Roepstem 62 Wij vervolgen
met ons onderwerp: "HET ZEGEL VAN DE GEEST, - - 7."
Wij citeren de Bijbelteksten uit
de N.B.G.-Vertaling (= Nederlands Bijbelgenootschap Vertaling) van 1951; indien
een andere Vertaling wordt toegepast, zal dit apart worden vermeld. Wij
vervolgen met het citeren van de Rooms-Katholieke priester J.J. Scheffmacher,
S.J., uit "KLAAR LICHT VOOR KATHOLIEKEN EN PROTESTANTEN, Catechismus over de
voornaamste geloofsgeschillen", blz. 57, 41 en 131: "Vraag: - Geloven de
Protestanten niet onderscheidene dingen, die in de Heilige Schrift niet zijn
opgetekend? Antwoord: - Ja, zij geloven onderscheidene (is: verschillende)
punten, die zij slechts door de overlevering kunnen weten. Vraag: - Geef ons
een voorbeeld. Antwoord: -
Zij geloven, dat men den Zondag in plaats van den Zaterdag moet heiligen; en
dat is in de Heilige Schrift nergens te vinden. Vraag: - Wat kan men tot de
andersdenkenden zeggen, om hun beter te doen gevoelen, hoe groot zij ongelijk
hebben met ons daarover te gispen (is: laken, d.w.z. sterk afkeuren)? Antwoord:
- Men moet hen vragen waarom zij des Zondags rustdag houden, terwijl zij
Vrijdags geen vleesch willen derven (is: missen). Vraag: - Zouden zij niet
kunnen zeggen, dat de Heilige Schrift beveelt des Zondags rustdag te houden,
maar zij nergens voorschrijft des Vrijdags eenige spijzen te derven (is dus
missen)? Antwoord: - De Heilige Schrift spreekt slechts van den Sabbatdag en
volstrekt niet van den Zondag. Vraag: - Wat moet men hun nog meer zeggen?
Antwoord: - Gij houdt des Zondags rustdag, omdat dit het oud gebruik der kerk
is; onderhoudt dan eveneens de vleeschderving op Vrijdag volgens het aloude
gebruik."
Pater Enright: "Gij hebt slechts
om u heen te zien en te beschouwen de met elkander in strijd zijnde secten.
Toon mij er één, welke aanspraak maakt op de macht, wetten uit te vaardigen,
die het geweten beheerschen. Er is slechts één kerk op de gehele wereld - de
Katholieke kerk - die macht heeft, wetten uit te vaardigen, die het geweten
beheerschen voor God en die, in geval van weigering, met hellestraf dwingen tot
gehoorzaamheid. Nemen wij tot voorbeeld den dag dien wij vieren, - den Zondag.
Welk recht hebben de Protestantsche kerken dezen dag te houden? Niet het minst.
Gij zegt wel: Het is de gehoorzaamheid aan het gebod: "Gedenkt den Sabbatdag,
dat gij dien heiligt", maar de Zondag is niet de Sabbatdag van den Bijbel.
Iedereen weet, dat Zondag, de
eerste dag der week is, alsook, dat Zaterdag,. de zevende dag, de Sabbat, de
van God ingestelde rustdag is. Dit feit wordt in alle beschaafde landen erkend.
Herhaalde malen, " zo gaat Pater Enright verder, "heb ik 2500,= gulden
uitgeloofd aan dengene, die mij een bewijs uit den Bijbel kan brengen, dat
Zondag de dag is, dien wij houden moeten, maar tot nog toe heeft niemand
aanspraak gemaakt op het geld. Wanneer mij nu iemand heden slechts één tekst
zal aangeven tot bevestiging van de verplichting, dat men den Zondag moet
vieren, zal ik hem morgenavond openlijk daarvoor danken en hem hoog waarderen.
Neen, het was de Katholieke kerk, die den rustdag van Zaterdag naar Zondag, den
eersten dag der week, verlegde. En niet alleen dwong zij iedereen den Zondag
waar te nemen, maar op het concilie van Laodicea, in het jaar 364 na Christus,
sprak zij den banvloek uit over allen, die aan de waarneming van den Sabbat
vasthielden en vorderde van allen, op straffe van vervloekt te worden, op den
zevenden dag dagelijkschen arbeid te verrichten. Aan welke kerk bewijst de
gehele beschaafde wereld gehoorzaamheid? De Protestanten geven ons alle
mogelijke namen, die zich slechts denken laten: ANTICHRIST, HET SCHARLAKENROODE
BEEST, BABYLON, enz., enz.; tegelijkertijd zeggen zij ook grooten eerbied te
hebben voor den Bijbel, en nochtans erkennen zij, door de plechtige viering van
den Zondag, de macht der Katholieke kerk. De Bijbel zegt: "Gedenkt den
Sabbatdag, dat gij dien heiligt", maar de Katholieke kerk zegt: "NEEN, houdt
den eersten dag der week heilig" en de gehele wereld BUIGT IN GEHOORZAAMHEID."
