De viering van de Sabbat
Grote zegeningen gaan gepaard
met de viering van de Sabbat, en God wenst, dat de Sabbatdag voor ons een dag
van blijdschap zal zijn. Er was ook blijdschap toen de Sabbat werd ingesteld.
Met voldoening zag God neer op het werk van Zijn handen. Alle dingen die Hij
gemaakt had noemde Hij "zeer goed". (Genesis 1:31).
Hemel en aarde waren vol vreugdegeschal. "De morgensterren zongen vrolijk en
al de kinderen Gods juichten." (Job 38 :7).
Hoewel de zonde in de wereld is gekomen om Zijn volmaakt werk te bezoedelen,
geeft God ons nog steeds de Sabbat als een getuige dat een God, almachtig,
oneindig in goedheid, alle dingen schiep. Onze hemelse Vader wil dat de
mensen door de viering van de Sabbat Hem gedenken. Hij wil dat de Sabbat onze
gedachten op Hem zal richten als de ware en levende God en dat wij door Hem
te kennen, het leven en de vrede mogen bezitten.
Toen de Here Zijn volk Israël
uit Egypte verloste en hun Zijn wet gaf, leerde Hij hen dat zij zich door de
viering van de Sabbat moesten onderscheiden van de afgodendienaars. Dit
maakte een onderscheid tussen degenen die de soevereiniteit van God erkenden
en degenen die weigerden Hem als hun Schepper en Koning te aanvaarden. "Hij
zal tussen Mij en tussen de kinderen Israëls een teken in eeuwigheid zijn",
zei de Here. "Dat dan de kinderen Israëls de Sabbat houden, de Sabbat
onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond." (Exodus 31:17,16).
Zoals de Sabbat het teken was
dat Israël onderscheidde toen zij uit Egypte kwamen om het aardse Kanaän
binnen te gaan, zo is hij het teken dat nu Gods volk onderscheidt wanneer zij
uit de wereld komen om de hemelse rust in te gaan. De Sabbat is een teken van
de verhouding die bestaat tussen God en Zijn volk, een teken dat zij Zijn wet
eren. Hij maakt een onderscheid tussen Zijn trouwe onderdanen en overtreders.
Vanuit de wolkkolom
verkondigde Christus aangaande de Sabbat: "Gij zult evenwel Mijn Sabbatten
onderhouden, want dit is het teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw
geslachten, opdat men wete, dat Ik de Here ben, Die u heilig." (Exodus
31:13).
De Sabbat, aan de wereld gegeven als het teken van God als de Schepper, is
ook het teken van Hem als de Heiligmaker. De macht die alle dingen schiep, is
de macht die de ziel naar Zijn beeld herschept. Voor hen die de Sabbatdag
heiligen is hij een teken van heiligmaking. Ware heiligmaking wil zeggen: in
harmonie zijn met God, met Hem in karakter overeenstemmen. Dit wordt
ontvangen door gehoorzaamheid aan die beginselen welke een weergave van Zijn
karakter zijn. En de Sabbat is het teken van gehoorzaamheid. Die met Zijn
hart het vierde gebod gehoorzaamt zal de gehele wet gehoorzamen. Hij is
geheiligd door de gehoorzaamheid.
Zowel aan ons als aan Israël
is de Sabbat gegeven "tot een eeuwig verbond". Voor hen die Zijn heilige dag
eerbiedigen, is de Sabbat een teken dat God hen erkent als Zijn uitverkoren
volk. het is een onderpand dat Hij aan hen Zijn verbond zal vervullen. Iedere
ziel die het teken van Gods heerschappij aanvaardt, plaatst zichzelf onder
het goddelijke, eeuwige verbond. Hij maakt zichzelf vast aan de gouden
ketting der gehoorzaamheid, waarvan elke schakel een belofte inhoudt.
Alleen het vierde gebod van al de tien bevat het zegel van de grote Wetgever,
de Schepper van hemel en aarde. Zij, die dit gebod gehoorzamen, ontvangen
Zijn Naam, en alle zegeningen die het inhoudt, vallen hen toe.
"De Here sprak tot Mozes,
zeggende: Spreek tot Aäron en zijn zonen, zeggende: Alzo zult gijlieden de
kinderen Israäls zegenen, zeggende tot hen:
De Here zegene en behoede
u!
De Here doe Zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig;
De Here verheffe Zijn aangezicht over u en geve u vrede!
Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israäls leggen,
En Ik zal ze zegenen." (Numeri 6 : 22-27).
Door Mozes was ook de belofte
gegeven:
"De Here zal u Zichzelf tot een heilig volk bevestigen, gelijk als Hij u
gezworen heeft, wanneer gij de geboden des Heren uws Gods zult houden en in
Zijn wegen wandelen, En alle volken der aarde zullen zien, dat de Naam des
Heren over u genoemd is.... En de Here zal u tot een hoofd maken en niet tot
een staart, en gij zult slechts boven zijn en niet onder zijn, wanneer gij
horen zult naar de geboden des Heren uws Gods, die ik u heden gebied te
houden en te doen." (Deuteronomium 28 : 9-13).
De Psalmist, sprekende door de
Heilige Geest, zegt:
"Komt, laat ons de Here vrolijk zingen,
Laat ons juichen voor de rotssteen onzes heils ....
Want de Here is een groot God,
Ja een groot Koning boven alle goden.
In Wiens hand de diepste plaatsen der aarde zijn En de hoogten der bergen
zijn van Hem.
Van Wie ook de zee is, want Hij heeft ze gemaakt, En Zijn handen hebben hef
droge geformeerd.
Komt, laat ons aanbidden en nederknielen,
Laat ons knielen voor de Here Die ons gemaakt heeft.
Want Hij is onze God."
