Reden No. 1
Ik vier sabbat omdat GOD het
wil
Op talrijke plaatsen in de
Bijbel gebiedt God de mens sabbat te vieren. Voor Adam, de Jood, de
Israëliet, Gods gemeente, de hele Bijbel door, is er en blijft er, een
rustgebod voor de zevende dag. Géén enkele andere dag wordt door God
geboden. In een vijftiental verzen spreekt GOD over MIJN sabbatten,
hier een tweetal:
Ieder zal
voor zijn moeder en zijn vader ontzag hebben en MIJN sabbatten houden:
Ik ben de Here, uw God (Lev
19:3). MIJN sabbatten zult gij houden en voor mijn heiligdom eerbied
hebben: Ik ben de Here. (Lev
19:30)
Reden No. 2
Ik vier sabbat, omdat ik het
voorbeeld van JEZUS wil volgen
Het Oude Testament zegt dat
JHWH de Eerste is en de Laatste. Het Nieuwe Testament
stelt dat ook Jezus de Eerste en de Laatste is, het
Begin en het Einde, de Alfa en de Omega. Zijn
gehele leven is mij tot VOORBEELD en Hij hield Zijn gehele leven sabbat. Het
was Zijn gewoonte. Christus gaf als de scheppende Logos, de sabbat aan de
eerste Adam. Hij hield de sabbat als laatste Adam zelf en gaf daarmee het
voorbeeld voor christenen, voor zijn volgelingen.
En HIJ kwam te Nazaret, waar
HIJ opgevoed was, en HIJ [JEZUS] ging VOLGENS ZIJN GEWOONTE op de
sabbatdag naar de synagoge en stond op om voor te lezen (Luk 4:16).
En HIJ daalde af naar
Kafarnaüm, een stad in Galilea, en HIJ [JEZUS] leerde hen GEREGELD op de
sabbat (Luk 4:31).
Reden No. 3
Ik vier sabbat, omdat de
sabbatdag, de zevende dag, HEILIG is
Na de zes scheppingsdagen
HEILIGDE God de zevende dag door op die dag te rusten en door die dag apart
te zetten. Alleen God (en geen ander) kan iets HEILIG of onheilig verklaren.
God riep uit de brandende braambos Mozes toe zijn sandalen af te doen, daar
de grond door Zijn aanwezigheid HEILIG was. Mozes gehoorzaamde. Nergens in
de schrift annuleert God de sabbatdag en in geen enkel bijbelvers heiligt
Hij een andere dag in plaats van de sabbatdag.
Toen zeide hij tot hen: Dit
is wat de Here gezegd heeft:
een rustdag, een HEILIGE sabbat is het morgen voor de
Here; ... (Exodus 16:23).
Ook hebt Gij hen uw
HEILIGE sabbat doen kennen en hun geboden, inzettingen en een wet
gegeven door de dienst van uw knecht Mozes (Neh 9:14).
Reden No. 4
Ik vier sabbat, omdat dat het
4e GEBOD der tien geboden is
God vond de sabbatdag dusdanig
belangrijk dat Hij het rusten op de 7e dag tot een deel van Zijn
Tien Geboden maakte. In het VIERDE GEBOD vraagt God ons de 7e dag te
heiligen. Het bloed van Jezus Christus geeft ons niet het recht om willens
en wetens Gods heilige Tien Geboden te overtreden. Paulus stelt heel
duidelijk dat wie één van de Tien Geboden overtreedt, alle Tien Geboden
overtreedt.
Wie de sabbat van de 7e
dag niet viert, overtreedt niet alleen het 4e gebod, maar ook de andere 9
geboden. Hij stelt God niet op de eerste plaats (1e gebod); hij luistert
niet naar zijn hemelse Vader (5e gebod); hij steelt tijd die aan
God toebehoort (8e gebod); hij onderwijst door zijn voorbeeld de
verkeerde dag (9e gebod); hij gebruikt Gods naam ijdel door ten
aanzien van de sabbat NIET te (willen) DOEN wat God zegt (3e
gebod).
