-
Openbaring 14
-
-
1-3. Zie EGW over Openb. 7:2,
3.
-
-
1-4 (Openb. 7:2, 3; Ez.
9:4; zie EGW over Ef. 4:30). Een merkteken van het karakter.-- (Openb.
14:1-4 aangehaald). Dit schrift- gedeelte vertegenwoordigt het karakter van
Gods volk voor de laatste dagen (MS 139, 1903).
-
-
(Vs. 9-12; zie EGW over
Openb. 16:13-16). Het zegel van God.-- Johannes zag het Lam op de berg
Sion en met Hem 144.000 op wier voorhoofden Zijn naam en de naam Zijns
Vaders. Zij droegen het zegel des hemels. Zij weerkaatsten Gods beeld. Zij
waren vol licht en heerlijkheid van de Heilige. Als wij het beeld en
opschrift van God willen dragen, moeten wij ons afscheiden van alle
ongerechtigheid. Wij moeten elke verkeerde weg verlaten en dan onze zaak in
de handen van Christus toevertrouwen. Terwijl wij onze eigen zaligheid
bewerken onder vreze en beven, zal God in ons werken, beide het willen en
het werken naar Zijn welbehagen (RH 19 maart, 1889).
-
-
Christus in ons gestalte
gekregen.-- (Openb. 14:1-3 aangehaald). Waarom worden juist zij zo
uitgezonderd? Omdat zij met een wondere waarheid stand moesten houden
tegenover de gehele wereld en aan tegenstand het hoofd moesten bieden,
terwijl zij daarbij moesten bedenken dat zij zonen en dochters van God
waren, dat Christus in hen de hope der heerlijkheid moest zijn (MS
-
13, 1888).
-
-
Eeuwige belangen staan
bovenaan.-- Zij die op het voorhoofd het zegel van de oneindige God
dragen, zullen deze wereld met haar verlokkingen als ondergeschikt aan
eeuwige belangen beschouwen (RH 13 juli, 1897).
-
-
2 Tim. 2:14-16; zie EGW
over Openb. 7:4-17). Identiteit van de 144.000 niet geopenbaard.--
Christus zegt dat er in de gemeente mensen zullen zijn die fabelen en
veronderstellingen naar voren zullen brengen, terwijl God grootse,
verheven, veredelende waarheden heeft gegeven die steeds in de schatkamer
van de geest bewaard moeten blijven. Als de mensen nu eens deze, dan gene
theorie aanvaarden, als ze nieuwsgierig zijn naar iets dat ze niet behoeven
te weten, leidt God hen niet. Het is niet overeenkomstig Zijn plan dat zijn
volk iets zal brengen dat zij veronderstellen, maar dat niet in het Woord
wordt geleerd. Het is niet naar Zijn wil dat zij strijdvragen aangaan over
zaken die hen geestelijk niet zullen helpen, zoals: Wie vormen de 144.000?
Dit zullen zij, die door God uitverkoren zijn, ongetwijfeld binnen korte
tijd weten.
-
-
Mijn broeders en zusters,
waardeer en bestudeer de waarheden, die God voor u en uw kinderen heeft
gegeven. Besteed niet uw tijd met het zoeken naar iets, dat geen
geestelijke hulp betekent. “Wat moet ik doen om het eeuwige leven te
beërven?” Dit is de enige belangrijke vraag en die wordt duidelijk
beantwoord. “Wat staat in de wet geschreven? Hoe leest gij?” (MS 26, 1901).
-
-
4 (1 Petr. 2:21; 1
Joh. 2:6). Gods Volk volgt het Lam nu. — De Here heeft een volk op
aarde, dat het Lam volgt waarheen het gaat. Hij heeft Zijn duizenden die de
knie voor Baai niet gebogen hebben. Deze zuilen met Hem op de berg Sion
staan. Maar zij moeten op deze aarde standhouden, omgord met de gehele
wapenrusting, klaar om zich bezig te houden met het redden van degenen, die
op het punt staan om te komen. Hemelse engelen leiden bij dit zoeken;
geestelijke activiteit wordt vereist van allen, die de tegenwoordige
waarheid geloven, zodat zij samen dit werk kunnen doen.