"Hij heeft ons gemaakt (en niet wij),
Zijn volk en de schapen Zijner weide" (Psalm 95;1-7; 100:3)
Deze beloften, aan Israël
gegeven, zijn ook voor Gods volk van deze tijd. Het zijn de boodschappen die
de Sabbat ons brengt.
Hervorming in de
sabbatviering
De Sabbat is een gouden band
die God en Zijn volk samenbindt. Maar het Sabbatgebod is gebroken. Gods
heilige dag is ontheiligd. De Sabbat is van zijn plaats gerukt door de mens
der zonde, en in zijn plaats is een gewone werkdag verheerlijkt geworden. Er
is een breuk geslagen in de wet en die breuk moet hersteld worden. De ware
Sabbat moet tot zijn wettelijke staat van Gods rustdag teruggebracht worden.
In hef achtenvijftigste hoofdstuk van Jesaja is het werk, dat door Gods volk
gedaan moet worden, omschreven. Zij moeten de wet verheerlijken en groot
maken, de oude verwoeste plaatsen opbouwen en de fundamenten van geslacht tot
geslacht verwoest, oprichten. Tot degenen die dit werk doen, zegt God: "Gij
zult genoemd worden: Die de bressen toemuurt, die de paden weder herstelt om
te bewonen. Indien gij uw voet van de Sabbat afkeert van uw lust te doen op
Mijn heilige dag, en indien gij de Sabbat noemt een verlustiging, opdat de
Here geheiligd worde, Die te eren is, en indien gij die eert, zodat gij uw
wegen niet doet en uw eigen lust niet vindt noch een woord daarvan spreekt,
dan zult gij u verlustigen in de Here, en Ik zal u doen rijden op de hoogten
der aarde, en Ik zal u spijzigen met de erve van uw vader Jakob; want de mond
des Heren heeft het gesproken." Verzen 12-14.
Het Sabbatvraagstuk zal hef
geschilpunt zijn in de grote eindstrijd waaraan de gehele wereld zal
deelnemen. De mensen hebben de beginselen van Satan geëerd boven de
beginselen die in de hemelen gehandhaafd worden. Zij hebben de onechte Sabbat
aanvaard die door Satan verheven is als het teken van zijn gezag. Maar God
heeft op Zijn koninklijk gebod Zijn zegel gezet. Elke Sabbatinstelling draagt
de naam van Zijn maker, een onuitwisbaar teken dat de autoriteit van elk dier
instellingen aantoont. Onze taak is de mensen dit te doen begrijpen. Wij
moeten hun duidelijk maken dat het van vitaal belang is of zij het merkteken
van Gods Koninkrijk dragen of het merkteken van hef koninkrijk der rebellie,
want zij beschouwen zich als onderdanen van hef koninkrijk welks merkteken
zij dragen. God heeft ons geroepen de banier van Zijn vertrapte Sabbat omhoog
te heffen. Hoe belangrijk is het dan dat wij een goed voorbeeld in
Sabbatviering geven!
Wanneer nieuwe gemeenten
worden gesticht, moeten de predikanten zorgvuldig onderricht geven wat
betreft de juiste viering van de Sabbat. Zij moeten waakzaam zijn, anders
zullen de lakse gewoonten die onder Zondagsvierders overheersen, nagevolgd
worden door hen die belijden Gods heilige rustdag te vieren. Er moet een
duidelijke scheidingslijn lopen tussen hen die hei merkteken van Gods
Koninkrijk dragen en hen die hef teken hebben van hef koninkrijk der
rebellie.
Veel meer heiligheid is verbonden met de Sabbat dan door vele belijdende
Sabbatvierders daaraan wordt gegeven. De Here is wel zeer onteerd geworden
door hen die de Sabbat niet gehouden hebben volgens het gebod, hetzij naar de
letter, hetzij naar de geest. Wat de viering van de Sabbat betreft, vraagt
Hij om een hervorming.
Voorbereiding op de Sabbat
Aan het begin van het vierde
gebod zei de Here: "Gedenk." Hij wist dat te midden van al de moeiten en
zorgen de mens verzocht zou worden om maar luchtig heen te lopen over het
volledige vereiste van de wet, of wel de heilige belangrijkheid daarvan zou
vergeten. Daarom zei Hij: "Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt."
Exodus 20:8.
De gehele week door moeten wij
de Sabbat in gedachten houden en toebereidselen treffen om die te vieren
volgens het gebod. Wij moeten de Sabbat niet alleen zien als een wettelijke
aangelegenheid. Wij moeten zijn geestelijke invloed op alle levensdaden
onderkennen. Allen die de Sabbat beschouwen als een teken tussen hen en God
en daarmee aantonen dat Hij de God is Die hen heiligt, zullen de beginselen
van Zijn heerschappij aan het licht brengen. Dagelijks zullen zij de
beginselen van Zijn Koninkrijk in praktijk brengen. Dagelijks zal het hun
gebed zijn, dat de heiligmaking van de Sabbat op hen mag rusten. Dagelijks
zullen zij de gemeenschap met Christus smaken en de volmaaktheid van Zijn
karakter uitdragen. Dagelijks zal voor anderen hun licht uitstralen in goede
werken.
In alles dat met het welslagen van Gods werk verbonden is, moeten de
allereerste overwinningen behaald worden in het gezinsleven.
Hier moet de voorbereiding op
de Sabbat beginnen. Laten de ouders in de loop der week er aan denken dat hun
gezin een school moet zijn, waarin hun kinderen worden voorbereid op de
hemelse hoven.
