ik voèlde mij gisteravond vol
ontzag: voor mij was deze plaats plechtig als gevolg van Gods nabijheid,
als gevolg van het indrukwekkende getuigenis dat ons hier gebracht
werd".(1893 Gen.Conf.Bulletin,blz.188).
Dan zegt S.N.Haskell, den van de beste
bijbelleraren en Vredikers, die wij ooit gehad hebben, in de'Bulletin van 1893
op blz. 58:
"De tijd der beproeving is over ons
gekomen (hij haalt Ellen White aan), want de Luide Roep van de boodschap
van de derde Engel is reeds begonnen in de openbaring van de Gerechtigheid
van Christus, de zonde-vergevende Verlosser". Onderzoekt de Schriften als
nooit tevoren. "Dit is het begin van het licht van de derde Engel, wiens
heerlijkheid de gehele aarde zal vervullen".-(1893, Gen.Conf.Bulletin,
blz.58)
Dan zegt W.W.Prescott, den van de grote
leiders uit die tijd, in de '1893 Bulletin' blz.463:
"Als ik nu bedenk, dat wij vier jaar
in de tijd van de Spade Regen zijn geweest, dat God Zijn Geest over ons
wenste uit te storten, zodat de gaven hersteld zouden worden, dat Zijn
werk met kracht zou voortgaan; en dat Hij wenste dat wij verheugd zouden
komen en vol overgave met Hem zouden medewerken, dan heb ik de indruk dat
wij de handen waren die tegen hielden en de voeten, die niet wilden gaan;
en het lichaam eerder wachtte, dan aan stukken gescheurd te worden. Ons
werd dus verteld dat wij jaren achterop waren; en als sommige van de
handen niet hadden tegengehouden en sommige van de voeten niet geweigerd
hadden om te gaan, zodat het lichaam zich niet bewegen kon, zonder in
stukken gescheurd te worden, dan zou het lichaam deze vier jaren reeds
zijn voortgegaan; maar liever dan een lichaamsdeel uit te scheuren en aan
de kant van de weg te laten liggen -- dat zou u en ik kunnen zijn -- en
deze vierjarenroute langs de weg geheel gemarkeerd zou zijn met de delen
van het lichaam -- liever dan dat te doen, heeft de Here in Zijn grote
genade het lichaam laten wachten, zodat wij niet verscheurd aan de kant
van
de weg zouden blijven
liggen".-(1893,Gen.Conf.Bulletin,blz.463)
Dan lezen wij verder. Dit is dezelfde
Bulletin blz.243. Br. Jones haalt uit deze zelfde verklaring van Ellen White
aan: "De tijd der beproeving is juist aangebroken omdat de Luide Roep reeds
begonnen is .... Dit is het begin van het licht van de derde Engel, wiens
heerlijkheid de gehele aarde zal vervullen". Nu zegt hij, nog steeds Ellen
White aanhalend:
"Het werk zal in gerechtigheid
bekort worden". Welk werk zal in gerechtigheid bekort worden?
(Vergadering: 'Gods werk'). Wanneer die boodschap van Gods Gerechtigheid
aangenomen is en gelegenheid gegeven wordt om verbreid te worden door Zijn
volk, en het hier ook aan vasthoudt, wat betekent dat voor het werk
van.-God op aarde?
Het zal maar een korte tijd zijn, tot
het werk volbracht is".-(1893. Gen.Conf.Bulletin blz.243).
Vrienden, het was nooit Gods plan dat tientallen
jaren voorbij zouden gaan en het volk oud en grijs zou worden en ten grave
zou dalen, en met ons hetzelfde zou gebeuren. Het was
Gods plan dat het werk jaren en jaren geleden bekort zou worden in
gerechtigheid.