GEDENK
de sabbatdag, dat gij die heiligt; (Ex
20:8).ONDERHOUD de sabbatdag, dat gij die heiligt, zoals de
Here, uw God, u geboden heeft
(Dt 5:12).
Reden No. 5
Ik vier sabbat, om te
gedenken dat God alles GEMAAKT heeft
Niet door evolutie, maar door
Gods hand is al het zichtbare geworden en door Zijn spreken is al het leven
ontstaan. Dit vond God zo belangrijk, dat Hij hier een wekelijkse feestdag
voor regelde. Door de sabbatdag erken ik God als SCHEPPER, als degene Die
mij het fysieke leven heeft geschonken. Daarom gaat het sabbatsgebod 2500
jaar aan het Sinaï Verbond van God met Israël, vooraf. Daarom is er ook een
sabbatsviering voor iedereen, omdat elk mens zijn oorsprong
tot die SCHEPPINGSWEEK kan terug leiden. Een ieder van ons kent de eerste 10
geslachten van zijn stamboom: 1. Adam … 10. Noach.
Want in zes dagen heeft
de Here de hemel en de aarde
GEMAAKT, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag;
daarom zegende de Here de
sabbatdag en heiligde die (Ex 20:11).
Toen God op de zevende dag
het werk voltooid had, dat Hij GEMAAKT had, rustte Hij op de zevende dag
van al het werk, dat Hij GEMAAKT had. En God zegende de zevende dag
en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God
SCHEPPENDE tot stand had gebracht. (Gen 2:2-3).
Reden No. 6
Ik vier sabbat, omdat de
sabbat gemaakt is voor de MENS
Er is geen sabbatdag voor
dieren. En geestelijke wezens als God, cherubs en engelen hebben geen rust
nodig en bestonden reeds vóór de fysieke schepping. God rekent de dagen van
zonsondergang tot de volgende zonsondergang. Er zijn planeten waar de dag
van die planeet, jaren duurt. Alleen op aarde werd de afgelopen 6000 jaar
elke 6 dagen gevolgd door een rustdag van 24 uur – ingesteld voor de mens.
Vandaar dat God de sabbat ook voor mij heeft gemaakt.
En Hij zeide tot hen: De
sabbat is gemaakt OM DE MENS, en niet de mens om de sabbat. (Mk 2:27)
Reden No. 7
Ik vier sabbat, omdat God op
de ZEVENDE DAG rustte, om Zijn voorbeeld te volgen en zelf te rusten
van zes dagen werken
God is mijn Vader en Zijn
voorbeeld moet en wil ik volgen. God rustte noch op de EERSTE, noch op de
ZESDE dag. Hij had alles op één dag, in één uur in een oogwenk kunnen
scheppen - zonder daarna te rusten. God deed zo ‘lang’ over de schepping
(wel zes dagen!) - en rustte voorts één dag, DE ZEVENDE DAG, terwijl Hij
niet moe was, louter en alleen tot voorbeeld voor de mens.
Toen ... rustte Hij op de
ZEVENDE DAG van al het werk, dat Hij gemaakt had (Gen 2:2). Toen
rustte het volk op de ZEVENDE DAG (Ex 16:30).
... en Hij rustte op de
ZEVENDE DAG; ... (Ex 20:11).
Want Hij heeft ergens van de
ZEVENDE DAG aldus gesproken: En God rustte op de ZEVENDE DAG
van al zijn werken; (Heb 4:4)
Reden No. 8
Ik vier sabbat, omdat het
een FEESTDAG des Heren is
Als men de Tien Geboden (Ex 20)
vergelijkt met de feesttijden des
Heren (Lev 23), dan blijkt hoe belangrijk de sabbat is. De andere
negen geboden zijn geen feesttijden des
Heren, alleen de sabbat, het
vierde gebod, is dat wel. Andersom behoort geen enkel feest tot de
Tien Geboden, behalve de sabbat.
De
Here sprak tot Mozes: Spreek
tot de Israëlieten en zeg tot hen: De feesttijden des
Heren, die gij zult
uitroepen als heilige samenkomsten, zijn MIJN FEESTTIJDEN. Zes
dagen mag arbeid verricht worden, maar op de zevende dag zal er een
volkomen sabbat zijn: een heilige samenkomst; generlei arbeid zult gij
verrichten, het is een sabbat voor de
Here in al uw woonplaatsen (Lev 23:1-3).