Laten zij geen ondoordachte, maar de juiste woorden spreken. Woorden die hun
kinderen niet mogen horen, mogen niet over hun lippen komen. Laat er een
geest heersen zonder enige verbittering. Ouders, leeft gedurende de week uw
leven als voor hef aangezicht van een heilig God, Die u kinderen geschonken
heeft om voor Hem op te voeden. Geeft voor Hem de kleine gemeente in uw huis
leiding, opdat op de Sabbatdag allen voorbereid zijn in 's Heren heiligdom te
aanbidden. Draagt elke morgen en avond uw kinderen op aan God als Zijn door
bloed gekocht erfdeel. Onderricht hen dat het hun hoogste plicht en voorrecht
is God lief te hebben en Hem te dienen.
De ouders moeten er vooral op
letten de aanbidding Gods voor hun kinderen tot een aanschouwelijke les te
maken. Schriftgedeelten moeten hun vaker op de lippen liggen, vooral die
gedeelten.welke hei hart voorbereiden op de wijdingsdienst. Vooral moeten
vaak herhaald worden de kostelijke woorden: "Waarlijk, mijn ziel, keer u stil
tot God, want van Hem is mijn verwachting." (Psalm 62:6, N.V).
Wanneer zo aan de Sabbat wordt
gedacht, zal het wereldlijke onmogelijk inbreuk op het geestelijke kunnen
maken. Geen plicht die behoort tot de zes werkdagen, zal verzuimd worden en
die dan doen op de Sabbatdag. Gedurende de week behoren onze krachten voor de
dagelijkse arbeid niet zo uitgeput te worden, dat op de dag waarop de Here
ruste en Zich verkwikte, wij te vermoeid zijn om deel te nemen aan Zijn
dienst.
Hoewel de voorbereiding op de
Sabbat gedaan moet worden tijdens de gehele week, moet vrijdag toch wel de
bijzondere voorbereidingsdag zijn. Door Mozes zei de Here tot de kinderen
Israëls: "Morgen is de rust, de heilige Sabbat des Heren; wat gij bakken
zoudt, bakt dat, en kookt wat gij koken zoudt, en al wat overblijft, legt het
op voor u in bewaring tot de morgen." - "Het volk liep hier en daar en
verzamelde het (het manna), en maalde het met molens of stiet het in vijzels
stuk en kookte het in potten en maakte daarvan koeken." Exodus 16:23, Numeri
11:8. Daar viel wat te doen wat betreft de bereiding van het van de hemel
gezonden brood voor de kinderen Israëls. De Here gebood hun dit werk te doen
op vrijdag, de voorbereidingsdag. Dit was voor hen een proef. God wilde zien
of zij wel of niet de Sabbatdag zouden heiligen.
Deze richtlijn van de lippen des Heren geldt ook tot onderricht voor ons. De
Bijbel is een volmaakte gids en wanneer zijn bladzijden onder gebed worden
bestudeerd door harten, gewillig om te begrijpen, behoeft niemand aangaande
dit vraagsluk te dwalen.
Velen moeten onderricht
worden, hoe zij moeten verschijnen in de kerkdienst op de Sabbatdag. Zij
moeten niet in de tegenwoordigheid van God verschijnen in de gewone kleding
die ze door de week dragen. Allen moeten een speciaal Sabbatcostuum hebben
dat gedragen wordt wanneer de dienst in Gods huis wordt bijgewoond. Al moeten
we niet meegaan met de wereldse mode, toch moeten we niet onverschillig zijn
wat betreft onze uiterlijke verschijning. We moeten er netjes en verzorgd
uitzien, hoewel zonder versiering. De kinderen Gods behoren inwendig en
uitwendig rein te zijn.
Laat op vrijdag de
voorbereiding voor de Sabbat klaar komen. Zorg dat alle kleren gereed liggen
en dat het koken gedaan is. Men moet zorgen dat de schoenen gepoetst zijn en
dat ieder gebaad heeft. Het is mogelijk dit alles te doen. Wanneer u daarvan
een gewoonte maakt, dan kan het.
De Sabbat moet niet gebruikt worden om kleren te herstellen, spijzen te
koken, vermaak te zoeken of voor andere wereldse bezigheden. Voor de zon
ondergaat moet al hef gewone werk op zij gelegd worden en alle wereldse
kranten moeten uit het gezicht verdwijnen. Ouders, verklaart uw werk en de
bedoelingen daarvan aan de kinderen en laat ze u helpen bij uw voorbereiding
om de Sabbat te houden volgens het gebod.
Wij moeten met zorg waken over
het begin en hef einde van de Sabbat. Denkt er aan dat elk ogenblik gewijde,
heilige tijd is. Indien dit mogelijk is, moeten werkgevers hun werkkrachten
de uren van vrijdagmiddag tot het begin van de Sabbat vrij geven. Geeft hen
tijd om zich voor te bereiden, opdat ze de dag des Heren met een rustige
geest kunnen verwelkomen. Indien u zo handelt, zult u zelfs in het
stoffelijke geen verlies lijden.
Dan is er nog een werk dat op
de voorbereidingsdag de aandacht moet hebben. Op die dag moeten alle
geschillen tussen broeders, hetzij in het gezin of in een gemeente uit de weg
geruimd zijn. Laat alle bitterheid en gramschap en boosheid uit de ziel
worden gebannen. "Belijdt" in een nederige geest "elkander de misdaden en
bidt voor elkander, opdat gij gezond wordt." Jacobus 5:16.
Voor de Sabbat begint, moet
men zich naar lichaam en geest geheel losmaken van wereldse zaken. God heeft
Zijn Sabbat geplaatst aan het einde van de werkdagen, opdat de mensen met hun
werk zullen ophouden en nagaan wat ze gedurende de week verkregen hebben in
hun voorbereiding op het reine Koninkrijk, waarin geen overtreder zal
binnengaan. Wij moeten elke Sabbat afrekening houden met onze ziel om te zien
of de afgelopen week ook in geestelijk opzicht winst of verlies heeft
gebracht.
Het betekent de eeuwige zaligheid indien we de Sabbat voor de Here heiligen.