-
-
Wij behoeven niet te wachten
tot wij verheerlijkt zijn, om Christus te volgen. Gods volk kan dit reeds
hier en nu doen. Wij kunnen het Lam alleen in de hemel volgen, als wij Hem
hier volgen. Hem in de hemel te volgen hangt af van het feit of wij nu Zijn
geboden bewaren. Wij moeten Christus niet uit een opwelling of gril volgen
als dat alleen maar voordeel betekent.
-
-
Wij moeten verkiezen om Hem
te volgen. In ons dagelijks leven moeten wij Zijn voorbeeld volgen, zoals
een kudde vol vertrouwen haar herder volgt. Wij moeten Hem volgen, door
voor Hem te lijden, terwijl wij bij elke stap zeggen: “Al slaat Hij mij,
toch zal ik in Hem vertrouwen.” De praktijk van Zijn leven moet de onze
zijn. Als wij op deze wijze trachten Hem te gelijken en onze wil
overeenkomstig de Zijne maken, zullen wij Hem openbaren (RH 12 april,
1898).
-
-
5. Zie EGW over 2 Tess.
2:7-12.
-
6-12 (zie EGW over Openb.
10:1-11; 1 Joh. 2:18). Spoedig zal het begrepen worden.-- Het
veertiende hoofdstuk van Openbaring is een hoofdstuk van het grootste
belang. Dit schriftgedeelte zal spoedig in zijn gehele omvang begrepen
worden en de boodschappen die aan Johannes gegeven zijn, zullen heel
duidelijk herhaald worden (RH 13 okt. 1904).
-
-
Het identificeren van
de Drie Engelen.-- Christus komt weer met macht
om zalig te maken. Om de mensen op deze gebeurtenis voor te bereiden, heeft
Hij de eerste, tweede en derde engel met boodschappen gezonden. Deze
engelen stellen degenen voor die de waarheid ontvangen en met kracht het
evangelie aan de wereld openbaren (Brief 79, 1900).
-
-
(Openb. 18:1-5). Een
getrouwe groep.-- De kerken zijn geworden zoals beschreven is in
Openbaring 18. Waarom worden de boodschappen uit Openbaring 14 gegeven?
Omdat de beginselen van de kerken verdorven zijn.... (Openb. 14:6-10
aangehaald).
-
-
Klaarblijkelijk is de gehele
wereld schuldig aan het ontvangen van het merkteken van het beest. Maar de
profeet ziet een groep die het beest niet aanbidt en zijn merkteken niet
ontvangen heeft aan hun voorhoofd of hun handen. “Hier blijkt de volharding
der heiligen,” zegt hij, “die de geboden Gods en het geloof van Jezus
bewaren” (MS 92, 1904).
-
-
Grote Aantallen Aanvaarden de
Waarheid.-- De tijd van Gods verwoestende oordelen is de tijd van genade
voor hen, die geen kans hebben gehad om te leren wat waarheid is. Vol
tederheid ziet de Here op hen neer. Zijn hart vol ontferming is bewogen;
Zijn hand is nog uitgestrekt om te redden, terwijl de deur gesloten is voor
hen die niet binnen wilden gaan. Grote aantallen zullen worden toegelaten,
die in deze laatste dagen de waarheid voor het eerst hebben gehoord (RH 5
juli, 1906).
-
-
7. God de eer geven. --
God de eer geven betekent Zijn karakter in ons leven te openbaren en Hem
aldus bekend te maken. En op welke wijze wij de Vader of de Zoon ook bekend
maken, wij verheerlijken God (MS 16, 1890).
-
-
8 (Dan. 7:25; 2 Tess. 2:3,
4; zie EGW over Openb. 18:1-5). De wereld dronken van de wijn van Babylon.
