Deuternomium 32 "Het Lied van Mozes"
Openbaring 15 vers 1-3 spreekt over de voorafgaande
hoofdstukken, vanaf Openbaring 13: 11. Waar het beest uit de aarde opkomt,
want dit beest met de horens als van een Lam spreekt als de draak en vormt
het beeld voor het vorige beest van Openbaring 13: 1 -10.
Het beeld dat voor het vorige beest gevormd wordt door
de Verenigde Staten is de zondagswet vers 14. Deze zondagswetten zullen
steeds dwingender van aard worden en tenslotte zal de doodstraf
uitgesproken worden over diegenen die niet aan deze wetten willen
gehoorzamen, vers 15-17. Allen die gehoorzamen aan de verplichte
eerbiediging van de zondag zullen het merkteken van het beest ontvangen.
Daartegenover staan diegenen die trouw blijven aan God. Dat zijn de
144.000, Openb. 14: 1-5. Zij ontvangen ook een teken. Dat teken is de naam
van God op hun voorhoofden. De naam van God is Zijn karakter, het wil dus
zeggen dat deze groep verzegeld zijn met het karakter van Jezus, Zijn
karakter heeft in hen gestalte gekregen, zij zijn onberispelijk. Vers 4, 5.
Ze zijn nu onwankelbaar en staan vast in hun geloof Deze groep verlosten
zingen het lied van Mozes en van het Lam. Ellen White zegt dat dit lied de
ervaring beschrijft of is van de 144.000. Grote Strijd, blz. 598.
Het is om deze reden heel nuttig om met dit in gedachten
het lied van Mozes te bestuderen, en dat lied vinden we in Deut. 32.
Deut. 32: 1, 2. De woorden van God, Zijn leer, valt als
regen en als druppels op zijn volk. Dit is een beeld van de late regen,
daardoor wordt Gods volk gereed gemaakt en voorbereid om de laatste luide
roep aan de wereld te geven in de drie engelen boodschappen. Dat zal niet
alleen met onze woorden gebeuren maar ook door onze wandel en ons karakter.
Vers 3, Zijn naain wordt in ons verheerlijkt Christus
heeft een volmaakt werk in ons gedaan.
Vers 4, dat werk is gebeurd door de uiteindelijke
verzoening in het oordeel, wanneer al onze zonden werden uitgedelgd, maar
in het oordeel zijn ook diegenen gekomen die niet trouw waren. Zij zij n
niet Gods kinderen, vers 5, 6.
Vers 6, God zegt hier voor de eerste keer dat Hij de
Schepper is. Dit thema komt steeds weer terug in het lied van Mozes, vers
15, 18. Dit is ook het geval bij de boodschap van de eerste engel uit Openb.
14, daar wordt ook gezegd, dat wij God de eer moeten geven en Hem moeten
aanbidden omdat Hij onze Schepper is.
Vers 7, we moeten terug kijken naar het verleden, toen
het tweede beest van Openb. 13 uit de aarde opkwam. Deze opkomst was na de
periode van 1260 jaren, dus rond 1798.
Vers 8, God heeft aan zijn kinderen die in Europa
vervolgd werden een veilige plaats gegeven. Hij heeft ze van hun vervolgers
gescheiden door een groot water.
Vers 9, 10, het was een relatief leeg land, Amerika. De
uitgestrekte prairies waren een toevluchtsoord voor Gods trouwe kinderen.
Daar beschermde God hen en zijn zorg voor hen wordt zichtbaar in de verzen
11, 12.
De eerste zin van vers 13 vinden we ook in Jesaja 58:
11-14. Daar gaat het over het herstel van de Sabbat. Over het volk dat de
oude puinhopen herstelt, dat volk zal Hij doen rijden over de hoogten der
aarde. Juist in Amerika is de waarheid over de Sabbat het meest uitgebreid
verkondigd.