Reden No. 9
Ik vier sabbat, omdat ik
verantwoordelijk ben voor de aan mij gegeven KENNIS
Niet alle situaties zijn
hetzelfde. Bij Horeb openbaarde God de sabbat speciaal aan Israël, en niet
aan Egypte of Assur. Omdat Israël de sabbat en andere kennis verwierp,
verwierp God Israël. Zoals fysiek Israël kennis verwierp, kan ook de
‘geestelijke Israëliet,’ lid van Gods Gemeente, kennis verwerpen en
verworpen worden door God. De één heeft één, de ander twee en een derde vijf
talenten ontvangen in ‘geestelijke kennis.’ Echter een ieder blijve getrouw
aan de hem toevertrouwde kennis.
Mijn volk gaat te gronde door
het gebrek aan kennis. Omdat gij KENNIS verworpen hebt, verwerp Ik u,
... (Hosea 4:6).
Reden No. 10
Ik vier sabbat, om het goede
VOORBEELD aan mijn KINDEREN te geven
Het sabbatsgebod gebiedt de
ouders hun kinderen te leren om de sabbat te vieren, om op die dag te
rusten. De 10e reden voor mijn kinderen om sabbat te
vieren, is om op die wijze gehoorzaam te zijn aan het vijfde gebod. Mijn
10e reden is de voorbeeldfunctie. Zoals God na zes
scheppingsdagen het voorbeeld aan Adam en Eva, zijn kinderen, gaf, zo ook
behoor ik het voorbeeld te geven aan mijn kinderen.
..., maar de zevende
dag is de sabbat van de Here,
uw God; dan zult gij geen werk doen, gij NOCH UW ZOON, NOCH UW DOCHTER,
... (Ex 20:10).
Reden No. 11
Ik vier sabbat, omdat ik God
wil liefhebben met GEHEEL MIJN VERSTAND
De Bijbel leert God te dienen
met ons gehele verstand. Door te lezen, door mijn verstand te gebruiken, kan
ik zo’n dertig bijbelse redenen vinden om de sabbat te vieren. Wie de sabbat
van de zevende dag niet viert, kan onmogelijk God met zijn GEHELE
verstand dienen. Als men de Bijbel aan honderd taalgeleerden kon geven, die
nog nooit van Jodendom, Christendom en Islam gehoord hadden en zou vragen:
wat is de heilige rustdag van dit Boek? Dan zou niemand op grond van
de tekst tot een andere dag komen, dan de zevende dag.
Hij [Jezus] zeide tot hem:
Gij zult de Here, uw God,
liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel èn met GEHEEL UW
VERSTAND (Mt 22:37).
Reden No. 12
Ik vier sabbat, omdat het
een beeld is van het Koninkrijk Gods
De
sabbat is niet ‘slechts’ een schaduw, een symbool, van het komende
Messiaanse Vrederijk, maar verbeeldt ook de rust van ‘zonde’. De sabbat is
een symbool van Eeuwig Leven in het KONINKRIJK GODS!
ER BLIJFT DUS EEN
SABBATSRUST [sabbatismos in het Grieks] VOOR HET VOLK VAN GOD.
Want wie tot zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn
werken, evenals God van de zijne. Laten wij er dus ernst mede maken om
tot DIE RUST IN TE GAAN, ... (Heb 4:9-11).
Reden No. 13
Ik vier sabbat, omdat God de
zevende dag GEZEGEND heeft
Er rust een VLOEK op het
verbreken van Gods sabbat en er rust een ZEGEN op het vieren van Gods
sabbat. Daar God de sabbat ZEGENDE is het volgen van Gods voorbeeld hierin
ook tot zegen. Zelfs indien het lijden en vervolging meebrengt. Door de
sabbat niet te houden bracht men als Israëliet vloek over Israël.
En God ZEGENDE de
zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft ... (Gen 2:3).
