De Sabbat meer
ten volle prediken
De grote protestantse
Hervorming was het begin van de terugweg naar het bijbels christendom.
Maarten Luther en zijn mede-hervormers waren bijna allen
rooms-katholieke priesters in hun jonge jaren. Gezien het feit dat zij
uit de Rooms-Katholieke Kerk kwamen en haar leerstellingen vroeger
geloofd en voorgestaan hadden, was het nauwelijks te verwachten dat
zij alle dwalingen van de kerk zouden ontdekken. Hun werk was het
verbreken van de boeien van Rome en de Bijbel aan de wereld te geven.
Er waren veel belangrijke waarheden die zij niet ontdekten, en vele
dwalingen waaraan zij vasthielden. De meesten van hen bleven
bijvoorbeeld de zondag vieren als dag van aanbidding. Zij beschouwden
die dag niet als een dag die door God was gegeven, maar ze geloofden
dat deze moest worden gevierd als een algemeen aanvaarde dag van
aanbidding.
Er is zoveel voortgang
gemaakt in het ontdekken van bijbelse waarheden en toch volgen
terzelfder tijd, hoe ongelooflijk dat ook mag schijnen, velen de weg
terug naar de dwalingen van Rome. Maar de Bijbel zegt dat bij het
naderen van de eindtijd een overblijfsel zal verschijnen dat de
geboden Gods zal bewaren en het geloof van Jezus zal hebben. (zie
Openb.12:17; 14:12). De Bijbel noemt Gods laatste boodschap, door zijn
getrouwen aan de wereld gebracht, `de drie engelen’ van Openbaring
14:6-12.
De eerste engel
brengt met luide stem het eeuwig evangelie - het goede nieuws van
gerechtigheid door geloof alleen in de verdiensten van Jezus Christus
- aan de gehele wereld. Het is een boodschap die de aanbidding van de
Schepper-God herstelt. Natuurlijk verlangt God een liefdevolle reactie
van gehoorzaamheid - en het vieren van de sabbat is daarvan een deel.
De tweede engel
waarschuwt dat Babylon is gevallen. Omdat de boodschap in de eindtijd
wordt gegeven, wordt met Babylon de antichristelijke macht - het valse
godsdienstig stelsel bedoeld.
De derde engel
waarschuwt tegen het merkteken van het beest, doet een waarschuwing
horen om de zeven laatste plagen te vermijden en noemt het lot der
goddelozen. Hij beschrijft Gods waarachtige heiligen als volhardende
gebodenhouders, die vol zijn van het geloof van Jezus.
Dan openbaart Openbaring
18 dat de boodschappen van de tweede en de derde engel nogmaals zullen
worden gegeven - vlak voor Jezus’ wederkomst. Van die boodschap wordt
gezegd dat ze met grote kracht wordt gebracht en de aarde met haar
heerlijkheid verlicht. Ik geloof dat de verkondiging van deze
boodschap uit Openbaring 18 nu al begonnen is. Maar de volledige
verkondiging zal onze verbeelding nog te boven gaan. De boodschap van
Openbaring 18 is zo belangrijk dat deze wordt voorgesteld als met
groot gezag gegeven door een engel uit de hemel.
“Hierna zag ik een
andere engel, die grote macht had, nederdalen uit de hemel, en de
aarde werd door zijn lichtglans verlicht. En hij riep met sterke stem,
zeggende: Gevallen, gevallen is de grote stad Babylon en zij is
geworden een woonplaats van duivelen, een schuilplaats van alle
onreine geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfoeid
gevogelte, omdat van de wijn van de hartstocht harer hoererij al de
volken gedronken hebben en de koningen der aarde met haar gehoereerd
hebben en de kooplieden der aarde rijk geworden zijn uit de macht
harer weelderigheid. En ik hoorde een andere stem uit de hemel zeggen:
Gaat uit van haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar
zonden en niet ontvangt van haar plagen.” (Openb.18:1-4).