Er zijn een aantal boeken die de geschiedenis van de
ZevendedagsAdventisten behandelen en sommige hiervan zeggen iets over de 1888
Conferentie. In feite is de 1888-Boodschap nu een actueel onderwerp. Er is een
nieuw boek verschenen, getiteld 'Too Late Getting Off'. Het handelt ook over
1888. Maar van boeken die wij hebben, erkent alleen wat feitelijk gebeurde met
betrekking tot de Spade Regen en de Luide Roep, het laatst gepubliceerde 'Movement
of Destiny', door E.L.Froom.
Het is het enige van al deze boeken dat werkelijk
vertelt wat
er gebeurde: dat de 1888-Boodschap niet alleen de
nadruk legt op de oude historische Protestantse leerstelling, die Luther
en Wesley honderd jaar geleden geleerd hadden, het
was méér dan dat, het was het begin van de Spade Regen en de Luide
Roep. Dit is het enige boek -- dit is de eerste keer in de geschiedenis
van de Zevendedags-Adventisten -- waarin iemand het aangedurfd heeft om dit te
publiceren en openlijk te vertellen. Laat ons naar de verklaringen zelf
kijken. Nu citeren wij uit dit nieuwe boek van Dr.L.E.Froom, gepubliceerd in
1971, blz.345:
"Er was dus in de negentiger jaren niet alleen
een uiteenzetting maar ook een openbaring van de kracht van
Rechtvaardigheid door het Geloof en een werkelijk hoogtepunt van de kracht
van de bekronende Luide Roep, die komen zou; wij hebben hiervan
voorbeelden. Mevrouw White stelde uitdrukkelijk vast dat hetgeen plaats
vond, het werkelijke begin was van de Spade Regen".-(Movement of Destiny,blz.345).
Opnieuw lees ik uit hetzelfde boek, blz.262:
"Westphall berichtte: "De Spade
Regen is begonnen". De boodschap van Minneapolis werd br.Westphall zeer
dierbaar; het was 'zoete muziek voor mijn ziel', verklaarde hij. Hij
keerde terug naar Plainsfield,Wisconsin en vertelde de gemeente, dat de
Spade Regen begonnen was".(Idem).
Van wie hoorde hij dit? Wel, van Ellen White!
Nochmaals uit het zelfde boek, blz.667: "In 1888 kwamen wij in de tijd van de
Spade Regen en de Luide Roep, net zo zeker als wij in 1798 de 'tijd van het
einde' binnengingen.... Wie beweert, dat de Spade Regen toen niet begon te
vallen, bestrijdt de integriteit van Gods Boodschap, die Hij ons
toevertrouwde. M.a.w. zegt Dr.Froom: "Als u het feit niet erkend dat de Spade
Regen en de Luide Roep in 1888 begon, dan daagt u de betrouwbaarheid uit van
Ellen White,
Gods boodschapster. Laat ons verder lezen op blz.521:
Allen die deze achtergronden bestudeerd hebben,
zijn zich ervan bewust dat deze waarheden van 1888 nog niet tot volle
ontplooiing zijn gekomen. Wij weten echter dat dit zal moeten gebeuren als
wij de laatste fase van ons getuigenis aan de wereld zullen binnen gaan.
Zij zullen tenslotte de pulserende, alles doordringende ader van onze
laatste presentatie aan de wereld worden. De laatste gebeurtenissen zullen
snel geschieden en vol Geest zijn. De heerlijke waarheden van 1888 zullen
triomferen en het volk zal volledig bereid zijn hun Heer te
ontmoeten...."-(Movement of Destiny,blz.521).
Dank God voor deze verzekering. Ik geloof het
vrienden en ben zeer verheugd over het voorrecht u de werkelijke boodschap te
mogen brengen. Niet wat ik van haar vind, niet wat iemand weer opnieuw
heeft opgehaald, overdacht of beweerd, niets van dat alles, maar de boodschap
zelf in de woorden van de boodschappers zelf.
