You are home- www.agp-internet.com/react- Sabbatschool.net - tips voor dagelijkse bijbelstudie

De Sabbatschool het hoogste doelwit

Het doel van het Sabbatschoolwerk moet zijn het winnen van zielen. De organisatie wat het werk betreft mag feilloos zijn, de materialen zoals men ze maar kan wensen; maar wanneer de kinderen en de jeugd niet tot Christus worden gebracht, is de school een mislukking; want wanneer zielen niet tot Christus worden getrokken, worden ze onder de invloed van een vormelijke godsdienst steeds minder en minder ontvankelijk. De leraar moet medewerken wanneer hij klopt aan de deur van de harten dergenen die hulp nodig hebben.
Wanneer leerlingen ingaan op het pleiten van de Geest en de deur des harten openen opdat Jezus kan binnengaan, zal Hij hun verstand openen zodat ze de dingen Gods kunnen begrijpen. Het werk van de leraar is een eenvoudig werk, maar wanneer dat gedaan wordt in de Geest van Jezus, zal diepte en doelmatigheid daarmee gepaard gaan door de werking van de Geest Gods.

Er moet in de Sabbatschool veel persoonlijk werk gedaan worden. De noodzakelijkheid om op deze manier te werken, is niet erkend en gewaardeerd zoals het moest. Vanuit een hart gevuld met dankbaarheid voor Gods liefde, die de ziel is toebedeeld, moet de leraar op een vriendelijke, ernstige manier werken voor de bekering van zijn leerlingen.

Welk bewijs kunnen we aan de wereld geven dat het Sabbatschoolwerk niet zo maar schijn is? Het zal beoordeeld worden naar zijn vruchten. Het zal gewaardeerd worden naar het karakter en het werk van de leerlingen.

In onze Sabbalscholen moeten aan de Christelijke jeugd verantwoordelijkheden worden toevertrouwd, opdat zij hun talenten kunnen ontwikkelen en geestelijke kracht kunnen verkrijgen. Laat de jeugd zich eerst aan God geven om dan in hun eerste ervaring te leren anderen te helpen. Dit werk zal hun vermogens, oefenen en hen in staat stellen hoe plannen te ontwerpen en hoe die plannen uit te voeren ten bestwil van hun medegenoten. Laten ze contact zoeken met hen die hulp nodig hebben, niet tot het voeren van een ijdel gesprek, maar door een Christelijk karakter te tonen, door medearbeiders Gods te zijn en diegenen te winnen die zich nog niet aan God hebben overgegeven ...

Wij moeten de jeugd opleiden opdat ze kunnen leren hoe ze moeten werken voor de zaligheid van zielen; en in het opleiden van de jeugd voor dit werk, kunnen ook wij leren hoe wij met meer succes kunnen arbeiden om doelmatige werktuigen in Gods hand te worden voor de bekering van onze scholieren. Wij moeten aangedaan worden met de geest om ijverig te werken en op Christus te betrouwen, Hem aangrijpende als de Enige die ons doelwit kan verwezenlijken. Ons verstand moet zich verdiepen, opdat we ons een helder beeld kunnen vormen van de dingen die tot het eeuwige leven behoren. Onze harten moeten zacht en onderworpen gemaakt worden door de genade van Christus, opdat we goede opvoeders mogen worden.

Laten leiders en leraars zich afvragen: Geloof ik in hef Woord van God? Geef ik mijzelf aan Hem Die Zich voor mij gegeven heeft door een gruwelijke dood aan hef kruis te ondergaan, opdat ik niet zou vergaan maar hef eeuwige leven zou ontvangen? Geloven we dat Jezus de zielen van de mensen om ons heen tot Zich trekt, zelfs van hen die in boosheid leven en niet ingaan op Zijn aantrekkingskracht? Zegt dan vol diep zielsverdriet: "Meester, met alle kracht die in mij is, wil ik tot U komen; ik betrouw op U en op U alleen om het hart zacht te maken door de kracht van de Heilige Geest." - Counsels on Sabbath School Work, blz. 61-63.
 