— God veroordeelt Babylon “omdat ze van de wijn harer hoererij alle
volken heeft doen drinken.” Dit betekent dat Babylon het enige gebod heeft
veronachtzaamd, dat op de ware God wijst; en de Sabbat, Gods gedenkteken
aan de schepping, heeft neergehaald.
-
-
God heeft de wereld in zes
dagen geschapen en op de zevende dag gerust; Hij heeft deze dag geheiligd
en afgezonderd van alle andere dagen als geheiligd voor Hem, om door zijn
volk in alle geslachten te worden gevierd.
-
-
Maar de mens der zonde, die
zich boven God stelt, door in de tempel van God te zitten en zich als een
god te vertonen, meende de tijden en wetten te veranderen. Deze macht, die
dacht te bewijzen dat hij niet alleen gelijk aan, maar zelfs boven God
stond, veranderde de rustdag, door de eerste dag der week daar te plaatsen,
waar de zevende dag moest zijn. En de protestantse wereld heeft dit product
van het pausdom aanvaard, om als heilig te worden beschouwd. In Gods Woord
wordt dit hoererij genoemd.
-
-
God heeft een twist met de
hedendaagse kerken. Zij vervullen de profetie van Johannes. “Alle volken
hebben gedronken van de wijn van de hartstocht harer hoererij.” Zij hebben
zich van God afgescheiden door te weigeren Zijn teken te ontvangen. Zij
bezitten niet de geest van Gods geboden houdend volk. En de volken van deze
wereld, die hun goedkeuring geven aan een valse sabbat en de Sabbat des
Heren met voeten vertreden, hebben van de wijn van de hartstocht van haar
hoererij gedronken (Brief 98, 1900).
-
-
9-12 (Openb. 13:11-17; zie
EGW over Openb. 12:17; 18:1; Jes. 58: 12-14). Waar het in de laatste strijd
in feite om gaat.- (Openb. 14:9, 10 aangehaald). Het is van belang dat
iedereen begrijpt wat het merkteken van het beest is en hoe de mensen
kunnen ontkomen aan de gevreesde bedreiging van God. Waarom stellen de
mensen er geen belang in te weten wat het rnerkteken van het beest en van
zijn beeld is? Het staat lijnrecht tegenover Gods merkteken (Ex 3:12-17
aangehaald).
-
-
De kwestie van de Sabbat zal
het onderwerp zijn in de grote strijd waarin heel de wereld een rol zal
spelen (Openb. 13:4-8,10 aangehaald). Dit hele hoofdstuk is een openbaring
van wat beslist zal plaatsvinden (Openb. 13:11, 15-17 aangehaald) (MS 88,
1897).
-
-
Wat is het merkteken van
het beest?-- Johannes werd geroepen om een volk te aanschouwen dat
verschillend was van degenen die het beest en zijn beeld aanbidden door de
eerste dag der week te vieren. De viering van deze dag is het merkteken van
het beest (Brief 31, 1898).
-
-
(Openb. 13:16, 17). Een
waarschuwing tegen het Merkteken van het beest.-- De boodschap van de
derde engel is aan de wereld gegeven om de mensen te waarschuwen tegen het
ontvangen van het merkteken van het beest, of van zijn beeld, aan hun
voorhoofd of aan hun hand. Het ontvangen van dit merkteken betekent het
komen tot dezelfde beslissing als het beest en het verdedigen van dezelfde
ideeën, in lijnrechte tegenspraak met Gods Woord. God zegt van allen die
dit merkteken ontvangen: “Die zal ook drinken van de wijn van Gods
gramschap, die ongemengd is toebereid in de beker van Zijn toom; en hij zal
gepijnigd worden met vuur en zwavel ten. aanschouwen van de heilige engelen
en van het Lam”....
-
-
Als het licht der waarheid u
is voorgehouden, de Sabbat van het vierde gebod is geopenbaard en is
aangetoond dat in Gods Woord geen grondslag is voor zondagsviering, en u
toch vasthoudt aan de valse sabbat door te weigeren de Sabbat te heiligen,
die God “Mijn heilige dag” noemt, ontvangt u het merkteken van het beest.