God zegt: "Die Mij eren, zal Ik eren." (1 Samuel 2:30).
De Sabbat in het gezin
Laten de leden van het gezin
voor zonsondergang bijeenkomen om Gods Woord te lezen, te zingen en te
bidden. Hier moet nodig een hervorming plaats vinden, want velen zijn op dit
punt nalatig geworden. Wij moeten voor God en voor eikander belijdenis doen.
Wij moeten opnieuw beginnen bepaalde voorzorgen te treffen opdat elk lid van
hel gezin voorbereid mag zijn, de dag te eren die God heeft gezegend en
geheiligd.
Laat men de kostelijke uren
van de Sabbat niet op bed verknoeien. Op Sabbatmorgen moet het gezin vroeg
opstaan. Staan ze laat op dan ontstaat om tijdig gereed te zijn voor ontbijt
en Sabbatschool een gehaaste verwarring. Er is een haasten en jachten,
gepaard aan ongeduld. Zo sluipen onheilige gevoelens het gezin binnen. De
Sabbat, aldus ontheiligd, wordt een vermoeiende zorg en zijn komst eerder
gevreesd dan dat men het prettig vindt.
Wij moeten voor de Sabbatdag
geen overvloediger maal of een grotere verscheidenheid van spijzen brengen
dan op andere dagen. In plaats hiervan moeten de spijzen eenvoudiger zijn en
moet er minder gegeten worden opdat de geest helder en krachtig is om
geestelijke dingen te begrijpen. Te veel eten verduistert het verstand. De
kostelijkste woorden kunnen gehoord en toch niet gewaardeerd worden omdat de
geest verduisterd wordt door verkeerde voeding. Door op de Sabbat te veel te
eten, hebben velen meer gedaan om God te onteren dan ze denken.
Hoewel koken op de Sabbatdag
vermeden moet worden, is hel toch niet nodig koude spijzen te eten. Bij koud
weer kan het voedsel dat de vorige dag is klaargemaakt, opgewarmd worden. En
laat men de spijzen, hoewel eenvoudig, smakelijk en aantrekkelijk maken.
Maakt iets klaar dat beschouwd zal worden als een traktatie, iets dat het
gezin niet elke dag krijgt.
Laat aan de gezinswijding ook
de kinderen een aandeel hebben. Laten allen hun Bijbel bij zich hebben en een
ieder kan dan een of twee verzen lezen. Dan kan een bekend lied worden
gezongen, gevolgd door gebed. Wat dat betreft, heeft Christus een voorbeeld
gegeven. Het "Onze Vader" had niet de bedoeling dat het louter formeel
herhaald zou worden, maar het is een voorbeeld hoe onze gebeden moeten zijn,
eenvoudig, ernstig, veelomvattend. Vertel de Here in een eenvoudige bede uw
noden en leg daarin ook dankbaarheid voor Zijn barmhartigheden. Zo nodigt u
Jezus als een welkome gast uit in uw gezin en hart. In het gezin zijn lange
gebeden betreffende niet voor de hand liggende onderwerpen niet op hun
plaats. Deze maken van het gebedsuur een last, terwijl dat juist beschouwd
moet worden als een voorrecht en een zegen. Maakt die ogenblikken tot een
blijde, belangwekkende tijd.
De Sabbatschool en de dienst
daarna maken slechts een deel van de Sabbat uit. Wat voor het gezin
overblijft kan tot de meest geheiligde en kostelijkste ogenblikken van al de
Sabbaturen gemaakt worden. Veel van deze tijd moeten de ouders doorbrengen
met hun kinderen. In vele gezinnen worden de jongere kinderen aan zichzelf
overgelaten om zich zo goed ze kunnen te vermaken. Aan hun lot overgelaten,
worden de kinderen rusteloos, beginnen te spelen of doen iets wat niet mag.
Zo heeft de Sabbat voor hen geen heilige betekenis.
Bij mooi weer kunnen de ouders
met hun kinderen gaan wandelen door velden en bossen. Vertel hun te midden
van de schone natuur de reden van de instelling van de Sabbat. Geeft hun een
beeld van Gods grote scheppingswerk Vertel hun dat toen de aarde uit Zijn
hand kwam, deze heilig en schoon was. Elke bloem, elke heester, elke boom
beantwoorde aan de bedoeling van zijn Schepper. Alles waarop het oog rustte,
was liefelijk en vervulde de geest met gedachten over Gods liefde. Elk geluid
was muziek in harmonie met de stem van God. Maak hen duidelijk dat het de
zonde was die Gods volmaakte werk bezoedelde; dat doornen en distelen,
droefheid en pijn en dood het resultaat zijn van ongehoorzaamheid tegenover
God. Laat hen ook zien hoe de aarde, hoewel bezoedeld door de vloek der zonde
nog steeds Gods goedheid openbaart. De groene weiden, de hoge bomen, de
blijde zonneschijn, de wolken, de dauw, de plechtige stille van de nacht, de
heerlijkheid van de sterrenhemel en de maan in al haar schoonheid, dat, alles
getuigt van de Schepper. Geen regendruppel valt, geen lichtstraal wordt
geworpen op onze ondankbare wereld, of dit getuigt van de lankmoedigheid en
de liefde van God.
Vertel hun van de weg der
zaligheid; hoe "God de wereld alzo heeft liefgehad, dat Hij Zijn eniggeboren
Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve,
maar het eeuwige leven hebbe." (Johannes 3 :16). Vertel steeds weer het
lieflijke verhaal van Bethlehem. Schilder de kinderen Jezus, als kind
gehoorzaam aan Zijn ouders, als opgroeiende jongen trouw en vlijtig, die in
het gezin meehielp om de kost te verdienen. Zo kunt u hen leren dat de
Heiland op de hoogte is van de beproevingen, moeilijkheden en verleidingen,
de hoop en de blijdschap van de jeugd, en dat Hij sympathie voor hen gevoelt
en hun hulp kan geven. Lees van tijd tot tijd met hen de Bijbelse
Geschiedenis. Stel vragen betreffende hetgeen zij hebben geleerd in de
Sabbatschool en bestudeer met hen de nieuwe Sabbatschoolles.