Het vooraf bestuderen van de les

De Sabbatschool verschaft ouders en kinderen een kostelijke gelegenheid om Gods Woord te bestuderen. Maar om dat profijt hetwelk ze kunnen verkrijgen in de Sabbatschool, deelachtig te worden, moeten zowel ouders als kinderen de tijd nemen om de lessen te bestuderen, terwijl ze ernaar moeten streven om een gedegen kennis te verkrijgen van de behandelde feiten, alsook van de geestelijke waarheden welke deze feiten willen leren. Wij moeten vooral de jeugd inscherpen hoe belangrijk het is dat ze de volle betekenis van de gegeven tekst naspeuren......

Ouders, zondert elke dag enige tijd af om de Sabbatschoolles met uw kinderen te bestuderen. Zegt liever dat afgesproken bezoek af dan het uur dat bestemd is voor de kostelijke lessen van de gewijde geschiedenis, op te offeren. Ouders zowel als kinderen zullen een zegen van deze studie ontvangen. Scherpt de meer belangrijke gedeelten van de Schriften, verbonden met de les, in uw geheugen, niet als een taak, maar als een voorrecht. Al is aanvankelijk het geheugen wat zwak, zo zal dat door oefening allengs sterker worden, zodat na enige tijd u tot uw vreugde de kostbare woorden der waarheid in uw geheugen kunt vastleggen. En de gewoonte zal waardevol bijdragen tot een geestelijke wasdom ...

Tracht de studie van de Schriften in de gezinskring stelselmatig te doen. Laat alles na wat van wereldse aard is; legt alles opzij, b.v. naaiwerk of het klaarmaken van het eten wat niet direct nodig is, maar let er op dat de ziel gevoed wordt met het brood des levens. Het is onmogelijk de waarde te schatten van de goede resultaten van een enkel uur, of zelfs van een half uur dat elke dag in de gezinskring opgewekt besteed wordt aan Gods Woord. Laat de Bijbel zichzelf verklaren door alles bijeen te brengen dat gezegd is aangaande een bepaald onderwerp op verschillende tijden en onder verschillende omstandigheden. Laat die gezinsstudie niet storen door toevallige bezoekers. Komen ze tijdens de lesbehandeling, nodigt ze dan uit om daaraan deel te nemen. Maakt het hun duidelijk dat het naar uw inzicht belangrijker is kennis van Gods Woord te verkrijgen dan te delen in de voordelen of de genoegens der wereld. -Ibid., blz. 41-43.

De scholier van de Sabbalschool moet zijn studie ernstig opvatten; hij moet diep graven en nauwgezet zoeken naar de kostbare juwelen der waarheid die in de wekelijkse lessen te vinden zijn. De voorrechten en kansen die ze nu hebben om kennis inzake de Schriften te vergaren, moeten niet verzuimd worden. God wil dat zij die belijden Zijn navolgers te zijn, terdege in staat zijn de leerstellingen van Zijn Woord aan te tonen. Waar en wanneer kan dat beter verkregen worden dan dat men op jonge leeftijd de Sabbatschool bezoekt? Ten aanzien van deze zaak mogen de ouders vooral niet onverschillig staan. - Ibid., blz. 22.

Het sabbatschooluur  

De Sabbalschool moet een plaats zijn waar gedolven wordt naar de juwelen der waarheid, om ze te ontdoen van alle dwaling die er aan vastkleeft en ze te plaatsen in hun juiste verhouding ten opzichte van het Evangelie. Kostbare edelgesteenten der waarheid die men sinds lang verloren had, moeten nu opnieuw aan de kinderen Gods worden ontdekt. De onderwerpen van rechtvaardiging door het geloof, de gerechtigheid van Christus, moeten in onze scholen naar voren gebracht worden, opdat de jeugd en de kinderen deze: belangrijke leerstellingen kunnen begrijpen, en leraars en scholieren de weg der zaligheid mogen kennen. Geheiligde en eeuwige beginselen, verbonden met het verlossingsplan, zijn in de loop des tijds verloren gegaan, maar ze moeten op hun juiste plaats teruggebracht worden in het plan der zaligheid, om te glanzen in hun hemels licht en de zedelijke duisternis waarin de wereld zich bevindt, te doordringen. - Ibid, blz. 12, 13.

