Ingezonden
Zaterdag 11 juli stond in het
Nederlands Dagblad een ingezonden van ds. G. Blijdorp over de zondag. Daarin
stelde hij aan Zevendedags Adventiesten de vraag: ,,Geeft het niet te denken
dat de Heiland na zijn opstanding op de eerste dag van de week zich op de
eerstvolgende zondag opnieuw heeft geopenbaard?'' Verder stelde ds. Blijdorp:
,,Alle nadruk legde Christus tijdens die cyclus (van Pasen naar Pinksteren) op
de eerste, tweede en zevende zondag (...) Daarmee werd de zondag voorgoed
geheiligd, zoals de kerk eerbiedig belijdt.''
Als Zevendedags Adventist
beandwoord ik de vraag van ds. Blijdorp met de opmerking dat de Heiland vóór
zijn sterven en opstanding nimmer heeft gesproken van een toekomstige wijziging
van sabbatsheiliging naar zondagsheiliging. In Matteüs 5 : 17 en 18 lezen wij
dat de Zoon des mensen niet is gekomen om de wet te ontbinden en dat er niet
een jota van de wet zal vergaan. Volgens Marcus 2 : 28 is de Zoon des mensen
heer en meester over de sabbat. In deze functie raadt Hij de christengemeente
aan tijdens de belegering van Jeruzalem (66-70 na Chr.) te bidden om niet op
sabbat te hoeven vluchten, zie Matt. 24 : 20. Dat is 35 jaar na de opstanding
en de hemelvaart. De sabbat blijkt dus in het oog van de Zoon des mensen nog
steeds geheiligd te zijn.
In harmonie met de gedachten van
de Zoon des mensen bezoeken Paulus en Barnabas op sabbat de synagoge te
Antiochië (Hand. 13 : 14). In vers 44 wordt gezegd dat bijna de hele stad op
sabbat bijeen komt kom naar het woord van de Heer te luisteren.
Te Filippi zoeken Paulus en zijn
reisgenoten op sabbat een gebedsplaats bij de rivier op (Hand. 16 : 13). Na
opstanding en hemelvaart roept de apostel Paulus ons op in de voetsporen van
Hem die geen enkele zonde beging, te treden (1 Petr. 3 : 21). De apostel
Johannes raadt ons in 1 Joh. 2 : 3 aan Gods geboden te houden.
Op grond van bovenstaande
teksten blijft de sabbat voorgoed gezegend en geheiligd.
J.J. Constant, Apeldoorn