(UIT EEN PREEK, GEHOUDEN 15 DEC. 1889, TE HARLAN, IOWA, N.-AMERIKA).
Caristadt zegt de volgende
veelbetekende woorden: "Het onplezierige van den Zondag is, dat menschen hem
hebben ingesteld." Jagers "Carlstadt", blz 401.
Ja, lieve mensen, het is in
werkelijkheid MEER DAN ONPLEZIERIG, dat de zondag, een menselijke verordening,
DE SABBAT, die heerlijke Goddelijke instelling, in de loop der tijden uit de
Christelijke Kerk heeft verdrongen! Protestantse Christenen, gij, die navolgers
wilt zijn van de onverschrokken hervormers der donkere middeleeuwen, - wier
leuze was: De Bijbel en de Bijbel alleen! - gij moet u thans van
Rooms-Katholieke zijde laten gezeggen, dat gij inzettingen huldigt, die iedere
Bijbelse grond missen en die ingesteld zijn door en afkomstig zijn uit de
Katholieke Kerkl En gij kunt tegen deze bewering niets inbrengen. Men moet met
beschaamde kaken staan, want wat voornoemde Rooms-Katholieke schrijvers
betreffende de verandering van de Sabbat beweren, is volkomen juist! Een ieder,
die dit wil naspeuren, kan deze verandering vermeld vinden op de bladzijden van
de vroegste kerkgeschiedenis. De eerste Christelijke Kerk werd als het
ware besmet met heidense filosofie, die de zuivere leer van het Christendom
bezoedelde en zelfs bij sommigen het vertrouwen in bepaalde boeken van de
Bijbel verzwakte. Dit is in zeker opzicht het beste te vergelijken met het
modernisme van deze tijd, dat hier en daar de zuivere leer van de Christelijke
godsdienst aantast. Niet lang nadat de Romeinse keizer de Kerk erkend had,
ontstond er een samenwerking tussen Kerk en staat. Toen de Christelijke
godsdienst populair begon te worden, werden onbekeerde heidenen in de Kerk
opgenomen, die verkeerde gedachten en praktijken meebrachten, welke de Kerk
onder Christelijke benaming aannam. Zo begonnen de eerste Kerkleiders toe te
geven aan de heidense massa en aan de keizer. Een zeer actieve vorm van
heidense godsdienst was de zogenaamde Mithrasdienst, waarin de zon werd
aangebeden. Deze heidense godsdienst drong van Perzië ver door in het Romeinse
rijk, en maakte veel aanhangers. Toen zonaanbidding populair begon te worden,
gingen regeringspersonen en soldaten daartoe over. De Romeinse keizer
Constantijn toonde veel belangstelling voor deze zonaanbidding, alhoewel hij
het Christendom aanhing. Onder
deze omstandigheden werd de eerste dag der week erkend als de "dag der zon",
of, zoals hij nadien genoemd werd, zondag. Op 7 maart in 321 na Christus
vaardigde Constantijn de Groote voor het eerst een wet uit, die de
Zondagviering gelastte; deze luidde als volgt: "Laat alle rechters, stedelingen
en alle ambachtslieden rusten op den eerbiedwaardigen dag van de zon", dus nog
echt heidens. De wet gaat verder met: "Maar laat allen, die op het land wonen,
vrij en ongehinderd de bewerking van hun landerijen voortzetten; daar het
dikwijls
gebeurt, dat geen andere dag zoo geschikt is voor het zaaien van graan, of het
planten van den wijnstok; opdat, door het rechte oogenblik te laten
voorbijgaan, de zegeningen, door den hemel geschonken, niet verloren gaan." *)
(A.H. LEWIS, HISTORY OF THE SABBATH AND THE SUNDAY, blz. 123, 124, 2e ed. Herz.
1903).
*) Het origineel (in de "Codex of Justinian" lib. 3, tit. 12, leg. 3) wordt
door Dr. J. A. Hessey aangehaald in zijn "Banipton Lectures on Sunday" (lecture
3, par. 1) en door Dr. Philip Schaff in zijn "History of the Christian Church",
deel III, sectie 75, par. 5, noot 1. Zie ook Mosheim "Institutionum Historiae
Ecclesiasticae Antiquique et recontionis" (4e eeuw, deel 2, kap. 4, sectie 5);
chambers' Encyclopaedia, art. "Sabbath"; Encyclopaedia Britannica, negende ed.,
art. 3 (2e ed., herz., Londen, 1636, pp. 66, 67).
Lieve mensen, dit edict van
Constantijn, dat duidelijk het oorspronkelijke heidense karakter van de zondag
openbaart, was een openlijke verkrachting van Gods Heilige Wet - de Tien
Geboden - , waarin het vierde Gebod begint met de Goddelijke opdracht: "Gedenkt
den Sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk
doen; maar de zevende dag is de Sabbat des Heeren uws Gods, dan zult gij geen
werk doen " Zie Staten Vertaling, Exodus 20:8 t/m 1Oa.