Adventisten geloven dat
deze `grote uitstorting van Gods Geest’ zal komen in de vorm van de
late regen, die Gods volk in staat zal stellen om de boodschap van
Openbaring 18 met luider stem te prediken. Ik heb me afgevraagd of dit
hoofdstuk behoorde na de discussie over de vervolging, omdat het er op
lijkt dat vervolging de kerk daar brengt, waar ze gereed is de
boodschap van Openbaring 18 te brengen. De reden is heel fundamenteel.
Als er vervolging komt, zullen zij die niet vast geworteld zijn in
Gods Woord, of zich niet volledig aan Hem hebben overgegeven, terstond
heengaan. Zij die overblijven, zijn bereid om zo nodig voor God te
lijden in het brengen van de boodschap. Dan zal God zijn Geest
uitstorten op een wijze die nooit eerder is ervaren - groter nog dan
met Pinksteren! Maar omdat ons NU werk wacht, reeds voor de late
regen, is dit hoofdstuk en de boodschap ervan belangrijk eer de
vervolging komt.
De macht van
Pinksteren
De discipelen bereidden
zich voor op Gods beloofde zegen. “Voor de dag van het Pinksterfeest
kwamen zij bijeen en ruimden alle verschillen uit de weg. Zij waren
eensgezind. Zij geloofden de belofte van Christus dat de zegen gegeven
zou worden en baden in geloof. Zij vroegen niet alleen een zegen voor
zichzelf. Zij voelden de last voor de redding van anderen. Het
evangelie moest tot aan de einden der aarde worden gebracht en zij
maakten aanspraak op de gave van de kracht die Christus had beloofd.
Toen werd de Heilige Geest uitgestort en duizenden kwamen op één dag
tot bekering...
Dat kan ook nu nog
gebeuren. Laat Gods Woord gepredikt worden in plaats van menselijke
beschouwingen. Laten christenen hun verschil van mening terzijde
schuiven en zich aan God geven voor de redding van hen die verloren
gaan. Laten ze in geloof vragen om de zegen, dan zal deze komen.”
(De Wens der Eeuwen, p. 689)
Bij het bestuderen van
het onderwerp over de uitstorting van de Geest is duidelijk dat er
twee resultaten of zelfs doelstellingen voor zijn:
1. Het vervolmaken van
het karakter van de individuele ontvanger.
2. De ontvanger toe te
rusten om meer efficiënt te werken voor Christus.
Ons wordt in feite
gezegd:
“Allen die zich geheel
aan God wijden zullen gedurig nieuwe lichamelijke en geestelijke
kracht ontvangen. De onuitputtelijke voorraden van de hemel staan tot
hun beschikking. Christus geeft hen de adem van zijn Geest, het leven
van Zijn eigen leven. De Heilige Geest geeft de grootst mogelijke
kracht om in verstand en hart te werken. Gods genade vergroot en
vermenigvuldigt hun bekwaamheden en elke volkomenheid van de
goddelijke natuur staat hen bij in het werk van het redden van zielen.
Door samenwerking met Christus worden zij volmaakt in Hem en in hun
menselijke zwakheid worden zij in staat gesteld de daden van de
Almachtige te doen.” (Id.)
Na Pinksteren
Mijn inspiratie voor dit
hoofdstuk is het begrip dat op een bepaald tijdstip het werk over heel
de wereld explosief zal groeien. Dan zullen wij in staat zijn de
boodschap op duidelijk verstaanbare wijze te brengen. Velen die het al
eerder hebben gehoord alsmede velen die het nooit eerder hebben
gehoord, zullen overtuigd worden.