Wanneer vindt dit plaats? Als u het decreet gehoorzaamt, dat u gebiedt u te
onthouden van werk op zondag en God te aanbidden, terwijl u weet dat er
geen woord in de Bijbel staat, waaruit blijkt dat zondag iets anders is dan
een gewone werkdag, stemt u erin toe het merkteken van het beest te
ontvangen en weigert u het zegel Gods.
-
-
Als wij dit merkteken aan ons
voorhoofd of aan onze handen ontvangen, treffen ons de oordelen,
uitgesproken over de ongehoorzamen. Maar het zegel van de levende God wordt
geplaatst op hen, die nauwgezet de Sabbat des Heren vieren (RH 13 juli,
1897).
-
-
Een vraag van leven of
dood.-- Deze boodschap omvat de twee voorafgaande boodschappen. Ze
wordt voorgesteld als met luider stem verkondigd; dat wil zeggen, met de
kracht van de Heilige Geest. Alles staat nu op het spel. De boodschap van
de derde engel moet beschouwd worden als van de grootste betekenis. Het is
een kwestie van leven of dood. De indruk, die deze boodschap maakt, zal in
verhouding staan tot de ernst en plechtigheid waarmee ze wordt verkondigd
(MS 16, 1900).
-
-
(Vs. 1-4). Geen zichtbaar
teken.-- In het onderwerp van de grote strijd vormen zich twee groepen,
zij die het beest en zijn beeld aanbidden en zijn merkteken ontvangen, en
degenen die de naam van de Vader geschreven hebben aan hun voorhoofd. Dit
is geen zichtbaar teken (ST 1 nov. 1899).
-
-
(Openb. 18:1-8; 2 Tess.
2:7-12). Op de hoede zijn tegen de verborgenheid der ongerechtigheid.--
De boodschap van de derde engel neemt in belangrijkheid toe naarmate wij
het einde van de wereld naderen....
-
God heeft mij de gevaren
getoond die degenen bedreigen aan wie het heilige werk is toevertrouwd om
de boodschap van de derde engel te verkondigen. Zij moeten eraan denken dat
deze boodschap van het grootste belang is voor de gehele wereld. Zij moeten
de Schriften ijverig onderzoeken, zodat zij weten hoe zij op hun hoede
kunnen zijn tegen de verborgenheid van de ongerechtigheid, die zo’n groot
aandeel heeft in de slotgebeurtenissen van deze wereldgeschiedenis.
-
-
Er zal steeds meer uiterlijk
vertoon zijn door wereldse machten. God stelde onder verschillende
zinnebeelden aan Johannes de goddeloze aard en verleidelijke invloed voor
van hen, die zich hebben onderscheiden door het vervolgen van Zijn volk.
Openbaring 18 spreekt over het mystieke Babylon, dat van haar hoge plaats
is gevallen om een vervolgende macht te worden. Zij die de geboden van God
en het geloof van Jezus bewaren, zijn het mikpunt van de woede van deze
macht (Openb. 18:1-8 aangehaald) (MS 135, 1902).
-
-
De tijd van toetsing maakt
duidelijk waar het om gaat.-- Het werk van de Heilige Geest is de
wereld te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. De wereld kan
alleen gewaarschuwd worden door het zien van degenen die de waarheid
geloven en daardoor geheiligd worden, door te handelen naar hoogstaande en
heilige beginselen, terwijl zij op verheven wijze de grenslijn tonen tussen
degenen die Gods geboden houden en hen die ze met voeten vertreden. De
heiligmaking van de geest geeft het verschil te kennen tussen hen die het
zegel Gods dragen en degenen die een valse rustdag vieren.