Om Gods wil te doen moeten we Zijn Woord onderzoeken ten einde Zijn leer te kennen en al de ons toevertrouwde talenten productief te maken. We moeten ijverig zijn in het gebed en ten volle bereid om God van ganser harte te dienen. Die in de Sabbalschool klasseleiders zijn, moeten hongeren en dorsten naar de Goddelijke waarheid, opdat degenen die aan hun zorg zijn toevertrouwd, deze Geest deelachtig worden, en aangespoord worden, naar de waarheid te zoeken als naar verborgen schatten.
Wij willen niet dat onze Sabbatscholen zó worden geleid dat de leerlingen huichelaars worden; want dat is niet bevorderlijk voor de belangen van de zuivere godsdienst. En laat er meer aandacht worden geschonken om God te zoeken, opdat de Geest des Heren in uw school aanwezig is en alles niet even werktuigelijk gaat. Een hoge dunk op welk gebied ook hoort op de Sabbalschool niet thuis, en de technische behandeling van de les is van weinig waarde zo de Geest van God de harten van klasseleiders en leerlingen niet kneedt en gedwee maakt. - Ibid., blz. 73.

Op sommige scholen, en het spijt mij dit te moeten zeggen, overheerst de gewoonte dat de antwoorden gelezen worden vanuit het lesboekje. Dit moest niet zo zijn. En dat hoefde ook niet, wanneer de tijd, zo vaak vermorst of op zondige wijze gebruikt, besteed werd aan het bestuderen der Schriften. Er bestaat geen oorzaak waarom de Sabbatschoollessen door klasseleiders en leerlingen minder goed geleerd worden dan de lessen voor de gewone school. Ze moeten juist beter worden geleerd, gezien daarin onderwerpen van oneindig meer belang worden behandeld. Het nalatig zijn op dit gebied mishaagt God. - Ibid., blz. 117, 118.

Het doel van de Sabbatschool mag niet uit het oog worden verloren door de technische regelingen, waardoor tijd wordt gebruikt die beter besteed had kunnen worden aan belangrijker zaken. Wij moeten altijd oppassen voor vormen en ceremoniën die het ware doel waarvoor wij werken, verdoezelen. Er bestaat gevaar dat het systeem zo eigenaardig, zo buitenissig wordt, dat de Sabbatschool vermoeiend werkt, terwijl deze integendeel

juist een rust, een verkwikking en een zegen moet afwerpen.

De zuiverheid en eenvoud van de Sabbatschool mogen niet opgaan in zo 'n eindeloze verscheidenheid van vormen, dat aan godsdienstige belangen niet voldoende tijd kan worden geschonken. Deze schoonheid en het welslagen van de school liggen in zijn eenvoud en ijver om God te dienen. Niets kan gedaan worden zonder orde en regel, maar die kunnen zó worden toegepast dat groter en belangrijker plichten daardoor in het gedrang komen. Minder moet men de scholieren bezig houden met de uiterlijke inleidende besprekingen en meer moet men hen bezighouden met de zaligheid hunner zielen. Dit moet het overheersende beginsel van de school zijn. - Ibid., blz. 151.

Het grote tekort in de Sabbatschool is niet het tekort aan techniek, maar het tekort aan kennis ten aanzien van geestelijke waarden. Hoe hoognodig moeten de arbeiders gedoopt worden met de Heilige Geest, opdat zij ware zendelingen voor God kunnen worden. - Ibid., blz. 155. (Schatk.II, blz.586-591)