Maar wanneer zal dit
alles gebeuren? Ons is gezegd: “Ik zag dat God kinderen heeft, die de
sabbat niet inzien en hem niet houden. Zij hebben het licht dat erop
schijnt niet verworpen. En bij het begin van de tijd der benauwdheid
werden wij vervuld met de Heilige Geest terwijl wij uitgingen en de
sabbat meer ten volle verkondigden.” (zie Eerste Geschriften, p.93)
Ellen White voegt eraan
toe: “Het werk van deze engel (uit Openb.18) komt op de juiste tijd om
zich te voegen bij het laatste grote werk van de boodschap van de
derde engel, terwijl die aanzwelt tot een luide roep. Op die wijze
wordt het volk van God bereid om staande te blijven in de ure der
verzoeking, die spoedig over hen zal komen. Ik zag dat een groot licht
op hen rustte, en zij sloten zich aaneen om onbevreesd de boodschap
van de derde engel te verkondigen.” (Id. p.332)
Zoals ik al eerder heb
gezegd, wil Gods volk weten of zijn komst nabij is. De enigen die
daardoor overvallen worden zijn zij, die niet willen luisteren naar de
boodschap of daar niet in geloven. De profeet Amos zegt ons dat Hij
niets zal doen zonder het bekend te maken aan zijn profeten. (Amos
3:7). God zou engelen kunnen gebruiken om zijn werk te voleindigen,
maar Hij heeft verkozen mensen te gebruiken met boodschappen van
engelen. De beschrijving van hun werk is heel inspirerend. “De
gezichten van Gods boodschappers zullen stralen van heilige
toewijding. Ze zullen van de ene plaats naar de andere gaan om de
boodschap van de hemel te verkondigen. De waarheid zal door duizenden
stemmen aan de gehele aarde worden gebracht. Er zullen wonderen
gebeuren, zieken zullen worden genezen en de gelovigen zullen tekenen
en wonderen meemaken. Satan zal ook actief zijn met zijn bedrieglijke
wonderen, en hij zal zelfs vuur uit de hemel doen neerdalen op de
aarde ten aanschouwen van de mensen. (Openb.13:13). De bewoners der
aarde zullen dan verplicht zijn partij te kiezen.
De boodschap zal niet
zozeer door argumenten als wel door de grote overtuigingskracht van
Gods Geest worden gesteund. De argumenten zijn al aangevoerd. Het zaad
is reeds uitgestrooid. De publicaties die door
geschriften-evangelisten zijn verspreid hebben hun uitwerking niet
gemist. Velen waren wel onder de indruk van de boodschap gekomen, maar
hadden de waarheid niet ten volle begrepen of gehoorzaamd. Nu dringen
de stralen van het licht overal door en wordt de waarheid volledig
begrepen. Gods oprechte kinderen verbreken de banden die hen hebben
vastgeketend. Familiebanden en kerkelijke betrekkingen kunnen hen niet
langer tegenhouden. De waarheid is belangrijker dan alle andere
bijkomstigheden. Ondanks het feit dat vele krachten zich gezamenlijk
tegen de waarheid keren, zullen velen Christus volgen.” (De grote
Strijd, p.565,566)
Er zijn verschillende
redenen waarom deze boodschap met zoveel kracht en overtuiging
voorwaarts gaat en de geschetste resultaten heeft. Ten eerste is de
tijd kort en God wil dat iedereen gereed is voor de wederkomst. Ten
tweede verlangt Gods volk vurig het werk te voleindigen en hun Heiland
te ontmoeten. En ten derde, als zij die onze boodschap horen nu zien
dat hetgeen wij zovele jaren hebben voorzegd, werkelijk plaats vindt,
zal dat grote geloofwaardigheid schenken aan onze woorden. Als in het
openbaar wordt gesproken over de zondagswetten, zal het een
polariserende uitwerking hebben.