... en Hij rustte op de zevende dag; daarom ZEGENDE de
Here de sabbatdag en
heiligde die. (Ex 20:11). Hebben ook uw vaderen niet zo gedaan en heeft onze
God niet daarom al deze rampspoed over ons en over deze stad
gebracht? Zult gij nu nog heviger TOORNGLOED OVER Israël brengen door de
sabbat te ONTHEILIGEN? (Neh 13:18).
Reden No. 14
Ik vier sabbat, omdat mijn
BIJBELSE VOORBEELDEN, zoals Abraham, David en Jezus sabbat vierden
DE BIJBEL is voor ons
opgeschreven TEN VOORBEELD. Wij worden geacht van de fouten en ook van de
goede voorbeelden van de `helden' van de Bijbel te leren. Het goede
voorbeeld was sabbatsviering en het slechte voorbeeld was sabbatsschennis.
Ik wil het goede voorbeeld navolgen. Van ABRAHAM staat dat hij GODS WETTEN
en INZETTINGEN in acht nam; hij zal wellicht sabbat gevierd hebben. ABRAHAM
leefde zo'n 400 jaar vóór de instelling van het ‘oude’ verbond op de berg
Sinaï. En dat geeft direct aan hoe Gods geboden van alle tijden zijn, zelfs
van vóór de Sinaï. Hierbij zij opgemerkt dat God de sabbat via het manna aan
Israël openbaarde (Ex 16), vóórdat ze bij de berg Sinaï (Ex 20) aankwamen.
God gaf de sabbat weer aan Israël - als slaven waren ze die blijkbaar
kwijtgeraakt - alvorens Hij het verbond met hen sloot bij de Sinaï.
DEZE
GEBEURTENISSEN ZIJN ONS TEN VOORBEELD GESCHIED, opdat wij geen lust tot het
kwade [wetsovertreding is het kwade (1 Joh 3:4)] zouden hebben,
zoals zij die hadden (1 Kor 10:6).
Dit is hun overkomen TOT
EEN VOORBEELD (voor ons) en het is opgetekend ter WAARSCHUWING voor ons,
over wie het einde der eeuwen gekomen is (1 Kor 10:11).
Daarom dat ABRAHAM
[1] Mijn STEM
gehoorzaam geweest is, en heeft onderhouden
[2] Mijn BEVEL,
[3] Mijn GEBODEN,
[4] Mijn INZETTINGEN
en
[5] Mijn WETTEN. (Gen
26:5, SVV).
[430 jaar voor
Sinaï].
Reden No. 15
Ik vier sabbat, omdat héél
GODS WOORD WAAR is
Meestal is het zo dat de mens
zich niet wil laten corrigeren door de Bijbel, in het voor hem persoonlijk
relevante schriftgedeelte.
Zou ik dan de sabbat naast mij
neer leggen omdat het mij niet uitkomt; terwijl de Bijbel van A tot Z de
sabbat onderwijst? Kwam Gods gebod Isaak te doden Abraham dan uit?
Héél
uw WOORD is de WAARHEID, al uw
rechtvaardige verordeningen zijn voor eeuwig (Psalm 119:160).
Reden No. 16
Ik vier sabbat, om op de
sabbat GOED TE kunnen DOEN
Jezus vierde geen andere dag in
plaats van de zevende dag. Geregeld ging Hij op de sabbat naar de synagoge
om de mensen op die dag te onderwijzen. Zoals Hijzelf op die dag
onderwezen was in Zijn jeugd. Wel lag Hij overhoop met de Farizeeën en de
schriftgeleerden betreffende de verstikkende bepalingen die men rond Zijn
Feestdag had ingesteld (Lev 23). Door tal van genezingen toonde Hij dat het
geoorloofd is `goed te doen' op de sabbat. Het is belangrijk zorg te hebben
voor zieken, weduwen, wezen en alleenstaanden. Ook al hoeft de sabbat geen
goede doelen dag te worden, het blijft een mooie gelegenheid om goed
te doen.