Dit feit,... het begin van de Spade Regen en de Luide
Roep was duidelijk zeer betekenisvol, en de mensen, die het begrepen, waren er
diep door geroerd. In de Generale Conferentie Bulletin van 1893 blz. 185,
heeft br. Jones juist aangehaald uit deel 1 van de Testimonies, blz.187, waar
zr. White zegt, "Zij die aan elke eis voldoen, elke beproeving doorstaan en
overwinnen, wat de prijs ook mag zijn, hebben gehoor gegeven aan de raad van
de Ware Getuige; zij zullen de Spade Regen ontvangen, en zo geschikt gemaakt
zijn voor de opneming". Dan zegt Jones:
"Broeders, op dat punt zijn wij gekomen. Laat ons
ernaar handelen. Laat ons de Here danken dat Hij zich nog steeds met ons
bemoeit, ons redt van onze dwalingen, ons redt uit gevaren, van verkeerde
handelingen afhoudt, en de Spade Regen over ons uitstort, zodat wij
opgenomen kunnen worden. Dat is wat de boodschap betekent -- opneming voor
u en mij".-(1893 Gen.Conf.Bulletin,blz.185).
Goede mensen in die tijd verwachtten opgenomen te
worden en niet te sterven. Laat ons hierover op blz. 205 verder lezen. (U
vindt het in al deze regels -- de herhaling is indrukwekkend):
"Broeders, is er niet veel
vreugde in de gedachte dat de Spade Regen ons voorbereidt voor de
opneming? Waar zal de Spade Regen vallen, en wanneer zal dat zijn? Nu is
het de tijd van de Spade Regen .... Waar bereidt het ons op voor? (Stem:
'Voor de opneming')".
Voorts lezen we dat de gezondheidshervorming een
rechtmatige
en betekenisvolle plaats in die boodschap werd
gegeven. God riep Zijn volk op om gereed te zijn voor Zijn komst, dat de
aanvaarding van de principes van de gezondheidshervorming inhoudt. "De
gezondheidshervorming werd aan het volk van God gegeven met
het doel hen geschikt te maken voor de
opneming".-(Idem 205). Dat is de betekenis van de
gezondheidshervorming.Natuurlijk wil de vijand ons daarvan afhouden. Dank
God,de gezondheidsleer herleeft. Er is nog een ander aspekt van grote
betekenis aan de boodschap. Wij hebben tientallen jaren gepredikt, dat eens
'het teken van het beest' opgedrongen zal worden, dat eens het beest met de
twee horens, de Verenigde Staten in de profetie, door zijn wetgevende lichaam
de grondregels van de Constitutie, die ons tot een vrij volk hebben gemaakt,
zal afschaffen en tot godsdienstvervolging zal overgaan. Wij hebben gewacht en
gewacht en blijkbaar is er niets gebeurd. En toch realiseren zich velen
niet,dat in al die tweehonderd jaar van onze geschiedenis, het Congres van de
Verenigde Staten nooit zo dicht bij het doorvoeren van een nationale
Zondagswet was als juist in 1889. Ik wil graag een voorbeeld geven van de vele
gelijksoortige verklaringen hieromtrent:
"Vanavond, om mee te beginnen en om
een grondslag te leggen voor wat komen zal, willen wij de toestand
betrachten die heden in het V.S. gouvernement bestaat.En om deze reden zal
ik ervaringen vertellen van de hoorzitting die onlangs in Washington
plaats vond.... Toen zij (het Congres) die voorwaarde stelde, dat de
directeuren de overeenkomst zouden moeten tekenen om de (1893) Wereld
Tentoonstelling op Zondag te sluiten, op de 'Christelijke Sabbat', zoals
het Congres de Zondag noemde, v66r zij enige bijdrage zouden kunnen
ontvangen; dan hadden zij evenveel recht te verlangen, dat het directoraat
van de Wereld Tentoonstelling een overeenkomst zou tekenen tot
onderwerping aan de Christelijke Doop, vóór zij enige vergoeding konden
ontvangen... Als het Congres kan vaststellen wat de Christelijke Sabbat
is, kan het naar believen elke andere eis stellen met betrekking tot de
Christelijke Godsdienst.... Ik lees hier de slotverklaring van Rev.Joseph
Cook voor in zijn toespraak tot het (Congres)Committee: "Zondag is de
grootste van de witte engelen die nu vreemde landen betreden. Zullen wij
er nu in toestemmen en Chicago toestaan zich te verheffen en deze engel
een doodsteek in de rug toe te brengen, in ons eigen land? Zullen we nu de
godin van de vrijheid van het Capitol afhalen om bij de moord te
assisteren? Dat verhoede God". -In wiens handen is het gouvernement van de
Verenigde Staten? -- In die van de kerken. Dit zijn enkele van de dingen
die zich voor onze ogen afspelen.... De enige vraag is, zullen wij God
zoeken en bidden om de kracht van Zijn Heilige Geest? Het land is verkocht
aan een godsdienstige hierarchie, en deze is verkocht aan de duivel".