Laat bij het ondergaan der zon de stem des gebeds en het loflied het einde
van de geheiligde uren kenmerken en vraag Gods tegenwoordigheid bij de zorgen
van de nieuwe werkweek.
Zo kunnen ouders, zoals hel ook behoort, de Sabbat tot de heiligste dag der
week maken. Zij kunnen hun kinderen zó opvoeden dat ze die zien als een
verlustiging, als de dag der dagen, heilig de Here Die te eren is.
Ik raad u, mijn broeders en
zusters: "Gedenk de Sabbatdag, dat gij die heiligt." Wanneer u wil dat uw
kinderen de Sabbat vieren volgens het gebod, dan moet u hun dat leren zowel
door voorschrift als door voorbeeld. Wanneer de waarheid diep in het hart
wordt ingegrift, zal dat nooit geheel worden uitgewist. Het kan op den duur
vervagen maar zal nooit geheel verdwijnen. De indrukken opgedaan in hef
vroege leven, zullen jaren later nog naar voren komen. Er kunnen zich
omstandigheden voordoen dat de kinderen van hun ouders en van hun thuis
gescheiden worden, maar zo lang ze leven zal het onderricht, in hun kinder-
en jeugdjaren gegeven, een zegen afwerpen.
Reizen op Sabbat
Wanneer we de zegen verlangen
die beloofd is aan de gehoorzamen, dan moeten we de Sabbat nauwkeuriger
vieren. Ik ben bang dat we op die dag dikwijls reizen, terwijl dat vermeden
had kunnen worden. In overeenstemming met het licht dat de Here heeft gegeven
ten aanzien van de Sabbatviering, moeten we wat betreft het reizen per boot
of per trein wat voorzichtiger zijn. Betreffende deze aangelegenheden moeten
we onze kinderen en opgroeiende jeugd een goed voorbeeld geven. Om de
gemeenten die onze hulp nodig hebben, te bereiken, en hun de boodschap te
brengen die God wil dat ze zullen horen, kan het voor ons noodzakelijk zijn
op Sabbat te reizen; maar zo ver dat mogelijk is, moeten we onze kaartjes
vooruit nemen en op een andere dag alle nodige voorbereidingen doen. Wanneer
we op reis gaan, moeten we al het mogelijke doen, dat we ter plaatse niet op
de Sabbatdag aankomen.
Wanneer we toch gedwongen zijn
op de Sabbat te reizen, moeten we proberen het gezelschap te vermijden van
hen die onze aandacht zouden willen vestigen op wereldse dingen. Wij moeten
onze gedachten gericht houden op God en met Hem gemeenschap hebben. Waar de
kans zich voordat moeten we tegenover anderen van de waarheid getuigen Wij
moeten altijd klaar staan, het lijden te verlichten en te helpen die in nood
verkeren. In zulke gevallen is het Gods verlangen dat de kennis en de
wijsheid, die Hij ons geschonken heeft, toegepast zullen worden. Maar wij
moeten niet praten over zakelijke aangelegenheden of deelnemen aan een of
ander gewoon, werelds gesprek. Te allen tijde en in alle plaatsen verlangt
God van ons dat we onze trouw tegenover Hem bewijzen door de Sabbat te eren.
Sabbatvergaderingen
Christus heeft gezegd: "Waar
twee of drie vergaderd zijn in Mijn Naam, daar ben ik in hef midden van hen".
Mattheus 18:20. Waar ter plaatse niet meer dan twee of drie gelovigen zijn,
kan men ze op de Sabbat dan toch laten bijeenkomen om aanspraak te maken op
Gods belofte.
De kleine groepen bijeen
gekomen om God op Zijn heilige dag te aanbidden, bezitten het recht aanspraak
te maken op de rijke zegeningen des Heren. Zij moeten geloven dat de Here
Jezus een geëerde gast in hun vergaderingen is. Elke oprechte gelovige die de
Sabbat heiligt, kan aanspraak maken op de belofte: "Opdat men wete dat Ik de
Here ben, Die u heilig." (Exodus 31:13).
De preek op onze
Sabbatvergaderingen moet in het algemeen kort zijn. Degenen die God
liefhebben, moet gelegenheid geschonken worden hun dankbaarheid en
toegenegenheid te uiten.
Wanneer er geen predikant in de gemeente aanwezig is, moet iemand aangewezen
worden als leider van de vergadering. Maar hij behoeft niet noodzakelijk een
preek te houden of een groot deel van de tijd van de dienst in beslag te
nemen. Een korte, belangwekkende Bijbellezing zal vaak meer zegen afwerpen
dan een preek. En deze kan gevolgd worden door tijd te geven voor gebed en
getuigenis.
Zij die in de gemeente een
leidende positie innemen, moeten gedurende de week hun lichamelijke en
geestelijke krachten niet uitputten, zodat zij op de Sabbat niet in staat
zijn de leven-brengende invloed van het Evangelie van Christus in de
vergadering te brengen. Besteedt minder tijd aan het wereldse werk van elke
dag, maar berooft God niet door Hem op de Sabbat te dienen op een wijze die
Hij niet kan aanvaarden. U moet niet zijn als mannen zonder geestelijk leven.
De gelovigen hebben op de Sabbat uw hulp nodig. Geeft hun voedsel uit hef
Woord. Brengt God op Zijn heilige dag uw beste gaven. Laat het kostelijke
leven der ziel Hem worden gegeven in een toegewijd dienen.