En Hij zeide tot hen: Is
het geoorloofd OP DE SABBAT GOED TE DOEN of kwaad te doen, een leven te
redden of te doden? Maar zij zwegen stil (Markus 3:4). En Jezus sprak … Ik
leg u de vraag voor, of het geoorloofd is op de sabbat GOED TE DOEN
.. (Luk 6:9).
Reden No. 17
Ik vier sabbat, omdat God
van mij vraagt ALLES voor Hem OP TE GEVEN
Het eerste gebod van de Tien
Geboden zegt in feite, dat niets tussen ons en God in mag komen. Wij moeten
onze naaste liefhebben als onszelf, maar niet zo met God - Hem moeten wij
méér liefhebben dan onszelf. Van de rijke jongeling vroeg Christus ALLES te
verkopen om Hem te volgen, daar Hij wist hoe hij aan zijn goederen hing. Van
de meeste christenen vraagt God dit offer niet, maar wel dat ze Zijn geboden
zullen houden. Zoals Jezus Christus de geboden van Zijn Vader hield,
inclusief het vierde gebod.
... Nog één ding komt gij
tekort: verkoop ALLES wat gij bezit, en verdeel het onder de armen,
en gij zult een schat hebben in de hemelen, en kom hier, volg Mij (Luk
18:22). En Petrus zei: Zie, WIJ HEBBEN HET ONZE PRIJSGEGEVEN en zijn
U gevolgd (Luk 18:28).
Reden No. 18
Ik vier sabbat, om te mogen
LEVEN en om NIET TE STERVEN
Niet elke overtreding van de
Tien Geboden moest met de dood bestraft worden. Als men stal, dan behoorde
men de gestolen goederen te vergoeden. Op het schenden van de sabbat stond
de DOODSTRAF. Dat geeft het belang wel aan.
Gij zult de sabbat
onderhouden, want deze is iets heiligs voor u; wie hem ontheiligt, ZAL
ZEKER TER DOOD GEBRACHT WORDEN, want ieder die daarop werk verricht, zal
UITGEROEID worden uit het midden van zijn volksgenoten (Exodus 31:14).
Zes dagen zal werk verricht
worden, maar op de zevende dag zal het voor u een heilige tijd zijn, een
volledige sabbat voor de Here;
ieder, die daarop werk verricht, zal TER DOOD gebracht worden (Exodus
35:2).
Reden No. 19
Ik vier sabbat, om DANKBAAR
te zijn voor GODS GAVEN
De SABBAT is een GIFT van God
aan de MENS. Het is een goede gift, zonder enig gebrek. Wij moeten voor AL
Gods gaven dankbaar zijn.
LATEN WIJ DERHALVE ...
DANKBAAR ZIJN ... (Heb 12:28). ... EN WEEST DANKBAAR (Col 3:15).
Reden No. 20
Ik vier sabbat, om over GOD
te LEREN
Als men met werken en hobby’s
stopt om zich op het geestelijke te richten, zal men in staat zijn, om OVER
GOD TE LEREN. De synagoge, de sjoel, is traditioneel een plek waar geleerd
wordt. Ook thuis, in het rusten, in het overpeinzen en Bijbel lezen kan men
veel over God leren. Jezus gaf ons ook het voorbeeld van LEREN en
ONDERWIJZEN op de sabbat.
En hij daalde af naar
Kafarnaüm, een stad in Galilea, en Hij LEERDE HEN geregeld op de
sabbat (Luk 4:31).
En toen de sabbat aangebroken
was, begon Hij te LEREN in de synagoge. ... (Markus 6:2).
En zij kwamen te Kafarnaüm en terstond op de
sabbat ging Hij naar de synagoge en LEERDE (Mk 1:21).
Reden No. 21
Ik vier sabbat, omdat de
rust en vrede van de sabbat, het 1000-jarig VREDERIJK van God uitbeeldt
Gods wekelijkse sabbat beeldt
het duizendjarig Vrederijk van God uit (Opb 20). Want één dag is als 1000
jaar en 1000 jaar als één dag (Ps 90:4; 2 Pe 3:8). Zes dagen van werk
worden gevolgd door de zevende dag van rust; zes millennia van
oorlog zullen gevolgd worden door het zevende millennium van vrede,
sjabbat sjalom! De sabbat is (nog steeds) een schaduw (Col 2:16-17!), ‘n
symbool, een zinnebeeld, van dat komende millennium van Vrede, wanneer Jezus
Christus zal regeren als Koning der koningen, tezamen met de opgestane
heiligen. Elke sabbat ziet vooruit naar die komende werkelijkheid.