(Gen.Conf.Bull.1893,blz.38,50-52)
Gelijktijdig met wat
Ellen White 'Het begin' van de 'Spade Regen 19
en de Luide Roep noemde,
ontstond grote belangstelling voor de Zondag als de 'Christelijke Sabbat', bij
het Congres van de Verenigde Staten. Degenen onder ons volk, die op hun hoede
waren, werden diep geroerd. Deze feiten belichten de verklaringen van Ellen
White, die erop neerkomen, dat God's werk in die periode voleindigd had kunnen
zijn!
Het Congres had verklaard dat de
'Christelijke Sabbat', de Zon
dag was. De
geestelijkheid verklaarde zich bereid, de overtuiging van de
Zevendedags-Adventisten met voeten te treden. Het deed ons volk aan de bekende
woorden denken: 'Het is tijd voor
de Here om te handelen, zij hebben Uw
Wet verbroken'.-(Ps.119.126). Broeder Jones zei:
"Leeft u dag bij dag en uur bij uur
in het bewustzijn van het vreselijke feit, dat het tijd is voor de Here om
te handelen, opdat Zijn integriteit gehandhaafd zal blijven in de gehele
wereld? Het is een vreselijk feit, een angstige toestand. Het brengt ons
tot het punt van zo'n toewijding als géén van ons ooit eerder gedroomd
heeft, tot de plaats van zo'n heiliging, van zo'n vroomheid, die ons in de
tegenwoordigheid van God kan behouden, met de eerbiedige gedachte dat 'het
tijd is voor de Here om te handelen, want zij hebben Uw Wet
verbroken'.(Idem blz.73).
Wij moeten de mensen in de wereld
waarschuwen tegen deze macht.... Hen daarvan wegtrekken, en tot God
brengen Bezit ik daartoe wel enige kracht, als ik nog de geringste relatie
met de wereld heb of wereldsgezind ben? (Vergadering:'Neen'). Als ik een
wereldse geest bezit en een wereldse gezindheid of neiging koester, zou ik
willen weten hoe ik het volk moet waarschuwen om zich van de wereld af te
scheiden? Hoe kan er genoeg kracht in mijn woorden zijn om iemand daartoe
te brengen? Kunt u mij dat vertellen? De vraag is niet of u prediker bent
of niet, of alleen een Zevendedags-Adventist, of slechts voorgeeft
een Zevendedags-Adventist te zijn;...wat ik zou willen weten is, hoe dat
getuigenis enige waarde heeft of enige macht op de mensen in deze wereld
uitoefent, als u op welke wijze dan ook, connecties met deze wereld hebt,
in geest, in instelling, in gedachten, in wensen, in neigingen? Neen, al
een haarbreedte, een fractie van een haarbreedte aan connecties met deze
wereld, zal u beroven van de macht, die er moet zijn in de oproep die de
wereld zal waarschuwen tegen deze boze macht".-(Idem,blz.123)
Wat ik in feite wil zeggen, en ik spreek
evenzo tot mijzelf als tot u, dat de reden waarom wij niet méér succes hebben
in het brengen van zielen tot de overtuiging het kruis op te nemen, zichzelf
te verloochenen, en Christus te volgen,
is.,
dat velen van ons dat kruis
zelf niet dragen. Daarom is ons getuigenis
zo zwak en geestloos. Laten we verder lezen:
"Broeders, het ergste wat een
Zevendedags-Adventist,
die middelen bezit, kan overkomen is, als God hem
voorbij gaat en een ander vindt, die geeft wat nodig is.