Laat niemand naar de plaats der aanbidding gaan om een dutje te doen. In Gods
huis behoort men niet te slapen. U valt ook niet in slaap onder uw wereldse
bezigheden, omdat u belangstelling hebt voor uw werk. Zullen wij dan de
dienst, waar het gaat om eeuwige belangen, op een lager niveau plaatsen dan
de tijdelijke dingen des levens?
Wanneer we dit doen, missen we
de zegen die de Here ons zal geven. De Sabbat is geen dag om in nutteloze
ledigheid door te brengen. Zowel in het gezin als in de gemeente moet een
dienende geest worden geopenbaard. Hij die ons zes dagen gaf voor onze
wereldse arbeid, heeft de zevende dag gezegend en geheiligd en voor Zichzelf
afgezonderd. Op die dag wil Hij op een bijzondere wijze allen zegenen die
zich wijden aan Zijn dienst.
De gehele hemel houdt de
Sabbat, maar niet op een lusteloze manier of in nietsdoen. Op die dag moet
elke kracht der ziel wakker zijn, want zullen we niet met God en met Christus
onze Heiland samenkomen? Door het geloof kunnen wij Hem aanschouwen. Het is
Zijn verlangen elke ziel te verkwikken en te zegenen.
Ieder moet voelen dat hij zijn deel moet doen om de Sabbatvergaderingen
belangwekkend te maken. U moet niet samenkomen enkel en alleen voor een
uiterlijke vorm, maar om van gedachten te wisselen, om te getuigen van uw
dagelijkse ervaringen, uw dank te uiten, uw oprecht verlangen te openbaren
naar Goddelijke voorlichting, opdat u God en Jezus Christus, Die Hij gezonden
heeft, moogt kennen. Gemeenschap met elkander ten opzichte van Christus zal
de ziel versterken tegen de beproevingen en strijd van het leven. Denkt nooit
dat u Christenen kunt zijn, terwijl gij u in uzelf kunt terugtrekken. Ieder
maakt deel uit van dat grote weefsel der menselijke samenleving, en de
ervaring van een ieder zal grotendeels bepaald worden door de ervaring van
zijn broeders.
Wij ontvangen nog niet een
honderdste deel van de zegen die we konden verkrijgen op onze samenkomsten om
God te aanbidden. Onze vermogens om waar te nemen moeten nodig gesterkt
worden. De gemeenschap onder eikaar moet ons blij maken. Waarom branden onze
harten niet van de liefde Gods, met zo'n verwachting als wij bezitten?
Wij moeten naar elke
godsdienstige vergadering een verfrissend, geestelijk besef meebrengen, dat
God en Zijn engelen daar aanwezig zijn, om met alle trouwe gelovigen samen te
werken. Wanneer u de plaats der aanbidding binnentreedt, vraag dan aan God om
al hel kwaad in uw hart weg te nemen. Breng tot Zijn huis alleen datgene wal
Hij kan zegenen. Kniel neer voor God in Zijn tempel en wijd Hem wal Hem
toekomt en dat Hij gekocht heeft met het bloed van Christus. Bid voor de
spreker of de leider van de gemeente. Bid, dat grote zegen mag komen door hem
die het Woord des levens brengt. Streef ernaar met al uw kracht om een zegen
voor uzelf te ontvangen.
God wil allen zegenen die zich
aldus voorbereiden op Zijn dienst.Zij zullen verstaan wat het betekent de
zekerheid des Geestes te bezitten, omdat zij Christus door hel geloof hebben
ontvangen.
De plaats der aanbidding mag heel eenvoudig zijn, maar zal daarom niet minder
door God worden erkend. Voor hen die God aanbidden in geest en in waarheid en
in de schoonheid der heiligheid zal deze nederige plaats zijn als de poort
des hemels. De groep gelovigen mag dan weinig in aantal zijn, maar in Gods
oog zijn, maar in Gods oog zijn ze zeer waardevol. Door de klover der
waarheid zijn ze uit de steengroeve der wereld genomen als ruwe stenen en
gebracht in de werkplaats van God om daar met de beitel bewerkt en gevormd te
worden. Maar zelfs in hun ruwe vorm zijn ze nog kostelijk in Gods oog. De
bijl, de hamer en de beitel van de beproeving zijn in de handen van Hem die
zeer kundig is; ze worden gebruikt, niet om te vernielen, maar om de
volmaaktheid van elke ziel uit te beitelen. Als kostbare stenen, gepolijst
zoals dat gebeurt bij stenen voor een paleis, is het Gods bedoeling met ons
dat we een plaats krijgen in de hemelse tempel.
Gods beschikkingen en
schenkingen ten onze gunste zijn onbeperkt. De troon der genade neemt daar in
wel de meest vooraanstaande plaats in omdat daarop Degene zit, Die ons
toestaat Hem Vadet te noemen. Maar God achtte het beginsel der zaligheid niet
volledig omdat daarin enkel Zijn eigen liefde was bevestigd. Door Zijn
beschikking heeft Hij aan Zijn altaar een Pleiter toegevoegd, bekleed met
onze natuur. Als onze Middelaar is het Zijn taak ons voor te stellen aan God
als Zijn zonen en dochteren. Christus bemiddelt ten gunste van hen die Hem
hebben aangenomen. Aan hen verleent Hij macht, dank zij Zijn persoonlijke
verdiensten, leden te worden van hef Koninklijke gezin, kinderen van de
hemelse Koning. En de Vader toont Zijn oneindige liefde voor Christus, Die
ons kocht met Zijn bloed, door de vrienden van Christus als Zijn vrienden te
ontvangen en te verwelkomen. Hij is voldaan over de gedane verzoening. Hij is
verheerlijkt door de vleeswording, het leven, de dood en het middelaarschap
van Zijn Zoon.