Dat deze Zondagswet door de
Roomse bisschoppen was geïnfluenceerd (is: invloed uitgeoefend hadden), en zij
er ten volle mee instemden, wordt o.a. al duidelijk bewezen door de reeds
genoemde citaten uit Rooms-Katholieke bronnen, waarin onomwonden wordt
verklaard, dat de Rooms-Katholieke kerk de Bijbelse Sabbat in de zondag heeft
veranderd. Dat dit Zondagsedict door het geestelijke Rome werd ondersteund
blijkt duidelijk uit de volgende gegevens:
TEN EERSTE. In het jaar 325 na Christus beval Sylvester, Bisschop van Rome, op
grond van zijn zogenaamd apostolisch gezag, dat de eerste dag der week, dus de
zondag, genaamd zou worden: DE DAG DES HEEREN. Dit besluit bevestigde de
praktijk, die zo ongeveer het jaar 200 na Christus in de kerk was gegroeid. (RABANUS,
MARINUS, DE CLERICORUM INSTITUTIONE. DEEL 2. Hoofdstuk 46).
TEN TWEEDE. Het concilie van Laodicea, gehouden omtrent 364 na Christus,
bepaalde dat de Christenen niet zouden rusten op Zaterdag, maar op dien dag
zouden werken, en zondag als rustdag zouden vieren. (De juiste datum van dit
concilie staat historisch niet vast, maar schommelt tussen 343 en 381 na
Christus).
TEN DERDE. In 538 verbood een
plaatselijke kerkvergadering, die te Orleans in Frankrijk plaatsvond, aan
landarbeiders en boeren de arbeid op zondag. Andere plaatselijke
kerkvergaderingen vaardigden in deze eeuw gelijkluidende bevelen uit. Hiermee
begon de vervolging tegen de gelovigen, die ondanks alle tegenstand de Bijbelse
voorschriften wilden navolgen. Lieve mensen, is het niet wonderlijk, dat de
Profeet Daniël bijna 1000 jaar te voren deze verandering van Gods Wet heeft
voorspeld? Wat schreef Daniël in Daniël 7:25a? Daar lezen wij in de Staten
Vertaling: "En het zal woorden spreken tegen den Allerhoogste, en het zal de
heiligen der hoge plaatsen verstoren, en HET ZAL MENEN DE TIJDEN EN DE WET TE
VERANDEREN, " Einde tekst. Doordat vele gelovigen helaas niet voldoende de
Bijbelse profetieën hebben onderzocht, zijn zij met de sleur meegegaan en,
hoewel te goeder trouw, weten (beseffen) zij niet eens dat zij in de zondag een
rustdag vieren, DIE IN STRIJD IS MET GODS GEBOD EN WAARTEGEN GODS PROFETEN
ERNSTIG HEBBEN GEWAARSCHUWD. Merkwaardig is het, dat vele gelovigen iedere
zondag in de kerk horen voorlezen: Exodus 20:10a. De Staten Vertaling zegt
hier: "Maar de zevende dag is de Sabbat des Heeren uws Gods; DAN ZULT GIJ GEEN
WERK DOEN, " Einde tekst. Bovendien beseffen zij niet, dat zij van week tot
week DIT UITDRUKKELIJK BEVEL DES HEEREN OVERTREDEN, MEENENDE, DAT DE ZONDAG VAN
GODSWEGE ALS WEKELIJKSE RUSTDAG IS INGESTELD. DAT HET TEGENDEEL WAAR IS,
BEVESTIGEN O.A. DE VOLGENDE UITSPRAKEN VAN PROTESTANTSE ZIJDE.
DE AUGSBURGSE CONFESSIE, die
door MELANCHTON werd opgesteld, bevat de volgende zinsnede: "De waarneming van
den dag des Heeren is niet gegrond op enig Goddelijk bevel, maar op het
goeddunken der kerk." (Cox's Sabbath Manuel, deel II, kap. 1; zie ook History
of the Sabbath, pag. 434).
Sir W. Domville zegt: "Verscheidene eeuwen onzer Christelijke jaartelling
gingen voorbij, eer Zondag als Sabbat werd gevierd. De geschiedenis levert geen
enkel bewijs of blijk, dat de dag als zodanig gevierd werd vóór het
Sabbatsedict van Constantijn, in 321 na Christus." (Examination of the Six
Texts, pag. 291).
Vervolg zie volgende "Roepstem"
nr. 63 over de maand AUGUSTUS 2005.
Met vriendelijke groet van, Uw broeder in Christus, Denis Smitshoek P.Z. Adres:
Christinaplaats 106, 1 e etage, 3223 XG Hellevoetsluis (Nederland).