Doch dit ene mag u niet
ontgaan, geliefden, dat één dag bij de
Here is als duizend jaar en
duizend jaar als één dag (2 Pe 3:8).
... en zij zullen met Hem
als koningen heersen, [die] duizend jaren (Opb 20:6).
Reden No. 22
Ik vier sabbat, omdat ik het
VOORBEELD van PAULUS wil volgen, zoals hij het VOORBEELD van JEZUS CHRISTUS
volgde
Het was de gewoonte van
Jezus Christus om sabbat te vieren, om op de sabbat te leren en te
onderwijzen. Het was ook de gewoonte van Paulus om sabbat te vieren
en op de sabbat te leren. Paulus roept mij op ZIJN VOORBEELD na te volgen,
zoals hij HET VOORBEELD VAN CHRISTUS NAVOLGDE. Deze oproep geldt ook voor de
sabbat.
Wordt
MIJN NAVOLGERS, gelijk ook ik Christus navolg
(1Kor 11:1).
Reden No. 23
Ik vier sabbat, omdat de
EERSTE GEMEENTE ook SABBAT VIERDE
Het Nieuwe Testament bevestigt
het Oude Testament en het maakt daarnaast duidelijk dat er alleen door de
naam van Jezus behoud is. Het NIEUWE TESTAMENT NEEMT DE HEILIGHEID VAN DE
SABBAT NIET WEG en HEILIGT DE EERSTE DAG DER WEEK NIET! Na de
opstanding en na de hemelvaart van Jezus ging de gemeente Gods gewoon door
met sabbat vieren. Daarom is ‘het sabbatvieren’ geen onderwerp van discussie
in de brieven van Paulus. Als die dag veranderd was na de dood en opstanding
van Christus, dan zou er nog heel wat over geschreven moeten zijn door
Paulus. Om de Joden in de eerste christengemeente zover te krijgen, om te
stoppen met hun sabbatsheiliging. Nee, het is zelfs zo, dat het boek
Handelingen bevestigt dat zowel Paulus, als Gods Gemeente, sabbat vierden.
Toen Paulus door de Joden
verworpen werd en de heidenen hem om onderricht vroegen, was daar een
unieke kans voor Paulus om te zeggen: Kom morgen maar, op zondag, op de
eerste dag der week! Echter in plaats daarvan kwam men 7 dagen later
de volgende sabbat bijeen.
... en op de sabbatdag in
de synagoge gegaan zijnde, namen zij plaats (Hand 13:14).
En toen zij vertrokken,
verzochten zij hun TEGEN DE EERSTVOLGENDE SABBAT weder deze woorden te
spreken (Handelingen 13:42).
EN DE VOLGENDE
SABBAT kwam bijna de gehele stad bijeen om
het woord Gods te horen (Handelingen 13:44).
En op de sabbatdag
gingen wij de poort uit, de rivier langs, waar wij verwachtten, dat een
gebedsplaats zou zijn; en neder gezeten, spraken wij tot de vrouwen, die
samengekomen waren (Handelingen 16:13).
En Paulus ging,
zoals hij GEWOON was, daar binnen en behandelde DRIE SABBATTEN ACHTEREEN met
hen gedeelten uit de Schriften, (Hand 17:2).
En hij hield ELKE SABBAT
besprekingen in de synagoge en trachtte Joden en Grieken te
overtuigen (Hand 18:4).
Laat dan niemand
u blijven oordelen inzake eten en
drinken [1-dagelijkse aanbidding] of op het stuk van een feestdag [4-
jaarlijkse aanbidding], nieuwe maan [3- maandelijkse aanbidding] of
SABBAT [2-wekelijkse aanbidding], ... dan het lichaam […] van
Christus [‘is’ staat niet in het Grieks]
(Col 2:16-17, SVV).