Verzen 13). 14, geven aan dat God zeer veel licht en
waarheid en geestelijk voedsel gegeven heeft. In de Verenigde Staten waren
de eerste zevendedags adventisten. De rijkdom van de Geest der Profetie was
daar het eerst beschikbaar en werd daar het meest verspreid. Daar waren de
eerste scholen en sanatoriums. de eerste uitgevers huizen voor de boeken
van zr. White. En al dat licht hoefde niet eens vertaald te worden. Alle
mensen konden het gewoon weten. De leer was zuiver die daar vanaf 1844
verkondigd werd. Maar het volk als geheel nam de boodschap van God niet
aan.
Vers 15, het volk verwierp de sabbat waarheid en ze
verwierpen God als Schepper. Ze namen liever de theorieën van Charles
Darwin aan en geloofden in zijn evolutie theorie. Het volk bleef God
afwijzen.
Vers 16-18, door het licht af te wijzen, dwaalde het
volk steeds verder van God af. Uiteindelijk sluit dit volk een verbond, een
overeenkomst met de Roomse kerk en het spiritisme in de vorm van o.a. de
nieuw age beweging. De godsdienst die overblijft is een inengeling en het
komt erop neer dat men in Amerika boze geesten aanbidt terwijl men
voorgeeft God te aanbidden. 1 Tim 4: 1. Babylon is gevallen en is een
woonplaats geworden van duivelen en een schuilplaats van alle onreine
geesten en een schuilplaats van alle onrein en verfbeid gevogelte, Openb.
18: 2. De valse opwekking van de pinksterbeweging heeft ook zijn oorsprong
in Amerika. De godsdienst die nu in Amerika de overhand heeft, die heeft
niets meer te maken met de eenvoudige vroomheid van de eerste pelgrims die
daar naartoe trokken. De God die hun voorouders naar dat land gebracht
heeft en die hen gezegend heeft met materiëlle en geestelijke gaven, die
hebben ze vergeten. Vers 18.
Vers 19-21, Amerika heeft God verworpen en daarom kan
Hij hen niet langer beschermen. Hij trekt zieh terug, zoals dat ook vroeger
altijd met het oude Israel gebeurde. Het tweede gedeelte van ver 21 spreekt
over een volk dat door God gebruikt zal worden om de afvalligen jaloers te
maken. Het is geen natie, maar een verspreid volk, de 144.000. het
overbfijfsel zal door haar heilige wandel met God en haar getuigenis de
irritatie opwekken van de afgedwaalden. Het is in de ogen van de Amerikanen
een dwaas volk. Ze zijn zelfs zo dorn en naief dat ze geloven dat God de
aarde in zes dagen schiep en dat nog maar 6000 jaar geleden. Dat is toch
niet wetenschappelijk!!
Vers 22, 23, Gods oordelen worden over Amerika gebracht.
Rampen in de natuur en ongelukken en aanslagen die worden opgehoopt. De ene
ramp is nog niet verwerkt of de andere dient zieh al aan. Zo wordt het
opgehoopt. lk denk dat 11 september een belangrijke datum is, dat toen het
begin was van alle ellende die uitgestort wordt, ook door het getuigenis
van zr. White in "De Laatste Crisis".
Vers 24, je kan je afvragen hoe er in dat rijke Amerika
honger kan komen. Dat is eenvoudig, je hoeft alleen maar terug te denken
aan wat er gebeurde in de jaren 30. Toen stortte de beurs volledig in en
het gevolg was massa ontslagen voor alle bedrijfstakken. Daardoor kwam er
vreselijke armoede onder het volk, denk maar aan de soepkeukens van die
tijd. Als gevolg van alle rampen zal de beurs weer instorten en ook de
economie, er zal massale werkeloosheid volgen en daardoor armoede en
honger. Vooral als dan ook nog de oogsten mislukken. Vers 22. Ziekten
zullen ook toenemen, maar het tweede gedeelte van vers 24 is bijzonder
interessant. De ziekten die van de dieren op de mensen over worden gebracht
nemen toe. Denk aan het gevaar van aids, de pest, ebola, bse, miltvuur etc.