Zo gauw als het kind van God
de genadetroon nadert, wordt het de beschermeling van de grote Pleiter. Bij
zijn eerste uiting van berouw en bede om vergiffenis maakt Christus zijn
geval tot hef Zijne en brengt de smeekbede voor de Vader als Zijn persoonlijk
verzoek.
Wanneer Christus ten gunste
van ons bemiddelt, stelt de Vader al de schatten van Zijn genade open tot
onze beschikking, opdat daarover blijdschap zal bestaan en ze aan anderen
worden uitgedeeld. Vraagt in Mijn Naam, zegt Christus; Ik zeg niet dat Ik de
Vader voor u zal bidden; want de Vader Zelf heeft u lief, omdat gij Mij hebt
liefgehad. Maakt gebruik van Mijn Naam. Dat zal uw gebeden kracht verlenen en
de Vader zal u de rijkdommen van Zijn genade geven; daarom "bidt en gij zult
ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij". Johannes 16:24.
God verlangt van Zijn
gehoorzame kinderen dat ze aanspraak maken op Zijn zegen en tot Hem komen mal
lof en dankzegging. God is de Fontein van leven en kracht. Hij kan voor het
volk dat Zijn geboden houd, de woestijn tot een vruchtbaar veld maken, want
daardoor wordt Zijn naam verheerlijkt. Hij heeft voor Zijn uitverkoren volk
gedaan wal elk hart moet bezielen tot dankzegging, en het maakt Hem bedroefd
dat zo weinig dank wordt betuigd. Hij wil dat dankbaarheid bij Zijn volk
sterker tot uitdrukking komt, want dan wordt getoond dat ze weten reden te
hebben tot vreugde en blijdschap.
Van Gods leiding getuigen
De bemoeienissen van God mal
Zijn volk moeten zeker naar voren gebracht worden. Hoe veelvuldig waren de
wegwijzers door de Here geplaatst in Zijn bemoeienissen met het oude Israël
Opdat zij de geschiedenis van het verleden niet zouden vergeten, droeg Hij
Mozes op deze gebeurtenissen in liederen te vereeuwigen, opdat ouders die aan
hun kinderen konden leren.
Zij moesten de herinneringen
van het verleden bewaren en deze moesten voortdurend in het oog vallen.
Bijzondere moeite getroostte man zich om dit te bewaren, opdat wanneer de
kinderen aangaande die dingen navraag zouden doen, hun het gehele verhaal
verteld kon worden. Zo werden de voorzienigheid en de sprekende goedheid en
barmhartigheid van God ten aanzien van Zijn zorgen voor een bevrijding van
Zijn volk in het geheugen vastgelegd. Wij worden vermaand: "Gedenkt de vorige
dagen, in welke nadat gij verlicht zijt geweest, gij veel strijd des lijdens
hebt verdragen." Hebreeën 10:32. Voor Zijn volk in dit geslacht heeft de Here
gewrocht als een wonder-werkende God. De geschiedenis van Gods werk moet het
volk, jong en oud, vaak worden voorgehouden. Wij moeten vaak van Gods
goedheid getuigen en Hem loven voor Zijn wondervolle werken.
Hoewel wij vermaand worden
onze bijeenkomsten niet te verzuimen, moeten deze diensten toch niet enkel
dienen tot onze persoonlijke verkwikking. De vertroosting die wij hebben
ontvangen, moeten we met meer ijver anderen deelachtig doen worden. Het is
onze plicht te ijveren voor de heerlijkheid Gods en geen boos getuigenis uit
te dragen, zelfs niet door een sombere gelaatsuitdrukking of door onberaden
woorden, alsof de geboden Gods een beperking waren van onze vrijheid. Zelfs
in deze wereld van smart, teleurstelling en zonde verlangt de Here dat we
opgewekt zijn en sterk in Zijn kracht. De gehele mens heeft het voorrecht op
elk gebied een vastberaden getuigenis af te leggen. In ons uiterlijk en
humeur, in woorden en in karakter moeten we getuigen hoe goed het is God te
dienen. Zo verkondigen wij dat "De wet des HEREN is volmaakt, zij verkwikt de
ziel" Psalm 19:8.
De stralende, opgewekte kant
van onze godsdienst moet getoond worden door allen, die dagelijks aan God
gewijd zijn. Wij moeten Gods niet onteren door te laten zien hoe zwaar we
onder de lasten gebukt gaan. Alle beproevingen die aanvaard worden als
opvoedingsmiddelen, zullen blijdschap verwekken.
Van het gehele godsdienstige leven moet een verheffende, veredelende invloed
uitgaan, gepaard mal de reuk van goede werken en woorden. De vijand is
verheugd wanneer zielen onder zuchten en steunen teneergeslagen en wanhopig
zijn; zulke uitingen brengt hij in verband met de kracht van ons geloof. Maar
God verlangt dat de geest niet zo verslagen is. Hij wil dat elke ziel zal
overwinnen in de beschermende kracht van de Verlosser. De Psalmist zegt:
"Geeft de Here, gij kinderen der machtigen, geeft de Here eer en sterkte.
Geeft de Here de eer Zijns Naams; aanbidt de Here in de heerlijkheid des
heiligdoms." "Ik zal U verhogen, Here, want Gij hebt mij opgetrokken en mijn
vijanden over mij niet verblijd. Here mijn God, ik heb tot U geroepen, en Gij
hebt mij genezen .... Psalm zingt de Here, gij Zijn gunstgenoten, en zegt lof
ter gedachtenis Zijner heiligheid." Psalm 29:1,2; 30:2-5.