“Tot nu toe zijn zij die
de boodschap van de derde engel verkondigen vaak als onheilsprofeten
beschouwd. Hun waarschuwing dat de onverdraagzaamheid op godsdienstig
gebied de overhand zal krijgen in de Verenigde Staten en dat kerk en
staat zullen samengaan om de mensen die Gods geboden bewaren, te
vervolgen, zijn als absurd en onzinnig beschouwd. Er is met grote
stelligheid beweerd dat dit land nooit anders kan worden dan het
altijd geweest is: de verdediger van de godsdienstvrijheid. Maar
wanneer het probleem van de verplichte zondagsviering de gemoederen
overal zal bezighouden zal men de gebeurtenis waar men zolang aan
getwijfeld heeft, en waar men zo ongelovig tegenover stond, steeds
naderbij zien komen en dan zal de boodschap van de derde engel
gevolgen hebben die vroeger niet mogelijk waren.” (Id. p.560)
Wij weten allen dat er
vele mensen zijn, waarvan velen in de omgeving van onze kerken wonen,
die niets van ons of onze boodschap weten. Er zijn duizenden die
oprecht geloven dat de zondag de sabbat van het vierde gebod is.
Anderen geloofden niet echt in de sabbat omdat zij dat onbelangrijk
vonden. Wat hen betreft, moet de zondag de juiste dag van aanbidding
zijn, omdat de meeste christenen die dag al honderden jaren hebben
gevierd. Al deze groepen zullen een heldere uiteenzetting van de
sabbat, als teken van Gods volk, horen.
De boodschap van
de luide roep
Bedenk dat de boodschap
van de luide roep twee duidelijk onderscheiden delen heeft: “Babylon
is gevallen” en “Gaat uit van haar, mijn volk”. God heeft nog altijd
mensen in de kerken van Babylon, en eer de genadetijd eindigt, moeten
zij daaruit geroepen worden opdat zij niet door Gods toorn worden
getroffen als de plagen worden uitgestort.
“Toen Jezus zijn
openbaar werk aanving, reinigde Hij de tempel, die op heiligschennende
wijze onteerd werd. Tot de laatste daden van zijn werk behoorde de
tweede reiniging van de tempel. Op gelijke wijze zullen tijdens het
laatste werk om de wereld te waarschuwen twee duidelijk onderscheiden
oproepen tot de kerken worden gedaan. De boodschap van de tweede engel
luidt: `Gevallen, gevallen is het grote Babylon, dat van de wijn van
de hartstocht zijner hoererij al de volkeren heeft doen drinken’. (Openb.
14:8, verg. 18:2,3). En in de luide roep van de boodschap van de derde
engel wordt een stem uit de hemel gehoord, die zegt: “Gaat uit van
haar, mijn volk, opdat gij geen gemeenschap hebt aan haar zonden en
niet ontvangt van haar plagen...” (Openb. 18:4,5; Selected Messages,
vol 2, p.118)
Praten over de dwalingen
van een ander godsdienstig stelsel is in onze hedendaagse
maatschappij, politiek gezien, niet correct. Echter, terwille van Gods
volk dat zich bevindt in de dwalende kerken, moet de boodschap op
positieve en liefdevolle wijze worden gebracht. Het kan zijn dat
volgens sommigen deze boodschap teveel verdeeldheid brengt, of dat
anderen denken dat zij bevooroordeeld zijn en weigeren de boodschap te
brengen. De boodschap zal echter worden gebracht en de resultaten
zullen ontzagwekkend zijn. “De boodschap van de derde engel zal worden
verkondigd. Wanneer de tijd is aangebroken dat deze boodschap met zeer
grote kracht aan de wereld moet worden gebracht, zal God nederige
boodschappers gebruiken en zal Hij de mensen die zich aan zijn dienst
hebben gewijd, leiden. Ze zullen eerder door de zalving van zijn Geest
dan door hun opleiding daartoe in staat worden gesteld. Mannen van
geloof en gebed zullen worden gedrongen om met een heilige ijver uit
te gaan en de woorden verkondigen die God hun heeft toevertrouwd. De
zonden van Babylon zullen aan het licht worden gebracht.
- De vreselijke
gevolgen van het verplicht stellen van kerkelijke inzettingen door de
burgerlijke overheid;
- De rampzalige invloed
van het spiritisme;
- En de heimelijke maar
snelle vooruitgang van de pauselijke macht zullen stuk voor stuk
duidelijk worden.