Een Zevendedags-Adventist, die aan zichzelf wordt
overgelaten is het ergste, wat er bestaat op deze wereld. Wij zijn op een
punt gekomen waar God ons vraagt, alles wat wij hebben te gebruiken. En
wanneer wij dat geloven zullen wij onszelf en onze middelen God ter
beschikking stellen. Spoedig zal Zijn werk volbracht zijn, en zullen er
geen middelen meer nodig zijn. Dat is de situatie nu". -(Idem blz.111).
Sedert de Middernachtelijke Roep van 1844 zijn de
harten van ons volk niet zo diep getroffen. De Spade Regen en de Luide Roep
zijn begonnen! De lang verwachte vervulling van de profetie is er! Geen wonder
dat de president van de Generale Conferentie zei: 'Deze plaats wordt steeds
plechtiger door de aanwezigheid van God. Ik vermoed dat niemand van ons ooit
eerder zo'n vergadering heeft bijgewoond, als die wij nu beleven'. Hoe zou u
zich gevoeld hebben bij het horen van deze woorden:
"Het is tijd dat deze boodschap van de derde
Engel iedere natie op deze aarde bereikt.... Welnu dan, bent u bereid om
te gaan? Als dat de boodschap is die gebracht moet worden, moet dan niet
iedere leraar van die boodschap gereed staan om naar het einde van de
wereld te gaan als God hem roept om te gaan....? Het werk van de boodschap
van de derde Engel heeft ten doel alle bewoners te waarschuwen.... Een
ieder is ontrouw aan de opdracht, die God hem gegeven heeft in de
boodschap van de derde Engel, als hij geen gehoor geeft aan de oproep van
God om waarheen ook maar te gaan op deze aarde, nietwaar? Dat brengt ons
dan opnieuw van aangezicht tot aangezicht tot zo'n overgave, dat huis,
gezin, bezit, alles toevertrouwd wordt in Gods hand, om ons door Hem te
laten roepen en ons te laten uit
zenden, of middelen af te staan die wij hebben"
Idem blz.110).
Broeder Haskell bracht tijdens deze zitting dezelfde
overtuiging tot uitdrukking. Hij zei:
"Wel, ik verwacht dat wij onze huizen zullen
verlaten.
Ik verwacht dat wij met blijdschap onze huizen
zullen verlaten om ze aan het werk van Jezus Christus te wijden, en het
middel te zijn de waarheid naar de uiteinden van de aarde te
brengen".-(Idem blz.131)
Sommigen deden dat, zoals de pioniers voorheen in
1844. Zij verkochten hun huizen en boerderijen en brachten het geld. Predikers
werden zelfs herdoopt. Dit soort toewijding zal de harten van ons predikers
aanspreken:
"Het gaat er niet om wie de voornaamste zal zijn
op de Conferentie, de belangrijkste in de gemeente, of wie deze of die
post zal vervullen in de gemeente of in het Conferentie-Comité. Daar gaat
het niet om. Maar, "Wie zal het dichtst het evenbeeld van Christus
benaderen?" -(Idem, blz.169).