Enerzijds waren er mensen die Gods
spijswetten, Gods sabbatten, Gods nieuwe manen en Gods Feesten wilden
afschaffen. Anderzijds waren er degenen die zware, niet schriftuurlijke,
lasten aan deze zaken wilden koppelen. Paulus schrijft dus: Laat u dan
niemand blijven oordelen in deze zaken … dan het lichaam van Christus
(dwz de Gemeente Gods). Dit zijn ongeveer de slechtst vertaalde verzen van
het NT. De Staten Vertaling doet het goed, maar geeft ten onrechte
‘is’ aan, wat niet in het Grieks staat. De King James Vertaling
is nog iets beter en geeft ‘is’ met teksthaken weer, om te laten zien, dat
het niet in het Grieks staat. Andere vertalingen schrijven wat ze
vinden dat er zou moeten staan.
Reden No. 24
Ik vier sabbat, omdat ik GOD
wil VREZEN
Er zijn vele verzen betreffende
‘de vreze des Heren.’ De VREZE
DES HEREN leidt naar kennis,
verstand, wijsheid en inzicht. En door de VREZE DES
HEREN acht men Gods Woord
hoger dan de leringen van mensen (zondag!).
De vreze des
Heren is het begin der
wijsheid en het kennen van de Hoogheilige is verstand (Spr 9:10).
Reden No. 25
Ik vier sabbat, omdat de
sabbat EEN VERLUSTIGING is
Smaak moet ontwikkeld worden.
Kinderen hebben meestal een afkeer van dingen, omdat ze de smaak ervoor nog
niet ontwikkeld hebben. Zo is het ook met geestelijke zaken. Van nature
heeft de zondige mens `geen smaak' voor het geestelijke. Onder leiding van
God wordt hij op het geestelijke pad van normen, principes en waarden,
geleid. Na verloop van tijd (soms van veel tijd) wordt er een zekere smaak
ontwikkeld. Zoals bij eten komt de smaak door steeds weer te proeven. Men
gaat dan uiteindelijk de sabbat EEN VERLUSTIGING noemen en plezier beleven
aan GODS DAG.
Indien gij niet over de
sabbat heenloopt door uw zaken te doen op mijn heilige dag, maar de
sabbat EEN VERLUSTIGING NOEMT, de heilige dag des
Heren van gewicht, en
die eert door
[1] noch UW GEWONE
BEZIGHEDEN te doen,
[2] noch UW ZAKEN te
behartigen,
[3] of IJDELE TAAL
uit te slaan, (Jesaja 58:13).
Reden No. 26
Ik vier sabbat, omdat de
sabbat de dag des Heren is, omdat Jezus HEER over de SABBAT is
In het Oude Testament staat
reeds dat de sabbat van de Here
is (Ex 20:10). In het Nieuwe Testament staat driemaal vermeld dat Jezus
Christus, de Zoon des mensen, heer over de sabbat is. Het is dus de dag
des Heren, in die zin.
Want
de Zoon des mensen is HEER over de SABBAT (Mt
12:8). En Hij zeide tot hen: De sabbat is gemaakt om de mens, en niet de
mens om de sabbat. Alzo is de Zoon des mensen HEER OOK over de sabbat
(Mk 2:27-28). En Hij zeide tot hen: De Zoon des mensen is HEER over de
sabbat (Luk 6:5).
Reden No. 27
Ik vier sabbat, om naar de
HEILIGE SAMENKOMST te gaan
Er is
géén heilige samenkomst geboden: voor zondag - de eerste dag der week
- voor biddag, of dankdag, Allerheiligen, 1e en 2e Kerstdag, Driekoningen,
en zelfs niet voor Purim, nieuwe maansdag, Chanoeka of de tussenliggende
dagen van het Loofhuttenfeest.
In Leviticus 23 roept God de
‘feesttijden des Heren’ uit:
de wekelijkse sabbat en zeven jaarlijkse feesten.
De 1e HEILIGE
SAMENKOMST in Leviticus 23 is een HEILIGE SAMENKOMST GEBODEN
op de wekelijkse sabbat! Dit is de eerst vermelde HEILIGE SAMENKOMST
in de Bijbel.