De mensen zullen door
deze ernstige waarschuwingen worden aangegrepen. Duizenden en nogmaals
duizenden die zulke woorden nog nooit hebben gehoord, zullen ernaar
luisteren. Vol verbazing zullen zij horen dat Babylon de kerk is die
is gevallen door haar dwalingen en zonden, door haar verwerping van de
waarheid die haar van de hemel was gezonden.” (De grote Strijd, p.
560)
Wat voor mensen zullen
deze boodschap brengen? Zoals steeds in tijden van hervorming en
geestelijk gevaar gebruikt God nederige mannen en vrouwen vol geloof
en gebed. Hij heeft geen mensen nodig die goed kunnen debatteren. “De
wereld kan alleen maar gewaarschuwd worden door het zien van mensen
die de waarheid geloven, die door de waarheid zijn geheiligd, en die
leven naar verheven en heilige beginselen. Op deze wijze tonen zij op
verheven wijze de grenslijn tussen hen die Gods geboden bewaren en
hen, die ze met hun voeten vertreden. Het geheiligd zijn door de Geest
geeft het verschil te kennen tussen hen die Gods zegel dragen en hen
die een valse rustdag houden. Als de toets komt, zal duidelijk blijken
wat het merkteken van het beest is. Het is de viering van de zondag.”
(Ellen White, Bible Traning School, 1 dec. 1903)
Het is belangwekkend dat
aan het einde een deel van het getuigenis het karakter van Gods
kinderen zal zijn. Zij handelen op grond van verheven en heilige
beginselen. Zij wensen niet hen te doden, die anders geloven dan zij
dat doen. Zij bezitten die eigenschap waarover Jezus sprak toen Hij
nog op aarde was. “Hebt elkander lief, zoals Ik u heb liefgehad.”
(Joh.15:12). Zij stellen er oprecht belang in om anderen te redden. De
mensen zullen in staat zijn de vrede van God, het ware licht van de
hemel op hun gelaat te zien stralen.
Deuren zullen worden
geopend om de waarheid over de sabbat op vooraanstaande plaatsen te
brengen. In de 90er jaren van de vorige eeuw, toen in verschillende
staten zondagswetten werden bekrachtigd, zei Ellen White: “De Heer
gaat ver voor ons uit. Hij heeft toegelaten dat deze kwestie van de
zondag naar voren kwam, opdat de sabbat van het vierde gebod
voorgesteld kan worden in het parlement. De aandacht van de leidende
mannen van het volk wordt gevestigd op het getuigenis van Gods woord
ten gunste van de ware sabbat. Als dat getuigenis hen niet tot
bekering brengt, is het een getuigenis dat hen zal veroordelen. De
kwestie van de sabbat is de grote toets voor deze tijd.” (Review
and Herald, 7 febr. 1893)
De sabbat zal
hersteld worden
Heel wat bijbelgedeelten
bevatten de belofte dat een overblijfsel naar de Heer zal terugkeren.
Eén van de dingen die het overblijfsel zal doen, is het herstellen van
de sabbat. “En de uwen zullen de overoude puinhopen herbouwen, de
grondvesten van vorige geslachten zult gij herstellen, en men zal u
noemen: Hersteller van bressen, herbouwer van straten. Indien gij niet
over de sabbat heenloopt door uw zaken te doen op mijn heilige dag,
maar de sabbat een verlustiging noemt, de heilige dag des Heren van
gewicht, en die eert door noch uw gewone bezigheden te doen, noch uw
zaken te behartigen of ijdele taal uit te slaan, dan zult gij u
verlustigen in de Here en Ik zal u doen rijden over de hoogten der
aarde en u doen genieten het erfdeel van uw vader Jakob, want de mond
des Heren heeft het gesproken.” (Jes. 58:12-14)
Een andere vertaling
zegt: “Gij zult deel hebben aan Jakobs erfenis.” Wat is de erfenis van
Jakob? Hebreeën 11 geeft het antwoord. “Door het geloof heeft hij
vertoefd in het land der belofte, als in een vreemd land, waar hij in
tenten woonde met Izaak en Jakob, die medeërfgenamen waren van
dezelfde belofte; want hij verwachtte de stad met fundamenten, waarvan
God de ontwerper en bouwmeester is.” (Hebr. 11:9,10). Wat een
ontzagwekkende gedachte! Zij die de sabbat herstellen zullen de stad
beërven die door God is gebouwd!