-
-
Als de toets komt, zal
duidelijk te zien zijn wat het merkteken van het beest is. Het is de
viering van de zondag. Zij die, nadat zij de waarheid hebben
gehoord, doorgaan met deze dag als heilig te beschouwen, dragen het
merkteken van de mens der zonde, die meende tijden en wetten te
veranderen (Brief 12, 1900).
-
-
De laatste akte van het
drama.-- Het in de plaats stellen van het valse voor het ware, vormt de
laatste akte in het drama. Als deze vervanging universeel wordt, zal God
Zichzelf openbaren. Als de wetten van mensen worden verheven boven Gods
wetten, als de machten van deze aarde trachten de mensen te dwingen om de
eerste dag van de week te vieren, weet dan dat de tijd is aangebroken voor
God om Zijn werk te doen. Hij zal in majesteit opstaan en de aarde
vreselijk schudden. Hij zal uit Zijn plaats komen om de inwoners van de
wereld te straffen voor hun ongerechtigheid (RH 23 april, 1901).
-
-
(Vs. 1-4; Openb. 7:2, 3;
13:13-16; Ex. 31:13-17; 2 Tess. 2:3, 4). Het merkteken van onderscheid.--
Wij naderen het einde van deze wereldgeschiedenis. Satan doet wanhopige
pogingen zichzelf een god te maken, om te spreken en te handelen als God,
om te verschijnen als één die het recht heeft de gewetens der mensen te
beheersen. Hij streeft er met al zijn macht naar om een menselijke
inzetting in de plaats van Gods heilige rustdag te vestigen. Onder het
gezag van de mens der zonde hebben de mensen een valse banier verheven die
volkomen tegengesteld is aan Gods bepaling. Elke sabbatsinzetting draagt de
naam van de stichter, terwijl een onuitwisbaar merkteken het gezag van elk
aantoont. De eerste dag der week bezit niet de minste heiligheid. Het is
het product van de mens der zonde, die op deze wijze tracht Gods plannen
tegen te werken.
-
-
God heeft de zevende dag
aangewezen als Zijn Sabbat (Ex 31: 13, 16, 17 aangehaald).
-
-
Op deze wijze wordt de
scheidslijn getrokken tussen degenen die trouw en hen die ontrouw zijn. Zij
die het zegel van de levende God op hun voorhoofd willen dragen, moeten de
sabbat van het vierde gebod houden. Op deze wijze worden zij onderscheiden
van de ontrouwen, die een door mensen gemaakte inzetting hebben aanvaard in
de plaats van de ware Sabbat. De viering van Gods rustdag is een
onderscheidingsteken tussen hem die God wel en die Hem niet dient (RH
23 april, 1901).
-
-
10. Zie EGW
over Gen. 6:17; Mat. 27:21, 22, 29.
-
-
12. Het volk dat Gods naam
draagt.-- Wie zijn dat? Gods naamdragend volk - zij, die op deze aarde
hebben getuigd van hun trouw. Wie zijn dat? Zij die de geboden van God en
het getuigenis van Jezus hebben bewaard; die de Gekruisigde als hun Heiland
hebben erkend (MS 132, 1903).
-
-
(Ex. 31:13-17) Wat is Gods
teken?-- Het teken van gehoorzaamheid is het vieren van de Sabbat van
het vierde gebod. Als de mensen het vierde gebod houden, zullen ze ook de
andere geboden houden (Brief 31, 1898).
-
-
(Openb. 7:2, 3; Ezech.
9:4). Het merkteken van de heilige Sabbat.-- Er wordt een merkteken
geplaatst op Gods volk en dat merkteken is de viering van Zijn heilige
Sabbat (HS 217).
-
-
Trouw aan wie?-- God
heeft gezegd dat het veel betekent om het Woord van de levende God terzijde
te schuiven en de beweringen te aanvaarden van één, die probeert tijden en
wetten te veranderen (Ex. 3 1:12-17 aangehaald).