Bovendien staat in onze tekst dat met het venijn van wat schuifelt in het
stof Daardoor dus. Door bacterieën en virussen in het stof worden de
ziektes verspreidt. Net zoals het poeder waarmee het miltvuur in de
afgelopen weken in Amerika werd verstuurd. Biologisch terreur is een
ernstig gevaar wat de mensen op dit moment bedreigt. De laboratoria liggen
vol met gekweekte virussen en bacterieën Er hoeft weer maar iemand te zijn
die het gebruikt en dan wordt niemand ontzien, zoals ook staat in vers 25.
in het buitenland de oorlog en in het binnenland de angst en de ontzetting
zoals we ook nu zien.
Vers 26-29, het is net zoals bij de plagen die over
Egypte kwamen. De farao geloofde niet dat de plagen van God kwamen. De
tovenaars van de farao konden de eerste plagen ook nabootsen en geloofden
dus niet dat God deze rampen bracht, inaar ze geloofden dat Mozes dat deed.
Ook nu is dat zo. De Amerikanen erkennen niet dat dit de oordelen van God
zijn. Degenen die dat durven te zeggen krijgen een vloed van kritiek over
zieh heen. God is toch liefde! God zal geen oordelen zenden! Nee, dat doen
vijandige moslims of andere terroristen.
Net zoals in Egypte, Mozes was de vijand, hij deed het, niet God. Maar net
zoals toen zullen de oordelen steeds zwaarder worden, tot de laatste zeven
plagen uitgestort worden.
Vers 30, 3 1, de Rots met een hoofdletter is Christus.
Hij heeft hen verlaten. Zijn Geest wordt teruggetrokken. De eerste zinnen
van vers 30 laten zien dat de angst voor het terrorisme zeer groot zal
zijn. Bij zulke aanslagen zijn het altijd maar heel weinig mensen, één of
twee, die véél mensen treffen en bang maken.
Vers 32, vergelijk dit met Romeinen 1: 24-32.
Vers 33, hun leer is van satan, Openb. 17: 2, 4, 18: 3.
Vers 34, dit alles is bij God opgeschreven in de boeken van het heiligdom.
Vers 35-38, de laatste plagen komen snel dichterbij,
maar God ontfermt zieh over zijn volk in ver 36. wanneer dat volk van God
zwak is dan zal zijn kracht pas goed zichtbaar worden 2 Kor. 12: 9, 10.
Maar de afvalligen vinden geen kracht en geen bescherming.
Vers 39, het volk dat de Schepper niet wilde kennen,
moet toch tot de erkentenis komen dat Hij het is die heerst en regeert. De
farao in het oude Egypte moest dat ook uiteindelijk erkennen. Zo zal elke
knie zieh buigen voor God en erkennen dat Hij de Schepper is die leven
geeft en macht heeft.
Vers 40, op dezelfde manier sprak God in Openb. 10: 5-7.
Hij spreekt en verkondigt dat er nu geen tijd, geen uitstel, meer zal zijn,
want het geheimenis van God is voleindigd. Wat is dat geheimenis? Dat zijn
twee dingen nl.
1. de beëindiging van de verkondiging van het evangelie
in de hele wereld. Mat. 13: 11 en Rom. 16: 25, 26.
2. de beëindigen van het werk van God in de gelovigen.
Kol. 1: 26, 27 en 1 Tim. 3: 16. God geopenbaard in het vlees.
Vers 41, 42, hier wordt het uitstorten van de laatste
zeven plagen beschreven, dan wordt Gods toom uitgestort, ongemengd, zonder
genade, want de genadetijd is dan afgesloten. Openb. 19: 11-16.
Vers 43, vergelijk Openb.18: 20, het oordeel over de
ongelovigen en goddelozen brengt rechtvaardigheid en betekend de
uiteindelijke verzoening van zijn gehele volk.