Voor mij was het een
nieuwe gedachte dat wij niet alleen de sabbat meer ten volle prediken,
maar dat wij die in de eindtijd ook beter zullen verstaan. Want
“wanneer de verkoeling en de late regen zullen komen van het
aangezicht des Heren en de heerlijkheid Zijner kracht, zullen wij
weten wat het wil zeggen gespijzigd te worden met de erfenis van Jakob
en te rijden op de hoogten der aarde. Dan zullen wij de sabbat beter
zien in zijn belangrijkheid en heerlijkheid.” En klaarblijkelijk neemt
die groei toe in belangrijkheid en heerlijkheid. “Maar wij zullen die
pas in zijn volle heerlijkheid en belangrijkheid zien als het verbond
des vredes met ons is gemaakt door Gods stem, en de paarlen poorten
van het Nieuw Jeruzalem worden geopend en op hun glinsterende
scharnieren terugwijken, en de blijde, vreugdevolle stem van de
beminnelijke Jezus wordt gehoord, rijker dan welke muziek ook die ooit
is gehoord door het menselijk oor, Die ons uitnodigt in te gaan.” (Selected
Messages, vol.3, p.388)
Dus terwijl vele
protestanten terugkeren naar Rome, hebben wij een boodschap te
verkondigen. “Laten we de mensen tonen waar we in de profetische tijd
leven en de geest van het ware protestantisme trachten wakker te
schudden. Laten we de wereld wekken tot besef van de waarde van
godsdienstvrijheid, die we zo lang hebben genoten.” (De Daad bij
het Woord, p.149). Wij moeten Christus hooghouden als Degene Die
boven alles lieflijk is, Hij Die in het Oude en het Nieuwe Testament
is geopenbaard als de Zaligmaker der wereld.
Maarten Luther
veranderde de wereld met zijn pen bij de dageraad van de technologie
der boekdrukkunst. De middelen om te communiceren in onze tijd zijn in
staat om het Woord in een flits rond de wereld te doen gaan. Wij
hebben de keus uit: televisie, radio, telefoon, computer, fax, e-mail,
internet, satellieten, en wat al niet meer. De duivel weet dat het
werk op machtige wijze voltooid zal worden, en daarom doet hij wat hij
kan om deze wegen van techniek te vullen met rommel en allerlei
afleidingen. Het ergste van alles is zijn streven om de oprechte
zoekers naar waarheid te bedriegen met zijn valse opleving.