-
-
Zij die met het oog op deze
specificaties weigeren zich te bekeren van hun zonden, zullen de gevolgen
van ongehoorzaamheid moeten beseffen. Wij moeten ons persoonlijk de vraag
stellen: Heb ik bij het vieren van een rustdag mijn geloof ontleend aan de
Schriften of aan een valse voorstelling van de waarheid? Iedereen die zich
bindt aan het goddelijk, eeuwig verbond, dat als een teken en zegel van
Gods bestuur ons is gegeven, bindt zich met de gouden keten van
gehoorzaamheid, waarvan elke schakel een belofte is. Hij laat zien dat hij
Gods Woord boven het woord van de mens plaatst, dat hij Gods liefde
verkiest boven de liefde van de mensen. En zij die zich van hun zonden
bekeren en terugkeren naar hun trouw door het aannemen van Gods merkteken,
betonen zich ware onderdanen, klaar om Zijn wil te doen en zijn geboden te
gehoorzamen. Ware viering van de Sabbat is het teken van trouw aan God (MS
63, 1899).
-
-
Trouw groeit naarmate de
moeilijkheden toenemen.-- In Openbaring 14 ziet Johannes een ander
toneel. Hij ziet een volk welks trouw en gehoorzaamheid aan de wetten van
Gods koninkrijk groei en naarmate de moeilijkheden toenemen. De verachting,
getoond jegens Gods wet, maakt dat ze duidelijker hun liefde voor die wet
openbaren. Deze neemt toe naarmate de verachting, die daarvoor wordt
getoond, toeneemt (MS 163, 1897).
-
-
(Ps. 119:126, 127; Mal.
3:18). Het is tijd om te strijden.-- Laat niemand toegeven aan de
verzoeking en minder vurig worden in zijn gehechtheid aan Gods wet als
gevolg van de verachting die daartegen wordt getoond; want juist dat is
het, wat ons met heel ons hart moet doen bidden: “Het is tijd voor de Here
om te handelen; zij hebben Uw wet verbroken.” Daarom zal ik, vanwege de
universele verachting geen verrader worden, wanneer God ten zeerste door
mijn trouw zal worden verheerlijkt en geëerd.
-
-
Hoe! zullen de Zevende – dags
– adventisten verslappen in hun toewijding terwijl al hun hoedanigheden en
krachten voor de Here gebruikt zouden moeten worden; terwijl een onversaagd
getuigenis, dat veredelt en verheft, van hun lippen zou moeten komen?
“Daarom heb ik Uw geboden lief, meer dan goud, ja, dan fijn goud.”
-
-
Wanneer Gods wet uiterst
belachelijk en verachtelijk wordt gemaakt, is het tijd voor elke volgeling
van Christus, voor hen die hun harten aan God hebben gegeven en die zich
als doel hebben gesteld om God te dienen, om onwankelbaar op te komen voor
het geloof, dat eens aan de heiligen is overgeleverd. “Dan zult gij tot
inkeer komen en het onderscheid zien tussen de rechtvaardige en de
goddeloze; tussen wie God dient en wie Hem niet dient.” Als voorvechters
het meest nodig zijn, is het tijd om te strijden (RH 8 juni, 1897).
-
-
13 (2 Tim. 4:7, 8). God
eert de getrouwe bejaarden. -- Op aarde leven mensen die ouder dan 90
jaar zijn geworden. De natuurlijke gevolgen van de ouderdom zijn zichtbaar
in hun zwakheid. Maar zij geloven in God en God heeft hen lief. Zij dragen
Gods zegel en zij zullen deel uitmaken van degenen van wie de Here heeft
gezegd: “Zalig zijn de doden die in de Here sterven.” Met Paulus kunnen zij
zeggen: “Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde
gebracht, ik heb het geloof behouden; voorts is voor mij gereed de krans
der gerechtigheid, welke te dien dage de Here, de rechtvaardige Rechter,
mij zal geven, doch niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning
hebben liefgehad.” Er zijn velen wier grijze haar God eert omdat zij de
goede strijd hebben gestreden en het geloof hebben behouden (Brief 207,
1899).