Verenigd met de Gemeente
hierboven
De Gemeente van God hier
beneden is één met de Gemeente van God hierboven. Gelovigen hier op aarde en
de wezens in de hemel die nooit gevallen zijn, vormen één Gemeente. Elk
verstandelijk schepsel in de hemel stelt belang in de vergaderingen van de
heiligen die op aarde bijeenkomen om God te aanbidden. In de binnenste hof
des hemels luisteren zij naar het getuigenis van de getuigen van Christus in
de voorhof op aarde, en de lof en dankzegging van de aanbidders hier op aarde
smelt samen met de hemelse lofzang, - en blijde lofprijzingen weerklinken
door de hemelse hoven omdat Christus niet tevergeefs gestorven is voor de
gevallen zonen van Adam. Terwijl engelen zich laven bij de oorsprong van de
bron, drinken de heiligen op aarde uit de zuivere rivieren die stromen uit de
troon, de rivieren die de stad van onze God verblijden.
O, konden wij toch beseffen
hoe dicht de hemel bij de aarde is! Hoewel de aardse kinderen het niet weten,
hebben ze als hun metgezellen engelen des lichts. Een stille getuige waakt
over elke levende ziel en probeert die ziel tot Christus te brengen. Zo lang
er hoop is, tot de mensen tot hun eigen eeuwig verderf de Heilige Geest
weerstaan, wordt over hen gewaakt door hemelse wezens. Laat ons allen
bedenken dat in elke vergadering der heiligen hier op aarde engelen Gods zijn
die luisteren naar de getuigenissen, liederen en gebeden. Laten we bedenken
dat onze lofzangen worden aangevuld door de koorzangen van de heirscharen der
engelen hierboven.
Wanneer u Sabbat na
Sabbat,bijeenkomt, zingt dan lofzangen tot Hem Die u uit de duisternis tot
Zijn wonderbaar licht geroepen heeft. Laat de verering des harten uitgaan
"tot Hem Die ons heeft liefgehad en ons van onze zonden gereinigd heeft in
Zijn eigen bloed". Laten de woorden van de spreker bezield zijn door de
liefde van Christus. Laat dit tot uitdrukking komen in de eenvoudigste
bewoording in elke lofzang. Laat de inspiratie van de Geest van God u de
gebeden ingeven. Wanneer het woord des levens wordt gesproken, laat dan uw
antwoord des harten getuigen dat u de boodschap als van de hemel gezonden
aanvaardt. Dat klinkt heel ouderwets, dat weet ik; maar het zal een Gode
gebracht dankoffer zijn voor het brood des levens gegeven aan de hongerende
ziel. Dit antwoord op de inspiratie van de Heilige Geest zal uw eigen ziel
versterken en tevens een bemoediging zijn voor anderen. Het zal een bewijs
leveren dat er in Gods gebouw levende stenen zijn die licht afstralen.
Wanneer we terugzien, niet op
de donkere hoofdstukken van ons leven, maar op de openbaringen van Gods grote
genade en nooit verzwakte liefde, zullen we meer juichen dan klagen. We
zullen spreken over de liefdevolle trouw van God als de trouwe, tedere,
medelijdende herder van Zijn kudde, waarvan Hij gezegd heeft dat niet één uit
Zijn hand gerukt zal worden. De taal des harten zal niet een zelfzuchtig
morren en kniezen zijn. Lofzangen, gelijk helder vloeiende stromen, zullen
komen van de lippen van Gods ware gelovigen. ""Ja, heil en goedertierenheid
zullen mij volgen al de dagen van mijn leven; ik zal in het huis des HEREN
verblijven tot in lengte van dagen."
"Gij zult mij leiden door uw raad, en daarna mij in heerlijkheid opnemen. Wie
heb ik (nevens U) in de hemel? Nevens U begeer ik niets op aarde." Psalm 23 -
6; 73:24,25.
Waarom zullen we op onze
pelgrimsreis onze geestelijke liederen niet laten weerklinken? Waarom keren
we niet terug tot onze eenvoud en levensgloed? De reden waarom wij niet
belijder gestemd zijn, is dat wij onze eerste liefde hebben verloren Laten we
dan ijverig zijn en ons bekeren, opdat de kandelaar niet van zijn plaats
wordt weggenomen.
De tempel Gods staat in de
hemel open en de drempel is overglansd met de heerlijkheid, bestemd voor elke
gemeente die God liefheeft en Zijn geboden houdt. Wij moeten meer studeren,
overpeinzen en bidden. Dan zullen we een geestelijk gezichtsvermogen hebben
om de binnenste hoven van de hemelse tempel te onderscheiden. We zullen de
liederen en dankzegging van het hemelse koor rondom de troon kunnen opvangen.
Wanneer Sion zich zal opmaken en schijnen, zal haar licht zeer doordringend
zijn en kostelijke lofzangen en dankzegging zal men horen in de
vergaderingen der heiligen. Gemor en geklaag over kleine teleurstellingen en
moeilijkheden zullen ophouden. Wanneer we de gouden ogenzalf bij ons
toepassen, zullen we de hemelse heerlijkheden aanschouwen. Het geloof zal de
zwarte schaduw van Satan doorklieven en wij zullen onze Pleiter zien, Die ten
onzen gunste de wierook van Zijn eigen verdiensten offert. Wanneer we dit
zien zoals het is, zoals de Here verlangt dat wij het zien, zullen wij een
begrip krijgen van de onmetelijkheid en de verscheidenheid van de liefde
Gods.
God leert dat we in Zijn huis
moeten bijeenkomen om de eigenschappen van een volmaakte liefde aan te
kweken. Dit zal de bewoners der aarde geschikt maken voor de hemelse woningen
die Christus is gaan bereiden voor allen die Hem liefhebben. Daar zullen zij
in het heiligdom van Sabbat tot Sabbat, van de ene nieuwe maan tot de andere
bijeenkomen om zich te verenigen in verheven liederen, in lof en in
dankzegging tot Hem Die op de troon zit, en tot hef Lam in alle eeuwigheid.
(Schatk.III, blz.12-32 - E.G.White)