De valse late
regen
Wij hebben de raad
gekregen om waakzaam te zijn. Satan hoopt zo mogelijk zelfs de
uitverkorenen te misleiden. Luister naar de waarschuwing: “Ik zag dat
God oprechte kinderen heeft onder de naam-adventisten en de gevallen
kerken, en voordat de plagen worden uitgestort, zullen predikanten en
leden worden opgeroepen om deze kerken te verlaten, en zullen zij de
waarheid met blijdschap aannemen. Satan weet dit, en eer de luide
kreet van de derde engel wordt gehoord, zal hij een opwinding doen
ontstaan in deze kerken, ten einde degenen die de waarheid hebben
verworpen te doen geloven dat God met hen is. Hij hoopt hen die
oprecht zijn, te misleiden en hen te doen denken dat God nog voor
de kerken werkt. Maar het licht zal schijnen en allen die oprecht
zijn, zullen de gevallen kerken verlaten, en zich scharen bij het
overblijfsel.” (Eerste Geschriften, p. 313,314)
Hoewel ik het risico
loop dat ik verkeerd zal worden begrepen, wil ik een voorbeeld geven
van wat naar mijn mening nu gebeurt. Ik weet, doordat ik vele
artikelen over de Organisatie van de `Promise Keepers’ gelezen heb en
doordat ik met personen, die deze vergaderingen hebben bijgewoond,
gesproken heb, dat er dingen in hun leven plaatsvinden die hun leven
totaal veranderen. De idee van de `Promise Keepers’ ontstond in het
denken van de hoofd-trainer van de Universiteit van Colorado, Bill
McCartney, en enkele goede vrienden in het jaar 1990. Ze hadden een
droom waarin ze een voetbalstadion zagen, vol toegewijde christelijke
mannen die Christus wilden eren en christelijke beginselen hoog wilden
houden. De droom kreeg gestalte in 1993 toen meer dan 50.000 mensen in
Folsom Field in Boulder, Colorado, bijeenkwamen voor hun eerste
conferentie van de Promise Keepers. In 1994 waren er soortgelijke
bijeenkomsten in zes steden in de VS met 280.000 aanwezigen. Sedert
die tijd zijn de Promise Keepers uitgegroeid tot een staf van 300
medewerkers en een budget van $ 64 miljoen in 1995 en meer dan 725.000
aanwezigen die de 13 conferenties in 1995 bijwoonden. Er worden
ambitieuze plannen gemaakt betreffende `bijbelse eenheid’ van
kerkgenootschappen en rassen. Belangrijke berichten over Promise
Keepers zijn verschenen in Christianity Today van 6 febr. 1995,
Time Magazine van 6 nov. 1995, en Our Sunday Visitor van
31 dec. 1995.
Het jaar 1996 begon met
een bijeenkomst van bijna 40.000 predikanten op de Conferentie van
Promise Keepers in de Georgia Dome in Atlanta op 13-15 februari.
Plannen zijn gemaakt voor meer dan 20 conferenties in stadions over de
VS in 1996. Daarnaast roept de leider, Bill McCartney 1 miljoen mensen
met christelijke toewijding op om naar de rally in Washington te gaan
in september 1997 om hun bezorgdheid te tonen voor de geestelijke
conditie van het volk. Dit alles lijkt op het eerste gezicht geweldig.
Waarom maak ik me dan zorgen?
Mijn bezorgdheid betreft
de voornaamste nadruk op `bijbelse eenheid’, die geen rekening houdt
met individuele en kerkelijke verklaringen van de Bijbel en de nadruk
op `verbale inspiratie van de Bijbel’. Dit blijkt duidelijk in belofte
nr. 6 en geloofsstelling nr. 2. Wat betreft de bezorgdheid aangaande
de inspiratie lijkt het mij raadselachtig hoe iemand kan zeggen dat
`alle woord is door God ingegeven’, terwijl hij het teken van trouw
aan God - de sabbat - verwerpt. Er wordt grote nadruk gelegd op
liefde, maar Jezus heeft zelf gezegd: “Indien gij Mij liefhebt,
bewaart mijn geboden.” (Joh.14:15). Daarnaast weten wij: “Tot de wet
en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen
dageraad.” (Jes. 8:20). Ik weet dat er duizenden oprechte en eerlijke
mensen zijn betrokken in deze organisatie, maar het zijn juist deze
mensen, die de satan probeert te misleiden.