Dat is de geest, waardoor God's werk op de gehele
aarde voltooid zal worden. Dit is slechts een inleiding. De kern komt in de
volgende vergaderingen. Maar hier is een kleine vooruitblik. Wij lezen in de
Review and Herald van 4.3.1890. Ellen White zegt:
"Licht flitst van Gods troon. Waarvoor is dit? --
Het is opdat een volk gereed mag zijn om staande te blijven op de dag van
God. Gij, die tijd en geld hebt besteed aan de versiering van uw kleding
en uw huizen, ik zou u willen vragen, heeft Christus in u gestalte
gekregen als de hoop der heerlijkheid? Het is te laat in de tijd om bezig
te zijn met frivole dingen van de wereld -- te laat om nog oppervlakkig
werk te doen, het is te ver in de tijd om mannen te kritiseren dat zij
teveel ernst betrachten in de dienst van God, te zeggen, 'je bent
opgewonden, je bent te intensief, te positief' ".
Ik wil u vertellen vrienden, toen deze twee jonge
mannen, Jones en Waggoner, bewogen door de Heilige Geest, opstonden om te
spreken, Ellen White naast hen ging staan. Zij was 61 jaar. Ze was Gods
boodschapster. Met een deemoedig hart rekende zij het tot een voorrecht aan de
zijde van deze jonge mannen te staan en zich bij hen te voegen in het
verkondigen van de boodschap. Het is moeilijk voor mensen wanneer zij zestig,
zeventig of tachtig jaar geworden zijn, nog jong van hart te zijn, zoals Ellen
White.
Ik heb dikwijls gedacht, wat zou ik doen in de
gemeente waar
ik prediker ben, als er opeens een jonge man of vrouw
onder invloed en leiding van de Geest van God, met een speciale boodschap
komt. God heeft tot anderen gesproken en gaat mij voorbij, heeft aan hen de
boodschap gegeven -- zou ik de nederige beleefdheid hebben terzijde te gaan
staan en hen de boodschap laten brengen? Ik heb het mij dikwijls afgevraagd en
gebeden.
Dat was het probleem in Minneapolis. Geëerde, grijze
mannen vonden het moeilijk het feit te accepteren dat God hen had gepasseerd
en twee jonge, betrekkelijk onbekende mannen als Zijn boodschappers had
verkozen. Een ooggetuige, die aanwezig was op de 1888-Conferentie vertelde mij
persoonlijk, dat Ellen White erop aandrong hun boodschap aan te nemen,
zeggend, 'Broeders, er is hier groot licht'. Zij erkende en beleed het
inderdaad onmiddellijk en ondersteunde het jarenlang.
Nu beschrijft zij in de Review van 20.2.1889 de
vergadering,
die Jones en Waggoner in South Lancaster,
Massachusetts hielden:
"Vergaderingen werden gehouden in de
Zendingsschool die buitengewoon interessant waren". Let wel, dit is een "zeer
belangrijke boodschap!" De teeners zouden zich erover verheugen, als ze het
slechts wisten. Het zal hen uitdagen. Zij spreekt hier over teeners:
"De Geest Gods werkte op de harten
in en er werd geweldig werk gedaan tot bekering van zielen. Er werd geen
opwinding gevoeld of getoond. Het werk kwam tot stand door de indringende
kracht van Gods Geest.... Het christelijke leven dat hen (de studenten)
eerst zo onwenselijk en zo vol tegenstrijdigheden had geleken, verscheen
nu in het ware licht, in opmerkelijke symmetrie en schoonheid. Hij, die
eerst voor hen als een wortel uit dorre grond was (Christus) zonder vorm
of aantrekkelijkheid, werd de 'voornaamste onder tienduizenden en geheel
en al lieflijk' ".
0 vrienden, hoevelen van onze
hedendaagse jeugd denken niet over het christelijke leven als vol tegenspraak.
Christus kan miljoenen kilometers van hun verwijderd zijn, zij zien Hem niet
anders, dan een 'wortel uit dorre grond'. En men kan hen geen verwijt maken
voor iets, dat zij niet gezien hebben! Mijn gebed is dat de boodschap u zal
helpen Christus te vinden als de'Ene'die geheel en al lieflijk voor uw ziel
is; en u de boodschap ziet, zoals die door Gods boodschapster beschreven werd
als "zeer kostbaar".
|
|