Zes dagen mag arbeid
verricht worden, maar op de zevende dag zal er een volkomen sabbat zijn:
EEN HEILIGE SAMENKOMST; generlei arbeid zult gij verrichten, het is een
sabbat voor de Here in al uw
woonplaatsen (Lev 23:3).
Reden No. 28
Ik vier sabbat, omdat het de
‘rust’ in Jezus Christus verbeeldt (Matt 11:28).
Het bekende ‘Komt tot Mij,
allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust [sabbat = rust]
geven’ staat in Matteus 11, vers 28.
De getallen 4 en 7 horen bij de
sabbat, want de sabbat is het 4e gebod, dat de 7e dag
als rustdag bepaalt. Die 4 en 7 komen terug in het bekende vers, waarin
Jezus zegt Rust (=Sabbat) te geven. Het staat in hoofdstuk 11, dat is 4 + 7;
en wel in vers 28, dat is 4 x 7. Kortom in Matteus 4 + 7, vers 4 x 7, staat
dat Jezus rust (sabbat) zal geven.
Die ‘rust’ is dan wel door Zijn
kruisdood en door Zijn vergoten bloed. De Tav, de ‘t’, de 22e
letter van het Hebreeuwse alfabet, werd oorspronkelijk in het Phoenicisch
als + en in het Hebreeuws als x weergegeven, denk ook aan
Psalm 22 als de Kruispsalm.
Deze ‘uitnodiging’ van Christus
tot ‘rust’ (=sabbat), wordt direct gevolgd door twee sabbat passages in het
volgende hoofdstuk, te weten: Aren plukken op de sabbat en Een
genezing op sabbat.
28 Komt tot Mij, allen die
vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust [sabbat] geven; 29 neemt mijn juk
op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij
zult rust [sabbat] vinden voor uw zielen; (Mt 11:28-29).
Reden No. 29
Ik vier sabbat, omdat er een
speciale PSALM VOOR DE SABBATDAG geschreven is
Psalm 92 is speciaal gewijd aan
de SABBATDAG. Zou men dan die psalm zingen en niet de dag houden waar hij
voor geschreven is?
Een psalm. EEN LIED VOOR
DE SABBATDAG. Het is goed de Here
te loven, uw naam psalmen te zingen, o Allerhoogste, (Ps 92:1-2).
Waarom 29 redenen
voor dag 7?
Welnu, 29 is het getal van de
nieuwe maan en 7 van de sabbat. Er zijn 14 bijbelverzen waarin de nieuwe
maan en sabbat samen in voorkomen. Een lunatie, dat is een maan periode van
nieuwe maan tot nieuwe maan, duurt 29½ dag, vandaar de 29.
De nieuwe maansdag is de
EERSTE dag van Gods maand. De sabbat is de LAATSTE dag
van Gods week. Tezamen verbeelden ze dat God EERSTE en
LAATSTE is.
Over EERSTE
gesproken. Het eerste woord (B’RAshit) van Genesis 1:1 heeft als eerste drie
letters: de B van Ben (Zoon); de R van Ruach (Geest) en de A van Abba
(Vader). Het tweede woord ‘schiep’ IS alleen maar B-R-A,
Beth-Resh-Aleph (dat is weer Ben-Ruach-Abba).
De letters van het Hebreeuwse
Aleph-Beth zijn ook cijfers. Aleph is het cijfer 1; Beth is het cijfer 2 en
Resh is het getal 200, tezamen 203. ‘B’RAshit’ is ‘in … begin’, ‘BaRA’
‘schiep’ is ook ‘beginnen’. Zoon, Geest & Vader staan aan het
eerste begin.
En nu komt het: 203=29x7.
29 x 7 zit in de eerste drie letters van de Bijbel, in de initialen
van God (B-R-A). Daarom heb ik gekozen voor 29 redenen voor het vieren
van dag 7. Ter ere van God die Eerste en Laatste is en die alles
geschapen heeft.
(Gouda, 01-11-05, door Bert Otten)