Laten ons enkele
belangrijke aspecten bezien van deze organisatie die elk jaar meer dan
verdubbelt. De uitgaven van The National and International Religion
Report (een godsdienstig tijdschrift) van 19 febr. en 4 maart 1996
geven een uitvoerig verslag van de vergadering voor predikanten van de
Promise Keepers Conferentie in Atlanta. Hier volgen enkele
uittreksels: Eén van de grootste bijeenkomsten van predikanten uit de
geschiedenis - bijna 40.000, brachten de stichter van de Promise
Keepers, Bill McCartney er toe te zeggen: “Dit is bijbelse eenheid,
dit is een historisch gebeuren.” “Alle belangrijke kerkgenootschappen
waren tegenwoordig, waaronder de Katholieke Kerk.” “Veel van de
aanwezige predikanten beschrijven de conferentie als van een hoog
geestelijk gehalte, als belangrijk voor hen persoonlijk en
mogelijkerwijs een keerpunt in het kerkelijk leven.” Eén predikant
zei: “Ik heb in mijn 35 jaar als predikant nooit zoiets meegemaakt.”
Iemand anders zei dat de conferentie `een beslissende ontwikkeling in
de kerk’ was. Weer een andere spreker zei: “Wij staan op de drempel
van de grootste geestelijke omwenteling in de geschiedenis van de
kerk, en u bent geroepen om daar deel van uit te maken.”
“Predikanten lagen op
hun knieën na de predikatie van Chuck Swindoll over gebrokenheid en
bekering, enkelen met hun gelaat op de grond, terwijl ze weenden en
baden.” Er was staand gejuich en applaus voor Max Lucado’s
muren-afbrekende verhandeling over bijbelse eenheid `Eenheid is
belangrijk voor God’. Voor Hem staat deze voorop en dat moet voor ons
ook het geval zijn, zei hij. Er was een hele emotionele vergadering
over het helen van rassenspanningen. McCartney vond de kerkelijke
verschillen, die de eenheid in gevaar brengen, even zorgelijk. `Ik zeg
niet dat wij onze kerkelijke organisaties moeten opheffen en onze
verschillen moeten negeren’, zei hij, `maar we moeten ons concentreren
op de 95 % waarin we met elkaar overeenstemmen’... In de slotzitting
nodigde hij iedereen uit, die aan het avondmaal kon deelnemen zonder
zijn geweten geweld aan te doen, om dit te doen als teken van de
eenheid in Christus. Hij merkte de aanwezigheid op van katholieke
priesters en anderen met gezichtspunten, die hen zouden kunnen
verhinderen daaraan deel te nemen. Vrijwel niemand verliet het gebouw.
Bij het noemen van de
organisatie van de Promise Keepers geloof ik beslist niet dat
iedereen in de organisatie anders dan oprecht en eerlijk zou zijn met
de hoogste drijfveren en zorgen voor de problemen in het gezin en de
maatschappij als geheel. Het feit blijft echter bestaan dat er meer
nodig is dan enthousiasme en emotionele demonstraties om ware bijbelse
eenheid tot stand te brengen. De eenheid waarover Christus sprak werd
geleid door zijn Geest, die ons `in alle waarheid’ zou leiden.
Laten we bidden voor deze toegewijde mannen zodat zij Gods Woord
zullen onderzoeken en daarin de Weg naar het eeuwig leven zullen
vinden. Laten we bidden dat hun toewijding en de organisatie niet
worden overgenomen door de Christelijke Coalitie of het oecumenisch
streven dat grove dwalingen bedekt.
Onze uitdaging
“Het einde is nabij en
nadert ons haast onmerkbaar, net als de geluidloze nadering van een
dief in de nacht. Moge het zo zijn dat wij niet langer slapen zoals de
anderen, maar dat wij waken en nuchter zijn. De waarheid zal spoedig
heerlijk triomferen, en allen, die nu verkiezen om mede-arbeiders met
God te zijn, zullen met haar triomferen. De tijd is kort; spoedig komt
de nacht, wanneer niemand kan werken.” (Evangelism, p.692)
Gebed en de studie van
Gods Woord zijn noodzakelijk om ons voor te bereiden, zodat we stand
kunnen houden en tot het eind toe trouw zullen zijn.
(Uit het boek "De Zondag komt" hoofdst.12 - G.
Edward Reid)